صفحه 1:
سس
خالپ gla شعر نارسی
صفحه 2:
بيت مصراع قافیه
. به هر سطر از يك شعر بيت مي گویند . . ( نکته : کوچکترین واحد شعر يك بيت است . )
راع ( مصرّع ) : هر بيت از دو قسمت
كمترين مقدار سخن أهنكين را مصصراع مي نامند . )
7 20202 بشنواين ني جون شكايت مي كند از جدايي ها حکایت مي کند
5 .. به كلمات غير تكراري كفته مي شود كه در يايان بيت ها و مصراع ها مي آيند » بطوري كه يك يا جند
حرف آخر آنها با هم مشترا
انكته )1(( حرف یا حروفي که در کلمات قافیه مشتركك مي آیند « حروف قافیه » نام دارند .
* مثال )0( آتش عشقاست كاندر ني فتاد ١ جوثش عشق است كاندر مي فتاد
مثال (©) ٠ سران ندارد امشب كه برآيد آفتابي جه خيالها كذر كرد و كذر نكرد خوابي
9 به جه ديرماندي اي صبح كه جان مابرآمد بزه كردي و نكردند موذنان صوابي
* نكته (0) اكردو كلمه قفیه در تلفظ یکسان + ولي در معني متفاوت باشندقافیه درست است .
مثأل آنش است اين بادك ناي ونيست باد . هر که این آتش ندارد نيست باد
توضيح . اين بيت داراي دو قافيه است كه هر دو كلمه قافيه. از نظر شكل ظاهري با هم يكسان هستند اا از
جهت معني با هم فرق دارند . بطوري که نیست در مضراع اول فعل و در مصراع دوم اسم مي باشد
و کلمه باد در مصراع ازل اسم » امّا در مصراع دوم فعل دعا است
که هر قسمت يك مصراع نام دارد . ( نکته
است
صفحه 3:
ie ۲ ۰ و بت
قانيه مياني » 2200 وبيت مصرّع
مياني : كاهي براي غني تر كردن موسيقي شعر علاوه بر قافيه ياياني
ا 121111110110
aa ا ا م ا ۱۳
همه در كاه تو جويم همه از فضل تو بويم ee rere eee rey
ie
۱( #۰ : ابياتي که مصراع هاي دوم آنها هم قافیه باشند .
Pee PSST eS Tee ee YS et ee EPE CS St Sete ea
eet ae به آب جشم سعدي عجب امت لكر تكردد كه يكردد أنياني
* بين مصرع اا م 0
شد
۰ زمین گشت روشن تر از آسمان جهاني
NYS ys eres
صفحه 4:
Or ce ree)
: كلمات يا كلماتي است كه بعد از قافيه در بايان مصراع ها و ابيات مي آيند و عينا از نظر لفظو
00 Te
مثل : اب
آرزوهاي دو عالم دستكاه و
1 ore R ESOT Serie ter Keb cen rs <3
يد لوري : كردن كمه ايان مراع هايا بيات در تلفظيكسان te eal ae eT
د خرامان بشسد سوي آب روان PET Ser Ie)
توضيح : ل ل ا م ل لك
نكته (0) : بيت يا شعري كه داراي رديف باشد » مردف ناميده مي شود .
نکته (9) : آوردن ردیف در شعر اجباري نیست امّا اگر شاعر بخواهد از ردیف استفاده کند بلافاصله آن را
رن ۳۳۳
ات ی ۱
OTT reste Sette NEES Boer NT pete LCE EES ee Toby
er eet were ne Ste Boies et etre
نکته : تخلص بیشتر در قالب شعري غزل و قصیده کاربرد دارد .
hak cheek Pe ep ee SS ee cs Me (00d
رت 5 فردا به سوي در گه او با چه رو ره
صفحه 5:
ب هاي شعر فارسي » تعریف قالب
ا تألب : قالب شكلي است که قافیه ؛ به شعر مي بخشد و
تفاوت قالب ها با یکدیگر بسته به چگونگي قرار گرفتن قافیه آنهاست .
( در واقع نحوه بكارگيري قافیه تعیین کننده قالب شعر است ).
eceis ا 0
فارسي مانند قصیده با غزل و رباعي با دو بيتي یکسان باشد مي توان
laa ی
من
*قالب هاي شعر فارسي عبارتنداز .
es ero ac a oe رت
بند » تركيب بند » مسمّط » مستزاد » شعر فرد ( تك بيت ) و شعر
نيمايي .
صفحه 6:
ذه
ه « شعري است بر يك وزن و و يك قافیه که مصراع اوّل بیت
» با همه ي مصراع هاي دوم ابيات ديكر هم قافيه باشد
۳ 2
oe Sh mmr ne kee eee را
ل recto ite le See Te ed ee
9 / . نه اندر قعر بحر او را نهنگي جان ستان بيني *
0 GF cil! ahand
| we te Pots irr ewe Cory hae
بند و اندرز » جشن » شكر » _شكايت و مسايل اجتماعي مي باشد
ا ا ا ۱
قصیده آولین قالب شعر فارسي است که به تقلید از شعر عريي از
نیمه ي قرن سوم پدید آمد
ار
مفهوم و موضوع باشد . )
صفحه 7:
صفحه 8:
لوا قصیده
غزل يا تشبيب تشبیب : برخي قصاید به ویژه قصايدي که پر مدج کسي
وده مي شود داراي مقدمه است ا 00
0 ل mE ee 9
(Ge tere SET OCIS OE SB STO AO تشبیب مي گویند ام
gt phe glad 435 9 S587 Gye La) 4S hd Cass yale O°
۱ و لاب مه ام سس
:این تخلص مخصوص قسيده است و نبايد آن را يا اصسطلاح
11111112
be © تنه اصلي : بخشي از قصیده که مقصود اصلي شاعر در آن بیان
a . با محتواي چون مدح » رثا » پند و اندرز » عرفان و حکمت
ren : دعايي است که شاعر برا دای دش
rn Torrie مم
بيان مي
0202020200 ی
(
صفحه 9:
قصیده سرایان مشهور عبارتنداز
© انوري » خاقاني » ناصر خسرو ۰ سعدي »
فرخي سيستاني » رودكي » منوچهري »
مسعود سعد سلمان » ملك الشعرا بهار »
دكتر مهدي حميدي » مهرداد اوستا » امير
فيروز كوهي و ...
صفحه 10:
غزل
شعري است بر يك وزن ويك قافيه به طوري كه
مصراع اول بيت نخست » با همه ي مصراع
باشد .
* تذکر : نحوه ي تکرار قافیه در
غزل همانند قصیده است .
نمونه غزل :
* زآن يار دلنوازم شكري است با شکایت * گر نکته دان عشقي بشنو تو این حکایت *
۰ _ بي مزد بود ومنت هر خدمتي که کردم يارب مباد كس را مخدوم بي عنايت_*
؟ . زندان تشنه لب را آبي نمي دهد کس گویا ولي شناسان رفتند از اين و
صفحه 11:
© © © © © © ©
نمودار غزل
صفحه 12:
مشخصات غزل :
تعداد ابیات غزل حداقل پنج بیت و حداکثر دوازده بیت است . ( گاهي غزل
) . ها بیش از پانزده بیت هم یافت مي شود
200 ae tes are ever ea)
eto el ea al)
Pee eS ee E oo cw eis eke ys Iss er kos
(Ges eT tel eae
ESE Pe ave ed eee Coke es eae
0
* 0 غزل از قرن ششم به وجود آمده است . ( در واقع همان تغزل قصیده است )
از آغاز پیدایش » عاشقانه و با ظهور سنايي عارفانه مي شود . )
Tob re Teorey A is ا
1 نكنّه : غزل عاشقانه را سعدي و غزل عارفانه را مولوي به اوج خود
Puee ee Yel eerie apr Up Pet ny 1۳
عارفانه را به کمال رساند .
صفحه 13:
مشهورترين غزل سرايان عبارتنداز
*حافظ » سعدي » مولوي » صائب
تبريزي » عرأقي » فرخي
۱9 0 ا kets.
9
صفحه 14:
فرق غزل و قصیده
٠ از نظر تعداد ابیات
Or ECC ver eee!
وحدت موضوع -© *
۳ ا ل ل ل eee
و دلپسند بیاورد » از آن به حسن مطلع تعبیر مي شود به
ETT By ل ل
PISO Eee ROVE Sse she tig
[۳ TE Enya
در روح شنونده و خواننده اثر نيك و خوش باقي بگذارد » از
۳
صفحه 15:
قطعه
* : شعري است متشکل از چند بیت هم وزن که فقط مصراع
هاي دوم آن هم قافیه باشد .
و
صفحه 16:
8 ات قط aA
۱ 98k
) . گاهي قطعه هاي چهل و پنجاه بيتي هم یافت مي شود (
۱ EIS POR EOE TSE PEP TER CT CPOE)
| Ra re pe)
PCT UPC D Aer. Ns nemir ie Ce tio iis
) . قطعه و قصیده در همین ويژگي است
00 ل اا ل
؟ 0.- قطعه وحدت موضوع دارد يعني از اول تا آخر ابیات » درباره ي
. يك موضوع خاص است
ERIE SEES STG Sates Dee ee ht bolas
PEON nO SPI ary
صفحه 17:
صفحه 18:
5
شعري است بر يك وزن با بيت هاي مصرع » كه هر
بیت قافیه اي جداگانه دارد . و چون هر بیت داراي دو
قافیه است آن را مثنوي ( مزدوج یا دوتايي) نامیده اند .
مشهورترين مثنوي سرايان عبارتنداز:
ee CRP ge kee eee
عطار » سعدي » سنايي » جامي » پروین
اعتصامي و شهریار .
صفحه 19:
Clea 0000000
0 00
| ع عه مده عق ا Doe
00 000
| وه
ee er 00000000
5371717110 000
صفحه 20:
07 ات Pd ي:
- تعداد ابیات مثنوي حداقل دو بیت است و حداکثر براي آن
وجود ندارد .
الا MONS On eT Bente e
rele ا ۳2
*؟ ©- موضوع و درون مايه مثنوي حماسي » تاريخي » اخلاقي
» تعليمي » عاشقانه » بزمي و عارفانه است .
صفحه 21:
ربعي :
eS kone) از 2 شت
نمودن قافيه در مصراع هاي اوّل » دوم و جهارم الزامي
است ولي در مصراع سوم اختياري است . يعني مصراع
سوم مي تواند با مصراع هاي دیگر هم قافیه باشد یا نباشد
؟ نمودار رباعي :
صفحه 22:
مشخصات رباعي :
* 01 ريباعي بر وزن لاحول ولا قوه الا با الله مي باشد .
9 2 درون مایه و محتواي رباعي عارفانه » عاشقانه و
يا فلسفي است .
؟ ©- مناسب ترين قالب براي ثبت لحظه هاي كوتاه
شاعرانه است .
بل( ore Een
همانند رباعي است
صفحه 23:
رباعي سرايان مشهور عبارتنداز:
gl ga ¢ ACCS 6 عطار 3
ee rent ۳
كرماني
9
صفحه 24:
سس(
ار 0
صفحه 25:
مشخصات دوبيتي :
|( ا اا لا 0 2
erie)
*؟ ©- موضوع و درون مايه دوبيتي درفارسي « ترانه » است
كه رايج ترين قالب شعر درنزد روستائيان است
Se eee SBOE oe
بایا طاهر همدانی » فائز دشستان
صفحه 26:
راه تشخیص رباعي از دوبيتي :
همانطور که خوانده ايد » رباعي و دوبيتي فقط
از نظر وزن با هم اختلاف دارند . لذا براي
تشخیص این دو قالب از یکدیگر فقط كافي
است اوؤلين هجاي هر يك از دو قالب شعر را
ا ل ۱۳
0 recy
صفحه 27:
0
Vi كلتك
أي كوتاه دو واج دارد ( صامت + مصوت كوتاه ) مثال : ب ؛ ك » ت كه مثلاً : به حرف
are Te Ube eet See Tone kc
هجاي بلند سه واج دارد و ساختار آن به دو شكل است .
)- صامت + مصوت كوتاه + صامت ve ruven oy 00
: براي قاعده نوع ال : بر » در » گل (گ + -+)
7۰ براي قاعده نوع دوم : با ؛ کو .سي (صامت «س» + مصوت بلند « ي » )
000 ا ل ا ا ا ١
ا زدست دید و دل هر دو فریاد كه هر جه ديده بيند دل كند ياد
بسازم خنجري نیشش زفولاد 0
eR OE eae SOT Ir tbe er eC eC Seer ا
ROMEO ee ene VOY REMY ROE wire |
۱ SPT SSC TSS beeen
پابر سر سبزه تا به خواري ننهي Sele ToD Re SES wie)
".بح :اؤلين هجاي هر يك از مصراع هاي شعر فوق
ا ۱( ۱3 مي بأشد
يك هجاي بلند هستند پس شعر فوق رباعي است*
صفحه 28:
چهار پاره ( دوبيتي هاي به هم پیوسته )
بيتي هاي هم وزن با قافیه هاي مختلف که در معني به هم
پیوسته هستند ۱
دوم رعایت مي شود .
نمردار چباریاره ناقوس نیلوفر از فریدون مشيري
صفحه 29:
مشخصات 9۳9 ie
هر بند از چهارپاره دو بیت است امّا شاعر در آوردن
0 enema nas)
؟ 2 محتواي و درون مایه هاي چهارپاره اجتماعي و
غنايي است ,
* 3- چهارپاره بر خلاف دوبيتي محدودیت وزني ندارد
بلکه به وزن هاي مختلف سروده مي شود .
* “6- زمان رواج اين قالب در ايران بس ان مشوطه است .
9
صفحه 30:
چهارپاره سرایان عبارتنداز:
“ملك الشعرا بهار » رشید
ياسمي ۰ فریدون توللي »
فريدون مشيري و دكتر
es ee
صفحه 31:
o.) ل
SUB ye sv We wr We reer We
قالب قصیده اي چند بيتي بسراید ؛آن را به چند بند
Pr remntinte Cty SDS BE et Ope rere Clea)
2562 له kt ee SY en
دهد كه قافيه ديكري دارد وآن بيت را ((و اسطه
العقد )) یا ((بیت برگردان))مي نامند .
9 ae) Be wtp A reat
۲. SSS) sate (2b cos 3) jae 2 gl
0 ا
صفحه 32:
صفحه 33:
نمودار تر
صفحه 34:
1 مشخصات ترجیع بند :
؟ 1 در ترجیع بند تعداد ابیات هر يك از بخش ها تابع قالب غزل است .
* 2- تعداد بخش هاي ترجیع بند به اختیار شاعر است .
OLS Cael es ل et eS io ie
CCM Se Coron coe tek Tee er hae
۱ Tew Tee tet Eas)
Sere) oe eee SOP en TOS ts) tomas
Coe
4 ۲ ی ei ٠.
BD oes eer ee Ber he)
فرخي سيستاني » سعدي و هاتف اصفهاني
صفحه 35:
در ترکیب بند » شکل قافیه و تعداد ابیات هر يك از بخش ها شبیه
غالب غزل است امّا شاعر در أوردن تعداد غزل ها آزاد مي باشد .
اا ام ل Botner
رت
؟ 0 ابیات پاياني غزلها » با بیت مصرع پایان هر بخش ارتباط معنايي
MN Peete G05 Ore ore e Te Ee Der EES)
۱6 ne Sree ete Stet cae
مشهورترين تركيب بند سرايان عبارتنداز: *
=
و وحشي بافقي .
صفحه 36:
مسمط *
BE Peer err Vr ees gem gr Sor)
9 Te ae nn)
. هر رشته تمام مصراع ها به جز مصراع آخر » هم قافیه است
۱۵ eT Tee EEE Sew)
ها ( بند ها ) که در تمام رشته ها هم قافیه هستند » در واقع
. حلقه ي ارتباط رشته ها نيز محسوب مي شوند
جه : هر رشته از مسمط معمولاً سه تا شش مصراع دارد كه
cre EE به اندازه ي تعداد مصراع ها نام گذاري مي
00
ye Ber) ل ا
مسدس مي گویند .
صفحه 37:
صفحه 38:
هام 3“ ed
ا ا ا 9
err
ae Ree Sten op Oe Eee tao
are ا ea es
0 ا ل
ااال ل شه
منوجهر دامغاني » قاآني و ملك الشعرا بهار .
9
صفحه 39:
550905
0 5 0
شاعر معروفتر انتخاب مي كنيد و هر يك از بيت هاي آن
ا ل ا 00
مصراع هاي دوم ابيات غزل « بند هر رشته » قرار مي
ess.
1ه : تعداد ريشته هاي مسمط تضميني تابع تعداد بيت هاي غزل
است . ( براي مثال اگر غزل مورد تضمين هفت بيت باشد »
نیز هفت رشته خواهد بود .)
0
ee eS eR hoo ney
صفحه 40:
صفحه 41:
مستزاد :
ا ا ۱ 0 ل
ak a رت
مي شود. بطوري كه كلمه يا كلمات افزوده شده معني مصراع
ماقبل خود را تکمیل مي کند .
Peer Vee a tbe ا ا
باشند و با مصراع هاي قبل خود نیز هم وزن اند .
توّجه : دانش آموزان عزيز به خاطر داشته باشيد كه مصراع
۱ ات ا 6 ee ny Sle ا nr
Tes a ies) و
پایان هر مصراع قالب جديدي به نام مستزاد ساخته است به
۰
صفحه 42:
مه
9 ys")
ا ل ل 0 50
٠ يزمرده كلي ميان كلشن ديدم افسرده چو من
۰ گفتم که چه كردي که م م كه
٠ كفتاكه دمي در اين جهان خنديدم پس واي به من
9
صفحه 43:
: تزاد ere
200000005
با ا ۱
نکته : اهمَیّت مستزاد در آن است که در پیدایش شعر نيمايي اثر داشته و منبع الهام
نیما در کوتاه و بلند کردن مصراع هاي شعر نو بوده است .
er 5 od 500 0
BE oe ا ل شاك
مسعود سعد سلمان » نسيم شمال » ملك الشعرا بهار »
ERD oe Poe ل
9
صفحه 44:
فرد ( تك بيت )
بيتي است مستقل كه شاعر تمام منظور خودش را در همان يك بيت
بيان مي كند و اين يك بيت ممكن است مصرع باشد يا غير
مصرع .
*. مأل مردي نه به قوت است و شمشير زد آن 19
000 ل ل aye t
. حکمت مي باشد
ل ل ال CB OTe
9
صفحه 45:
: شعر نيمايي
ee We) ae kelee
بلند که
قافیه در آن نظم خاصي ندارد .
اين گونه اشعار داراي وزن هستند و
م ۵
هاي آن با هم مساوي نیست .
صفحه 46:
۰ 0 ۱ 4
4 ممون و درون مایه سر نیسای احساسات »
تجربیات شخصي » عشق ۰ سیاست و اجتماع
مي باشد .
* م پدید آورنده ی شعر نيمايي .
ORD IB evew ee re
awe aro Es)
9
صفحه 47:
ل لل م
- محتوا و درون مایه : نگاه تازه به طبیعت و جهان » جهت
Ac Ore 0 0
اجتماعي » انعكاس فضاي طبيعي و رنك محلي در شعر از
ويذكي هاي محتوايي شعر نيمايي است .
et Pan 2211111000
Pee eects re STs Ee)
9
صفحه 48:
7
eee Stier BOBS Wee eee ei
نيست . مانند بعضي از سروده هاي مهدي اخوان ثالث » سهراب
0
300 ا ا ل ال rc}
. آن مشخص نیست . مانند بهضي از اشعار موسوي گرمارودي
ا ل ل ل ECE Merman)
نثر در تخيل شعري است . شعر موج نو به دشواري و مشكل بودن
ree BI Os Pee ery)
۱۳ eer Base BE re
یوشیج » مهدي اخوان ثالث » فرخ فرخزاد و سهراب سپهر:
صفحه 49: