صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه اى بر يادكيرى حركتى
۰ ۰
صفحه 3:
8 1650100131 روانشناسى حركتى
pshycology
روانشناسى حركتى
4
صفحه 4:
مقدمه اى بر يادكيرى حركتى
رف
.در انسان رفتارهاى غريزى را بازتاب مى كويند
|
1 Wer Sear S Siete)
كنترل مى شوند. رفتارهاى ارادى بايد هميشه قشرى|2ع1]لاء الاك
ao
VovVV ¥
صفحه 5:
i مقدمه ای بر یادگیری حرکتی
.بازتایها به در دسته تقسیم می شوند ۶
الف بازتابهاى حياتى : براى حيات نياز مى باشند مثل تنفس ٠
.ببازتابهاى لنتقالى : بعدها الكوهاى حركتى را تشكيل مى دهد <«
صفحه 6:
مقدمه اى بر يادكيرى حركتى
۱ ا ا DRO
00 ال learning
arte nen oS) ا ا اا ل
learning زور۳۳
fe ree ce) verbal learning
وطا۷ا5۵ ۵۳۵۵۱6 حل مسئله ۶
aE Tres) 0 0
0 ا Ios fee
صفحه 7:
مقدمه اى بر يادكيرى حركتى
اهمیت یادگیری ۶
هرموجود زنده لوينا بر نياز فطرىخود به حفظ و ادلمه زندكىمى 1 <
.کوشد ؛ بسهترینوسیله برایلینکار یادگیریاست
eee Sao Eee ee Omer en يي
,یادگیریاساستسربیتو آموزشو پسرورشست3 ۶
ل ی
صفحه 8:
_ ا لت
اهمیت یادگیری
Oye Er Fe Slee en ne ne eee See eos
.کنیم ؟ خوب یا بد کار کنیم
ee Sino ee gee eee Tree ae Cees
۳9
صفحه 9:
مفاهیم یادگیری
.تعريف روانشناسى : مطالعه علمى رفتار و يا حالات ذهنى و رولنى را مى كويند <«
تعریف یادگیری :تغییرلت نسبتا ثابت و پایداری که در رفتار و خصوصیات یادگیرنده بر <
ا 1
.باشد
.رفتار بالفعل را اجرا مى كويند «
تعریف یادگیری حرکتی : یادگیری + اجرا <
Poe Bom 6 Say a (gs Cees Ay AS pm Shy pa 82 AS il
كويند
صفحه 10:
200 Ee Cotere ۳
Renee cae or were re iment wg tere reat] eT Ne]
0 Pas) eS Cr rp crea ee ee COIS BEN
Se reer iene
SE TeS Ses e es tee ion ents ET Se
یادگیری دلنست که در اثر تجربه باشد نه ناشی از رشد و بلوغ . به عنوان
000 ا
صفحه 11:
200 Ee Cotere ۳
L PR eS ernie ery mee By
اجرا می باشد. هميشه نبیدنقظاز ذاشت که یادگیری بلاقاصنه در رفتار یا
وى تعاريف يادكيرى را به خوبى es SONY عملكرد بادكيرنده بديدار
ip ae
.را نشان ندهد
صفحه 12:
صفحه 13:
8 : تعريف مهارت
pperety ا 00 باصرف
.حداقل زمان ياحداقل انرؤى (جسمائى و روانى) انجام شود
صفحه 14:
۳ : مشخصات تعریف
بپ۰ 9
فوتبال
Se Oe Ee Tene) oer ae Tee
(Shes eee
حد اقل انرؤى :اجراى مهرت با صرف حد اقل انرزى از مهمترين
لقت مهارت مى باشد ( دونده ؛ وزنه بردار)
0 ا ا الل me reese red
.حداقل زمان است
صفحه 15:
لجزیلی مهاریت
|.ادراک ویژگیهای نسبی محیطی
+تصميم كيرى به نوع اجراءمحل و موقع اجراى آن
ACGME ES BP APN OS ye Rear ee
صفحه 16:
.2 اجزاى تشكيل دهنده ى ”وضعيت بدن"؛ زمينه ى اجرا و حمايت از
اعمال را فراهم مى كند.
اي جا به جایی(انتقالی)*؛اندامها یا کل
بدن را به حركت مى آورند.
) ا ال ا 52052
صفحه 17:
۱
.میشود
1 MEY
ال Renee 7
مهندسی.زیست شناسی مکانیکی»تربیت بدنی و فیزیولوژی بررسی میشود.
| ie OSTEO NS ee LSE CTS SET LO 6 My
بررسی و مطالعه مشود.
صفحه 18:
مهارتهای بازه بسته
Dy oe) كك
000
mare ا ل لت
صفحه 19:
۳ مهارتهای بسته
مهارتهايى كه در آن محيط اطراف اجرا كننده قابل بيشبينى است؛مثل <
rer) ۳
صفحه 20:
900 ۳
محيط اجرا قابل بيش بينى نيست؛مثل دفاع از دريبل در بازى فوتبال؛ بايد «
Ee eo دس
.دهد
صفحه 21:
Kft) رآه رفن روی طناب
تير اندازى با كمان بازی شطرنح
صفحه 22:
مهارتهاى”مجرد؛مداوم و زنجيره اى”
مهارتهای مجرد:شروع و پایان مشخصءکوتاه مدت؛ مثل پرتاب دارت یا
شوت کردن که در لحظه انجام ميشود.
1 eC nr ee oe Oe
كردن»دويدن:دوجرخه سوارى واتومبيل رانى.
۱ BIE Sey
Pee eke So so ee OS ا Te ee)
eS OOS ES See Ree ea Soe eens cee)
صفحه 23:
|
| ee
پرتاب دارت كار كردن در خط توليد
تیر اندازی با تفنگ
برنامه های ژیمناستیک
صفحه 24:
4
ا ا 0 0000
جكونكى اجرا.مثل بازى شطرنج كه مهم نيست حركت مهره ها
BT eel ا ا ا ا Pe Soe
انجام شود.
RUT WUD Peer ا kee Sarre)
مهم است.مثل برنامه های ژیمتاستیک که حرکت ازقبل مشخص است و فرد
0 ل ا
صفحه 25:
حداقل تصمیم گیری | تا اندار ای تصميم گر
جالكا کر ی تا اندازه ای کنترل حرکتی
سار
أسكى كركن 77
رانتدكى در مسا
حداكثر تصميم كيرى
حداقل كنترل حركتى
بازی شطرنج
پختن غذا
مربیگری ورزش
صفحه 26:
ey eS ee erp)
اطلاعات به عنوان درونداذ به اسان آرائه مى شود .در مراحل كوناكون بردازش
اطلاعات عملیات مختلفی روی این داده ها لنجام مى شود . اين فرايندها نهايتا
به حركات ماهرانه اى منجر مى شود که آن ها را به عنوان برونداد دستگاه
Pers 1-5 eps pe) ere ee ۳[
ها در سر راه خود از درونداد تا برونداد باید از این مراحل بگذرند . اين مراحل به
ب es BT
شناسايىمحرك-1
2- خ Pre
برنامه ریزوپاسخ -3
صفحه 27:
پردازش اطلاعات
مرحله شناسايى محرك
. آیا محرکی ارائه شده یا نه و اینکه چنانچه محرک ارائه شده باشدآن را شناسایی کند
محیط به وسیله منابع مختلفی مالند :بینایی + شنوایی ۰ لامسه » گیرنده های حرکتی و
. بویایی تجزیه و تحلیل می شوند
ات
2
Ooi eee eed ۱
پاس دادن یا شرت کردن به طرف حلقه . بنابر این مرحله گزینش - پاسخ را می توان به
۱
مرحله برنامه ريزى - ياسخ
nl ا eee Str ee Starts Ste
. حرکت مورد نیاز سازماندهی کند
صفحه 28:
۱ 3 re eyS ee)
BER Yee fo eer ee ter ل OS)
Cea ra
به فاصله زمانى بين ارائه غير منتظره محرك تا شروع ياسخ
گفته می شود
ل ۳[
شود تا زمانیکه دونده دویدن را آغاز می کند مثال خوبی از
. زمان واکنش است
صفحه 29:
زمان واکنش و تصمیم گیری
۱ ا ا are ye mS ETSS)
» سرعت تصمیم گیری است . در بسیاری از مهارتهای سریع
لت
للم 02020 TL at
بگیرد که چه واکنشی نشان بدهد و سپس حرکت مناسب را آغاز
as
موفقيتعيىاينجنيزدر ورزشهايىمانند : مشتؤني فوتبللو .
pe eee 5110
صفحه 30:
PB Pee ل ۳
زمان واکنش وقتی آغاز می شود که محرک ارائه شده است و
هنگامی پایان میپذیرد که پاسخ شروع شده باشد , بنابر این زمان واکتش مجموع
NS SE eer er لت
صفحه 31:
در آزمایشگاه ء معمولا چنن ۲۲۲۱۲ [ بندین محرک و چندي
پاست on
Elz aie Jo sl هپت
200
PCE FSP SG) Re] ere eer]
2000 Piet a Cee Tey apn oc ae eee
CB ee ee Seow Poy ا ا ل etn Etre ag
تعيين شده انتخاب كند .عموما به موازات افزايش حركت هاى ممكن ٠ زمان مورد نياز براى باسخ
به هر كدام از آن ها نيز لفزايش مى يابد كه همان افزايش در زمان واكنش انتخابى است .
صفحه 32:
تعادمعری پا
سريع ترين زمان واكنش فقط شامل يك محرك و يك ياسخ است و به آن زمان
BY See errs
۱ Peed err ib ere es Fe Seen SECO Ty
واكنش بسيار زياد است . زمان واكنش از حدود (0©)0 هزارم ثانيه در زمان واكنش
ساده به بیش از 0600 هزارم ثانیه در زمان واکنش انتخابی افزایش پیدا کرده
است .
صفحه 33:
محرک - پاسخ
اين قانون بر این مطلب اشاره دارد
= دو برابر شود
۱ ۲ ۳ 1 ۵ ۲ ۷ ۸ ٩ ۶
تعدا محرك باسخ
شكل ؟. رابطه بين زمان واكنش انتخابى و تعداد محرك پاسخ را نان
میهد.(رگرفته شده از وودورث؛ ۱۹۳۸ براساس اطلاعات
مركل ۱۸۸۵).
صفحه 34:
سای معوک پا
صفحه 35:
i لك ات
دو عامل اصلى كه زمان واكنش را تاثير <«
.مى كذارد نوع ومقدار تمرين است
تمرين يكنواخت به صورتى كه يىك<
محرک هميشه به یک پاسخ منجر شود به
.ایجادواکنش سریع کمک می کند
صفحه 36:
۳ لك ات
هنكام ازدياد محرك - ياسخ <
تمرين كردن » شيب افزايش زمان واكنش را كاهش مى دهد . معناى <
اين جمله آن است كه اثر تمرين بر زمان واكنش ساده » ناجيز اماابر <
eB) 0 ا 100 م
كه تعداد محرك - باسخ زياد و سلزكارى آن كم باشد . افرادى كه <
در شغل خود یا ورزش ورزیده شده باشند می توانند واکنش هایی ۶
yer re Set eb SE DCEO CSB) دیا
LCN EW Tre SON ie eet eS Peer
. می شوند ۶
صفحه 37:
پیش بینی کردن برای تقلیل تاخیر
یکی از روشهای مناسب برای فایق آمدن بر زمان واکنش طولانی این است که
اچرا کننده
. بتواند وقوع محرک را پیش بینی کند
۱
زمانی ولقع خواهد شد
Pave E-S Ber Scr sito ee recat pe t ere
لفراد ماهر میدلنند که کسدلم. محرک لحتماءلادر کجا و در چه زمانی,
ات
. لازم را پیش بینی و حرکات را از پیش سازماندهی کند
صفحه 38:
پیش بینی کردن برای تقلیل تاخیر
انواع پیش بینی : پیش بینی به دو صورت انجام می شود
يكى بيش بينى اين كه در محيط جه اتفاقى خواهد افتاد كه امر با اهميتى است
0000 ا ا ene AC]
را
از بيش سازمان دهد بنا بر اين زمانى كه علامت حركت داده شود » حركت با زمان
واكنش
. بسیار کوتاه تر آغاز می گردد
۳ Peers TBARS EPCS
. که آن واقعه در چه زمانی روی خواهد داد
۱
1
پدیده
. به پیش بینی زمانی معروف است
صفحه 39:
۳
بيش بينى 0 هر کدا ای
eR 0 ore) م انجام
- 00 0( لضت
ante كذارد ؛ اولين عامل
امل بر پیش بینی mnie
۱ elec Senses)
0 eee To Lib lente ieee Ley
سس
.و نهایتا به طریقی آن را دفع خواهم کرد
صفحه 40:
A
Er Negeri p ee See eae)
حرکتی نباشد که حریف اجرا می کند
براءمثالبيشبينى لين كه .
tee eke ee ل الل
براى
5205005 20 POR
كت و برخورد آن با زمین شما را مایوس می کند
صفحه 41:
انكيختكى را مى توان سطح هيجان يا فعاليت بوجود آمده در دستكاه عصبى
. مركزى تعريف كرد
یکی از اصول مهم آن اصل یو وارونه است . افزایش انگیزه
عموما باعث بهبود در اجرا ى مهارت ها مى شود
Re eee SSI bot Eo Mee SnD eon)
Bete te ae re To bes ee rene Toe en)
می شود
صفحه 42:
یال
۱ قزایص fo pss
واروته. افزایش
gt 0 وان
3 تييع الاك مويوة كيم كر هدي
صفحه 43:
ريكى ادراكى
یکی از تغییرات مهم در پردازش اطلاعات با سطح انگیختگی زیاد است .
ie 1000 321101000
بینایی یک غواص را با یک راننده و دامنه دید او مقایسه کنید. حوزه دید یک
راننده بیشتر است در حالی که غواص به یک سری از محرکها توجه می
Parvo BB ere Cant
ees eto eles eee Sono
صفحه 44:
۳ نظريه بهره بردارى از نشانه ها
اين نظريه را ايستربروك مطرح كرده ؛ به تشريح افت كيفيت اجرا كه
ras Ped ل 000
قعیکه انگیزم حوزه ادراکیوسیم. لستلجرلكنندم به دلمني*
FAR eee
.لجرلیموثر مربوط هستند به همیندلیللجرا از حد مطلوبپایینتسر لست
به موازاتافزایش سطح انگیختگیتوجه و تمرکز فقط به نشانه هیا
.مزبوط معطوفمیکردد
۷ Emr ere BLE ل Pee eran Coney
اال ناد 23 يبي
.كريد
صفحه 45:
۳ نظريه بهره برداريى از نشانه ها
تس رت مس سح *ه
۳
Fite eye tens eee پانیک معروف است لا
Recmpere sewed fer pend esc pppoe ce eam
صفحه 46:
توجه واجرای انسانی
محدودیت در توانایی پردازش اطلاعات
صفحه 47:
۳ محدودیت در توانایی پردازش اطلاعات
مسابقه تتیس سکوت تاه
ی
أ 1 1 Neh enter
Lae SD eS wee er Tere er oe)
.موضوع متمرکز کرد
CECT یا
a SSD en EP Cee وا
عضلات و مفصلها
Sie tte
حامق
صفحه 48:
ویژگیهای توجه
0
oi 0
توجه تلاش زیادی را می طلبد
.به انگیختگی وابسته است
1 YE Sten cs [ere ate te eT os Pee et EE
.می کند
فخ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 49:
حركاتى كه شما به صورت ماهرانه انجام مى دهيد
.ناشى از تمرين زياد است
جدول ۲-۲ مشخصههای پردازش خودکار و کنترل شده
ج a ee
پردازش خودکار پردازش کنترل شده
سریع آهسته
به توجه نیاز به توحه
طولی
اختیاری
صفحه 50:
در جه زمانی تکالیف با یکدیگر
be bly let *
یکی 5 ۳ et شنوایی ای ای
+پردازش
شکل ۲۱۱ اطلاعات به صورت مداوء اما پاسخها یه صورت
واحدها یا قطعههایی ا
صفحه 51:
ia خودکار بودن
بردازش سريع زمانى كه محيط قابل بيش بينى است بسيار مفيد <
Soe oboe re ron)
.وحشتناکی منجر می شود
حداكثر فايده خودكار بودن را در مهارتهاى بسته كه محيط نسبتا قابلك بيش <
بینی است ؛ می توان دید
صفحه 52:
ia خودکار بودن
تولنايى براى بردازش خودكار جككونه به وجود مى آيد. (تمرين) «
.تمرين وقتى بيشترين اثر را دارد كه در شرايط يكنواخت انجام كيرد <«
تمرين در شرايط يكنواخت يعنى تمرينى كه در آن يك محرك ويزه هميشه <«
a solo aed جراغ قرمز ترمز
كردن
صفحه 53:
۳۳ 2
(تاخير در ياسخ به دومين محرك دوره بى ياسخى
اا ا م
.اين يديده در فريب دادن
Se ee) لك
ار ۳۳
ath.
صفحه 54:
دستها جه موقع در كار 2
كنند
Le Se Re ere PE OB TTB ers)
Sele Se te ee Lee te So
)ماليدن شكم به طور همزمان
صفحه 55:
دستها جه موقع در كار 2
Ris
بعضى از انسانها با توجه به شغل خود (نوازندكان ؛ ورزشكاران ؛ «
2 22 وس
aos
صفحه 56:
+ گانه حافظه
ROE Yee a Be ered
.حسی ترین جنبه حافظه است
.پردازش اطلاعات به صورت موازی است
پردازش اطلاعات باعث نگه داری موقت #۳/0ثانیه ای در ذخیره حسی
.كوتاه مدت مى شود
VovVV ¥
صفحه 57:
+ گانه حافظه
۶ حافظه کوتاه مدت : a
2 Te een ee eee > Peete
داراى ظرفيت بايينى است و نمى تواند بيشتر Lam Bye EOS eo SUB
را
.درون خود نگه دارد
.محدودیت این حافظه 0انیه است <
صفحه 58:
: حافظه دراز مدت ۶
.داراى ظرفيت بالايى است و محدوديتى ندارد <
اطلاعات به وسیله پردازش کنترل شده که در حافظه <
0
.داری می شود
It SS Th Te Sot Bo) یا
سواری یا شنا کردن پس از سالها بی تمرینی یه طور کامل
000
مهارتهاى كلامى و ذهنى ( لغات زبان خارجى )و <
.مهارتهای حرکتی مجرد آسانتر فراموش می شوند
صفحه 59:
۹ درونداد محیطی
از طريق
فرایندهای بازیافت
برونداد حرکتی
شکل ۲۱۳ سه بخش مجزای حافظه انسان.
صفحه 60:
نظریات در یادگیری
..تحقيقات در يادكيرى در سه حيطه ميباشد
Pee
رفتار گرایی
ذهن كرليى ( شناخت كرايى)
VovVV ¥
صفحه 61:
"۳ نظریات در یادگیری
۱
وا eee Pee ae re rene te
صفحه 62:
بنیاد نظریات یادگیری
رفتار كرايى
.بيشواى اين مكتب ارسطو بود
بر ارتباط بین محرک و پاسخ تاکید داشتند
.روش بااگیری برمبنای آزمایش و خطا میباشد
دانشمندانی چون پاولوف ؛ لسکینروثرندایک فعالیت کرده اند
فخ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 63:
گرایان )
52-5-2220
[۱
cers Te tor ات
دانشمندانی چون کهار ؛ کافکا ؛ ورتهایمر؛ ژان پیاژه؛ برونر در اين زمینه
.كار كردند
ia ذهن گرایی ( شناخت گرایان ؛ خرد
VovVV ¥
صفحه 64:
i آماده سازی وو راهبردهای طرح ریزی
Cas
اين فصل اصولى را به شما عرضه ميكند كه از طريق آنها بتوانيد مشكلات جكونكى <
fv eS eo ۱
صفحه 65:
98 مراحل یادگیری
Tr eye cote ee ee معرفی میکنند که دارای سه
.مرحله است.
| Ere ay
۲ مرحله حرکتی
< مرحله خودکاری
صفحه 66:
. تکلیف برای فراگيرنده تازه است
1
و ......... مطرح است
تمامی اين مرحله به مسائل شناختی مربوط میشود ؛ پس میتوان از وسایل
.کمک آموزشی بهره گرفت
ی
.اشتباه در ابن مرحله زیاد است <
صفحه 67:
مرحله حرکتی
1 a ore
£35 Bye CS pa haa oly AS Sm Gla Sl athe jh yp 5S
.معطوف میشود
ثبات و کنترل - اعتماد به نفس- پیشرفت سریءتر-بهبود سریع در اجرا-
نظارت بر بازخورد- شناسايى خطا-افزايش سريع در يكنواختى حركت از
.ویژگیهای اين مرحله است
2110011011011
صفحه 68:
مرحله خودکاری
.نیازی به توجه ندارد
53001010006
. اعتماد به نفس بیشتر است
.قابلیت شناسایی خطاها بیشتر تکامل می یابد
.تولذایی در اصلاح حرکات
.پیشرفت در اجرا به آهستگی لدامه می یابد
۲ ۲ ۲ ۲ ۰ ۴
صفحه 69:
۳ ملاحظات پیش از اجرا
Ces wean ی
ایجاد انگیزش برای یادگیری
eS ye SE)
نمایش مهارتها
مدای
صفحه 70:
۳ ايجاد انكيزش براى يادكيرى
انكيزش براى تمرين (بعضى از فراكيرندكان ديرتر برانكيخته ميشوند) «
معرفی مهارت برای ایجاد انگیزه (به فراگیرنده بگویید که یادگیری مهارت ۶
0
بخشد.)
Trees tony ی
Bier ek Ow ec fer tt Seis ibyes NES Tee
دسترس باشد.)
صفحه 71:
۳ ل ا
تصوير كلى از مهارت راارائه دهيد. اين تصوير كلى از مهارت
.شامل دستور العملها ؛ الگو سازیها و نمایش است
4
eet est
توصیف کلامی برای جنبه های ابتدایی مهارت مناسبتر است
.از آموزشهای کلامی غفلت نکنید؛ چون شامل اطلاعات بسیار مفید هستند
مهارتها را از طریق مربوط کردن آنهابه آموخته های قبلی فراگیرندگان معنی 46
vvvvyvvyvyY
صفحه 72:
يادكيرى مشاهده اى و نمايش مهارتها
RE CENTRE IN Det te me sre oa Ore
توسط فراگیرنده ماهر یا مربی )زیرا به عنوان یک مکمل خوب است
۱ Ieee es eee eee ae)
۱3 we Ts Thien
51
الگو و نمایش اطلاعات زیادی را به همراه دارد ؛ پس بهتر است از روش
201200010
و
>
صفحه 73:
اصول بنیادی تمرین
: چند نکته <
0 ل 0 2
COS Vee Loe vee a ele Te code ی
.زیادی است
USS Tee OD ENB Lise Te es nn
صفحه 74:
84 Gi Mental practice ۳
4 Yee Te re Te
یک مهارت روانی است که در آن تصاویر ذهنی مثبت و <
ner is eee Lon ۱
عملکرد ورزشکاران بازتابی از افکار و احصاسات آنها است ؛ <
بس؛ ميتوانند با ايجاد تصاوير ذهنى مثبت از خودشان در حال
انجام مهارت؛مهارت خودشان را بالا ببرند
ايجاد تصاوير ذهنى موفقيت آميز احساس اعتماد به نفس آنهارا «
تقویت می کند.؛در نتیجه کمک خواهد کرد تا عملکردی با
.نتیجه مثبت پیش روی داشته باشند
صفحه 75:
۱
..بدنى در غياب حركت بدنى آشكار است
.ما نبايداين نوع تمرين را با مراقبه اشتباه كنيم <
صفحه 76:
16013101 مراقبه
ی
ees NPY Pe 0
.ما میتوانیم مراقبه را نوعی تمرین ذهنی بدانیم ۶
.به نظر ميرسد كه مراقبه براى عملكرد بدنى ی
صفحه 77:
موقعيتهاى بكار كيرى تمرين ذهنى
۱ ee
ب- برای مربیان
ج.برای درمانگران
دیرای ورزشکاران به خصوص حرفه ای ها
مسبراى افراد عادى( مثل خودتان؛ رهبران و......)
فخ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 78:
۳ زمان استفاده از تمرین ذهنی
الف- پیش از تمرین <
ب- در بين تمرين ۶
ج- بعد از تمرين و مسابقه DP
صفحه 79:
۳ دلایل استفاده از تمرین ذهنی
الف- ورزشکارانی که بنا به دلایل از تمرین فیزیکی محروم مانده اند؛ مثل ۶
مسافتهاى طولانى
۱
ج- یادگیری فعالیت جدید
د- باز آموزی مهارتهای گذشته
ل ا لك
؟ ۲ ۲ ۲
صفحه 80:
۳ مواردی که برای آمادگی جهت تصویر سازی ذهنی
بايد رعایت شود
اب
ب. آرامش داشتن هنگام توجه
0
ا سس
+ ارين با قاض و منظم
فخ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 81:
تصوير سازى
3 ير ساز
تمرین ie
حل برنامه 5 3
1 ۱ ۳
>
م اضح بيني
ی 1 1
.تمرين كنترل بذيرى
ag
صفحه 82:
۳ انواع تصویر سازی
الف - تصوير ساز ى درونى lane
این نوع تصویر سازی فرد تصور می کند که واقعا درون بدن خویش قرار
oes eee Sse ees 9
. می رود
ب- تصوير سازى بيرونى : در تصوير ساز ى بيرونى فرد ماتند تماشاى یا
BTS ae een 0
صفحه 83:
8 هدف ازتمرين تصوير سازى ذهنى
هدف ازتمرين تصوير سازى ذهنى ورزشى تا
ا ا eet Sole eB ee
صفحه 84:
تمرين 0 کسب مهارت
۱
.تمرین ذهتی ؛ بدنی و حالت کنترل بدن تمرین مقایسه می کند
: یافته ها نشان میدهد
.الف - تمرین بدنی بهتر از شرایط دیگر است
لل اك
il ل ا ع م لك
؟ ۲ ۲ ۲
صفحه 85:
0 0 Tre Se
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد؛ اثر بخشی تمرین ذهنی به توانایی تصویر سازی ۲
,فرد مربوط مربوط است
:مطالعات گسترده هال و همکارانش ۶
برخی از مرد م در تصور عملی که برایشان توضیح داده میشود با دشوار ی مواجه اند؛ <
,در حالی که دیگران می توانند با وضوح و کنترل زیادی تصور کنند
7 ee oe te ne eee
.يك مهارت است
صفحه 86:
0 0 Tre Se ۳
..تولنايى تصوير سازى يكى از متغيرهاى تفاوت بين افراد است <«
كليه افرلد ميتواند قدرتهاى تصوير ساز ى ذهنى خود را از طريق تمرين <
30100
ی
.ذهنى ورزشكاران است
صفحه 87:
8" جرا تمرين ذهنى موثر است
#دو توضیح وجود دارد <
الف -توضيح عصبى عضلانى «
ب. تو ضیح شناختی <
صفحه 88:
ال 0
بنیاد عصبی عضلانی بر این مسئله اشاره میکند که عضلاتی که در تمرین ذهنی فعالیت <
ا ل ا م ا ل لا
صفحه 89:
Fe SoD OCTET AE OE ECE Pan EEE
.فعالیت شناختی زیادی وجود دارد
ee bee ee ی
نبايد تعجب كرد كه تمرين ذهنى براى كسائى موثر باشند كه مهارت تازه اى <
.مى آموزند يا مهارت كهنه اى را باز آموزى مى كنند
5 ا ا ا ل ا re bad
021201000 ere) Pn
صفحه 90:
_ جه مواردى را بايد رعايت كرد
.الف- با مهارتهایی که خوب انجام میدهید تمرین را شروع کنید
.سپس روی مهارتهایی که می خواهید آن را بهبود بخشید امتحان کنید
.سعی کنید مهارتی را که روی آن کار می کید احساس کنید
Ce ee eo OT nen ee not cere ey
تمرین در ذهن خود مرور کنید
مدای
صفحه 91:
صفحه 92:
برخى از مهارتها بيجيده است.( يعنى داراى تكاليف زيادى هستند مثل زيمناستيك
.در آموزش جنين مهارتهايى نمى توان تمام جنبه ها را با هم نشان داد
ا ا 0
ل ۱
8 تمرين كلى در مقابل تمرين بخش بخش
M4
La Yee ee Mr Sib) bere" sn
POY COnTCR Pere ern Toe eB TCP
M4
صفحه 93:
ia مهارتهای زنجیرهای دراز مدت
eet eee ee Tree Sore Srey ی
۱۳ ا ا ال eh Sie p)
ee
.تمرین بخش بخش مناسب است <
در بسيارى از مهارتهاى زنجيرهاى اجراى يك بخش ؛ حركتى را كه در «
.بخش بعدی انجام ميشود را مشخص مى كند
صفحه 94:
i مهرتهای مجرد کوتاه مدت
ا ا ew LS Toe Ese Soke 42
.سریع و پرتابی باشد
وقتی که مهارتها ی سریع به اجزایی اختیاری تقسیم شوند و جداگانه تمرین ۶
گردند ؛ آنقدر تغییر میا بند که دیگر شباهتی به آنچه که در تکلیف کلی انجام
.می شوند ندارند و تمرین به یادگیری مهارت کمک نمی کند
صفحه 95:
حركات سريع اصولا به شكل حلقه باز كنترل ميشوند و تصميم كيرى در «
arene 1 0/111
fe Teo ead ا ا ۱
ree ye oC oD Tene enon
صفحه 96:
۳ تمرين بخش بخش بيشرو
Bee ets oe Yeas eye is BT A ی
در اين روش بخشهاى بزرك و بيجيده به تنهايى ارائه ميشوند «
صفحه 97:
در هفته چقدر باید تمرین کرد
۱۳۳ ۲
SS eee sles aries re ten Ts Sassy
.برای یادگیری مهارتهای عادی ؛ تمرین نه چندان روزانه بسیار موثر است
۱
۱۳1
مدای
صفحه 98:
.دوره هاى كار واستراحت
.دو دسته از تمرینات انبوه و فاصله دار معرفی میشود ۶
تحقیقات نشان داده است که کاهش مقدار استراحت بین نوبتهای تمرین زمان ۶
۱ se BES
.عملکرد را تضفیف می کند
.بین تمرینهای انبوه استراحت کمی وجود دارد <
.بین تمرینهای فاصله دار استراحت بیشتری وجود دارد ۶
.كاهش مقداراستراحت بين نوبتهاى تمرين عملكرد رط تضعيف مى كند
صفحه 99:
00
در تکالیف مجرد مانند شوت بسکتبال شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده ۴
كم شدن يادكيرى بر اثر كم كردن زمان لستراحت باشد و شايد بتوان كفت در
برخی از موارد به یادگیری کمک هم خواهد کرد
صفحه 100:
]۳ ee ee cee Te we
.مانند شنا و دوچرخه سواری است
.کاهش استراحت میزان پیشرفت را کاهش می دهد <
.تمرين انبوه اجرا را تضعيف مى كند و بر يادكيرى اثر كمى مى كذارد <
صفحه 101:
۱۳ er)
0
.خستكى ممكن ست در بعضى از مواقع صدمات جبران نبذيرى وارد كئد
2301000 ۱
4
نسبت تمرین به استراحت در مورد یادگیری همه مهارتها عمومیت ندارد .
oe oe ee ea ا ا ا ا ل
موی
صفحه 102:
صفحه 103:
۲۳ ۱ 8
.تمرین مهمترین عامل برنامه ریزی نیست ۶
اه
برای بهره مندی از تمرین می باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم. >
(کادی و جاکوبی (cle
ا 05
(شی و مورگان 9729 )(گود و مگیل 499)
صفحه 104:
| were ee ۳
در يك جلسه تمرين ممكن است نياز براين باشد كه جند تكنيك آموزش داده «
hon nin م ل ا 0000
ی
صفحه 105:
تمرین مسدود
۱ ohne
۱2 به اين روش كه در آن تمام كوششهاى تمرينى يك مهارت بيش
.مهارت بعدی کامل میشود تمرین مسدود می گویند
صفحه 106:
كدي
.در تمرين تصادفى ترتيب ارائه مهارتها آرايش تصادفى دارند ۶
فراكيرنده در اين تمرين مى تواند هر كدام از سه مهارت را بدون ترتيب <«
0000
صفحه 107:
آثار دو برنامه تمرینی چیست
|
كسانى كه با آرايش تصادفى تمرين كرده اند درآزمون ياد دارى امتيازات <
,بهتری به دست می آورند
هرجند تمرین تصادفی در طول مرحله یادگیری کمتر موثر است برای
ie) ۳[
صفحه 108:
0
ا ل اال 0 2
در صورتی که در تمرین تصادفی اين مسئله به خاطراینکه ویژگیها تغییرمیکند باعث
.فراموشی میشود وفراگیرنده می باید در هرکوشش برنامه متفاوتی را بازیابی کند
صفحه 109:
۳ جرا تمرين تصادفى موثرتر است
ارائه مكرر يك تكليف باعث ميشود كه اختلافات و شباهتهاى بين تكليفهاى <«
۱
در تكاليف حركتى حافظه با دوام ترى را به وجود مى آورد؛اين امر حافظه
را تقویت می کند. (شی و زیمنی 1999)
صفحه 110:
0 ا ا لك
استفاده شود
در ابتدای یادگیری یعنی در مرحله کلامی -شناختی ممکن است <
.تمرين مسدود كمى از تمرين تصادفى مفيد تر است
بس از مرحله اول يادكيرى مربى بايد براى يرهيز از تمرينات <
Ee Te een 0 5
به فراكيرنده توضيح دهيد كه تمرين تصادفى هر جند در كيفيت <«
۱
.یادداری بهتر عمل می کند
ee Tere Seite ec) ی
.داراى تأثير كمى هسنتد
صفحه 111:
صفحه 112:
الك
وازه بازخورد به تحليل دستكاه كنترل حلقه بسته باز مى كردد و به معناى «
.خبرهاى درباره تفاوت بين اجرا و حالت هدف است
.در کنترل حلقه بسته بازخورد به معنای خبر در باره خطاست ۶
صفحه 113:
الك
طبقه بندی بازخورد ۶
و
اب- بازخورد بيرونى <<
صفحه 114:
الك
بازخورد درونی ۶
به آن بازخورد ذاتى مى كويند «
خبرهایی است که به عنوان پیامد طبیعی و ذاتی یک عمل فراهم شده است.
Too) لت ل 5
.به طور مستقیم و بدون استفاده از وسیله ویژهای آنرا ادراک می کنیم ۶
صفحه 115:
الك
بازخورد بیرونی ۶
به آن بازخورد افزوده مى كويند <
م ا 000
.. عقربه کرونومتر ؛ امتیاز داور ؛ فیلم یا نوار ویدئویی بازی و
.با زخورد بیرونی بیشتر از بازخورد درونی است ۶
صفحه 116:
الك
ا دو دسته تقسیم می شود ۶
الف - آگاهی از نتیجه ۶
ب- آكاهى از اجرا <«
صفحه 117:
آكاهى از نتيجه
آكاهى از نتيجه خبرهاى كلامى يا قابل كلامى شدن در باره موفقيت يك <«
53010110
وجود بازخورد درونى دربسيار ى از حركات باعث بى نيازى از بازخورد <«
|
.است
,با وجود این ژیمناست باید منتظر امتیاز داور باشد ۶
صفحه 118:
آكاهى از نتيجه
تحقيقات نشان مى دهد كه بدون اكاهى از نتيجه به هيج وجه يادكيرى <«
تن
| TT Cy ar eas Phe
بازخورد بیرونی به شکل آگاهی از نتیجه باعث یادگیری سریع و پایدار می
BS
صفحه 119:
آكَاهى از اجرا
.به آن بازخورد جنبشى مى كويند <
اطلاعات افزوده اى درباره الكوى حركتى است. كه فراكيرنده آن را انجام <«
داده است مثل ( به اندازه كافى تنت را خم نكردى )
صفحه 120:
بازخورد بیرونی
.به طور خلاصه بازخورد بیرونی اين اعمال را انجام می دهد
000 NESE eh
00 Nee ke tent oe
So Ree rear tase Ce eon
.وابستكى به وجود مى آورد
فخ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 121:
ويزكى انكيزشى بازخورد
ی
.ارانه بیش از حد باز خورد از تاثیر اطلاعاتی آن می کاهد <«
بازخور عمومی تاثیر ویژه ای دارد . مثل اعلام نمرات در تابلوی <
اعلانات ؟۴
صفحه 122:
ee Sr 1 الك
جملاتی چون آفرین ۶
روانشناسان اين مسئله را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. ((سگ ۶
6
صفحه 123:
ee Sr 1 الك
: قانون تجربی اثر ۶
ی
SOS Eee ns 1
.که با پیامدی نامطبوع یا با تنبیهدنیال شود میل به عدم تکرار آن خواهد بود
اس و
صفحه 124:
ee Sr 1 الك
تقویت ناپیاپی : در این اصل بازخورد فقط هنگام لزوم ارانه می گردد و ۶
eee Stl nie oe ei iee Tes 220
,شود
کاهش تدریجی مقدار و تواتر تقویت در تمرین به موازات یادگیری رفتار ۶
Terre erry Cece cee horsey peer renner) 0
( آزمون خاموش سازی )
صفحه 125:
ويزكّى خبرى بازخورد
مهمترين مولفه بازخورد در يادكيرى حركتى خبرى است كه بازخورد در <
Se SE ا eee ree ee
56
.تداوم بازخورد خطاى اجرا را در سطح حداقل نكه مى دارد <«
.بازخورد بسيار زياد وابستگی به وجود می آورد ۶
صفحه 126:
صفحه 127:
۳ بازخورد بايد شامل جه اطلاعاتى باشد ؟
1 ay Se Foe
مقدارخبرهای بازخورد
0
اه
VovVV ¥
صفحه 128:
۳ . همخوانى بازخورد با آنجه كه قابل كنترل است
محتوای بازخورد باید با آنچه برای فراگیرنده قابل کنترل است ۶
۱
بازخورد بايد در باره ويزكى هايى باشد كه فراكيرنده مى تواند <
..آنها را كنترل كند
به عنوان مثال ديدن برخورد توب با راكت يا باتون بيسبال <
. کنترل فرد را بر ویژگیهای دیگر باز می دارد
بازخوردهايى كه خصايص حركت را شرح مى دهند بسيار <
مشكل خواهد بود و بيشرفت در اجرا آهسته مى كند. مثل
زمانبندی در اجرای حرکات ژیمناستیک
صفحه 129:
i همخوانی بازخورد با آنچه که قابل
.کنترل است
در طرح یابی مسائلی چون چرخش توپ ؛ قوس توپ و هماهنگی مطرح
۳9
.در آموزش در La EST Shi Soe Te TS
وقتى طرح يابى صحيح باشد استفاده ازيارامترها به عنوان بازخورد صحيح <
RTS ce م ا لا ال ا ا ل ere
۱ sD
.ناراحت نباشند
صفحه 130:
8" همخوانی بازخورد با آنچه که قابل
كنترل است
Wt EB) 6 ی
| iecn Pe ere fern he Ser ee ker)
.خواهد شد
صفحه 131:
مقدارخبرهاى بازخورد
Omit s Se tn ۱ لخ وچ
Cul,
جای تردید است که کودک بتواند همه اطلاعاتی را که به او بازخورد داده
.می شود در یابد و نگه دارد
ve Se ES ST ES eee fee is aes)
.فراگیرنده تبحر پیدا کرد بازخورد بعدی را بدهید
بیزخورد های متعدد را یکجا ارائه نکنید زیرا اطلاعات بسیار زیاد مفیر
003
صفحه 132:
بازخورد در باره جهت ؛ اندازه و دقت
يك سرى از خبرها مربوط به جهت مى باشد ( جب ؛ راسث ؛ يايين ؛ بالا ؛ <
۳
.مثال ؛ حركت ©سانتى متر به طرف جب بود «
.جهت بسیار مهمتر از اندازه است ۶
صفحه 133:
يخورد در باره جهت ؛ اندازه و دقت
ا اا ا ا ل ل كت
haere ال 20
گاهی دقت را بیشتر می کنیم مانند دستت ل UE
۳۹۹
.به نظر می رسد دقت بازخورد سود مندی آن را افزایش می دهد
صفحه 134:
بازخورد در باره جهت ؛ اندازه و دقت
.سودمندى دقت به سطح يادكيرى بستكى دارد <
در آغاز يادكيرى خطاى يادكيرنده آنقدر بزرك است كه بيان اندازه دقيق آن <
اهمیت چندانی ندارد
در سطح عالى مهارت اطلاعات دقيق تر مفيد تر هستند. زيرا خطاهاى اجرا
.كوجكتر و كمتر است و بازخورد غيردقيق كمراه كننده است
صفحه 135:
coe eer ۳
همانكونه كه بزشك دارو تجويز مى كند . بازخورد بايد ماهيت تجويزى <
Tee re mre Fre 2000
با آرامش و تلاش درس بخوانيد <
وگرنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحه 136:
coe eer
ie ee Ee اس تا
ages CRD sys errr
ويدئو ؛ اطلاعات بيش از حدى را نشان مى دهد و با يد قسمت مربوطه را
2010
ا لا عا Pee
1
صفحه 137:
۳ برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
برنامه ریزی بازخورد درباره زمان بازخورد دلدن یا ندادن بازخورد ؛ ۶
.سرعت بازخورد و مواردی از اين قبیل صحبت می کند
براساس قانون اثر ثرندايك برخى از برنامه هاى بازخورد ازبرخى ديكر «
اتف
صفحه 138:
۳ برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
بر اساس نظر ثرندايك هر تغييرى در بازخورد در eI Se
ارا دقيقتر ؛ مكرر تر ؛ فورى تر ؛ ير بارتر و به طور كلى مفيد تر كند ؛
BT 0100000000
عقل لین مسئله را تایید می کند <
صفحه 139:
برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
تولتر مطلق و تواتر نسبى <«
ی
010221-27
كوشش 000بازخورد تولتر مطلق(300000 <«
به درصد كوششهايى كه بازخورد دريافت كرده اند تواتر نسبى مى كويند. <
در مثال قبلی 66/0
| ST eh te Serr Wee wey
Pe eee eis ee rsh
صفحه 140:
برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
منظور از كوشش هاى تهى بر كوششهايى تاكيد دارد كه بازخورد دريافت <«
.نمى كنند
Eon et TeL ele Tee SL eos)
.با زخورد است
جشم بوشى از بازخورد در برخى از كوششها فرايندهاى خبر يردازى در
320000
صفحه 141:
برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
: بازخورد حذفی ۶
ا 0 24
اجراى فراكيرنده با حزف بازخورد در جند كوشش به شرط مهارت Lae
2100111
: بازخورد دامنه ای ۶
بازخورد دامنه اى به يادكيرى كمك مى كند ؛ بازخورد زمانى داده مى شود «
ا Eyres ee Er
صرف نظر كردن از بازخورد در كوششهاى صحيح حركت يكنواخت را «
م ا ا ۱
صفحه 142:
برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
: بازخورد خلاصه ۶
.جهت برهيز از بازخورد مكرر ازبازخورد خلاصه استفاده كنيد <
سرویس وا لیلل ترسیم نمودار توسط مربی 15 ۶
دادنب ازخورد با تاخیر نوعواز باز خورد
و
DP a ylai tt | pala,
le SEY Se SOS era Se
BO Tee oe Te ee ee (EBL Bil
.آزمون یادداری بهتر بوده اند
صفحه 143:
۳ برنامه ريزى بازخورريد جكونه بر يادكيرى تاثير مى
گذارد
: بازخورد خلاصه ۶
0000
ی
كا
بازخورد خلاصه بعد ار ©كوشش بهترين نتيجه را به دنبال «
.دارد
OT | ا ا aE Se hei
.بیشتر بازخورد داده شود
صفحه 144:
۳ |
گذارد
: بازخورد ميانكين <
Ns PID Tem otc RST SNe IPE
PESOS Ver Hr br SORE SPREE Street]
.امتیازات وی است
و
.آوربا زخورد می کاهد
ی
.فراگیرنده را بهتر در یابد
.در یک کوشش هر اتفاقی می افتد <
صفحه 145:
۳ جه زمانى بايد خبرهاى بازخوردى را
ارانه کرد؟
le a EST SES CS Ten reno
فاصله بين ارائه بازخورد تا كوشش بعد را تاخير بس از بازخورد . <«
ee
زمانی که بين یک حرکت و بازخورد آن عملی انجامنشود لازم <
.نیست مربی نگران ارائه هر چه سریعتر بازخورد باشد
در فاصله تاخیر بازخورد اعال تداخلی مفارت با تکیف <
regen en 00
در فاصله تاخير بازخورد كوششهاى ديكرى از همان تكليف <
.براى ى مفيد است
صفحه 146:
۳ بازخورد آنی
ی
TS EST Sie ny ۳
از نتیجه حرکتش آگاه می کند. (دیدن پرواز توپ )
بازخورد آنى فراكيرنده را از يردازش بازخورد حاصل از <«
خخ لاا PPS
eae ES Te EST Se ار
صفحه 147:
A
9 ا ار Soe ie
قبلی رابدهید.
بس از دادن بازخورد زمان كافى (©ثانيه ؛ براى فكر كردن و
ete eaae rT) |
BR ee fe te PCR Be evs Co BES ia
ويدئويى؛ نمودار
۱
اهميت دارد بازخوردى است كه در كنترل فراكيرنده باشد.
صفحه 148: