کسب و کارمدیریت و رهبری

فرهنگ سازمانی

صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحیم فرهنگ سازمانی

صفحه 2:
te ay ‏تعریف فرهنگ‎ ۰ فرهنگ واژه ای است فارسی و مرکب از دو جزء فر و هنگ . ۰ فر» پیشوند به معنای جلو و بالاست و هنگ» به معنای کشیدن و نیز تعلیم و تربیت می باشد. در زبان انگلیسی واژه ۲6لا الا به كار میرود و معنای آن کشت و کار و يا پرورش می باشد. اين واژه در ابتدا به معنای کشت و زراعت بوده و از قرن نوزدهم به بعد مردم شناسان آن را در معنای جدید بکار گرفته اند ت

صفحه 3:
تعرین جامع فرهنگ * « کرویر و کلوکهان» (©0©92) در حالى كه بيش از يكصد و ينجاه تعريف براى فرهنك برشمرده اند سرانجام ترکیبی به اين شرح يديد آوريده اند : فرهنك دربر كيرنده الگوهای آشکار و پوشیده ای از رفتار و برای رفتار است که از راه نمادها که دستاورد نمایان گروههای انسانی است . آموخته می شود و انتقال می یابد

صفحه 4:
مقدمه و اهمیت دوره از آنجا که فرهنگ سازمان بر رفتار انسان تاثیر گذار است. با مطالعه فرهنگ سازمان می توان به علل کامیابی و شکست سازمانها پی برد. همچنین می توان با شناخت فرهنگ سازمان و کشف رابطه آن با متغیرهای دیگر سازمان به سمت بهره وری کل سازمان گام برداشت. لذا برای القای چنین ارزشی در سازمان لازم است الگوهای سازمانی موجود بر اساس شرایط و مقتضیات ارزشها و باورهای حاکم بر جامعه دوباره شناسایی وتبيين شده و با شناخت فرهنگ مطلوب الگوی ف متناسب را پی ریزی کرد

صفحه 5:
فرهنگ سازمانی فرهنگ در مفهوم تخصصی در اواسط قرن نوزدهم در نوشته های علمای مردم شناسی پدیدار شد . فرهنگ در زبان فارسی معانی مختلف دارد از جمله : ادب. تربیت. دانش, مجموعه آداب و رسوم. علوم. معارف: و هنرهای یک جامعه: تعریف سازمان سازمان عبارت است از فرایندهای نظام؛یافته از روابط متقابل افراد پرای دست یافتن به هدف های معین ویژگیهای مشترک سازمان های رسمی ترکیب اجتماعی افراد * هدف * فعالیت مستمر و مداوم ۳۹

صفحه 6:
مفهوم فرهنگ سازمانی ۱ ۱ از ترکیب دو واژه فرهنگ و سازمان. مفهومى تازه يديد آمده است که هیچ یک از آن دو واه 1 ن مفهوم را ندارد. مقصود از فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود. فرهنگ سازمانی * کلی است که از مجموع اجزای آن پیشتر است * تاریخچه سازمان را نشان می دهد * به مطالعه انسان شناسی مانند رسوم و نهادها می پردازد. * توسط گروهی از افراد شکل گرفته است که یک سازمان را تشکیل داده اند * حرکت آن کند و سخت است

صفحه 7:
ویژگیهای فرهنگ *آموختنی است *آموخته می شود تا انتقال یابد. *اجتماعی است *پدیده ای ذهنی و تصوری استٍ "خشنودی بخش است *سازگاری می ‎hb‏ *یگانه ساز است ویژگیهای فرهنگ سازمانی *نوآوری فردی *ریسک پذیری Condi ee *یکپارچگی و وحدت Fe (SCY bay نتیجه محوری *توجه به افرد *تیم گرایی #جسارت و شجاعت *ثبات يا پایداری

صفحه 8:
عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی فرهنگ سازمان از دو لایه اصلی تشکیل شده است : ۰-رزش ها و باورها ( نمایشگر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش . رفتان مراسم . تشریفات . اسطوره ها و افسانه ها ) ۰- شالوده اساسی فرهنگ سازمان ( ارزش های زیربنایی . مفروضات . باورها و فرایندهای فکری افراد و گروههای سازمانی است .این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل می دهد.)

صفحه 9:
چهار *به ربر تفریبا مقهوم جامعی ار عوامل و اجراء ترضبت سارمانی را بیان می تسد : * نماد‌ها ( سمبل ها ) : عبارتند از کلمات حالت ها. تصاویر و مواردی که حامل معنی خاصی هستند و صرفا" کسانی آن را می شناسند که با آن فرهنگ سر و کار دارند. * قهرمانان ( اسطوره ها ) : افرادی هستند. مرده یا زنده . واقعی یا تخیلی که در یک فرهنگ ویژگیهایی بسیار ارزشمند دارند و بنابراین به عنوان الگوی رفتاری برای دیگران بشمار می آیند . *آین ها ( سنت ها و تشريفات ) : آيين هاء فعالیت های دسته جمعی هستند که اگر چه ازنظر فنی رسیدن به غایت آن غیرضروری است. ولی در درون فرهنگ به عنوان یک ضرورت اجتماعی مطرح شده اند . " ارزشها و باورها : هسته مرکزی فرهنگ توسط ارزشها ساخته می شود و موجب ترجیع برخی از امور نسیت به امور دب

صفحه 10:
" الگوی اقتضایی : الف ) فرهنگ مکانیکی : باورهای مشترک بیشتر متوجه ساختار رسمی . قوانین و مقررات ۰ روش ها و رویه های استاندارد ب ) فرهنگ ارگانیکی : باورهای مشترک عموما" بر ساختار غیر رسمی و تاکیدها بر نتیجه و عملکرد است نه وسیله و ابزار کار الگوی ارتباط فرهنگ با محیط و راهبرد سازمان : هم ارتباط میان نیازهای محیطی و تاکید راهبردی سازمان و هم نوع فرهنگ سازمانی سازگار با آن را نشان میدهد . ۲ بعد دارد : * درجه تغییر و با ثبات محیط و تاکید راهیردی ( درونی یا پیرود *. فرهنگ سازگاری(منعطف.حرکت به سمت نیازهای به بیرون و محیط) *. فرهنگ رسالتی( بر اهداف سازمان استوار | امداف سازمان) *. فرهنگ مشارکتی(ارتقای احساس مسئوا ‎OLS IS‏ پاسخگویی.بازده کاری) ‎a‏ فرهنگ تداوم(حفظ سنت ها؛تشریفات و عناصر نی > ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
نقش فرهنگ سازمانی در یک سازمان فرهنگ نقش هایی متفاوت ایفاء می کند : «به کار کنان سازمان هویت سازمانی می بخشد «تعهد گروهی را آسان می سازد که شامل ۳ مرحله است :وفاداری الف ) مرحله پذیرش ب ) مرحله همانندشدن ج ) مرحله درونی شدن «به ثبات نظام اجتماعی ترغیب می کند--اراسنگی»نظافت»سخت کوشی, کنترل «به شکل دادن رفتار کارکنان کمک می کند-شروع از 000

صفحه 12:
قدرت فرهنگ سازمانی قدرت فرهنگ با میزان تاثیر و نفوذ لّن بر رفتار سازمانی تعیین می شود . میزان قدرت و اقتدار فرهنگ های سازمانی را می توا با دو معيار بسیار مهم تعیین کرد : *تعداد اعضای متعهد به ارزش های غالب و (اندازه سازمان تعداد نیروی انسانی.جابجایی کار کنان.تغییر مدیران سازمان *میزان تعهد اعضاء به ارزش های غللب سازمانی ) فرهنگ قوی نشانه کارامدی و پذیرش) توافق چکونگی شکل گیری و تداوم فرهنگ سازمانی استیفن رابینز سه عامل را در حفظ و نگهداری فرهنگ در یک این عوامل عبارتند : *گزینش مناسب و ارزشی ۱ *مدیریت عالی سازمان تفکر و ویژگیهای شخصیتی عمودی «جامعه پذیری شامل سه مرحله است : (خو گرفتن با فرهنگ الف ) مرحله پیش از ورود ب ) مرحله رویارویی و تجدید نظر ح ) مرحله تحول حامم و همسان شدن با باورهای سایرین

صفحه 13:
"باور های راهنما *باورهای روزمره همسو سازی لین دو دسته باور به هم افزلیی فرهنگی و توفیق سازمان در تحقق اهداف خود کمک می کند. در این حللت در ولقع باورهای روزمره از باورهای راهنما سرچشمه ی گیرد و فرهنگ سازمانی سالم را ایجاد عی کند . در غير لین صورت انریی ها صرف خنثی کردن یکدیگر و مانع حرکت سازمان بسوی هدف های خود خواهد شد و فرهنگ سازمانی ناسالم و بیماو پدید می آید. فرهنگ بیمار -اخلال.مانع حرکت سازمان .حرف و د عدم تحقق اهداف --باورهای روزمره

صفحه 14:
فضا ( جو) سازمانی .. _ جو یا فضای سازمانی میزان برآورده شدن خواسته های افراد را درسازمان می سنجد. در مطالعه فضا ( جو ) سازمانی احساسات و ادراکات در موارد زیر بررسی می شود: *ساختار

صفحه 15:
اصول مدیریت و فرهنگ اسلامی در سازمان ها *اصل در مدیریت الهی ساخته شدن انسانهاست و هرگونه دگرگونی با دگرگونی انسان مرتبط است. *مدیریت خداوند در جهان هستی برپایه رحمت عام و خاص اوست . *رحمت عام خداوند هرگز به معنای عدم رسیدگی به تخلفات *مدیر خوب مانند شخصیت یک انسان سالم و رشد یافته است که اعضای خود را به بهترین وجه توجیه و اداره می کند. *با توجه به ویژگی انسان از نظر قرآن درمی یاییم که انسان دارای حیثیت و کرامت ذاتی است. *در جهان طبیعت و عام خلقت سازماندهی و هماهنگی به عا ترین صورت مشاهده می شود . *اسلام به مدیر و رهبر جامعه اهمیتی خاص قائل شده ۱ برای آن ویژگیهایی را لازم می داند .

صفحه 16:
و ما هگ سای اوضاع لقلیمی) موقعيتجغرلفيلي © مذهسونظام حاكد © عولم| ملتفلقاتف اریح 6۳

صفحه 17:

صفحه 18:
* منابع : اینترنت ۴ استاد : جناب آقای دکتر حیدری تفرشی * دانشجو :مریم سورکی 0 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی = ‎MIS‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان