ferghehaye_nozohor

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرقه های نو ظهور ۲”

فرقه های نو ظهور ۲

اسلاید 1: مادسیج، شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایرانMadsg.comمادسیج یعنی دهکده علم و دانش ایران!!

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3:

اسلاید 4: فرقه های نو ظهورزیر نظر استاد محترم:جناب دکتر مجتبویمحقّق:مقصود مرادخواهیتربیت معلم شهید بهشتیبهار88

اسلاید 5: مقدمهمعمولا این طور گفته می شود که ما در عصر بازگشت انسان به معنویت یا بازگشت معنویت به زندگی بشر به سر می بریم اما نگاهی به روند شتاب زده و گسترده معنویت گرایی که بیش از چند دهه از عمر آن نمی گذرد، به وضوح نشان می دهد با پدیده انفجار معنویت رو به رو هستیم. انسان مدرن که به سختی، دور از معنویات نگه داشته می شد و در تمدنی زندگی می کرد که غیر از جهان و زندگی مادی برای چیز دیگری ارزش قائل نبود، حریص، عجول و عنان گسیخته به معنویات روی آورده و همانند مردمانی که در قحطی به سر می برند و انبار نانی یافته اند، سنت های کهن عرفانی و معنوی را برگرفته، هر کس تکه یا تکه هایی از مکاتب مختلف را چنگ زده، می کوشد روح تشنه خود را با آن سیراب کند.

اسلاید 6: میلتون، پرکارترین محقق در حوزه جامعه شناسی ادیان نوپدید می نویسد: بیش از دو هزار فرقه معنویت گرا در آمریکا و بیش از دوهزار جریان معنویت جویی در اروپا است و درصد کمی از آنها مشترکند. در حقیقت، با گذشت حدود چهل سال، قریب به چهار هزار مکتب و فرقه عرفانی و معنوی در جهان غرب شکل گرفته است. این جریان های معنویت گرا، طیف بسیار متنوعی را شامل می شوند که از عرفان ادیان ابراهیمی تا استفاده از مواد مخدر و روابط آزاد جنسی را در بر می گیرد. در واقع، هر چیز که به نوعی فرصت رهایی از چارچوب های جامعه مدرن و روگردانی از هنجارهای تمدن مادی و سرمایه داری را فراهم کند، معنویت شناخته می شود.

اسلاید 7: در این شرایط، معنویت، هر آن چیزی است که برای اعراض از زندگی مادی و تمدن غالب و ارزش ها و هنجارهای سرمایه داری فرصتی فراهم سازد. مادیات برای انسان معاصر، همین مدل یکنواخت زندگی غربی و ارزش ها و اهداف زندگی روزمره است و به هر نحو که بتوان از این چارچوب بیرون زد و نفسی کشید، صورتی از معنویت ایجاد شده است. معنویت در فرهنگ امروز انسان مدرن یا پست مدرن هر گونه فراروی، روگردانی ونه گفتن به معیارها و هنجارهای زندگی مادی مدرن است. جهان اسلام نیز از حضور این جریان های هزار رنگ منزه و پاک نمانده است امروز قدرتمندان به فکر جايگزين کردن ديني به جاي دين اسلام افتاده اند و جنبش هايي که امروز مطرح ميشود با اين تفکر شکل مي گيرد، لذا تاکيد دارند اين جنبش ها به جهان شرق و اسلام تسري پيدا کند

اسلاید 8: عرفان هاي وارداتي که زادگاه آن در کشورهاي غربي است به سوي کشور ما در حال نفوذ است.اين فرقه ها به نام هاي اديان بديل، اديان مجازي، عرفان هاي نوظهور، خورده فرهنگ ها و بيشترين عنواني که به آن معروف هستند به نام جنبش هاي نوپديد ديني در دنيا شناخته ميشوند.در آغاز دهه 70 ميلادي تعداد اين فرقه ها در غرب 78 فرقه بود و در آغاز دهه 90 ميلادي 350 فرقه، ولي امروز تعداد آنها درغرب بالغ بر 2500 فرقه نوپديد دینی                        مي باشد. نيمي از اين فرقه ها در انگلستان و کمترين آن درکشور سوئد و سوئيس وجود دارند و بيشترين حضور و فعاليت آنها در ايالت متحده آمريکا است. .

اسلاید 9: فعالیت فرقه هابخش مهم فعاليت فرقه هاي نوظهور به صورت اينترنتي و ماهوارهاي در فضاي مجازي صورت ميگيرد که به فرقه هاي رسانهاي نيز معروف شده اند.معنويت‌هاي نوظهور با ارائة مديتيشن‌هاي گوناگون دقايقي متفاوت را در زندگي انسان مدرن ايجاد مي‌كنند؛ ساعاتي كه شخص مي‌تواند در خود فرورود، از انديشه‌هاي روز مره بيرون بيايد و به امور ديگري مثل روح، جهان نامرئي، دنياي درون، صور خداوند و صورت‌هاي ديگر واقعيت! بينديشد

اسلاید 10: علت و چگونگی پیدایش فرقه ها و ادیان جایگزین غربینياز جديد جهان غرب به معنويت و شريعت و دلزدگي از تکنولوژي و نظام ماشيني،و همچنین فشار شديد مدل زندگي مدرن و نياز به فاصله گرفتن از آن عاملي براي روي آوري انسان معاصر به معنويات و جستجوي بينشي ديگر نسبت به خود، زندگي و هستي بود. كه سرانجام به شكل‌گيري فرقه‌هاي رنگانگ و گوناگون معنويت گرا منجر شد.

اسلاید 11: فرقه های دینی جدید و ادیان جایگزین تمایل دارند که به وقت بی ثباتی اجتماعی بوجود آیند . آنها به اعضای [خود ] راه حل های روشنی را برای مشکلات پیچیده ارائه می دهند : وعده ی نجات ، و احساس امنیت با پیوستن به گروه.آشوب اجتماعی دهه ی 1960 و تجربه ی سبک های زندگی جایگزین، احتمالاً به افزایش شدید عضویت در فرقه های دینی جدید کمک کرد . سبک زندگی اشتراکی که به وسیله ی ادیان جایگزین تمرین شد ، بسیاری از جوانانی را که به دنبال باز سازی جامعه بودند به خود جذب کرد .جنبش های دینی جایگزین تمایل دارند در جوامعی که نسبتاً باز بوده و در جایی که دو فرهنگ متفاوت به هم می رسند ،سربرآورده و شکوفا شوند .برای مثال : آنها در امپراتوری روم که نسبت به عقاید متفاوت تساهل ورزیده می شد و برفرهنگ ها ومردمانی مختلف حکومت می گردید رو به فزونی نهادند .

اسلاید 12: ایالات متحده ی آمریکا با تضمین قانونی آزادی دینی ، محل تولد و ظهور بسیاری از جنبش های دینی جدید شده است . پلورالیسم – هم زیستی فرهنگ ها و عقاید متفاوت – درست از فردا روز پایان جنگ جهانی دوم ( 1939 – 1945 ) در اروپا و آمریکای شمالی شدیداً توسعه یافت .سربازان اشغالگر آمریکایی مستقر در ژاپن در معرض تعالیم ذن - مکتبی بودایی که بر مدی تیشن و مراقبه تأکید می ورزد – قرارگرفتند و پس از بازگشتن از ژاپن فرقه های ذن را راه اندازی کردند

اسلاید 13: . در دهه ی 1960 و 1970 تعداد فرقه های دینی جدید در آمریکا با سرعتی باور نکردنی رشد کرد .اندیشمندان، این رشد را تا حدی متأثر از فضا وشرایط اجتماعی و نیز تغییرات سیاسی ای می دانند که در آن جوانان سبک هایی جایگزین را برای زندگی می جویند.شاید مهمتر اینکه : رئیس جمهور ال. بی . جانسون در 1965 قوانینی را که به موجب آن مهاجرت از آسیا به ایالات متحده شدیداً کنترل می شد ، لغو کرد .در نتیجه ی این الغاء، شمار کثیری از مردم هند ، ژاپن ، کره، و جنوب شرقی آسیا به آمریکا وارد شدند .

اسلاید 14: ویژگیهای عرفانهای جدید 1 ـ در معنويت هاي نوگرا، به جاي آنکه انسان به خضوع در برابر خداوند بي همتا فراخوانده شود به کرنش در برابر موجودات ضعيف و محدود دعوت مي شود. فطرت پرستش در انسان که در جستجوي کمالي نامحدود است با پديده هاي مادي سرگرم مي شود و حتي گاهي اين فطرت با پرستش انساني ضعيف ـ که خود را در جايگاه خدا مي بيند ـ مانوس مي شود. به عنوان مثال سايبابا ـ مدعي پرطرفداري که هم اکنون در هند به سر مي برد ـ مي گويد: خداي خالق در او حلول کرده است. وي که خود را برهما، خالق هستي بخش مي داند ، مردم را به کرنش و پرستش در برابر خويش فرا مي خواندو با اين اشعار و اذکار مريدان خود را به خويش توجه مي دهد:

اسلاید 15: خودتان را محصور من بدانيد و به من مشغول باشيد... مثل کودکي پرورش تان دادم دو پسر زيبا به شما دادم تا انها را دوست بداريد و ستايش کنيد. بيا عشق مرا بپذير و خودت را رها کن عشق من مثل دريا نامحدود است مرا واقعاً قبول کن مثل مادرت من آمده ام تا سعادت بدهم اشعار بالا نمونه اي از پيام صدها مسلکي است که بشر تشنه امروز را به خود مشغول داشته است. در اين مرام ها توحيد محوري جاي خود را به انسان محوري و در نتيجه به مريد پروري داده است.

اسلاید 16: 2ـ عرفان هاي کاذب فقط در صدد پاسخگويي به بعضي از ابعاد وجود انساني اند. به عبارتي ساحت گسترده روح انساني را در يک و يا حداکثر چند جنبه محدود مي بينند . بماند که از اقناء حقيقي همان يک جنبه هم وا مانده اند و پاسخ درستي به شاخه مورد تاکيد خويش نداده اند. به جرات مي توان گفت تمامي مکاتب نوظهور ـ سرجمع ـ نتواسته اند به اندازه اين شعار حسين بن علي (ع) «هيهات منا الذله» در تاريخ، شور و حرارت ايجاد کنند. شعاري که سرنوشت بعضي ملتها را عوض نموده است و آنها را جهت گرفتن حق خويش و مبارزه با ظلم بسيج نموده است. همان حسيني که در شب عاشورا به همراه ياران و نزديکان خويش تا صبح شب زنده داري و به عبادت و راز و نياز و خلوت با خداي خويش مشغول بوده است.

اسلاید 17: براستي برنامه اصلاح جامعه و برپاکردن اجتماعي سالم و صالح ـ نه فقط افراد خوب ـ در مکتبي مثل فالون دافا چه جايگاهي دارد ، مرامي که با اين جملات و توصيه ها ظلم پروري و ظالم پروري را در جامعه تئوريزه و نهادينه مي کند: «وقتي کسي به شما ناسزا گفته يا لگد مي زند فقط لبخندي بزن و به او بگو ادامه بده تو در اين مدت داري به من تقوا مي دهي و من تکه اي از آنرا به تو بر نخواهم گرداند. (هنگجي لي. شوآن فالون ص 397) معلوم مي شود حقيقتي به نام کرامت انساني و بزرگواري روح در اين مرام اصولاً پذيرفته نيست تا چه رسد به اينکه برنامه اي براي پرورش اين بعد الهي داشته باشد!

اسلاید 18: گروه ديگري متوجه جنبه ديگري از روح انساني شده اند و بساط ديگري گسترده اند و به ترويج شيطان پرستي روي آورده اند . روشن است انساني که مشتاق جنبه جمال حقيقت است، متمايل به فهم ابعاد جبروتي و جلال حق هم هست . گروههايي از متال، با ايجاد ذهنيتي وحشت گرا در مخاطبين خود، قلوب تشنه هيبت حق را هدف قرار داده اند و با ايجاد رعب و وحشت و ترس به اين جنبه از روح انساني پرداخته اند . مرلين منسون از رهبران بلک متال در معنويت مورد علاقه خويش، در صدد القاي لذتي است که دلهاي مشتاق هيبت حق در پي آنند. همين ترس و وحشت و رعب کم نظير است که آثار و محصولات منسون و همفکرانش را براي بعضي از افراد، دلپذير و جذاب ساخته است. انساني که در پي ادراک هيبت و عظمت و کبريايي خداوند متعال است بدين سان با توجه به غلبه شيطان رام مي گردد. بسياري از کليپ هاي منسون ـ که در زمره البوم هاليوود است ـ درباره افرادي است که در صدد توسل به شيطان اند و مي خواهند با تمسک به قوه هاي پليد در طبيعت به مقاماتي برسند .

اسلاید 19: منسون در آثارش مي خواهد به مخاطب بفهماند که نيروهاي شيطاني و شرارت هاي طبيعي ، نيروهاي غالب درجهان اند و خير و خوبي وابعاد الهي مغلوب و شکست خورده اند . در بعضي ازمرام ها، تعاليمي ترويج مي شود که محيط مقدسي همچون کانون خانواده از اساس تخريب مي شود. تاسف بارتر آنکه اين تعاليم به نام عشق به خورد مخاطب داده مي شود يعني با نام صداقت و محبت، مرامي به نام «وفا» لگدکوب مي شود که در نتيجه نه خانه اي مي ماند و نه خانواده اي، لاجرم مي ماند مرد و زن سرگردان به دنبال عشق موهوم. حقيقت اين است که آنچه اشو ( از رهبران عرفان جنسي ) به نام عشق به پيروان خود تعليم مي دهد غريزه تنوع طلبي جنسي و شهواني است که هيچ گاه راضي و قانع نشده و همچنان دريا صفت و هيجان ناپذير خواهد ماند.

اسلاید 20: اشو نيروي دروني را به عنوان راهبر به انسان معرفي مي کند که بايد به آن احترام گذاشت و از طرف ديگر «گمراهي» را بر آن نيرو به رسيمت مي شناسد. وي مي گويد: نداي درونتان را ارج بنهيد و از آن اطاعت کنيد. به خاطر داشته باشيد من تضمين نمي کنم که آن ندا هميشه شما را به راه راست هدايت کند. بيشتر اوقات شما را به گمراهي مي برد . اين حق شماست که آزادانه به گمراهي برويد. (شهامت ـ اشو ص 26) وي پا را از همه اينها فراتر گذاشته و عرفان ادعايي خود را چنين درمقابل خدا قرار ميدهد : حتي در مقابل خداوند بايستيد ... درستي و نادرستي امور را به کنار بگذاريد... (همان ص 27)

اسلاید 21: 3ـ عرفانهاي کاذب فاقد نظام عقيدتي منسجم و عميق اند. به عبارتي از منظر تئوريک و نظري بسياري از آنها، اصول جهان شناختي و فلسفي مشخص و قابل ارائه اي ندارند. آنها هم که چيزي مطرح نموده اند مبناي قابل دفاعي در مواجهه با ديگر مکاتب ندارند و جهان بيني محکمي براي آنها تصور ندارد . در اين مکاتب ـ لااقل در بسياري از آنها ـ حقيقت و کشف آن و وصول به آن حتي در حد ادعا هم مطرح نيست. در تعاليم کريشنا مورتي آمده است: حقيقت سرزميني است بدون معبر. راهي به سوي آن نيست.... ( تعاليم کريشنا مورتي ص 14). معلوم مي شود مکتبي که حقيقت را دست نايافتني مي داند بالطبع راهي براي رسيدن به آن هم نمي شناسد و اگر هم راهي پيشنهاد دهد بر معضلات مبنايي خود نه فقط کمکي نکرده است که تعارضي هم به بار آورده است. به همين علت در اين مسلک کلمات و جملات مبهم و نامفهوم فراوان يافت مي شود به گونه اي که پيروان آن، اصلا در صدد دريافت تعاليم بي پرده و روشن بر نمي ايند.

اسلاید 22: در مکتب اسلام به برکت تعليمات عميق هستي شناسي در قرآن و روايات اسلامي، علوم مختلفي از قبيل تفسير، فلسفه، حديث، اصول، فقه، کلام و ... شکل گرفته اند و عرفان اسلامي از چنين نظام عميق معرفتي برآمده است و از چنين پايه مستحکمي برخوردار است . دراين مکتب راه رسيدن به حقيقت باز و اصلا هدف هستي رسيدن به حقيقت است .وَ الَّذينَ جَاهَدُوا فينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا

اسلاید 23: 4ـ عرفان هاي کاذب نه فقط فاقد جهان بيني دقيق و علمي، که گاهي در ناحيه بايد و نبايد ها (ايدئولوژي)، دستوراتي بس ابتدائي دارند و يا لااقل بسياري از اعمال و افعال آدمي را بلاتکليف و بدون حکم، مهمل گذاشته اند. توصيه هاي اخلاقي کلي که قابل تاويل به سبک ها و اشکال مختلف است از مميزات اين عرفان ها است.

اسلاید 24: 5ـ طيف غالب عرفان هاي کاذب، با هدف مراقبه، آرامش، تمرکز و ... براي خدمت به استعمارنو و توجيه فرهنگ و تمدن مادي و مدرن غرب به ميدان آمده اند. در حقيقت آنها آمده اند تا بشر آشفته و خسته از زندگي مدرن را آرام کنند . مأموريت واقعي آنها ، جلوگيري از تجديد حيات دين حقيقي است چرا که بشر سرگردان اگر الام روحي و معنوي خود را تسکين ندهد ، زود است که بنيان تمدن جديد را به چالش بکشد و در برابر آن عَلَم طغيان بلند کرده و تسليم حق ازلي و ابدي شود « در اواخر قرن بيستم جوانان غربي- که از قفس آهنين تمدن مادي به تنگ آمده بودند- با روي آوردن به شيوه هاي غيرعادي براي تخليه رواني و معنوي خود جريانهايي مثل «هوي متال» را پديد آوردند . آنان در برنامه هاي خود با استفاده از مواد مخدر، رقص، موسيقي تند، طول موج تشعشات مغزي خود را چنان مغشوش کرده اند که رفتارشان از کنترل خارج مي شود. برخي از اين فرقه ها- مثل گانزان رزز- حتي به خوردن مدفوع در مجالس رقص ميپردازند .

اسلاید 25: 6ـ در بسياري از عرفان هاي جديد هدف و غايت و مطلوب، قدرت تصرف در طبيعت و دستيابي به نيروهاي مرموز غيبي است. به همين علت بسياري از مکاتب طبيعت گرايي را ستايش و ترويج مي کنند . چنين بينشي در عرفان بوميان آمريکا و آفريقا حاکم است. شمن ها چنين تعريفي در عرفان هاي جديد دارند ، يعني افرادي که قدرت جادويي خاص دارند و مي توانند بر طبيعت مسلط باشند و بعضي قواي طبيعي را تسخير کنند و از اين طريق به کسب روزي و مداواي بيماران مي پردازند و اصولاً‌ اعتقاد به جن، ارواح، ديوها ـ که فقط شمن ها قادر به ديدن آنهايند ـ در زمره اعتقادات مسلم در شمنيسم است .

اسلاید 26: فرقه های خطرناکفرقه هاي هندي در ايران و جهان را تاثيرگذارترين فرقه ها می توان دانست عرفان مسيحي، عرفان يهودي، عرفانهاي چيني، پديده نوظهور فراعلم، سيماي ماورا و فرقه هاي آمريکايي از جمله فرقه هاي معروف در جهان هستند که همه آنها متاثر از فرقه هاي هندي است. از بین فرقه های هندی اشو را به عنوان خطرناکترین فرقه میدانند بسياري ازجوانان، اشو را به عنوان بزرگترين بت معنويت در جهان تلقي مينمايند.

اسلاید 27: برخی از فرقه های دینی جدید یا ادیان جایگزین ، آشکارا خطرناکند.آنها به خشونت یا فعالیت ضد اجتماعی یا به قرارگرفتن اعضای خود در [معرض] خطر فیزیکی دامن می زنند. تعدادی اندک، اعضا را با خود کشی دستجمعی به کام مرگ فرستادند یا از خشونت ، شامل قتل علیه آدم هایی بیرون از فرقه ،حمایت کردند .این گروه ها ،نوعاً ، دارای رهبری ای فوق العاده اقتدارگرا هستند که درپی کنترل همه ی جوانب زندگی اعضا بوده و اجازه ی هیچگونه چون وچرایی را در باره ی تصمیمات به آنها نمی دهد.اینگونه رهبران ممکن است که خود را مافوق قانون بنشانند واز الزاماتی که دیگر اعضای گروه به آنها ملتزم میشوند، مستثنی کنند.

اسلاید 28: آنها اغلب سناریوی روز رستاخیز را تبلیغ مکنند که این امر آزار و اذیت از سوی نیروهای بیرون از فرقه رابرایشان مسلم میکند وبه تبع آن نیاز به آمادگی برای یک نبرد قریب الوقوع و سرنوشت ساز ، نبردی نهایی بین خیرو شر را ایجاد می کند . آنها ممکن است که جهت آمادگی ،سلاح های آتشین زیادی جمع آوری کنند. متناوباً ، رهبران فرقه، شاید افراد را برای خودکشی آماده کنند ، کاری که بنا به عقیده ی گروه ، آنها را به جایگاه سعادت جاودانه منتقل می کند .

اسلاید 29: بزرگترین خسارت جانی مربوط به فعالیت های فرقه ای ،وقتی رخ داد که 913 نفر از اعضای معبد مردم در جونز تاون ، مزرعه ای اشتراکی در گونان که توسط پاستور جیم جونز رهبری می شد ، مردند.در 1978 یکی ازنمایندگان کنگره ی آمریکا به منظور رسیدگی به[این ] اتهامات که گروه ، اعضا رابرخلاف میلشان نگه می دارد ، از مزرعه ی اشتراکی دیدن کرد .رهبران فرقه، نماینده و چهارنفر دیگر را که شامل سه گزارشگر روزنامه می شدند به قتل رساندند .سپس جونز دستور داد که پیروانش به صورت دستجمعی با نوشیدن پانچ[(نوشابه ای مرکب ازآب میوه و مشروبات گازدار) ] درآمیخته با سیانورخودکشی کنند .

اسلاید 30:

اسلاید 31: تعاليم اشوتعاليم اشو را مي توان در دو بخش مباني و اصول پي گرفت.الف) مباني؛ مجموعه اصولي است که مکتب اشو را مي سازد:1. اگر تمام سخنان و عناصر اصلي تعاليم اشو را بررسي کنيم در مي يابيم که تمامي مکتب اشو از سه بخش تشکيل شده است:_ بخشي از آن از يوگاست. اشو بجز اين که در ضمن سخنراني هاي خود به صورت گسترده از يوگا سخن مي گويد، در کتابي مستقل با عنوان هفت بدن هفت چاکرا تمامي تعاليم يوگا پاتانجلي را مطرح و آن را مبناي اصول مراقبه قرار مي دهد.

اسلاید 32: - بخش ديگري از مکتب اشو از ايده هاي تانتريک ريشه مي گيرد. او در جاي جاي سخنان خود از اصول و مباني آيين تنتره استفاده کرده است. بجز آن، کتابي با عنوان تعليمات تانترا کنداليني يوگا در دو جلد را به اين مباحث اختصاص داده است. - بخش ديگري از تعاليم اشو تحت تأثير انديشه هاي بودا است. او در موارد مختلف از بودا متأثر است. اشو به شدت از آيين جين متنفر است و اين را به جسارت اظهار مي کند. حتي چندين بار بر ضد گاندي موضع تند گرفته است. جيني ها دو دسته اند: «دي گامبارا» که برهنه زندگي مي کنند و «سوتامبارا» که سفيد پوشند. او هر دو دسته را مسخره مي کند.

اسلاید 33: بجز موارد پيش گفته، اشو از عرفان اسلامي هم تا اندازه اي تأثير پذيرفته است. چنان که از فردي به نام شيخ کبير متأثر است و از سوي ديگر تأثير عرفان هاي شرق دور را نسبت به خود کتمان نمي کند. همچنين کم و بيش از اصول روان شناسي هم بهره مي گيرد. حاصل آن که مکتب عرفاني اشو از سوژه ها و ايده هاي مختلف بهره گرفته، اما بيش از همه از يوگا، تنتره و بودا نقش پذيرفته است.

اسلاید 34: 2. دومين مبناي اشو همان اساس و مبناي تمام آيين هاي عرفاني هندي است. اصولي از قبيل تناسخ، روح، وحدت کيهاني، نيروانه و شريعت انساني.

اسلاید 35: ب) بجز مباني پيش گفته، تعاليم اشو اصول و قواعدي دارد. گفتني است مکتب عرفاني اشو هرگز به صورت نظام مند ارائه نشده و خود او هم هرگز در پي اين امر نبوده است، اما با توجه به تمامي سخنان اشو مي توان اصولي را از آن ها استخراج کرد و بر اساس آن موضوعاتي را تحليل کرد.

اسلاید 36: اصل اول: عشق يکي از مهم ترين اصولي که اشو به شدت بر آن تأکيد دارد، اصل عشق و عشق ورزي است. در واقع، عشق عصاره پيام اشو است. غير از آن که در جاي جاي گفتارش به عشق اشاره دارد، کتاب هاي مستقلي در زمينه عشق هم دارد؛ از جمله، کتاب يک فنجان چاي که مجموعه اشعار او است و همگي با عشق شروع مي شود. ديگري کتاب عشق، رقص زندگي است که مجموعه مقالاتي در زمينه عشق است.

اسلاید 37: عشق شوق وافر دروني است براي يکي بودن با کل. اگر درختي را از خاک بيرون بياوريم و آن را از ريشه بکنيم، درخت شوق عظيمي براي بازگشت به خاک و ريشه خود دارد و اگر باز نگردد مي ميرد. هنگامي که لحظه يکي شدن با کل فرا مي رسد، ناگهان ترس عظيمي وجود انسان را فرا مي گيرد؛ زيرا انسان بايد خودش را رها کند. در عين حال که احساس يکي شدن با کل بسيار زيباست، درهاي جديدي به سوي انسان گشوده مي شود. در آنجا شعر متولد مي شود و فضاي عاشقانه اي حکمفرماست. عشق في نفسه بسيار زيباست. عشق هدفي ندارد، مقصودي ندارد، ولي تأثيري شگرف دارد، لذت بخش است، سرمستي خاص خود را دارد. عشق ديوانگي خاص خود را دارد. عشق قابل توجيه نيست. اگر از تو بپرسند که چرا عاشق شده اي تنها مي تواني بگويي نمي دانم، عشق رقص زندگي است.

اسلاید 38: وقتي انسان عاشق مي شود احتياجي نيست آن را اعلام کند. عشق از عمق و ژرفاي وجود پيداست. راه يافتن عاشق همچون رقص پروانه است. کسي که نمي تواند عاشق باشد باهوش هم نيست، باوقار هم نمي تواند باشد، زيبايي را هم نمي تواند بفهمد، عشق باعث دگرگوني است. عشق ملاقات زندگي است. انسان با عشق زندگي مي کند.

اسلاید 39: اشو براي عشق ورزي چهار گام برمي شمرد. مرحله اول حضور در لحظه است. در اين مرحله عشق تنها در حال معنا پيدا مي کند. عشق ورزيدن در گذشته ممکن نيست. زندگي در گذشته يا آينده نفي عشق است. اگر در گذشته يا آينده زياد فکر کنيم، تنها انرژي خود را از کف داده ايم، بنابراين گذشته و آينده براي فکر کردن است و حال براي عشق ورزيدن.دومين قدم براي رسيدن به عشق اين است که سموم وجود خود را به شهد تبديل کنيم. سم هاي نفس، نفرت، حسادت، خشم و احساس مالکيت است. اين ها نفس را آلوده مي کنند. در اين جا راهکار اين است که انسان کاري انجام ندهد. تنها کاري که انسان بايد انجام دهد، صبر است. هنگام خشم، انسان نبايد هيچ کاري انجام دهد، فقط بايد از کنار آن بگذرد.

اسلاید 40: مرحله سوم تقسيم کردن و بخشيدن است. انسان عاشق بايد چيزهاي منفي را براي خودش نگه دارد، اما خوشي ها و زيبايي ها را با ديگران تقسيم کند. چهارمين گام رسيدن به عشق، هيچ بودن است. به محض اين که انسان فکر کند کسي است از عاشق بودن ايستاده است. عشق در نيستي خانه دارد. همزيستي عشق و خودمحوري، عشق و غرور، عشق و الوهيت امکان ندارد

اسلاید 41: اگر قصه عشق را از ديدگاه اشو پي گيريم، به جاهاي جالب تر و باريک تر مي رسيم. عشق بايد زميني باشد. درست مانند درختي که به دنبال خاک است. درخت محتاج ريشه در خاک است. عشق هم نيازمند ريشه در جسم است. اگر درخت ريشه عميق در خاک نداشته باشد هرگز حرکتي به سوي آسمان در پيش نمي گيرد. هر چه درخت بيشتر اوج مي گيرد ريشه اش بيشتر در زمين فرو مي رود. اين دو مانند دو سوي معادله اند. ارتفاع و ريشه بايد متناسب باشند. عشق در تضاد با هوس ها نيست، بلکه از آنجا شروع مي شود. بلندي ها نقاط پست را هم در بر مي گيرد. انسان آگاه انساني است که از جسم شروع کند و از جسم پلي بزند. (در اينجا کاملاً انديشه هاي تنتره و معبد بودن جسم قابل مشاهده است.)

اسلاید 42: اصل دوم: نفس سم استاشو در ادامه مباحث خود به شدت به نفس مي تازد و صراحتاً مي گويد نفس براي انسان و براي رشد همانند سم است. نفس عادت دارد چيزهاي ساده را پيچيده و معضل کند و آن ها را به عنوان چالش مطرح سازد. در اين صورت انسان غرق در کلاف سردرگم خواهد شد، ولي بايد دانست که زندگي براي زندگي کردن است نه براي اين که مسأله اي حل کنيم. زندگي يک مسأله رياضي نيست، زندگي يک شعر است، جشن است که بايد در آن شرکت کرد. زندگي بسيار ساده است. نفس است که زندگي را بسيار پيچيده و تودرتو مي کندعشق سرسپردگي مي آورد و سرسپردگي با نفس داشتن سازگار نيست. مادامي که انسان با نفس خود زندگي مي کند ناخالص است و مسموم. لذا دست به هر چيز مي زند آلوده مي شود. نفس هرگز لذت شهد را نمي چشد. لذا بايد از سم خالص شد، تا وجود انسان خالص، زيبا و شيرين شود..

اسلاید 43: اصل سوم : نفی ذهن يکي از اصولي که اشو بر آن سرانگشت تأکيد دارد، نفي ذهن است. ذهن هميشه عادت دارد همه چيز را به دو قسمت تقسيم کند و آن وقت به آن دو نگاه کند. ذهن هرگز توانايي ديدن کل را ندارد. اين محدوديت بزرگ ذهن است که هميشه بخشي از هر چيز را مي بيند نه کل آن را. ذهن هميشه به قسمتي که مي بيند مي چسبد و قسمت ديگر را از ترس پس مي زند و براي همين، زندگي هميشه مملو از ترس و دلهره استاصلاً نبايد با ذهن مشورت کرد، بايد در زندگي ذهن را به مرخصي فرستاد. نمي توان به ذهن اعتماد کرد. ذهن چيزي نيست مگر انباري از رويدادهاي گذشته. بنابراين پاي انسان را مي بندد و انسان را فريب مي دهد. کسي که به نصايح ذهن گوش دهد هميشه درهاي حقيقت به روي او بسته است. انسان هميشه يک بذر است و درخت نشده است، اما ذهن مي گويد شما درخت شده اي. او مي گويد تمام امکانات عملي شده است، در حالي که اين گونه نيست. ذهن بسيار دردسر آفرين است.

اسلاید 44: اشو حتي بر اساس نقد ذهن، به نقد استدلال براي خدا هم مي پردازد. او معتقد است انسان تنها با قلب به خدا مي رسد. ذهن و استدلال هميشه نيمه چيزها را نشان مي دهند و خدا کل است. تنها از طريق دل مي توان خدا را مشاهده کرد. انسان بايد خنثا باشد نه اين که با باورها خود را تقسيم کند. باورها، عقايد و استدلال ها انسان را تقسيم مي کنند و از وحدت دور مي سازند. کسي که مي داند و مي بيند هرگز با استدلال اظهار نمي کند. پيامدها: از آنجا که ذهن در مکتب اشو جايگاه منفي دارد، به دنبال آن اشو به نقد فلسفه، علم و تکنولوژي مي پردازد. او درباره فلسفه اعتقاد دارد که فلسفه ذهن را خيلي راضي مي کند. فيلسوفان خيلي فکر مي کنند. آن ها عمرشان را با فکر کردن هدر مي دهند بدون اين که مطلقاً کاري انجام دهند.

اسلاید 45: عقیده اشو درباره قرآنقرآن توسط یک پژوهشگر یا فیلسوف و دانشمند نوشته نشده است. محمد کاملا بی سواد بود، او حتی نمیتوانست اسم خودش را بنویسد ولی او توسط خدا تسخیر شد بود؛ برای اینکه او کاملا پاک و معصوم بود، او انتخاب شده بود که این آواز را شروع کند و این آواز قرآن بود.من زبان عربی را بلد نیستم و نمی فهمم ولی میتوانم قرآن را درک کنم برای اینکه میتوانم آهنگ و زیبایی  آن نوای عربی را درک کنمچه کسی به معنا اهمیت میدهد!؟ وقتی تو زیبایی یک گل را میبینی آیا میپرسی این چه معنی دارد!؟ خود گل کافی است، وقتی شعله آتش را میبینی آیا میپرسی این چه معنی دارد؟! آتش کافی است، قشنگی معنی آن است

اسلاید 46: عرفان سای بابا

اسلاید 47: ساتیا سای بابا

اسلاید 48: پيش از آغاز اين بحث، گفتني است دو نفر با نام «ساي بابا» وجود دارند که به تفکيک به آن دو اشاره مي شود. ساي بابا شيردي که در 28 سپتامبر 1835 در حيدرآباد هند در خانواده اي برهمن به دنيا آمد و در 15 اکتبر 1918 از دنيا رفت. او يک معلم روحاني بود که با زباني ساده جوهر پيام مذاهب را براي مردم بيان مي کرد. گفته اند او از زندگي گذشته و حال و آينده انسان ها با خبر بود، زبان برخي حيوانات را مي دانست و با تمام وجود به حل مشکلات و مصايب نيازمندان مي پرداخت. ساي بابا شيردي حتي قدرت آن را داشت که بيماران را شفا دهد. او تعاليمش را از کتاب هاي مقدس هندوها و نيز اسلام مي گرفت و ضمن اين که به تناسخ و قانون کرمه وفادار بود، به اسلام هم احترام مي گذاشت. او در هند چندان هوادار و پيرو ندارد.

اسلاید 49: سای بابا شیردی

اسلاید 50: سوامي ساتيا ساي بابا» او نماد يکي از فرقه هاي فعال و جذاب در داخل ايران بوده و از عرفان هاي هندي به ويژه عرفان بودا به شدت متأثر است. ساتيا ساي بابا در نوامبر 1926 در روستاي کوچکي در جنوب هند به دنيا آمد. گفته اند که خانواده اش با ايمان و خداشناس بود. ساي بابا به دو دليل براي پيروانش محبوب و جذاب است؛ يکي سادگي تعاليم و ديگري معجزاتش. براي او معجزات مختلف و فراواني ذکر کرده اند که آن قدر گسترده است که شامل چند بخش مي شود. بخش مهمي از معجزات، مربوط به لحظه تولد و دوران کودکي اوست. از جمله اين که در زمان تولد ساتيا، تمام وسايل موسيقي به خودي خود شروع به نواختن موسيقي دلنشين کردند، يا به هنگام تولد در زير گهواره اش يک مار کبرا پيدا کردند که در آيين هندي به معناي ظهور فرد روحاني است.

اسلاید 51: از پاکت خالي نوشت افزار مدرسه بيرون مي آورد و ميان بچه هاي بي بضاعت تقسيم مي کرد! همچنين تنبيه او به دست معلمش معروف است. در چهارده سالگي تمام زندگي خود را رها کرد و به ارشاد مردم پرداخت. حدود شش کتاب از او به زبان فارسي وجود دارد. او همانند اشو اهل سخنراني هاي طولاني نبوده است.

اسلاید 52: آموزه های سای بابا

اسلاید 53: 1) ساي بابا همانند ديگر عارفان هندي به اصول اعتقادي هندي کاملاً معتقد و پايبند است. او تناسخ و قانون کرمه را کاملاً پذيرفته است. او به کرات از ويشنو نام مي برد. ساي بابا در باب بهگود- گيتا مي گويد: «بهاگاوادگيتا گنجينه اي از تعاليم معنوي با ارزش و ماندگار است. شاگردان بايد با تعمق و توجه دايم آن را تمرين کنند.» ساي بابا همچنين از راماکريشنا چيزهاي زيادي نقل مي کند و او را به عنوان يک معلم روحاني بزرگ مي پذيرد. همچنين به اصول يوگا معتقد و معترف است. بنابراين در يک جمله مي توان گفت عرفان ساي بابا کاملاً برگرفته از عرفان هاي هندي است و او به عقايد و آيين هاي هندي و بيش از همه به اصول عرفاني بودا پايبند و وابسته است.

اسلاید 54: 2. يکي از اصول خيلي مهم در انديشه ساي بابا ذکر خداست. او در اين زمينه و درباره عشق خدا مطالب فراواني دارد. مي گويد: «با هر قدمي که بر مي داريد به ياد آوريد که به خدا نزديک مي شويد، و خدا نيز به سوي شما مي آيد. با هر گامي که به سوي او بر مي داريد، او ده گام به سوي شما بر مي دارد. هيچ توقفگاهي در اين سفر وجود ندارد. اين سفري پيوسته و مداوم است از ميزان روز و شب، بر فراز دره و بيابان، از وراي اشک و لبخند، مرگ و تولد، از درون گور و از بطن مادر، هنگامي که راه پايان يافت و هدف حاصل شد؛ زيرا در مي يابد که تنها از خود به خود سفر کرده است، از راهي بس طولاني و در تنهايي و بي کسي، ليکن خداوند که راهنماي اوست، در تمامي لحظات در او، پيرامون او، با او و در کنار او بوده است!»

اسلاید 55: در جاي ديگر مي گويد: «مؤثرترين راه براي ايجاد عشق ذکر نام خداوند است؛ به عبارتي مداومت بر تکرار کلمه اُم. اين کلمه پايه و اساس خلقت و نيروي حياتي هر موجودي است. درست مانند هوايي که درون ني دميده مي شود و صداي آهنگين توليد مي کند. اُم، ريشه اصوات همه جهان هاست. اهميتش را دريابيد و ذکر آن را تمرين کنيد.» همچنين مي گويد: «عشق تنها در قلب هاي پاک رشد مي کند. بنابراين قلب بايد با ذکر مداوم نام خداوند آماده شود و مي توان آن را يوگا ناميد.» او حتي در پاره اي موارد دعاها و مناجات هايي را تعليم مي دهد. و نيز به مراحل چهارگانه عشق اشاره دارد؛ چنان که برنامه ها و ذکرهايي براي 365 روز سال دارد. ساي بابا برنامه هايي براي مراقبه و ذکر ارائه مي دهد.

اسلاید 56: .3 از ديگر اصول ساي بابا توجه به عالم درون است. از ميان نمونه هاي مختلف به بيان يک نمونه بسنده مي کنيم: «به خود ايمان داشته باشيد! اگر در درون، بر ذهن خود چيره شويد، در بيرون مي توانيد حتي کوه ها را به حرکت در آوريد. نيروهاي خود را تحت کنترل در آوريد و در راه هاي مفيد به کار بنديد. براي ايمان داشتن، حقيقت خود را دريابيد. براي يافتن حقيقت خود، با ذکر هميشگي نام خدا، با خود برتر که بخشي از آن هستيد، يکي شويد.»

اسلاید 57: 4. ساي بابا موانع متعددي را بر سر راه عشق به خدا بيان مي کند. او در جايي مي گويد: «انسان بايد بر شش خصم يعني هوس، خشم، طمع، وابستگي، غرور و نفرت غلبه کند؛ زيرا خشم انسان را تبديل به جانوري پست و بي رحم مي کند. اگر انسان از خشم و طمع دست نکشد به الوهيت نمي رسد. خشم بينش و آگاهي سالک را تباه مي کند و مانع تصميم گيري صحيح مي گردد. يک يورش خشم سه ماه از سلامت انسان مي کاهد. ابرهاي نفرت و حسرت ارتباطات را تيره و تار مي کند. خشم و غرور سخت ترين و مهلک ترين بيماري هاست. خشم و حرص و طمع و حسادت مانند شرابي سکرآور است که انسان را به انجام کارهاي خلاف تحريک مي کند و سرچشمه همه گناهان است.»

اسلاید 58: ساي بابا همچنين در موردي ديگر از هواهاي شش گانه سخن به ميان مي آورد؛ يعني خشم، شهوت، شک، تألم، تأثر و بي ارادگي. انسان مي تواند آن ها را مطيع خود سازد. کسي که ادعا مي کند سرسپرده خداست هرگز نبايد مبتلا به خودپرستي شود و به اين احساسات منفي پاسخ مثبت دهد. او توصيه مي کند اگر به حقوق شما تجاوز شد يا شما را متهم کردند هرگز آشفته و خشمگين نشويد، بلکه با متانت خود را آماده کنيد و آن را پذيرا شويد. اگر يکي از دوستانتان براي شما نامه سفارشي بفرستد و شما آن را امضا نکنيد نامه به خود او باز مي گردد. اين گونه بايد عمل کرد.

اسلاید 59: ساي بابا درباره ثروت معتقد است که البته ثروت لازم است، اما ثروت بيش از حد مطلوب نيست. از سوي ديگر ثروت بايد به صورت امانت نزد انسان باشد و بايد براي انسان ها مورد استفاده قرار گيرد. او مي گويد: «ثروتي که مي اندوزيد متعلق به شما نيست، بلکه ثروتي را که با ديگران تقسيم مي کنيد از آن شماست... پرستش خداوند ثروت مستمندان است؛ زيرا آن ها همواره خداوند را دوست دارند و آن ثروت اغلب مانعي در راه پيشرفت معنوي است.»

اسلاید 60: 5. ساي بابا درباره سير و سلوک عواملي را تأثيرگذار مي بيند: او نسبت به غذا حساسيت خاصي نشان مي دهد. در موردي درباره غذا به طور کلي مي گويد: «نوع غذايي که مي خوريم بر عقايدمان تأثير مي گذارد. اگر در جاي پاکي بنشينيم و غذاي مناسبي بخوريم، عقايدي پاک خواهيم داشت. بنابراين رعايت اين مقوله، امکان خوبي براي دستيابي به معنويت است. در غذا سه نکته بهداشتي را بايد مد نظر داشته باشيم: اولين نکته در پاکي موادي است که براي پختن غذا به کار مي بريم؛ دومين نکته، پاکيزگي ظرفي است که غذا در آن پخته مي شود؛ مسلماً مي توانيم مواد تشکيل دهنده غذا و ظرفي را که غذا در آن پخته مي شود کاملاً تميز کنيم. سومين نکته به پاکي مراحل پخت بستگي دارد که رعايت آن چندان هم ساده نيست؛ افکار و عقايد ما نيز بايد تا پخت کامل غذا خوب و مثبت باشد تا غذاي پاکي داشته باشيم.»

اسلاید 61: ساي بابا انسان را از خوردن گوشت به شدت پرهيز مي دهد؛ زيرا معتقد است خوردن گوشت باعث رشد کيفيت هاي حيواني در انسان مي شود. با مصرف گوشت هر حيواني خصوصيات آن حيوان نيز به انسان منتقل مي شود؛ بنابراين بهتر است انسان سعي کند از خوردن غذاي غير گياهي بپرهيزد. انسان ها تصور مي کنند با غذا زنده اند. پس چگونه است که ثروتمندان مي ميرند؟ در واقع غذاي انسان نيروي الهي درون است. ساي بابا بهترين غذا را شير و ميوه مي داند. ساي بابا در ادامه به مفهوم غذا نگاهي گسترده تر مي کند. نيرويي که انسان آن را با حواس از بيرون جذب مي کند، بخشي از غذاست. اصواتي که شنيده مي شود، مناظري که انسان مي بيند، چيزهايي که لمس مي شود، هوايي که تنفس مي کنيم و بالاخره تمام چيزهايي که توجه ما را به خود جلب مي کند همه اين ها غذاي کالبد، ذهن و روح ماست.

اسلاید 62: شفقت و ترحم به نيازمندان يکي ديگر از عوامل سلوک است. والاترين توفيق، عطوفت و شفقت به همه موجودات و بدترين گناه آسيب رساندن به مخلوقات خداوند است. ساي بابا مي گويد: «سير و سلوک از راه محبت، همدردي، کمک متقابل و خدمت ميسر است. جامعه اين صفات را پرورش مي دهد. پس بايد در جامعه از آن ها استفاده کرد. هر کجا فرد افسرده، دل شکسته يا بيماري ديديد فرصت مناسبي براي خدمت کردن در اختيار شماست. هر قطره خون و هر عصب شما بايد با عشق، شور و شوق عشق ورزي به درماندگان درآميزد. لذت در بخشيدن است. نه در دريافت کردن... شعفي که از خدمت به خلق نصيبتان مي گردد، شعفي است که با هيچ کار ديگري به آن دست نخواهيد يافت. هيجاني که کلام مهرآميز، هديه اي کوچک، رفتاري خوب و آهي دلسوزانه به قلبي پريشان اعطا مي کند، فراتر از آن است که با کلام به وصف آید.

اسلاید 63: شعار او اين است که نبايد به ديگران خشونت کرد. خدمت به تهي دستان، بخشش به زيردست، رفتار صادقانه با ديگران و اعطاي صدقه صادقانه به خلق خدا از رسوم بسيار مهم ساي بابا و پيروان اوست. آن ها توانسته اند اين امر را نهادينه کنند و به عنوان رسمي رايج درآورند. پيروانش خيابان ها را تميز مي کنند، به مردم آب مي دهند، به زلزله زدگان و سيل زدگان کمک مي کنند و هر هفته از شهر آشرام (شهر عرفاني ساي بابا) به فقرا و تهي دستان خوراک و پوشاک مي دهند. آن ها با ساختن صدها کلينيک و بيمارستان در هند، اروپا و امريکا به بيماران و آسيب ديدگان به صورت مجاني کمک مي کنند.

اسلاید 64: ساي بابا به طور کلي وظيفه سالک را چنين بيان مي کند: «وظيفه شما دقيقاً چيست؟ بگذاريد آن را خلاصه کنم: نخست از پدر و مادر خود با عشق و احترام و حق شناسي مراقبت کنيد؛ دوم حقيقت را بگوييد و پرهيزکار باشيد؛ سوم، هرگاه فرصتي پيدا کرديد، نام خداوند را تکرار کنيد؛ چهارم، هيچ گاه بدي هاي ديگران را بازگو نکنيد و سعي نکنيد گناهان آنان را آشکار کنيد و سرانجام در هيچ حالتي باعث اندوه ديگران نشويد؛ از گناهان ده گانه دوري کنيد: سه گناه فيزيکي، چهار گناه زباني و سه گناه ذهني. سه گناه فيزيکي عبارت اند از: آسيب رساندن به خود و ديگران، دزدي و تمايلات نفساني. گناهان زباني عبارت اند از: کلام نادرست، ظالمانه، دروغ و رشک آميز. گناهان ذهني عبارت اند از: طمع، حسد و انکار خداوند. سعي کنيد از گناهاني چون کشتار، زنا، دزدي، شرب خمر و... بپرهيزيد. اگر تا جايي که مي توانيد از اين گناهان حذر کنيد، کمک بزرگي به تحقق زندگي متعالي کرده ايد.»

اسلاید 65: امروزه بسياري براي ديدن او از کشورهاي مختلف به شهر آشرام مي روند، آنگاه او از ميان جمعيت مي گذرد و سپس خاکستري از سر انگشتان او بيرون مي آيد که فضا را معطر مي کند. گاهي از هوا به افراد جواهرات گران قيمت مي دهد و باعث دگرگوني و معنويت و حرارت زياد شرکت کنندگان مي شود. ساي بابا در ايران پيرواني دارد که در مراکز مختلف به ترويج انديشه هاي او مشغول اند.

اسلاید 66: رام الله

اسلاید 67: جهت توضیح این فرقه باید اندکی به تاریخچة هند بازگشت . سلاطین مسلمان یعنی غزنویان در قرن دهم میلادی به هند تاختند و در آنجا نیرو و قدرت عظیمی برای خود دست و پا کردند و در قرن یازدهم غالب خاک کشور هند را تسخیر کردند . در قرن سیزدهم میلادی یکی از مصلحان و پیشوایان بزرگ هندی ظهور کرد به نام « راماننده » . او در یکی از مذاهب معروف هند به نام مکتب ویشنو اصلاحاتی پدید آورد و مکتبی موسوم به نئوویشنوئیزم بنا کرد . در این مکتب امتیازات صنفی سیستم کاست الغاء شد . همچین خوردن گوشت حیوانات که حرام بود حلال اعلام شد که البته این گونه اعمال سبب مشاجرات و درگیریهای فراوان میان فرق گوناگون شد .

اسلاید 68: در میان شاگردان و اصحاب راماننده فردی بود که بعدها از استاد بالاتر رفت . او بعدها به مقام استادی رسید و پیروان زیادی گرد او جمع شدند . نام او « شیخ کبیر پانتیس » بود . متولد 1440 . م و در سال 1518 . م از دنیا رفت . شیخ کبیر شاعر و شغلش بافندگی بود . پدرش مسلمان و مادرش تابع مذهب ویشنو بود . او از یک طرف معتقد به تناسخ و چرخش گوناگون ارواح بود و از سوی دیگر به خدای واحد که ارمغان آیین اسلام است اعتقاد داشت . شیخ کبیر گفت که هر سالکی از دستگیری مرشدی روحانی ( به زبان محلی گورو یعنی معلم ) بی نیاز نیست

اسلاید 69: یکی از شاگردان شیخ کبیر شخصی است به نام « بابانانک » متولد 1469 . م و وفات 1538 . م . بابانانک کسی است که آیین سیک یا آیین سیخ را در هند پدید آورد . آیین سیک ششمین و آخرین دین بزرگ هندیها است که سابقة آن به قرن 15 . م باز می گردد . لذا از ادیان متأخر هندی است . آیین بابانانک که به زودی پیروان فراوانی یافت ، عمدتاً یک آیین اجتماعی سیاسی است و براساس ملاحظاتی در دوره های مختلف به شدت مورد حمایت نظامیان انگلیسی که هند را مستعمره خود کرده بودند قرار گرفت . شیخ کبیر به جز آنکه پدر آیین سیک محسوب می شود ، اقدام مهم دیگری هم کرد و آن اینکه طی سخنان پرشور خود سعی کرد آیینی مرکب از افکار عالی اسلامی و تفکر هندوها به ویژه ویشنو را مطرح کند . از این رو ترکیبی میان خدای اسلام و خدای ویشنو فراهم نمود . خدای اسلام « الله » و خدای ویشنو « رام » می باشد و از اینجا فرقه ای بنام « رام الله » پدید آمد . عقاید این فرقه تا حدی شبیه آیین سیک می باشد

اسلاید 70: چند صباحی است که فرقه رام الله در ایران شروع به فعالیت کرده است . نماینده فرقه رام الله در ایران شخصی است به نام رامین رام الله که با خواهر دو قلوی خود به ترویج اندیشه های شیخ کبیر و آیین سیک در ایران می پردازد . رامین جوانی است که احتمالاً در سن حدوداً بیست سالگی رهبری این فرقـه را در ایـران به عهـده گرفته است . او در بین پیـروان خود بیـشتر به نـام « آواتار » ( یعنی سرور یا آقا ) نامیده می شود . او خود را یکی از اساتید حق در جهان می داند . شاگردان آواتار دربارة او حرفهای عجیبی می زنند و برای او اعمال شگفت انگیزی نقل می کنند . او را یک استراتژیست و تئوریستن الهی تمام عیار در عصر حاضر می دانند . او همه چیز را به روح خدا نسبت می دهد و سعی دارد فراتر از مذهب سخن بگوید . امروزه پیروان او در ایران از هزاران تن می گذرند . شرط حلقه آنها این است که هر فردی باید در هفته یک نفر را به حلقه وارد کند و الا خود او از حلقه خارج می شود

اسلاید 71: تعالیم استاد رامین رام الله در دو سطح جریان دارد . سطح اول شامل آموزشی ساده و عمومی است که آن را مرحلة احیا و تولد دوباره می نامد . این دوره بیداری از خواب ، گشودن چشمها و گوشها و فعال شدن قلبها می باشد . سطح دوم که آموزشها برای منتخبین و برگزیدگان برگزار می شود هنرهای ماورایی یا مرحلة تعلیم اسرار نام دارد . امروزه سالیانی است که هر دو مرحله در ایران شروع شده و در حال توسعه است . او نام استـراتژی خود را « جریان هدایت الهی » یا « تعلمیات حق » یا « هنر زندگی متعالی » می نامد .

اسلاید 72: تعالیم رامین رام الله

اسلاید 73: یک) این فرقه کاملاً به مبانی آیین های هندی به خصوص تفکرات یوگا پایبند و معتقد اسـت . رام الله در بحثی تحت عنـوان « سیـال حیاتی » ضمن بحـث از چـاکراها و نادیهـا می گویـد : « همانطور که بدن انسان دارای رگهایی برای عبور خون است و با اختلال در جریان گردش خون ، جسم بیمار و درمانده می شود . روان انسان نیز دارای مسیرهایی برای عبور جریان حیاتی است . در علم امروزی ، این مسیرها با عنوان نادی ها ( و در سطوح بزرگتر چاکراها ) شناخته شده اند . هر گاه جریان انرژی حیاتی در مسیرهای روانی انسان متوقف یا دچار اختلال شود بیماری ، نارسایی و رنج پدید می آید . »

اسلاید 74: دو ) دیگر از تعالیم رام الله تأکید بر عشق است . او حتی عبادت بدون عشق را خالی از فایده می داند و می گوید : « عبادت ، سعی ، تلاش ، تمرین ، همه اینها بدون وجود عشق الهی و حضور خداوند بی فایده و حتی خطرناک است . »سه ) رام الله از مسیح با کمال احترام و ادب یاد می کند و حتی معتقد است که او به صلیب کشیده شده است .او ضمن پرسش و پاسخهایی اینگونه موضع خود را اعلام می کند :س : آیا شما مسیح هستید ؟ ج : مسیح که بود کسی که توسط خدا مسح شده و روح الهی در او فعال و جاری است . چه بسا تو هم بتوانی مسیح شوی و مسیح باشی ، ولی عیسی مسیح یکی بیشتر نیست . او خودش است و نه کس دیگر .

اسلاید 75: س : تفاوت اساسی حضرت مسیح با سایر پیامبران چه بود ؟ج : مسیح حاصل ازدواج میان زمین و آسمان بود . س : در احادیث آمده که در زمان ظهور ، حضرت مسیح (س) در پشت سر حضرت مهدی ( عج ) نماز می خواند . آیا این درست است ؟ج : وای بر این ذهن تاریک و تفرقه اندیش . وای بر این فکر برتری طلب و جدا کننده که راه به ملکوت خدا ندارد .س : آیا شما این واقعیت را قبول دارید که مسلمین در نزد خداوند بر همه امتها و ملتها برتری دارند ؟ج : اتفاقاً اکثر ملتها و اقوام همین حرف را می زنند . بله مسلمانان راستین در نزد خداوند محبوبترین اند . آدم ، نوح ، ابراهیم ، موسی ، داوود و عیسی هم مسلمان بودند . بسیاری از مسلمانان از امت های پیشین بودند . مسلمان کسی است که در حضور خداوند تسلیم است و خواست او خواست خداست .

اسلاید 76: چهار ) از نظر رام الله تمام ادیان برابرند و هیچ دینی بر دین دیگر ترجیح و امتیازی ندارد او در پاسخ سؤالی می گوید : « هر دینی را که پذیرفتید ، می بایست به احکام آن عمل کنید و نمی توانید به دلخواه خود چیزی بر آن بیافزایید یا از آن بکاهید . رامین همچنین در پاسخ به این سؤال که شما چه دینی دارید می گوید : « دین من ، دین تو ، این دین الهی نیست . دین من ، دین خداست . حقیقت مذهب ، عشق است . ادیان و مکاتب ، روشهای آشکار شدن و نشان دادن این عشق می باشند . همه ادیان در اصل یکی هستند . اختلاف از شماست ، نه از کلام و روش خداوند . تفرقه به هر شکلی که باشد ، عمل شیطانی است و تفرقه در میان تعالیم الهی و بندگان خداوند از مکرهای به ثمر نشستة شیطان است … دین من عشق است و عشق و عاشق و معشوق یکی است . »

اسلاید 77: پنج ) یکی دیگر از دیدگاههای نماینده رام الله در ایران در زمینه پیوند دو جنس انسانی است . او در ارتباط با پیوند زن و مرد تأکید را بر یکپارچگی و وحدت قرار می دهد . او معتقد است که پیوند بیرونی می تواند منشأ ازدواج درونی بشود . اگر وجود انسان از دوگانگی رها شود و به یگانگی برسد ، می توان امید داشت که انسان به ازدواج متعالی درونی هم نائل شود . او می گوید : « تا یگانگی را در زمین تجربه نکنی تجربه آن در آسمان بعید است . » رامین در ادامه جهت تفهیم بهتر به مثال چرخ دنده ها اشاره می کند و می گوید « باید پیوند بیرونی به گونه ای باشد که انسان به شریک و جفت واقعی و متناسب برسد . »

اسلاید 78: نتايجي که از ديدگاههاي نماينده رام الله در ايران به دست مي آيد عبارت است از: اول ) او از یکسو بخشی از مبانی خود را از مکاتب عرفانی هندی می گیرد و از سویی دیگر از مسیـحیت متأثر است و از طرف سوم سعـی دارد به آیه و حـدیث هم تمسـک کند . لذا به نظر می رسد همان ایده شیخ کبیر را که هدفی جز تقریب آیین هندو با اسلام نداشت ، پیگیری می کند . علاوه بر اینکه از دین مسیحیت هم جانبدارانه حمایت می کند تا جای بیشتری و مخاطبین فزونتری برای خود دست و پا کند . دوم ) رام الله در آخرین مسأله ای که بیان شد در رابطه با نسبت زن و مرد دیدگاهی بیان کرد که ریشه در اندیشه های آیین تانتریک داشت . از سوی دیگر ترویج اینگونه افکار حاصلی جز فساد جنسی و صدور جواز هر گونه ارتباط ندارد .

اسلاید 79: سوم ) او همچنین با تأیید برابری ادیان ، پلورالیسم دینی را تأیید کرد و انحصار حقانیت را از اسلام ستاند و در میان تمام ادیان از جمله آیین یهود و آیین مسیحیت که قطعاً تحریف شده اند تقسیم کرد . چنانکه آیینهایی شبیه ودا و بودا را هم دین تلقی می کند که براساس ملاکهای مورد نظر قرآن و اسلام در باب تعریف دین هیچکدام از اینها دین محسوب نمی شوند . جالب است بدانیم آقای رامین رام الله به همراه خواهر خود مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی است و هر از چند گاهی در یکی از بیمارستهانهای تهران بستری می شود و پرونده پزشکی او موجود است . اما پیروان او اینگونه مطرح می کنند که استاد رام الله به غیبت صغری رفته است .

اسلاید 80: منابع و مآخذhttp://asre-rahai.com/http://www.hawzah.nethttp://oshods.blogspot.com/http://onlyosho.persianblog.ir/http://www.cloob.com/http://osho2000.persianblog.ir/http://fa.wikipedia.org/http://oshods.blogspot.com/http://shia-online.ir/http://khoroosh.parsiblog.comhttp://www.karunareiki.blogfa.com/

اسلاید 81: http://shia-online.ir/http://khoroosh.parsiblog.com/http://www.ostad-iliya.org/http://mouood.org/http://www.aftab.ir/http://fallahziarani.blogfa.com/http://www.pajoohe.com/http://www.tebyan.netآفتاب و سایه ها از جناب دکتر محمد تقی فعالیمنابع و مآخذ

اسلاید 82: راه لذت از درون دان نه از برونابهلي دان جستن از قصر و حصونآن يکي در کنج مسجد، مست وشادو آن دگر درباغ، ترش و بي مراد.مولوي

اسلاید 83: TitleLorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. برای عضویت در شبکه دانشجویان ایران عدد 1 را به شماره زیر پیامک کنید100080809090برای ورود به شبکه آموزشی دانشجویان کلیک کنیدMadsg.comلطفا آدرس ما را به خاطر داشته باشید

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید