کسب و کار مدیریت و رهبری

فرماندهی در آتش نشانی (جزوه کامل)

farmaandehi-atashneshani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرماندهی در آتش نشانی (جزوه کامل)”

فرماندهی در آتش نشانی (جزوه کامل)

اسلاید 1: فرماندهی آتش نشانی

اسلاید 2: پيش گفتار مقدمهفصل اول : ویژگیها و خصوصیات بارز فرماندهفصل دوم : روش هاي عملياتي استاندارد The standard operating procedures Sopsفصل سوم : وظايف فرماندهي- بخش1: قبول يا اعلام پذيرش مسئوليت وايجاد مقرفرماندهي وظايف فرماندهي- بخش2: ارزيابي وضعيت ويا موقعيت وظايف فرماندهي- بخش3: ارتباطات وظايف فرماندهي- بخش4: ‌شناسائي استراتژي،‌ايجاد طرح هاي عملياتي وتعيين وظايف واحدهاي تابعه وظايف فرماندهي- بخش5: سازماندهي صحنه عمليات وظايف فرماندهي- بخش6: مرور،‌ارزيابي وتجديد نظر وظايف فرماندهي- بخش7: ادامه ، انتقال وخاتمه فرماندهي فصل چهارم : نجات - عمليات نجاتفصل پنجم : كنترل آتش سوزي فصل ششم : حفظ اموالفصل هفتم : مديرت اطفاء‌حريقفصل هشتم : موانع دستيابي به حريق وخطرات ناشي از احتراق درفضاي بستهفصل نهم : استقرارخودروهاوتجهيزات ويژه آتش نشانيفصل دهم : ايمنيتوصیه

اسلاید 3: فرماندهي آتش نشانيپيش گفتاراصولا نوشتن مطالب علمي خصوصا فني و تخصصي در رابطه با مشاغل خاص مانند حرفه آتش نشاني بسي سخت و بسيار مشكل بوده و نياز به تجربيات علمي و عملي فراوان دارد. متاسفانه درحال حاضر به دليل عدم ارتباط با منابع و مراكز علمي كشورهاي پيشرفته درعلوم و فنون آتش نشاني با كمبود مرجع جهت كسب و يا بهره برداري از منابع علمي وتخصصي جديد مواجه مي باشيم.

اسلاید 4: حال اگر معدود كتب يا جزوه و يا اندك آثاري مشاهده مي گردد يقينا حاصل عشق و علاقه افراد نادري است كه مشتاق آموختن و آموزش به سايرين مي باشند.حقير به واسطه سالها خدمت متمادي در بخش عمليات درخصوص انتقال يافته هاي اندك علمي وتجربيات عملي،‌ احساس تكليف نموده و جهت نيل به اين هدف ابتدا نسبت به بازخواني متون و آثار گذشتگان اقدام نمودم.

اسلاید 5: علي رغم قدمت 80 ساله سازمان، متاسفانه درمبحث فرماندهي عمليات ، مطالبي اندک و جزئي و یا پراكنده مشاهده مي شود كه چندان قابل بهره برداري و متناسب با نيازهای فعلی نبوده و يا نياز امروزه جامعه آتش نشاني را سيراب نمي نمايد.

اسلاید 6: ازطرفي افراد خبره و با تجربه سازمان هم صحنه را پس از بازنشستگي ترك نموده و تنها آثارعلمي باقيمانده از ايشان شاگردان قليلی مي باشند كه ایشان هم سالهاي پاياني خدمت را طي مي نمايند. به هرحال از ميان متون علمي موجود در رابطه با مبحث فرماندهي، كتاب فرماندهي آتش نشاني Fire command نوشته آلن وي - بروناسيني (كه هم اكنون ترجمه فارسي آن در سازمان منتشرشده) كتابي جامع يافتم.

اسلاید 7: ولي عمده مباحث و مطالب آن در خصوص سيستم آتش نشاني كشورهاي اروپايي و آمريكايي بوده و بسياري از مباحث آن در سيستم آتش نشاني كشور ما وجود نداشته و یا امكان اجراي آن فعلا امكان پذيرنمي باشد.

اسلاید 8: مع الوصف به دلايل گوناگون متاسفانه بر اثر ضعف علمي و عملي برخي از فرماندهان و مديران، اصول رهبري درحوادث و آتش سوزيها به نحو اصولی و شايسته اي اجرا نشده و برخي از آنان با تكيه براصول و روشهاي سنتي وحتي غير علمي هدايت تيم هاي عملياتي را بعهده گرفته و معمولا موجب سر درگمي نيروها، افزایش خسارت جانی و مالی و یا نهايتا از هم گسيختگي كل عمليات مي گردند.

اسلاید 9: بنابراين باتوجه به گسترش شهرنشيی ، توسعه سريع تكنولوژي و رشد آسمانخراشها ، صنايع، بافت ناهمگون و متراكم شهري و نهايتا بروز حوادث و آتش سوزيهاي بزرگ و پيچيده، ‌هدايت و فرماندهي نيروها با روش هاي سنتي و غير اصولي امري غيرممكن گشته و همچنين فقدان مسئول و يا فرمانده با تجربه مجهز به علم و دانش روز دنيا،‌ خسارات جاني و مالي غير قابل جبراني را به همراه خواهد داشت.

اسلاید 10: حال با توجه به توسعه كشور خصوصا كلان شهرهایی مانند تهران، ‌در صورت بروز حادثه و حضور نيروهاي متعدد عملياتي در حوادث، ‌نياز به مديريت و فرماندهي قوي و كار آزموده مبتني بر اصول علمي، ‌امري بسيار حياتي و ضروري مي باشد.

اسلاید 11: به هرحال اينجانب با توجه به اندوخته ها و بضاعت علمي متكي برپايه تجربيات چندين ساله خويش در مسئوليت هاي مختلف سازماني از عناوین كتاب فرماندهي آتش نشاني بعنوان الگو بهره گيري نموده و مبتني برچارچوب تقسيم بندي آن تجربيات و نظرات قابل استفاده و اجرائي خود را درحد امكان مكتوب نمودم.

اسلاید 12: تا انشاا… خوانندگان محترم خصوصا همكاران عزيز، ‌با ديده اغماض ما را نسبت به اشتباهات و خطاهاي سهوي،‌ راهنمائی و آگاه نموده و همچنین درخصوص ارائه متون و یا تجربيات علمي و عملي خويش به منظور بارور شدن مكتوبات فوق ما را ياري ساخته و چنانچه مطالب مذكور انشااله مفيد واقع گرديد ما را از دعاي خيرخويش بهره مند سازند. والسلام نویسنده و گردآورنده: فتح اله تیموری بهار1385

اسلاید 13: مقدمهدر صحنه آتش سوزيهاي بزرگ فرماندهان ارشد عمليات از تمام عوامل و امكانات موجود در محل بهره گيري نموده و مبتني برعلوم و تجربيات خود هدايت و رهبري نيروها را بعهده مي گيرند. درعين حال هميشه اين واقعيت هاي غيرقابل انكار را مد نظر مي گيرند،آتش باسرعت ديناميكي بسيار زيادی توسعه و به پيشروي خود بر اساس شرايط موجود ادامه مي دهد.شكل و نوع ساختار ساختمانهايي كه دچار حادثه و يا آتش سوزي شده اند مشكلات و موانع پيچيده متعددي را بوجود مي آورند.

اسلاید 14: طبيعت انسان بگونه اي است كه به هنگام مواجه با آتش سوزي وحوادث، رفتار غيرعادي و غير معمولي از خود بروز مي دهند.اولويت دادن به نجات جان انسانها در اجراي طرح هاي عملياتي و متقابلا رفتارهاي غيرطبيعي حادثه ديدگان ممكن است موجب ناهماهنگي هايي در اجراي اهداف و استراتژي فرمانده عمليات گردد.

اسلاید 15: مواقع استثنائي وجود دارد كه همه چيز با مشكل روبرو شده و هيچ چيز روند عادي را طي نمي نمايد. بنابراين آتش نشانان به دليل عدم تامين امكانات و ساير عواملي كه بايستي به ياري آنها بشتابند فقط شاهد ادامه آتش سوزي بوده و هيچ كاري از ايشان بر نمي آيد.

اسلاید 16: بعنوان مثال آب لوله كشي شهري قطع و هايد رانت ها فاقد آب بوده و يا بطور ناگهاني پمپ خودروها دچار نقص فني گشته و يا عوامل نيروهاي امدادی و اورژانس، برق يا گاز و حتي پليس، علی رغم نیاز فوری در محل حضور نمي يابند.

اسلاید 17: در اين شرايط سخت هدايت و كنترل نيروها و پرداختن به صحنه آتش سوزي درايت و زيركي خاصي را مي طلبد. فرمانده بايد از تمام عناصر موجود در محل استفاده و كنترل موقعيت را از دست نداده و تابع جو موجود در محل نگردد.بنابراين بكارگيري تجربيات و آموخته هاي قبلي يك معيار حياتي و حساس براي كارهاي اجرائي فرمانده عمليات درحوادث محسوب مي گردد.

اسلاید 18: فرماندهي يك نوع ورزش فكري در بكارگيري امكانات و تجهيزات در مقابله با نا ايمني هاست . بعبارت ديگر:يكي از وظايف فرماندهي،‌ منسجم نمودن تفكر در بكارگيري علم و تجربه عملي در صحنه‌هاي حوادث و بحرانهاست. او بايد به محض حضور در حوادث وآتش سوزيها ابتدا،‌ وسط و انتهاي سناريو و رفتار حادثه را ارزيابي و متناسب با آن اقدام نمايد.

اسلاید 19: فرمانده عمليات بايد سه اصل را سرلوحه كارخود قراردهد.1- درباره موضوع خوب فكركند.2- آنرا پيش بيني نماید.3- با اعتماد بنفس انجام دهد.

اسلاید 20: فصل اول : فرماندهی عملیات ويژگيها و خصوصیات بارز فرماندهبعنوان يك الگو، رفتار و كردار فرمانده خود عامل مهم و تعيين كننده در رهبري و كنترل نيروها مي باشد. بعبارت ديگر فرمانده بايستي از قدرت جاذبه بالائي برخوردار باشد. يعني درمبحث جاذبه و دافعه، در بخش جاذبه بايد به لحاظ روحي و رواني تسلط و هنرجاذبه قابل قبولي را از خود بروز دهد.

اسلاید 21: ظهور و بروز اين امر عبارت است از احترام گذاردن و ارج نهادن به زحمات و كوششهاي پرسنل تحت امر، تسلط بر نفس خويش و خونسردي به هنگام فرماندهي و هدايت نيروها مبتني بردانش و اطلاعات علمي و تجربيات عملي و كاربردي، ‌تحمل فشار و استرس هاي وارده از جوانب مختلف و ثبات و قاطعيت در اجراي برنامه ها و تصميمات متخذه و از همه مهمتر توانايي سازماندهي و انضباط كاري در هدايت نيروها و تيم هاي عملياتي را داشته باشد.

اسلاید 22: ویژگیها و خصوصیات بارز فرمانده خوب را می توان به طور اختصار اینگونه بیان نمود1– اعتماد به نفس داشته باشد.2 -داراي آمادگي و فيزيك بدني مناسب باشد.3 – خونسرد باشد.4 – صبور و شكيبا باشد.

اسلاید 23: 5 - منضبط و تابع مقررات و سلسله مراتب باشد.6 - دارا بودن علم و اطلاعات كافي از قوانين و مقررات ،‌ دستورالعمل وبخشنامه هاي اجرائي ، عملياتي ، ‌آموزشي و ايمني .7 - قاطع و ثابت قدم باشد. 8 - داراي سجاياي اخلاقي و منصف باشد. 9- شهامت انجام كارهاي سخت و خطرناك و عمليات ريسكي را به هنگام بحران داشته باشد.

اسلاید 24: 10- شهامت قبول مسئوليت و عواقب شكست را داشته باشد. (تمايل به قبول مسئوليت وفرماندهي)11 - انتقاد پذير باشد.12 - داراي هوش و قدرت تفكر مناسب و همچنين توانايي ارائه ابتكار و نوآوري در شرايط مختلف را داشته باشد. 15 - به مسائل و مشكلات عاطفي افراد، ‌توانائيها و حتي ضعف روحي و جسماني افراد اشراف كافي داشته باشد.

اسلاید 25: 16-به هنگام صدور دستور، ‌خواست ها و ماموريتها را به فراخور توانائي افراد بخواهد. 17 –از فرستادن افراد به جائيكه خود قادر به رفتن به آن محل نيست پرهيز نمايد.18 -توانايي ايجاد انگيزه و تمايل در افراد جهت افزايش راندمان كار را داشته باشد. 19 -داشتن اطلاعات و دانش كافي از علوم مختلف و مرتبط با حرفه آتش نشانی، خصوصا دانش فرماندهي، هدايت ورهبري

اسلاید 26: همچنين: علم مديريت بويژه مديريت در حوادث و بحران ها فيزيك شيمي ساختمان روا نشناسی زبان بين المللي (ترجيحا انگليسي) علم بيان، ‌سخنوري و نوشتاري علوم مرتبط با ( ش . م .ر) شیمیایی.میکروبی و راديو اكتيو

اسلاید 27: یاداوری: فرمانده عملیات نباید این حقیقت را فراموش کند که سلوک و رفتار او بر پرسنل تحت امر کاملا تاثیرگذار خواهد بود.بنابراین باید همیشه موقر و بدون تزلزل عمل نموده و هر دستوری که صادر می کند واضح ، مشخص و عاری از هر گونه علائم هیجان و داد و بیداد باشد.شیوه تصمیم گیری او باید قاطع و مبتنی بر عقل ، علم ، قدرت و اختیار باشد.

اسلاید 28: مراحل فرماندهي به لحاظ موقعيت وظايف فرماندهي تيم هاي عملياتي به 5 مرحله يا بخش تقسيم مي گردد.1-فرماندهي در محل ايستگاه2-فرماندهي به هنگام دريافت حادثه و اعزام3-فرماندهي درصحنه عمليات4-فرماندهي پس از پايان كار در صحنه عمليات5-فرماندهي پس از مراجعه و استقرار در ايستگاه

اسلاید 29: هدف از فرماندهي هدف نهايي از فرماندهي عبارتند از: آسان سازي، ‌رفع ابهامات و استاندارد كردن طرح هاي عملياتي كه در نتيجه فرمانده بتواند نسبت به اجرای شرح وظايف و نقش خود و همچنین هدایت، رهبری و همسوسازی ساير امور به منظور نیل به اهداف ،اقدام نمايد.

اسلاید 30: ضرورت وجود فرمانده هدايت و رهبري يك يا چند گروه عملياتي نياز به فرماندهي واحد دارد. چنانچه چندين فرمانده و تصميم گيرنده بخواهند عمليات را هدايت نمايند، نظم وترتيب عمليات مختل شده و سبب بروز آشفتگي و از هم پاشيدن كل عمليات مي گردد.

اسلاید 31: هنگاميكه پرسنل بطور يكپارچه و منسجم تحت يك طرح و برنامه متمركز عمل نكنند هر شخصي خودسرانه و بنا بر تشخيص خود در هر موقعيت و مكان دلخواه عمل نموده و نتيجه آن به خطر افتادن جان و مال شهروندان و بروز ضايعات و خسارات زيانباري براي مردم و شهروندان خواهد شد.

اسلاید 32: بنابراين چنانچه فرماندهي واحد وجود نداشته باشد،نه طرحي وجود خواهد داشت و نه هيچگونه پيشرفت و موفقيتي در روند كار.درنتیجه تمام امور، شامل استراتژي و تاكتيك هاي عملياتي بايد به محوريت يك نفر تحت عنوان فرمانده ارشد انجام پذيرد.

اسلاید 33: فرمانده ارشد مي تواند با برنامه ريزي كلي (استراتژي) و اجراي طرح هاي عملياتي (تاكتيك) با كمك به فرماندهان تحت امر خود بمنظور انجام صحيح ماموريت هاي محوله و يا هدايت و راهنمايي کلیه نیروهای عملیاتی آنان راجهت دستيابي به اهداف نهايي رهبری و کمک نمایند.

اسلاید 34: سازماندهيبدون ايجاد همدلي و همكاري تيمي و همچنين برنامه وطرح هاي عملياتي مشخص و شفاف، بعيد است پرسنل و نيروهاي شركت كننده در صحنه عمليات بتوانند نقش و يا مسئوليت خود را بطور مناسب و صحيح ايفا و يا اجرا نمايند.

اسلاید 35: سازماندهي از تعيين شرح وظايف و حيطه عملكرد هر فرد در سازمان شروع و به ترتيب در مراتب بالاتر به تيم و گروه، ‌ايستگاه ، ‌منطقه و سازمان ختم شده و ضمن تعيين مسئولیت و تكليف هر شخص نحوه تعامل با ساير قسمتها و یا واحد ها را تعيين مي نمايد.

اسلاید 36: ما حصل سازماندهي عبارت است از : ايجاد نظم،‌ قوانين و مقررات ، ‌وظايف و اهداف سازماني در مقابل شهرونداني كه تامين كننده كليه هزينه ها و بودجه مورد نياز مجموعه تشكيل دهنده نرم افزار و سخت افزاري تشکیلاتی، بنام سازمان آتش نشانی مي باشد.

اسلاید 37: ايمنيعمليات كنترل نشده سبب بروز حوادث ناگوار و صدمات جاني به پرسنل عمليات مي گردد و اين صدمات آثارمنفي در روند كل عمليات ايجاد مي نمايد.

اسلاید 38: حضور فرمانده عالم و با تجربه در ايجاد نظم و كنترل افراد و هدايت كلي نيروها نقش بسزائي دارد. بنابراين فرماندهان بايد از موقعيت تك تك پرسنل آگاه وهيچ كس بدون اطلاع و دستور ايشان نبايد خودسرانه وارد صحنه عمليات گردد.

اسلاید 39: با توجه به پيشرفت تكنولوژي خصوصا بهره گيري از امكانات مخابراتي كه معمولا قابل نصب بر روي كلاه و يا لباس عملياتي مي باشند، امكان اطلاع از موقعيت و یا وضعيت كليه افراد را براي فرماندهان امكان پذير می نمایند. از سوي ديگر جهت ارتقاء ‌ايمني نيروها ، علاوه بر استفاده از البسه حفاظتي كامل و استاندارد،‌تمهيدات انتظامی وامنیتی هم دراين خصوص باید منظور نمایند.

اسلاید 40: بعنوان مثال دركشورهاي پيشرفته، در سازمانهاي آتش نشاني از افرادي تحت عنوان افسر ايمني و يا تيم ايمني بهره گيري مي شود.آنها موظفند موارد غيرايمن و خطرناك را پيش بيني و در خصوص چگونگي استفاده از تجهيزات ايمني نظارت، و تذکرات مورد لزوم را به فرمانده و یا افراد ارائه نمايند.

اسلاید 41: بعبارت ديگر،تيم های ایمنی موظفند فرمانده عمليات را از شرايط موجود و غيرايمن آگاه سازندتشکیل تیم ایمنی ویا تعیین افسر ایمنی در قالب كوچكتر يعني ما بين افراد شيفت و تيم هاي عملياتي هم صدق مي كند. بدین ترتیب از ميان افراد، شخصي را بعنوان مسئول ايمني انتخاب تا ضمن انجام وظيفه سازماني خود به مسئله ايمني افراد هم نظارت عاليه داشته و در صورت مشاهده ناايمني ضمن ارائه تذکرات سريعا فرمانده را آگاه سازد.

اسلاید 42: تعداد افراد تيم هاي ايمني سه الي پنج نفر مي باشند.ضمنا دربخش 10 به تفصيل درخصوص ايمني بحث خواهد شد.

اسلاید 43: نقش و یا وظيفه فرماندهفرمانده عمليات، تصميم گيرنده و صادركننده دستورات نهايي بوده و نقش او در عمليات مانند رهبری مدبر و فرماندهی كاملا حرفه اي است. نقش يك فرمانده بعنوان مدير، وي را وادار مي سازد كه تمام عمليات آتش نشاني را هدايت و رهبري نموده و بيشتر در جهت اجراي طرحهای عملياتي و اقدامات و خط مشي استراتژيك عمل نمايد.

اسلاید 44: به هنگام اجراي وظيفه، از او انتظار مي رود كه با يك روش و رفتار آرام و دور از هرگونه عجله و شتابزدگي مديريت خود را اعمال و نظارت دقيقي در همه امور محوله داشته باشد. ضمن اشراف کامل بر نحوه عملکرد نیروی تحت امرباید مسئولیت هدایت و رهبری سایر نیروهای حاضر در صحنه عملیات را (قبل حضور فرمانده ارشدتر)بعهده گیرد.

اسلاید 45: چهار وظيفه و مسئوليت مهم فرمانده آتش نشاني1- بكارگيري نيروها در اماكني كه از ايمني متعارف برخوردار باشد.(توجه به ايمني نيروهاي عملياتي از اهمیت خاصی برخوردار است)2-اولين هدف در اجراي هر طرح و برنامه اي، ‌نجات و يا تخليه مصدومين، محبوسين و يا متصرفين صحنه حادثه باشد.3-اولويت دوم مهار و كنترل آتش ويا جلوگيري از پيشرفت وتوسعه روند حادثه باشد.

اسلاید 46: 4-پس ازخاموش کردن (لكه گيري) بقاياي باقيمانده و اطفاء‌ كامل آتش نسبت به جمع آوري و روند آماده سازي نيرو جهت انجام ماموريت هاي بعدي نظارت كافي داشته باشد. درراستاي وظايف فوق،‌بطوركلي مسئوليت فرماندهان نيروهاي عملياتي عبارتنداز: ايجاد واجراي طرحهاي عملياتي بر اساس قوانين و روشهاي مستدل و استاندارد.

اسلاید 47: sops ) روشهاي عملياتي استاندارد (Sops ( Standard operating procedures)فرمانده بايد درتمام مدت عمليات، ارزيابي لازم و كافي را انجام داده ،‌ اشتباهات را تصحيح و از اقدامات صحيح حمايت و پشتيباني كند.ضمن ایجاد سازماندهي موثر، از بروز بي نظمي و آشفتگي جلوگيري کرده و یا در شرايط ويژه و خاص، به دلیل مسئوليتش اقدام به ريسك و يا خطر نموده و عمليات ريسكي( با شرايط ويژه) يكي از اهداف عملياتي وی باشد.

اسلاید 48: شرايط وتوانائيهاي ويژه فرمانده دراجراي مسئوليت عبارتنداز:قدرت تصميم گيريتوانايي فرماندهی و كنترل ارزيابي و بازنگري

اسلاید 49: تصميم گيري براي فرمانده تصميم گيري مرحله بسيار مهمي به هنگام آغاز كار و یا صدور هر دستوری مي باشد. او بايد بداند كه از تصميم گيريهاي محدود و بسته اجتناب نموده و تصميماتش باز و قابل تعميم باشد. بعبارت ديگر تصميمات متخذه بايد قابل گسترش و يا قابل تغيير در جهت سازندگي باشد.

اسلاید 50: ضمن آنكه اتخاذ تصميم سريع و با عجله ممكن است فرماندهان تازه كار و بي تجربه را با مشكل روبرو نموده و يا به دليل عدم تجربه كافي تصميمات را با تاني و با اتلاف وقت اتخاذ نمايند. این معضل بر اثر كسب تجربه و مهارت كم كم برطرف شده و از اتخاذ تصميمات نابهنگام و عجولانه اجتناب خواهند کرد.

اسلاید 51: نقش رهبري و مديريت درتصميم گيري،‌زماني رشد و توسعه خواهد يافت كه فرمانده، مسئوليت تاكتيكي عمليات را بين ساير مسئولين و يا افراد تقسيم نموده وتفويض اختيار نمايد. بعبارت ديگر طبق برنامه هاي از قبل تبيين شده ، برای افراد تحت امر تعيين تكليف و مسئوليت ها، مي تواند در اجراي برنامه وطرح هاي عملياتي بسيارمفيد و موثر باشد.

اسلاید 52: فرمانده ارشد بايد بسرعت مشكلات را از نظر اهميت وترتيب، اولويت بندي نموده و راه حل مناسبی در ارتباط با آنها ارائه نمايد.اين مرحله نيازمند يك گردهمائي سریع و موثر مابين كليه فرماندهان حاضر در محل و ثبت و ضبط و یا سازماندهي بر اساس اطلاعات واصله و یا واقعیت ها وشرایط موجود مي باشد.

اسلاید 53: بنابراين بدون جمع آوري اطلاعات موثق و دقيق،‌ بي نظمي و تشنج ايجاد شده و در نتيجه تصميم گيري صحيح و درست امكان پذير نخواهد شد.درنتیجه، جمع آوري و ساماندهي اطلاعات واصله موجب ارتقاء‌ كيفيت تصميم گيري و اجرای آن خواهد شد.

اسلاید 54: متاسفانه در كشور ما هنگاميكه نيروهاي آتش نشاني به حادثه و يا آتش سوزي اعزام مي گردند هيچ گونه اطلاع دقيقي از موقعيت محل،‌ابعاد،‌اجناس و لوازم موجود در محل نداشته وكسب اطلاعات دقيق منوط به بررسي و يا پرسش و پاسخ فرمانده در صحنه حادثه می باشد.بنابراین فرمانده متناسب با اطلاعات دریافتی در محل و صحنه حادثه تصميم گرفته و متناسب با شرایط تكنيك‌ها و روشهاي عملياتي را اجرا می نماید.

اسلاید 55: فرماندهي و كنترلفرماندهان تازه كار و كم تجربه ابتد به هنگام صدور دستور با نوعی ترس و هراس مواجه مي گردند . ولي كم كم براثر ممارست و استمرار در مسئوليت و ماموريت هاي محوله ثبات و اطمينان قابل اتكائي در آنان بوجود آمده بگونه اي كه در اجراي طرح هاي عملياتي پيچيده و مشكل تر با اعتماد به نفس و اطمينان بيشتري عمل مي نمايند.

اسلاید 56: فرماندهان با تجربه،‌ آتش را بعنوان دشمن اصلي و مهم دانسته و براي كسب نتيجه مطلوب ، ‌دستورات وكنترل هاي لازمه را به مرحله اجرا درمي آورند. ضمن آنكه به هنگام صدور دستور و يا رهنمود هرگز دستپاچه نشده و در زمان مناسب مسئوليت هاي مورد نظر خود را به ساير فرماندهان و مسئولين حاضر در صحنه تفويض نموده ، و از آنان می خواهند كه در رابطه با مسئوليت محوله تصميم گيري نموده و به نحو صحيح و موثر به اجرا درآورند.

اسلاید 57: فرماندهان موفق و با تجربه بايد بدانند ، در بسياري از مواقع، ‌تصميم گيري سريع و اجراي طرح عمليات سرعتي در لحظات اوليه ممكن است موجب صرفه جويي در چندين ساعت كار پرمخاطره، زمان بر و نفس گير گردد.فرماندهان باتوجه به ظرفيت، ‌انگيزه ،هوش و ذكاوت وحتي تجربه افراد خود، باید سعي نمایند هر يك از افراد را در پست يا مسئوليتي بگمارند كه بهترين و بیشترین بهره وري را داشته باشند.

اسلاید 58: فرماندهان در شرايط معمولي و در درون ايستگاه اقدام به آموزش و يا تربيت نيروها مي نمايند. بعبارت ديگر حدود مسئوليت هر يك از نيروهاي تحت امر را مشخص و یا تعيين وظيفه نموده و سپس منتظر نتايج عملكرد و يا بازخورد ايشان مي گردند (وظیفه فرماندهان، در ایستگاه)توجه: صحنه عملیات محل مناسبی برای آموزش افراد نیست.

اسلاید 59: فرماندهان خبره مي دانند كار و عمليات اطفايي كاري گروهي است. بنابر اين به هنگام اعمال مراحل فرماندهي در عمليات، (درخصوص بازنگري و مرور تصميمات و تغييرات مورد لزوم به هنگام اجرا) بايد به اصل انعطاف پذيري توجه ویژه ای داشته باشند.

اسلاید 60: ارزيابي وبازنگريفرمانده ارشد ضمن اشراف کامل به تمام مراحل و روند عمليات، باید ارزيابي مناسبي از عمليات داشته ومتناسب با نياز تغييرات لازم را درطرح هاي در حال اجرا ايجاد نموده و همچنین به نحو شايسته از منابع و امكانات موجود بهره گيري نمايد.

اسلاید 61: بعنوان مثال بهره گيري از منابع آب موجود، لوله هاي تر و خشك و جعبه هاي آتش نشاني موجود و حتي نيروهاي انساني و يدي حاضر در محل و همچنين بهره گیری از امکانات ساير ارگانها و سازمانهاي حاضر در محل حادثه(‌علاوه برموارد ومطالبي كه قبلا بيان شده)

اسلاید 62: فرمانده عمليات با تجربه و مقتدر بايد داراي مهارت وهمچنين ويژگيهاي ذيل باشدآگاهي از اينكه چه بايد كرد؟چه وقت بايد اقدام نمايد؟چگونه براي انجام وارائه كار بهتر ايجاد انگيزه نمايد؟

اسلاید 63: اجراي مديريت و فرماندهي در عمليات هنگامي مفيد و موثر واقع مي شود كه مورد ارزيابي و بازبيني مجدد قرارگرفته و هرگونه تجزيه و تحليلي موجب افزايش كارائي و راندمان كليه امور انجام گرفته گردد. فرمانده عمليات بايد موثر بودن طرح،‌ توانايي و يا نحوه اجراي كار را مورد ارزيابي قرار داده و عمليات اطفاء ‌حريق را هنگامي خاتمه يافته تلقي نمايد که شخصا از محل بازدید دقیق و نهائی نموده

اسلاید 64: و در صورت كنترل نهايي و اطمينان از اتمام كار،‌ خاتمه عمليات را اعلام نمايد. خلاصه اينكه هيچ ارزيابي و بازنگري اثر مطلوب و دلخواه مورد نظر را نخواهد داشت مگر اينكه فرمانده عمليات ، انتقادهاي صحيح و سازنده را با خوشروئي بپذيرد.بعبارت ديگر فرمانده همانگونه که از سایرین انتقاد می کند، بايد خود نیز با چهره گشاده پذیرای هرگونه انتقاد سازنده دیگران هم باشد.

اسلاید 65: وظايف فرماندهيبطورخلاصه اقداماتي كه فرمانده درخصوص هدايت و مديريت نيروها (درحين عمليات اطفاء حریق) بايد انجام دهد عبارتنداز:راه اندازي عمليات ، نگهداري و كنترل مراحل ارتباطيمشخص نمودن استراتژي عمليات،‌ تهيه نقشه و طرح حمله و تعيين وظايف گروهها

اسلاید 66: سازماندهي موثر عمليات در اطفاء حریقبازبيني، ‌ارزيابي و تجديد نظر در طرح هاي عملياتيحفظ استمرار فرماندهي،‌ صدور فرامين (به هنگام نياز) واعلام خاتمه عمليات.

اسلاید 67: عواملي كه موجب خلل وگسيختگي در فرماندهي عمليات مي گردد.هيجان ناشي از ديدن صحنه هاي حوادث يا آتش سوزيهااسترس و فشارهاي روحي و رواني حاكم در صحنه و عدم توانايي مواجه با صحنه‌هاي دلخراش.

اسلاید 68: اضطراب و نگرانيهاي ناشي از بروز فاجعه انساني و يا ماديدخالت هاي بي مورد مسئولين ما فوق، ‌بدون قبول عنان هدايت و فرماندهيرفتار و كردار حتي گفتار نامعقول و غير متعارف ناشي از عوامل مذكورارزيابي اشتباه و غلط از صحنه حوادث

اسلاید 69: كمبود لوازم و تجهيزات مورد نياز و يا معيوب بودن آنهاضعف پرسنل و افراد تحت امر در اجراي طرح هاي عملياتي ضعف فرماندهي به لحاظ عدم اطلاعات و تجربه كافي درمواجه با حوادث وآتش سوزيهاي بزرگعدم اعتماد و اعتقاد افراد به تصميمات متخذه توسط فرمانده عمليات

اسلاید 70: گزارش و اطلاع رساني غير واقعي به مسئولين و مافوق به لحاظ مهم جلوه دادن حادثه وحريقگماردن و يا بكارگيري افراد به كارهاي بيهوده و فرسايشيعدم وجود فرماندهي واحدعدم پشتيباني مناسب در امر مديريت آبرساني و یا تجهيزات و لوازم مورد نياز

اسلاید 71: انواع روش ها وطرحهاي عملياتي1- عمليات ريسكيبعلت وجود شرايط خاص، ‌داشتن بار سياسي و مخاطرات انساني و تغييرات سريع در حوادث و يا رفتارهای غيرقابل پيش بيني مانند انفجار، ريزش و يا آوار، ‌سرعت عمل در قطع اضلاع حريق و يا متوقف نمودن روند پيشرفت حادثه و يا جلوگيري از گسترش ناگهاني، ‌وهمچنین احتمال بروز فاجعه انساني ، (بنا بر تشخيص ) اجراي عمليات ريسكي حياتي و ضرورت مي یابد.

اسلاید 72: 2- عمليات سرعتي ويا تهاجميدراينگونه طرح هاي عملياتي نيروها به داخل صحنه ويا اماكن مورد حريق نفوذ نموده و كليه عمليات اطفائي در داخل محیط ساختمان پيگيري و اجرا مي گردد. (عملیات فقط در داخل ساختمان انجام گرفته وعملیات نجات وحفظ اموال ضروری است)

اسلاید 73: 3-عمليات زمان بر و يا دفاعيدراينگونه طرح هاي عملياتي به دليل اينكه امكان نفوذ و همچنین ورود به داخل ساختمان وجود ندارد، فرمانده طرح عمليات دفاعي را از بيرون از ساختمان به اجرا در مي آورد.دراینگونه طرحهای عملیاتی زمان بر یا دفاعی، جلوگیری از توسعه و گسترش حریق به اماکن جانبی مهم و حیاتی است.

اسلاید 74: ضمنا در طرح ها زمان بر يا دفاعي به منظور جلوگيري از فرسايش نيروها تمهيدات لازم درخصوص تعويض نیروهای خسته با نيروهاي تازه نفس ضرورت مي يابد.درعمليات دفاعي افراد نبايد وارد کانون آتش سوزي شوند. در اين وضعيت فرمانده عمليات از موضوع نجات وحفظ اموال چشم پوشي نموده و از توسعه و گسترش آتش جلوگيري مي نمايد.

اسلاید 75: درمواردي ممكن است بعلت گسترده بودن سطح جغرافيائي حريق (طول و عرض) و يا فراواني باراشتعال،‌ اجرای هدايت و فرماندهي ضلعي در محل حادثه وحريق ضرورت يافته تا از توسعه وگسترش آتش جلوگيري گردد.(سپردن هرضلع به یک فرمانده ارشد)

اسلاید 76: درحوادث زمان بر به دليل حضور نيروهاي متعدد از قبيل نيروهاي انساني، تجهيزات و خودروها با توجه به شرايط، يكي از بهترين روش هاي بهینه عملياتي در بكارگيري خودروهاي منبع دار و يا پمپ دار، عمليات آبگيري و آبرساني ترمينالي بمنظور کاهش استهلاک نیروی انسانی وتجهیزات موجود در محل مي باشد.

اسلاید 77: در نتیجه، اين امر موجب جلوگيري از فرسايش نيروهاي انساني و تجهيزات موجود در محل گرديده و از ايجاد خلل ويا وقفه در روند كار ساير نيروها و خودروها هم جلوگيري مي نماید.اين موضوع بايد به تفصیل درمبحث مديريت آبرساني و روش هاي بكارگيري بهينه و صرفه جويي دراتلاف وقت نيروها و تجهيزات مورد تجزيه وتحليل قرارگيرد.

اسلاید 78: عواملي كه درصحنه عمليات نقش تعيين كننده دارند عبارتند از:فرمانده ارشد عملياتبرحسب مسئوليت و جايگاه سازماني درسلسله مراتب اداري فرماندهان ارشد مي توانند بالاترين مسئول سازمان آتش نشاني (مديرعامل) مديران، معاونين عمليات و يا افسران آماده حاضر در محل باشند.

اسلاید 79: فرمانده ارشد عمليات كسي است كه مسئوليت و رهبري را در سطح استراتژيك و يا درحد كلان عهده دار مي شود.او كسي است كه طرح كلي عمليات را پي ريزي نموده و ساختار سازماني مناسب و موثري ما بين كليه گروهها و نيروهاي شركت كننده در صحنه عمليات را بوجود مي آورد.

اسلاید 80: فرماندهان نيروها وتيم هاي عملياتافراديكه در حوادث و آتش سوزيها مسئوليت نيروها و تيمهای كوچك و يا بعبارت ديگر شيفت را بعهده مي گيرند درحوادث بزرگ به محض حضور فرماندهان ارشدتر پس از معرفي خود به مافوق، ‌اقدام به ارائه گزارش در رابطه با عملكرد انجام شده خود و نيروهاي تحت امرشان نموده و سپس تحت نظر مافوق اقدام به اجراي دستورات وخط مشي صادره مي نمايد.

اسلاید 81: فرماندهان ارشد حاضر در محل به دليل گسترده بودن منطقه عمليات و حادثه قادر به كنترل و هدايت كامل و كافي صحنه نبوده بدين منظور مسئوليت ها را تقسيم نموده و بصورت ضلعي و يا منطقه اي اختيارات خود را به فرماندهان نيروهاي تحت امر تفويض مي نمايد. با اين عمل فرماندهان جزء ‌(شيفت ها) مسئوليت هاي تفويضي را بعهده گرفته و در راستاي تكاليف محوله بايد پاسخگوي عملكرد خود و تيم تحت امرشان باشند.

اسلاید 82: معاون و يا كمك فرما ند ها ن معاون و يا كمك فرماندهان شيفت ها و تيم هاي عملياتي عبارتند از : افرادي كه با شرح وظايف خاص و از پیش تبیین شده ‌فرماندهان ما فوق را در اجراي عمليات و يا در طول مدت زمان شيفت كاري ياري مي رسانند.معمولا فرماندهان و مدیران عملیاتی نقش نظارتی و راهبردی داشته ولی معاونین آنان نقش اجرائی و میدانی را بعهده دارند.

اسلاید 83: بعبارت دیگر:درچارچوب شرح وظايف، فرماندهان در امر نظارت،‌ كنترل و همچنين تبيين استراتژي و تاكتيك هاي عملياتي فعال بوده و معاونين و كمك فرماندهان شيفت ها ، دربحث اجرائي و عملياتي و بعبارتي اجراي تاكتيك ها و طرح هاي عملياتي و یا شرح وظایف وحیطه اختیارات محوله اقدام مي نمايند.

اسلاید 84: آتش نشانان:افراد آتش نشان عبارتنداز: گروههاي كاري كه با استفاده از وسايل، تجهیزات و امكانات موجود، متناسب با آموخته هاي قبلي در مراكز آموزشي ، نسبت به مقابله با حوادث و آتش سوزيها اقدام مي نمايند.

اسلاید 85: آنان برحسب شرح وظايف ذاتي و محوله در صحنه حوادث و آتش سوزيها و همچنين ساعات خدمت در درون ايستگاه نسبت به انجام وظايف محوله اقدام مي نمايند.آتش نشانان عوامل اصلی و موثر در اجرای طرح های عملیاتی و فرامین مسئولین مافوق می باشند.

اسلاید 86: آتش نشانان به فراخور آموزش و مهارت هاي خود قادر به انجام كارهاي سخت و تخصصي مانند كار با خودروهاي ويژه حريق ،‌ پمپ ها، ‌نردبانها و بالابرها،‌ دستگاههاي تنفسي ،‌ خاموش كننده ها، ‌لوازم هيدروليكي،‌ لوله و نازل هاي مختلف وحتي هدايت خودروهاي آتش نشاني را بعهده مي گيرند.

اسلاید 87: مراکز مخابراتی و یا مراکز ستاد فرماندهی اين مراكز كانون ارتباط بين شهروندان و ايستگاههاي آتش نشاني مي باشند. بدین گونه، با افرادیکه ازطریق تماس ‌تلفنی تقاضای كمك و یا اعلام حادثه می نمایند ، ارتباط فني و تخصصي برقرار نموده و سپس متناسب با نوع حادثه و حريق، نيروهاي مورد نیاز و مناسب را به محل اعزام مي نمايند.

اسلاید 88: چگونگی و نحوه ارتباط شهروندان و یا حادثه دیدگان با ستاد و مراكز مخابراتي يكي از اركان و عوامل مهم در سيستم فرماندهي آتش نشانی مي باشد. واحدهاي پشتيباني و ارائه دهنده خد ما ت فنیاين واحدها مسئول ارائه خدماتي هستند كه براي ايستگاههاي آتش نشاني خصوصا تيم هاي عملياتي بسيارحياتي و ضروری مي باشند.

اسلاید 89: بعنوان مثال آنها مي توانند در خصوص تعمیر، سرويس و نگهداري خودروها و تجهيزات آتش نشاني،‌ شارژ دستگاههاي تنفسي و خاموش كننده ها، تامين سوخت ،‌ آب،‌ كف،‌ پودر و يا ارائه خدمات بهداشتي و درماني و يا رفاهي و مددكاري و همچنين تغذيه نيروهاي آتش نشاني و یا به لحاظ مالي و اداري وكليه امور مربوط به پرسنل، از نظر بيمه حوادث يا عمر برابر مقررات و قوانين جاري نسبت به ارائه خدمات پشتيباني اقدام نمايند.

اسلاید 90: كارشناسانكارشناسان افراد خبره و با تجربه اي هستند كه درحوادث مسئول يافتن كانون و يا بررسی علت بروز حوادث و آتش سوزيها مي باشند.طبق شرح وظايف و در شرايط عادي، آنان موظف به ارائه دستورالعمل و طرح هاي ايمني به منظور ايمن سازي اماکن و همچنين ارائه آموزش هاي عمومي به شهروندان و یا آموزش هاي تخصصي به آتش نشانان مي باشند.درحوادث بزرگ حضور كارشناسان درصحنه (درلحظات اوليه) ضروريست .

اسلاید 91: رسانه هاي خبري به هنگام بروز حوادث مهم معمولا خبرنگاران و رسانه هاي خبري در محل حضور يافته، ‌و از صحنه ها و یا خسارات و صدمات وارده خصوصا در رابطه با قربانيان حادثه گزارش تهيه مي نمايند. گزارشگران خبري، معمولا افرادي با هوش و زيرك و بسيار فرصت طلب هستند. آنان بخوبي از وظايف وحقوق قانوني خود در رابطه با اطلاع رساني و آگاهي دادن به جامعه با خبرند.حال اگر گزارشات تهيه شده بطور صحیح و مثبت منعكس شوند اثرات موثري در اذهان جامعه بجاي خواهد گذاشت.

اسلاید 92: درخصوص انجام مصاحبه با رسانه هاي خبري،‌ بهتراست فقط يك نفر خصوصا ارشد ترين فرمانده حاضر در محل و يا سخنگوي رسمي و تخصصي سازمان اقدام به مصاحبه و ارائه گزارش نمايند. اين امر از تناقض و تفرق در ارائه گزارشات متفاوت جلوگيري مي نمايد. مصاحبه با خبرنگاران و ارباب جرايد بايد در محلي امن و دور از صحنه خطر و حوادث صورت گيرد.

اسلاید 93: ترجيحا اين كار پس از اتمام عمليات و در قالب حيطه وظايف و مسئوليت مربوطه صورت گرفته و همچنين از اعلام قطعي علت حادثه و حريق و حتي ميزان احتمالي خسارات به لحاظ ريالي تا قبل از اتمام فرايند بررسي كارشناسان مسئول خودداري شود. توصيه مي گردد:مصاحبه ها ابتدا در قالب اطلاع رساني و سپس درچارچوب ارائه راهكارها و هشدارهاي ايمني جهت ارتقاء ‌سطح فرهنگ ايمني شهروندان صورت پذيرد.

اسلاید 94: تماشاگرانتماشاگران معمولا افراد كنجكاوي هستند كه درصحنه حوادث حضور يافته تا نظاره گر وضعيت و چگونگی عمليات باشند. حضور تماشاگران هنگامي دردسر ساز مي گردد كه قصد دخالت در روند عملیات را داشته و يا در معرض خطرات ناشي از صحنه حوادث قرار مي گيرند.

اسلاید 95: معمولا كنترل و يا اداره تماشاگران مشكل و گاهي امكان ناپذيرگشته و نياز مبرم به ياري نيروهاي انتظامي مي باشد.ضمن آنكه ريزش و يا سقوط اجسام،‌ پرتاب لوازم ، شيشه و سنگ هاي رو بناي ساختمان عامل بسيار خطرناكي براي مردم عادي و تماشاگران و حتي آتش نشانان حاضر در صحنه مي باشند.

اسلاید 96: پليس( نيروهاي انتظامي و امنيتي)پليس و يا نيروهاي انتظامي بعنوان عامل اجرائي قواي مجريه، (به دليل توانايي و قدرت قهريه) معمولا به منظور كنترل و حفظ جان و مال شهروندان در صحنه حوادث حضور فعال دارند.

اسلاید 97: وظايف نيروهای پليس حاضردرمحل و صحنه عمليات1- كنترل ترافيك2- كنترل جمعيت و تماشاگران صحنه حوادث 3- تخليه متصرفين و ساكنين محل و يا اطراف حادثه

اسلاید 98: 4- بررسي صحنه هاي جرم و جنايت5- حفظ و حراست فيزيكي محل حادثه6- حراست از اماكني كه مالكین آنها درمحل حضور ندارند.7- حراست از اجساد موجود در محل حادثه

اسلاید 99: 8- حضور قبلي در حوادثي كه مالك حضور نداشته و نيروهاي عمليات بايستي ورود قهري داشته باشند. مانند حوادث نشت آب و یا تركيدگي لوله آب، ‌محبوس شدن، و..... همچنین حضور در حوادثي كه در اماكن خاص مانند مجموعه هاي سياسي و یا سفارتخانه ها، رخ داده است.

اسلاید 100: سازمان هاي امدادي و درماني (اورژانس وهلال احمر)معمولا يكي از تيم هاي حاضر در صحنه حوادث و آتش سوزيهای بزرگ، ‌نيروهاي درمانی و امدادی اورژانس و یا هلال احمر مي باشند.وظايف تيم هاي امدادي، ‌نظارت و رسيدگي به مصدومين و مجروحين و حتي نجات يافتگان از حادثه و انتقال آنان مي باشند.

اسلاید 101: بسياري از مصدومين نياز به درمان و حتي انتقال به مراكز درماني داشته و تعدادي هم ممكن است بر اثر عمق فاجعه و شوك هاي عصبي حاصل از حادثه نياز به حمايت هاي عاطفي و مراقبت توسط مددكاران اجتماعي داشته باشند.نيروهاي درماني علاوه بر خدمات رساني به شهروندان می توانند به نيروهاي عملياتي حاضر در محل حادثه هم (درصورت نياز) خدمات بهداشتی و درمانی ارائه نمايند.

اسلاید 102: آتش سوزيهرصحنه آتش سوزي واقعي، ‌در برگيرنده بحران و يا نابساماني پيچيده اي است. آتش سوزي بعنوان يك معضل پیچیده، دائما طلب مبارز نموده و تا آخرين لحظه سعي مي كند حضور خود را در صحنه تحميل و دیکته نمايد. بنابراين آتش لحظه به لحظه گسترش يافته و حريف مي طلبد. هيچكس نمی تواند آتش سوزي را حادثه ای معمولي و يا کم اهمیت محسوب نمايد .

اسلاید 103: بنابراين:‌آتش نشانان بايد با توجه به امكانات و تجهيزات موجود، ‌طي طرح و برنامه اي منطقي و با استفاده از دستورالعمل هاي اجرائي( Sops ) تحت هدایت و مديريت فرماندهي با تجربه و كاردان ، خود را بر آتش و یا حادثه تحميل و آنرا به زانو درآورند. بعبارت ديگر: بر آتش و نا ايمني فائق و پيروز گردند.

اسلاید 104: توجه:در سازمان آتش نشانی، مانند سایر ارگانها بسیاری ازکلمات از نظر نوشتاری و محاوره ، معنا و مفهوم ویژه و خاصی دارند.گاهي شنيده مي شود فرماندهان از اصطلاحات وكلمات نامفهوم و يا نادرست استفاده مي نمايند. بعنوان مثال درگزارشات ارسالي اعلام مي كنند كه مشكل خاصي نيست!و یا حریق توسط بچه ها خاموش شد!

اسلاید 105: درصورتيكه بالعكس حضور نيروهاي آتش نشاني و امدادي در محل حادثه، به معناي وجود مشكل و معضلي جدی است.پیشنهاد می شود، ادبيات گفتاري را اصلاح و اينگونه گزارش نمائيم: (مشكل عملياتي نداريم)

اسلاید 106: اين بدان معناست كه لوازم و تجهيزات همراه و همچنین افراد ونيروهاي حاضردر محل حادثه كفايت نموده و نيازي به نيروهاي كمكي نیست. و یا به جای استفاده از کلمه بچه ها، از کلمه افراد، همکاران، آتش نشانان و یا نیروهای عملیاتی استفاده نمایند.

اسلاید 107: فصل دوم روشهای عملیاتی استاندارد The standard operating procedures sops عبارتنداز يك سري رهنمودها و دستورالعمل هاي سازمان يافته اي كه افزايش كارايي نيروها و تيم هاي آتش نشاني را بر اساس روش هاي استانداردی که از قبل تدوين شده بوجود مي آورند.

اسلاید 108: براي سازمانهاي بحران مداری مانند سازمان آتش نشاني، انجام عمليات مستمر و موثر بدون استفاده از روش هاي عملياتي استاندارد (Sops) از پيش تعيين شده امري مشكل و غیر اصولی خواهد بود. درنتيجه تهيه و تدوين روش هاي عملياتي استاندارد( Sops) يكي از مهمترين اقدامات مربوط به پيش طرحهاي عملياتي محسوب مي گردد.

اسلاید 109: بنابراين چنانچه كل عمليات، تحت مديريت و كنترل سازمان يافته‌اي منطبق با طرح عملياتي صورت پذيرد، ویا عملكرد يكايك افراد تيم بصورت مطلوب و منظم مطابق با نقشهای از قبل تبیین شده انجام گيرد، یقینا عمليات بطور موثر و كامل به مرحله پاياني خواهد رسید. در غیر اینصورت ، نتیجه غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

اسلاید 110: امروزه با توجه به توسعه شهرنشيني و پيشرفت تكنولوژي و تنوع حوادث و آتش سوزيها به هيچ عنوان معقول وشايسته نيست كه در سازمانهاي آتش نشاني كشور در مواجه با حوادث، ‌هيچگونه طرح اجرائي و عملياتي از پيش تعيين و يا تبيين شده‌ايي وجود نداشته باشد.

اسلاید 111: درحوادث زمان بر به دليل حضور نيروهاي متعدد از قبيل نيروهاي انساني، خودروها و یا تجهیزات گوناگون( با توجه به شرايط) يكي از بهترين روش هاي بهینه عملياتي دربكارگيري خودروهاي منبع دار و يا پمپ دار، عمليات آبگيري و آبرساني ترمينالي ميباشد.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید