صفحه 1:
۳ ‏قابليت زندكى‎ Urban Liveability درس جامعه شناسی شهری 0 ارائه از: مريم سياهانى

صفحه 2:
مقدمه قابلیت زندگی شهری: Bee Re Peers Ona Sp rnc tn i ‏سیستم ارزشی سنجشگر.‎ * كيفيت ذاتى محيط نيستء بلكه كاركردى رفتارى است كه مبناى آن تعامل بين ويزكيهاى محيط و ویژگیهای انسان است.

صفحه 3:
مکانهای رتبه بندی شده 0 rn er eee PIB CONES De CS ee CROSS eles

صفحه 4:
تثوریهای اثر شهری ‎eee‏ ل ‎nee)‏ م دیدگاه بار محبطی ‏دیدگاه محدودیت رفتاری ‏دیدگاه ان

صفحه 5:
ديدكاه اكولوزيك انسانى ‎The Human Ecological Approach‏ رفتار انسان توسط محيط تعيين مى شود؛ فرد يا خود را انطباق ميدهد يا اينكه محكوم به شكست است. جايكزينى روابط اجتماعى اوليه :666126111501281 با روابط Oo ae ‏رسمی قرار‎ gesellschaft نتایج نهایی رفتاری: ناهنجاری, بیگانگی انحراف

صفحه 6:
5 ید گاه ۳ ده فر هنگها ‎The Subcultural Approach‏ 3 eee BCS eee S| Se erates OP een pron wte ‏ل‎ ‎PY ICP Sere eres en el eevee Her ‏اساس شغلء شيوه زندكى و طبقه اجتماعى شان به عنوان‎ ‏خرده فرهنگها پدیدار می شوند و شهری را ایجاد می کنند‎ 0 جيدمان فعاليتهاى اجتماعى مشخص ميشود.

صفحه 7:
eis The Environmental Load Approach Bees leat oe Ne ‏ا ا ل ا ل‎ eae a ‏ارتباط با محركهاى محيطى از برخى روابط يرهيز ميكنند؛‎ ‏یعنی به بعضی از افراد نزدیک شده و نسبت به برخی‎ ‏بخشهاى خاص شهرشان حساسيت بيدا ميكنند ولى به‎ ‏قیمت بیگانگی از دیگر ابعاد شهر.‎ ‏استراتزیهای فائق آمدن بر محیط‎ *

صفحه 8:
0 در مقابل اين ديدكاه ديدكاه ديكرى نيز وجود دارد كه كمبود محركهاى محيطى را عامل بروز بسيارى از الات ال ‎Ree ee‏ مفهوم سطح انطباق 00

صفحه 9:
دید گاه محد ودیت رفتاری ‎The Behavior Constraint‏ ‎Approach‏ ار تست بات رای در را ‎en‏ مس )2 ار 1 Dr epee di

صفحه 10:
Bore ener) ۱: alle Approach * بر اساس اين ديدكاه؛ موقعيت رفتارى يك موجوديت فیزیکی مجزاست که یک الگوی رفتاری ثابت در آن اتفاق می افتد. Pee ROC CME) Oe pele wee) 9 wo

صفحه 11:
7 ander cumulative eects sera ies كناد روه وم لجأ 0 سس 0 andor ‏اج‎ habiuaten لت ‎andor sess‏ Poss insted ses det iby ope ۱ | | ae Pent (execpt, ‏مد تج اي‎ || \ i po Bes) 1 ‏سن‎ ‏مس‎ ‎۱ I ‘ibe a ‏اه‎ ‎Til dre Pecan o | ‏اس‎ ۱ ‏هس را‎ Ls sass Capa tol satan ۱ ‏سم‎ ‎cn) | sox ‏مکی‎ wet tng to > ‏وم‎ nay eo, hr ses > | Figure 19.1 A stress model of urban impact Source: P Bell and J. Fisher (1976) Environmental Psychology Philadelphia: W.B. Saunders

صفحه 12:
a تنش زاهای محیطی چهار نوع تنش زای محیطی شناخته شده اند وقایع فاجعه آمیزء برای مثال مخاطرات جغرافیایی؛ تنش زاهای احاطه کننده, برای مثال آلودگی آب و هوا؛ حوادث زندگی تنش زا برای مثال مرگ در خانواده؛ مجادلات روزانه. برای مثال همسایگان پر سر و صدا

صفحه 13:
مر را رائش زمين " زمين لرزه 0 " آلودكى هوا * سیل 9 19

صفحه 14:
nee oe eT ares

صفحه 15:
‎sTyLe SD)‏ ل ل ا سمت پائین بدون محدودیت در سرعت. بزرگی یا ناحیه وقوع فرونشست نامیده می‌شود که در صورت گسترش: عواقب شديد زيست محيطى و اقتصادى در يى دارد. ‏در مناطق جنوبی تهران کاهش سطح آب زیرزمینی و در ‎SCIREN ED‏ 1 ‎eee deed‏ ل |

صفحه 16:
© ثرات اجتماعى - فرهنكي : يم * خوانايى شهرى

صفحه 17:
ازدحام ازدحام یک تجربه روانی و ذهنی است که ناشی از دریافت اين مطلب است كه يك نفر كمتر از ميزان مطلوب فضا در اختيار داشته باشد. 0 ‏ا‎ es CCD ‏لي‎ محيط فيزيكى؛: محيط اجتماعى؛ محيط وظيفه اى؛ فرد براى برخى از ساكنان شهرىء تنش به وسيله اثرات انزوا ایجاد میشود.

صفحه 18:
خوانایی شهری 3 عر حت انار رفن 5 9 ‎oo‏ بايد دارای دو ویژگی باشد: ‎ee SIC CCI‏ 0 ‎(levibitiy) oul‏ 6

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
ded SNe al ‎wes ers men‏ ل ا ا ل ا ا نياز اصلى انسانى را تحت يوشش قرار دهد: ‏ل ل ل ‎Tel eee, ee NE ara) cata em ‎Ee PSE a eres 0B ‏ا ا‎ re area ‎FeV ea aig en eee FPF Sera op eens eS) ‏ال ل‎ ‏7 آسودگی- سهولت انجام وظایف در حیطه خانگی. همسایگی و شهر؛ و ‎1 ‎60

صفحه 22:
ا الل

صفحه 23:
تحقیقات نیومن و مفهوم فضای قابل دفاع فضای قابل دفاع ۱ براى محيطهاى مسكونى در نظر كرفته شده است كه با ايجاد جلوه فيزيكى از بافت اجتماعى از خود دفاع كرده و ‎eR en See Meld‏ " هدف ايجاد محيطى است كه قلمروكرايى ينهان و حس سوم بودن در ساکنین بتواند امنیت. مولد بودن و حفاظت از محيط زندكى را تضمين نمايد.

صفحه 24:
The Brownsville and Van Dyke projects Brownsville houses

صفحه 25:
رضايت از محل سكونت | [10 re PCR THOS CED EU NOD ere reed PSD) RCo gee oe S| re CL eee) * فرانسسکاتو: ساکنین ارزش زیادی برای حریم خصوصی بصرى و شنيدارى خود. فرصتهاى خصوصى سازى داخل ‎Bese eee Eras eyo eee Scar)‏ وسائل نقليه و براى قطعه اى زمين كه آن را از آن خود بدانند قائلند .

صفحه 26:
خرده مناطق شهری * خرده مناطق شهری ساختارهای اجتماعی هستند که به علت ارزشها و عقايد مشترك سربرمى آوردند. ل ا ا ا ات زيرا كه ميتوانند حركت و جابجايى افراد را محدود كرده و رفتارها را هدايت کنند.

صفحه 27:
زنان در شهر 1 ‎ren ee‏ 2 * نقش جنسیت در بهره گیری از اوقات فراغت

صفحه 28:
eo افراد سالخورده در شهر ل ‎end‏ كت است كه الكوهاى فعاليتى در آن نتيجه ترجیحات فردی هستند يا اينكه توسط محدوديتهايى مانند نداشتن اا نقل عمومی یا ‎fh‏ تا ال تا

صفحه 29:
بجا جا الخ كودكان در شهر دانش فضایی در چهار مرحله پیش می رود: ‎peer ea)‏ م ‏ا ل را ا ‏مرحله عملكردى (از 7 تا ‎١١‏ سالكى) ‎1 Oe Ce rire gn Cy ee ens NUE rr oe eyes ‏اساسى در توسعه فرهنك جوانان است.‎

صفحه 30:
roy افراد معلول در شهر " وضعيتهاى قراردادى شهرى مشكلات بخصوصى براى افراد معلول ايجاد مى كنند. " شكست در برآورده ساختن نيازهاى خاص ساكنان معلول ‎eed‏ ا ا ا م انعکاسی باشد از موقعیت گروهی در اقلیت درون ساختار ۳

صفحه 31:
90 به سوی شهر قابل زندگی براى اينكه به اهداف يك شهر قابل سكونت برسيم؛ يك ‎Mren| meas‏ ب برآورده سازیم. همه این فاکتورها در حبطه قدرت و اختیار جغرافى دانان» طراحان و برنامه ريزان شهرى نمى كنجد. بسیاری از مباحث در خصوص قابلیت زندگی شهری و كيفيت زندكى در جارجوب سيستم سياسى شهرى صورت بر یر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان