صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اگر پیوسته در جست و جوي مسائل نباشید پس چگونه
خواهید دانست که ایا اين مسائل وجود دارد يا نه؟
میلیون ها دلار 0۷6/5۳6۱۱ ۵۷۱ شرکت نفت
سالانه صرف پيگيري مسائل مربوط به رقابت و
اقتصاد و کسب اطلاعات درباره مشتریان خود مي
كند و اين هزينه صرفا براي يك نوع سيستم
اطلاعاتي: يعني سيستم اظلاعات راهبردي ضورت
.مي كيرد
صفحه 4:
پیش از آنکه بتوانید مسئله اي را حل کنید یا از
فرصتي استفاده كنيد بايد از وجود آن مسثله يا
sl» مثال هنگامي که میکیوکیتا نو در اوایل دهه
0 اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به
هزینه تولید در شرکت نمود در نهایت» احساس کرد
يك جاي کار خراب است. مشکل این بود که پس انداز
لازمي را که مي بایست از بابت اتوماسیون و
روباتي کردن کارخانه که به تازگي آن را تکمیل کرده
.است به دست آوردء به دست نمي آورد
صفحه 5:
تفکر استدلالي و شهودي هر دو در این مرحله صورت
مي گیرد.اما شناسايي يك فرآیند عقلايي و
-استدلالي است
صفحه 6:
سئوالات اصلي مطرح شده در
جه لتفاقیافتاد, يا خواهد لفتاد؟ -1
رويجه کسیت آثیر گذاشتی | خولاهد گذاشه -2
چه زمانیاتفاق لفتاد يا خولهد لفتاد؟ -3
چگونه لتفاق لفتاد با خولهد لفتاد؟ -4
چرا لتفاق لفتاد يا خواهد لفتاد؟ -5
جه باید بکنیم تا موفق باشیم؟ -6
صفحه 7:
فرضیه سازي
فرضیه سازي درباره وضعیت عوامل آینده در شرایط
.حل مسئله, امري ضروري است
براي مثال: وضعیت اقتصاد به هنگامي که محصولات
جدید راه اندازي شود چگونه خواهد بود؟ یا واکنش
مدیرتان نسبت به پیشنهادتان چه خواهد بود؟
صفحه 8:
در شرکت ۴۱۲۵-۱۵۷ حل خلاق
مسئله, رمز موفقیت است.
شرکت ۴۴۱۷۵-۱۵۷ تولید کننده مواد غذايي سبك
مستقر در دالاس که سالیانه 5/3 میلیارد دلار فروش
دارد نخستین بار برنامه حل خلاق Ly (CPS) alin
در سال 1987 آغاز کرد. برنامه 6۴5 در ۴۳۱۲۵-۱۵۷
در هست مرحله انجام مي شود: 1- یافتن مسئله 2-
جمع آوري اطلاعات 3- تعریف مسئله 4- نظریه
پردازي براي یافتن راه حل 5- ارزيابي و انتخاب
بهترین نظریه ها 6- تدوین يك برنامه عملي 7-
قبولاندن نظریه به مدیریت ارشد و 8- عملي كردن
راه حل
صفحه 9:
خلق راه كارهاي گوناگون
خلق راه کارهاي مختلف مستلزم فهرست بندي راه
کارهاي شناخته شده و ایجاد راه كارهاي اضافي مي
باشد.خلق راه کارهاي مختلف تا حدودي يك امر
عقلايي و استدلالي و تا حدودي شهودي و غير
استدلالي است. هنكامي كه مهندسان شركت ايل
كامييوتر«نيوتن» را كه يك كامييوتر دستيار ديجيتالي
شخصي بود طراحي كردند صدها قابليت جايكزين را
براي اين ماشين ايجاد كردند. در يايانة جندين قابليت
.اصلي از بين بقيه انتخاب شد
صفحه 10:
انتخاب از بین راه کارهاي مختلف
هنگامي که مهندسان هوندا براي اولین بار موتوري را
طراحي کردند که 55 مایل در هر گالن مصرف
داشت, راه کارهاي مختلفي براي انتخاب در اختیار
داشتند. تأثیر فن آوري جدید بر هزینه تولید,
سازگاري با سیستم هاي انتقال نیرو و غیره براي
تصمیم گيري آنان در انتخاب فن آوري, اهمیت
يسياري داشت هر باتران قن آوری هاق سکن سب
بایست به لحاظ تأثیر آنها بر این عوامل» مورد
.ارزيابي قرار مي گرفت
صفحه 11:
يس از آنكه ديدكاه روشني نسبت به كاري كه مي
خواهيد انجام بدهيد بيدا كرده و برنامه اي براي
انجام آن داشتید آنگاه مي توانید عملاً دست به کار
شوید. اجرا مستلزم توچه دایم است. این امر يعني
Se eee Seen eae =
صفحه 12:
کنترل
ارزيابي نتایج آخرین مرحله فرآیند حل خلاق مسئله
است اغلب نادیده گرفته مي شود. این مرحله
مستقیماً به مرحله تجزیه و تحليل محيط راه بيدا مي
کند و چرخه جديدي از حل خلاق مسئله آغاز مي
شود.تشخیص نقایص در این مرحله حایز اهمیت
cul,
صفحه 13:
شرکت 8۵۲0۱ از نوآوري براي رقابت استفاده
مي کند.
شرکت سهامي ایتون. سازنده دنده و سوپاپ موتورء
اکسل کامیون» مدار شکن و دیگر قطعات متداول»
عمدتا براي خودروسازیهاء داراي 38000 نفر کارگر
در 110 کارخانه در سراسر چهان است.کاهش
چشمگیر هزینه ها چهت افزایش بهره وري از عوامل
موفقیت این شرکت است. ایتون دفاتر حساب هاي
خود را باز گذاشت تا در تصمیم گيري آگاهانه به آنها
کمك کنند از طریق برنامه هاي تسهیم سود
یادداشت ها تقديري کارکنان خود را به تلاش جدي
.در امر نوآوري فرآیند, ترغیب نموده است
صفحه 14:
ایجاد خلاقیت در فرآیند حل مسئله
.تجزیه حل مسئله نتایج مأیوس کننده به بار آورد
برايب يشتر سازمانها یا opal خلاقیتب خش-1
.عمدم از فرلیند حلمسئله را تتشکیلن ميدهد
افراد چه بع عنوانفرد ويا عطوقاز سازمان-2
.معمولاً به خلاق بودنترغيسنميوشوند
تعداد اإندكئاز افراد با تكنيكهاويخلاقيكه مي:3
تواندر فرليند حلخلاق مسئله به كار يست
.اشناييداوند
تعداد كموراز لفراد مهار تهايحلخلاق مسئله را -4
در خود توسعه میدهند Gp p41 Lol
صفحه 15:
تکنیک sh خلاقیت تا مرحله حل
تحلیل محیطی
قاء ۲ یگرانا گوبرداری بهترین1/1
رويك هار م اه ها عليه رقبایموهوم
gol 1S a و گویانی مساغران2/2
صفحه 16:
تشخ 1
وضعیآومانی5/1
جكليستها 6/2
فکاهیو طنز 8/4
كردآودكو فهر دنشکایات9/5
aul awl, تدایدیگران10/6
لیفاین_قش11/7
برنامه بيشنهادها 12/8
تمرینو دیگر رویکردهایگروهی13/9
صفحه 17:
شناسایی مسئله
دومیانگذاشتنی | دیگران14/1
کسباتفاق ننظر 15/2
به تصوير كشيدنمسئله16/3
کوله بار تنجربه17/4
نمودار استخوانماهم18/5
سلطانک وهستار19/6
تعریفدوبارم مسئله یا فرصت20/72
بازنویسیاهدافیبه روشهایعمتفاوب21/8
فشار و کشش22/9
منچه معدلنم 23/10
جه الكو هاییوجود دارد؟ 24/11
نمودار چرا-چرا 25/12
صفحه 18:
فرضیه سازی
معکوسساز ین ظریه 26/1
ارائه راه کارها
قیاسهاعو استعاره ها 27/1
تحلیلرام حلهایگذشتم 28/2
تداعی29/3
زنجیره تداعیصفات4/ 30
بر شمردنصفات31/5
بگشتبه مشتر32/6
زوم خورشید 33/7
جرخم فرصت34/8
برنامه هایک امپیوتری35/9
موعد مقرر 36/10