علوم مهندسی معماری و عمران

فیلیپ جانسون معمار برجسته آمریکایی

memary_moaser

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فیلیپ جانسون معمار برجسته آمریکایی”

فیلیپ جانسون معمار برجسته آمریکایی

اسلاید 1: بَسم اللّه الّرحمن الّرحیم

اسلاید 2: موضوع : فیلیپ جانسون معمار برجسته آمریکاییمعماری معاصر

اسلاید 3: جهان جای گذر است و زمان خیلی سریعتر از آنچه که ما می پنداریم می گذرد. دو سال پیش درست در چنین روزی یعنی 25 ژانویۀ 2005 جامعۀ معماری با فیلیپ ودا کرد . مقدمه فیلیپ جانسون که بود ؟ فیلیپ جانسون در سال 1906 در کلیولند ایالت اوهایوی آمریکا به دنیا آمد و در طی دوران به یکی از قدرتمندترین معماران عصر بدل گشت. او نه تنها یک معمار بود، بلکه یک مورخ، نویسنده، منتقد، مدیر موزه و... نیز بود. در سال 1949، پس از گذشت سالیانی که به عنوان اولین مدیر موزۀ هنرهای مدرن در بخش معماری به کار خود ادامه می داد، خانه ای شخصی برای خودش در New Canaan واقع در Connecticut طراحی نمود، همان موضوع پایان نامه اش نیز بود و به خانۀ شیشه ای معروف گشت. او نشان افتخارآمیز مدرسۀ بین المللی معماری را برای نمایشگاهی در MOMA دریافت نمود.جانسون اولین ملاقات میس ون درروهه و لوکور بوزیه را به کشورش ترتیب داد. جانسون و میس آپارتمان نیویورک را طراحی نمودند، و بعدها وی تمایل خود را برای همکاری با میس در مورد ساختن آسمان خراش سیگرام نشان داد.

اسلاید 4: وی در دهۀ 50 در نحوۀ نگرش خود تجدید نظر نمود، اوج این مسأله در کار جنجالی و بحث برانگیز آن دوره، به نام ادارۀ کل AT&T بود، که اکنون به آن قلۀ Chippendale می گویند و در نیویورک واقع است. در سال 1967 با گروه معماری جان بورگی شروع به همکاری نمود و این همکاری تاسال 1987 ادامه داشت و محصول این 20 سال خالی از شگفتی ها نبود. در سال 1979 اولین جایزۀ پریتزکر به وی اهداء شد، در متن تقدیر از او چنین گفتند به خاطر توانمندی و استعدادش در کار و نحوۀ نگرش و تعهد وی در ساخته هایش، ثابت قدم بودن و کارهای عام المنفعه ای که در راستای اهداف انسانی و محیط زیستی است این جایزه به وی اهداء می گردد، او همچنانکه یک منتقد و مورخ است، مبارزی در صحنۀ معماری مدرن نیز می باشد، که تصمیم بر طراحی بزرگترین بناها گرفته است. فیلیپ جانسون شروع افتخار آمیزی برای پنداری 50 ساله است و انرژی و روح تازه ای را در کالبد تعداد بی شماری از موزه ها، تئاترها، کتابخانه ها، خانه ها، باغ ها وساختارهای سازمانی دمیده است.))، در همین مراسم فیلیپ جانسون سخنرانی نیز نمود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

اسلاید 5: از سال 1989، جانسون تقریباً بازنشسته شد، او بیشتر اوقات خود را صرف پروژه های شخصی خود میکرد، اما هنوز هم به عنوان مشاور با گروه معماری جان بورگی همکاری داشت. جزو آخرین کارهای وی طراحی مدرسۀ جدید هنرهای زیبا در کالج استون هیل واقع در گرینزبورگ ایالت پنسیلوانیا بود. کارهایی از فیلیپ جانسون : International Place در بوستون، Tycon tower در ویرجینیا، Momemt Place در دالاس، 53rd at third در نیویورک، NCNB Center در هیوستون، PPG در پیتزبورگ، California 101 در سان فرانسیسکو، United bank center tower در دنوار، Century Center در هند، A Water Garden در تگزاس، A Civic Center در ایلی نویز، The Crystal Catedral در کالیفرنیا، The Country Catedral Center در میامی، Glass House در کانکتی کات و ...

اسلاید 6: جانسون وداع نمود گزیده ای از سخنرانی فیلیپ جانسون : معماری در اصل طراحی فضاهای داخلی است، هنر سازمان­دهی فضای داخلی. مسؤولیت و وظیفه­ای که معماری فارغ از عملکرد، ساختار و حتی مصالح دارد، این است که فضا را به سمت هنر سوق دهد. چیزی که فکر میکنم همچون یک ریسمان در تمام کارهای من امتداد دارد، علاقه پرشور من به فضای جمعی است، فضایی که با قدم زدن در درون آن درک می­شود. تفاوتی ندارد که چند ساختمان بنا کرده باشید، کیفیت به مقدار بستگی ندارد. کیفیت کار تنها به این بستگی دارد که برای تحت تأثیر قرار دادن و دگرگون کردن فرهنگ ریسک کرده باشید. منتها بایستی توجه داشته باشید که در ساختمان سازی و در اینکه یک ساختمان عجیب یا یک ساختمان اصیل بسازید، ریسکی وجود ندارد. باید همانند معماران بزرگ تاریخ دست به ریسک های واقعی بزنید. به نظر من یک معمار وقتی می تواند خودش را برای این کار آماده کند که سه شرط داشته باشد: اول باید دانش کاملی از تاریخ معماری داشته باشد، دوم با تسلط بر مصالح و شکل پرورش یافته باشد و آخر اینکه باید در هنرها و ایده­های روز فردی مطلع و دست اندرکار باشد.

اسلاید 7: باید تاریخ معماری را به دقت مطالعه کرد، اما به طریقی که فقط یک معمار می تواند. تنها راه برای یک معمار که بتواند واقعاً تاریخ فضاهای معماری را مطالعه کند، بازدید از آن ساختمان ها و تجربه فضای آنهاست. فضا را نمی توان به قالب عکس درآورد، زیرا عکس تنها به ضبط فرم و سطح قادر است. همچنین فضای معماری نمی تواند در یک متن یا توسط هیچ فیلسوف و یا منتقدی توصیف شود. با اینکه متن می تواند تجربه یک فضا را توصیف کند، ولی نمی تواند جایگزین خود آن تجربه شود.  اگر دانش معماری خود را به تحصیلات معماری و کتاب و مجله محدود کنید، کارتان به همان اندازه کاغذهای چاپ شده حقیر و سطحی خواهد بود.  از آنجایی که فضا را شکل و ماده بوجود می آورد، معمار باید حس خود را از شکل بدون توجه به هیچ نظام اخلاقی تاریخی و یا روشنفکرانه، پرورش دهد. هر معمار باید کمی انقلابی باشد. نسخه برداری از روی ساختمان­های قدیمی به هیچ­گونه تلاش و خطرپذیری احتیاج ندارد. باید این جرأت را داشته باشید که بر خلاف عادت عمل کنید. ما هرگز خودمان را تکرار نمی کنیم، بلکه دوست داریم برخلاف میل، احساس و طبیعت مان عمل کنیم.

اسلاید 8: تنها گناه و معصیت اصلی در طراحی ساختمان، ملالت آور و خسته­کننده بودن آن است. با اینکه مهارت های فنی هنرمندانه تضمین کننده توفیق معماری نیست، اما هیچ دگرگونی فضایی بااهمیتی نیز بدون آنها میسر نیست. هیچ وقت فراموش نکنید که گرچه یک تکنسین یک معمار نیست، ولی یک معمار همیشه یک تکنسین است. کمک بزرگ پست مدرنیست ها و دیکانستراکتیویست ها به معماری امروز، آزاد کردن جستجو در شکل و ماده فارغ از محدودیت هایی بوده است که عادات و اعتقادات کاذب بوجود می آورند. ظاهر و سیمای ساختمان بایستی فی نفسه این قابلیت را داشته باشد که موجودیت خویش را در محلی که در آن قرار گرفته است، به رخ بیننده بکشد.  ساختمان ها نتیجه چانه زدن ها، معامله کردن ها، مشاجره کردن ها، پرخاش کردن ها و مقداری فریادزدن و نعره زدن با کارفرماهای متمرد، پیمانکاران، کارگرها، تکنسین ها، نجارها و سنگ کارهاست . خشم تمامیت معمارهاست. یک ساختمان خوب بیشتر نتیجه یک کارفرمای خوب و یک پیمانکار خوب است تا یک معمار خوب. هیچ وقت یک معمار حرفه ای تمام عیار نشوید، مگر آنکه نتوانید از آن دوری کنید. اگر با یک اشتیاق عاشقانه مجبور به این کار نباشید، هیچ وقت پول دار نخواهید شد و به پریشانی خواهید افتاد.

اسلاید 9: حرفۀ معماری دلچسب ترین حرفه هاست و بعد از کشاورزی ضروری ترین می باشد، آدمی ابتدا باید بخورد، بیاشامد و سرپناهی برای زیستن داشته باشد. سپس مذهبی تا عبادت کند و خدمتگزار بعد روحانیش گردد. چه کسی در بین ما احساسی مذهبی بعد از دیدن کلیسای چارترس، مسجد جمعۀ اصفهان، پارک ریوآنجی در کیوتو نمی کند؟ ولی برتر از آنها نقاشی و تندیس گری است که برترین هنر ما و هر فرهنگ دیگری است. در عین حال معماری با بسیاری از حرفه های دیگر همراستاست و لازمۀ بیان تمامی ملاحظات اجتماعی می باشد، هیچ جامعۀ جدیدی بدون ساختمان های جدید معنی ندارد. تمامی اصلاح طلبان و سوسیالیست های کندرو مانند فرانکلین روزولت، همیشه از معماری نوین حمایت کرده اند. با گذشت زمان تکنولوژی های جدیدی در ساخت بناها مطرح گردید مانند آسانسور و...، تکنولوژی های بزرگ، معماری قدرتمند را می پروراند. اینجا آرمان شهرهای خیالی که در ذهن فلاسفه جای دارد، وجود ندارد تا بتواند بر قلمرو معماری وارد گردد. در تمامی حرفه ها مشکلاتی وجود دارد. هر زمان بر همقطارانم غبطه می خوردم، هنگامیکه می نوشتند، می کشیدند یا قطعه ای برای موسیقی می ساختند. آنها آنگونه که می­خواستند زندگی می کردند، هر زمان که می خواستند کار می کردند، با مصالح سرکش، سقف های روزنه دار و... درگیر نبودند. آنها می توانستند خطاهای خود را بپوشانند و حتی از بین ببرند.

اسلاید 10: برای من شگفت آور نیست که سراسر تمدن با بناهایش به خاطر سپرده می شوند، وقتی به Teotihuacan در مکزیکو فکر میکنم، جایی که مردمانش به فراموشی سپرده شده اند وحتی ردپایی از آنها نمانده است، نه چرخ دستی، نه نوشته ای و نه کتابی، نه ابزار آهنی و مفرغی، هنوز شهری از هزاران سال پیش با نگاره هایش، عظیم و فراموش نشدنی به یادگار مانده است. یا شهر مذهبی مصریان با اهرامی که در نگاه آنها دارای مقام و منزلت بود، با یک خیابان اصلی تشریفاتی، عریض تر از پارک Avenue، گذرگاهی دسته جمعی با پله های زیاد و در راستای عمارات مذهبی، یک سازه و ساختار تاریخی مربوط به عصر نوسنگی که زمان و علم را به مبارزه می طلبد. حرفۀ معماری تنها فعالیت انسانی است که می تواند معجزه بیافریند. امروزه معماری بسیاری از اصل های انسانی را فراموش کرده است. صنعت و علم تمامی انرژی ما را اشغال کرده است. افکارمان در شعر و نثر، فلسفۀ مان در کلمات و سخنان جای دارند و ماوراءالطبیعۀ ما بی خدا و بی هویت گشته است. ارزشهای زیبایمان میراثی از افکار سودگرایانۀ کلوین و جان استوارت میل هستند. امیدها و آرزوهایمان مادی گرایانه، راهمان، افکارمان بدون اسطوره، واقع گرایانه و صرفاً عملکردی گشته اند. کلماتی مثل خدا، روح و نفس، زیبایی شناسی، نور و شکوه و تاریخ از چرخۀ زندگی خارج شده اند و دمده شده اند و ما باید از آنها اجتناب کنیم. ما باید کلمات سودآوری مانند هزینۀ تولید و بهره وری و... را استفاده نمائیم.

اسلاید 11: ارزش ها تغییر می کنند. هنر، اسطوره، مذهب می توانند دوباره به کمال برسند. ممکن است به عنوان مثال بخواهیم آمریکا را از نو طراحی کنیم. به طور حتم خواهیم توانست اگر که بخواهیم. ما در مصالح و نیروی کار مهارت داریم. خدا می داند که ما نیازمندیم. محیطمان زیبا نیست، خانه هایمان مناسب ما نیستند، نواحی فقیر نشینمان در غم به سر می برند. معماری در تمامی تاریخ جهان هنر و حرفه ای است که باید ناجی باشد. معماران برای تغییرات آماده هستند. اینجا در غرب ما با میراثمان و به جای گذاشته هایمان مفتخریم. به تنهایی در این قرن فرانک لوید رایت، لوکور بوزیه، میس ون درروهه و معماران جوانی داشتیم که جزو بهترین ها بوده اند. آنها نقش بسیار ارزنده ای را در این دورۀ تغییرات عظیم داشته اند، تغییری که در راستای وارونه سازی پیش فرض های گذشته می باشد. تفکر نوین هنر را فرا می گیرد. در این دوران است که جایزۀ پریتزکر به عنوان نماد یک تغییر قریب الوقوع، نمود پیدا می کند. جایزه های پولیتزر و نوبل هیچگاه و در هیچ زمینه ای به هنرمندان و هنرهای بصری اهداء نشد، چه برسد که به یک معمار. تا امشب ما هنرمندان احساس می کردیم، همراهان درجۀ دو، در جامعۀ­مان هستیم. دانشمندان، نویسندگان، پزشکان انسانهای مهمتری بودند که در جامعه محترم شمرده می شدند. بعد از این شب، ما آنچه که قبلاً بودیم، نیستیم، معماران می توانند احساس سربلندی بکنند.

اسلاید 12: من شخصاً پاداشی برای خودم نمی خواهم. این هدیه ای است برای حرفۀ معماری، هنری که به نام مادر تمامی هنرها می خوانیمش. در کنار کار ما، هنرهای بزرگی مثل طراحی، دکوراسیون، طراحی شهری و... قرار دارد. شاید بتوانیم در قرون بعد نقاشی و تندیس گری را برای ارتقاء زندگیمان در کارمان سهیم سازیم. تأثیر گشایش و افتتاح چنین مراسم قدردانی و اهداء جایزه باید پیوندی به سوی زایشی نوین در دنیای توانای ما باشد. بگذارید که ما سکونت گاه هایمان و بناهایمان را در صحرای خشک قلبمان دوباره بسازیم. بگذارید محیط اطرافمان را شکل دهیم، در راهی که این نسل و نسل های بعدی به خاطر بسپارندش. قسم به نام تمام معماران روی زمین، سپاسگزارم از Hayyat Fundation برای این جایزه که در حرفۀ ما امید این را داد که خواهیم توانست جایگاه مناسبی برای محیط انسانی در این جهان پهناور بیافرینیم.

اسلاید 13: ویژگی های معماری فیلیپ جانسون   با نگاهی به کارهای جانسون می توان دریافت که آثار او در طیفی از مدرنیسم افراطی، در خانه شخصی اش، تا پست مدرنیسم، در ساختمان AT&T ، قرار می گیرند. شهرت کنونی جانسون نیز بیشتر بخاطر پشتیبانی از دو جنبش معماری است که در طول 60 سال گذشته چشم­ اندازهای شهری را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده اند: سبک بین المللی، و متداول سازی مجدد کاربرد انواع متعدد سبک های تاریخی در طراحی معماری معاصر.

اسلاید 14: فیلیپ جانسون در ابتدای کار حرفه ای خویش با میس ون درروهه کار کرد، کسی که او را بسیار زیاد تحت تأثیر قرار داد و از او همواره به عنوان یک استاد و سازنده بزرگ یاد می کرد و به کارهای او علاقه بسیاری داشت. آثار میس ون دررو طرح هایی هستند که سازه ساختمان را به صریح ترین و اقتصادی ترین روش ممکن به نمایش می گذارند. مطابق نظریه او، اگر ساختمانی با ستون های فولادی برپا نگهداشته شده است، این ستون ها بایستی بجای پنهان شدن در پشت سنگ یا آجر، بصورت مرئی و نمایان در ساختمان رها شوند. کار اول جانسون یعنی خانه شیشه ای، تأثیرپذیری او از نظریات میس را به خوبی نشان می دهد. جانسون بخاطر کارهایش در اوایل دهه 1950، زمانی که هنوز تحت تأثیر میس ون دررو بود، از سوی منتقدان معماری مورد احترام و تحسین بسیار زیادی واقع شد. با اینکه از دیدگاه جانسون میس یک نابغه بود، اما او هر زمان که خواست و اراده کرد، اصول معماری اش را از مدرنیست به پست مدرنیست و حتی به ضد پست مدرنیست تغییر داد و حتی با ابراز خستگی از سنت، اعلام کرد که گرایش من واضح است؛ سنت گرایی التقاطی (eclectic traditionalism). بر این اساس است که منتقدان جانسون از او با عنوان معماری نام می برند که بیشتر به سبک علاقه نشان می داد تا به اصول و محتوا و بر این اعتقادند که او احتمالاً بیشتر به عنوان مروج نظریه ها در یادها باقی خواهد ماند تا به عنوان یک طراح. 

اسلاید 15: جانسون در طراحی ساختمان های بلندمرتبه شیک و باب روز، متخصص و خبره و یک استاد مسلم بود، بطوری که طرح های او در این حوزه بسیار گسترده و فرا گیر هستند. برخی از ساختمان های طراحی شده توسط او خلاصه، مجرد، ساده، و به لحاظ زیبایی­شناسی قوی هستند، اما در مقابل برخی از طرح های او بخاطر توجه دقیق به زمینه، محیط و سایت، بعضاً خیلی التقاطی از آب درآمده­اند. در دنیای تجاری استقبال بسیار زیادی از کار جانسون صورت می گرفت، شاید دلیل این امر توانایی فوق العاده او در تغییر سبک از یک پروژه به پروژه بعدی باشد، چرا که بینش و نگاه او همواره در حال تغییر بود.  جانسون علاقه فراوانی به حجم های فضایی خلق شده با فرم های تندیس وار و از همه مهم تر نور، هم طبیعی و هم مصنوعی، داشت. او همچنین در طرح هایش به تأثیری که آب و نور به همراه هم می توانند در سایت داشته باشد، بهای زیادی می داد.  اگرچه پروژه های بزرگ فیلیپ جانسون همواره در معرض لبه تیز انتقاد محافظه کاران محلی و حتی معماران مطرح بوده، اما این حقیقت را نمی توان منکر شد که او از طریق طرح ها، نوشته ها و تعلیماتش، نقشی اساسی و تأثیرگذار در تعریف مبانی نظری و فرم های بکار گرفته شده در معماری قرن بیستم، داشته است.

اسلاید 16: علاقه جانسون حجم های فضایی خلق شده با فرم های تندیس وار نور چه طبیعی چه مصنوعی به تاثیری که آب و نور میتواند در سایت داشته باشد بهای زیادی می داد در اوایل کار خود خدمات شا یا نی به معماری امریکا ارائه داد از جمله: تاسیس (مما) دپارتمان معماری موزه هنر مدرن به منظور مطالعه وکنکاش در معماری به عنوان یک هنر. با همکاری هنری راسل هیچکاک نمایشگاه برجسته وتاثیر گذاری باعنوان سبک بین الملل در مما ترتیب داد به منظور شناساندن معماری مدرن ومدرنیسم اروپایی نظیر (میس ون دروهه کوربوزیه. گروپیوس) به جامعه امریکا. تنظیم کتاب معماری بین الملل برای آشنا ساختن معماران امریکایی با یک گرایش وراهکار انقلابی در طراحی وموجب شکل گیری جنبش وسبکی به همین نام در معماری معاصر جهان در نیمه دوم قرن بیستم بیشتر ساختمان های امریکا بر اساس اصول معماری وی ساخته شده اند. جانسون آسمان خراش های شیشه ای را رواج دادو بعد ها با طرح های جسورانه پست مدرن قالب های پیشین خود را در هم شکست.

اسلاید 17: بوستان آبی فورت وورت در تگزاس

اسلاید 18: کلیسای کریستال در کالیفرنیا

اسلاید 19: ویژکی های کلیسای کریستال: ساخنمان کاملا شیشه ای و آینه ای است وجود صلیب بزرگ در بالای برج زمینه مذهبی بودن آنرا آشکار می کند در داخل بنا مقوله معماری بر کاربری غالب شده است پلان آن به شکل یک ستاره با چهار گوشه کشیده است ظرفیتی در حدود ۳۰۰۰ نفر دارد بنا دارای سقف های زاویه دار است و در بلندترین قسمت خود ۳۹ متر ارتفاع دارد کلیسای کریستال در کالیفرنیا

اسلاید 20: کلیسای روف لس در ایندیانا نظر جانسون در باب معماری - معماری در اصل طراحی فضای داخلی است.علاقه پر شور وفضاهای جمعی که با قدم زدن در آن درک می شود.کیفیت کار تنها به این بستگی دارد که برای تحت تاثیر قرار دادن ودگرکون کردن فرهنگ ریسک کرده باشید که لازمه ریسک : دانش کامل از معماری (بازی در ساختمان ها و تجربه فضای انها) تسلط بر مصالح وشکل پرورش یافته اطلاع از هنرها و ایده های روز

اسلاید 21: در دهه ۷۰ بود که فیلیپ جانسون گفت فرم عملکرد را می بلعد که جمله معروف پست مدرنیست هاست. معروفترین کار جانسون خانه ی شیشه ای (Glass House) می باشد.

اسلاید 22: در این بنا محرمیت از بین رفته وتنها از یک اتاق به ابعاد ۱۶×۱۰ساخته شده است. فیلیپ جانسون، معمار پرآوازه آمریکایی، در سن ۹۸ سالگی در خانه ی شیشه ای معروف اش درگذشت فیلیپ جانسون به عنوان تنها بازمانده از بزرگان معماری مدرن در اواخر دهه هفتاد تغییر موضع داد و باقراردادن سنتوری تزئینی غیر عملکردی بر بالای برج شرکت تلفن و تلگراف امریکا در سال ۱۹۷۸ در نیویورک به جمع معماران پست مدرن پیوست. این ساختمان موجب رهایی معماران از سخت گیریهای مدرنیسم شد وسایر معماران نیز جرات کردند تا سبک های جدید را مورد تجربه وآزمایش قرار دهند.

اسلاید 23: آخرین ساختمان جانسون : الهام از خلوص طرح مشهور خانه شیشه ای (تلفیقی از فولاد و شیشه) تفاوت این بنا با خانه شیشه ای . شهری شدن بنای جدید و پاسخ گویی به نیازهای شهری. فیلیپ جانسون، معمار نوآوری که آسمانخراشهای شیشه‌ای را رواج داد و بعدها با طرحهای جسورانه و نوستالژیک پست‌مدرن قالبهای پیشین خویش را در هم شکست، طی ۵۰ سال، یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های معماری و طراحی آمریکا بوده است، بطوریکه بسیاری از ساختمانهای آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم بر اساس اصول معماری بنیان نهاده شده توسط او، ساخته شده‌اند .

اسلاید 24: جانسون در سال ۱۹۷۸ برنده مدال طلای انجمن آمریکایی معماران بالاترین نشان افتخار و سپاس رشته معماری، شد و سال بعد، (AIA) بخاطر موفقیت­های دوران زندگی حرفه ایش، به عنوان اولین برنده جایزه معتبر معماری پریتزکر انتخاب گردید. او یک کلکسیونر حرفه­ای آثار هنری نیز بود و چون در خانه اش اتاقی برای نمایش این آثار نداشت، آنها را به موزه هنر مدرن اهدا کرد. فیلیپ جانسون، مهم ترین معمار پسا مدرنیست یا لااقل یکی از مهم ترین معماران دوره ی پسامدرن ، به روتکو پیشنهاد کرد که دیوارنگاری رستوران چهار فصل ساختمان سیگرام ( از مهم ترین کارهای جانسون ) را هر طور که خودش می خواهد اجرا کند . جانسون می گوید : ما می خواستیم هنر پسامدرن را به فضای ساختمان دعوت کنیم و تنها کسی که می توانست این کار را بکند روتکو بود. قرار داد کار هم امضا شد و روتکو، سی تابلو مهم دوران هنری خودش را پدید آورد . با این حال وقتی رستوران افتتاح شد خبری از تابلو های روتکو نبود . او یک شب قبل از افتتاحیه قرار داد را فسخ کرده بود و گفته بود : آن ها که به چنین رستوران لوکسی می آیند و این همه پول خرج می کنند و غذا می خورند فرصت دیدن این تابلو ها را ندارند !

اسلاید 25: جانسون گفته است : روتکو از اول می دانست مردم به این جا می آیند که غذا بخورند اما شاید نمی دانست چه جور غذاهایی خواهند خورد !! قهوه ای های مایل به قرمز ، نارنجی و سیاه بر زمینه قهوه ای تیره ؛ ترکیبی از فرم ، رنگ ، عمق ، مقیاس و تعادل. آن سی تابلو بعدها به موزه ی تیت برده شد . روتکو گفته بود : این تابلو ها باید روی یک جاده به نمایش در آیند ؛ جاده ای که به هیچ کجا نمی رسد. فیلیپ جانسون گفته است : نقاشی روتکو تصویری از یک تجربه نیست ، خود تجربه است .” تجربه ی زیارت نه، خود زیارت ؛ مانند آنکه عاشقش هستی و فقط به اتفاق می بینی اش . چه زیارتی

اسلاید 26: برج شرکت تلفن و تلگراف امریکابخش الحاقی کتابخانه عمومی بوستون

اسلاید 27: ساختمان بیمه عمر عمومی، سنت لوئیسمرکز آتلانتیک، آتلانتابانک آمریکا، هوستون

اسلاید 28: خانه شیشه ای نیوکانون کانکتیکات، 1949 مهمترین اثر فیلیپ جانسون:   آنچه موجب شهرت و اقتدار جانسون گردید، طراحی خانه زیبا ولی ساده ای بود که نه تنها بعنوان کاری اصیل و واقعی در معماری بلکه به عنوان شاهکار معماری و کاری فوق العاده در رده معماران بزرگ کلاسیک شناخته شد. ایده این کار به 10 سال قبل تر باز می گشت، زمانی که جانسون و میس با هم در مورد ساختمانی کاملاً شیشه ای و امکان ساخت آن به بحث نشسته بودند. از این منظر، شاید جانسون این طرح خود را مدیون میس باشد و حتی به عقیده برخی این کار وی تقلیدی از طرح Fransworth می باشد که در سال 1950 در پلانو ایلینویز، در کنار رودخانه فاکس اجرا گردید. از طرفی، این طرح به خاطر بکارگیری و استفاده از فضای باز و تساوی موقعیت ها نکات مشترکی با خانه چمنزار رایت دارد. خانه شیشه ای ملهم از طرح ماله ویچ 1780 و آرامگاه نیوتن لدوکس است.

اسلاید 29: در این بنا سطوح بالای سر، سطوح عمودی، نحوه رسیدن به بنا و فضاهای زیر مجموعه فضایی بزرگ تر، همگی قابل تعمق و بررسی هستند. طبق بیانات خود جانسون، استوانه سرویس بهداشتی از طرح ماله ویچ الهام گرفته شده است. این استوانه آجری اشاره به معماری سنتی آمریکا دارد. فضای خانه به 6 بخش تقسیم شده که مبلمان خانه، تعریف کننده المان های سطوح و فضاهای عملکردی می باشند. در این بنا تقریباً هیچ دیواری وجود ندارد و سطح بام اصلی ترین عنصر تعریف کننده فضاست که فرم ها و زیر فضاهای زیرین خود را سازمان دهی می کند. این بنای دلپذیر در میان باغی خصوصی واقع شده و احتمالاً هیچ فضای معماری محصور دیگری نمی تواند سیالیت و سبکی این خانه را داشته باشد. در وصف این خانه عنوان شده، در مبلمان فضای داخلی دقت کنید، بی جهت نیست که آن را خانه بی پایان نامیده اند. ساخت این بنا دو سال طول کشید و اگر چه به سبک و سیاق میس و ندروهه بود، ولی حتی خود میس هم قادر به طراحی وساخت چنین بنایی نبود. جهت ورودی به باغ به گونه ای است که از حریم خانه دور بوده و خانه دیده نمی شود. خانه شیشه ای (به عنوان بخش خصوصی) از سمت خانه مهمان به خوبی قابل مشاهده است. در واقع این خانه باز، حالت نمایشی از یک زیباروی در لباس بدن نما، در سالنی زیبا را دارد که مجذوب کننده چشم ها است. بدین ترتیب هیچ وقفه ای از عدم حضور جانسون پدید نمی آید.

اسلاید 30: جانسون در سال های بعد مجموعه های دیگری به این سایت اضافه کرد؛ چرا که فضای باغ مانند او گنجایش طرح های دیگر وی را نیز داشت. برخی از فضاهای تعریف شده در سایت عبارتند از: ورودی، پارکینگ، خانه مهمان، مجسمه و خانه شیشه ای. خانه مهمان را در 1953، کلاه فرنگی در دریاچه کنار املاکش را در 1962 و گالری مجسمه را در 1970 به مجوعه اش افزود. وی شیشه را مظهر پاکی، صافی، زلالی و نرمی می دانست و این طرز تفکر، از خلال کارهایش، به ناظر نیز القا می شود. در ساخت خانه و بناهای عمومی وی، شیشه نقش عمده ای در میان مصالح ساختمانی داشت و در این کار شهرت جهانی پیدا کرد. او در طول 7-6 سال یکسری از خانه ها با تنوع های گوناگون و در همان سبک و سیاق خانه شیشه ای ساخت. مجله رکورد در سال 2000 خانه شیشه ای وی را در میان 100 بنای برتر قرن بیستم جای داده است.

اسلاید 31:

اسلاید 32: خانۀ شیشه ای که فلیپ جانسون برای خود طراحی کرده بود،مفهوم خانه را به طور کاملا متفاوت جلوه می دهد.در این بنا دیوارها به پنجره تبدیل می شوند، محرمیت زندگی خصوصی از بین رفته است و کاملا از بیرون نمایان است. با این همه، خانۀ شیشه ای قابل سکونت می باشد؛ چرا که تنها یک نفر در آن زندگی می کند و محیط اطراف آن نیز پر از درخت بوده و کاملا حفاظت شده است. این خانه که ظاهرا تنها از هوا ساخته شده است از نظر معماری، وضوح طرح و نقشه آن، تا حدودی بی همتاست. خانۀ شیشه ای تنها یک اتاق 10 در 16 است  و در داخل دارای یک حجم استوانه ای دودکش مانند آجری، می باشد که ازآجری ساختمان برآمده و در داخل قفسی از جنس شیشه و فولاد قرار گرفته است. همانطورکه در شکل هم دیده می شود یک نوار فولادین دور تا دور دیوارهای شیشه ای بنا،در ارتفاع معینی، پیچیده شده و با چسبندگی خاصی که به وجود آورده، اجزای این خانه را هم سوار کرده است. دیوارهای متقابل کاملا متقارن بوده وهر یک در قسمت میانی، دری شیشه ای دارند. این خانه برفرازیک بلندی مسطح، در میان یک درۀ پر درخت و در همسایگی یک مهمانسرای آجری با یک باغ پراز مجسمه قرار دارد. برای رسیدن به این بنا هیچ مسیر مستقیمی وجود ندارد و بازدید کنندگان با رسیدن به یک جادۀ مالرو که در ابتدای آن یک دیوار آجری مشاهده می شود و نیز با پیمودن مسیری با زاویۀ 45 درجه به طرزی اریب به خانه می رسند و هرگز به طور مستقیم و عمودی با خانه، مواجه نمی شوند.

اسلاید 33: در اینجا، اتاق به معنای واقعی آن وجود ندارد، اما اجزای معدودی که در داخل تعبیه شده اند، نماینگر وجود اتاق هستند. راهروی ورودی در میان یک استوانۀ آجری و یک آشپزخانۀ کم ارتفاع کوچک از جنس چوب گردو، قرار دارد. از این محل، سیر طبیعی فضاها به یک نشیمن منتهی می شود که به وسیلۀ یک قالیچۀ سفید رنگ تعریف شده است. نشیمن، دارای میز و اتاق استراحت شبیه به مبلمان میس وندروهه می باشد. استوانۀ آجری در داخل شامل لوازم حمام بوده و دیوارۀ خارجی آن یک شومینه را در خود جای داده است. در قسمت شمالی خانه و پشت اجاق، یک انباری از جنس چوب گردو وجود دارد که کار آن محافظت از محل خواب و مطالعه است.   فیلیپ جانسون بعدها سبک بین المللی را رها نمود ولی هنوز خانۀ شیشه ای او، یک نمونۀ ناب و شاخص از این سبک است.جانسون تصدیق می کند که ساخت این بنا را مدیون خانۀ فرانسورس اثر میس وندروهه می باشد. این بنا در حال حاضر یک ملک شخصی است. خانۀ شیشه ای هم مثل همۀ طرح های بزرگ، پروژه ی راحت و ساده ای به نظر می رسید ولی واقعا ساده نبود. پنج سال تمام با مشکلات فنی و زیبا شناختی دست و پنجه نرم شد و بلاخره آن شد که جانسون می پنداشت معماری باید به طرف آن برود امکان پذیر شد.

اسلاید 34: پایان

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید