علوم مهندسی معماری و عمران

فرهنگ و معماری هندوستان

memary_hendostan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرهنگ و معماری هندوستان”

فرهنگ و معماری هندوستان

اسلاید 1: به نام خداموضوع پروژه:فرهنگ و معماری هندوستاننام درس : آشنایی با معماری جهان

اسلاید 2: مقدمهکشور وسیع هندوستان یک پنجم جمعیت کره زمین را تشکیل می دهد.در این سرزمین پهناور، همه گونه اقلیم از قله های یخبندان و جنگل های انبوه قاره تا کویرهای خشک و بایر با تغییراتی تدریجی یافت می شود. در سراسر زمان ها تاریخ هیچ سرزمینی به وسعت هندوستان با آن همه زبان ها و نژادها و تمدن های مختلفش در روی کره زمین وجود نداشته است.

اسلاید 3: تاریخ و تمدن هنداولین تمدن بزرگ به معنای واقعی آن، تمدن حوزه رود سند با قدمت نزدیک به سه هزارسال است که به تمدن دره سند معروف است که وسیعترین گستره تمدنی زمان خود بوده و با تمدن شهرسوخته در ایران همزمان است و مراودات نزدیک داشته‌است و تقریباً پس از ورود آریائی ها بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد، هر دو از بین رفته‌اند.

اسلاید 4: هنـدوبودا

اسلاید 5: آیین بودا به تدریج از هندوستان به سراسر آسیا و کشورهایی مانند چین، مغولستان، کره و ژاپن راه یافت. بوداآیین بودایی به عنوان دین پاکان در نظر گرفته می‌شود و با ۳۵۰ میلیون پیرو یکی از ادیان اصلی جهان به شمار می‌آید. آیین بودا بیشتر بر کردار نیک، پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تاکید دارد.

اسلاید 6: هنرهای بودائیيك مجسمه از بودا كه در حالت نشستن روي چهار زانو كه اصطلاحاً فرم گل نيلوفر ،بطوريكه پنجه و پشت پنجه پا ،روي رانهاست بطرز ضربدر در قالب مجسمه هاي بودائي نشسته هستند و بر روي گل نيلوفر بصورت دايره (گل نيلوفر رمز معرفت و شگفتي است و يكي از سمبلهاي مهم مذهب بودائي است اهميت اين گل در اين است كه با طلوع آفتاب باز مي شود و هنگام غروب بسته مي شود) .

اسلاید 7: هندواصول دین هندو عبارت است از اعتقاد و احترام به کتاب‌هاى باستانى و سنت‌هاى دینى برهماییان و پرستش خدایانى که به ظهور آنها در دوره‌هاى قدیم عقیده داشتند.اعتقاد به تناسخ و رعایت مقررات طبقات اجتماعى در معاشرت و ازدواج، همچنین احترام به موجودات زنده، مخصوصا گاو از اصول آن دین است.

اسلاید 8: تمدن هندوستانتمدن های کهن تر از تمدن های آریائی، مهمترین آنها ؛ ”موهنجودارو“ و”هاراپا“ بوده اند که دارای قدمت بسیار زیادی هستند و از لحاظ تکنیک و مدرنیت در سطح بالائی قرار داشتند. تمدن موهنجودارو در شمال غربي هند يعني پاكستان قرار گرفته و هاراپا در پنجاب غربي واقع شده است و اين دو شهر با وجود فاصله زيادي كه از هم دارند تمدن نزديك به همي دارند و اين تمدن ها قبل از ورود آريائي ها به هند است.

اسلاید 9: هند در دوره هاي مختلف

اسلاید 10: خدايان در هند به سه حالت طبقاتي تقسيم مي شوند :

اسلاید 11: شهر موهنجودارو در اوایل قرن بیست کشف شد(۱۹۲۰) و نمایانگر یک شهرسازی کامل است بافت شطرنجی داشت و تنوع کاربری ها و تقسیم بندی کاربری ها ، سیستم فاضلاب شهری ،شناسایی مواد مورد استفاده در سیستم های رطوبت گیر ،خانه های دو طبقه،خانه هایی که حمام داشتند ،انواع و اقسام وسایل متنوع زندگی مثل:سفالگری ،ظروف سفالی،اصناف مختلف مثل گلفروشی و آرایشگری و...دارای قلعه بودند ولی سیستم نظامی گری یا سلطنتی آنگونه که در بین النهرین یا مصر یده می شود در آنجا دیده نمی شد.

اسلاید 12: به نظر می رسید که بر اساس دیدگاه مذهبی خاصی زندگی می کردند ،هندوستان را بعضی ها به دلیل وسعت زیاد آن (بیست برابر انگلستان و دو سوم آمریکامیباشد)عنوان یک قاره می شناسند و به عنوان کشور هفتاد و دو ملت هم از آن یاد می شود زیرا از نژاد ها و زبان های مختلفی تشکیل شده اند ،در حدود سی میلیون خدا دارند به همین دلیل به آن سرزمین فلسفه الهی میگویند

اسلاید 13: گویند،آثار دیرینه سنگی و نو سنگی در هندوستان دیده می شود که به نظر می رسد این دوران ها مستقل از از بین النهرین بوده است،اشرافیت هند با ایرانی هم نژاد و آریایی هستند یک گروه از آریایی ها از کنار دریای خزر به هند آمدند و طبق گفته ویل دورانت از نظر زیبایی چهرو اندام بسیارشبیه ایرانی ها هستند.

اسلاید 14: هند از شمال به هیمالیا که منطقه ای سرد و کوهستانی است و قسمت جنوب آن جزء بخش های حاره ای محسوب می شود ولی مجموعأ آب و هوای گرمی دارد طبق گفته ویلدورانت باورهای مردم هند مثل :یکجانشینی در طبیعت و یا آسمان پوش ها و نوعی برهنگی در میانشان مرسوم بوده بیشتر به خاطر تطبیق با شرایط اقلیمی است یعنی در آن آب و هوای گرم و مرطوب بهترین کار این است که چیزی نخوری و یکجا آرام بنشینی البته این نمی تواند تنها دلیل باشد و روحیه مردم هند هم بسیار تأثیر گذار است و باید بررسی شود.

اسلاید 15: بنا های هندوستان پناهگاه بهیمبتگاهپایانه چاتراپاتی شیواجیآرامگاه همایونماهابالی پورامهامپیکونارکقلعه سرخقطب منارشهر موهنجوداروهاراپامعبد غاری کارلیغار آجانتامعبد آبینجینآگرهتاج محلگوا

اسلاید 16: نقشه شهر و خیابان های موهنجوداروشهر موهنجوداروویرانه ی موهنجودارو در 400 کیلو متری شمال کراچی واقع است.این اثر باستانی شاهد بلامنازعی است بر عظمت تمدنی که از 5000 سال پیش در دره ی ایالت سند پاکستان شکوفا شد.این شهر به «مانهاتن عصر برنز» اطلاق می شد به علت طرح شهرسازی مدرن و علمی کم نظیری است که داشته است.

اسلاید 17: نقشه ارگ موهنجوداروارگ موهنجوداروارگ شهر موهنجودارو در بخش غربی شهر قرار دارد. ارگ روی تپه مصنوعی به اندازه 40 در 200 متر بر سطح زمین برپا شده است.دروازه ورودی شمالی ارگ را با پلکانی به معبد-استوپای بودایی می پیوندد.در بخش شرقی این ارگ رود سند قرر دارد.در طرح ساختمان های منازل دو اصل اساسی رعایت شده است، یکی ایمنی و دیگری آسایش.برای رفت و آمد سنگین خیابان های اصلی معمولا خانه هارا طوری ساختند که درها به سمت گذرگاه های فرعی باز شود و نور و هوا از حیاط خلوت ها تامین گردد.

اسلاید 18: پرسپکتیو حمام بزرگ موهنجوداروپرسپکتیو خانه ای از موهنجودارو

اسلاید 19: نقشه مجموعه ارگ و بقایای معماری هاراپاهاراپادر 600 کیلو متری موهنجودارو میباشد.هاراپا مانند موهنجودارو و سایرشهر های سندی،به دو بخش اصلی بزرگ تر غرب یا شهر پایین و بخش کوچک تر شرقی(ارگ) که تقسیم شده که در عین کوچک تر بودن،از بخش غربی بلند تر است.هاراپا حدود101 هکتار وسعت دارد و اندازه ی ارگ آن 450 متر شمالی_جنوبی و225 متر شرقی_غربی است.رود راویمنطقه مسکونی جدیدشهر پایینارگ1342

اسلاید 20: پرسپکتیو سیلوی بزرگ هاراپاسیلوی هاراپایکی از مهم ترین و جالب ترین بناهای معروف این قسمت سیلوی معروف هاراپا است که شامل دو بلوک متقارن است که با یک راهرو از یکدیگر جدامیشوند.طول دیوار اصلی در فاصله های منظمی 14 دیواره منظم و موازی عمود بر دیواره ی اصلی ساخته شده است.هر دو شهر موهنجودارو و هاراپا دارای بنا های یادبود هستند که در ارگ شهر واقع شده و گمان بر این است که برای انبار غله عمومی و معابد خدایان محلی به کار میرفته است.

اسلاید 21: نقشه و مقطع معبد غاری کارلینمایی از فیل سواران بر ستون های معبد کارلیمعبد غاری کارلی یکی از کهن ترین معابد هندی است، که در سال 50 میلادی ساخته شده و به قولی زیباترین آنهاست که تا کنون به جای مانده است.این بنا در «کارلی» در فاصله ای میان «پونه» و «بمبئی» قرار دارد.معبد به طول تقریبی 38متر و ارتفاع چهارده متر در آن ساخته اند.

اسلاید 22: غار آجانتا این غار علاوه بر آنکه جای بزرگترین و بااهمیت ترین نقاشی های بودا است با غار «کارلی» هم برابری میکند.از این نظر نمونه ای از هنر ترکیبی خاص معابد هند است. که نیمی معماری و نیمی پیکرتراشی استدر این غارها تالارهای اجتماعی وسیعی وجود دارد که سقف آن ها با طرح های زیبا کنده کاری و نقاشی شده و بر ستون های محکم برپا شده که این ستون ها در پایین 4 گوش و در قسمت بالا مدور، و به نوارهای گل آذین شده اند.پلان غار آجانتا

اسلاید 23: نقشه کامل غارهای آجانتا در هندنمایی از یکی از تاق های غار آجانتا

اسلاید 24: قطب منار قُطُب منار مناره‌ای است در دهلی پایتخت هندوستان که ۷۲/۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای آجری دنیاست. این مناره بزرگ از مرمر و سنگهای سرخ ساخته شده.

اسلاید 25: تاج محل تاج‌محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود..آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شده‌است.

اسلاید 26: این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اندگوشه‌ای ازکتیبه‌های ثلث تاج محل به خط امانت خان شیرازی

اسلاید 27: قلعه آگره قلعه آگره که همچنین به قلعه سرخ نیز مشهور است؛ در شهر آگره هند و در شمال بنای مشهور تاج‌محل، واقع شده‌است. این بنا که قدمت آن به سده شانزدهم می‌رسد به همراه تاج محل از جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌حساب می‌آید. قلعه سرخ بزرگترین مرکز جلب گردشگران در شهر دهلی پایتخت هندوستان است. دستور احداث این قلعه را شاه جهان امپراتور گورکانی، وقتی که پایتخت خود را از اگره به دهلی تغییر داد، صادر کرد. ساخت آن نه سال به طول انجامید و در سال ۱۶۴۸ تکمیل شد.

اسلاید 28: این قلعه مستحکم از سنگ ماسه سرخ رنگ با دیوارهایی به طول ۵/۲ کیلومتر، شهر سلطنتی گورکانیان را در خود جای داده‌است. این منطقه شامل تعداد زیادی کاخ افسانه‌ای، از جمله کاخ جهانگیر و خاص محل که توسط شاه جهان ساخته شده‌است و شامل سرسرای تماشاگران مانند دیوان خاص و دو مسجد بسیار زیبا می‌شود. تزئینات ستون‌های قلعه آگره

اسلاید 29: در داخل اتاقهای خواب خاص محل تمام اتاقها با شعر فارسی تزئیین شده است: مرقد منور ارجمندبانو مخاطب به ممتاز محل توفی سنه...مرقد مطهر اعلی حضرت فردوس آشیانی صاحبقران ثانی شاه جهان طاب ثراه سنه ۱۰۷۶ ق)

اسلاید 30: مجموعه تاریخی هامپیمجموعه تاریخی هامپی در دهکده‌ای تاریخی هامپی در ناحیه‌ی کارناتاکا واقع است که ویرانه‌های باستانی ویجایاناگارا، یکی از پایتخت‌های امپراتوری ویجایاناگارا و معبد باستانی مشهور ویروپاکشا را در خود جای داده است.

اسلاید 31: پایانمنبع: ویکی پدیا

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید