کسب و کار مدیریت و رهبری

فرهنگ سازمانی

farhang_sazmani_c1p2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرهنگ سازمانی”

فرهنگ سازمانی

اسلاید 1: الرحیم بسم الله الرحمـــــن فرهنگ سازمانی

اسلاید 2: تعریف فرهنگ  فرهنگ واژه ای است  فارسی و مرکب از دو جزء فر و هنگ .فر، پیشوند به معنای جلو و بالاست و هنگ، به معنای کشیدن و نیز تعلیم و تربیت می باشد. در زبان انگلیسی واژه culture به کار میرود و معنای آن کشت و کار و یا پرورش می باشد. این واژه در ابتدا به معنای کشت و زراعت بوده و از قرن نوزدهم به بعد مردم شناسان آن را در معنای جدید بکار گرفته اند

اسلاید 3: تعریف جامع فرهنگ  « کروبر و کلوکهان» (1952) در حالی که بیش از یکصد و پنجاه تعریف برای فرهنگ برشمرده اند سرانجام ترکیبی به این شرح پدید آورده اند : فرهنگ دربر گیرنده الگوهای آشکار و پوشیده ای از رفتار و برای رفتار است که از راه نمادها که دستاورد نمایان گروههای انسانی است . آموخته می شود و انتقال می یابد 3

اسلاید 4: مقدمه و اهمیت دورهاز آنجا که فرهنگ سازمان بر رفتار انسان تاثیر گذار است، با مطالعه فرهنگ سازمان می توان به علل کامیابی و شکست سازمانها پی برد. همچنین می توان با شناخت فرهنگ سازمان و کشف رابطه آن با متغیرهای دیگر سازمان به سمت بهره وری کل سازمان گام برداشت.لذا برای القای چنین ارزشی در سازمان لازم است الگوهای سازمانی موجود بر اساس شرایط و مقتضیات و ارزشها و باورهای حاکم بر جامعه دوباره شناسایی وتبیین شده و با شناخت فرهنگ مطلوب الگوی فرهنگی متناسب را پی ریزی کرد

اسلاید 5: فرهنگ سازمانیفرهنگ در مفهوم تخصصی در اواسط قرن نوزدهم در نوشته های علمای مردم شناسی پدیدار شد .فرهنگ در زبان فارسی معانی مختلف دارد از جمله : ادب، تربیت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم، معارف، و هنرهای یک جامعه.تعریف سازمانسازمان عبارت است از فرایندهای نظام یافته از روابط متقابل افراد برای دست یافتن به هدف های معینویژگیهای مشترک سازمان های رسمی ترکیب اجتماعی افراد هدف روابط منظم و منطقی تقسیم کار فعالیت مستمر و مداوم

اسلاید 6: مفهوم فرهنگ سازمانیاز ترکیب دو واژه فرهنگ و سازمان، مفهومی تازه پدید آمده است که هیچ یک از آن دو واژه این مفهوم را ندارد. مقصود از فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود.فرهنگ سازمانی کلی است که از مجموع اجزای آن بیشتر است تاریخچه سازمان را نشان می دهد به مطالعه انسان شناسی مانند رسوم و نهادها می پردازد. توسط گروهی از افراد شکل گرفته است که یک سازمان را تشکیل داده اند حرکت آن کند و سخت است به سختی تغییر میکند

اسلاید 7: ویژگیهای فرهنگ آموختنی استآموخته می شود تا انتقال یابد.اجتماعی استپدیده ای ذهنی و تصوری استخشنودی بخش استسازگاری می یابدیگانه ساز استویژگیهای فرهنگ سازمانینوآوری فردیریسک پذیریجهت دهی ( رهبری )یکپارچگی و وحدتروابط ( حمایت ) مدیریتکنترلهویتسیستم پاداشالگوی ارتباطیتحمل تعارضتوجه به جزئیاتنتیجه محوریتوجه به افرادتیم گراییجسارت و شجاعتثبات یا پایداری

اسلاید 8: عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانیفرهنگ سازمان از دو لایه اصلی تشکیل شده است : 1-ارزش ها و باورها ( نمایشگر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش ، رفتار، مراسم ، تشریفات ، اسطوره ها و افسانه ها )2- شالوده اساسی فرهنگ سازمان ( ارزش های زیربنایی ، مفروضات ، باورها و فرایندهای فکری افراد و گروههای سازمانی است .این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل می دهد.)

اسلاید 9: چهارلایه زیر تقریبا مفهوم جامعی از عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی را بیان می کنند : نمادها ( سمبل ها ) : عبارتند از کلمات حالت ها، تصاویر و مواردی که حامل معنی خاصی هستند و صرفا کسانی آن را می شناسند که با آن فرهنگ سر و کار دارند. قهرمانان ( اسطوره ها ) : افرادی هستند، مرده یا زنده ، واقعی یا تخیلی که در یک فرهنگ ویژگیهایی بسیار ارزشمند دارند و بنابراین به عنوان الگوی رفتاری برای دیگران بشمار می آیند .آیین ها ( سنت ها و تشریفات ) : آیین ها، فعالیت های دسته جمعی هستند که اگر چه ازنظر فنی رسیدن به غایت آن غیرضروری است، ولی در درون یک فرهنگ به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح شده اند . ارزشها و باورها : هسته مرکزی فرهنگ توسط ارزشها ساخته می شود و موجب ترجیع برخی از امور نسبت به امور دیگر می شود .

اسلاید 10: انواع فرهنگ سازمانی الگوی اقتضایی : الف ) فرهنگ مکانیکی : باورهای مشترک بیشتر متوجه ساختار رسمی ، قوانین و مقررات ، روش ها و رویه های استانداردب ) فرهنگ ارگانیکی : باورهای مشترک عموما بر ساختار غیر رسمی و تاکیدها بیشتر بر نتیجه و عملکرد است نه وسیله و ابزار کار الگوی ارتباط فرهنگ با محیط و راهبرد سازمان :هم ارتباط میان نیازهای محیطی و تاکید راهبردی سازمان و هم نوع فرهنگ سازمانی سازگار با آن را نشان میدهد ، 2 بعد دارد : درجه تغییر و یا ثبات محیط و تاکید راهبردی ( درونی یا بیرونی )1. فرهنگ سازگاری(منعطف،حرکت به سمت نیازهای مشتری، توجه به بیرون و محیط)2. فرهنگ رسالتی( بر اهداف سازمان استوار است،آینده نگری، تحقق اهداف سازمان)3. فرهنگ مشارکتی(ارتقای احساس مسئولیت کارکنان،پاسخگویی،بازده کاری)4. فرهنگ تداوم(حفظ سنت ها؛تشریفات و عناصر فرهنگی جهت یکپارچگی سازمان)

اسلاید 11: نقش فرهنگ سازمانیدر یک سازمان فرهنگ نقش هایی متفاوت ایفاء می کند :به کارکنان سازمان هویت سازمانی می بخشدتعهد گروهی را آسان می سازد که شامل 3 مرحله است :وفاداریالف ) مرحله پذیرشب ) مرحله همانندشدنج ) مرحله درونی شدنبه ثبات نظام اجتماعی ترغیب می کند==اراسنگی،نظافت،سخت کوشی،کنترلبه شکل دادن رفتار کارکنان کمک می کند=شروع از پستهای پایین جهت اشرافبر وظایف و نحوه عملکرد مدیریت تاثیر می گذارد=کنترل عملکرد مردیران جهت همسویی با ارزشها

اسلاید 12: قدرت فرهنگ سازمانیقدرت فرهنگ با میزان تاثیر و نفوذ آن بر رفتار سازمانی تعیین می شود . میزان قدرت و اقتدار فرهنگ های سازمانی را می توان با دو معیار بسیار مهم تعیین کرد :تعداد اعضای متعهد به ارزش های غالب و (اندازه سازمان،تعداد نیروی انسانی،جابجایی کارکنان،تغییر مدیران سازمان میزان تعهد اعضاء به ارزش های غالب سازمانی ) فرهنگ قوی نشانه کارامدی و پذیرش) توافقچگونگی شکل گیری و تداوم فرهنگ سازمانیاستیفن رابینز سه عامل را در حفظ و نگهداری فرهنگ در یک سازمان موثر می داند این عوامل عبارتند :گزینش مناسب و ارزشیمدیریت عالی سازمان تفکر و ویژگیهای شخصیتی عمودی جامعه پذیری شامل سه مرحله است : (خو گرفتن با فرهنگ و رعایت آن)الف ) مرحله پیش از ورودب ) مرحله رویارویی و تجدید نظرج ) مرحله تحول جامع و همسان شدن با باورهای سایرین

اسلاید 13: فرهنگ سالم و بیماردر هر سازمان باورهای افراد دو گونه اند :باور های راهنما باورهای روزمرههمسو سازی این دو دسته باور به هم افزایی فرهنگی و توفیق سازمان در تحقق اهداف خود کمک می کند. در این حالت در واقع باورهای روزمره از باورهای راهنما سرچشمه می گیرد و فرهنگ سازمانی سالم را ایجاد می کند . در غیر این صورت انرژی ها صرف خنثی کردن یکدیگر و مانع حرکت سازمان بسوی هدف های خود خواهد شد و فرهنگ سازمانی ناسالم و بیمار پدید می آید.فرهنگ بیمار =اخلال،مانع حرکت سازمان ،حرف و نقل، عدم تحقق اهدافباورهای راهنما -------------------------------------------باورهای روزمره

اسلاید 14: فضا ( جو ) سازمانیجو یا فضای سازمانی میزان برآورده شدن خواسته های افراد را درسازمان می سنجد.در مطالعه فضا ( جو ) سازمانی احساسات و ادراکات در موارد زیر بررسی می شود:ساختارپاسخگوییپاداشخطر پذیریصمیمیتحمایتاستانداردهاتضادهویت

اسلاید 15: اصول مدیریت و فرهنگ اسلامی در سازمان هااصل در مدیریت الهی ساخته شدن انسانهاست و هرگونه دگرگونی با دگرگونی انسان مرتبط است.مدیریت خداوند در جهان هستی برپایه رحمت عام و خاص اوست .رحمت عام خداوند هرگز به معنای عدم رسیدگی به تخلفات متخلفان نیستمدیر خوب مانند شخصیت یک انسان سالم و رشد یافته است که اعضای خود را به بهترین وجه توجیه و اداره می کند.با توجه به ویژگی انسان از نظر قرآن درمی یابیم که انسان دارای حیثیت و کرامت ذاتی است.در جهان طبیعت و عام خلقت سازماندهی و هماهنگی به عالی ترین صورت مشاهده می شود .اسلام به مدیر و رهبر جامعه اهمیتی خاص قائل شده است و برای آن ویژگیهایی را لازم می داند .

اسلاید 16: 161-اوضاع اقلیمی2-موقعیت جغرافیایی3-مذهب ونظام حاکم4-عوامل واتفاقات تاریخیعوامل موثر بر فرهنگ سازماتی

اسلاید 17: شاداب باشید.

اسلاید 18: منابع : اینترنتاستاد : جناب آقای دکتر حیدری تفرشی دانشجو :مریم سورکی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی –MIS

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید