صفحه 1:
۳ قابليت زندكى
Urban Liveability
درس جامعه شناسی شهری
0
ارائه از: مريم سياهانى
صفحه 2:
مقدمه
قابلیت زندگی شهری:
Bee Re Peers Ona Sp rnc tn i
سیستم ارزشی سنجشگر.
* كيفيت ذاتى محيط نيستء بلكه كاركردى رفتارى
است كه مبناى آن تعامل بين ويزكيهاى محيط و
ویژگیهای انسان است.
صفحه 3:
مکانهای رتبه بندی شده
0
rn er eee
PIB CONES De CS ee CROSS eles
صفحه 4:
تثوریهای اثر شهری
eee ل
nee) م
دیدگاه بار محبطی
دیدگاه محدودیت رفتاری
دیدگاه ان
صفحه 5:
ديدكاه اكولوزيك انسانى
The Human Ecological Approach
رفتار انسان توسط محيط تعيين مى شود؛ فرد يا خود را
انطباق ميدهد يا اينكه محكوم به شكست است.
جايكزينى روابط اجتماعى اوليه :666126111501281 با روابط
Oo ae رسمی قرار
gesellschaft
نتایج نهایی رفتاری: ناهنجاری, بیگانگی انحراف
صفحه 6:
5 ید گاه ۳ ده فر هنگها
The Subcultural Approach
3 eee BCS eee S|
Se erates OP een pron wte ل
PY ICP Sere eres en el eevee Her
اساس شغلء شيوه زندكى و طبقه اجتماعى شان به عنوان
خرده فرهنگها پدیدار می شوند و شهری را ایجاد می کنند
0 جيدمان فعاليتهاى اجتماعى مشخص ميشود.
صفحه 7:
eis
The Environmental Load
Approach
Bees leat oe Ne ا ا ل ا ل eae a
ارتباط با محركهاى محيطى از برخى روابط يرهيز ميكنند؛
یعنی به بعضی از افراد نزدیک شده و نسبت به برخی
بخشهاى خاص شهرشان حساسيت بيدا ميكنند ولى به
قیمت بیگانگی از دیگر ابعاد شهر.
استراتزیهای فائق آمدن بر محیط *
صفحه 8:
0
در مقابل اين ديدكاه ديدكاه ديكرى نيز وجود دارد كه
كمبود محركهاى محيطى را عامل بروز بسيارى از
الات ال Ree ee
مفهوم سطح انطباق 00
صفحه 9:
دید گاه محد ودیت رفتاری
The Behavior Constraint
Approach
ار تست بات رای در را en مس
)2 ار
1 Dr epee di
صفحه 10:
Bore ener)
۱: alle
Approach
* بر اساس اين ديدكاه؛ موقعيت رفتارى يك موجوديت
فیزیکی مجزاست که یک الگوی رفتاری ثابت در آن
اتفاق می افتد.
Pee ROC CME) Oe pele wee) 9
wo
صفحه 11:
7
ander
cumulative eects
sera ies
كناد روه وم لجأ
0
سس
0
andor اج
habiuaten
لت
andor sess
Poss insted
ses det
iby ope
۱
| | ae Pent
(execpt, مد تج اي
|| \ i po
Bes) 1 سن
مس
۱ I ‘ibe a
اه
Til dre Pecan o
| اس ۱
هس را Ls sass Capa
tol satan ۱ سم
cn) |
sox مکی wet tng to >
وم nay eo,
hr ses >
|
Figure 19.1 A stress model of urban impact
Source: P Bell and J. Fisher (1976) Environmental Psychology Philadelphia: W.B. Saunders
صفحه 12:
a
تنش زاهای محیطی
چهار نوع تنش زای محیطی شناخته شده اند
وقایع فاجعه آمیزء برای مثال مخاطرات جغرافیایی؛
تنش زاهای احاطه کننده, برای مثال آلودگی آب و هوا؛
حوادث زندگی تنش زا برای مثال مرگ در خانواده؛
مجادلات روزانه. برای مثال همسایگان پر سر و صدا
صفحه 13:
مر
را
رائش زمين
" زمين لرزه
0
" آلودكى هوا
* سیل
9
19
صفحه 14:
nee oe eT ares
صفحه 15:
sTyLe SD) ل ل ا
سمت پائین بدون محدودیت در سرعت. بزرگی یا ناحیه
وقوع فرونشست نامیده میشود که در صورت گسترش:
عواقب شديد زيست محيطى و اقتصادى در يى دارد.
در مناطق جنوبی تهران کاهش سطح آب زیرزمینی و در
SCIREN ED 1
eee deed ل |
صفحه 16:
©
ثرات اجتماعى - فرهنكي
: يم
* خوانايى شهرى
صفحه 17:
ازدحام
ازدحام یک تجربه روانی و ذهنی است که ناشی از دریافت
اين مطلب است كه يك نفر كمتر از ميزان مطلوب فضا در
اختيار داشته باشد.
0 ا es CCD
لي
محيط فيزيكى؛: محيط اجتماعى؛ محيط وظيفه اى؛ فرد
براى برخى از ساكنان شهرىء تنش به وسيله اثرات انزوا
ایجاد میشود.
صفحه 18:
خوانایی شهری
3 عر حت انار رفن
5 9
oo بايد دارای دو ویژگی باشد:
ee SIC CCI 0
(levibitiy) oul
6
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
ded SNe al
wes ers men ل ا ا ل ا ا
نياز اصلى انسانى را تحت يوشش قرار دهد:
ل ل ل
Tel eee, ee NE ara) cata em
Ee PSE a eres 0B ا ا re area
FeV ea aig en eee FPF Sera op eens eS)
ال ل
7 آسودگی- سهولت انجام وظایف در حیطه خانگی. همسایگی و شهر؛ و
1
60
صفحه 22:
ا الل
صفحه 23:
تحقیقات نیومن و مفهوم فضای قابل دفاع
فضای قابل دفاع ۱
براى محيطهاى مسكونى در نظر كرفته شده است كه با
ايجاد جلوه فيزيكى از بافت اجتماعى از خود دفاع كرده و
eR en See Meld
" هدف ايجاد محيطى است كه قلمروكرايى ينهان و حس
سوم بودن در ساکنین بتواند امنیت. مولد بودن و حفاظت
از محيط زندكى را تضمين نمايد.
صفحه 24:
The Brownsville and Van
Dyke projects
Brownsville houses
صفحه 25:
رضايت از محل سكونت
|
[10 re PCR THOS CED EU NOD ere reed
PSD) RCo gee oe S| re CL eee)
* فرانسسکاتو: ساکنین ارزش زیادی برای حریم خصوصی
بصرى و شنيدارى خود. فرصتهاى خصوصى سازى داخل
Bese eee Eras eyo eee Scar)
وسائل نقليه و براى قطعه اى زمين كه آن را از آن خود
بدانند قائلند .
صفحه 26:
خرده مناطق شهری
* خرده مناطق شهری ساختارهای اجتماعی هستند که به
علت ارزشها و عقايد مشترك سربرمى آوردند.
ل ا ا ا ات
زيرا كه ميتوانند حركت و جابجايى افراد را محدود كرده و
رفتارها را هدايت کنند.
صفحه 27:
زنان در شهر
1
ren ee 2
* نقش جنسیت در بهره گیری از اوقات فراغت
صفحه 28:
eo
افراد سالخورده در شهر
ل end كت
است كه الكوهاى فعاليتى در آن نتيجه ترجیحات فردی
هستند يا اينكه توسط محدوديتهايى مانند نداشتن
اا نقل عمومی یا
fh تا ال تا
صفحه 29:
بجا جا الخ
كودكان در شهر
دانش فضایی در چهار مرحله پیش می رود:
peer ea) م
ا ل را ا
مرحله عملكردى (از 7 تا ١١ سالكى)
1 Oe Ce rire gn
Cy ee ens NUE rr oe eyes
اساسى در توسعه فرهنك جوانان است.
صفحه 30:
roy
افراد معلول در شهر
" وضعيتهاى قراردادى شهرى مشكلات بخصوصى براى افراد
معلول ايجاد مى كنند.
" شكست در برآورده ساختن نيازهاى خاص ساكنان معلول
eed ا ا ا م
انعکاسی باشد از موقعیت گروهی در اقلیت درون ساختار
۳
صفحه 31:
90
به سوی شهر قابل زندگی
براى اينكه به اهداف يك شهر قابل سكونت برسيم؛ يك
Mren| meas ب
برآورده سازیم. همه این فاکتورها در حبطه قدرت و اختیار
جغرافى دانان» طراحان و برنامه ريزان شهرى نمى كنجد.
بسیاری از مباحث در خصوص قابلیت زندگی شهری و
كيفيت زندكى در جارجوب سيستم سياسى شهرى صورت
بر یر