صفحه 1:
صفحه 2:
7 = مج محر
نی نب طرا یآموزی
مد 7 ود
کار از :
صفحه 3:
فراینر طرامی آموزشی مبتتی بر ابزار های زهنی :
(انتقاب موضوع مسئله
۲تملیل و شناسایی ماهیت موضوع
۳اتعیین اهرا فکلی
۶)نعیین ابزار های زهنی
۵)بستبوءشاسایی ,طرافی و سافت ابزار های زهنی
CH 1 ابزار های زهنی جهت رسیرن به اهراف برگیری
۷اه نمون هکار ی اگزارش یاوگیری
)ارزيابى ياوكيرى (از طريق معلم «فراكير,ساير فراليران)
صفحه 4:
جمع بنری و sf ead
رويلرر هاى جرير ۳ سافت فعلانه رانش و يارليرى
رویلرر های سازثر هگرایی ۳ _ پیش فرش انش یلگیری فرج از زهن فرگیر
نیست / مامصل تبربه های فرری یا جمعی ف رآینر های درونی میان افرار
ابزار ها ی زهنی رویلرر سازنر هگرایی:
توسعه و تقویت شنافت
GF Shan 8 سازنرهكراءانتقارى و در سطح بالا همراه با بوگیری معنا دار
v
صفحه 5:
انواع ابزار های زهنی:
سازمانرهی معنایی(پیگاه های اطلاعاتی,نقشه ی مفیومی)
اللوسازى بوبا(سيستم متبمر,ايزار هاى اللو سازى سيستم ها و ريز جهان ها)
ابزار هاى تفسير اطلاعات(ابزار هاى تبسمى)
ابزار سافت رانش(ابر رسانه)
ابزار ها ى لفت وكو(ارتباط از راه رورا
صفحه 6:
فوایر ابزار های زهنی
رركي كرون فرالير در سافت رانش
معط كلنولوزى +افرارح» قابليت ياوكيرى | اظرفيت ككرى أ
مگی بر هوش فرآلیران * زه ۳ هوشمنر یکامپیوتر
توزیع بارپررازش Bl
توسعه و تقویت ظرفیت شافت افرارح آکارلیی شنافتی و زهنی/تقویت و توسعه
انولع تقلر
باعث افزای شگارايي است اما با ابزار های بهره ورى متفاوت اثر.
صفحه 7:
ویّگی های عناصر طرامی آموزشی با كليه بر ابزار هاى ذهنى:
< یلگیری یعنی درگ رکردن فرگیران در تهرب معارار و هل فعالانه مسائل به ای
رريافت منفعلانه اطلاعات.
> فراگیران فعلانه رگیر مستیو و انتاب یا طرامی و سافت ابزارهای شافتی و وست
کاری وکنترل تن ها برای ستیایی به اطلاعات و تبزيه و تعليل و تفسيرء سازمانرهی =
آن ها و سافت رانش خور 9 (a OT ol,» Jali شونر.
م معلع پیشتر نقش یک تسوی bij) «ale ote مشاور و متنصصس موضوعی را
برعهره چارر تا رهبری و ملمیت.
صفحه 8:
Shs های عاصر طرای آموزشی با کلیه بر ابزار های زهنی:
CO ee eae 3
ابزارهای زهنی, رانش و واقعیت متعلق به خور را ميساز ئر.
رويلرر ترريس فرولرايانه و در عين هال استقرایی است, آلربه بفثی از یاگیری افراد a
در تعامل با ويلران شُلل م ى كير .
rly) الليزه در روش هاى سنتى, ييروثى و میطی بو ولى در اين اللو از دروت
پاگیرنره می باشر و مس لت وتمکل یکه اصل سافت رانش به وسیله فور
فرراست اللیزش ایبار م یکنر.
صفحه 9:
Sis هاى pole طرامی آموزشی با كليه بر ابزار هاى ذهنى:
ارزشيابى به صورت كلوينى و پایانی است. در اگلوهای رفترگرایی کلیه بر SO oh
آلمی همپون آزمون های عینی و مرارکاغزی است ولی در لین اگلو CAL Sl oly
مانثر آمون های عمگلرری, پروژه و .. مهم است .
< از لین لو می توان برای طرامی آموزش انواع مقتدلف موضوعها و در مقاطع
منتلف به تناسب استفار هكررء ام اکارای 7 ر مقاطع پایین به علت معروریبت
توانايى فراكيران در جستبوء شناسايى, ائتناب يا طراهى و سافت ابزارهاى ذهنى معرور
است و اين اللو مى توائر در مقاطع بالا و آموزش عال ىكارايى ييشترى راشته باشر.
صفحه 10:
معرفی اللوی ریگر(مرل یارگیری مبتتی بر پروژه(/۳۵1) یلی از برجسته
ترین و موثرترین مرل ها)
پاگیری مبتی بر پروژه اهراف سازثر هكرايان در آموزش و برورش را تحقق ميبفشر.
مشابه با روگرر مسئله ممور بوره اما در عین عال تفاوت هایی با آن ررد.
ممتوای آموزشی : تبارب زنرگی واقعی یارگیرترگان انتتاب شره
سژمانرهی مقوا بر اماس رویلرر تلفیقی
فراینر یگیری بیش از تاج آن اهمیت دار
معلم تسهیلکننره یارگیری و یاگیرترکان درگ هکشف و تولیر رانش
مميط ياوكيرى باير هم از لحاظ شنافتى و هم إز Bul عاطفی برای باوليرنرلان مناسب و بزيرا
باشر و موجهب مشارلت فعال ولشف و ابراع شور.
فرایثر طراعی آموزشی شایل سه مرعله طرح ریزی: امرا و ارزشاین است,
صفحه 11:
الي 2 Sea ee
تاريفبه كلوين و كلامل اين مرل از نظر ميلل نول (/1991):
۱۱ ۱۵۹۰ تا 1۵ ۱۷: آغاز پروژه در مرارس معماری در اروپا
0۵ ۷ ۰۷۰ پروژه* روش ترریس منظم ۳ انتقال Wat
تا 910ا:اجراى يروزه ها رر آ.ب و مرارس عمومى آمريلا
zs 1
90۵-۵+تعریف مجرر روش پروژه بازگشت از آمریا به اروبا
۰ ale ne ie
قا کنون:التشاف بریر ۳ انریشه پروژه مموری و موج سوم ۵
یعنی اشاعه در سطح پین الملل. ol
صفحه 12:
صامبنظران مرل پروژه:
-بان رویباگیری از طریق cul
-ويليا م كيليارتريك :روش پروئه( نش تکرفته از رگاه های وی) ۳ بعر از
۳ بعر از ريويى
فیط بازیری مک ,هرفمترهیره با تقش ال رشن تیور ۳ رهلفای بوگیری
مبتفی بر پروژه.
-ييايه «ويلوتسلى ,برايز4#» تقويت ايرج#*4 رانش - تعامل فرر با مبیط (هر فرر
سافت رانش منصوص به خور.
صفحه 13:
کات مثبت مرل پروژه
در عصر ماضر یلوگیری مبقی بر پروه رویگرری جریر «ر فراینر یار رهی - یاوگیری
اس تکه فوئبتقانه پژوهش های تبربی زیار یک رآمری و اثریفشی رویلرر یاوگیری
مبقی بر پروژه را در مقایسه با رویگرهای وگر نشان رازه il
علاوه بر لين تعرارى از رانشّلاه ها ياوكيرى مبتنى بر پرویه را در مرکز توبه فور
قرار داره Jil
انتقارات وارر بر مرل پروژه
«شواری طرامی آموزشی براساس این مرل
مانثر ناشنافته بورن این مرل و of pull fool
صفحه 14:
طبقه بنر یکلی اللو های طرامی آموزشی:
رورسته: رويلرر سيستمى و رویگرر سازثره whe
روبارز سيستمن ٠
مبتنی بر معرفت شناسی اثا تکرایی و عينيت لراين ميباشرء فعاليت هاى آموزشى
سر هم و به طور رقیق انبام می شوثر و از یک رونر زثبیرهای و فطی پیروی
م ىكنتر و مهمتر إيئله ياوليرنرلان در امر طراعى آموزشی مشارکت و فعالیت ثرارند.
اللوهاى معروف طرافى آموزشى براساس رويلرر سيستمى:
ail lash مريل و رلوك
صفحه 15:
ریگرد سازئره كرايى:
طراح آموزشی به بای انبام رارن فالیت های پشت سر هع و و قالب یک
rhs, سیستمی» ملزم به cule, اصولی اس تکه از آموزه های سازثر هگرایی
اقتباس شره انر.
سازثرهگرایی بر لین ایره لیر م یکن رکه یاوگیری هرز ور فلا رخ نمی رهر و عناصر
اماط هکنتره از قییل موقعیت, فعلیت ياوليرئره و یاگیرنره همه ر پلوگگی سافتن
رانش و معا برای یاگیرنره موثرثر .
صفحه 16:
سوال اول:مرل یلرگیری مبتنى بر برويه كرام رسته از رویگررهای طرامی_آموزشی
قرار میلیرر؟
مطالعه پیثینه تتعصی مرتبط با رویگرر یاگیری مبقی بر پرویه و رویلرر سازنر هگرایی نشان
می ره رکه مایت و oh oe ofis مبتنى بر يرويه با رويلرر سازنر هگرایی تناسب زیاری
جارد
كر يبزيري عله عمره ترين مفروضات سازثر هلرايى «رباره باوليرى و آموزش عبارت
افر از: سافت فعالانه رانش از جائب ياوكيرئره, lb بر باوليرى اصيل و معنى uly
اهمیت تعامل و همگاری در بریان آموزش» در تن صورت یارگیری مبتنى بر پروژه
Sis sb هایی اس تکه بنیان سازنر هگرایی آن را مار م ی کنند.
صفحه 17:
ی ون ما
* ابار شرایط و فراه مگررن فرصت Lat ly go علایق و هیانات رانش آموزان؛
* ایبار یک موضیت امیل و معنی دار برای یلرگیری؛
* دگیر نمورن فرآلیران با مسائل پیپیره زثرگی واقعی برون ارائه يك راه عل از قبل تعیین
شره؛
* لیر بر پرورش مهارت های اساسی فرآگیران؛
*برهکیری از وسیپلین های چنرگانه برای عل مسائل و ایبار فهع عمیق؛
* فراهم نمورن فرصت های تقر تآملی و فورسنبی برای رانش آموزان؛
* برقراری ارباط پین فرگیران» منابع» جامعه و متفصصان ارتباط؛
صفحه 18:
پاسخ نهایی به سوال و نتب هگیری:
ویّلی های کر شره از لین رو مهم اث رکه برفلاف اکلوهای سنتی و مرسو حکه tl, Ley
یک طرفه (معلع معور) مبقی انر, اللوی پرویُه ممور مبتتی بر یک رابطه پنرجانبه است.و این
Jee Shs یارگیری مبقی بر پروژه را از سار مرل ها متمایز می سازر,
ری مبقی بر پروه به معنی I) Sab طریق تبربه است این سل ب رت ی 555
فررى: سبك هاى یاوگیری, ly ise ها و اتوانی ها توبه م یکند. در لین مرل لير بر
رنياى واقعى رر رس همه امور است . تمام این ویّگی ها با مفروفات سازثرهگرایی
هماهلك و همسازئر؛ بنابراين به جرئت مى توا نكف تكه اين مرل با رويلرر سازثرهكرايى
تناسب ييشترى دارر ا با رويلرر سيستمى.
صفحه 19:
سوال دوم تيادليرى Gia بر پروئه و یرگیری مسئله مبور چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم
Wily
شباهت هاه
هر رو هبتئى بر مجموعه مراقل ياكام هايى هول يك مسثله يا پروژه .
با شناسایی یک مسئله یا موقعیت آغاز می شوث رکه زمینه یا موزه مطالعه فرگیران را هرایت م یکنر.
فرگیران به منظور پیشرفت ر یاگیری غور به پژوهش روی می آورنر.
درهر رو فرگیران به سلوح بالایی از نوآوری» الليزش و مهارت هاى سازمائرهى نياز رارئر.
هر رو نیازمنر یل روره زمانی نسبتاً طولانی اند.
هرف هاى آموزشی در هررو سباً نعطف اثر و به فرگیران پراساس علاقه شان اجازه انقاب می
ia
صفحه 20:
Gita shh بر پروژه و باوگیری مسئله میور چه شیاهت ها و تقاوت هایی با هم وارنر؟
شباهت هاء
*؟ مشارلت فراليران از جانب هر رو رويلرر مورر لير جرى است و تن ها تشویق می شونر تا نتیبه
culled فور ارزشیای یکنن.
هررو مّگی به فعالیت ها یگروهی انر.
علاوه بر موارر لا پیرنه و اسمیتس شباهت های بین لین دو مدل را در لین میران رکه هر رو رویگر
در عين ها لله مبتنى بر هملاری و مشارلت افر, بر یارگیری (فورراهیر) آلیر م یکنتر و از یک جهت
گیری چنر رشته ای پیروی م یکنر.
صفحه 21:
باوليرى مبتنی بر پروژه و یاوگیری مسئله مبور چه شباهت ها و تقاوت هایی با هع دارنر؟
تفاوت هاء
* فعاليت هاى يرويه اى به واقعيت عرفه اى نزويك ترنر و بنابراين نسبت به فعاليت هاى مسثئله
معور زمان) ييشترى هى طلبئر.
برفلاف یاوگیری مبتتی بر مسئله» در یلرگیری پروژه میور مریریت زمان و منابع به وسیله فرگیران
اهمیت زیاری oly
ei: ۲ ۳ ۳ 5 i 5 8 3 ۳
در فعالیت های پروئه ای در مقایسه با بارلیری مبتتی بر مسئله» یارلیری فورراهبر بیشتر مورر توبه
است و فرینر یلیر یگمتر تعت تسلط مسئله قرار میلیرر
ae 2 0 ۳ 5 ۳ ۳ ۳
فعالیت های پروئه ای بيشتر بر اربرر رانش توجه رارئرء در af (lle ارگیری مسئله ای پيشتر بر
آتساب رانش آلیر م کنر .
صفحه 22:
نت کیری نهایی در پاسخ به سوال روم:
در عمل تمیز بین اين رو روش واضح و روشن نیست.
و افيراً برنامه های تهیه شره ان .که ویگی هایی از هر رو رویلرر را چارا هستنر. آن ها چنین
برامه هایی را تعت عنوان یارگیری مبتتی بر پروئه امسئله قلمرار م ککن رکه تلفیقی از
whl مبتتی بر مسئله و پروژه است.
صفحه 23: