علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

فصل چهاردهم کتاب روانشناسی رشد دکتر مهناز علی اکبری دهکردی ارشد پیام نور روانشناسی عمومی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 28 اسلاید شکل گیری هویت وجه بنیادین تحول نوجوانی است. مطالعه علمی هویت در نظریه روانی-اجتماعی اریکسون ریشه دارد. طبق دیدگاه اریکسون الگوی تحول در فرخنای زندگی شامل هشت مرحله است و کیفیت گذار از هر مرحله از طریق چگونگی حل چالش ها و اهداف ان مرحله مشخص می شود. طبق این دیدگاه حل تعارض مرحله تحولی پنجم (هویت در برابر سردرگمی نقش) در نوجوانی و اغاز جوانی محقق می شود.

فرشاد اکبرنژاد

صفحه 1:
فصل چهاردهم سبک هویت در نوجوانی و ابزار اندازه گیری آن

صفحه 2:
هدف کلی السأآشنايى با سبك هاى هويت در نوجوانى و ابزار اندازه كيرى آن الساهداف يادكيرى لسأسبى هاى هويت در نوجوانى را تعريف كند السأكستره يزوهشى ارزيابى و اندازه كيرى سب هاى هويت در نوجوانى را شرح دهد السأخصوصيات روان سنجى مقیاس سبک های هویت در نوجوانی را توضیح دهد .

صفحه 3:
تعریف سبك هویت لساشکل گیری هویت وجه بنيادین تحول نوجوانی است. مطالعه علمی هویت در نظریه روانی!جتماعی اریکسون ريشه دارد. سا طبق دیدگاهاریکسون الگوی تحول در فرخنای زندی شامل هشت مرحله است و کیفیت. ار از هر مرحله از طريق جكونكى حل چالش ها و امداف آن مرحله مشخص می شود. طبق لين ديدكاه حل تعارض مرحله تحولی پنجم (هویت در برابر سردرگمی نقش) در نوجوانی و اغاز جوانی محقق می شود.

صفحه 4:
لسأحل چللش تحولی هویت در برابر سردرگمی نقش منوط به ّن است که نوجوان بر اساس مجموعه اهداف ارزشها و باورهای سازمان يافته فردی احساس با ثباتی از خود صورت‌بندی کنند. لساسودمندی مجموعه مشخص اهداف ارزش ها و باورهای وابسته به هویت رهنمودهایی فرآیند تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند در مقابل سردرگمی بی هویت باعث تداخل در فرآیند تصمیم گیری می شود و در نتیجه فرد در مواجهه با انتخاب های مهم زندگی بی احساس سردرگم و دوسوگرا است. ایجربه شکست در جل چللین تحولی وابسته به احسانی صميميت دو ‎le‏ الزوا در دوره آغازین بزرگسالی مولد بودن در برابربی حاصلی در دوره بزرگسالی میلنه و یکپارچگی دربرابر نامیدی در دوره کهسالی اثری منفی به همراه دارد:

صفحه 5:
‎(VA) ed‏ | جملة تحسيين محققلنی بود که مطالته تجیی مرحله منت در دای سرد رگمی اریکسون را عملیاتی کرد. ‏سا طبق دیدگاه مارسیا دووجه اصلی تحول هویت شامل اکثشف و تعهت است: ‏لساكتشاف بر جستجوگری فعال اطلاعات درباره ارزش ها باورها و سبک‌های زندگی جایگزین دلالت دارد ‎ago‏ مختمل بر تلاش بای تضبيم گیری درباره اینکه ,کنام امگانات با شخضیت فرد.هماهنگی مناسبی دارند و به کارگیری این تصمیم‌ها در گستره وسیعی از موقعیت‌ها است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:

صفحه 7:
تعریف سبک هویت السابرزونسكى( ۹ و ۲۰۰۸ ) از طريق بسط الگوی مقوله ای وضعیت هویت مارسیا الگوی فرآیندی سبک های هویت را صورت‌بندی کرد. آسااسطلاح سبک هویت به راهبردهای شناختی- اجتماعی اشاره دارد که افراد به طور معمول هنگام رویارویی یا اجتناب از تکالیف مربوط به ساخت و تداوم احساس هویث مورد استفاده قرار می‌دهند.

صفحه 8:
سه سبک پردازش هویت برزونسکی

صفحه 9:
تعریف سبک هویت از نظر مفهومی برزونسکی ابعاد اکتشاف و تعهد را حفظ کرد. با این وجود وی در توسعه پرسشنامه سبک هويت به منظور اندازه گیری سبک های هویت مانع از درآمیختگی ابعاد اكتشاف و نهد شد. سا در پرسشنامه سیک هویت سه مقیاس با هدف اندازه گیری انواع متمایز اکتشاف( اطلاعاتی» هنجاری و سردرگم- اجتنابی) و یک مقیاس با هدف اندازه گیری تعهد هویت طراحی شد.

صفحه 10:
سبک هویت اطلاعاتی آساسبک هویت اطلاعاتی بر وجود تلاش های اکتشافی تاکید می‌کند. ‎Sew gl‏ افراد اطلاعات مربوط به هویت را از طریق گستره از منابع به طور فعا هویت را از طریق وسیعی از منابع به طور فعال جستجو می کنند و نسبت به تجارب جدید گشودگی نشان می‌دهند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
سبک هویت هنچاری السأسبك هويت هنجاری از طریق فقدان تلاش‌های اکتشافی مشخص می شود. سا در این سبک هویتی, فرد بدون بدون بررسی دقیق و موشکافانه انتخاب های دیگر. اهداف و ارزش ها و تعهدات هویتی افراد مهم را می پذیرد.

صفحه 12:
لسآفراد با سبک هویت سردرگمجتنابی معیارهای هویتی توصیف شده به وسیله افراد مهم را نمی پذّبرند. ‎yi‏ از اکتشاف درباره هویت اجتناب می‌کند و ترجیح می‌دهند مطالبات موقعیتی و نیازهای کوتاه‌مدت فوری. تصمیم های هویتی و آنها را رهبری کند. ‏سااگر چه افرادی سردرگم-اجتنابی تا حدی اکتشاف می‌کنند. اما چنین تلاش‌هایی اتفاقی هستند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
سا شواهد تجربی مختلف نشان داده‌اند که ناتوانی در حل این چالش تحولی و فقدان احساس هویت با دشواری های تحصیلی (برزونسکی و کاک ۲۰۰۵ ) جهت گیری‌های هدف پیشرفت (کاپلان و فلام ۰ )روابط ضعیف با همسالان (دومن و همکاران ۲۰۱۲ ) بهزیستی روانشناختی و سلامت عمومی پایین (فیلیپس و پیتمن ۲۰۰۷ رجایی. بیاضی و حبیبی پور ۱۳۸۸) اختلال‌های خوردن (ویلر؛ آدامز و كيتينك ۳۰۰۱) سود مصرف مود و داروها (سماوی و حسین؛جاری:۱۳۸۸۰) و اختلال سلوک ([دامز و همکاران ۲۰۰۱) ارتباط دارد.

صفحه 14:
سا از لحاظ نظری, شکل گیری هویت در دو جنس از الگوی مشابهی تبعیت می کند و شواهد تجربی اندکی از نقش تفاوت های جنسی در شکل گیری هویت حمایت کرده‌اند(بوش و گارد ۲۰۱۲). بر اين اساس, به ندرت وجود ارتباط بین سبک های پردازش هویت و تفاوت های جنسی در پیشینه های پژوهشی گزارش شده است. (سوء‌ننز و همکاران ۲۰۰۵) لسأ نتايج برخى از مطالعات نشان داده‌اند که مردان در مقایسه با نان در سبک هویت سردرگم- اجتنابى نمره هاى بالاترى کسب کوده‌اند کسب می‌کنند( برزوتسکی ۱۹۹۲):برزوتسکی( ‎ )۲۰۰8‏ تاکید می‌کند که این نتایج؛ تفاوت‌های موجود در اجتماعی شدن نقش جنسی را نشان می دهند. ‎O‏ نتایج مطالعه فراتحلیل بوش و کارد (۲۰۱۲) نیز عدم معنی داری تفاوت های جنسی دسته های هویت اطلاعاتی و معنی‌داری جزئی تفاوت جزئی تفاوت های جنسی در سبک های هویت هنجاری و سردرگم اجتنابی را مورد تایید قرار داد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
خصوصیات روان سنجی مقیاس سبک هویت نوجوانان السأمرور شواهد تجربى مختلف نشان می‌دهد که تمرکز بر ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سبک هویت در کانون توجه گروه کثیری از محققان علاقه مند به موضوع هویت بوده است که پایایی و روایی این پرسشنامه را در میان نوجوانان مورد تایید قرار می‌دهد. السأيرسشنامه سبك هویت 151)اولین بار توسط برزونسکی(۱۹۸۹) به منظور اندزه گیری آن دسته از فرایندهای شناختی- اجتماعی که نوجوانان در رویارویی با موضوعات مربوط به هویت از آن استفاده مى كنلد» طراحی شد:

صفحه 16:
خصوصیات روان سنجی مقیاس سبک هویت نوجوانان آساطبق دیدگاه برزونسکی(۱۹۸۹) نوجوانان در مواجهه با تکلیف تحولی دوره نوجوانی از سه سبک پردازش شناختی استفاده می‌کنند. سا این پرسشنامه از طریق ۴۰ گویه سه سبك هويتى را اندازه كيرى وی می‌کند. ‎O‏ در اين پرسشنامه ۱۱ گویه (2 65 116.6 18 25 26, ۰30 33 ۰35 37) سبک هویتی اطلاعاتی اتتاره کرت مس کند. ‏لا وکویه(4, 10 ۰19 21 23 28.32 32.34, 40) سبک هویت هنجاری و 10 گویه (3.8 ۰13 17. 4 27 ۰29 31. ۰36 38) سبک هویتی سردرگم اجتنابی را اندازه گیری می کنند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
خصوصیات روان سنجی مقیاس سبک هویت نوجوانان سا هویت بر اساس دو عامل اکتشاف و تعهد مورد بررسی و اندازه كيرى قرار مىكيرد. بنابراين در اين پرسشنامه ۱۰ گویه 7:13 15۰12119 15 20 22: 39) که عامل تعهد را بررسی می‌کنند» نیز مورد سنجش قرار می گیرند. ‎O‏ نمره گذاری پرسشنامه بر اساس مقیاس مقياس ليكرت ينج درجه اى مشخص مى شود (كاملاً مخالف -1, مفخالف 22 ,تاحدودى موافق -3 هوافق- © کاملاد ۵) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
آخرین( سومین) نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه سبک هویت آسابرزو نسکی ۱۹۸۹ در آخرین( سومین) نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه سبک هویت برای هر یک از سبک های هویت اطلاعاتی .هنجاری و سردرگم- اجتنابی و عامل تعهد به ترتیب ضرایب همسانی درونى 9664:4670 .9076 و 9071 را كزارش كرد. »و ميلر و وين 1134 به منظور بررسى ويزكى هاى يرسشنامه تجديدنظر شده برزونسكىءاين پرسشنامه رابز روی ۳۶۱ دانشجوو با میانگین سنی21/5سال که 76درضد آن مرد بودند .اجراکردند.

صفحه 19:
لسأ در بررسی ضرایب آلفای کرونباخ برای سه سبک هویتی اطلاعاتی, هنجاری و سردرگم جتنابی به ترتیب ‎۵٩‏ ۰6 90۶4 و ۷۸۹6 گزارش شد. آسأاین پژومشگران دریافتند که تعدادی از مشارکت‌کنندگان در درک مفهوم اصلی برخی از گویه ها با مشکل روبه‌رو هستند . ‎JO‏ آنجا که تسخه اضلی پرسشنانه سیک هویت بر اساین قابلیت دانشجویان در پاننخ به گویه ها تنظیم شده بوده وایت و همکاران ۱۹۹۸ استفاده از آن نسخه را برای نوجوانان و نیز بزرگسالان با محدودیت در مهارت خواندن غیر سودمند ارزیابی کردند . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
ضعف در روایی سازه نسخه اصلی پرسشنامه سبک هویت و تحقیق وایت و همکاران 1998 گس ضعف در روا سازه تشه اصلی پرسشتامه شک هویت سیب شد کم در برخی از بزرسی ها روایط بین سبک های مختلف مثبت و معنی دار گزارش شود بر اين اساس ‎aly‏ و همکاران ۱۹۹۸ به منظور کمک به رفع محدودیت‌های پیش نسخه جدید تجدید نظر شده ثبت هویت را طراحی کردند. ‎Q‏ وایت و همکاران 991998 پژوهش‌های خود پس از ایجاد پاره‌ای تفییرات در نسخه پیشنهادی برنز ای به کمک چند متخصص در زمینه ی مطلب مطالعاتی هویت بیت ضریب آلفای کرونباخ را برای هر یک از سبک های هویت اطلاعانی هنجاری و سردررگم اجتنابی و تعهد هوبت به ترتیب ۷۰ 19 ۵ و ۷۸ 96 گزارش کردند . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
لس علی اکبر دهکردی. خدایی, شکری و دانشورپور ۱۳۹۱ جهت بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه سبك هویت برزونسکی ‎٩‏ در جمعیت ایرانی مطالعه انجام دادند. لسأدر ابتدا به منظور آمادهسازى آن در جمعيت ایرانی, این پرسشنامه به فارسی ترجمه شد و به دنبال آن از دو متخصص ز, انگلیسی خواننته شد که آن را به انگلیسی برگردانند. سا تفاوت موجود بین نسخه های انگلیسی و فارسی رزیابی شده و از طريق فرآيند ما مكرر. اين تفاوتها به حداقل ممكن کاهش یافت. لا براین اساس مترادف معنایی دو نسخه فارسی و انگلیسی به دقت مورد بررسی قرار گرفت. و بهدنبال آن برچند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بروایی محتوا و تطابق فرهنگی این پرسشنامه را تاکید کردند. نتایج طرح های تحلیل عاملی تاییدی ند گانه از هم ارزی ساختار عاملی ,بارهای عاملی و کوواریانس های عاملی در گروه‌های سنی و هر دو جنس به طور تجربی حمایت کرد

صفحه 22:
ساختار عاملي 9 ويژگيهاي روانسنجي نسخه فارسي يرسشنامة سبك هاى هويت ‎SS‏ ۱- ساختار سه‌عاملی سیکد‌های پردازش هویت ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
خصوصیات روان سنجی مقیاس سبک هویت نوجوانان ایرانی الدانتايج این مطالعه نشان داد که در بین نوجوانان ایرانی با تعلق به گروههای ستی و دو جنس متفاوت بمفهوم سازى الكوى بارهاى برجسته و غير برجسته: نيرومتدى رابطه بين كويههاى هر مقياسس خاس و سازه زيربنايى آن و همبستكى هاى بين عوامل هم ارز هستند. سا هم ارزی اندازه گیری پرسشنامه سبك هويت در زير كروه هاى مختلف در تعميم قابليت کازبردپذیری این پرسشنامه از اهمیت قابل علاحظه‌ای برخوردار است(جهت دسترسی به:پرسشنامه به پیوست مراجع چه شود) .

صفحه 24:
پرسشنامه سبک هویت برزونسکی ساپرسشنامه 151 به منظور جهت گیری هویت اقراد توسط برزونسکی در سال ۱۹۸۹ ساخته و در سال ۱۹۹۲ مورد تجدید نظر قرار گرفت. آساین آزمون یک ابزار خود گزارشی ۴۰ عبارتی است که از ۴ زیر مقیاس تشکیل یافته است که شامل جهت گیری اطلاعاتی. جهت گیری هنجاری. جهت گیری سرد رگم اجتنابی و تعهد است.

صفحه 25:
خلاصه فصل سبک هویت و ابزار اندازه گیری السأمطالعه علمى هويت در نظریه روانی- اجتماعی اریکسون ريشه دارد و طبق این دیدگاه حل تعارض مرحله تحولی پنجم( هویت در برابر سردرگمی نقش) در نوجوانی و آغاز جوانی محقق می شود لسأطبق ديدكاه مارسيا دو وجه اصلى تحول هویت شامل اکتشاف و تعهد است. ااکتشاف بر جستجوگری فعال اطلاعات درباره ارزش هاء باورها و سبک‌های زندگی جایگزین دلالت دارد و تعهد مشتمل بر تلاش برای تصمیم گیری درباره اينکه کدام امکانات با شخصیت فرد هماهنگی مناسبی دارند می‌باشد. و به کارگیری این تصمیم ها در گستره وسیعی از موقعیت ها هست. آسأمارسیا بر اساس ابعاد هویت اکتشاف و تعهد ,چهار وضعیت هویتی رااز یکدیگر تفکیک کرد

صفحه 26:
السأشواهد تجربى مختلف نشان داده اند كه ناتوانى در حل اين جاش تحولى و فقدان احساس هویت با برخی از مشكلات همراه ابت ناز جمله دشوارى ماق تحصيلى تروابط ضعيف با ممسالان ببهريستى ‎ey‏ ‏شناختى و سلامت عمومى يايين .اختلال هاى خوردن و .. لا وجود ارتباط بين سبك هاى يردازش هويت و تفاوت ى جنسى در ييشينه هاى يزوهشى به ندرت كزارش شده است. فتایج برخى از مطالعات نشان داده اند كه مردان در مقاسه با زنان در سيك هويث سردركم- اجتنابى نمره هاى بالاترى كسب مى كنند Q همچنین مرور شواهد تجربی نشان می دهد که تمرکز بر ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سبک هویت در کانون توجه گروه کثیری از محققان علاقه مند به موضوع هویت بوده است که پایایی و روایی این پرسشنامه را در میان نوجوانان مورد تایید قرار می دهد .

صفحه 27:
‎Oo‏ حصوصیات روان سنحی پرسشنامه سیک هویت بروونسکی 989 لبه منطور انذازه گیری ان دسته از فرایند های شناختیجتماعی طراحی شده که نوجوانان در رویارویی با موضوعات مربوط به هویت ‏استفاذه می گزدد: لساپرسشنامه سبک هویت برزونسکی از طریق چهل گویه ۰ سه سبک هویتی (سبک هویتی اطلاعاتی سیک هویتی هنجاری و سبک هویتی سردرگم- اجتنابی )را اندازه گیری می کند. لسازانجا که هویت بر اساس دو عامل اکتشاف و تعهد مورد بررسی و اندازه گیری قرار می كيرد . بتابراین در لین پرسشنامه 10کویه عامل تعهد را بررسی عی کنند . در ادامه فرایتد اعتبار یلبی این مقیاس در خارج و داخل کشور تبیین شد . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
a 5: ; 3 4

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان