فرآیند تحقیق (چارچوب نظری)
اسلاید 1: روش های تحقیق در مدیریّتفصل چهارمفرآیند تحقیقفرآیند تحقیقات بنیادی و کاربردی
اسلاید 2: روش های تحقیق در مدیریّتمشاهدهتعیین قلمرو تحقیق مورد نظرگردآوری داده های اولیه(مصاحبه و بررسی پیشینه)تعریف مسالهروشن کردن مساله تحقیقچارچوب نظریشناسایی و نام گذاری متغیّرهاطرح تحقیق علمیگردآوری ، تحلیل و تفسیر داده هااستنتاجتایید فرضیه ها؟پاسخ به سوالات تحقیق ؟تنظیمفرضیهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمفرآیند تحقیقات بنیادی و کاربردی
اسلاید 3: روش های تحقیق در مدیریّتچارچوب نظریچارچوب نظری چیست ؟شبكه ی روابط موجود ميان متغيرهاي مرتبط با يك مسئلهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 4: روش های تحقیق در مدیریّتنقش چارچوب نظری نمايش روابط ميان متغيرهاي دخيل در مسئله تدارك نقشه مسير براي آزمون (بررسي) روابط ميان متغيرهافصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمچارچوب نظری
اسلاید 5: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هاتعریف متغیرنمادي براي خصيصه مورد سنجش كه اندازه يا سطوح مختلفي را به خود ميگيرد. چيزي كه بتواند ارزشهاي گوناگون و متفاوت بگيرد.فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 6: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هاتعریف متغیرمثال : نرخ بهره وامهاي دريافتي درصد ضايعات در يك خط توليد ميزان رضايت شغلي كاركنانفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 7: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هاانواع متغیرهای اصلی در پژوهشمتغير وابسته (dependent variable)متغير مستقل (independent variable)متغير تعديلكننده (moderating variable)متغير مداخلهگر (intervening variable)فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 8: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هامتغير وابسته پژوهش به دنبال توصيف يا پيشبيني وضعيت تغييرات آن است.پاسخ به مساله پژوهش، درگرو تحلیل متغیر وابسته استمثال :ساختار سازمانی در مطالعات چندلر و وودوارد در دهه 1960Dependent Variableفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 9: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هامتغير مستقلاز منظر پژوهشگر به طور مستقل تغيير ميكند و تغييرات آن بر متغير وابسته اثر ميگذارد.مثال : استراتژي در مطالعات چندلر و تكنولوژي در مطالعات وودواردindependentVariableفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 10: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هارابطه متغیر مستقل و متغیر وابستهمتغیر وابسته تابعی است از متغیر مستقل و مقدار خود را با توجه به تغییرات آن اختیار میکندمتغیر مستقلمتغیر وابستهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 11: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هامتغير تعديلكننده (moderating variable)داراي تأثير اقتضايي بر رابطه ميان متغير وابسته و متغير مستقلمتغیر مستقلمتغیر وابستهمتغیر تعدیل کنندهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 12: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هامتغير تعديلكننده (moderating variable)سبکهای رهبریاثربخشی سازمانیآمادگی زیر دستانمثال: اثر بخشی سبک های رهبری به آمادگی زیردستان بستگی دارد .فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 13: روش های تحقیق در مدیریّتتوجّه متغیر تعديلكننده نقش «كاتاليزور» را دارد. يعني (میزان) حضور متغیر تعديلكننده رابطه ميان متغیر مستقل و تعديلكننده را تحت تأثیر قرار ميدهد.تفاوت میان متغیر مستقل و تعدیل کننده فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 14: روش های تحقیق در مدیریّتديدگاه دوم: رابطه ميان متغيرهاي مستقل و وابسته در حضور متغير تعديلكنندهديدگاه اول: دو متغير مستقل و يك متغير وابسته:فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمتمايل به يادگيريبرنامههاي آموزشينياز كاركنان به رشدتمايل به يادگيريتمايل به يادگيريبرنامههاي آموزشيشكل رابطه براي كاركنان با نياز به رشد زيادشكل رابطه براي كاركنان با نياز به رشد كم
اسلاید 15: روش های تحقیق در مدیریّتمتغیر هامتغير مداخلهگر در خلال زماني كه متغير مستقل براي تأثيرگذاري بر متغير وابسته عمل ميكند تا زماني كه تأثير نمايان ميشود، ظاهر ميگردد. داراي بعدي زماني يا به عبارت ديگر كيفيتي موقتي است.interveningvariableفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 16: روش های تحقیق در مدیریّتفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمتنوع نیروی کارهم افزایی خلاقاثر بخشی سازمانیt1t2t3مثال
اسلاید 17: فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمروش های تحقیق در مدیریّتتنوع نیروی کارهم افزایی خلاقاثر بخشی سازمانیخبرگی مدیریتتکمیل مثال با اضافه کردن یک متغیر تعدیل کننده
اسلاید 18: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین چهارچوب نظریویژگی های چهارچوب نظریچارچوب نظری بنیانی است مبتنی بر روابط میان متغیر های موجود که تمامی پژوهش بر آن استوار میشوددر اینجاست که اهمیت بررسی پیشینه برای ما محرز میشود :در بررسی پیشینه است که متغیرهای حائز اهمیت را شناسایی میکنیم.فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 19: روش های تحقیق در مدیریّتروابط میان انواع متغیر ها روشن، ماهیت و جهت آنها آشکار و بر اساس آنها نظریه سازی میشود. همچنین مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر فراهم میشود.در چهارچوب نظری:تدوین چهارچوب نظریویژگی های چهارچوب نظریفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 20: روش های تحقیق در مدیریّتدر چهارچوب نظری:در چهارچوب نظری باید توضیح دهیم که چرا و چگونه انتظار روابط خاصی را داریم.ترسیم مدل مفهومی توصیف شده در چهارچوب نظری نیز به خواننده کمک میکند تا درک عمیق تری از روابط داشته باشد.تدوین چهارچوب نظریویژگی های چهارچوب نظریفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 21: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین چهارچوب نظریمثالی از چهارچوب نظریفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 22: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفرضیه چیست ؟حدس عالمانه ای درباره حل یک مساله.فرض منطقی بین دو یا چند متغیر که که بر اساس روابط یا شبکه روابط مبتنی بر چهارچوب نظری پایه ریزی میشوند و به صورت جمله های آزمون پذیر بیان می گردد.و یافصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 23: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهویژگی های یک فرضیهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم1.پيش بيني رابطه بين دو يا چند متغير2.روشن، بدون ابهام و به صورت يك جمله خبري3.بيان روشن روابط مورد آزمون4.قابل آزمون بودن بر مبناي دادههاي تجربي
اسلاید 24: روش های تحقیق در مدیریّتفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمتدوین و تنظیم فرضیهدو شرط برای آزمون پذیری فرضیه1.ارتباط داشتن همه متغيرهاي موجود در فرضيه با پيشامدهاي مشاهده پذير2.مؤلفههاي آن را بتوان به پيشامدهايي كه به گونه تجربي مشاهدهپذير ( رؤيتپذير) باشند، ارتباط داد و درباره درجه احتمال وقوع آنها تصميمگيري كرد.
اسلاید 25: روش های تحقیق در مدیریّتفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمسوالكدام يك از دو فرضيه زير نامناسب است؟ مطالعه گروهي در پيشرفت تحصيلي مؤثر است.تمرين در كارذهني با يادگيري آن كار ذهني رابطه ندارد.
اسلاید 26: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهدسته بندی فرضیه هااز نظر جهت: جهتدار و بدون جهتاز نظر نوع تنظیم: فرضيه تحقیق و فرضيه آماریاز نظر آزمون: فرضيه صفر و فرضيه جانشینفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 27: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفرضیه های جهت دارفرضیه هایی هستند که سمت و سوی روابط بین متغیر ها را (مثبت یا منفی) نشان میدهندفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 28: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفرضیه های غیر جهت دارفرضیه هایی هستند که روابط بین متغیر ها را وضع میکنند اما سمت و سوی این روابط را مشخص نمیکنندفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 29: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهمثال: كدام فرضيه جهتدار است؟ميانگين سطح انگيزش در زنان دانشجو بيش از مردان دانشجو است.ميانگين وجدان كار در كشورهاي اروپايي با كشورهاي آسيايي تفاوت دارد.فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 30: روش های تحقیق در مدیریّتفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمفرضیه :آماریپژوهشیحدس پژوهشگر در مورد نتيجه پژوهش پيشنويسي از يك قانون تجربيگزارهاي در مورد يك يا چند پارامتر از يك يا چند جامعه كه به وسيله آن ميتوان كيفيت يا كميت يك صفت را پيشبيني كرد.صفرجانشین
اسلاید 31: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمفرضيه آماري همواره دو وجه مكمل دارد: الف. وجه اول متوجه كيفيت صفت مورد بررسي در شرايط تصادفي (نبودن تفاوت و يا نبودن رابطه) ب. وجه دوم متوجه نتيجه آزمون در شرايط غيرتصادفي (وجود رابطه يا تفاوت ناشي از عوامل مورد نظر در پژوهش)فرضيه آماري مورد آزمون را فرضيه صفر و فرضيه مقابل آن را فرضيه جانشين مينامند.
اسلاید 32: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفرضیه ی صفرفرضیه صفر پیشنهادی است که رابطه ای مشخص و دقیق بین دو متغیر را بیان میکند.فرضیه صفر به عنوان عدم ارتباط معنی دار بین دو متغیر یا عدم تفاوت معنی دار بین دو گروه تعریف میشود.به هنگام برپایی فرضیه صفر بیان میداریم که هیچ تفاوت معنی داری بین آنچه ممکن است در ویژگی های جامعه بیابیم و نمونه ای که درباره اش پژوهش میکنیم وجود ندارد.فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 33: روش های تحقیق در مدیریّتتدوین و تنظیم فرضیهفرضیه ی جانشینفرضیه جانشین به نوعی در مقابل فرضیه صفر قرار میگیرد.فرضیه جانشین، متوجه نتیجه آزمون در شرایط غیر تصادفی است.فصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجم
اسلاید 34: روش های تحقیق در مدیریّتفصل سومفرآیند تحقیقگام چهارم و پنجمموفق و پیروز باشید !
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.