صفحه 1:
گردآورنده: سپیده ویسی
:دبیر مربوطه ۲
سرکار خانم محمدی ارزنده ترین زینته رن
حفظ حبایم اسنه. ۱
ادبيات فارسی 1 2
زمستان 91
صفحه 2:
اي سیر ونگه پاک از رنگ شو
1 ل Rag
Bok a liek ol
a ی ی es
صفحه 3:
بیش کب الا ترینو والفینعنصرکک > در موبوریسم جامعه جفا لساسیرارد ف رل
جامعه استاساسا فرهلهر جامعف. هويرع موبوریسقبامعه را pay all و بل انفراف
فرهگهرپنر جامعه در بعر هایاقتملریسیاسی صنعتیو نقامیقمرمنر و قویباشر ولی|
بوچ و ب ولو میات ییاسالر فرطلجامعه اعواسته و مرتزقاز فرهکمنا فیاشر
نابلر وير ابعلر جامعه به جانمهفاقگرلیش را میگ نم بالفرد ور تمستیللمی
.شور و موبودیسفور را در تداع ابعلر از وسعیرهر
آرمی agile بر نیاز های ماری و پسمانی, نیز ها و فواست ها یکوگون وگری نیز دا ردکه از
مه آن ها می توان به مقیقت بویی, فرا پرستی, میبت ورزی و همررری هگرایش به زبایی و
هنر و... اشاره گرد انس انسان با هنر از چمله اریات, موسیقی و ... اشی از هس زیبا شناسی
افت منبع زیبایی ها فرا می فواثر و روج سرکش او را به آرامش می
ila, تمرن بزگ ایرانی - اسلامی ما همواره توبه ویژه ای به هنر راشته است و از همله هنر
هاي ىله رر سلیه فرتک اسلامی رش بافته است معماری و ری اس تکه آثار ناشی از آن ها
را د كوش هكثا ركشورمان مى_توائيع es
اوست. هنر انسان را به
صفحه 4:
| re)
jl aij lc
.١ زبان پارسی
لت ل م
EL ا ا ل ا م
۴. اساطیر تمئیلی(سیمرغ. دیو و .)
ه. علم و هنر ايرانى(نكار كرى. مينياتور. نقاشى و...)
ب. معماری ایرانی
صفحه 5:
در فرهنگ اسلامی-ایرانی مردم ماء
مه بیع مش بر فرصت آن
جایگاهی ویژه دارد. شاعران و
ا ل ل لا
نوشته اند.حتی فردوسی .شاعر نام دار
ار
شن منیدره:
منيثه منم دخت افراسياب
برهنه ندیده رخم آفتاب
ايرج ميرزا نيز دررابطه با حجاب شعرى
اسم
Bie Dae ee ees
که بر وي بنگرد بیچاره بلبل
کجا شيريني از شکر شود دور
1 پرزند دور او صد بار زنبور
5 شود از برتو 0 ited
3 gow
تس
جمع 3
اگر پروانهاي بر گل نشیند
perce erred ieee rao)
rT eee ecto SE Io
a sai ly amry Lj
من كفت
که من صورت به نا محرم کنم باز؟
برو این ۳
ae se 0 له
واه
و وه 9ب
صفحه 6:
ججح 1
نويسنده معاصر در سال 1324 در تهران متولد شد. تحصيلات
خود را در رشته فلسفه ادامه داد. از وى مقالات متعددى در
زمينه هاى فرهنكى اجتماعى منتشر شده است. كه مى توان
به خانواده در اسلام. سحر خيزان تنهاء ناسيوناليسم در اسلام و
دفاع از طب سنتى اشاره كرد.
متن درس پانزدهم برگرفته از کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی
فرهنگی آثر غلامعلی حداد عادل است.
صفحه 7:
تقاوت عمره ى فرهلّك جرير غربى و فرهلك اسلامى: رر تعريف «انسان» متعلس می شور گر اسان
برعسب فرهئك غرين, موبورى است معنويت» فيع و روبناى زنرلى مارى اوست, در فرهتگ اسلامی
موبوری اس تکه معنویت .کمال مطلوب و غلیت و تهلیت on اوست. کته مهم لین اس تکه در
اسلام» معنویت و روفائیت به هیچ روی در مقابل ماربت و جسمائیت قرارگرفته است. وین برای
تن نيامره است قا مارا از جسم يك سره غافل سازر و از یا را کنر OF sly Lh اس تکه به ما
«انرازه» niga © بتوائيم با عفظ اعترال ٠ از اقراط و تقريط مصون بمائيم و مثلا جنان تباشي مله خور را
ft 9 ells ef bab بهره ورى از + i
فرع: غیر اصل
غایت : تمایت
اعتدال: میانه روی . برابر شدن
افراصا: زیاده رویر
تفریما: کوتاهی در کاریر خواسته های نفسانی بیندیشیم.
مصون: در امان
صفحه 8:
در چنین بینشی, دیگر تن تنها بخش وجود انسان نیست و خوش بخت شدن نیز تمتع محدود
جسمانی میان تولد تا مرگ نیست. انسان راه درازی در پیش داردکه مرگ یکی از گذرگاه های آن
است. او رو به سوی خدا دارد که کمال مطلق و سرچشمه همه خهبی ها و ارزش ها است. او خود را
شریف تر از آن می داند که به جسمش شناخته شود و وظیفه خود را خطیر تر از آن می بیند که تنها به
بدن نمایی و آرایش جسم بپردازد. انسان در همه بینش های معنوی واز جمله در اسلام. برای آن لباس
ot نمی کند که تن را عرضه کند. بلکه لباس می پوشد تا خود را بپوشد. لباس برای او یک حریم
است؛ به منزله ديوار ديى است كه تن را از دستبرد محفوظ مى دارد و كرامت او را حفظ مى كند.
لباس, پوست دوم انسان نیست. خانه اول اوست. انسان اسلام. کمال خود را در آن نمی بیند که تن
خویش را چون کالایی تزیین کند و به راه اندازد و بفروشد. بلکه به جای آن که تن خود رابه خلق
بفروشد, جان خود را به خداى خويش مى فروشد.
کرامت: بز رگی. ب cyl پوست دوم انسان نیست. خانه اول اوست.
خصیرتر: بزرگ تر. مهم تر تشبیه : لباس به خانه
تقو زو زد فک همچون خانه باعث امنیت است
د: قله
صفحه 9:
لباس انسان» پرچم کشور وجود اوست؛ پرچمی است که او بر سر در خلنه وجود خود نصب کرده
است و با آن اعلام می کند که از کدام فرهنگ تبعیت می کند. هم چنان که هر ملتی با وفاداری و
احترام به يرجم خود اعتقادش رابه هویت ملی و سیاسی خود ابراز می کند. هر انسان نیزه مادام که
به یک سلسله ارزش ها و بینش ها معتقد و دل بسته باشده لباس متناسب با آن ارزش ها و بینش ها
را از تن به در نخواهد کرد.
شگفت است که هرگاه صحبت از پوشش وسادگی اسلامی به میان می آید. مخالفان می گویند شما
می خواهید زن را از حضور فعال در جامعه محروم کنید و او را در خانه محبوس سازید. شما
شخصیت زن را جدی نگرفته لید و نیمی از جمعیت کشور را از صحنه کار اجتماعی بیرون رانده اید.
در پاسخ بلید گفت: اتفاقا چون در تفکر اسلامی» زن باید به عنوان یک انسان به صورتی بسیار جدی
وارد اجتماع شود لازم است دست از تجمل و خودنملیی بردارد. لازمه اجتماعی بودن لین است که
فرد کم تر به خود بپردازد و خود را هم چون قطره ای در دریای جامعه غرق کند. لازمه وارد اجتماع
شدن این است که«من»از میان برود و«ما»ایجاد شود. اگر قرار شود هر نی و هر مردی با توجه به
لباس و بدن و روی و موی خویش, سعی کند که از خود هر چه بیشتر یک «من»مشخص و انگشت
نما بسازده معلوم می شود او نمی خواهد به اجتماع بپیوندد و نه در غم جامعه. که در غم خويش
گی
محبوس: در حبس زندانی 2 درياى جامعه: تشبيه جامعه به درياء وجه: وسعت و
صفحه 10:
Aer cave
G9
نت
aC a
ا
۱39
27
۳
نري رو بر کر اپ :
000000
5
شعر از : محمد نظام دوست
صفحه 11:
ورس الویسنده دانماریکی» در ال ۱۸۰۵ در شهر ادنس
lal Ss شد و 9 ۱۵ رک ت.
WO tulsa oF كرد كاذ است و بیشتر داستانا های او از ادبیات عامیانه
نظر تخیل قلبل توجه است. اغلب داستا
ال حزن و اندوه و دردهای طبقه محروم جامعه است.
از جمله دآستات"های او؛ عبارت لند از: دخترک کبریت فروش» پری دریایی»
2
جوجه ارد ک زشت. بند انگشتی و لباس جدید پادشاه(یا خیاطان حقه باز).
داستان «خیاطان حقه باز» شبیه_به داستان «مندیل خيال» در موش و گربه شيخ
بهلیی است که ۲۰۰ سال قبل از آندرسن نوشته شده است. در اداعه به هردو
داستات اشاره خواهد شد.
ل 5 LBL . calli او
صفحه 12:
کرد و دس 2
رد و دستور داد مق
be ميت
صفحه 13:
روزی پادشاه. نخست وزیر را به دیدن
|
هرچه نگاه کرد چیزی ندید. از ترس آن
که مبادا دیگران بفهمند که او حلال زاده
سای( راب۱۳۱
ip Bide دعاك
ی خلنه ی ساطتتی رفت خا لاب قالطا ees,
Re ل ee
Ree re ae ere a none
ل ا 0
صفحه 14:
‘Sunset, Kanai, Hawaii
يس در كمال ديرباورى و ناراحتى؛ ناجار وجود لباس و
زيبليى و .ظرلفت كن را تصديق كرد و در مقلبل آبينه
acl a 6 2 ۱
ل 00
0 نت
RON
0 ee nea
صفحه 15:
ناگاه “wall ا ا eee)
کر aees 0
۵ که 006
له مادر بی/چاره اش نمی کرد از را
a Boa لا
صفحه 16:
هنگفت: زیاد؛ بسیار
عریض: پهناور در این داستان خیاطان حقه بازه
كفتنى:ككوياء اتكار (قيد) نماد کشورهای استعمار گر هستند.
طويل: دراز
بافته شده از رشته هاى طلا
موهوم: خيالى
مسرت: شادمانى
خدمه: خدمتکاران(ج خادم)
غریو: شور و فریاد
صفحه 17:
شل دور بادشاشى در خراسان حكومت هى كرد.در اين
ويشى با يكى از مريدلنش روزكار مى كذراند. روزى
Mr wre re icone) ا ا 0
نادرست یکی از قصاید درویش را برای پادشاه خواند.
۰ |
ای را بدون غلط بخولنم.بی شک پادشاه سالانه
پس چه دربار مسد es
وز ذاد درويش را بكيرند و بكشند.
کرد وبه وزیر گفت:مرا نکشید زیرا كارى
to تا وا
تو چیست؟ درویش گفت: هن مندیل بافم. اما عجیب آن است که
و Sls (he Sees ees ۱۳۰
موضوع را به پادشاه گفت و پادشاه مبلفی پول و طلاو جواهر به
اک(
صفحه 18:
Se خیال راحت پول را گیفت و خرج كرد و خوش كذراند.روزى ونيربه نوكر
خود كفت: برو منديل هاى بافته شده را بياور تابه دربار جرم نوكر 91 0(وام
١ 0
منديل رأ انز
زادگی شروع به تعريف و أذ
آزرده خاطر شد. قصه را نزد مادر
به پسرش پیشنهاد داد .انام خوبی + دروییش دهد و حتیقت را پنهمدو پادثاه
eens ل
SST se eee Ee eee
1
۱ Sir roars
صفحه 19:
اینک تمدن غرب چنین وانمود می کند که می خواهد برای انسان لباس بدوزد اما در
ثت نمی کندفریاد برآورد که لباسی در کار نیست و حاصل این همه مد و چارچه
و چه و چه برهنگی انسان است؛ ی د
برآوردند؟ چرا آن مردم » ما نباشیم؟
صفحه 20:
۱- قدرت و نیروی اروپاییان به خاطر داشتن علم و صنعت است و از همین علم و صنعت؛
قدرت مند است. بین آتش, چراغ؛ روشن مراعات نظیر وجود دارد
او iT 1 i
فن7 صلعت فرنگ: فرنگ, افرنج, آتش استعاره از علم
ae فرنگستان, آروپا وفن
۲- ای جوان شاد و با نشاط برای داشتن علم و صنعت باید انسان» قدرت اندیشه داشته باشد
GH) نه آن که لباس اروپایی برتن کند.
ملبوس: پوشیده شده, لباس, پوشیدنی Ly Gia ole ای جوان
ale sly و فن ای حرف ندا
شوخ و شنگ: شاد و با تشاط را حرف اضافه جوان منادا
صفحه 21:
خودآزمایی
۱.منظور از لباس می پوشد تا خود را بپوشد چیست؟
لباس ۰ وسیله ای برای در امان ماندن از خطرها و دور ماندن از خودنمایی
است نه وسیله ای برای خودنمایی بیشتر و فراهم کردن زمینه های ناامنی
.در زندگی
۲ «لباس پوست دوم انسان نیست. خانه ی اول اوست» یعنی چه ؟
یعنی نوع پوشش و لباس. مسئله ی کم اهمیتی نیست. بر عکس در
ایجاد امنیت و آرامش زندگی انسان نقش مهمی دارد.
صفحه 22:
۳ - منظور از لباس انسان پرچم کشور وجود اوست چیست؟
اينکه انسان با لباسی که به تن دارد نشان می دهد که چه طرز فکری دارد
.و از چه فرهنگی پیروی می کند
۴ - نویسنده در نظر دارد با آوردن داستان خیاطان حقه باز چه چیزی را
به اثبات برساند؟
منظور نویسنده تذکر این نکته است که تبلیغات غرب بسیار فریبنده است و
سبب شده است تا ملت های غربزده نه تنها پیشرفتی دست نيایند. ارزش
های مادی و معنوی خود را نیز از دست بدهند. در این تمثیل منظور ای
خیاطان حقه باز: کشورهای استعمار گردند
صفحه 23:
۱
۳
صفحه 24:
صفحه 25:
معنای«تمتع» چیسگ -9
الف- بهره بردن
ب- آرزو
ج- باقی مانده
د- لازم
صفحه 26:
کتابوف رهنگب_رهنگبب رهنگیف رهنگی لثر -4
كدام نويسندم معاصر اسك
الف- عليرضا قزوه
ثمين باغجه بان
ح جةاقلاطعاءىج د افاعادل
>- غلامحسین یوسفی
صفحه 27: