صفحه 1:
صفحه 2:
كا
8 .۰ ی
قانون برگزاری مناقصات
و آیین نامه های اجرایی
fae Karami
۱ 7 دکتر اصغر کرمی
۱-عضو بنیاد ملی نخبگان
ف ۲-عضو پیوسته انجمن حسابداری ایران
۳-عضو پیوسته انجمن حسابداری مدیریت ایران
75 6-عضو انجمن میندسی مالی ایران
صفحه 3:
هدف:
آشنایی با قوانین مناقصات کشور و اجزای آن
صفحه 4:
Re
سرفصل مطالب-بخش اول
لأويؤكى هاى قانون
مناقصات
ل
فرآيند بركزارى مناقصات
ارزيابى فنى بازركانى
لاعدم الزام مناقصات
صفحه 5:
تعاریف
#مناقصه فرآیندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه)
که در آّن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب
پیشنهاد کرده باشد واگذار می گردد.
صفحه 6:
مفهوم و اهمیت مناقصه و مزایده
؟ مزایای رعایت قانون
* نظم در جامعه
؟ تسهیل کننده روابط فردی
# موجبات آرامش خاطر عمومی
# جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی
حفظ حقوق دولت . ملت و بیت المال
صفحه 7:
© قواى سه كانه ج..ا
* موسسات و نهادهاى عمومی غيردولتى كه از بودجه كل كشور استفاده مى نمايند.
© موسسات عمومى.بنيادها و نهاد هاى انقلاب اسلامى.شوراى نكهبان قانون اساسى.وشهرداريها و....
© دستكاه ها و واحد هاييكه قانون خاص دارند واز قوانين عام نيز تبعيت مى كنند نظير
وزارت جهاد کشاورزی, شرکت ملی نفت ایران شركت ملى كاز ايرانء شركت ملى صنايع بتروشيمى ايرلنء سازمان گسترشو
نوسازی صنایع ایران. سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران»
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اییلن و شرکتهای تابعه آنها موظفند در برگزاری مناقصه مقرراتاین قانون را رعایت
ans
صفحه 8:
قانون خاص است که فقط برای معاملات دولتی کاربرد دارد.
به منظور تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات به تصویب رسیده است.
مناقصه : خریدار مال (يا اموال معین) وخدمات از طرف مامور رسمی به کمترین قیمتی که (متناسب
باشد) از طرف فروشندگان پیشنهاد می شود.
مناقصه بک مسابقه است برای پیشنهاد ارائه کمترین قیمت و بهترین کیفیت.
منظور از معاملات در قانون (عقد با قراردا دی که جنبه مالی و اقتصادی دارد) معاملات دولتی است که
یک طرف آن دولت و طرف دیگر شخص حقیقی یا حقوقی می باشد.
صفحه 9:
مشمولین بند ب ماده ۱ ق.ب.م).)۱ - مناقصه گزار
.منلقصه گردش خصحقیقیبا حقوقیک ه لسناد ملقصه رادریافتو در ملقصه شرکنمیک نم - 2 .
.كميسيونمتلقصه - 3
.کمیته فنی- بازوگلنی-4
هیاتوسیدگوبه شکایات- 5.
.هیاتت ر کت شریفاته لقصه - 6
صفحه 10:
رئیس دستگاه مناقصه گزار با نماینده او
ذی حساب یا بالاترین مقاممالی دستگاه مناقصه گزار
مسول فنی دستگاه مناقصه گزار با واحدی که مناقصه به درخواست وی بر گزار می شود.
حضور ناظر از سوی شورای شهر در کمیسیون مناقصات شهرداریها الزامی است.
کمیسیون با حضور هرسه نفر رسمیت دارد.
تصمیمات با رای اکثریت است.
اعضای آن در شرکتهای دولتی با انتخاب هیات مدیره است.
صفحه 11:
” اين كميته يا هیات.متناسب با موضوع مناقصه می تواند صرف کمیته فنی با فقط کمیته بازرگانی وبا دو ماهیتی
باشد.خرید کالای بازرگانی ویا خرید خدمات فنی مطرح باشد.
7 لازم به نظر می رسد که اعضای کمیته از خبرگان فنی و گاهی بازرگانی باشند.
7 کمیته .هیات,گروه باید صلاحیت داشته باشد یعنی خبره (کارشناس) در امور فنی و بازرگانی باشند.
۲ حداقل تعداد اعضای کمیته ۳ نفرند. اعضاء می تواند به تعداد بیشتری برسد.
7 وظیفه (ذاتی) کمیته.ارزبابی فنی بازرگانی پيشنهادها وسایر وظایف مقرر(ارزیابی کیفی) درقانون ب.م:
صفحه 12:
معاملات کوچک: (کار پرداز يا مامورخرید با اخذ فاکتور به کمترین بهای ممکن).
معاملات متوسط: (کارپرداز یا مامور خرید با اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی - در صورت ممکن 2
مسول واحد تدارکاتی -عقد قرارداد یا اخذ فاکتور).
معاملات بزرگ: (برگزاری مناقصه عمومی ومحدود - یک مرحله ای یا دو مرحله ای).
وزارت امور اقتصادی و دارایی در ابتدای هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهای کالا وخدمات ب.م.
جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می نماید.سال ۱۳۹۴-معاملات کوچک-۱۳۹۰۰۰.۰۰۰ریال
صفحه 13:
مناقصه عمومی - فراخوان از طریق آگهی عمومی - یک مرحله ای و دو مرحله ای.
مناقصه محدود - به تشخیص ومسئولیت بالاترین مقام(باذکر ادله:دلیل فنی و بازرگانی - محدود بودن مناقصه
كران صلاحیت دار - شرایط اضطراری) و ارسال گزارش و تایید بالا ترین مقام از طریق ارسال دعوتنامه
برای مناقصه گران صلاحیتدار(ارزیابی کیفی شده -فهرست مناقصه گران صلاحیتدار وفهرست کوناه ) یک
مرحله ای و دو مرحله ای -نیازی به انتشار آگهی نیست.
صفحه 14:
های مناقصه
١ مناقصه عمومی يا آزاد: از طریق آگهی بین مناقصه گران
© یک مرحله ای: ارزیابی شکلی و مالی واعلام برنده مناقصه و عقد قرارداد.
* _ دو مرحله ای:
لف - ارزیابی فنی - بازرگانی توسط کمیته فنی بازرگانی
ب - ارزیابی مالی واعلام برنده توسط کمیسیون مناقصه وعقد قرارداد.
۲ مناقصه محدود: ازطریق دعوننامه بین مناقصه گرانی که قبلا ارزیابی کیفی شده اند.
یک مرحله ای:
آرزیابی شکلی و مالی و اعلام برنده مناقصه وعقد قرارداد.
دو مرحله ای:
الف - ارزیابی فنی - بازرگانی توسط ک.ف.ب.
ب - ارزیابی مالی و اعلام برنده مناقصه.
صفحه 15:
| مناقصه یک مرحله ای:
بررسی پيشنهادها (ارزیابی شکلی و مالی) در یک جلسه و اعلام برنده وعقد قرارداد.
۲ مناقصه دو مرحله ای :
الف - ارزیابی فنی وبازرگانی پيشنهادها توسط کمیته فنی بازرگانی وارجاع آن به کمیسیون .
ب - ارزیابی مالی وپذیرش متناسب ترین قیمت وعقد قرارداد.
صفحه 16:
؟ تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه.
*ارزیابی شکلی پیشنهاد مناقصه گران.
#ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه.
# ارجاع بررسی فنی پيشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله ای.
* تعیین برندگان اول و دوم مناقصه.
© تنظیم صورت جلسات مناقصه.
؟ تصمیم گیری درباره تجدید با لغو مناقصه.
صفحه 17:
* رسیدگی به دعاوی بین مناقصه گر ومناقصه گزار(ماهیت وجودی).
؟ رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرا نشدن هر یک از مواد این قانون.
؟ صدور رای تجدید با لغو مناقصه.
صفحه 18:
® تامین منابع مالی وپیش بینی آن ونحوه ضمان تاخیر تعهدات برای انجام معاملات...
* تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ (عمومی یا محدود ویک مرحله ای ودو مرحله ای)
؟ تهیه اسناد مناقصه.
؟ ارزیابی کیفی مناقصه گران توسط دستگاه اجرائی در صورت لزوم وتهیه فهرست کوتاه
# فراخوان مناقصه (دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشوری يا استان منتشر گردد).
؟ ارزیابی پيشنهادها.
© تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.
صفحه 19:
#در ارزیابی کیفی باید موارد زیر لحاظ شود:
.١ تضمین کیفیت خدمات و محصولات.
۲. داشتن تجربه ودانش در زمینه مورد نظر.
۳ حسن سابقه.
۲ داشتن پروانه کار و گواهینامه صلاحیت در صورت لزوم.
۵ توان مالی متقاضی برای انجام کار درصورت لزوم.
صفحه 20:
تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی آنها.
تهیه اسناد ارزیابی.
دریافت ۰ تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.
ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هریک از مناقصه گران و رتبه بندی آنها.
اعلام اسامی مناقصه گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبه آنها (تهیه لیست کوناه).
مستند سازی ارزیابی کیفی مناقصه گران.
صفحه 21:
افزایش کار آیی مناقصه گران.
تضمین کیفیت خدمات و کالاها.
به کارگیری مناقصه گران توانمند و با سابقه.
ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی.
صفحه 22:
تمهیدات ارزیابی.
توزیع استعلام ارزیابی و دریافت پاسخ متقاضیان.
ارزیابی و امتیازدهی.
تهیه و اعلام فهرست الیست کوتاه.
صفحه 23:
بررسی کفایت و تایید گزارش شناخت.
تعیین معیارهای ارزیابی و وزن آنها.
تایید مفاد استعلام ارزیابی.
امتیازدهی به متقاضیان در خصوص هریک ازمعیارهای ارزیابی.
ارزیابی نهایی مناقصه گران و تهیه فهرست کوتاه مناقصه گران صلاحیندار برای دعوت به مناقصه محدود.
مسئولیت تهیه استعلام ارزیابی برعهده واحدی است که به سفارش وی مناقصه برگزار می شود.
به تشخیص بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار مسئولیت ارزیابی کیفی می تواند برعهده مدیر طرح هم
باشد.
صفحه 24:
تامین مالی برای انجام تعهدات موضوع مناقصه.
تهیه و تصویب مطالعات.نقشه ها.فهرست مقادیر ونظایر آنها.
تهیه گزارش شناخت
مستند سازی پیش از فراخوان وتهیه صورتمجلس پیش از فراخوان
تهیه AST ارزیابی
تهیه استعلام ارزیابی
تشکیل کمیته فنی - بازرگانی یا ابلاغ ارزيابى كيفى به مدير طرح.حسب مورد.
تهيه برنامه زمانى ارزيابى.
صفحه 25:
نام و نشانی دستگاه مناقصه گزار.
موضوع مناقصه.
تاریخ .مهلت و نشانی دریافت و تحویل استعلام ارزیابی کیفی مناقصه گران.
نام و نشانی مدیر طرح یا مشاور حسب مورد.
نحوه دریافت اسناد استعلام و هزینه آن در صورت لزوم.
بعداز پابان مهلت تحویل استعلام ها,در صورت تحقق شرایط انحصار و اطمینان از آن,آگهی_حداقل برای یک بار بابد
تجدید شود.
در صورت احراز شرایط انحصار .ک.م.صو رتجلسه ای مینی بر انحصار تنظیم و امضاء م ی کند و قرارداد بامتقاضی
معامله منعقد_ می شود.
صفحه 26:
نام ونشانی مناقصه گزار.
موضوع مناقصه.
مدارک صلاحیت و گواهینامه های لازم.
مقدار پا برآورد اولیه موضوع مناقصه.
معیارهای ارزیابی.
اهمیت وزنی معیار های ارزیابی (درصورتی که ارزبابی به روش وزنی انجام شود).
مدارک و مستندهای لازم برای تعیین امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.
روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.
حداقل امتیاز قابل قبول برای دعوت به مناقصه.
محل,.زمان و مهلت دربافت وتحویل استعلامها,
نام ونشانی مدپر طرح یا مشاور حسب مورد.
برنامه زمانی ارزیابی
صفحه 27:
قصه گران در فهرست کوتاه
۵ مناقصه گر در کارهای پیمانکاری . درصورت استفاده از فهرست بهای سازمان.
۳ مناقصه گر در سایر مناقصات.
درصورتی که تعداد افراد واجد شرایط به حد نصاب نرسد.نجدید مناقصه ودر ارزیابی دوم با حداقل ۲
مناقصه گرمناقصه انجام می شود(در غیر این صورت انحصاری تلفی_ومعامله انجام می شود.
دعوتنامه مناقصه برای همه مناقصه گران ارسال می شود.
در پروژه های تکمیلی.پیمانکار شاغل در فهرست کوتاه ملحوظ می شود.
صفحه 28:
© درمناقصات تامین کالا در صورت استفاده از فهرست تامین کنندگان صلاحیتداردستگاه مرکزی, که با
رعایت ماده ۲۶ تهیه شده باشد.
؟ در صورت استفاده از فهرست .نیازی به انتشار آگهی نیست و فراخوان از طریق دعوتنامه انجام می
شود.
* مستندات فهرستها باید در صورتجلسه پایانی ارزیابی کیفی قید شود.
صفحه 29:
تجربه (سابقه اجرایی) و دانش در زمینه مورد نظربراساس اطلاعات مربوط به تعداد ونوع کارهای
مشابه انجام شده در ۵ سال گذشته تعیین می شود.
حسن سابقه در کارهای قبلی. براساس اطلاعات حداکثر ۵سال گذشته شامل نشانی و مقام مطلع در
دستگاهای کارفرما + امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی + میانگین امتیاز ارزیابی کارفرمایان
قبلی + امتیازهای مربوط به ارزشیابی دوره ای مراجع معتبر (دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران ابلاغی
از سوی سازمان).
توان مالی براساس اطلاعات ۵سال گذشته + احراز از مبلغ بر آوردی ۵۰ برابر مالیات سالانه
+۳برابردر آمد نا خالص سالانه +۵برابر دارایی های ثابت +تایید اعتبار از سوی موسسات مالی.
صفحه 30:
درکارهایی که ب رآورد آنهاییش از بیست برابرنصاب معاملات متوسط باشد.معبارهای زیر باید لحاظ شود:
.١ توان تجهیزاتی : با توجه به ماهیت کار وماشین الات مورد نیاز +درصورت نیاز پروژه به ماشین الات خاص.
۲ توان فنی و برنامه ریزی :ارزیابی کفایت کارکنان کلیدی+ توان برنامه ریزی وکنترل پروژه.
حداکثر امتیاز مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه درصورتی احراز می شود که در سوابق ۵ سال
گذشته.حداقل دو پروژه بدون ناخیر غیر مجاز وجود داشته باشد.
صفحه 31:
# در کارهای پیمانکاری:۰۳۰6] معیارهای زیر اضافه می شود:
. دانش فنی در زمینه مطالعه و طراحی طبق ارزیابی کیفی مشاوران.
۲ تجربه در زمینه تامین کالاء
۳ توان مدیریتی.
# در پیمانکاری عمومی علاوه بر معیارهای ۳ اسلاید قبلی. مبلغ با درصد مشارکت مالی نیز می تواند مد نظر
قرار گیرد.
؟ گروه های مشارکت پیمانکاری در تمام مناقصات با هر مبلغ.باید کارکنان کلیدی و سازمان اجرایی خودرا
؟ امتیازات پیمانکاران فرعی در ارزیابی کیفی پیمانکاراصلی لحاظ می شود.
صفحه 32:
توان مالی
ارزیابی مشتریان قبلی و حسن شهرت
استانداردهای تولید
داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
حسن سابقه
تضمین کیفیت خدمات و محصولات.
صفحه 33:
# اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته اساس ارزیابی است.
حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز می شود که مبلغ بر آوردی مناقصه معادل با کمتر از یکی از مقادیر
زیر باشد:
.١ یکصد پرابر مالیات متوسط سالانه.
۲ بیست وپنج درصد فروش آخرین سال تولید.
۲ ده درصد دارایی های ثابت.
۴ تایبد اعتبار از سوی بانک یا موسسات مالی و اعتباری معتبرتا سقف مبلغ مناقصه.
صفحه 34:
© مفاد فراخوان مناقصه باید شامل موارد زیر باشد:
١ نام و نشانی مناقصه گزار.
نوع . كميت و کیفیت کالا یا خدمات.
نوع ومبلغ تضمین شرکت در مناقصه.
محل . زمان و مهلت دریافت اسناد . تحویل و گشایش پيشنهادها.
مبلغ بر آورد شده معامله و مبانی آن(در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد) زمانی که فهرست بهاء وجود
دارد. برآورد بر اساس آن تهیه می شود.
* فراخوان باید دو تا سه نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشوری پا استانی منتشرگردد.از طریق سایر رسانه ها
هم قابل انتشار است.
* در مناقصه بین المللی .حداقل یک نوبت در روزنامه های خارجی...
صفحه 35:
ماده ۱۴- اسناد مناقصه
نام ونشانی مناقصه گزار.
نوع ومبلغ تضمین مناقصه.
محل .زمان ومهلت دریافت اسناد. تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.
مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار.
مدت اعتبار پیشنهادها.
صفحه 36:
اسناد
شرح کار. مشخصات فنی بازرگانی. استانداردها. نوع ۰ كميت و كيفيت كالا
برنامه ریزی انجام کار با تحویل کالاء
معیارها و روش ارزیابی کیفی مناقصه گران.
روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه های آنها.
متن قرارداد شامل موافقتنامه.شرایط عمومی و خصوصی و ضمائم آن.
صورتجلسات و توضیحات موضوع ماده ۱۷.
ساير اسنادی که به تشخیص مناقصه گزار لازم باشد.
صفحه 37:
مهلت قبول پيشنهادها در مورد مناقصات داخلی و بین المللی از آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصهبه ترتكب
نباید کمتر از 1۰ ریزو یکماه باشد.
صفحه 38:
ماده۱۶- شرایط تسلیم و تحویل
.0 هر شرکت کننده فقط یک پیشنهاد تسلیم می نماید.
۲ پیشنهادها شامل :
تضمین در پاکت الف
پیشنهاد فنی بازرگانی در پاکت ب
پیشنهاد قیمت در پاکت ج
هرگونه تسلیم و تحویل و اصلاح و جایگزینی وبا پس گرفتن پیشنهاد بايد به صورت قابل گواهی و در
مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.(ماده ۱۷- توضیح و تشریح اسناد).
صفحه 39:
ماده ۱۸ - مراحل
تهیه فهرست دریافت کنندگان اسناد.پیشنهاد دهندگان.حاضران وشرکت کنندگان در جلسه.
باز کردن پاکت تضمین(الف)وکنترل آن.
بازکردن پاکت فنی بازرگانی (ب) وتحویل آن به کمیته فنی بازرگانی در مناقصه دو مرحله ای.
باز كردن بيشنهاد قيمت و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنهاوکنار گذاشتن پیشنهاد های غیر قابل قبول
در مناقصات یک مرحله ای.
تهیه و تنظیم وامضای صورتجلسه گشایش پيشنهادها توسط کمیسیون مناقصه.
تحویل پاکتهای قیمت و تضمین (الف و ج) پیشنهاد های رد شده به ذینفع.
در مناقصه دو مرحله ای . جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت.در جلسه گشایش پاکتها (الف و ب) اعلام خواهد شد.
صفحه 40:
ماده -۱٩ ارزیابی فنی بازرگانی پيشنهادها
# در مناقصات دو مرحله ای و براساس معیارها و روشهای اعلام شده انجام می شود.
* نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه برای کمیته فنی معین می کند به جلسه بعدی کمیسیون
احاله می شود.
* پاکتهای قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را آورده اند. گشوده می شود.
* هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی . فقط پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.
# پاکت پیشنهاد قیمت پیشنهاد دهندگانی که حد نصاب ارزیابی را احراز نکرده اند.ناگشوده بازگردانده می
شود.
صفحه 41:
# هنگام ارزیابی مالی.مناقصه گری که مناسب ترین قیمت (قیمت ترازشده)را حائز شده باشد به عنوان برنده اول اعلام
خواهدشد.
؟ برع دوم درصورتى اعلام مى شود كه تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول, کمتر از مبلغ تضمین (۵) باشد (جون
دارد بين برنده / تبانی شده باشد).
* روش ارزيابى مالى بايد دراسناد مناقصه به صورت مشروح وبا ذکر نحوه تاثیرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت
پیشنهادی اعلام شود.
# پس از گشودن پاکت های قیمت,چنانچه بررسی قیمت ها وتجزیه وکنترل مبانی آن لازم باشد.کمیسیون مناقصه می
تواند بررسی آن رابه کمیته فنی ارجاع نمایدو کمیته ظرف دو هفته نتیجه را به کمیسیون اعلام می کند.
© پس از گشوده شدن پیشنهادهای قیمت,تضمین برنده اول و دوم نزد مناقصه گزار نگهداری و تضمین سایرمناقصه گران
بازگردانده می شود.
المللی. مناقصه گران داخلی نسبت به مناقصه گران خارجی ترجیح دارند(اگر به مصلحت نبود بايد
صفحه 42:
ابت آزاد و رعایت اصل برابری حقوق مناقصه گران.
ایفای بهنگام و کامل تعهد های طرف های مناقصه.
تسریع در مراحل برگزاری مناقصه.
کلیه دستگاه های مناقصه گزار باید مقررات نظام مستند سازی را در کلیه معاملات بزرگ اعم از مناقصه و ترک
اصول,روش ها.مقررات و استاندارد های مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصات.
نقش هاءتصمیم ها و اقدام های انجام شده در فرایند برگزاری مناقصه.
مفاد اسناد مربوط به برگزاری مناقصه از مرحله تامین منابع مالی تا انعقاد قرارداد و نحوه اطلاع رسانی آنها.
صفحه 43:
# مستندسازی فرایندی است که درآن اسناد مناقصه.صورتجلسات و اطلاعات مربوط به تصمیم ها و اقدامهای
انجام شده در مراحل مناقصه .ثبت و نگهداری می شود.
* نظام مستند سازی. سامانه هایی است که به منظور مستند سازی مناقصات از سوی سازمان ایجاد می شود.
# بانک اطلاعات مناقصات . سامانه هایی است که مستندات الکترونیکی مناقصات در آن نگهداری می شود.
* پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات . سامانه هایی است که به واسطه آن.دسترسی به مستندات الکترونیکی
تمام مناقصات ممکن می شود.
# بایگانی اسناد مناقصه, فرایندی است که در آن همه اسناد مناقصه به صورت مکتوب و به نحوی مطمئن در
دستگاه مناقصه گزار ثبت و نگهداری می شوند.
صفحه 44:
مستند سازی جلسات منا
مستند سازی پیش از فراخوان.
مستند سازی فراخوان.
مستند سازی ارزیابی شکلی پيشنهادها.
مستند سازی ارزیابی کیقی مناقصه گران.
مستند سازی گشایش پيشنهادها و تعیین برنده مناقصه.
مستند سازی پس از تعیین برنده مناقصه.
مستند سازی دوره اجرای موضوع مناقصه.
مستند سازی دونوع است: مکتوب و الکترونیکی.
صفحه 45:
نام و عنوان مناقصه گزار.
تاريخ و محل تشكيل جلسه.
موضوع مناقصه.
فهرست مناقصه كران حسب مورد.
اسامى و سمت اعضاى كميسيون مناقصه.
اسامى حاضران در جلسه.
مفاد تصميم ها.
توضیحات و پاسخ به پرسش های مناقصه گران در جلسات.
صفحه 46:
كم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه.
امتناع برندگان اول ودوم مناقصه از انعقاد قرارداد.
پایان مدت اعتبار پیشنهادها.
رای هیات رسیدگی به شکابات.
بالا بودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.
صفحه 47:
نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.
تغییرات زیادی در اسنادمناقصه لازم باشد به نحوی که موجب تغییر ماهیت مناقصه شود.
پیشامد های غیر متعارف نظیر جنگ.زلزله سیل ومانند آنها رخ دهد.
رای هیات رسیدگی به شکایات.
تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه گران.
مناقصه گزار باید تجدید و با لغو مناقصه را به آگاهی همه مناقصه گران برساند.
صفحه 48:
هریک از مناقصه گران می توانند نسبت به اجرا نشدن قانون به بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار
دستگاه مناقصه گزار مکلف است در مهلت ۱۵ روز رسیدگی نماید ودر صورت وارد بودن اقدام ودر
صورت وارد نبودن جوابیه بدهد.
در صورت عدم يذيرش نتیجه توسط شاکی.هیات رسیدگی به شکایات طی ۱۵ روز موضوع را بررسی و
رای قطعی را اعلام خواهد نمود.
در صورت اعتراض هر کدام از طرفین.موضوع به مرجع صالح ارجاع خواهدشد.
صفحه 49:
مناقصه ای است که درآن به تشخیص و مسولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزاربا ذکر ادله تایید شود.
فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیت دار به اطلاع آنها می رسد. ۰-
وجود فهرست های(کوتاه و بلند) مناقصه گران صلاحیت دار الزامی است.
فهرست بلند. فهرست مناقصه گران صلاحیتداری است که از بین متقاضیان براساس معیارهای از پیش
تعیین شده.توسط س.م.ب.ک.ارزیابی صلاحیت و معرفی می شوند.
انواع فهرست بلند: فهرست سازمان. فهرست دستگاههای مرکزی و سازمانهای حرفه
در مناقصه محدود نیازی به انتشار آگهی نیست.
صفحه 50:
محدود
۱ نهیه گزارش توجیهی برگزاری مناقصه محدود(شرایط..) بانایید بالاترین مقام.
مرجع صدور فهرست بلند مناقصه گران صلاحیت دار ونوع فهرست بلند باید مشخص شده باشد.با نایید
بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار.
حداقل تعداد مناقصه گران واجد شرایط فهرست کوتاه برای دعوت به مناقصه ۵ نفر در کارهای پیمانکاری و
۳ مناقصه گر در سایر مناقصات است.
صفحه 51:
محدود به منظور تحقق موارد
رعایت اصل رقابت بین تمام مناقصه گران صلاحیندار وتوانمند.
مشارکت مناقصه گزاران در فرایند ارزیابی صلاحیت.
تسریع درفرایند انتخاب مناقصه گران.
فهرست دارندگان گواهینامه صلاحیت سازمان.مبنای تهیه فهرست بلند می باشد.
تهیه فهرست بلند اشخاص حقیقی صلاحیتدار برعهده سازمانهای حرفه ای مربوط (سازمانهای نظام
مهندسی -کنترل ساختمان-نظام مهندسی کشاورزی-نظام مهندسی معدن و نظایر آن) می باشد.
فهرست بلند.درصورت عدم انتشار فهرست جدید. دو سال اعتبار دارد.
صفحه 52:
تعیین اعضای کمیته فنی - بازرگانی دستگاه مرکزی.
انتشار آگهی ارزیابی صلاحیت (در پایگاه ملی اطلاع رسانی و دو تا سه نوبت انتشار در روزنامه)
تحویل اسناد ارزیابی صلاحیت به متقاضیان و دریافت پاسخ از آنها.
ارزیابی صلاحیت متقاضیان و تعیین امتیاز ارزیابی.
انتشار فهرست بلند.
صفحه 53:
+ توان مالی.
ارزیابی مشتریان قبلی.
استانداردهای تولید.
نظام کیفیت و نحوه تضمین محصولات (گارانتی).
ظرفیت تولید.
کیفیت قطعات مصرفی وارزیابی سازندگان مربوط.
صفحه 54:
تجربه (سابقه اجرایی).
حسن سابقه در کارهای قبلی.
نوان تجهیزاتی.
توان فنی وبرنامه ریزی.
دانش فنی در زمینه مطالعه و طراحی.
تجربه در زمینه تامین کالا.
کیفیت نیروی انسانی بهره بردار.
صفحه 55:
استعلام ها باید توسط اشخاص مجاز امضاء و مهر شوند.
حسب مورد.اطلاعات مربوط به گواهینامه های صلاحیت و رنبه بندی ارائه شود.
اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود.
اطلاعات صحیح و کامل باشد.
امتیاز دهی توسط کمیته فنی - بازرگانی دستگاه مرکزی انجام می شود.
روش ترجیحی در ارزیابی صلاحیت. روش وزنی می باشد.
صفحه 56:
نام و نشانی دستگاه مرکزی.
رشته و زمینه تخصصی برای ارزیابی صلاحیت.
مجوزها و گواهینامه های لازم.
معیارهای ارزیابی.
اهمیت وزنی معیارهای ارزیابی درصورتی که ارزیابی صلاحیت به روش وزنی انجام شود.
مدارک و مستند های لازم برای تعیین امتیازهای مربوط به هر یک از معیاره
روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک ازمعیارها.
حداقل امتیاز قابل قبول برای هربایه يا زمینه تخصصی.
محل, زمان و مهلت دریافت و تحویل اسناد.
صفحه 57:
براساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار است.
به نشخیص یک هیات نفره مرکب از:معاون مالی واداری ویا مقام مشابه - ذی حساب مربوط - یک نف ر از
کارکنان خبره و منعهد dy انتخاب بالاترین مقام اجرایی..مناقصه میسر نباشد.
معامله به طریق مذاکره یا به هر نحوی که هیات مقرر می دارد. انجام می شود.
هیات.ترک.نشریفات باید منافع و مصالح دستگاه اجرایی رادر روش مذاکره مدنظر قراردهد.
ساير مقررات دولتی مربوط به معاملات دولتی رعایت شود.
ه.ت.ت . صرفا برای یک نوع کالا یا خدمت لزوم انجام معامله به روش ترک تشریفات را مشخص و اعلام می
کند واز انخاذ تصمیم کلی برای معاملات دیگر و مشابه.خودداری خواهد کرد.
صفحه 58:
جه موقع و جه مقامى دستور ترك می دهد؟
«نملنيوكه برلسا سكزايشتوجيهىهستكام اجرليى ملقصه . ميسر يا به مصلحنفباشد -1
هياتتر كمتقصه با رعليتصرفه و صلاح دولتقرتيبه 2
.انجام معاملات را با رعايت ساير مقررات به طريق ديكراعلام خواهد نمود
تر کیبهیانت رکه نلقصه : معاوزل لو اداریبا مقام مشلبه و نیحسابمر بوط و یکنسف راز کارکا خیرم و -3
عتعهد دولتبه لنتخابوزیر یا بل للریرهقام دستگاه لجولییذیربط
صفحه 59:
درصورتی که مجوز ت.ت.م.بدون قید نام مناقصه گر اخذ شده باشد, داشتن گواهینامه صلاحیت یا
گواهی استاندارد و پروانه بهره برداری الزامی است.
به منظور پیشگیری از شرایط متعارف ارجاع کار.هنگام استفاده از روش ت.ت.
کارهای پروژه به پیمانهای جداگانه فقط براساس گزارشهای مصوب واحدهای خدمات مشاوره
صلاحیتدار مجاز است.
صفحه 60:
ماده ۲۹ - موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه
١ خرید اموال منقول انحصاری,
خدمات وحقوقی که منحصر به فرد(انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
اجاره (وبه شرط تملیک) گرفتن اموال غیرمنقول با کسب نظر از هیات کارشناسان رسمی داد گستری یا
هیات کارشناسان خبره.
خرید اموال منقول(کالا و خدمات)باقیمت تعیین شده یا کمتر ويا حقوقى که قیمت آنها از طرف مراجع
قانونی اعلام شده باشد.
تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثابت ومتحرک وتامین تجهیزات و ماشین آلات صرفا جایگزین و مرتبط با
تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که موجب توسعه واحد نگردد.
صفحه 61:
۶- خرید خدمات مشاوره اعم ازمهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه. طراحی و يا مدیریت
بر طرح و اجرا و نظارت ویا هر نوع خدمات مشاوره ای و کارشناسی.
۷- خدمات فرهنگی و هنر ی ,آموزشی و ورزشی ونظای رآن که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد بارعایت صرفه
و صلاح كشور.
/- خريد قطعات يدكى براى تعويض ويا تكميل لوازم وتجهيزات ماشين آلات ثابت و متحرك موجود و همجنين
ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی ونظایر آن که تامین آن از
طریق مناقصه امکان پذیر نباشد.با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل بک نف ر کارشناس يا مقامات
مجاز.
جاز.
-٩ درمورد معاملات محرمانه به تشخیص هیات وزیران.
۰- خرید سهام وتعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.
صفحه 62:
انتخاب مشاوران صلاحیتدار و توانمند.
ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه خدمات مشاوره.
تضمین کیفیت خدمات مشاوره.
تمام دستگاهها درمعاملات بزرگ بایدآیین نامه خدمات مشاوره را رعایت کنند.
© هيات انتخاب مشاوره : هياتى مركب از حداقل سه عضو؛
بالائرين مقام كارفرما يا نماينده او - ذى حساب يا مقام Slo - كارشناس متخصص به انتخاب واحد متقاضى مشاوره.
خدمات مشاوره عبارتند از خدمات مهندسی مشاور و مشاورفنی -بازرگانی مشتمل برمطالعه طراحی یا مدیریت برطرح و
اجرا و نظارت یا هر نوع خدمات مشاوره ای.
صفحه 63:
مسئولیتهای کارفرما در خرید
اجرای تمهیدات خرید خدمات مشاوره.
تصمیم گیری درباره تجدید فرایند خرید خدمت مشاوره.
مستند سازی و اطلاع رسانی خرید خدمات مشاوره.
انجام تمام مراحل خرید خدمات مشاوره ساده.
انعقاد قراردادمشاوره.
صفحه 64:
تهیه گزارش شناخت.
تهیه شرح کلی خدمات.
تهیه اسناد درخواست پیشنهاد.
تهیه مفاد فراخوان.
برآورد هزینه خدمات مشاوره.
نهیه برنامه زمانی خرید خدمات مشاوره.
تعیین روش انتخاب مشاوران.
تعيين هيات انتخاب مشاور.
تهیه استعلام ارزیابی کیفی.
صفحه 65:
کارفرما باید گزارش شناخت طرح را به ترتيب
«عنولن م شخصا تک لیلهدلفک_بفی وکمیظرح. 1
.سانمانک اوفرملیی 2
.مستندهائتا مين تبع م لاير آورداوليه خدماتمشاويه - رو شتاميزه تبع مللل.3
فسهرستسهم تسریرم قررلتب خشنامه ها و دستوراالملهای 7
Loge jose
صفحه 66:
دیمواردیکه بکیاچندجزء از موارد مندوج دربند«-6ق بل امیراز سویک ایفرما ن_باشد ک ایفرما مجاز --
ملسنجام آنرا در قبل لپ ردلختهزینه در شرح كار خدماتمشاويه در خوسنک ند
صفحه 67:
هدف و محدوده طرح.
اطلاعات پایه به منظور ارائه شرح تفصیلی خدمات يا متدلوژی.
مبانی.اصول.معیارها واستانداردهای مورد نظر کارفرما.
خروجی ها ونتایج موردنیازشامل اطلاعات.نقشه هابا گزارشهایی که مشاورباید درمراحل مخت
پایان کار به کارفرما تحویل دهد.
خدمات جنبی وتکمیلی که باید توسط مشاور انجام شود.
وظایف مشاور در زمینه آموزش يا انتقال دانش فنی. حسب مورد.
صفحه 68:
به روشهای زیر فراخوان
انتشار آگهی ازدو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشوری.
دریافت فهرست بلند مشاوران از سازمان با مراجع قانونی.طبق آئین نامه تهیه فهرست مناقصه گرا
صلاحیتدار برای مناقصه محدود.حسب مورد و ارسال دعوتنامه برای آنها,
انتخاب دوازده مشاور توسط دستگاه اجرائی از فهرست بلند قبلی دریافت شده از سازمان با مراجع قانونی
دیکر و سه مشاور با سابقه کمتر از پنج سال.مشروط به آنكه بيش از دوسال از دريافت ليست سبرى نشده
باشد.
در موارد خاص با تشخيص و مسئوليت دستكاه اجرايى ذيربط.تعداد مشاوران موضوع جزء«(1)بند الف به ينج
مشاور تقلیل می یابد.دراین حالت .حداقل یک مشاور با سابقه کمتر ازپنج سال باید به لیست قبلی اضافه
شود.
صفحه 69:
الف - ارجاع کارهای مشاوره در معاملات متوسط و بزرگ.در رشته هاپی که توسط سازمان تشخیص
.صلاحیت می شوند.فقط به مشاوران دارای گواهینامه صلاحیت سازمان مجاز است
ب - در رشته هایی که گواهی صلاحیت بامجوزهای معتبر از سوی سایر مراجع قانونی صادرمی شود.حسب
ءمورد. کارفرما باید گواهی صلاحیت مربوط را درخواست کند
پ - به منظور تحقق اصل رقابت مشاوران ضمن رعایت قانون منع مداخله,تمام مشاوران فراخوانده شده.باید
ءدارای شخصیت حقوقی مستقل نسبت به دستگاه کارفرما باشند
ءت - ارجاع کاربه اشخاص حقوقی که خدمات مشاوره را در قالب گروه مشارکت ارائه می کنند مجاز است
ث - اگراثبات شود که مشاوردر فرایند ارزیابی و انتخاب.از مدارک جعلی یا اطلاعات خلاف
واقع,تهدید, تطمیع,رشوه و نظایر آنها برای قبول پیشنهادهای خود استفاده کرده است.به تشخیص هيات
ءرسیدگی به شکایتها به مدت حداقل دو سال از ارجاع کارهای موضوع این آئین نامه محروم می شود
صفحه 70:
© الف - چنانچه به تشخیص کارفرماءارجاع خدمات مشاوره نیازمند بررسی فنی بازرگانی پيشنهادها باشد.باید
مناقصه به صورت دو مرحله ای ومطابق روش انتخاب براساس کیفیت و قیمت برگزار شود.
ب -مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصاتی که موضوع آنها خدمات مشاوره باشد.مطابق با مناقصات دو مرحله
ای محدود(روش قیمت تراز شده)انجام می گیرد.
** برای ترجیح مشاوران داخلی, امتیاز ارزبابی کیفی و امتیاز فنی مشاوران خارجی در عدد۸/ ضرب می شود.
* ترجیح مشاوران داخلی (سهیم با خارجیا ن)مشروط به مالک بودن بیش از پنجاه درصد کل سهم است.
صفحه 71:
تعیین معیارهای ارزیابی کیفی و وزن آنها.
تعیین حداقل امتیاز قابل قبول.
تهیه استعلام ارزیابی کیفی.
تهیه وانتشار فراخوان ارزیابی کیفی مشاوران.بنا به تشخیص کارفرما.
توزیع استعلام ارزیابی کیفی و دریافت پاسخ آن بنا به تشخیص کارفرما:
امتیاز دهی به مشاوران متقاضی ارزیابی.
تعیین ۳ تا ۶ مشاور حائز شرایط که بالاترین امتیاز را کسب کنند(تهیه فهرست کوتاه).
مستند سازی و تهیه صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران.
ارسال صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران توسط کار گروه فنی -بازرگانی به کارفرما:
اطلاع رسانی صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران.
صفحه 72:
مل موارد
موضوع خدمات مشاوره.
مدارک صلاحیت و گواهینامه های لازم.
حجم کار یا بر آورد اولیه خدمات مشاوره حسب مورد.
معیارهای ارزیابی و امتیاز آنها:
مدارک و مستندهای لازم برای تعیین امتیازهای مربوط بههر یک از معیارهادحسب مورد.
روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک از معیا
حداقل امتیاز ارزیابی کیفی قابل قبول(۶۰ امتیاز)/برای دعوت به ارائه پیشنهاد.
محل,زمانومهلت دریافت و تحویل استعلامها:
نام ونشانی مدیرطرح.حسب مورد.
صفحه 73:
استعلام ارزیابی کیفی مشاوران
حداقل زمان لازم برای تکمیل استعلام ارزیابی و تحویل آن.از آخرین روز توزیع.۲هفته می باشد.
استعلام ارزیابی باید به طوریکسان بین همه مشاوران منتخب(موضوع ماده ۷ آئين نامه) توزيع شود.
سازمان م.و.ب.ک موظف است در چهارچوب بند۲ ماده۲۶ نسبت به تهیه دستورالعمل برای ارزیابی
cla مشاوران به وسیله کافرمایان قبلی اقدام کند.
صفحه 74:
ارزیابی کیفی باید در مهلت مقرر ونباید با ارزیابی مالی همزمان باشد.
امتیاز تجربه مشاور (اطلاعات تعداد و نوع کاردر۵ سال گذشته).
تعیین امتیاز ارزیابی کارفرمایان قبلی (۵سال - موضوع - مبلغ - پرسش :کیفیت کار.کفایت کارکنان
کلیدی.تحقق اهداف زمانی).
ساختار سازمانی مشاور(کامل بودن - کفایت کارکنان اصلی و ثابت. برنامه ريزى.كنترل بروزه.نظام
مستند سازی و روش گزارش دهی و استفاده از نظامها وابزار فناوری اطلاعات در سطح سازمان)
صفحه 75:
قهرست استعلام های تکمیل شده در نزد کارفرما بایگانی می شود.
امتیاز های کسب شده توسط مشاوران.
امتیاز کل ارزیابی کیفی هر یک از مشاور
نام ونشان مشاوران در فهرست کوتاه.
متن دعوتنامه.
محل و زمان تشكيل جلسه.
نام و امضای اشخاصی که ارزیابی کیفی مشاوران را انجام داده اند.
صورتجلسه تهیه و به تصویب هیات انتخاب مشاوررسیده وبه کارفرما گزارش می شود.
کارفرما ظرف ۴۵روز در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات منتشر میکند.
هیچ یک از مشاوران واجد شرایط نباشند.صورتجلسه باذکر این موضوع تنظیم وفرایند ارزیابی تجدید می شود.
صفحه 76:
روش انتخاب براساس قیمت و کیفیت (برای هرنوع کار مشاوره)..
روش انتخاب بر اساس کیفیت (پژوهشی.مطالعات توجیهی.مهندسی ارزش,تهیه و تنظیم
استانداردها.مطالعات جامع میان بخشی.طراحی و ارزیابی نظامهای مدیریت.مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی
جامع ).
روش بودجه ثابت (کارهای تعرفه مشخص,خدمات مشاوره).
روش ساده(ظرفیت کاری مشاوران حقیقی.نظارت یا تکمیل مطالعات مرحله قبل همان مشاور کارهایی که
حائز شرایط انحصار باشد. کارهای کارشناسی.خدمات مشاوره حقوقی وامور قراردادها -کارهای پژوهشی با
مبلغ کمتر - زمانی که از منابع مالی خارجی استفاده شود).
صفحه 77:
پيشنهادها در مهلت مقرر در درخواست پیشنهاد تحویل شوند.
اطلاعات صحیح و کامل باشد.
اطلاعات مربوط به گواهینامه های صلاحیت. حسب مورد. ارائه شود.
اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود.
اسناد توسط اشخاص مجاز امضاء ومهر شود.
مشاوران نمی توانند بیش از یک پیشنهاد(فنی ومالی) تسلیم کنند.
پیشنهاد های مالی و فنی باید در پاکتهای جداگانه باشد.
صفحه 78:
پیش ا زگشودن پاکتهای قیمت مجاز است
:معيارهاى hel ارزيابى فنى ييشنهادها و اهميت وزنى آنها به شرح زیر است
.روششاسی)متدولوفط۳۰ دیصد) .1
.ک ارکنانک لیدیموئرد۱۰ تا۴۰ دیص.2
.تسجربیا تویژمد۰ ادیصد) .3
آموزشو انتقل | ]و0 ديصل .4
«بسومیسودنس شاور(۵دیصد) .5
صفحه 79:
ارزیابی مالی پیشنهادهای مشاوران
تراز شده) شده انجام می شود(براساس روش انتخاب
کیفیتو قیمت
.همه پاکتهاوق یمه شاورلنیکه بسیشاز شصتلستیاز را کسبک ردماندباید گشوده شود. 3
-ضریبتساثیر فسنیعددیسیق | تسا؟| میساشد کسه درلستد درخولستپيشنهاد قید شود. 4
روشلنتخابساده: فقط پاک نقیمته شاوییکه بل لالربیٍمتیاز فنیرا کسبک ردملستد و حضور مشاور یاشده. 5
گشوده میشود و پسساز بسروسیقیمتهیشنهادیو نحوه محاسبه حق) از حمه. چنچه مبلغ قاب(ق ول اشد یا
تسغییولتجزئیبورد تولفققراوگیرد.قراردادبا مشاور منعقد می
روشسودجه سلبت بساتوجه بسه وجود تسعرفه یا بسودجه معینارزیلبی»للبسيشنهادها شاملکنترلامضاء و مهر 6۰
الب دراد درخواسته teal Ronda id gates de سیگ دماسته
صفحه 80:
صورنجلسه ارزیابی پایانی پیشنهادهای مشاوران
.صورتجلسه باید قبااز لنعقاد قرارداد مستند سازوو لطلاع رسانیشود -
صووتجلسه مشتملسر موارد زیر تسهیه میتسود وبه لمضایعضایهیاتنتخابسشاور مییسد -
.محلو مانتشکیلجلسه پایلنی1
نام ولمضا وٍعضایهیا تن تخابم شور 2
4 ف نی fool pilin a.
تالم تیف توب ول
«قیمتهاییشنهادی ی شاورلن 6
.قیمتفراز شده پیشنهادهایمشاورلن 7
.نام مشاور منتخو قیمتپیشنهادووی 8
.کسلیه محتویاتپاکتهایگشودد شده . پسیشنهادهاوقیمنبساید ثبتو ضمیمه صویتجلسه شود .9
صفحه 81:
رشته ساختمان.
رشته آب.
رشته حمل و نقل.
رشته برق.
رشته تاسیسات و تجهیزات.
رشته کاوشهای زمینی.
رشته ارتباطات.
رشته کشاورزی.
رشته خدمات.
صفحه 82:
پیمانکاران پایه یک.
پیمانکاران پایه دود
پیمانکاران پایه سه.
پیمانکاران پایه چهار.
پیمانکاران پایه پنج
صفحه 83:
صفحه 84:
طبقه بندی نصاب معاملات
- معاملات جزئی
© - معاملات متوسط
© ۳- معاملات عمده
# مرجع مصوب کننده سقف معاملات هیئت وزیران است که جهت اجرا از طریق وزرات
کشور به شهرداری ها ابلاغ می شود.
صفحه 85:
مطالب مطروحه در جلسه پیش فراخوان
۶ در این جلسه باید تمامی جوانب یک مناقصه و چگونگی اجرای مراحل کار و اطلاعات مورد
نیاز بررسی و در مورد آن تصمیم گیری گردد که اهم آن به شرح ذیل است:
- نوع مناقصه : عام با محدود
* ۲- نحوه برگزاری مناقصه : یک مرحله ای یا دو مرحله ای
© - اعتبار مناقصه : محل تامین مالی باید مشخص گردد . همچنین مبلغ آن که باید بر اساس
برآورد اوليه صورت كيرد
- جرائم و تاخیرات : نحوه محاسبه جرائم ناخیر در اجرای تعهدات
۶ ۵- برنامه زمان بندی
۴ ۶- حدنصاب شرکت کنندگان
صفحه 86:
ممنوعیت شکستن معاملات
بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات یکی از نکات مهم دبگر که باید به آن
توجه و رعایت نمود این است که در انجام معاملاتی که از نظر عرف یک مجموعه واحد تلقی
می شود اجازه تفکیک چنین معاملاتی به منظور پایین آوردن آن از یک طبقه معاملات به
ءطبقه معاملات پایین تر را قانونگزار نداده است
صفحه 87:
صفحه 88:
*ماده ۴ قانون برگزاری مناقصات نیز یکی از محاسن این قانون می باشد در اين ماده با
تعیین کردن طبقه بندی انواع مناقصات . چگونگی دعوت از مناقصه گران . مراحل
بررسی و تصمیم گیری در کمیسیون مناقصه را تعیین می کند.
۶ در این ماده طبقه بندی به شرح ذیل تعیین گردیده است
- روش مراحل بررسی (مناقصات یک مرحله ای . مناقصات دو مرحله ای)
۴ - روش دعوت به مناقصه ( مناقصه عمومی . مناقصه محدود)
صفحه 89:
معاملات عمده
*- شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت مناقصه عمومی
© - شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت مناقصه محدود
؟ ۳- شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت ترک تشریفات مناقصه
صفحه 90:
* به استناد ماده ۴ آیین نامه شهرداری ها خریدهای عمده به طور کلی بایستی با تشریفات
مناقصه عمومی صورت پذیرد.
صفحه 91:
مراحل خرید از طریق برگزاری مناقصه عمومی
- تشکیل کمیسیون عالی (معاملات عمده شهرداری)
- مستندات قانونی تشکیل کمیسیون : بر اساس ماده ۶ آبین نامه شهرداری ها مصوب
۱۳۶۲
۴- اعضاء کمیسیون
۴ - رسیمیت جلسه و مناط اعتبار تصمیمات
© ۵-مرجع رسیدگی به اعتراض تصمیمات کمیسیون
٩ ۶-مسئول دعوت برگزاری جلسه
۷۴- محل تشکیل جلسات
- مسئول پیگیری تصمیمات کمیسیون
- وظایف کمیسیون
-٠١ © كردش كار كميسيون
صفحه 92:
تعیین شرایط مناقصه
؟ برای انجام مناقصه بایستی توسط شهرداری پیش بینی های ذیل صورت پذیرد:
۱- چاپ آگهی در دو نوبت به فاصله حداقل ۱ هفته
۲- قید نوع و میزان کالا با کار
۳- قید وجود الزامی سپرده شرکت در مناقصه
۴- ذکر اينکه چناچه برندگان اول تا سوم حاضر به عقد قرارداد نشوند سپرده آنان به ترتیب
ظبط خواهد شد.
صفحه 93:
تامین منابع مالی
؟ موضوع پیش بینی منابع مالی برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از
سوی دستگاه مناقصه گزار قید و مقرر گردد.
صفحه 94:
* تمامی اسناد مناقصه باید به طور یکسان به همه داوطلبان شرکت در مناقصه تحویل شود و اسناد
مناقصه شامل موارد ذیل است:
٩ - نام و نشانی مناقصه گزار
© 1- نوع و مبلغ تضمین مناقصه
* ۳- محل . زمان و مهلت دريافت اسناد , تحويل بيشنهادات و كشايش آنها
© ۴- مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار
* ۵- مدت اعتبار پیشنهاد ها
٩ ۶- شرح کار . مشخصات فنی . استاندارد ها . نوع . كميت و کیفیت کالا با خدمات
۷- برنامه ریزی انجام کار با تحوبل كالا
* - روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهاد ها
* - متن قرارداد شامل موافقت نامه . شرایط عمومی و خصوص و زما
٩ ۱۰- سایر اسنادی که به تشخیص مناقصه گزار لازم است
صفحه 95:
مفاد آگهی فراخوان
* مفاد آگهی فراخوان حداقل باید شامل مواد ذیل است:
- نام و نشانی مناقصه گزار
*- نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه
۳- محل . زمان و مهلت دریافت اسناد . تحوبل و گشایش پيشنهادها
۶ - مبلغ بر آورد معامله بر مبنای آن
صفحه 96:
شرایط تسلیم و تحویل پيشنهاد ها
۴- هر شرکت کننده نمی تواند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کند.
- شرکت کنندگان در متناقصه باید اسناد مناقصه و پیشنهادهای خود را در پاکت GB
جداکانه ارائه دهند
۴ - شهرداری باید در مهلت مقرر همه پیشنهاد های ارائه شده شرکت کنندگان را پس از
دریافت ثبت و تا جلسه با ز گشایی از پاکت ها صیانت نماید.
صفحه 97:
برگزاری کمیسیون عالی معاملات
*پس از اتمام مهلت تحویل اسناد مناقصه کمیسیون در وقت مقرر که در آگهی مناقصه قید
گردیده است تشکیل می گردد در صورتی که تعداد پاکت های ارلئه پیشنهاد سهیا بیشتر
باشد مفتوح و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
صفحه 98:
دعوت از برنده مناقصه
*پس از اعلام نتلیج توسط کمیسیون عللی معاملات . شهرداری از نفرات اول ۰ دوم و سوم
برنده مناقصه دعوت به عمل می آورد
صفحه 99:
تجدید مناقصه
موارد تجدید مناقصه
-١ © كم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب ت
- امتناع برندگان اول . دوم و سوم مناقصه از
۳- بالا بودن قیمت به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.
© - باطل نمودن برگزاری مناقصه توسط مراجع ذیصلاح
ن شده در اسناد مناقصه
انعقاد قرارداد
صفحه 100:
الغو مناقصه
* مواد لغو مناقصه به شرح ذیل است:
- قبل از بازگشایی پيشنهادها نیاز به کالا با خدمات موضوع مناقصه مرتفع گردد
٩ - تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت آن گردد.
* ۳- پیشامدهای غیر متعارف نظیر بلایای طبیعی
-تشخیص کمیسون مناقصه مبنی بر تبانی بين مناقصه گران
- آراء مراجع ذیصلاح مانند قوه قضایه
صفحه 101:
مرجع رسیدگی به شکایات
* مناقصه گر معترض عی تولند شکلیت خود رابه همراه مدارک مربوطهبه شورای اسلامی شهر
ارائه نماید
# در صورت قلنع نشدنبا تصمیم شورای اسلامی شهر بر اساس cole ۱۳ قانون دیوان عدالت
اداری مصوب ۱۳۸۵ و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیوان عدالت اداری تقدیم نماید
صفحه 102:
صفحه 103:
؟ انجام خرید کالا با خدمات در شهرداری حدالمکان بایستی از طربق مناقصه عمومی
صورت گیرد اما در مواردی موقعیت ایجاب می یابد تا شهرداری از طریق مناقصه
محدود تهیه نماید.
#دلایل یا ضرورت های مناقصه محدود
© - محدودیت های زمانی
- ضرورت کمک رسانی به شهروندان
؟ ۳-در مواردی که برای کار خاصی پیمانکار واجد شرایط زیاد در جامعه وجود نداشته
باشد و یا اینکه پیمانکار واجد شرایط در منطقه نباشند.
صفحه 104:
فرآیند انجام خرید از طریق مناقصه محدود
*- درخواست و مجوز از شخص شهردار
© 1- دعوت از حداقل ۶ نفر مناقصه گر
-٩ تشکیل کمیسیونو گشایش پيشنهادها
۴- انعقاد قرارداد
صفحه 105:
صفحه 106:
؟ گاهی اوقات ضرورت ایجاد می نماید تا شهرداری بدون در نظر گرفتن تشریفات اداری و
قانونی در اسرع وقت کالا با خدمات را بدست آورد
# موارد ضرورت ترک تشریفات
- مسئله زمان مثال کمک دولت در خصوص خرید ماشین آلات
۴ - کالاهایی که برای فروش آن زمان تعیین شده است
صفحه 107:
مراحل انجام ترک تشریفات
- خرید از طریق ترک تشریفات نیاز به کسب مجوز از مقاماتی می باشد که قانون گزار در
ماده ۴ آیین نامه شهرداری ها به شرح ذیل پیش بینی نموده است:
1-١ * در صورتی که میزان معامله کمتر از ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد بنا به پیشنهاد مستدل و
موجه شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر
صفحه 108:
موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه
#در خصوص خرید کالاهای انحصاری توسط شهرداری که بدون رعایت شریفات برگزاری
مناقصه صورت می گیرد.
سس مورد معامله با وزارت خلنه ها و موسسات و شرکت های دولتی یا وابسته به دولت و
شهرداری ها و معامله بین دو شهرداری فقط تولفق طرفین کهبه تایید شورای اسلامی شهر
برسد کافی است.
؟ در مورد کالاهای انحصاری دولت پس از گواهی کمیسیون معملات مبنی بر انحصاری بودن کالا
با خدمات ترک مناقصه بلامانع است.
در مورد کالاهای انحصاری غیر دولتی بهای کالابا گواهی اداره کل نظارت بر قیمت ها یا اتاق
بازرگانی استان ن و پرداخت خواهد شد.
۰