صفحه 1:
فدا 0 اصلي
صفحه 2:
0
به وسيله مرك عيسى مسيح (ع) تشكيل مى دهد
۱ ا ل ا Cera 5] iad
اى ديكر مبانى العيات مسيحى به اين عقيذه مر تبط ميباشد
" در العيان مسيحى ميخوانيم بشريت در سه وضعيت جذا كانه قرار داشت
صفحه 3:
۱۳ hs yluil .1
" خداوند انسان را آفريد و انسان در طبيعت اوليه خود ياك و خذاكونه
(پیدایش ا: ۲۷ خلق شده
۱
پدر و مادر نخستین ما یعنی آدم و حوا در اصل پاک «حالت تقدس و
عدالت» خلق شدند.
CCC,P85.
صفحه 4:
صفحه 5:
2 FX ev
* بخش دوم زندگی انسان نیم روز پس از خلقت آدم شروع شد زمانی که
1
" اين كناه به عنوان كناه نخستين زندكى بشر را دكركون كرد
feel ee Roce Ee eS
صفحه 6:
1 ec pert rare en) ir Fc aere |
۱ Se iat a eek ee Le
طبيعت SE Re ا ا ل لل aed)
۱
۱ e ee mene
* پولس در این باره میگوید: پس همانگونه که گناه به واسطه یک انسان
وارد جهان شد و به واسطه گناه مرگ آمد
نامه پولس به رومیان ۱۲:۵
صفحه 7:
صفحه 8:
اثرات گناه آدم
* . مرگ : در نتیجه گناه آدم بود که دو نوع مرگ وارد زندگی انسان شده مرگ
جسم و مرگ روج و آدم با ارتکاب گناه هم جمسا و هم روحاً دچار مرگ شد.
Agustine,s.Cityoof God,P.522
peop ore Ree eae RCo i SYK om bed Css ey iia
۱ ial Se ole Penh e = eae
)1:0 بشريت غضبناك بود (روميان
|
ا ا ا ا ل ا ا ا ل
ا nL aes oer
LA, ore TONES
صفحه 9:
7 a> pol o
خفای آدم تنما به خود وی زیان وارد نکرد بلکه همه نسل او را متضرر کرد همانند تنبیم
۱
۱ Wey We ا ا م ا ا ا ا ا ل ened
آیند میراث بر گناه آدم هستند.
Wea ee Oey ee cael er ae oer)
يولس ميكويد:
بس همانكونه كه نافرمانى يك نفر به محكوميت همه انجاميد ... روميان 4: 14
صفحه 10:
آگوستین از بزرگترین متفکران مسیحی میگوید:
۱
ساخت و باعث شد که فرد گناهکار نتواند به درستی بیندیشد و در واقع گنمکار بودن ما
کاملا از کنترل ما خارج است وضعیتی که زندگی ما را از بدو تولد آلوده میسازد و پس
از آن نيز بر ما مسلط ميشود و كناه جزء طبيعت بشر شذه است و كناه اوليه آدم يى
EIS) را رس FSAI لز ار مرت وب سره هتم مسرت ردول
و بشر را در اسارتى فرو برده كه خود به خود قلار نيست از جنكال آن رهايى يابد و در
od لا
ted ah rheed sh dt ot و سم
ا ا ۱
صفحه 11:
اثراتى كه كناه لام براى نسلش ميراث كذاشت
1
" قدرتى است كه بشر را در اسارت خود نكاه داشته
|
کت
صفحه 12:
52202
led ا ا ل ل ا ا ات
ا ا ل ۱
۱
م ل ا (CWS
بدهد.
۱
وضعیت اسف بار نقشه ای کشید تا پسرش را که همذات وی بود را به صورت یک
ل ا ل حا
صفحه 13:
ال ۱9
" "كه خود رافداى ما ساخت تا از هر شرارت باز خريدمان كند.
[تيطس ": ١٠ ]
صفحه 14:
صفحه 15:
Seo RSM CRY Se Vern a Oe elo
er ا ا EC)
SG ey
ا 0
صفحه 16:
.١ صليب به عنوان قربانى
" اكوستين معتقد بود " هر عملی که با هدف متحد ساختن ما با خدا در قالب
بت رتم تم سرت لیر رن ee
اين نظريه از به صليب كشيده شدن مسيح به عنوانى قربانى ياد كرد و كفت
مسیح با مرگ خود خود که در واقع یگانه قربانی حقیقی است که در راه ما تقدیم شد
ad LC Wager ar ee I) ساخت و از ميان برداشت " او براى كناهان ما
۱
مت سیر تال سرب رای ترا Wenge Aso ese
ا ا ا اا ل
آمرزش گناهان است [افس ۷:۱ ]
براساس
درآمدی بر المیات مسیحی ص ۴۳۲
صفحه 17:
00
* اکنون که توسط خوت او پارسا شمرده شدیم به واسطه او از غضب نجات خواهیم یافت
eS peek Bee UES ore PE Waele Bell es) ۱
روميان 5:6
صفحه 18:
و بیان میکند
eae ا ee ae
تست در بر مد هس رز تس(
۱ AME rs 0 ere ree DS ge Eee)
مسیح با مرگ خود چیزی تقدیم خدا کرد که غرب از آن به عنوان تاوان گناه یلا
ميكند تاوانى كه بنا به شخصيت خوا خذا تنها وسيله اى بود بنا به خود خذا تنها
oe OE Te Rear) ا ا ل لك
ea! ا ا ل ا تا
صليب كناهان ما را زدود . غضب خالق ما را تسكين داذ «نه» را بر زبان خذا به «
1 اك
Le) PETS) ا ل ا ل ل ان
صفحه 19:
در اين فرضيه بنابراين كذاشته شده كه خداوند براى بخشايش بشر نياز به قربانى دارد
۱
وارد مسیحیت شد زیرا کلیسا دید یمودیان معبد . رت نس سر
یجود ندارد به این فکر افتلاند
as) سر برت بره لالت و مره كنك رصم ر بورك مد يشر با نمك
Led ad ا ل هر
عيسى و مرك عيسى مسيح باشد خواه هر جيز ديكر
۱
صفحه 20:
۲. صلیب به عنوان پیروزی
pel i
Ge Dag eb yd EOE Say doo)
بایست آن را محترم بشمارد و به همین دلیل ابلیس در مسیحیت رئیس این
جچان است .
تنها راه خلاصى بشر از قيد اين سلطه جوى اهريمنى اين بود كه شيطان از حدود
رس مهس رس لام رم مه سره
اما چفور ؟ اکر فردی بی گناه در هیبت یک انسان معمولی و گنهکار وارد این
سس 2 مد سس رد سل لس سس سل
اا eke ۳
ا ا ا UCR oP PE Cartas) eee BE eee
صفحه 21:
گریگوریوس در این باره تصویر قلاب و طعمه را به کار می برد که عیسی بشر در حکم
فرص
DT Cee wen) ۱
شيطان شد.
يولس رسول مى كويد : به بعاى كرانى خريده شده ايد [اول قرنتيان ؟: 1١ ]
200 ا ee Lect eet Aree RS
oNeey ae a Cay ل ا ا له
CO ed tee Tod) renee eed
ور و
صفحه 22:
و۱۳
1 ا cUsSyserk Urs ons
BRC Seed WoT ET ear e-em RUS | ep a se) Ice) Bea kes
Sees sera a= 0 10 kee rote yey
Sree ا ا Curse ee ETO Sis Peron ey Rea rat es oe]
قلار نئيست اين اطاعت را به جا آورد (در نتيجه از بركتهاى خذا محروم ماند و در غضب خذا
داخل شد).
خدا بايد راهى براى اصلاح اين وضعيت ميجست
اصلاح در صورتی مقدور بود که تاوانی(کفارهای) برای این گناه پرداخت شود
خود انسان به هیچ وجه قادر به پرداخت این تاوان نبود زیرا ابزار لازم را در اختیار نداشت
POPES a aoe Per ees) ee aCe eer ihe eal kaa
ey ا لل |
Ayer men ree Ses eee a
صفحه 23:
0
PP re Pre Oe Roe ee Sy eS Un es roel)
۱ oh eee LC Nl era eae reel yaaa
eae ee oe
Pe RaSh ا ل ا e ey
RSs ee eS ee) Rate) ا اك
داخت .
بر
ا ل ا ا ا ل
"داوری که به جای ما داوری شد *
اصول قفعی اعتقادات کلیسا : کارل بارت چ ۴ بخش اول قسمت ۵۱ شماره ۲
صفحه 24:
ore sed PSI nC See Ord a
Ese oe ee Re peeled eget set eke rakes)
. جبران اهانت مى بايست وجه مناسبى يرداخت شود
صفحه 25:
انجه تا كنون خوانديم
آدم در خلقت اوليه به صورت ياك آفريده شد
ولى با كناه آدم خلقت اوليه رااز دست ذاد و دجار مرك روحى و جسمى.
ed ا ال 0
آثار به عنوان بیماری موروثی و سندی حقوقی و اسارتی فراگیر دامنگیر
نسل بشرين شد
برلى برور رفت إنشان از عدون وضعب نكاز عند رردادت اكفاره و فرديه
اى بوديم
صفحه 26:
ee oad
BS Oe ees eel LSE Ieee ا ea
0 eee Ra a EL REY on COC eR Ces etka
برخورداری از نجاتی که از فریق مرگ مسیح بر صلیب آشکار و فراهم می گردد چه
99
* برای پاسخ به این سئُوال مناسب است به مناقشه عظیمی که بین پلاگیوس و
ek creel at BE) tke Lay Bee cece al ی سا
صفحه 27:
۱
بدی هایش سنگینی می کند متمایل به بدی شد
كناه ذهن انسان را تيره ساخته و باعثكه شده انسان نتواند به درستى فكر كند و به
همين ترتيب اراده انسان م۱
ما انسانجا برای نجات خود از آغاز تا پایان متکی به خداییم و طبیعت انسان ضعیف و
ناتوان و گمراه شده و برای نجات محتاح فیض خداییم و فیض عبارت است توجه بی
pms eRe nee iWa-e en hcl Peep Re 0
سر دار pad A
انسان بر اساس فيض يارسا شمرده ميشود حتى اعمال نيك او نتيجه كارى است كه
خدا در طبیعت بشر سقوط کرده انجام داده و هر چیزی که در نمایت به نجات انسان
منتمی میشود هدیه خداست
صفحه 28:
اما پلاگیوس اراده انسان را مانند و کفه برابر ترازو می دانست و به هیچ وجه نمی
که طبیعت و اراده انسان معیوب شده و لذا انسان در قبال اعمالش مسئول
وت(
انسان بايد بى كناه باشد
bash ary af has kl yall رن ا م
ore Bh ee ant eS ل ا [eee RCE
است
ا ان
صفحه 29:
۱
آكوستين از سمت خود خلع شد و بدون سر و صذا مفقود كرديد.
رت
كليسا قرار كرفت ولى نهضت اصلاحات نظريات اكوستين را كاملا
صفحه 30:
بررسی اموزه نجات
ال Ae Pee
صفحه 31:
سند آموزه گناه نخستین
اعتقاد فدا بر روی آموزه گناه نخستین(خوردن آدم از میوه ممنوعه) بنا شده است است
وقتی بهعهد عتیق و عجد جدید ا صربحی به Raye
۰
حتى حواريون هم از اين مساله با اين اهميت كه ركن اساسى مسيحيت به شمار ميرود غفلت
كردند و يك باره يولس كه نه حوارى بوذه و نه شاكردى حوارى اى را كرده آن را به خاطر مى
اورد و به ترویج آن میپردازد
1
Ty ا norte ey mee 0
صفحه 32:
۱
۱
محکوم میکند واقعا چگونه ممکن است خدای علال و حکیم که همه اثر ها به دست
اوست به خاطر غفلت یک نفر بشریتی را محکوم کند و گناه یک نفر را بر دوش دیگران
بیندازد
سر
5 و
nea و ۱
Car SIRs cr nee ed ۱
Pherae RS UBS
صفحه 33:
نوزادان كنه كار
Pree ا ke toel Por LICE S ERIS pCR Poe]
آيد ميراث بر كناه آدم است و لذا كودك نوزاد بايد تعميد شود ا مشمول نجات.
واقع گردد و اگر نوزادی قبل از تعمید بمیرد در عذاب المی خواهد بود. چون میراث بر
لت
* در بیانیه شورای ترنت آمده است:
* اگر آنان(مردم) از سلاله آدم تکفیر نشده بودند مردم غیر علال متولد نمیشدند.
ST See en ec es ee rote Pee all ۱۳
خود میکنند بنابر این اگر آنان دوباره در مسیح متولد نشوند هرگز علال شمرده
نخواهند شد.
صفحه 34:
و در بيانيه شوراى كارتارٌ آمده است :
oes eae et ene AEE kore s)he nie LT
SUE tie ots Lee Nel eed ial ed are OBEN heed
ال 2
تکفیر کرد
و ما جكونه بايد بيذيريم كه خداى معربان به خاطر عملى غيراختيارى دوكودى كه تازه
ملز محزلد NT Sey Sipe Gy eS Pees
Coben Ey ey We koe on epee perae cee ee ade De rays
ميان فرقه بابتيست ها تعميد نوزلاان را نمييذيرند.
صفحه 35:
۴ گنه کرد در بلخ آهنگری
* اگر فردی نافرمانی کرد. باید خود او غرامت گناه را بپردازد. نه دیگری.
هر فردی مسئول کردار خود میباشد. این یک مساله وجدانی است که
اگر هیچ کس نمیتواند به خاطر گناه یک نفر یک نسل را محکوم کنند
Ce LMS De ae oN See eed ed یط تا
عمل ممكن است دامن فرزندان ب ىكناه را نيز بكيرد. مثلا بيمارى
حاصل از گناه پدر. کودکان را نیز بیمار سازد. ولی ييامد كناه به صورت
EG APY SS pe ety py) By) ao
۳
صفحه 36:
خداوند بخشنده است:
۱ E CL See Bese SPS RC SI We TUL STLee
pt Set اميت فرعي مرب ررق ري ير سر لد
میتواند گناه بنده اش را ببخشد در عجد عتیق بارها تأکید شده که خدای عمد عتیق هم
بخشنده است . اگر آدم گناه کرده خداوند می تواند گناهش را ببخشاید داوود
App
۱ Seen reer Cay
cA Ore Seed eek rea ae an S| ee reer ee year ed
و این چنین خدایی میتواند بدون اینکه خود لباس جسم بپوشد و خود را قربانی کند نیز
گناهان بشر را ببخشد
هوشع ٠.11“ و سواى من نجات ذهنده نيست»
تي الل ا ل ا
صفحه 37:
يا خدا براى بخشش كناه نياز به فديه دارد
در ره مه SL is Meet em از مره مر کرت از
ED celal ی رت
بشر در آتش این گناه میسوزند و از جانبی همین خدا پس از مصلوب شدن مسیح
تمامى كناهان بشريت را به طور رايكان
ا ا لل ل ال ل ال ا ا تت تت كل
کار این همه اصرار بر فدیه دارد که حتی نسل ها و بشریت را معطل همین یک ف
Ce nS ECR ee STE hoor reaped pceee) 0
ا ا ا Paver ۱
بشريت به ياى غفلت و نااائنى اش ميكذاشت خدا جه نيازى به فديه داشت ؟"
صفحه 38: