صفحه 1:
صفحه 2:
فرصت جوانی
| در این سن انسان در اوج قدرت
بذنی و روانی استتا برای انفوهسبازی به اصلی وجود قدرت در دوران جوانی
صرف آن در جهت خودسازی و توانمند سازی روح است. انسان به هر مقدار که از این دوران فاصله می
ut
قدرت نیاز دارد. فلسفه ۱
صرف قوت روح مى شود و در تیجه آن اگر چه
ولی روحش قوی و توانا مى كردد. ولی اگر د
دست می دهد بدون اینکه چیزی در خور عمر بیابد و در نتیجه احساس خسارت و ضرر
این باره می فرماید: «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و
و زیان کاری است مگر کسانی که در
قرآن کریم در سوره عصر در
عملوا الصالحات؛ بدرستی که انسان د
عمل(خودسازی) قرار دارن.» بتابراين
بوی جوانی در مسیر خودسازی است و
جوانی سکوی پرش به قله کمال و کلید رسیدن به سعادت جاودانه است.
در این مرحله هنوز شخصیت انسان به طور کامل شکل نگرفته و صفات و حصلت
است. لذا می توان با هزینه و
قدام کرد. کاری که
عمق روح ريشه نكر
ن کردن فضیلت ها و اخلاق پسندیده
صفات و ثبوت عادت ها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
صفحه 3:
eee eS eee rey
ان دوباره پدست آورد وئه ذخیره کرد.
تعریف مدیریت زمان
مدیریت زمان یعنی کنترل زمان و كار خويش. و به
دست گرفتن آن و اجازه ندهیم که امور و حوادث
ما را هدایت کنند.
-١ زمان سنجى و تعيين وقت معین برای انجام هر کار
پرای انجام هر
ار و زمان سررسید لن بر حسب اولویت و
تعیین واقع بيثلنه بازه
اهمیت. ارزیلبی واقع بننه از وقت مورد نياز برا
انجام وظایف روزانه همچون انجام تکالیف
درسی: رفت و آمد و رسیدگی به امور خانواده
حائز اهمیت است.اغلب اهمال کاری ها نتیجه
عدم آگاهی شخص از وقت معین برای انجا
کار است. اگر انجام کاری را مطلق و بدون
نظر بگیریم معمولاً اهمال به آ
صفحه 4:
بايد ساعت هايى را كه از نظر زیست شناختی و
روان شناختى ميزان انرثيى بدن در بالاترين سطح
زا شتاساین كر
هو مهم
ين کارهای
خود را در ن ساعت ها انجام دهید. برای مثال»
وصیه می شود صبح
عصرها را به ورزش اختصاص
های زود
| به مطالعه و
برنامه ریزی
برنامه ریزی در حقیقت آماده نمودن و امکانات منابع
و وسایل جهت تحقق بخشیدن به اهداف میباشد
هيج
ally, نيسته بدون وجود يزنامه “حائناً
خواست های دیگران خواهیم بود.
يا Lan waa ge دایم در تفا
برای تنظیم وقت ارزشمند. تر از برنامه
كجا بايد بايد باشيم و ميدانيم با مائلى كه با آن
مواجه میشویم چگونه برخورد كنيم.
مکتوب سازی برنامه ریزی زمان ما را یاری میدهد
تا در اجرای برنامه ها زمان کمتری صرف کنیم.
برنامه ریزی مکتوب هم چنان میتواند دارای . اثر
فیزیولوژیکی محرک در جهت فعال فعال نمودن
انگیزهای شخصی در کار ها می باشد.
صفحه 5:
eee eS eee rey
۳ بهره گیری از فرصت ها
فرصت ها همچون عبور ابرها می گذرد. بنابراین
فرصت های نیک را غنیمت بشمارید.
از نكاه امام على (عليه السلام) بهره كير:
نمونه اى از اين فرصت ها كه در آموزه هاى
اكيد قرار كرفته عبارتند از
اسلامی بیشتر مور
فرصت حیات. سلامتی. ثروت. فراغ بال و
جولنی که امام (علیه السلام) تمامی آنها را گذرا
و روبه زوال می دانند و به پیروان خود توصیه
می کنند که قبل از آنکه از دست روند بهترین
رضعیت درست وبادیدگاهی دا
که تونستهباشند تعریفی صحیح از اهدافشان در
زندگی به عمل آو
داشتن اهداف مشخص موجب خواهد شد تا شما
باشند
بتوانید زمان خود را به نحو احسن به کار های مهم
تخصیص دهید.
صفحه 6:
فرصت استفاده از تفکر و فکر "خرد و اندیشه دیگران
استفاده از تجریه های دیگران
استفاده ۱
یع از عمر و زمان.استفاده
ان است. آن که از تجربه های
كاركزاران خويش را به استفاده از اهل تجربه در
کارها دعوت می کند: وم مهم اهل اج
از کارگزاران اهل تجربه استفاده کن» Golly
چنانچه انسان بخشی از عمر خوا
گردآوری تجربه های دیگران کند. هرگز زیان
صفحه 7:
۱
این جهت. به مقتضای عقل.
ie واه مار پنپاد راز 7
بزرگ خداوند است که همه افراد از آن
برخوردار نیستند. وفراموش نمودن نتیجه
تجربه های گوناگون دیده است.
سعادتی انسان.است.
تجربه استفاده نکند. همچون
ays است کفاز زد زا فرامی گناد
به جای تحضیل سود و منفعت؛ خود را به
زحمت انداخته و عمر خود را به تباهی می
کشانند.
صفحه 8:
000
یک درست خوب هندم تهاییهای انسان»
شریک غمها و شادیها:بازوی یاریرسان به
هنگام نیانن تکیهگاه انسان در مشکلات و مشاور
خیرخواه در لحظات تردید و ابهام است.
یعضی از مدمبه خاطر خصاتهای خودخواهانه.
از تنهایی درای
علی (ع) عاجزترینمردم هستند 9
دوستانی را که با زحمت بسیار فراهم نمودهاند.
به اندک آزاری از دست میدهند. ایشان از گروه
اول نیز عاجزترند
ویژهگی شخصیتی دوست خوب:
خوشبختانه در روایات اسلامى به اين بخش از
مباحث دوستى توجه خاصى شده .به
را به اختصار توضیح دهیم.
١ ايمان
ان همان باور و اعتقاد قلبی همراه
اعتماد و اطميان است كه شوق يبه سوى عمل
در انسان ايجاد مىكند. اين مفهوم كه ا
گرفته میشود با امنیت و امان همخانواده و
سازگار است. ایمان سرچشمه و زیربنای امنیت
و آرمش زندگی است.
اینک در جریان زندگی هدفمند د
میتوان با کسی که به حدا و روز رستاخیز ایمان
شخصی
ندارد. دوست شد؟ آیا میتوان به
طمینان کرد؟
اطمینان کرد؟
صفحه 9:
000
به او لقب امير مؤمنان دا
شایسته دوستی با مزمن معرفی نمود
مزمن برادر مزمن است ز:
نمیکند. از او عیب نمی:
سریازنمیزند.
ارائه نموده است: هر
است؛ پس بیندیش که با چه
مینمایی!
۲ تقوی و نیکو کاری
تقوی که همان التزام عملی به بایدها و نبایدهای
ملاک
سعادت, ريشه و اساس همه خوبیها و سرآمد
فضایل انسانی است.
دوستی با اهل تقوی چند ویژگی مهم
است. دلیل ایمان, راه نجا
اول: مطمئن و پایدار است؛ از آنجا که ذات پاک
خداوندی ازلی و ابدی است. آنچه مربوط و
ماندنی خواهد بود و
صفحه 10:
000
۳ خلق و خوى كريمانه
اخلاق جمع خلق. مجموع صفات و ملکاتی که
زیربنای اصلی شخصیت آدمی رابنا نهادهه به
ساختار باطنی انسان شکل میدهد. ارزشهای
اخلاقى آنقدر در زندكى انسان اهميّت دارد كه
پیامآور محبت و دوستی. حضرت محمد (ص)
فرمود: من به خاطر بسط و گستر:
اده شدهام (انی بعثت لاتمم مکارم
ینترین ویژگی یک دوست
خوب. اخلاق کریمانه باشد. چه سعادتمند است
کسی که با بزرگواران و صاحبان کرامتهای
اخلاقی معاشرت دا
که با سفلگان و صاحبان خوهای زشت. روزگار
میگذراند!
و چه تگونبخت است آن
آن رو که یقین دارد آخرت باقی و دنا فانی
است و آخرت در گرو عمل معنوی انسان است؛
به جلوهها و جذیهها
ثروتمند باشد و هم قدرتمند: تعقلی به دنیا
است. برای تحصیل
حق و رسیدن به قرب الهی تلاش
میکند. دلبسته به خدا و رسته از قید دنیا است؛
نداردء آزاده و اهل يقي
صفحه 11:
000
انتخاب همسر
ازدواج. هسته ال ایجاد خانوا
اج و خانواده
سنگ بنای جامعه انسانی است. لذا نوع پایه
بن امر مهم
در پیشرفت و توسعه و نیز انحطاط و سقوط
إجابعه, تأثير مستقيم داوف
اج؛ عاملی برای رفاه؛ سکون و گستر
مدنیت بشری است. صاحبان ادیان, فلاسفه و
كاري Olay موجه و مین
ن جامعه و رفاه بشريت
. تکامل روحی؛ فکری و جسمی اقراد
رشد ارزش های اخلاقی عم از
فردی و اجتماعی) و.
ملاک ها:
١ ايمان و دینداری
توسعه و
است. قرآن کریم در
مینه می فرماید: ولا تتکحوا المشرکات حتی
ولامه مؤمنه خير من مشركه ولو اعجبتكم و لاا
ال حتی يومنوا و لعبد مؤمن خير من
ون الی الا ال يدعو
ی که آیمان نیا
صفحه 12:
000
۲-عقل و هوش
بعد از ديندارى؛ عقل و زیرکی از مهم ترین معیا
و ملاک یک همسر خوب محسوب می شود
و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکل
زندگی کار آسانی نیست اگر دو همسر با هم تفاهم
داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و
ک کنند. می توانند
بر پایه صحیحی استوار سازند و به انجام
وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و
محبت.و گرمی: دهتد ودبا عقل وهدرایت مشکلات.
را حل و فصل کنند. همسر عاقل امکانات خانوا
توقعات بیجا و بلند abe
فشار قرار دهد. اكثرا اختلافات خانوادگی و
کشمکش های زندگی معلول جهالت و ادانی زن
و شوهر, یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه
عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و
وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و
از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل,
5 اخلاق نيك
سومين معيار و ملاك در انتخاب همسر اخلاق حسنة
است و این مطلب را می توان از قرآن کریم و
معصومان(ع) بخوبی استفاده كرد. قرآن كريم مى
فرمايد: «فانكحوا ما طاب لكم من النساء؛ با زنان پاک
اج کنید.ه
همچنین رسول خدا(ع) می فرماید: اذا جانکم من
کنر هم ند و ارتباط کلامی
بو غير كلامى فراوانى با هم
حسته و وش رفتری ریک گقتاری در همه زندگی
اها سيار pal saps بنون:آن زندگ
زندگی با رز
کمالات و
آور خواهد
رنج آور خواهد بو
» اما بد احلاق و بد رفتار و تندخوء
و انسان هر
کند. زیرا دیدن حالات
تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی
ظ اسان آزندگی الما
زیبیی:
رفتار و مشاهده گفتارهای
خارج ااست بنابراین شر
صمیمی. با نشاط و با صفاء داشتن همسری خوش
اخلاق و عفیف و یک گفتار است.
صفحه 13:
فرصت استفاده از همراهی والدین
7 صفات شخصیت ی شده و بسیاری
آنان در ده سالكى تجلى مى يابند. بر اساس
سالگی می
چه شخصیتی خواهد بود.
یک نوجوان باید خود را آماده تحصیل دانش و
pees 9 Vas bs pa پیوندهای نیکو
شرایط لاز
زا درد یه وود اور
هر چند نوجوان در دو
ای کودکی تا حدودی ly
و روش انجام دادن خواست های خود را آموخته
است. با وجود این باید در نوجوانی طرز صحیح و
مرور رخ می دهند. از طرف. دیگر مسائلی همچون
آشفتگی و نابسامانی های خانوادگی؛ درخواست
های نامعقول و غیر منطقی و فقدان هدف و فلسفه
در زندگی غالبا موجب اختلال و بی نظمی در
شخصيت نوجوانن مى شوند. ناكام های یی و
فشارهای روانی امکان دارد سیب تغییر شخصیت
شده يا آنكه در نوجوانان رفتارهاى نايهنجارى مانند
هکاری, پرخاشگری و جامعه
أورند. البته دليل افزايش بزهكارى در اين دوران
آن باشد که چون نفوذ پدر و مادر در نوجوان
كاهش مى يابد و نوجوانان به كام جويى و لذت
طلیی گرایش دارند: دسته هايى به وجود مى 1
رفتارهايى مبتنى بر جامعه ستيزى بيشه مى سازند.
رند و
صفحه 14:
فرصت استفاده از همراهی والدین
مونس فرزندانمن باشیم
ها سیم ی کند.با ممراهالن: را دوداین گرایگن و:
مرا مى فهمد
و العساين مرا درك من كتب اين سملت يرا اغلب.
خواهش بيدا مىكند و مىكويد: اين
مىشنويم که پدر و مادرم مرا نمیفهمند. در حوزه
غایباند و لذا او در
این حوزه به دنل همرلد میگزدد.آذمها وقتی تنها
میشوند به دنیال مونس هستند. چون انسان به اتس
Ll وقتی که تنها شد به دنبال مونس
حالت. خطر, تهدیدش میکند؛
برای همین با اولین کسی که بتواند در حوزه تنهایی
او وارد شود و با او هم احساس شود انس می:
Seis ©
دوستی پدر و مادر پا فرزندان
اوستی
ان و مادران با فرزندان
احس کنند و یک
صفحه 15:
نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی
بيج لحظه ای
آن را ترک گفت. اما دوران نوجوانی و جوائی
همه ادوار
ادوار
بن دوران خودسازی و کمال برای انسان است.
زیرا در اين سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی
ome
نکرده ست لذا من توان با وحمت كمترى آنها |
به خود نكرقته و صفات زشت در روح ۱
را از بين برد.
خوسازی به معنی انسان سرمایههای و-
تماید و تمایلات خویش را تعدیل کرده و صفات
انس
جودش پرورش دهد و با دستیابی به
کمالات انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم
اخلاقی انسائیت
از عمر نباید
به عبارت دیگر می توان گفت خود.
ازی عبارت
است از پالایش روح از احلاق زشت و آراستن آن
به خوبى ها و مسلح شدن به کمالات اخلاقی و
کرامت های انسانی:
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار
ازيرا در اين سئين هنوز شخصیت انسان شکل ابتی
به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ
پیدا نکرده است. لذا می توان با زحمت کمتری آنها
yey snp: go gle طبق آنها عمل کرده است پر شدت
و عمق این صفات افزوده شده و تبدیل به ملکه شده
انده لذا رهایی از آنها کار چندان آسانی نیست.
صفحه 16:
fer Ren ns ora)
راه کلی برای خود سازی وجود دارد؛ راه
پیشگیری
اه پیشگیری و جلوگیری از نفو
سهل ترین راه تهذیب نفس است: در ن هنگام که
انسان به گناهان و رذائل اخلاقی آلوده نشده ا
و نورانیت فطری برخوردا
کارهای خوب و تخلق به اخلاق نیک آمادگی
پیشتری دا
ار است و برای
میفرملید؛ برهوای
نیرومند گ
مسر تخود هی سا
کشد و در لن صورت نمی توانی در برابرش
مقاومت نمایی.
استاد مطهری(ره) می گوید:
ال ضعیف تر می گردیدز یعنی ميان رشد درتت
و قوت او نسبت معکوس پرقرار بود. حالات انسان
نیز ماندد خارین و خارکن است. روز به روز صفات
در انسان ريشه های عمیق تری پیدا می کند و اراد
انسان را ضعیف تر می کند. قدرت یک جوا
اصلاح pi
یک بير بيش تر است.)
خارین در قوت برخواستن/ خارکن در سستی و در کاستن
خاربن هر روز وهر دم سبزتر خار کن هر روز زار و خشک
- او جوان تر می شود تو پرتر/ زود باش و روزگار خود هبر
خار بن دان هر يكى خوى بدت/ بارها در باى خار آخر زدتٍ
صفحه 17:
صفحه 18: