صفحه 1:
صفحه 2:
موضو»
فول ينك
Leal) ste)
مهندس تجفی
<انشيويان
gett Ghat Coens
محمد همین فنایسی
صفحه 3:
جين و لايه های هزار ت
هر لايه در كنار لريه ديكر . همه جيز در
کنار هم است . هیچ اندیشه اک بر دیکری
ارجحیت ندارد ؛ تفسیری بالتر و فراتر از
. دیکری نیست . همه چیز افقی است
صفحه 4:
فهرست
مقدمه.1
2 تس لجینک. eget
معرفیآنار شساخص 5
ستاراتماقصیر ملق سدارمیقصو ندیینک را
منلبع 7
صفحه 5:
صفحه 6:
خر بررسى أثار معمارى در ادوار مختلف تاريخ مىتوان به رابطدى مستقيم و عميق بين نحودى تكرش و
ابدنولوزى بشر نسبت به عستى و اعتقادات او و به طور كلى آن جه را فرهنك مىناميم و آنجه كه به عنوان اثر
معماری عرضه مینماید پی برد.
به إين معنى كه تحوه ى تفكر و تفسيرانسان از هستى در شکلگیری معماری او به شدت تأثيركذار بوده الست به
عبارت ديكر آن جه به عنوان كاليد معمارى شكل مىكيرد. متأثر از كيفيات روحى اسث. كه خالق أن اثر مدنظر
ذاشته است درست به مثايدئ نقاشى كودكي كه از روی آن میتونبه نحوهتفکر و حالات
وانی کودک در
هنكام خلق نقاشىاش بى برد
مفارن با تحولات عظيمى که در چند فرن ابر در حوزدى تفكر صورت كرفته لستء معمارى نيز ستخوش
ركيت ظابى كرديده كبا خور د أن را مىتوان ع تقد سيكنها مشاغده كز به لين ممص فا لين ممسارى
لست كه أن تفكرات را توصيف مىكند.
هر تفکر جدید و با نظریه ی علمی تازهبعث ایجاد سیکی نو در معماری شده است.
این مطلعه ابتدا مقدمات فلسقی مرتبط با موضوع بررسی شد و عدبه تعریف فولدینگ در معماری و سپس
به نموه هایی از کارهای معماران در فولدینگ پرداخته شده تهایت آن که فهرست متیع مورد ستفاده در پابان
آورده شده است
آورده شده است,
صفحه 7:
معماری فولدینگ
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه ی پا یئی قرن گذشته يود. فلسفه ی فولدینگ برای
نخستین با توسط فیلسوف ققیدفرانسوی . دلز مطرح شدهمچون, دریدا از جملهفلاسفه مکتب پسا
ساختازكرابى محسوب مى شوددلوز نیز مانند دبا اساس انديشه ى خود را بر زير سول بردن بینش مدرن و
مکتب ساختارگرایی قرار دا فلسفه ی دلوز ؛ یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است. به عبارت دیگر می
ان بیان نمود که فو لدینگ یک طرح ضد دکارتی است. از نظر دلوز . هستی از زیر بت های عقل ریاضی
استخراج نشده است.وى در كتاب معروف خود . ضد اديب سر مايه دارى و اسكيزوفرنى (1972) خرد مدرن را
مورد يرسش قرار مى دهداز نظر دلوز» خرد هر جايى است.
فلسفه فولدينك منطق ارسطوبى را نيز زير سوال مى برداز نظر اين فلسفه . هيج ارجحيتى در جهان وجود
ندارد .زیر بتا و روینا وجود نداردفولدینگ به دنبال تعداد است و می خواهد سلسله مرائب را از بين يبرد اين
فلسفه در بى از ببن بردن دوكانكى هاست
صفحه 8:
قولد يعنى جين و لايه يعنى لايه هاى هزار تو یعنی هر لیه در کار لاه ی دیگر همه چیز در کنر هم
است. هیچ اندیشه ی بر دیگری ارجحیت ندرد «تفسیری بالات از دیگری نیست. همه چیز فقی استیه عبارت
دیگرفولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیانستراکت کند و کثرت و تبین را چایگزین آن کندفولدینک
اهم مانند ديكانستراكشن
ابى از بين بردن مينا هاى فكرى تمدن غرب ويا لاخص منطق و رياضى كوانه ى
مدرن اه
فولديتك بعمود كرابى ٠ طبقه بتدى و سلسله مراتب را مردود عى دائد. وبه جاى أن افقى كرابي را مطرح می
اكتد از نظر قولدينك همه جيز همسطح است . دلوز در كتاب خود به نام قولد ملا يبنيتز و باروك (0982)
جهان را جنين تبيين مى كند
(١ جهان به عنوان كاليدى از فولد ها و سطوح بى نهايت كه از طريق فضا . زمان فشرده شده . در هم بيج و
تاب خورده و ييجيده شده اسث)) دلوز هسنى و اجزائ آن را همواره در حال شدن مى بيند.
صفحه 9:
یکی از موارد كليدى در مباحث مطرح شده توسط دلوز افقى كرايى است. دلوز به همراه يار حمفكر خود .
فیلیکس گاناری . مقاله اى با نام ((ريزوم)) در سال 1976 در باريس منتشر كرداين موضوع در كتاب هزار
سطح صاف (1980) به صورت كامل تر توسط ابن دو مطرح كرديد.
ریزوم گی هی است بر خلاف سایر كيا هان . سا قه ى آن به صورت افقى و در زير خاك رشد مى كند. برك های
أن خارج ازخاك استدبا قطع بخشى ازسا قه آن اين كياه از بين نمى رود + بلكه از همانجا هر زير خاك
مى يابد و جوا نه هاى تازه ايجاد مى كند.
اين دو متفكر با مطرح نمودن بحث ريزوم . سعى در بنيان فكنى انديشه غرب كردند و اصول اوليه آن را زير
سوال بردند. از نظر أن هاء عقلا نيت غرب به صورت سلسله مراتب عمود وار درخت كونه و مركز مدار است.
صفحه 10:
صفحه 11:
داريوش شايكان » انديشمند معاصر ٠ در اين باره مى نويسد:
لابه زعم آثان سدلوز و كاتارى - تفكر غرب قرن ها در استيلاى الكوى درخت واربوده است .همه رشته های
مطلعاتی .عم از اه شناسی .الهیات. و هستی شناسی. زان او تفر پذیرفته ادقلانفه هموره در جست.
و جوی بنید و ريشه بوده اند انها نظام هاى رده بندى شده إيجاد كرده اند كه شامل مراكز توليد معاتى و
مقهوم سازی و دستگاه های خودكار مركزى . همجون حافظه های سازمان یافته بوده است.))
( در نقطه مقال نظام درخت ور ربزوم وجند باركى قرار دارد. ريزوم در نفس خود متعدد استء تعددى آزاد
از قيد يكانكى. نظام مبتنى بر تعدد قطعا يك ريزوم است وبا ريشه و انشعابات آن تفاوت دار ريزوم خود صورت
هاى كوناكون دارد » از كسترش سطحى منشعب در همه ى جهات كرفته قا برآمدكى و غدميس ريزوم عامل
ارتباط و دگرزایی است و امکان ایجاد شبکه ای بی پاین را فراهم می کند.زیرا هر نقطه از آن می تواند. به
نقاط ديكر وصل مى شودبر خلاف درخت که در نقطه ای ثابت ريشه می گیردریزوم حتی هنگامی که
صفحه 12:
شکسته از هم گسسته شود باز مى توائد حبات خود را از سر كبرد و هر جهت هاى دبكر رشد كندريزوم در
عين اينكه لايه لايه و وابسته به مكان است , مى نواند از جاى خود بر كند. و به بيش رود و حلقه هاى بيوند و
شبکه هی alt ale ane GAB, پی آمدهیی رپ درد :ریز تاد سیب اتاط تام
هاى بسيار متفاوت و حتى نا منناجس شود ريزوم منشكل از واحد هاى مختلف نيست . بلكه از تجمع جهت
هاى كوناكون تشكيل شده. نه آغازی دارد ونه بايائى . هميشه در بین راه است, ماهیت آن بی وقفه تقییر می
يابد. بتايرلين عامل دكرديسئ دائمى است. ماننددرخت + حاصل تولیدمثل نیستبلکه ضد تبار است. ير خلاف
گرته ها و طرح هاى تقاشى كه عدام عين خود راوید می کندببزم نقشه ای است که هموره قبلیت بر هم
خوردن یجادپیون. و تقیبر رادار و له هایورود و خروج آن متعدد است.
زیم نمی هد زک ودب yay js a مرغت وز لي (cio) gd
متحتق نمی شود بلکه چونبهطورامحدود کسترش می یا شبكه أى از حرف ربط و سود) را به هم می
تنداز همين رو قادر است فعل بودن را ريشه بر كند و آن را هزار تكه كند».
خلوز هم مافتناخرينا زفت اكات معنای را مردد میداد و معتقد به el ln jt la CA
تعامل و تحمل اين قرائت ها نسبت به يكديكر و در كنار يكديكر است.
صفحه 13:
شایگان درباره ی نظر دلوز می نوبسد:
اأفيج واقعدهيج بذيده , هيج كلمه و هیچ ندیشه ای وجود ندارذ كه معانى متعدد نناشته باشدنتيجتا تنها
جهان قابل شناسابى ٠ جهان تمايزها است» ويا به عبارتى جهان تفسيرها مزيرا ارزيابى اين جيز و آن جيز و كار
ظريف سنجش جيزها و معانى هر Se به والائرين هنر فلسفه يعنى تفسير تعلق دارد هيج جيز خارج از
تفسیرهای متنازع وجود ندارد)).
ایک احمدیمولف و محقق معاصر» دربره ی نديشه دلوزمی نوسد: ره های بی شمار به خانه ای می رستد
درهای متعد د قصر باز و بسته می شوند . همه چیز چند گونگی معنا را تثبیت می oS
صفحه 14:
بحث فولدینگ در معماری از اوایل ans بی 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سیک
دیکانستراکشن مانند پیترآیزنمن :فرانگ گهری ,زاها حدید و ختی معمار مدرنیست فیلیپ جانسون به این
سمت گرایش پیدا كردند از ديكر معماران و نظريه يردازان سیک قولدینگ میتوان از يهرام
يردل ٠ جفرى
كيبنيز + كرك لين و جارلز جدكز نام برد همانتد ديكانستراكشن ٠ خاستكاه فلسفه ى فولديتك در فرانسه و
معماری فولدینگ جر آمزیا پوده استه
این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تال نشان نمی دهند بلکهبه صورت نرم و لعطاف
پذیر ,پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند.این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود
باعث ایجاد یک پدیده ی همکون و یکپارچه نیز نمی گردد.یلکه ان عوامل و نبروها به صورت نرم و انعطاف
يذير در هم مى آميزند هويت و خصوصيت هر يك از اين عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لاه های درونی
ازمين كه تحت فشارهاى خارجى تغيير شكل مى دهند »در عين اين كه خصوصيات خود را حفظ مى كنند.
نظريه ى ديكانستراكشن جهان را به عنوان زمينه هابى از تفاوت ها مى ديد و اين تضادها را در معمارى شكل
مى ذاداين منطق تضاد كونة در خال نرم شدن انست تا خصوصيات يافت شهری و فرهتگی را به گونه ای بهتر
مورد استفاده قرار دهد.
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
دیکانستراکشتیست ها عدم هماهنگی های درون برنامه را در ساختمان و سایت نمایش میدادند وا
آغاز در برنامه ی آنها بود. ولی آ نها هم اکنون این تفاوت ها را تقابل نشان تمی دهند . بلکه آنها را به صورت
انعطاف يذيرى در هم مى آميزند و یک منطق سیال و مرتبط را دنبال می کنند
اگر در گذشته پیچیدگی و تضا از دل تقایل های درونی برنمهبیرون می آمد .در حال حاضر خصوصیات مکانی
. مصالح و برنامه به صورت انعطاف پذیری روی همدیگر تا می شوند .در حالی که هویت هر یک حفظ می شود.
معمارى فولديتك در مقياس شهرى در جايى بين زمينه كرايى و بيان كرايى قرار دارد. قرم هاى انعطاف بذير نه
به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل هاى دلبخواهى.
در مقیاس شهراین لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با
نید که از شزایط مخنیطی نهره نی جویند او آن ها را در متطق پیج خورده وامتخنی خود چای پبی دهند:
صفحه 20:
گرگ لین در تعریف
معماری فولدینگ می گوی
((فولد ينك يعنى تلفيق نمودن عوامل نا مربوط در يك مخلوط به هم بيوسته )ادر اين رابطه مى توان لايه
هاى رسوبى در كوه ها را مثال زد كه از فشارهاى درونى زمين روى يكديكر خم شده و بيج و تاب خورده اند. در
عين اينكه هر لايه خصوصيات درونى خود را حفظ كرده استه ولى با لایه های مجاور خود در
ها به صورت انعطاف بذيرى در كنار يكديكر انحنا بيدا كرده اند.
معماری فولدینگ,معماری نئبروک نيز ناميده مى شودددر معمارى باروك مسبك هاى يونانى برومى شرقى ٠
رومانسك ٠ كوتيك و كلاسيك روى يكديكر تامى شوند و كالبد بنا و سطوح مواج ديوارها نسبث به شرايطه
انعطاف پذیرندهمان گونه که در معماری فولدینگ العطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط علم جدید .
که همان رایانه است انجام می شود.
رايانه قادر است بین دو شکل + شکل هاى ميانى را براى انتقال نرم يكى به ديكرى انجام دهد.
صفحه 21:
صفحه 22:
این انتقال نرم مدت ها است که در فيلم هاى تبليغاتى . فيلم هاى ويديوبى و فيلم هاى سيتمايى اتجام مى
شود. در فيلم ويدبوبى مايكل جكسون به نام سياه و سفيد . تصوير صورت جند فرد مختلف كه از رنك هاء
جنسيت و سنين مختلف بودند و در مقابل جشمان حبرت زده ٠ تماشاكران تلويزيون . تصوير يكى به ديكرى
قبديل مى شد بدون أنكه بيدنده احساس كند كه إين لابه ها ى بين دو صورت كاملا متفاوت به صورت تصنعى
و يانا همكون به يكدبكر تبديل مى شوند.
در فیلمپایان گر 2 (2 66۳1010۵10۳ نیز هنر
که peony شنت اند ود وه
صورت جیوه در بیورد و همانند چیوه در هر شرایعی تفییر حالت دهد. در روی کف زمین به صورت یک کف
طقاس شود سهین از روی کف رد شنم و بهسورخاننان وبا خاش هی دک هید شوه
استفاه از ايائه اين انتقال و فیبر شکل به راحتی قبلاجرا است. و معمارانفولدینگ سعی می کنند که
معماری را با علم روز همگون و همسو سازند.
صفحه 23:
در اين رابطه بهرام شيردل در مصاحبه خود در مجله آبادى مى كوي
٠ فكر من وهمكاراتم در معمارى و شهرسازى » قبل انعطاف كردن فضاها لست به کون ای که وگو
وت ی قاری باق ربق ای ایب ویر زا وق ان
خود انطباق داشته باشد و فرهنك و تمدن موجود را غنى قر كند_انسان با گذشت.
افكار و خصوصياتش
paid a yt عکس لير لمان تمصا عم بإيدديه تيع أن عفني كتوم
يبتر آيزنمن به عنوان باتى طرح فلسفه ى فولدينك در حوزه معمارى . لفت "Weak Form” ارم ضیف را
مطرح كرده ست . قرمى که بل اطاف است و خود رايا شرا يط محيطى وفق مى دهدلذا قرم هايا لايه هاى
معمارى فولديتك ندر مجلور و همتراز يكديكر به صورت اتعطاف يذير و در اتطباق با شرابط كلى كالبدى ٠
اجتماعى ٠ و تاريخى محيط در سايت قرار مى كيرقد.
صفحه 24:
شباهت هاي فولدینگ و دیکانستراکشن:
۱-1 در بسياري از جهات (تقریباً در همهي موارد) دیکانستراکشن و فولدینگ در
فلسفه مشابه هستند, و در واقع فلسفهي فولدینگ کاملاً نشثت یافته از
فلسفهي دیکانستراکشن است. کثرت معاني و عدم ارجحیت در تقابلها در هر
دو فلسفه وجود دارد, اما در فلسفهي فولدینگ تضادها با انعطاف بيشتري در
کنار هم قرار ميگیرند .
1-2- هم در معماري فولدینگ و هم معماري دیکانستراکشن, هدف اصلي
پاسخگويي به قرائتها و تفسيرهاي مختلف از طرح است .
1-3- در معماري فولدینگ لایهها ضمن قرارگيري در کنار هم ماهیت خود را
کف ۱ کل ۱۱ هه فازو نی روند) همان ظور که در معماري دیکانستراکشن
احجام, اشکال, سطوح و... ماهیت خود را حفظ مي کنند .
1-4- هر دو سبك معماري فولدینگ و دیکانستراکشن با الگوبرداري از ale
. روز, فرمهايي را به وجود مي آورند
صفحه 25:
colar های فولدیگ و دیکانستراکشن:
2-1- در معماري ديكانستراكشن تضادها و تباينها در معماري به صورت مجزا
۱ ری فولدینگ هر چند این تضادها شکل ميبابند اما این
۰ ۰ ۰ ۱ اف بذيري در هم ميآميزند. به عنوان مثال با استفاده از يك
۱ !سم ادر [ذقت داريم, چه در معماري فولدینگ
ys re 51 ابن كه صيكوييم تضاد به مفهوم ارجحيت يك
ار pe سانا ست بلكه به معناي كاربرد همزمان هر دو
تنضر متضاد در طرح است.)
2-2- در معماري فولدينك به نسبت معماري ديكانستراكشن توجه بيشتري به افق
گرايي و هم ترازي است.
0 ب سبط اطراف سایت همزمان هم توجه ميشود و
هم در بعضي قسمتهاي همان سایت توجه نميشود, به عبارت دیگر بعضي
0 0 00000 اس ار کارت زارد و بعضي قسمتهاي همان طرح,
طراعي ارگانيك ندارد,
اما این توجه به طراحي ارگانيك در معماري فولدینگ از معماري دیکانستراکشن
بينانتر ست .
همانطور که در قسمت قبل گفته شد, هم معماري دیکانستراکشن و هم معماری
فولدینگ و حتي معماري پرش کيهاني نیز شياهتهاي زيادي به هم دارند و در
امنداد تجربههاي هم هستند که این حود تاشي از محوریت مشترك آنهاست که
.این محوریت مشترك همان «علم روز» است
صفحه 26:
مرکز گردهمایی بزرگ کلمبوس :
شاخص ترین ساختمان در معماریفودینگ لست.
(Columbus Convention Center )usal® سايت مركز كرد همابى
Se aS oll aah SLs پیترآیزیمن طراحی شده و
(1990-92)موضوع اشره شده :در قوق را به صورت.
طرح خود برا مركز كردهمابى
كالبد معمارى نشان داده اسشبه طور كلى هر اکثر شهرهای آمریکا ساختمانی هنم مرکز کردهمابیوجود درد
در اين نوع ساختمان ها يه صورت مستمر سخترائى ها و ثمايشكاه هاى مختلف از طرف اصناف و نهاد ها
كوناكون كه موقعيت محلى . ملى و يا بين المللى دارند بركزار مى شود.
صفحه 27:
مركز كردهمابى كلمبوس در شمال مركز شهر كلمبوس و در واقع در مرز بين مركز شهر و قسمث هاى شمالى
شهر قرار دارددر سمت غرب ساختمان هاى استريت كه يكى از دو خيابان اصلى شهر است عبور مى كند واو
جنوب نا شمال و مركز شهر را يه يكديكر متصل مى كند. از سه طرف ديكر سايت ٠ بز كراه هاى سرناسرى و
خطوط ره آهن عبور میکنند و پل های چتد طبقهمتعدد در اطراف سایت این خطوط زا هیکدیگرمتصل
کرده ستبهعبرتی در غرب سایت مهمترین مسیررباطی محلی و داخل شهری .و در سه طرف دیگرسایت
خطوط ارتباطی داخل و بين شهرى قرار دارد اشكل .و2
صفحه 28:
تصميمات اتخاذ شده ويا اطلاعات كسب شده در كردهمابى هاى ذاخل اين ساختمان از طريق خطوط تلفنء
قاکس و ینرئت و هنچنین مطبوعات و رسان ما ى مختلف به سراسر كشور منتقل مى شودالذا لز يك طرف
اين ساختمان مركز تبادل اطلاعات لست و لابه هاى مختلف ارتباطى از اين مركز اين اطلاعات را به مناطق و
مراكز مختلف منتقل مى كننداز طرف ديكر اين راه هاى ارنباطى از جهار طرف اين ساختمان عبور مى eS
لايه هاى مختلف ساختمان در حالت افقى با موقميت همسان در كنار يكديكر قرار كرفته اند و مجموع این لیه
ها مركز كردهمايى كلميوس مى باشد.
نکتهحاز اهمیت دیگر در طرح آيزنمن لين است كه ساختمان ذازاق يك IEG در مقياس ات كه به هر دو
أن ها بدون ارجحيث یکی بر دیگری توچه شده است. یکی مقیاس بزرگ شهر است و از دید داخل برج های
مرتفع مرکز شهراین ساختمان مقیاسی در حد بزركراه هاى اطراف خود دارد همجنين از ديد عابر يياده در
مجاور خیاباناصلی شهر مقیاس ساختمان خرد شده. و مقیاس آن در حد مقیاس نسبتا کوچک ساختمان های
محلى اطراف خیابن استد مرکز گرد همایی ساختمانی ست که به علث داشتن سالن های مختلف کنفرانس
مقياس بزركى دارد . ولى آيزئمن مقياس نماى رو به خيايان ساختمان را خرد كرده تامقياس أن باساختمان هاى
مقابل تناسب داشته باشد .(شکل 8)
صفحه 29:
آيزيمن مى كويد : اين سايت از جهار طرف توسط خيليان ها احاطه شده و اين لابه هاى مختلف خطوط حمل
نقل چهار طرف سایت من را احاطه كرده اند . از طرف ذيكر در اين ساختمان هر سالهکتفرانس ها سخترانی
ها واجلاس ها ى مختلفى بركزار مى شود و اطلاعاتى كد از إينجا كسب مى شود با خطوط مختلف الكترونيك
به نقاط مختلف لمريكا و دنيا مخايرة مى شود.
ابس اينجا دو سرى جند لابكى وجود دار
- لاي هاى خطوط ارتباطى حمل و تقل
2 - لابه هاى خطوط ارتباطى الكترونيكى
صفحه 30:
من اين لايه ها را بر روى هم نمايش داده ام . بنابراين شكل من بيكانه از سايت نيست و آنا از بطن خود
سايث وعملكرد ساختمان بيرون كشيده ام . ايده طرح منعلق به سابت است و هدف أن بودكه به SS
هنرمندانه به آيزتمن اين جند لايكى خطوط اطلاعاتى و راه هاى ارتباطى در عصر اير رسانه ها را در ساختمان
oye يه صورت كاليدى .به تمايش گذاده است. لاه های مختلف ساغتمان در حالت فقی ؛به ضورت همترز و
با موقعيت همسان در كنار يكديكر قرار كرفته اند و مجموغ این
الايه ها كليت واحدى را به نام مركز كردهمابى
كلميوس تشكيل ذاده اند
صفحه 31:
برع سیزر :
یکی دیگر از با های جالب توجه در این سبک سرنگون ساختن برچ سبزر در شهر شیکاکو توسط گرگ لین
منت برج سیزر :ه ارتفاع 110 طبقه:مرتقع ترین ساختمان نناخته شده یه نیک مدون است :این ساختمان
توسط شرکت معتبر :5:0:70بین سال های 1970-74 ساخته شدمهندس معمارآن پروس گراهام و مهندس
سازه آن فضلور خان سهاکستانیتبارود
این ساختمان نماد و تمودی کامل از سبک ميري و أسيعه ی عدرن استنتمای خارچی برچ تما پا شیشه هاین
به رنگ برنز و آلومینیوم سیاه رنگ پوشش شده است.و می توان آن را دنباله ی شیوه ی مبس ونده رو و شعار
کمتر پیشتر الست دانستناین پرج از نه عکعب مستطیل چسبیده تشکیل شده که به ضورت. سلسله وار هر کدام
تا ارتغاع معینی بالا می روند. دو مکمب مستطیل آخر بهارتقاع 443 متر می رسند.قضلور خان برای هر مکمب
مستطیل 25 ستون فلزی در نظر كرفت لذا برج سيزر از ته لايه -مكعب مستطیل- و هر یه از 25 لایه -
سيستم سازه- تشکیل شده است. گرگ لین در یکی از کار های خود -به صورت نمادین يا بر
ريشه ی این تماد مدرنیته و معماری مدرن زد و عمود كرايى را به افقى كرايى تبديل كرد .يس از انداختن يرج
ابه روى زمين ٠ لين لابه هاى هندسى طويل و قائم الزاويه آن را بر طبق شرايط سايت در بين رودخانه . خيابان
و ساختمان های مجاور ۰ هماند نوارهای خمیری شکل ۰ در کنار هم قرار دارداین لایه ها در عین این که هر يك
خصوصیات خود را حفظ. کردند » ولی با توجه به شرایط موجود در سایت ؛ به حالت نرم و انعطاف پذیر ۰ به
صورت افقى و يدون هيج كونه ارجحيتى در بين عوامل موجود در سايت قرار كرفتدد.
صفحه 32:
3
:
0
ِ
a ee =
: cm i to 7
DIFFER ee =
ES 7
y=
صفحه 33:
يزيرا ساختمان هاى ساخته شده . به
این سبک با توجه به شرایط محیطی شکل می گيرند و گسترش می یابند
تا کنون دراران هیچ ساختمانی به سیک فولدینگ ساخته نشده استراسته های مجاور هم در بزر های
مانزدیک ترین شکل کالیدی با مقهوم فولدینگ است.
صفحه 34:
متبع الهامفولدینگ: چند معایی
لغات کلیدی در معماری فولدینگ:
-كترت كرابي
it ak
oe
ضد دوگانگی
فد مرکزکرایی
iguanas:
لماعو قراس
لخد فواروايت
سلاف پذیری
تال رم
رم فعیف
صفحه 35:
مرکز هنر دانشگاه اموری:
مركز هنر دانشكاه لمورى ( 8186© لإ]1/808ل0الا /ا67000) در شهرآنلاتا در مرکا ۰1993 یکی دیکر از
كارهاى آيزئمن در زمینهفولدبنگ است. این ساختمانبرایدو عملکرد طراحی شد اول اموزش دروس
سينما و موسيقى به داتشجوبان اين مركز و ديكرى بركزارى همايش هل
أيزتمن با توجه به شرايط فيزيكى سايت و باركينك جند طبقه موجود دز مخل ٠ لايه ها ى مختلف ساختمان را
به صورت انعطاف بذيرى در كنار هم قرار داده است «اشكل 05
صفحه 36:
صندلی چوبی خم شده طراح فرانک گهری:
لايه هاى سازه ى هر صندلى بر اساس موقعيت تغيير شكل فاده شده استداين لابه ها در كثار هم عملكرد يك
صتدلى را بر أورده مى كنند .يا وجود اينكه هر AY شكل خودش را حفظ مى كثد ولى در كثار انيه هلى Bad حو
رابا آن ها تطبيق داده و تمام لابه ها در كنار هم يك صندلى را تشكيل مى دهند.اشكل 6
صفحه 37:
صفحه 38:
(lewis house) 9) sl
خانهلویس Sid My Ta gals 2 ewiS MOUSE) گهری و فیلیپ جانسون طراحی شده است. اتاق ها و
عملکرهای مختلف اين خاته به صورت لايه هاى انعطاف يذير در كتار يكديكر قرار ميكيرئد . فيليب جانسون معمارى
أست كه با توجه به شعار كمثر بيشثر USS 1S MOLE) cea خانه شيشه ای را طراحی کرد وی از معدود معمارنی
است كه در اكثر سبك هاى مطرح قرن كذشته آثار قايل توجه اى را به جاى كذاشته است اشكل 7و8
صفحه 39:
صفحه 40:
بهرام شیردل و معماری فولدینگ.
sy foc Jaro oes وین سد لوز معدو تعلق براي حممراحت و یه عای میدز
اد دز تسولات:معماری بعد تشن و عمها ممازیفولدنگ جست وجو کرد شا به مامت
نظری معماری است. ولی نظریهپرداز یه معنای اخص لفت نیست و نبید زا انتظار بیان مباحث نظری معماری
را داشت مبائى نظرى او در حبطه زيبابى شتاسى و تحول قرم دور ميزند و اين زيبابى شتاسى ريشه در بر نامه
هاى بيشرقته كامبيوترى دارد.
صفحه 41:
- طرح مرکز شهر لس آنجلس آمریکا یه سال 1978 میلادی طراحی شداین طرح متعلق به طراحی سه منطقه
مهم شهر لس آنجلس بودبنا به عقيده ى شيردل ٠ از آنجايى كهشهر لس آنجلس مركز تدارد. هدف عمده
عنوان كار راهمتابوليس» نام نهادند شيردل در شرح برنامه
انديشه هاى طرح ٠ برهيز از مركز كرايى soe
ge گوید: ((کالید منطقه دو. مشکل اساسی مطرح بود:اول اینکه با جقرافی شهر و بست طییعی موجود تمی
خواند + زیرا ذهنیت مدرنیسم اروپایی آنجا پیاده شده بوددوم اینکه کالبد منطقه تکه تکه بوذ شهرداری در
خولست تیه GATE pal مشطن ها دمم مربوط کند ما در خبان مات مقنمانی منوج
شدیم که این بخش ها نمی خواهند به هم مربوط باشند.در واقع زندگی در آن منطقه تکه تکه بوداستدلال ما
اين بود كه نبايد طراحی شهری به نحوی انجام شود که این بخش ها را بیش از آنچه که در متن شهر یه هم
مربوطند :بة هم مربوط کند. بر این ظرحی دادیم که اصول آن تقوبت بخش ها ء رفع کمبوذها و سازماندهی
جدید فضایی برای هر یک از اين بخش ها بودمدلما می بایست نا همگن باشد تا بتواند بخش های جدا جدا و
متنا قض را در خود جای (ars
صفحه 42:
مرکز گردهمایی نراد این طى يك مسابقه بين المللى به سال 1991 میلادی طراحی شد طرح مذکور .
کی مهسترین ورن تین ما له هس مه بو که پسهه سا 2193 ملذدی» در مه
۸ مخصوص معمارى «فولدينك» به همراه طرح هايى از معماران مطرح آن دوره جاب شد شهر را یکی از
شهرهلى باستانى زابن محسوب ميشود . كه در دوره اى محدود به عنوان بابتخت زاين مطرح بوده الست لذا فر
Jacky cals های خاضی بای طراخی وچود داشته اسشغمده ده شیردل دراه ی مشايقة. يلفئق
جاب اين سول ک(جگونه یک ساختمان می تون یک ققای شهری را یه وجودآود)و با ستاد بهمباحث
فولدینگ و هندسه توولوزیک وانست بای عوامل مختلف تایرگذاردرپرژه (هندسه سای فرهنگ زاین و
ايى شناختى معاصر )باسخخى انعطاف يذير بيابد.
صفحه 43:
- طرح جامعه شهر جدید شانگلیو در چین » به سال 1995 میلادی , طی یک مسابقه بین المللی ارائه شد و به
عنوان یکی از طرح های برتر سابقهنتخاب و همجدين موفق به دريافت مدال طلاى شهرسازى از جين شد
شیردل در بیان اهداف طرح مى كويد : ((حرف هاى جديد شهرسازى در اين طرح زده شد. خيابان ها در اين
طرح شهرسازى تنها وظيفه ى تفكيك مناطق را ندارند و در نتيجه , فعاليت هاى شهرى را از هم جدا مى سازند.
در شهر سازی . خیابان ها علاوه براين ٠ ابزار ارتباطى اندددر كارها دو شبكه مجزا در عين حال منطبق
یکدیگر طراحی شده استشیکه دسترسی + جدای JF gil) SS) می SAB lad Sed goad
روى هم لغزيده اندبحث مرزهاى شهرى يا مرزهاى عملكردى ويا مرزهاى ارتباطى در ینجا منتفی است.
كليت طرح بر اساس سطوح و لايه هاى كاربرى از جمله دسترسى ها ء ساختمان هاى عمومى و خصوصى ٠
فضاى سبز . فضاهاى صنعتى و تجارى , به صورت فولد در يك نظام انسجام يافته طراحى شده است و يادآور
زايش و فرايند رشد طبيعى است . كرافيك طرح ٠ بخشى از زيبابى شناسى آ ن را به وضوح مشخص مى كند
يلان طرح بر اساس جهار عملكرد اصلى شهر طرح ريزى شده لست. يكى از يتانسيل هاى طرح ٠ بيان امروزى از
مباحث شهرى و اتطباق با توسعه هاى آينده و كاربرى هاى جديد شهرى است.
صفحه 44:
"یکی از مهم ترین کارهای
بعد از حضور در يران . طرح توسعه ی صادرت ایا ستطرح مذكور . به
سال 1376 خورشيدى فر تهران طراحى شدایده و مفهیمبه کر رفته در طرح :اد ور دغدغه های گرایش
معماری فولدينك و هندسه توبولوزى شيردل استددر شرح طرح جتين 1 مده اسث : ((در طراحى ساختمان
ینک توسعه ی صادرات یران ,اه معماری و سازماندهی فضایی با توجه یه ملا حظات زير انتخاب شده است.
تا با هدف ها و راهبردهای اين نهاد اقتصادى که توسعه ی صادرات ايران را در عرصه بين المللى مد نظر دارد
منطبق ياشده الف)ذر يك نهاد اقتصادى مربوط به صادرات ٠ بايدارى حائز اهميت خاصى است. ب)تنها مسئلة.
ثابت در تجارت ؛ تغییر اس
صفحه 45:
به لحاظ نظری , موقعیت و ابعد نقاط تشکیل دهنده ی فرم در آثار كلاسيك . مدرن . يست مدرن , به دليل
استفاده ی آن ها از احجام افلاطونی و سه بعدی , یکسان و یکنواخت هستند و نمی توانند مسائل و پدیده های
متغيير را توصیف کنند در اين نوع احجام که اساس ایده های سه بعدی معماری هستند , زمان و مکان به
وسیله ی شبکه مختصات دکارتی توصیف می شوند که در زمینه سه بعدی و فضای معین تحقق می یابند این
نوع ايده و سازماندهى فضایی که در معماری سه بعدی ایجاد می شود مانع استفاده ی حداکثر از فضا برای
برنامه های متفر باک توسعه ی صادرات می گردداما عنصر اصلی ايده ی معماری این طرح » ابعد متفیر آن
است که د
در رياشيات با مباحث مربوط به سطوح متغير يا فولد مطرح شده اسست. اين سطوح زمان و مكان را در
ابعاد متغير توصيف مى كنند.
صفحه 46:
در اين نوع ale Ga pat pool تغيير ابعاد حجم و فرم مى شود. در حفيقت , حجم متفیر است
.ساختمانى كه بر أساس ايده شكل مى كيرد » در بعد فضابى و زمانى شكل ثابتى ندارداين ايده كالبدى بايدارو
درعین حال متفیر می سازد . در فرم و فضای طبقات ساختمان نیز از بابين به بالا تغبير محسوس وبا برنامه
هلى مختاف ينك همامتك مى شؤدياتك توعه ى صادرات أيرآن: تهادى لست قر مدرن كك تكنولوق و نو
أورى تكنيكى در أن واجد اهمبت لست بالك يك فناورى است و به همين Lee بعد جهانى و أينده نكر آن
اهميت دارد . معسارى ساختمان مركرى بذك نيز بايد تصويرى قرا مدن اراك دهد كك تفش بارز قنورى در آن
صفحه 47:
نمادینباشد. اه فولد که مربوط به سطوحی با ماد متفیر است. سازه طرح را نز یه صورت دو دیور ممتد
بتنی که فرم خاص آن پایاری مطلوبی به ساختمان می دهد .به وجود می آورد . به رغم رشته شدن سطوح ٠
کمربندهای متصل کننده در سه بخش تحتانی ؛ مینی و فوقاتیبناء به شکل دیواری ممتد که پایداری
(oul he ate Ss ol ca agen tg
pede 9 iy هماگنه که در بیان 1 1 هحدسه رح از یک حالت
شکل گرفتهاست و یکی از هم ترين بتانسيل هاى أن يكبارجكى فرم وسازه استه از طرفی در ین طرح + زمین
ابه طرز مناسب سازمائدهى شده .در رابطه طرح و متن أن . كه زمینی ست با فرم نامنظم و داراى يك ضلع
منحتی ,به خوبی تعریف شده استبه نحوی که فضا بازماتده از اين زمين . به لحاظ مورفولوژی ۰ همجنس
پلان شده الست.
از سویی . فرم طراحی شد بیانگر قضای داخلی است مبه گونه ای که می نوان فضای داخلی را در يك نظام
هندسی قولد. هم سو با معماری و سازه ساختمان ملاحظه کرد
صفحه 48:
منابع و ماخ
1 مبقی ومفافیممعمازیمعاصرغزب. فوشته ی دک وید ایا
elses as Regan ae
3- بست مدرنيته و معمارى (بررسى جريان هاى فكرى معمارى معاضر غرب 1960-2000). توشته ى لشكان
درویشی
صفحه 49:
پایان