صفحه 1:
۱
۰ a
صفحه 2:
صفحه 3:
سپاس حق که جهان را به زیباترین شکل
ernie eee ل ل يي
روح کودرانثاز گرد و گوهر عفل را به او
وا مسر 3
ret] eg Per ار
صفحه 4:
00
es ل ا ا ل
هستي مي بخشند و ابعاد. هستي او را افزایش مي دهند.
Feber ance ١
VS RACINE
eal re res a
آن را دارم » همگي ابعاد وجودي و هستي او هستند که ee
تشخیص مي دهند » هر چه کمیت و کیفیت این دارايي ها بیشتر باشند »
۱
ere epee wee eye ee ech ESS TORO Ts TES!
ا ا gn een
مطلب از جنبه اسلامي نمي توان تردید کرد.
,پوشیدن زن خود يكي از مظاهر لزوم میان مردان و زنان است
صفحه 5:
۰
: عاشيه زنان انصار را جنين ستايش مي كرد
em ل ل ال 8 01
any ل ا ا 1 ا ا
را با روسریهایم شکیمیي وشاندند , گ وپیکلاغ 00
2 نشسته استت» (سوره نور/ 31)
أيه اي كه معترض حدود يوشش است أيه 31 سوره نور است
ee ener nec 00
ا ICE y لك Reo
fore yra mn) 1 cry
«.شناخته شود
ان ا TORI ار اس ۳
سا reared re es 1 ار اه
[Ice Teeter ها رن . ايزا
Poor i pero on
صفحه 6:
م اش دعوتت مودند :»-
صفحه 7:
۴
۱۳ eee Rog
RET abel ol bry sued
crys)
ا 01 لنّساء» بيشترين خير وأ
صفحه 8:
آن چه مسلم است این است که قبل از اسلام حجاب در جهان وجود
داشته است و الللام متكبر آن نيست .بدون شك» آفرينش لباس و
بوشش به تناسب ويزكي هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري
. انسان به آن »يكي از نعمت هاي بي دليل خداوند محسوب مي شود"
قرآن کریم در مورد آفربنش لباس چنین مي فرماید
- طوفوزند آدم! بیلوشما لباسفرو فرستاهیم کملندام شما راحي
پسوشاند و علیه زین شمللستو لباستسقوا که بسمترلسلینآباتضلوند
تکیستبساشد كهدامتذ كرو بلدا بكيرند ۰(تفسر مجمعللیان) ©
برخي مفسران نزول لباس را چنین تفسیر كرده اند كه:خداوند با فرو
فرستآدن باران » بوته هاي پنبه را از زمین مي روباند و جهار پایان را
مي پروراند تا آدمیان خود را شانند و از سوي دیگر خود را بیارایند
. و زینت نمایند
توجه به داستان آدم و وا یز فطري بودن بوش را اثبات مي كند
صفحه 9:
نهک یهودیان -تورات چنین آمده است
صفحه 10:
: وبل دورانت دو كتاب تاريخ تمدن (ترجمه فارسى ) جنين مى نويسدٍ
را ار ی ۱
سر برهنه به بیان مردم می رفت و یا در خیابان نخ می رشت يا با هر
ere ee SB ie ۱
در خانه صحبت می کرد » همسایکان صدایش را می شنیدند » در آن
EE eS lle Te) a ee oe oD) od
علیهد) حجابی که در قوم بهود معمول بوده است بسی سخت تر و مشکل
300000
Lr يي
بس از داريوش ؛مقام زن مخصوصاً در طبقه تر تمدن تل بيذ كرد
زنان قیصر چون برای کار کردن ناجار از آمد و شد در مبان مردم
ار
را الت
شان را فرا كرفت و اين امر خود مبناى برذة بوشى در ميان مسلمانان به
ی
در تخت روان روپوش دار » از خانه بیرون بيایند و حق نداشتند هیچ
. مردی را و لو پدر یا برادرشان ببینند
صفحه 11:
جواهر لعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مى كويد حجاب
ازملل غير مسلمان » مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد
شد.وى در كتاب « نكاهى به تاريخ جهان » ضمن ستايش از
ie ۲
: مى كويد
۳۳ te
ce 9st
صفحه 12:
در داستان رستم و سهراب تهمینه که دل به مهر رستم بسته است به پرده نشيني
: تفاخر مس 5 کل
ز پرده برون کس ندیده است مرا نه هرگز نرکس آوانشنیده است مرا
و یا در داستان سباوش؛کیکاووس فرزند را به شبستان خویش هدایت مي کند ت
: در آن جا خواهران پوشیده روي خود را بنگرد
پس پرده من تو را خواهر است چو سودابه خود مهربان مادر آلليت
پس پرده پوشیدگان را ببین زماني بمان تا کنند آخرین
صفحه 13:
در تاريخ مى بينيم كه زنان يوناذ
صفحه 14:
: در باب مصونیت زنان مسلمان در قرآن آمده است
ای سيامبي ! سه هصمسیان و حقبان ونان بط ایمان ۲
يكو . پسوشش هاینخود را در بسي بگیند که به آيچ
كونه متي شناكم شدد و موره أزأز هوا كت
آمپزنحه و معربان است. »اب٩۵ ۱
حجاب أكساس وأنيا ی اسث و شرم» حبا
مد با تا 7
sie eke
صفحه 15:
: در سخنان ججه السلام قرانتی آهده اسب
شمط جنس مرغوسرا در كلدو ید DRG)
تلویزیون پنرجه می اندازید. . کتاسقیمتی زا طد
. ميکنیت بنابواين حیاسو جد نشیانه ارزش اسب
حجاب. مانع تحصیل نیست . صد ها هزار دانشمند.
أيزائنى شاعد اين أدعاست. . حجايا | جمقوزی -
اسلامی ایران است . دنید انقلاب. ۱ ۱ ۱۲
حجاب مى شناسد. قرائتی ۷۸ ۱۱
: و در قرآن آمده است
و اگه زنان در بسطزار . خرید و ضپوش می Ke sein
شم دپیلید جسی از آنان پسرییش کیدید . سایستی
از پس ججابو پسوششن ساشد .جاحزاب COM
صفحه 16:
روان شناسي پوشش
انسان ها داراي انتخاب و جبر مي باشند , انسان مختار است که
انتخاب کند هر آن چه را که بخواهد تا بي نهایت برگزیند . چه خوب و
چه زشت و چه زیبا از هر چه.می داند . آما عوامل محدوّد کننده اي به
نام جبر وجوذ دارد . آن ها
نباید از Ti
اي رین مج
احساس رم به عنوان
۱ . از صفّات مخصوص اذ
صفحه 17:
پیدا کرده است و در , بشر به پیشرفت خود ادامه داده به
حدّي که نه تنها به عنوان پوشش 3 3۳9 شرایط اقليمي تغییر کرده » بلکه هم
سو با ييشرفت تمدن ۰ فرهنگ و متناسب با آداب و رسوم و اعنقادات مردم»
. دگرگوني هاي بي شماري در طول تاریخ داشته است
لازم به بیان است که علت اصلي و تفاوت شکل ظاهري پوشش,درهبین زن و مزد»
وجود تفاوت هاي ذاتي بین اندام هاي مرد و زن و جنبه(هنآي فرهنگي و ارزشي آن
است
براساس يك نگرش گذرا و كلي مي توان گفت : تغییر در پوشش بانوان به © عامل
بستگي دارد : نخست محدوده اي که شریعت الهي قرارداده است . دوم زمینه اي که
دمیده از فرهنگ هر جامعه مي باشد و در نهایت ذوق و سلیقه بشري که هیچ گاه
ثابت و یکسا آنبوده و بدیعه آفرین و آکنده از تنوع بوده است .شریعت اسلام ضوابط
١ 3 آخاصي را براي زندگي فردي و اجتماعي انسان تعین نموه است ۰ حفظ
زن و مرد از جمله مواردي است که لزوم آن را در.قزآن » روش و سنت.
. رسول الله (ص)و رهنمود هاي ائمه معصومين (ع)طلزيحاً مشاهده مي نماییم
صفحه 18:
هر کس از ایمان و عفت و پأك دامني دروني و ذاتی برخوردار باشد . حفظ حجاب و
. پوشش ظاهري را هم بر خود واجب مي دآند چرا که ان دو لازم و ملزوم یکدیگرند
اگر چه حجاب حق ۱ ما آسایش-تعالی و
الهي - است. متأسفانه تحت ار بسياري از |
امل او در حفظ این حریم
شط وتا فرهنگي جوامع
. متحط بعضي از زنان نسبت (* 7 "ری آز این موهبت الهي سستي و غغلت مي ورزند
حون وان ارا :۳۳۲۰ مي ايران با تأسي به الكوي بزرك زنان
عالم فاطمه الزهرا (س) و در پرتو رهبري امام امت با حجاب خود جون سيري يولادين
در برابر رزيم 3892 20 ٠ 1٠١ شا ۱ « اله الا الله را بر يام اين كشور
. اسلامي به اهتزاز در آوردئد
حجاب محكم تز#بوسيلة 7701 ٠٠١ كتراندابه كفك أن احساس امنيت و
يي سالم کند . هم چنین"قوي ترين اسبرى كه مي تواند نكاه هاي آلوده افراد هرزه را
به خود بر گرداند ee, i le ISS.
۱ بر به تحمل آن نیست
از اين رو اگر زن پوشيدگي را مراعات نمایك و همراه با آن » عفت درون و تقواي باطني
را داشته باشد. نیز در سلامت دیده و دل خوه یکوشد از دا نت و
تا امنيي,هارمصون مي ماند و کمال و حفظ عفت عمومي در جامعه ر يت مى
.شود
صفحه 19:
صفحه 20:
porridge oe
Mecca en
آنها را به آب و آتش
و زن مث آتشاکز جا
مي کند و آن را خاموش ۰
eb ل ير
0000
صفحه 21:
3 Prt
0# ۲ .با یفتار و ن شانم طیه تنافضس ازگار ن
صفحه 22:
ی
ا يردن 1
و
و هی ۱
9
ل
صفحه 23:
از بين ببرد و تحت هيآ شرايطي قرار نكيرد و جنين و خن وم
یی ی ی سار 5
#فوذپنيري و قالب شكني اوست
07یامبر (ص)مي فرمایند
Pein pe Pepe eee eure en
و إم غلي (ع)مي فرهايد :
۹ خدا (ص)بودیم . آن حضرت به اصحابش فرمود : « صلاح
een و ۲ ۲
من به خانه رفتم و موضوع سؤال رسول اكرم (ص)را به فاطمه (س)كفتم ٠ فرمود : من جوابش را مي
: دائم
eer ee eee CEST em اا Co Sete
ا
پیامبر (ص)سخن زهرا را پسندیدند و فرمودند:«فاطمه پاره تن من است
صفحه 24:
جایگاه زن در انقلاب اسلامي
: امام خمینی (ره)فرمودند
لسلاممننگ نلشبسرلنسان خن را از آنمظلومیتیکه در جاهلینهلشت»
بسیرونکشید. حرحله جاهایتعرحلملیسود که زرمنلحیولنانو هتی
پلیبرتسر از آنها سود زردر جاهلینعحروم بود .زنب کانسالست آنهم
مسیکانسا ریسز یک و موب ی چام تسلست از دلمروانسانها پسیدا عرض وند.
جزنا تربيتسحيح رار خوخش كثور را آباد سيكنه عبدأ همه
سعادنها از دلمرزنساندهیسود » زرسابدمبداً همه سعادتها باشد
»(صحیفه نور)
مسئله حجاب به معنی متژوی کردن زن ثست آگر کسی چنین پرداستی از
حجاب داشته باشد » این یک برداشت کاملا غلط است.حجاب برای زن به
هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیست؛و دلیل
علمی این ادعا آن هایی هستند که در سطح بالای هر رسته اى به موفقيت
.های بسیاری رسیده اند
صفحه 25:
ee 5 .نا
لد الا مسلماى در الم 1۳۳۳ 5
دختو مسلمان بايد در رأه فرزانكى و yale و در راه خود سازي معنوی و أظاقى
تلاش کند و در alte glaze و مبارزه پیش قدم باشد . عفت و عصمت و
طهارتش در حدي باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودي خود دفع کند .
در دامن پر مهر و عطوفت و با سخان پر نکته و مهر آمیزش فرزندان سالمی
زا از لماظ روانی تربیت کند و مردان و زنان و شخصیت های جامعه را به
وجود آورد . چرا که ماهر از هر سازنده اي سازنده تر است و با ارزش sph باید
توجه کند که هیچ بحئی در زمینه های هربوط به پوشش gj متأثر از عجوم
تبلیغات غربی نباشد . زیرا آمروز آنان به اسم آزادی خوه را دز معرض دید
. همگان قرار می دهند تا وسینه التذاذ بیگانگان شوند
باید به زن به عنوان موجودی که می تواند خمیر مایه اصلاح جامعه برای
پرورش انسان هاي وال بشود نگریستت؟ نا معلوم شود کیست و أزادى اوبه
صفحه 26:
صفحه 27:
دچار فشار های روانی کردیده و تال روحى 1 از دست می دهند
ار
داشت . محمدى نيا(1117/4)
صفحه 28:
صفحه 29:
: دفولیشطلاقو کاهش|زدیلج -6
اهم توبیت زن و نقویت عاطفه و عفت و حبا و محبت خانوادگي و تعلیم اصول
oer rer sor. NN ee ure
قرار کرفته ت ee
از سوي دیگر بي : We of Joo Wea i pay 9 iS SEI
)5 ۰ رآ" کاهش مي دهد پلکه بسياري اوقات
بى خجابي دردنياق امزوز يه نآم le bl) Sucre به حد افراط رسيده
fe) 8) | aoa eee rey را
رز ال ۱
واقعي كلم Somme ۰
که گوبي هر يك . در میان قلیه و حضاريجدا گانه آند و کاملا ۳
و طهارت زندگي برخورداز 2 و این نتیجه عم به همان دستورات اسلامي
و
صفحه 30:
م م زيرا با ثابت بودن اين
troaee 0 7 cd 0
2 مر خافرادگي مستحکم تر و در
ل ون
0 ۲ ت ها و,رعایت آن به گونه
ee : ۳
ری 7
=e د خدا 35 ات ت که
تب
صفحه 31:
زن باید زيبايي ظاهري و حسي خود را در محدوده عقل و دین بجوید و جمال ظاهري
اش یا در لباس و اندام حفظ کند و زيبايي معنوي را با ظهور فعلي فضایل در نفس و در
رفتارش آشکار نمايد . زيرا خدا دوست دارد بنده اش نعمت هاي او را ظاهر
سازد- ,آشکار شدن زيبايي زن باید به گونه اي باشد که ژشتي معنوي و انساني را به
دنبال نیاورد و ظهور آن زيبايي ها در موارد و اموري باشت که غضب خدا را به دنبال
نداشته باشد و براي این که دارآي فضیلت انساني باشد.در جهت خشنودي خدا انجام
eee = 1
ار امین زيبايي در اندام و لباس ,خجشنودي وضابت تفس را در بر دارد
2 :امام علي (ع )مل فرمايظ
if لباسو جامعه غمولندوه را از ببيرمتيسرد.) (وسلنل لشیعه )کر
اسلام خواسته است که زن و ارزش هاي او جفظ گردد و همچون مرواريدي ممحفوظ
٠ بماند.عفت خود را پاك نگهدارد
صفحه 32:
: امام صادق (ع)فرمود
یاصنبسیاویند که به خاط. جملجود ب هکسناهو »
بساشد :در بسولبر دادگاه عد ليكو پسروردگارا ! مرا نیکو و زیبا
+ خلقک رشوو بسه لیس بیسه گستاه آاودد شدم
مي فرماید که مریم را بیاورند met از آن پرسیده مي شود که تو زیباتر بودي
یا مویم ؟
005 ابه جمال و نيكود 392 قريب نخورد
لا و مصيبتي را بیاورند که به
ن گاه بگوید : خداوندا ! بلا بر
افتادم
صفحه 33:
: با توجه به مطالب ارائه شده مي توان كفت
ا 1
دانند؛حجاب نه تنها باعث رکود در جامعه نیست. بلکه اگر به صورت
صحيح و ازروي اعتقادات مذهبي صورت كيرد.باعث حضور سالم و دور از
ا ا EP
.نتيجه مي تواند بكي ازعوامل بيشرفت جوامع اسلامي قرار كيرد
Tee erro ۳ 000
atv و 0022200
صفحه 34:
فهرست منابع
آشنايي عليه حعد.518:حجابحجابدر احيازا لعي قم:ياقوت 1
. لكبريم حمد يضا 1380 .حجابدر عصر ما .تهرلنبيام آزاحي 2
جعفريان يسول 1980 قم لنتشارلتعلیل»ا--3
حداد عاحل غ المعلي 1359 رسك كله و 4
حشتي محمد : 1380:لخلاق لسللمي تصرلزس ايعازة حقيقا
€ يحيعيان محمد حسن 1379 جند ليم وجملعديخ يرلعو زحجاب: هرلن نشر شاهد ٠
7 سادلتفهرسيد علي 1379.حجابريشيا رهش
.سعيدي يضا. 1380 .بريسي ثار و فولنه حجاباسللميتصرلزيهرولننور -8
شريعتي علي 1368 .زين تهرلن لنتشارلتجا بخش- 9
-:عطایيهز تضي 1373.دلستازطوحجابعشهد -10
عليهور.يوسفيضايي لصغر. 1384 .حجابآ زاحويا لسایتت بریز الحرار 117
محمد واشتهاحي محمد 1375 حجاببيانكر شخصيتينق م ناصر -12
.مطهري سيد مرتضي 1318.مشهد حجابتهرلزص درا -13
1:4- معين محمد. 1842 ..فرهنكهاريسيهعين تهرلن لمير كبير ٠
مهريزي مهدي 1319 لسيبشناسرحجاب تَهَرِلن جولنم يشد -15
صفحه 35:
صفحه 36: