صفحه 1:
:تعریف فرهنگ
فرهنگ واژه ایست فارسي و مرکب از دو جزء " فر " و " هنگ " است. " فر" به
ءمعناي شکوه و عظمت است و " هنگ " از ريشه اوستايي سنگ به معناي کشیدن
.سنگيني و وقار است
فرهنگ نه تنها در زبان فارسی و معادل آن در زبانهای اروپائی در معانی
گوناگون و متنوع بهکار رفته, بلکه در علوم اجتماعی نیز تعاریف متعددی از اين
واژه بهعمل آمده است. بهطورنکه در حال حاضر بیش از سیصد تعریف از
رهگ وود دار
فرهنگ را مي توان مجموعه آداب» عقایده باورها و سنن یک جامعه که
عمدنا از دورن منبعت شده و در بدو آامر نيز درون را تحت تائير قرار سي
.دهند؛ تعریف نمود
معماري به عنوان یک پدیده اجتماعي از فرهنگ نشأت گرفته و برآن تاثیر
میگذارد و آينهاي از انديشههاي انسان در رابطه با فضاء زیبایی شناسي, و
فرهنگ است . به همین سبب؛ سبک معماري هر دوره انعكاسي از فرهنگ و هنر
.آن دوره محسوب میشود
صفحه 2:
:لابي وزیر مجموعه هاي آن شامل
غرفه هاي فروش محصولات فرهنگي و هنری
سایت ادازي شاعل
صفحه 3:
آثار هنري iF
3 نمایش aa
+ واحد مسمعی بصري وب
Fy Ree : ك2
1
50
و
Fue pe)
preted
صفحه 4:
ورودی در معماری یکی از مهمترین عولمل
راحی به حساب می آید . معمولا ورودی ب
فرهنگ سرا باید شاخص و بسیار در دید بات
که فرد مراجعه کننده به فرهنگ سرا بدون
مشکل ورودی را پیدا و به مجموعه وارد شود
لابی:نقطه مشترك اغلب مجتمع ها و
. فرهنگسراها فضایی به نام لابی است
امروزه حنی برای آپارتمان های پُر واحد نیز
لابی در نظر می گیرند . اين مکان معمولاً در
طبقه همکف این ساختمان واقع شده و
فضایی از ساختمان است که هر فردی که
قصد ورود به هريك از
فضاهای آن ساختمان را دارد. لبتدا بايد به
اين محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا
.به واحد موردنظر راه يابد
از آنجا كه تعداد افراد بازديد
كننده از اين مجموعه ها زياد است , به
منظور حفظ امنیت و نظم » نگهبانی قرار
می دهند که در قسمت لابی مستقر می شود
و عبور و مرور افراد را کنترل می کند.این
قسمت از لابی شامل يك پیشخوان و یا مبز و
صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای
برقراری ارتباط با تك تك فضاهای آن مجتمع
.یا فرهنگسرا است
صفحه 5:
)
استاندارد :
ل عدو فسان سرد ی
حدا عمق ای دی دی انتى مترياشد
حداقل عرش بازشوهای ساشمان 100 ساننی متر باشه
حداقل عرض راهرو برای 4 کلاس 240 سانتی مترو درمقایل هر
کلاس حداقل 20 سانتی متر به عرض راهرو اضافه می شود.
پله ها:
حداكثر كلاسهايي كه بايد از يك قفس يله استفاده كنند ©كلاس است
حداقل عرض يله در مدارس (0©)0 س.م
عرض کف پله بین ۸) ت00 س.م وحداقل ابعاد پاگرد(6 18
س.م
در طبقه همكف بايد قفس يله بوسيله يك درء مستقيمًا به خارج
ساختمان ارتباط داشته تا در
مواقع اضطراري بخصوص زمان وقوع زلزله یا حریق» سرعت
تخلیه ساختمان زیادتر شود
باز شوها
حداقل عرض مفید هر لنكه در براي عبور صندلي جرخدار 600 س.م باشد
حداكثر ارتفاع ديد از كف تمام شده (1000س.م
رنگ در ها و چارچوب آنها در تضاد با رنگ دیوار همجوار خود باشد
حداقل فاصله بین دو در متوالي چنانچه هر دو در » در يك جهت0000© س.م وجنائجه دو باز شونده به داخل
صفحه 6:
ابدارخانه:
فضای کوچکی متناسب با تعداد پرسنل جهت پذیرایی از کارکنان پیش بینی شده و حداقل
لحان انك تسريه ابر EST
جهت لوازم و تجهيزات ييش بينى شده ومساحت آن با توجه به ظرفيت
هر كلاس در حدود 4/3 متر مربع در نظر كرفته مى شود.
وجود انبار در بسياري از فضاهاي مطلوب و یا حتي ضروري است. انبارها بايستي بر اساس
ابعاد و نوغ عملکرد فضا طراحي گردد.
بهتر است که تمام انبارها دسترسي مستقیم به راهروها نیز داشته باشند.
ابعاد انبار باید به گونه اي باشد که جوابگوي ابعاد وسائل هر فضا و نوع چیدن آنها باشد.
در بسياري از انبارهاء ققسه بندي جهت چیدن وسائل لازم است.
os است مرکز کنترل برق و آب در قسمتي از انبار که براحتي قابل دسترسي است. قرار
bese
برای طراحی رستوران در مجموعه باید
نوج داشت دكوراشيون داعلى فك
متناسب با مجموعه باشد. سطح مورد نياز
براى هر نفر 72/0 متر مريع تا 2/1 مترمريع
درنظر كرفته مى شود . مساحت رستوران
روت الب رعانه وتات 800
.مترمريع لحاظ مى شود
صفحه 7:
برای میزهایی با ابعاد 325 * 75 و 120 X 75 و
0 ۶ 75 و 240 * 75 سانتی متر مریع فضای
ارم رای جهار تقر با استقرار مير و صنالى يه
شكل مقابل : مترمريع 575 -3/2 * 215
فضاى لازم براى جهار نفر با در نظر كرفتن
استقرار میز و صندلی به همان شکل بالا :
متر مریع 35/5 = 1/2 5/2
طبق استانداردهای سطح لازم برای میز و صندلی
1 * 65/1 مترمریع اندازه میز 75/0 X 75/0
و صندلی 45/0 < 45/0
راه های ارتباطی طولی 45/0 متر و فاصله صندلی
تا دیوار 2/0 متر و راه های ارتباطی عرضی 9/0
pee
(eee ee mer greenest
اين بخش شامل کارگاهها و آتلیه ها می باشد که در مجموع نقش بسیار مهمی را ایفا می کند این فضا ها
معتولا دارای ا تفای بش | 5 رو 63 بتر میباند این فضاها دارای ملحفانی مثل انبار برختکن,ارسیواتاق)
ی ریس 09 و 395 آنها به تناس کاربرینان میباشد .تعداد افرادی که از آتلیه ها و کارگاهها
آستفاهه میمالیتت تعادل نصف وروی هنرستان در رشته می باشند.سرانه
صفحه 8:
و یر sev cae
دهی لام رسیم نقشه مينوائد بر ساس اندازه كاعد تمین شود اندازه تخت
le رسم تقشه و ماشین هایه نقشه کشی نیز بر اساس این ایعاد تعیین
ان
تالوهایهقائم مساحت کمتری را آشغال میکنتد اما در عوض نظارت بر آن
«محدودیت بيدا ميكند
این فضا ها در بخش آموزشی مجحوعه قرار دارند و خود این
فضاها دارای ابزار و امکانات ویژه برای هر رشته هنری می
باشتد و در مساحتی مقناسب با نوع فعالیت آنها طراحی
.میشوند
این فضاها باید طوری طراحی شوند که کارگاه هایی که
دارای آلودگی صدایی و آلودگی هوایی هستند از بقیه فضاها
فاصله داشته و نیز فضاهایی که در بعضی مراحل کاری
.مشترک هستند کنار همدیگر قرار داده شوند
آتلیه و کارگاه ها باتوجه به نوع فعالیتی که در آنها انجام می
شود شامل فضای کارگاهی , انبار وسایل وابزار و اتاق مربی
صفحه 9:
es این بخش بای با بخش آنلیه ها وا
کارگاه ها علیرغم تفکیک دارای ارتباط مستقیم باشند . این
فضاها باید دارای قرمی ساده باشند و نیز از نور طبیعی
برخوردار باشند . مساحت این بخش برای 25 تفر 50
مترمریع
در نظر گرفته مى شود
۲ Porn ke
منظور از سمعی وبصری سالنی می باشد که در آن اجرای کلاس
های دسته جمعی هنرجویان همراه با امکانات تمایشی برقرار
باشد . همچنین برای بوجود آمدن دید مناسب بهتر است این سالن
و البته اين فضاها در کنار ee on
اموزشی قرار می
.مساحت اين فضا 50 الى 80 متر در نظر گرفته می شود
صفحه 10:
بدیهی است که در هر مجموعه که اهدافی را دنبال می کند ؛
برای سازماندهی فعالیت ها نیاز به مدیریتی است که قادر به
کلترل تمامی برنامه های اتجام شده بوده و همچتین سایر
کارهای اداری معمول در یک محیط کاری را انجام دهد .
بر این اساس بخشی به عنوان مدیریت و دفاتر کار کا oe
مورد نیاز است . این بخش باید به نحوی در عین پی
Toe Ge 4 oe ais CU ge
کاربرد مجموعه نظارت دارد . تداخلی در فعالیت های مورد
نظر مجموعه ایجاد ننماید . لذا در نظر گرفتن بخشی
جداگانه که حتی دسترسی به آن از طریق ورودی ویژه ای
باشد , مطلوب به نظر می رسد
در کناراین اتاق به مساحت حداقل 35 باید اتاق منشی با
فضایی به مساحت حداقل 25متر مریع و اتاق جلسات به
.مساحت 25 مترمریع در نظر گرفته شود
میز کار اتاق ها با ابعاد 75*120 و مبل مراجعین با ابعاد
.1260 در نظرگرفته میشوند
برای اتاق کارمندان دقتری علاوه بر در نظر گرفتن میز کار
5 باید قفسه های بایگانی60*45 در نظر گرفته شود
مساحت این فضا 30 متر مریع در نظر گرفته میشود که
صفحه 11:
استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا
:کتابخانه
نکات مهم درطراحی
آرامشو سکونمحیط( محلاستقرار_مصاج)*
در نظر گرفتنحداکثر لنعطافدر ب خشهایم ختلفلاستفاده از پارتیشنهایجدا کننده و...)*
نابش مستقيم نور خورشيد در كتابخاته نامطلوباستلنا جدالتدور سعيشي ثور
:كتابخلته ار طريقجبهة شمالىه امي ردة
.دورعاز سر و صدا و گرد و غبار*
دسي سس Elie ysl scolar: بر ما ماو Biggs oly ly el
. يذيرديلما لسانسور نيز بايذ براواستقاده مغلولينو حملكتابمهيا باشة
بای مسير هاى erm nya ere 0 01 013 اناك اقل 1.4-1.3.عرض داشته باشد
و آمد بايد
.از لیجاد تقاطع با تطابقمسير كاربرانكارمندانو حملكتابيبرهيزيد*
.دسترسىيه اتاقهاومطا هه بايد از طريقورودىهاىمجهز به تجهيزاتليمنوكتابلنجام كيرد*
صفحه 12:
:میزای. عصاهای, کبابجامه.
عوامل موثر بر تخصیض میزان فضاهای کتایخانه عبارتند از حجم مواد و متون و بخضوص کنابها:میزان سطح که در
کتابخانه اشغال م كنند و ميزان جمعيت كتابخانه كه از طريق ميزان كردش کنابها 5
.در سال تعيين مى كردد |
فضاى مورد نياز براى محاسیه ی زیر بتای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام>۷ استاندارد
(۳۳۰/گردشکتایها) +(مقدار محلهاءن شستن+۷۳/۳)+(تعداد کتایها/۱۱۰)
1۱ iro) rewire Se peered IEICE
حداکثر ارتفاع ففسه های فهرست معمولا به اندازه ی ارنفاع شش کشو است و در هر کشو نیز در حدود صد کارت جای
می گیرد.فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها
مجموعه ای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده ی همگانی نیز قرار می گیرند.از اين رو محل قرار گیری
فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی فرار دارد و بوسیله ی ردیفهایی از قفسه های فهرستها و
پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است.وسعت چنین محلی برای چهار ردیف قفسه های دو طرفه در
حدود ۱۲ متر مریع برآورد می شود 1 ©
Sd
۱ ۰ استاندارد میزها:میز ها از جمله مهم ترین وسائل فضاهای مطالعه هستند
میز های ۱ نفرهنرقم قابل قبول برای این میزها ٩۰۰«۶۰۰ میلیمتر می باشد.اين رقم گاهی sly راحتی بیشتر خواننده
.تا یک متر نیز افزايش می بابد.اگر چه جذابیت بیشتری دارند ولی جای زیادی اشغال می کنند
میزهای ۲ تفره:میزهای ۲ نفره ای که از هم جدا نشده اند ظاهرا برای خوانندگانی که روبروی هم قرار می گيرند
جذابیت چندانی ندارند ولی در صوزت قرار گیری در یک سمت آبعاد پیشنهادی ٩۰۰۱۲۰۰ میلیمتر می باشد
میزهای طولانی:قابلیت جای دادن ۴ تا ۱۲ نفر را دارند.میزهای ۴ نفره از بروز شلوغی جلو گیری کرده و در عین حال
نحوه ی قرار گیری آنها جذاب و انعطاف پذیر است.عرض آنها نباید از ۱۲۰۰ میلیمتر کمتر باشد.فضای جانبی میان
خوانندگان نیز لازم است حداقل ٩۰۰ میلیمتر باشد.بین میزهای موازی باید حداقل ۸۰/۱ متر فاصله پیش بینی شود.در
.عین حال نباید در انتهای اين میزها محلی را برای نشستن در نظر گرفت
صفحه 13:
نوریردازی:نور پردازی باید فضایی
ool براق مطالعه را بوجرة
اورد. موجب خستکی وخیر:
نشود.میزان گرما را افزایش ندهد وبه
جلوه ی ساختمان بیفزاید.جهت بر
آوردن موارد ذکر شده دو نوع نور وجود
دارد: ۱-نور مصنوعی ۲-نور طبیعی
*اتاق ها مطالعه(روزنامه و مجلات)۲۰۰
*میزهای مطالعه(کتابخانه های امانی)۳۰۰
*میزهای مطالع(کتابخانه های مرچ )۶۰۰
*پیشخوان ها ۶۰۰
*مخزن بسته ۱۰۰
سای 2۱
*فهرست بندی,طبقه بندی و اتاق های مخزن۴۰۰
آکوستیک:یچ استاندارد مشخصی در مورد آکوستیک کتابخانه وجود ندارد.اما اغلب حد تراز صداهای داخلی
.را ۵۰ دسیبل تعیین می کنند
تهویه ی مطبوع:به منظور ایجاد بهترین شرایط برای نگهداری مواد و فنون.فضا باید عاری از هر گونه
کرک ۱ ۱ و99 وت تحت کتترل باشد,چنین شرایطی تنها با نصب
-دستگاه کامل تهوبه مطبوع امکان پذیر است
صفحه 14:
عمومی گالری ها:ضای نمایشگاه يخش مهمى در این
مجموعه به شمار می رود که خصوصیا. مجموعه تاثیر
امی گذارد چیه کرد فضا cee
ادراک این آدراک در محیطی با ساختار روشن.آسان ١ '
سن 2 اركب
ضعیف و نا خوانایی دارد.نمایشگاه نوع خاصی از فضا است كه
در آن علاوه بر رابظه ی انسان,فضا یک رابظه ی پیچیده ین
فضا و شی وجود دارد.در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای
مجموعه هاش تمایشی تایت است معماری را ی توان تا جه
امکان با اشیاء تطبیق داد,ولی در قسمتهای قابل انعطاف,اين
.امر فقط از طريق تن نات
یب اشیاء تمایشی به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگی دار
ره ید هت سای بش زبس
چه ن سب ازدید کتندگازبه اشیاء ن مایشیک متر باشد. لمکانت مرکز ولینکه هر بازدیدکننده بتوانو*
“auc باشی مایشیارتباط برقرار ک ند ب یشتر میشود
در ی کب ازدید گروهیت ماس ن زدیکب | شم مایشی ی دونایجاد مزاحمتب راعساير (عضاء گروه
تب ازدید کنندگانیاید بسه ترتیبیگرداگرد شیت مایشیقرار بگیرند که همگرف اصله شارتا آن
.مساویی اشد
S7=
3 a, wih i
ات
صفحه 15:
3 0 اقتصادی: ee و تنوع Se ee
بهترین ور ىو روشتا ایی است و
ve اشياء اجازه دهد ارجحیت,نور روز است.جهت
نور ممکن است از بالا (عمودی)یا از
پهلو(افقی)باشد.مدت هاست که ارزش نور پردازی از بالا
در طراحی موزه ها استفاده می شود که امتیازات آن
عبارتند از:
نور پردازی از بالا روشی است راحت تر و ثأبت تر در نور
پردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از
بنا مانند ساختمانهای دیگر و درختان قرار می گیرد.
نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشياء به نمایش گذارده
می تابد.قابل تنظیم است و تامین نور کافی و یکنواخت
آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب یا انحراف بوجود
و
امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای
نمایشگاه امکان پذیر می سازد:
با توجه به حذف پنجزه ها و کآهش راههای
ارتباطی,قضَای نمایشگاه از امنیت بیشتری برخوردار
شده و تمهیدات امنیتی نیز کا
صفحه 16:
پنجره ها و نور گیر های ies ال و ابعاد مختلف و در
مکانهای مناسب در دیوارها انجام می شود.پنجره ها و نورگیر ها
معمولا یا در ارتفاعی که بازدید کننده قادر به دیدن محوطه ی
بیرون باشد و با در ارتفاعی Seo. می شود
ديوارهابى كه ينجره ها ما ارتفاع معمولي بر روف أنها تعب
ال خالا دن اس را
پر روت دیوار مقابل این پتجره ها سب ده اند بر به EIS
وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل
وروشن چی کودها ان وخود ایب وت بنعره ها برای (سبایی که
روی دیگر دیوار ها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار
.دارند,نور مناسب و دلیذیر به وجود می آورند
ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی
از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای
تمایشگاهی بوده است.نور مصنوعی از منایع نقطه ای یا خطی تامین می
گردد و از اين رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل
مقایسه نیست,لذا دستیابی به شرابط مشابه نور روز نیز تا میزان
.529370 امکان پذیر است
ها:حرکت و دسترسی قسمتی از امر
ارائه و نمایش اشیاء وعامل مهمی در سازماندهی فضائی تمایشگاه
است.زیرا بطور نظری هیچ فضایی در منطقه ی تمایش اشیاء منحصرا به
رفت و آمد اختصاص نداشته و هیچ راهرو یا راه پله ای نباید حرکت سیال
در اين منطقه را محدود كنذ.دستيابى به این شرایط با اجتناب از مسائل
روز آمگان پذیر است.
الف) اجتناب از محدودیتهای با وقفه
صفحه 17:
7777 1۳7 مه رت وتو فرسایش
گردند.دمای۱۵درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 96۶۰برای رن ی
مناسب می باشد.رطوبت نسبی تباید کم و زیاد گردد و اين مساله با اشیاء
نمایشی ارتباط مستقیم دارد,ولی در کل رطوبت نسبی 9۵۵۰ تا 96۶ توصیه
53
تهویه ی مطبوع:پیشرفت های علمی در امر خلق یک محیط مصنوعی,اکنون
به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی را به طور
کامل فراهم ساخته است.در اين شرایط ثابت,انعطاف پذیری و نظم را می
توان در چهار چوب قضایی نمایشگاه تامین نمود.از جمله دیوارهای خارجی
می توانتد کافلا دسته بوده و به خی عالق شون و در صورت وجوه آزشعه
های تا مطلوب نوررر,می توان آنها را دقیق تر از نور روز بررسی و درمان
2
٠٠:1 كنترل وظراحى آكوستيك بايد هماهنگ با سایر جنبه های طراحی
ساختمان نمایشگاه انجام شود.برای به حداقل رساندن نو قه ای که ناشی از
تواحی و وسایل پر سر و صدا و شلوغ است,موقعیت ساختمان را باید در
محلی ساکت و آرام پیش بیتی نمود.در صورتی که یک منبع نوفه ی جهت دار
در تزدیکی ساختمان قرار گرفته باشد .می توان از عملکرد های مقاوم تر به
عنوان مانع استفاده کرد و عملکردهای حساس تر را در فاصله ی بیشتری از
منبع نوفه قرار داد.هماهنگی اصول آکوستیکی با خصوصیات معماری از یک
سو مربوط به سیک معماری و سازماندهی فضایی آن می باشد و از سوی
oe So به خصوصیات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمایشگاه
.قرار مى كيرد
203 مقابله با حریق شامل منسئولیت حفظ متعلقات و حفاظت از بازديد كنندكان مى باشد.بديهى است نخستين اقدامات
مقابله با آنش باید با نققاخت محل, خصوضیات مصالح ساختمانی, مراقبت های لازم در بناهای مجاور,انتخاب مصالح ساختمانی
مفاوم و پیشگشری لازم انجام پذیرد.بهتر است از به کار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور نزئین و پوشاندن دیوارها
,خودداری شود.دقت بسیار باید به کار برد نا از اتصالات برق در سیستمهای الکتریکی خودداری شود
صفحه 18:
فا داراق ال
ar ۱ 1۱۱۹
1
۱
ere rein erases ea ate ner tery ee
PS a areca ony
coe eee eens 0
به صور و و ۸ “als شود:به
.اینگونه صحنه ها چند شکلی می گویند
صفحه 19:
بیرسی قضاهای مورد نیاز برای سالن تیاتر:
ورودی :
سالن انتظار (سرسرا):
شیب سالن نمایش: در نمایشات تثاتری زنده معمولا از فاصله ی ۱۲
متری ,حالتهای احساسی صورت بازیگران قابل روثیت نیست و حرکت آنه نیز از
فاصله ی بیشتر از ۲۰ متر نیز به خوبی دیده نمی شود.برای نامین دید بهتر
تماشاگران لازم است تا کف جایگاه شیب ملایمی داشته باشد و یا به صورت ah
ای طراحی شود.میزان شیب در طبقه ی همکف جایگاه برای حفظ امنیت 1 تس
تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معلول که با صندلی جرخ دار حركت مى ۶ سح
کنند, حداکثر ۰ 9۵۱ است و شیب های بیشتر به صورت پله ای باید طراحى شوند كه
.حداکثر آن 96۳۵ است
صندلی تماشاگران: ابعاد صندلی تماشاگران طبق استاندارد ها حداقل عرض ۴۵
سانتیمتر را باید داشته باشد و فاصله ی پشت تا پشت صندلی ها حداقل ٩۰ سانتیمتر
باشد و تا ۱/۱ متر نیز می تواند باشد.
حداکتر فاصله ی هر صندلی از در خروجی نیاید از ۱۵ متر بیشتر باشد و حداکثر فاصله
ی هر صندلی از رآهرو جانبی ۴۵۰ ساتتیمتر باشد و تعداد مجاز صندلی ها در هر ردیف
به ازای هر راهرو ۷ صندلی می باشد.بهترین چیدمان صندلی ها به صورت قوسی و
اختصاص ندادن بهترین نقاط دید(مرکز)به راهرو می باشد
صفحه 20:
یکی از قضاهای كاريردى و اصلى سالن مى باشد در sol sb این فضا با Bla
أفكأ + عتوان يك ی یا lp ای با ها حفظ شود
مقداز lind لازم برای هر تفر ۵ مثر مرية وبرای ۶ نفریا ۸ کمد ۴۵ متر مریع می باشد نکته ی دیگر وجود انار لاس
ON cul مترمریع میباشد.
اتاق گریم: اين فضا باید با سن در رابطه ی مستقیم عاری از صدا و داراینور کافی یاشد ,محیط ی که یک گریمور
نیاز دارد تا بتواند به راحتی اطراف بازیگرحرکت کند و تمام کار خود را زیر نظر داشته باشد ۲۸/۲ متر مریع میباشد
که با ایتحساب ما برای کار ۳ گریمور به طور هم زمان کنار هم ۷۲/۶ متر مریع فضا می خواهیم . همچتین وجود
.سرويس دستشوبى در اين فضا ضروری می باشد
اتاق نود و صدا : اين فضا كه بين نور برداز و صدا بردار مشترك است بايد ديد مستقيم با قسمت
اجرا ee ee ee
اتاق آپارات در سینما . حداقل فضا برای نور پرداز با دستگاه پرژکتور و ۴ نورانداز ۶ متر مریع و برای صدا
پردار با دستگاه تنظیم و ضبط صدا ۵ متر مربع می باشدهمچنین پلکان های ارتباطی هم باید در نظر گرفت
.اما یک انبار به اندازه ی ۱۲ مترمریع الزامیست
اتاق کارگردان : که در کنار سن قرا می گیرد تا کارگردان درهنگام اجرا بطور مستقیم به نحوی که دیده
. نشود با سن در ارتباط باشد. ابعاد آن ٩ مترمریع می بآشد
اتاق گروه موسیقی: یکی از بخش های مهم یک کار تیاتر اجرایملودیهای منظم در سکانسهای مختلف
oe موسیقیهمراه با تیاتر پیش رود برای همین ما فضایی را برای
گروه موسيقى در نظر مى كيري روه موسیقی باید بصورتی چیدمان شود که سرپرست تمام گروه
برد Sie obras rg nf bs lan ands an yall سار با
صفحه 21:
اتاق مصاحبه:
اتاق رختکن(تنفس بازیگران):
اتاق سختراتی:
پردازی صحنه:نجوه ی تابیدن منابع نورانی در بالای صحنه و پلهای صحنه و پلهای روشنایی در بالای جایگاه
نماشاگران قرار دارند. معمولا تحت زاویه ای بین ۵۵ درجه تا ۴۰ درچه است.به طوریکه تمام صحنه را از جلو تا عقب آن
توسط یکی از عناصر نورانی و یا سایر آنهاپوشش داده شود.با اقزایش ارتفاع منابع نور مى توان دامته ی پوشش آنها
را نیز افزایش داد
آکوستیک: کوستیک در هر فضای نمایشی قادر است تا انواع برنامه های نمایشی را تحت تاثیر قرار دهد و از ان جا که
ایجاد تغیبرات اساسی در وضعیت اکوستیک سالن های نمایش بسیار دشوار است. از اين رو لازم است تا از ابا
تصمیمات لازم درباره ی خصوصیات اکوستیکی سالن های نمایشی گرقته شود .فضا های نمایشی پاید در برایر کلیه
نوفه های خارجی تاشی از صدای هواپیما , تراقیک وهمهمه افراد در سالن انتظار عایق باشند و دستگاه های مکانیکی
به گوته ای طراحی شده باشند که سطح نوقه ای که در داخل سألن نمایش ایجاد می شود از یک حد خاص تجاوز
نکند . برای برنامه های نمایشی زنده در صورتی که حد اکثر تعداد تماشا گران ۲۰۰ نفر باشند لزومی به استفاده از
دستگاه های تقویت صدا نیست ودر صورت کاهش فاصله متوسط بین تماشاگران وبازیگران استفاده از تمهیدات
اکوستیکی پرای نمایشنامه های معمولی رضایت پخش می باشد : میزان شیب جایگاه همان قدر که برای شنیدن هم
مهم است زیرا صدا در هنگام عبور از جایگاه به علت خاصیت جاذب بودن بدن تماشاگران ضعیف مي شود .از این رو با
استفاده از باز تابنده های سففی #باند حد اقل شیب لازم را که مانع دیدتماشاگران نشود براى جايكاه در رفت
ل ىاد م
فضای دیگر در سرسراً سرويس هاى بهداشتى است و از آنجا كه جز قضاهای درجه ۴ می باشد نباید در دید کامل باشد
صفحه 22:
yet gilts
او یگ
: پارکینگ ها
ا رات هاتوک ۳
بدون دیوارهای تفسیم کننده 2
5 < 10 متر مریع
با دیوارهای تقسیم کننده
2 10/17 متر مربع
در پارکینگ ها , خط ورودی ها باید به طور وضوح برای
أقراد پياده علامت کذاری شور
. امکان تهویه و نورگیری فضا حتی المقدور برآورده شود
برای 100 خودرو استاندارد مساحت 1500متر مریع در
.نظر گرفته می شود
صفحه 23:
ابدار خانه
سرویس بهداشتی
کنفرانس
سمینار
انبار
کل
12
100
100
10
12
30
100
100
10
482
صفحه 24:
©
10
11
12
13
14
15
1
1
1
1
1
NWN مه
5
100
100
50
40
80
40
120
10
100
100
400
80
240
80
30
120
50
صفحه 25:
خدماتى ورفاهى
2 اطلاعات 1
3 نكهبانى 1
4 انبار 5
5 سرویس بهداشتی 10
6 تأسیسات 1
7 نمازخانه 2
8 محل وضو گرفتن 2
9 کافی شاپ 1
10 رستورآن 1
11 بازارجه 1
7 ا
13 پارکینگ عموم
14 خدمات راه 3
وفراورى
15 كل
15
10
120
100
25
60
200
120
200
400
15
15
50
30
120
200
50
60
200
120
200
400
15
ال ا 1111 ا 1111 ال
6 6
1496
صفحه 26:
2200000
سالن مطالعه
خواهران
0 7
= مخزن کتاب : j
4 مخزن كتاب مرجه 25
ومجلات
5 سایت کامپیوتر 25
6 مسئول كتابخانه 15
3 راهرو 45
8
9 کل 340
صفحه 27:
فرهگسرای عوان که eninge (LL pte
خاوران شناخته مي شود يكي از فرهنگسراهاي فعال
.در شهر تهران است
اين فرهتكسرا عمدناً به منظور غنيسازي اوقات فراعت کودکان و
جنوب شرفي نهران تاسیس شده و از بزرگترین مراکز وایسته به
.فرهنگي هنري شهرداري تهران است
هم اکنون فرهنگسراي جوان يكي از بزرگترین مراکز فرهنگي
,محسوب ميشود.فعاليتهاي فرهنگسرا نیز به چهار گروه هنري. آ
.اجتماعي و فرهنگي نفسیم شده است
ساخنمان مركزي فرهنگسراي خاوران با تلفیق معماري سنني و
حفظ فرهنگ اصیل اسلامي داشته بگونه اي که مفاهیم فرهنگي
.ساختمان و آمفي تثاتر رو باز فرهنگسرا متجلي خواهد شد
طرح كلي فرهنگسراي خاوران شامل بازارچه كتاب و محصولات
کودک, آمفي نثاتر, مجتمع اداری» چاي باغ, کانون فر
پوشیده و سونا. سالنهاي ورزشي چند منظوره؛ زمین چمن فوتبال
رای باق
کارفرما : شهرداری منطفه 15 تهران
مشاوز طراحی بنا: مهندسین مشاور خط - نیارش
مچری «شرکت ساختمانی تلان ساره
زمان احدات : 1372 هجری شمسی
تاریخ بهره برداری : 1373 هجری شمسی
کاربری بذا : فرهنگی
مساحت رمین طرح : 83000 مثر مربع
زیر بنای مجموعه : 23906 متر مربع
صفحه 28:
تصوير 5-0 بلان ورین
صفحه 29:
Fig Nos. ۶ تصویر شماره
هلان بازارجه ( كودال باغهه) در قرهنكسراى خاوران
طراحى متقارن
cule, سلسله ‘dite
سازمان دهی خطی فضاها با بهره گیری از الكوهاى هتدسى و ايجاد
گودآل باغچه
آب نما با پلان مستطیل شکل به ابعار37*260
=
صفحه 30:
تصویر ۱-۸ ان طبقه همکف
تصویر شمه ۸ - پلانطبقات ساختمانمرکزی در فوهنکسرای خاوران
صفحه 31:
قصويل 1-15 لان ليه مكف i
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
این بنا با معماری اقای کامران دیبا به عنوان نخستین فرهنگ
.سرای ایران احدات شد
اين بنا در تاريخ 1355 شروع و در سال 1356 به اتمام رسيد
.سازه اين بنا مسلح مى ياشد
در زیبایی شناختی اين بنا طراح با تركيبى ميان بافت بتن و
سنك فرم ساده هندسى و سنت ايرانى توانسته ساختار
جدیدی
از معماری سنتی و مدرن خلق نماید
صفحه 39:
س فرهنگسرا نیاوران به عنوان اولین فرهنگسرای
ایران اولین فرهنگسرای ایر در سال ۱۳۵۵ آغاز و
در ۱۳۵۶ به اتمام رسید.
مساحت کل
مجموعه نیاوران ۱۱۰ هزار متر مربع و زیر بنای
ساختمان فرهنگسرا ۱۰ هزار متر مربع می باشد. این
مکان از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۴ به عنوان دانشکده هنر
و زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می نموده و در سال
۴ با عنوان رسمی فوهنگسوا شروع به کار کرد
صفحه 40:
8
بررسى بنا:
ن بنا از بتون مسلح مى باشد .در
اين ساختمان طراح با
ترکیبی میان بافت( بتون و سنگ ) ۰
قوم ( ساده هندسى ) و
سنت ( سنتهای ایرانی )
توانسته ساختاری جدید از معماری
سنتی و مدرن خلق subs
.سر در ورودى اين بناء به صورت متقارن مى باشد
این سر در به عنوان پیش ورودی برای دسترسی یه
,درب اصلی فرهنگسرا می باشد
سر درفوق بر گرفته ازساختار فضای هشتی در
معماری سنتی می باشر
صفحه 41:
.اتاق نگهبانی سمت راست درب ورودی قرار دارد
دسترسى به ساختمانهای اصلی از طریق پله ها صورت می
كيرد
وجود دو عامل یعنی نگوهاً و شمشادهادر دو طرف پله ها
هدایت مخاطب به سمت ساختمان اصلی را به عهده
.دارد
پس از ورود به قضای مجموعه نیاوران و عیور از سردر .
مراجعه کننده بوسیله ی کفسازی , پلکانهای عریض .
ردیف درختان و نیز شمشادها در یک مسیر طولانی و
. غیرهسطح قرار می كيريد
در سطحی که می باید شخص وارد فضای ساختمانهای
فرهنگسرا شود . در محور عبوری اصلی با ایجاد یک حوض
وقفه انداخته شده و با قابی بتنی و در پشت آن حیاطی
. مرکزی شخص را به درون دعوت مى BS
صفحه 42:
en و رو
کننده ورودی فرهنگسرا پلی بر
par a
ةن
معنای ورود قض فضائی متفاوت
حیاط مرکزی یکی دیگر از
ريزفضاهاى معمارى سنتى ايران
كه در اين بنا استفاده شده
صفحه 43:
EF yp bles.
مقابل ورودی : رستوران و روی آن : کتابخانه
سمت راست: نگارخانه و قسمتهای اداری
سمت چپ : آمفی تثاتر . فروشگاه محصولات فرهنگی و
صفحه 44:
ره شد به نظر می رسد طراح به
مراجعه کننده را به دیدن آنها
حین بازدید از بسیاری از نقاط
فرهنگسرا شما می توانید آنها را ببینید
صفحه 45:
7ب القى كيرا همكف
رواب وی الی
وروی
abe
eS
ope
rena
تضاینیم از مایشگاهی ۳
رای قرو
77۳( 9
صفحه 46:
۳ برش افقی ساختمان در مخصوص- لبق ول
La,
١ سرسراى ميان
".اثاق ادارى
*. اتاق جلسات
Bc yepae BIEL يرق لفق
aly
١ ورودى اصلى
سرسراى ميات
*.اتاق ادار
۴ غذاخوری
صغرس الس ياغ
صفحه 47:
صفحه 48:
۳1۳
اس
oor
صفحه 49:
طرح بر بیی یک مکان فرهنگی براي هنرمندان لانين و مردم عامه در
أوايل دهه ى 1960 در شهر آستين (شهرى در یالت تگزاس) GU)
شد.جشن کلنگ زنی پروژه درنوامیر2005زده شد وبروزه درزانويه ىق
6 شروع شد
سرانجام یک روبای سی ساله درک1سیتامبر2007به همراه بازگشایی
بزرگ یک مرکز فرهنگی مکزیکی آمریکا یی تیدیل به آجروملات شد.مارنین
دل کمپو درسخترانی خود برای گروهی که از طرف شهربرای انتخاب
معمار برگزیده شده بودند سخترانی خود را در موردچگونگی تصوراتش
تست به خورشید و ماه از زمانی که به طراحی *ام آنشی,شی* فکر هی
کرده توضح می دهد. پس ازآن *د لئون" منظره را تصویر کرده وین
فرضى به شكل هلال ماه ارائه می دهد.جایی که قصای آداره و كلاس ها
باید جا دده شوند و به وسیله ی سه هرم متصل شوند
ين تيم طراحى بعد از كرفتن بروزه براى طراحى با مردم شهر در مورد
احتياج آنها براى توسعه ى يلان اصلى مصاحبه كردند.همجنين جلسات با
سران جامعه ترتيب دادند تا احتياجات أنها را در ایند به اين دليل كه طبق
گفته ی خود هیچ تفکر واضحی از اين که پروژه چه چیزی باید باشد
نداشتن.این مرکز توسط معمار مکزیکی تئودورگنزانس د للون,دارنده ی
جوايز ريادى شامل مدال طلاى2008 از اتحاديه ى بین المللی
معماران. طراحى شده است.واين تنها ساختمان او در ايالت متحده است.
أنجه كه تثودوركتزانس دراين بروزه دربى آن يودهتريست كه شامل بيامد
هاى انتزاعى,ارتباطات تناسبى نور و سايه,اهميت(ماديت)بتن وخلق یک
أثرماندكار معمارى است.تهيه ى بيش نويس طرح به صورت آزادانة ومدل
هاى مطالعاتى با جزئيات زياد روش هاى طراحى بود كه تتودور كنزانس و"
لثون براى كسترش طراحى شماتيك مورد استفاده قرار داد.اين بروزه در
دو طبقه سازماندهی شده است.بلوک های هلالی شکل به سمت جنوب
شرقی است که یک سطح اقفی برای پروژه سازماندهی و درست می کند
ویک میدان بزرگ مه مت رودخانه نیز ایجاد لته است
PSs tpl ye oe
فرهنگی آمریکایی مکزیکی به دلیل داشتن
قسمت های فرهنگی شهر آستین
وفضاهای سرگرمی به
خلاقبت, محافطت,ارائه و ترقی میراث
وهنرهای فرهنگی مکزیکی-آمریکایی
اختصاص داده شد. این مکان به عنوان
متیعی برای جامعه ی محلی و
بازدیدکنندگانی ازمیان اعضای جامعه
ومحصلان,به پرورش فهم وارتقاء فرهنگ
اسپانبایی همانند خصوصیات فرهنگ جاه
طلبانه ی بومیان آمریکا متمرکز است.
برنامه ها و برنامه های تحصیلی شامل
صفحه 50:
[PEA ope el hve ORC CHEE y NC MNCS FL RESIS SCRE SCOT e]C)
Rong SED are Pred rt Pl ree can ee | eT
ee همکتف, فضاسازیزویکی ازشه سازه یرسایه اي
صفحه 51:
صفحه 52:
فاز3 بروزه:
[PCa SP errors ve cree
صفحه 53:
صفحه 54:
در شهر مولد از کشور تروژ ۳۱35560 مرکز فرهنگی ۳
ساخته شده است و دز واقع محلی برای گردهم آیی ei ‘
های مناسبتی مختلف می باشد. شهر مولد شهری
نسیتا کوچک و کم جمعیت است اما هر ساله تعدادی
قستیوال در آن برگزار می شود به طور مثال هر
سال در ماه جولای بزرگ ترین فستیوال موسیقی
جاز در آين شهر برگزار می شود و تقریبا 100000
علاقمند به اين موسیقی را برای دیدار ستارگان آن به
خود جذب می کند
بر اين اساس اين شهر نیازمند طراحی فرهنگ
سرایی بود که به گونه ای اتعطاف پذیر ساخته شود
تا هم نیازهای محلی را ياسخ كويد هم در فستیوال
.هاى بین المللی جوایگوی مخاطبان خارجی باشد
اين فرهتگسرا در مرکز شهر واقع شده و از .
دسترسی خوبی برخوردار است. طراحی معماری آن
بوده و مرکزی است ل۱)(بر عهده ی گروه معماری 3
برای همایش های مختلف و مراسمی مانند کنسرت
... هاء تقاتر ها و ۲
ی gl ols as Os موره نومه طرام 3XN Architects lone:
واقع شده و می توان ul را به عنوان نقطه ی قوت موقعیت پروژه:مولدا, نروژ
مطرح کرد وجود فصاهای تجمعی گوناگون چه در :مهندسرک۸ ]انا۸۱۵۲6۵۴5
داخل و چه در خارج ساختمان است , به گونه ای که طراح منظر شهر ۲۱۵۱۵65
فصاهاى تعامل اجتماعى حتى در خارج ساختمان وبا شهردارى
قرار دادن پله هایی تعبیه شده و پاسخگوی لین نیاز سال طراحی پروژه: 2012
.فرهتكسراهاست :عکاس):۱۸۵ ۸۵۵۲5
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
Cultural Center UFG
توضیحات متن توسط معماران ارائه شده
در جنب ميدآن 6لا است. مركز فرهنكى
دانشگاه , در گویانا واقع شده است. در
محل سکویی وجود داشت که یک کارگاه
نگهداری وسایل نقلیه و انبار دانشگاه را
اداره می کرد. بعداً ساختمان به قعالیت های
هنری خانه تبدیل شد. در حال حاضر , از
طریق فرآیندی از معماری تبدیل , ساختمان
قدیمی اقتباس شده است تا امکان نصب
یک فضای فرهنگی با هدق هنرهای
نمایشی , هنرهای تجسمی , رقص ,
موسیقی و کارگاههای آزمایشی هنر معاصر
.فراهم شود
ترکیب رسمی ساختمان به دو مکعب
می رسد که به صورت مورب در دو
طرف منشور مستطیل شکل قرار
فته است
صاف روی زمین اين ویژگی های معماری بر
شخضیت تمادین ساختمان تأکید می کند و ایده
داشتن یک کانتینر , نگه داشتن خلاقیت های
.برچسته هنر معاصر را نشان می دهد
صفحه 62:
برنامه فضاهای مورد نیاز برای انجام کارکردهای پیشنهادی به دو بخش اصلی تقسیم می
شود: یک تئاتر و یک گالری هنری. به موازات اين برنامه , فضاهایی برای ارائه پشتیبانی از
سازماندهی فعالیتهای اصلی در یک منطقه اداری و اتاقی برای اقدام اجتماعی انجام می
.شود , که فعالیتهایی را برای ایجاد تشویق , از طریق آزمایش , علاقه به هنر انجام می دهد
صفحه 63:
صفحه 64:
استقرار یک تراس در مجاورت ساختمان ایچاد کرده است. تراس وظیفه ارائه فعالیتهای در
فضای باز را دارد و به کاربران , به ویژه تثاتر , تحرک و اجراهای پویا ارائه می دهد. از نظر
داخلی , ساختمان در سه منطقه مجزا و بهم پیوسته تنظیم شده است: یک تناتر , و گالری
.هنری و اداره
صفحه 65:
ea
ورودی اصلی
گالری
سرویس بهداشتی
آشپزخانه
۳1
نهارخوری کارمندان
نهار خوری دانشجو
استاديو رقص
راهرو.راه يله
راهیو
اتاق گریم
اتاق استراحت
ابدار خانه
انبار تدارکات
راهیو
امقی تثاتر
نمایشگاه وفروشگاه
ورودی فرعی
صفحه 66:
Planta Baixa Térreo
escala 1/75
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
Cultural Center in
Northern Haidian
District
مرکز فرهنگی درناحیه شمالی
ناحیه هایدیارهایدیان
ناحیه وسیع هایدیان بهخاطر «کاخ
تابستانی», خلونگاهی سلطنتی با باغهای
کلاسیک, دریاچهای وسیع با پلهای قوسدار
بر فراز آن, و عمارتهای کلاهفرنگی در تیه
«لانجویتی» شهرت دارد. «پارک
یوانمینگیوان». در همان اطراق, شامل
ویرانههای قصری متعلق به قرن ۱۸ درمیان
دریاچهها و محوطههای زمینآراییشده
است. «باغ جینگچون» نیز محلی پرطرفدار
برای پیکنیک است. تفریحات شبانه این
منطقه در ناحیه دانشجویی پرجتبوجوش
s 2 s i pas این راو اف eee با مين هاف نسبتاً مسطح را اشغال کرده است.
bas ine تاه اه و فرهنگسرای ونکو با طرح چشمی وجود دارند.
Be معلوم می شود که چهار قسمت از مرکز فرهنگی هایدیان , کتابخانه هایدیان ,
بایگانی هایدیان و فرهنگسرای ونکوان (از این پس به چهار) با مساحت ساختاری در کل
0 متر مریع در کاربری اراضی یکپارچه شده اند که از اين میان , ساختاری فوق
العاده ای از سطح زمین است. مساحت باید به 57800 متر مربع و زبر بنای زیربنایی
0 متر مریع با ارتفاع کمتر از 24 متر در ارتفاع ساختمان و 41.5 درصد در تراکم
ساختمان و همچنین بیش از 30 درصد در فضای سبز برسد. هر قسمت از چهار باید به
als Ces عاص . ه Cokin 6 Ck از ار هام ات ماهد توافت وا ماش
صفحه 70:
طور خلاصه , هدف مرکز فرهنگی در خدمت 400 هزار نفر از شهروندان , نشانه جدید در شکل گیری
کوه پشت منطقه هادیان , قضای عمومی هنوز هم برای استفاده شهروندان به عنوان بسته شدن ساختمان
نمایشی چهار و سبز 3 ستاره است. الزامات اساسی چهار به شرح زیر است: کتابخانه هایدیان از اناقهای
مختلف خواندن باز تشکیل شده است , به عنوان کتابخانه عمومی درجه یک با مقیاس بزرگ و دارای 2
میلیون کتاب است. فرهنگسرای هایدیان مجهز به 455 صندلی سینماً است که از نظر تثاتر سنتی اپرای
کوچک , که در بالای آن طیف کاملی از کلاس های مرکز فرهنگی , اتاق فعالیت و فضای چینی با درجه
مشترک و غیره وجود دارد. بایگانی هایدیان از مخازن بایگانی , اتاق کمکی آرشیو , اتاقهای مطالعه خارجی
در سطح شهر , با 2 میلیون | و اتافهای نمایشگاه و غیره تشکیل شده است , به عنوان بایگانی کلاس
مجموعه بایگانی. فرهنگسرای ونکو دارای شش سالن فیلم با بیشترین تعداد خود که دارای 174 صندلی و
است و به امکانات فرهنگی و تجاری 8 498 صندلی در کل می باشد متعلق a سینمای کوچک درچه
مناسب از جمله کتابفروشی ها . زنجیره های رستوران ها و بوتیک ها و غیره مجهز است. . به جز گاراژهای
صفحه 71:
0 ae ee US aas
ه طراحی چهار در یک
کارکردهای کتابخانه هایدیان , فرهنگسرای هاییدیان , بایگانی هایدیان و فرهنگسرای ونکوان
متفاوت است و مساحت کاربری اراضی بسیار محدود است. با اين حال . دولت و مشتری
شمالی را به شهروندان نشان دهند. بنابراین . ۲۱۵1012۳ انتظار دارند تصویر نمادین از منطقه
طراحی چهار به یک به گزینه نهایی تبدیل می شود. چهار نفر لابی آفتاب را به روشی به هم
پیوسته از طریق فضای پنج طبقه به اشتراک می گذارند و از چهار جهت به سمت شهر باز مى
شوند که توسط آن می توان در زمان تعطیلی توسط شهروندان دسترسی داشت. علاوه بر اين
ء ایجاد ورودی و خروجی مستقل برای هر یک از چهار برای مدیریت مربوطه انجام شده است.
ایا oe ما کی تام ات هن كدرو ایند در اف انیت ها
صفحه 72:
فلسفه "بهار , تابستان , پاییز و زمستان" و
ch gas eat ذر ختطقة shale كنا سر مالم .نراق ما به ارهغان:می آوردا
انتظار داریم تصور منظره را با شخصیت معماری ادغام کند. احساس موفقیت از کتابخوانی
در کتابخانه هایدیان (پاییز ۰ میوه) , حس تنوع فعالیت در فرهنگسرای هاییدیان (بهار ۰ گل) :
احساس جمع شدن غنی سازی در بایگانی هایدیان (زمستان ۰ مجموعه) و احساس
عبارت از (تابستان ۰ نیرو) ۷۷6۳0۱30 خوشبختی از تماشای فیلم و مصرف در فرهنگسرای
ویژگی های ذاتی معماری است که ما پیدا کرده ایم. لابی آفتاب مشترک به جز نقطه تحول
Ree ل ۷ ene ها
صفحه 73:
به همین ترتیب , ما موقعیت های مناسبی برای چیدمان چهار پیدا کردیم. کتابخانه هایدیان , به عنوان
یک روح اصلی , در جنوب شرقی واقع شده است که اجازه می دهد فعالیت خواندن و تبادل خوانندگان
به باغچه فضای باز گسترش یابد. مرکز فرهنگی هایدیان , واقع در جنوب غربی , هواپیمای مسطح
کردن جاده اصلی است. بایگانی هایدیان در شمال غربی واقع شده است که برای که برای شخصیت
سکوت و درون گرایی مناسب است.فرهنگسرای ونکون در شمال شرقی و مطابق با مناطق مسکونی
واقع شده است , که امکان ایجاد تعامل موثر را فراهم می کند و برای تماس مناسب است. حباط در
وسط , شبیه به یک محور بادی آسیاب بادی قرار دارد و به یک اتاق نشیمن بزرگ شهروندان تبدیل مق
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
+
موقعیت جغرافیایی شهر بوشهر
صفحه 78:
اقلیمی منطقه از
لحا
4
صفحه 79:
نمودار مبانکین بلند مدت دما در ايستكاه دریابی بوشهر
zi 4 as
309
ge آذر آبان عر شهريور مرداد تبر خرداد اردبيهثت قروردين
نومار ماين ههكن ی در ايستكاه دريايى بوشهر
> yt bat pee Re EL
رطويت (درصم)
8 3 قم مامه
صفحه 80:
نمودار میانگین بلندمدت بارش در ایستگاه دریایی بوشهر
90.0
300
700
60.0
ns
50.0
همه
300
102 | 200
100
1a ده مم
oo 1 ۲
آذر_آبان _ مه _شهربو_ مداد _ نس _خرداد اردبشتفروردان
نمودار مباتكين بلند مدت ساعت آفتابى در ايستكاه دريابى بوشهر
3330 مجود
317.3. 316,
و om
2379
1967 1931 1983 1971
a
صفحه 81:
تتارب ۵
م اتسيق باك جد سزه
سواحل دري.
صفحه 82:
برسی بناهای سنتی شهرستان بوشهر
فضاهای مختلف خانه های بوشهری با توجه به
سازماندهی کلی و عوامل موثر به آنها از بعضی از
جهات تفاوتها با دیگر مناطق دارای حیاط مرکزی در
:ایران داره سس
صفحه 83:
يا تراس
ایو اه 0 5520180 مانم
بای مهم وود بر بدنهها مه
شوندء همجنين بين فضاى خارجى و
صفحه 84:
1 حياط f
در حانه های معمولی با اندازه نه چندان بزرگ, باغچه, چاه
از اضر اصلی حیاط بوده اند
۱1۱۹ A
صفحه 85:
تعدد پنجره در اتاق ها بعلت ایجاد کوران هوای
صفحه 86:
7
در فرهنک ساکنین باقت قدیم بوشهر پشتبام جزیی از
فضاهای اصلی زندگی مردم بودهاست. مردم در شرایط
مناسب آب و هوایی از آن برای استراحت استفاده میکردند
صفحه 87:
صفحه 88:
ae نوری شده و
صفحه 89:
صفحه 90:
نفاده از سایه بان منفذدار
و استفاده از سایه بان های
go aly قسمت وزودی فا
بصورت منفذدار همانن یک
تراس
هوای گرم بالای اتاق از
پنجره خارج شده و از منافذ
سایبان به سرعت دقع می
شود
صفحه 91:
ران ای بیشتر
و استفاده از درختان
در جهت شمال غربی
به عنوان بادشکن
بدلیل وزش بسیار
شديد اين باد در برخى
فصول و همجنين
خشك بودن اين باد و
الب نان ور بل ناد زه
سا تاره ار
یادها ود منت
2ران هميش سيز و رسمت نب ويه قري
لامر
ایجاد
elo
شمالی بنا
صفحه 92:
کنند همچون بادگیرهای
سابق
با استفاده از خرپشته و
صفحه 93:
صفحه 94:
ختمان برای بازتاب بیشتر نور
خورشید و سطح پله پله ای روی
دیوار در اين صورت هميشه
(۳
و عبور 1/6 (كيلوزول :
عبور ٠/1 (كبلوزة 5 1
1 سب |[ ۲ مان
3 0۸( 0
(ob ans fry ee
3 کیارزول ساعت) (
صفحه 95:
اکتا ار سطح زمين به دلیل جلوگیری از
ایجاد بدیده رطوبت صعودی توسط 5
صفحه 96:
در کلیه تئوریهایی که در مورد ارتباط جهت
ساختمان و تابش آفتاب ارائه گردیدهاست.
جهت جنوبی بهترین جهت برای ساختمان
قلمداد شدهاست البته اين جهت بدون شک
باعث بیشترین مقدار انرژی خورشیدی در
. زمستان و کمترین آن در تابستان میگردد
صفحه 97:
لب بل ۱9 دز
al 0 re ee
فرو موی awl و2 کات ان قضا در
اقليم هاى بسار خزلتكا #ويرى از جمله در
کاشار ٩9 ۹ تن شود. گودال
باغچه علاوه بر تأمین خاک مورد نیاز خشت
های استفاده شده در بناء امکان دسترسی به
آب قناط را هم فراهم می کرده. این مسالهء
در شهر هایی مثل نایین که یک شنبکه ی
پیجیده ی قنات داخل شهر داشته glut ail
مهم بوده است. بنابر اين معمولاً در گودال
باغچه آب روانی می بینیم که حوض میانی را
پر می کرده و سر ریز آن به خانه های د.
می زفته است::در حاشیه ی این حباط اغلب
رواق و گاه چند اتأق به شکلی نیمه باز ساخته
می شده و کاشت درخت آنار. پسته و آنجیر در
آنن گودال تآغچههها موسوم بوده اشت: ربا
توجه به کوچکتر و پایین تر بودن این خباند ذا
و استفاده از رطوبت و خنکی زمین؛ علاوه بر
رطویت گیاهان و خنکی آب, در واقع فضایی
ye فاكله مميكوفته
ae باغچه cir و درون گرا است؛
ختند تا بنا 15
pee شب به 51605100 Pro ah
بل رلزله
صفحه 98:
صفحه 99: