صفحه 1:
صفحه 2:
قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقهای
پروژه درس سازمان و قوانین آموزش و پرورش
صفحه 3:
قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقهای
استاد مربوطه: دکتر رحیم عبادی
ا ی آرش عبدی قزلقیه
رشته دبیری رباضی
Arashabdi315@yahoo.com
صفحه 4:
صفحه 5:
* در این قانون. وظایف و اختیارات شوراها به تفصیل بحث شده است.
مطالعه اسناد به این قانون و عملکرد ن حاکی است که این شوراها در مدت تشکیل خود نتوانسته
است جز تسهیلات مالی و اجرائی. تحولی در نظام اداری و نظام آموزشی هر منطقه پدید آورد و از
مشارکت ولقمی مردم سود جوید.بهویه آنکه وظایف شورا عمدت محدود به امور اجرلثى و مللى بوده
و سم کیری در آمور ال آموزش و پرورش در حیطه احیارات تکیلات مرکزی یافی مانده
است:.
poe ella 0 دوه آموزش و پرورش کشور و لزوم رعایست
لتتا ل لح 0 للم رن زموزشبی 2 در قوانین مختلف از جمله قانون اساسى معارف
۲ ۱۸ وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اقدام زیادی بهعمل نياورده است.
صفحه 6:
2 در سال ۱۳۴۸ اولین گام در جهت واگذاری برخی از امور آموزش و پرورش به
مناطق برداشته شد و قانونی بهنام قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش
منطقهای از تصویب مجلس كذشت.
مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:
1 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقه ای
| قانون تشکیل شورامای آموزش و پرورش در استانها. شهرستانها و مناطق کشور
بهار ۱۳۹۵
آرش عبدی قزلقیه
صفحه 7:
* از جمله قوانینی كه به منظور جلوگیری از تمرکز امور در مرکز و مشارکت مردم در
شده, قوائین مربوط به شورای آموزش و پرورش منطقهای است.
تاریخ تصویب : ۱۳۴۸/۱۱/۱۹
مرجع تصویب : مصوبات مجلس شورا
قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقهای در ۸ ماده و ۴ تبصره و ۶ بند به تصویب رسید.
** شناسنامه
تاریخ امضا : ۱۳۴۸/۱۱/۲۵ تاريخ انتشار : ۱۳۴۸۱۱۲/۲۶ شماره پرونده : ۲۹/۱۷۶۵
روزنامه : ۷۳۱۶
&
ادوار
دوره : ۲۲ شماره چاپ : ۱ شماره جلد : ۸ شماره صفحه : ۴۱۹۸
** سالانه
سال : ١ شماره جاب : ۱۳۴۸ شماره صفحه : ۶۲۵
صفحه 8:
هاده ۱ "وزارت آمورش وبرورش مکلف است در هر منطعه که مقدمات و امکانات واگذاری:
امور مالی و ادلری آموزش و پرورش به مردم فراهمشود شورای آموزش و پرورش آن منطقه
را طبق مقرر
ات این قانون تشکیل دهد,بعنوان فعال کنده تحول تجاری مدنظر قرارداده شده
بنابراین یک جزء لاینفک از برنامه تحول تجاری خواهد بود.
۳ قنضره ۱ حنود هرآشتطقه تابع قانون تقسیمات کشوزی است و
مانی که :در هر منطقه
مقدمات اجرای این قانون فراهم نشده باشد امور آنمنطقه از طریق شورای آموزش وپرورش
شهرستان مرکزی استان یا فرمانداری کل مربوط انجام میشود.
” تبصره ۲ - وزارت آموزش و پرورش مکلف است در ظرف ينج سال از تاريخ تصويب اين قانون
موجبات اجراى آن را در تمام شهرستانها فراهم كند.
صفحه 9:
** ماده ۲ - ترکیب شوراهای آموزش و پرورش منطقهای و تعداد و صلاحیت اعضای
آنها طبق آییننامهای خواهد بود که به تصویب کمیسیونهای آموزش و پرورش و
ام ۰ يست باشد.
صفحه 10:
ماده ۳ - وظائف و اختیارات شوراهای آموزش و پرورش به شرح زیر است:
۲ للف - تصویب برنامههای سالائه توسعه و ازدیاد مدارس منطقه در سطوح مختلف تابع وزارت
آموزش و پرورش و توسعه مراکز ورزشی وکتابخانههای مدارس و سایر فعالیتهای آموزشی و
آمور بهداشتی مدارس طبق احتیاجات محلی بر اساس ضولبط و خط مشیهای کلی کشور به
پیشنهاد رییس آموزش و پرورش منطقه.
2ب Cel gaye بودجه متتطقه که از طرف مسئول آموزش و پرورش منطقه با استفاده
ا ا وي متايه سحلي یدای شودر علیت اعتبازات فصول تودجه دولتی الزامی
است ولی شوری میتولند به پيشنهاد مسئول آموزش و پرورش منطقه حداک
اعتبارات هریک از فصول را کسر و به فصول دیگر اضافه نماید.
۰درصد از
20
صفحه 11:
v
ج - تعیین سهمیه بودجه شهرستانهایی که ۵
نشده است.
د - انجام دادن وظاتفی که شورای عالی آموزش و پرورش به موجب اختیارات قانونی خود به
این شوراها محول میکند.
اس خنام لتقام موقت آز عوآید محلی طبق آییننامه خاص
۲ و- پیشنهاد وضع عوارض خاص به انجمن شهر برای ساختن دبستان و اجرای تعلیمات
oh
an
صفحه 12:
ماده ۴ - در هر منطقهای که مقررات این قانون اجرا میشود اعتبارات َن منطقه به طور مجزی به
عنوان کمک در بودجه کل کشور منظور و از طرفوزارت آموزش و پرورش به منطقه ابلاغ میشود.
”ع 1
تبصره - كمكهاق:منظور در لين ماده در آغاز هر سه ماه از طرف خزانهدارى كل در اختيار
اداره آموزش و برورش محل كذارده مىشود كه طبقمصوبات شوراى أموزش و برورش منطقه
0-0
2
صفحه 13:
** ماده ۵ - شورای آموزش و پرورش منطقه در موقع تصویب بودجه یا اصلاح بودجه با توچه به
مقتضیات محلی در هر یک از شهرستانها علاوه برحقوق و مزایلیی که طبق مقررات قانون لستخدام
کشوری به آموزگاران و دبیران تعلق میگیرد از عوايد محلی مزایای محلی برای آنان منظور یا
کمکهای دیگری بیلی رفاه حال آنان از طریق تأمین مسکن و نظاثر آن پیشبینی خواهد کر
۲ تبصره - کسور بازنشستگی مشمول قانون استخدام کشوری و مالیات و حق بیمه و سایر
حقوق دولت كماكان طبق قوانين و مقريلت جارى ازطريق ادارات دارليى مخل به صندوقهای
مربوط يرداخت خواهد شد.
a3
صفحه 14:
* ماده ۶ - کلیه عوایدی که با تصویب انجمن شهر با قئممقام آن برای کمک به آموزش وپرورش
وصول میشود در حساب مخصوص شورلیآموزش و پرورش منطقهای منظور خواهد
شد وطبق بودجه مصوب به مصرف خواهد
ماده ۷- آییننامههای امور مالی و استخدامی (موضوع بند ه ماده ۳) و مزایای محلی (موضوع ماده
پنج) با تصویب هیأت دولت قابل اجرا خواهدبود.
ماده ۸ - انحلال هر یک از شوراهای آموزش و پرورش متطقهای به پیشتهاد وزارت آموزش
و پرورش و تصویب وزیران عملی خواهد شد.
a4
صفحه 15:
قانون فوق مشتمل بر ۸ ماده و ۴ تبصره که در جلسه روز چهارشنبه ۱۳۴۸۰۱۱۰۸
به تصویب مجلس سنا رنتیده بوده در جلسه روز یکشنبه نوزدهم بهمن ماه یک
هزار و سیصد و چهل وهشت شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفت.
رييس مجلس شورای ملی
عبدالله رباضی
صفحه 16:
** پس از قانون تشکیل شورامای آموزش و پرورش منطقه ای بهموجب قانون اهداف و
وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۶ شمسی مجدداً این وزارتخانه مکلف
به تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها و مناطق شده است. بنابراین
Gb پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش این قانون مشتمل بر ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره
۹ ی ماه ۱۳۷۲ به وض مجلس شورای اسلامی رشیده
16
صفحه 17:
فقس هی ری آموزش و پرورش, شورا
این قانون تشکیل میگرددل.
a7
صفحه 18:
ماده ۲ - منظور از شورای استان و شورای شهرستان و شورای منطقه که طبق !
میشود. به ترتیب شورای آموزش و پرورش استانشورای آموزش و پرورش شهرستان وشورای
آموزش و پرورش منطقه است.
جح نك 05 امرش و يرورش منطقه در شهرهای تزرگ و بخشهای کشور. به
“يبشنهاد شورای استان و تصویب وزارت آموزش ويرورش خواهد بود
ae
صفحه 19:
* ماده ۳ - ترکیب شورای استان به شرح زیر است:
۲ ۱ - امام جمعه مرکز استان يا نماینده وی که از میان روحانیون آشنا یه موازین تعلیم و تر
اسلابي میشود. (در صورت صلاحدید مقاممعظم رهبری)
7 استاتذار.
ws < " at 7
۳ - مدیر کل آموزش و پرورش استان که دبیر و مسئول تعیین دستور جلسات شورط است.
۲ ۴ - شهردار مرکز استا
ga سازمان برنامه و بودجه استان,
19
صفحه 20:
۲ ۶ - معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان.
v ۳ 1
۷ - مدیر کل يا رییس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان.
۷ 5 اد eee 5 8 ee. 4 »
۸ - دو نفر از رقسای آموزش و پرورش شهرستان به انتخاب رقسای آموزش و پرورش مناطق
مستا
و إن إيتانان دا الهاي استان ا اولويت أساتيد تعلیم و تریبت: بد اتتحاب سایر لعضای
- سه تا بنج نفر از مغتمدان: فرهنكدوستان اولياى دانشآموزان يا صاحبان حرف و اصناف
شهر مركز استان» بنا به بيشتهاد انجمن اولياء ومربيان استان و:تصويب ساير اعضاى شورا.
20
صفحه 21:
۲ تبصره ۱- احکام اعضای شورای استان توسط وزارت آموزش و پرورش و با امضای وزیر
و پرورش صادر میشود
تبصره ۲- دبیر شورا موف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه و مذاکرات شورا را برای
نمایندگان استان عربوط در مجلس شورای اسلامیارسال نماید. نمایندگان مذکور در صورت
تقایل میتولنند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند
۲ تبصره ۳ - آییننامه داخلی شورای استان به تصویب وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید.
5 2 نج ov
تبصره ؟- رياست شوراى استان با استاندار و در غياب وى با مدیر کل آموزش و پرورش
0
باستان است
22
صفحه 22:
* ماده ۴ - وظایف و اختیارات شورای استان به شرح زیر است:
١ ” - تصويب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانهدانشآموزی هر یک از مناطق تابعه از
نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقبماندگیهای آموزش و پرورش
.مناطق به تدريجبرطرف کردد
۲ - تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرايط اقليمى و جمعيتى هر منطقه.
۲ ۳ - تصمیمگیری در مورد توزيع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستانهایی که
.بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد
22
صفحه 23:
۲ ۴- ارزیلبی عملکرد شوراهای شهرستان و مناطق بر اساس گزارشهای واصله و انجام اقدامات لازم
در هر مورد و استفاده از ایزارهای تشویق وتنبیه.
۲ ۵ - سیاستگذاری و برنامهریزی جهت ایجاد و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان.
“اع - ارائه گزارش عملکرد سالیانه شورا توسط دبیر شورا به دولت از طریق وزارت آموزش و
پرورش:
۳ تبصره -مدیر کل آموزش و پرورش استان موظف است علاوه بر گزارشهای فصلی. همهساله
گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق, و ارزشیابی و
مقايسه عملكرد شوراها را به شوراىهاصتان ارلئه نمايد.
صفحه 24:
** ماده ۵ - ترکیب شورای شهرستان به شرح زیر است:
١ ” - امام جمعه مرکز شهرستان یا نماينده او كه از بين روحانيون آشنا به موازین تعلیم و
سادمی: تعرفی میشود (در صورت صادجدید مقام معظم رهیری)
Bist s 0
rv
رییس آموزش و پرورش شهرستان که دبیر و مستول تعیین دستور جلسات شور ا
a ۳ 34 ین
ا اع ا كوي امور ترميتى شهرستان»
24
صفحه 25:
۲ ۵ - رییس شورای شهرستان.
v 4 4 4 تا
۶ - شهردار شهر مرکز شهرستان.
گنه نقر از رسای منارس در دورههای تحصیلی مختاف:
” 4 - سه تا پنج نفر از اولیاء دانشآموزان یا معتمدان شهرستان به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان
25
صفحه 26:
۲ تبصره ۱- حکام اعضای شورای شهرستان توسط اداره کل آموزش و پرورش و با امضای
مذیر کل آموزش و پرورش لستان صادر میشود
v
تبصره ۲-لنتخاب افراد مذکور در بندهای ۳ (در شهرستانهایی که بیش از یک منطقه
آموزشی دارند) و ۸۰۷ و ٩ بر طبق دستورالعملی که وزارتآموزش و پرورش تهیه میکند. انجام
شود
eee جح افزماندار و در َيَابٍ هی بر عهده ریب اداره آموزش و
+پرورش شهرستان است
26
صفحه 27:
۲ تبصره ۴- دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه مذاکرلت شور را برای
نماینده یا نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورایاسلامی ارسال نماید. نمایندگان مربوط
.در صورت تمایل میتوانند به عنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند
سره ۵- در شهرستانهاتی که دارای دانشگاه میباشند. شورا از اعضای هیأت علمی دانشگاهها
به ویه از متخصصان رشتههای علوم تربیتی وسایر رشتههای مربوط به آموزش و پرورش, به
عنوان مشاور برای حضور در جلسات شورا دعوت میکند.
27
صفحه 28:
** ماده ۶ - شوراهای موضوع لین قانون حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه میدهند
و جلسات شورابا حضور دوسوم اعضاء رسمیت یافته وتصمیمات آن با اکثریت آراء
حاضر معتبر خواهد بود.
1 > Ke
تبصره - جلسات شورا در اداره آموزش و يرورش محل تشكيل مىكردد.
0 اءساءتشورا رای مات دو سال انتخاپ وادر ضورت تغییر فوت وزيا
استعفای یکی از اعضاء شورا جانشین او به ترتیب مقرر در این قانونو
کنو العملهای مربوط تعیین میشود. انتخاب مجدد اعضاممجاز است.
28
صفحه 29:
* ماده ۸ - وظایف و اختبارات شورای: شهرستان به شرح زیر است:
۲ ۱ - توزیع اعتبارات دولتی تخصیصیافته به صورت آموزشی و پژوهشی. به شهرستان بين
.مدارس و فعالیتهای مختلف, بر اساس ضوابطی کهوزارت آموزش و پرورش معین میکند
۲ ۲ - تصویب ضوابط مالی مدارس. شامل کلیه دریافتها و هزینهها و سایر درآمدهای مردمی
.با توجه به کیفیت ارائه شد فعالیتهای آموزشی وپرورشی
۲ - پيشنهاه وضع عوارض برای احداث. توسعه» نگهداری و تأمین و تجهیز و تهیه وسایل
کمک آموزشی و پرورشی به مراجع ذیربط جهتتصویب.
29
صفحه 30:
۲ ۴ - برنامهریزی و تصمیمگیری در مورد اجاره. احداث و توسعه اماکن آموزشی و پرورشی
شهرستان (از نظر محل: دوره تحصیلی)
۲ ۵ - تصمیمگیری در خصوص توزیع و هزینه كردن عوارض اخذ شده برای احداث. توسعه وتعمیر
اماکن آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزاتلازم و سایر فعالیتها.
۲ ۶ - بررسی و تصمیمگیری برای برنمهریزی نیروی انسانی مورد نیاز و ارئه نیج آن به وزارت
آموزش و پرورش از طریق شورای لستان.
۲ ۷ - صدور مجوز ly بکارگیری افراد مازاد بر سهمیه استخدام رسمی از محل درآمدهای منطقه
بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی.
» چگونگی تشویق و تقدیر از
و برداخت فوقالعاده خاص و کارانه بر اساسکیفیت و کمیت خدمات"
30
صفحه 31:
۲ - تشویق و ترغیب متمکنین و صاحبان صنایع و اصناف په احداث و اهدای مدارس و مرلکز
.آموزشی و پرورشی
۲ - برنامهریزی جهت ایجاد تسهیلات و بکارگیری ابزارهای مناسب جهت توسعه مدلرس غیر
اثتفاعی . آموزشگاههای علمی و قنی و حرفهای ومدارس جوار کارخانه و مقسسات مشابه و ترغیب
مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه.
۱ - نظارت مستمر بر فعالیتهای آموزش و پرورش منطقه و تهیه گزارش سالانه حاوی نقاط
قوت و ضعف فعالیتها و ارائه پیشنهادهای لازم بهشورای آموزش و پرورش لستان.
۲ ۱۲ - برنامریزی و اقدام جهت تهیه زمین و سایر امکانات لازم به منظور تأمین و تجهیز فضاهای
آموزشی و پرورشی منطقه از طریق خودیاریاهللی و همکاری موْسسات و سازمانهای یصلاح
صفحه 32:
۲ ۱۳ - برنمهریزی و بل مساعی برای سوق دادن بخشی از درآمد بکها, شرکتهای دولتی و غير
دولتی و کارخانهها به امر توسعه و تجهیز اماکنآموزشی و پرورشی در چهارچوب مقررات مربوط.
۷ - کمک به ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و
مکارم اخلافی دانشآموزان.
07 ری و تسم مگیری برای پرداخت کمکهوییه تحمیلی به حانشآموزان كم بضاعت
از عوید محلی شورا و اعطای بورس تحمیلاتعالی بهدانشآموزان مستعد.
نام وشایشیبکه شورای علیآموزش و پرورش» شورای عللی انجمن اوله و مربیان و با
وزارت آموزش و پرورش به موجب اختیاراتقانونی خود به شورا واگذار مینمایند.
۲ - بررسی راههای مختلف صرفهجویی و افزایش بهرهوری منابع در چهارچوب سیاستهای
وزارت آموزش و پرورش و شورای استان.
32
صفحه 33:
۲ - تلاش در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطفال
واجبالتعليم منطقه. به طوری که هیچ یک از آنان ازتحصیل باز نمانند.
۲ - جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان و تلاش در ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی و
سازماندهی امکانات برای لجرای آموزشهای فنی و حرفهای. کار دانش و کارآموزی
دانشآموزان.
اء سطح دلنش فرهنگیان و پیشبینی و تدلرک وسایل رفاهی و معیشتی آنان و فراهم
كردن امکانات لازم.
Ts
ole tory برنامه سالانه توسعه قتناهای آموزشی و پرورشی و نیروی اتسانی؛ بر اساس خط
مشیها و سیاستهای کلی وزارت آموزش وپرورش و ارائه آن به شورای لستان.
33
صفحه 34:
”تبصره - دريافت کمکها و خودیاری از اولیاه دانشآموزان و
مردم در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند.
34
صفحه 35:
** ماده 9 - شرح وظایف و ترکیب شورای منطقه. حسب مورد مشابه شورای شهرستان و بر طبق
دستورللعملی است که وزارت آموزش و پرورشتهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش
وس ان
۳ تبصره -ایفقاق وظایف شورای شهرستان و منطقه بر اساس ضوابط کلی و دستورالعملهایی
.است که به وسیله وزارت آموزش و پرورش ابلاغمی گردد
* ماده ۱۰ - شهرداریها موظفند با تدوین آییننامهها و اتخاذ روشهای لازم نسبت به وصول عوارض
تسوت درلین قانون و واریز آن به حساب معینخزانه اقدام نمایند.
35
صفحه 36:
ماده ۱۱ - مدیرلن مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخصیصیافته از
محل متابع زیر و در چهارچوب ضولبط آموزشو پرورش و خط مشیها و سیاستهای شوراهای
۵ وت که به صورت سرانه دانشآموزی پرداجت میشود.
۲۲ - کمکهای مردمی.
۳ - سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ شده در
آعتتار مدرده قرار ميگیرد.
ig ل 23 آموزشی و پرورشی فوق بزنامه:
صفحه 37:
ماده ۱۲ - رییس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقهء موظطف است. هر سال گزارش جامعی از
فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستانیا منطقه را به شورای مربوط ارائه دهد.
cole ۱۳ - منابع مالی شورا
ی مناطق برای هزینههای جاری و عمرانی عبارتند از
۲ - سهم منطقه از اعتبارلتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دیلت که بر اساس تعداد
دانشآموزان برای هر استان پیشبینی می گردد.
٠ ٠ ای درون کالا و خدمات كارخائدها و مؤسسلت خدملتى و تولیدی استان
که از طریق شویلی استان میان مناطق توزیعمیشود.
37
صفحه 38:
v
v
v
۳ - تا پنج درصد عوارض صدور پروانههای ساختمانی, تفکیک زمینهاه پذیره و نوسازی علاوه بر
عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت میکنند
۴ - عولید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلاستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر که
در اختیار آموزش و پرورش است و میتوان آنها ربا توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به
لحسن نمود. در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین میشود.
تبصره ۱ - عولید حاصل از بندهای (۳ و ۴) صرفاً به مصرف احداث و توسعه فضاهای آموزشی و
پرورشی همان شهرستان میرسد.
۲ تبصره ۲ - عولید حاصل از بندهای ۲ و ۳ و ۶ به خزلنه واریز میگردد و هر ساله معادل آن در
لایسه بودجه در ردیف معین تیه صورت تخصیصیافته پیشبینی میشود تا مطلبق ضولبط این
قانون به مصرف برسد.
38
صفحه 39:
۷ ۵ - هدایا و کمکهای دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر.
نامه لجرلیی لین ماده به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران
39
صفحه 40:
ماده ۱۴ - شورای استان با توجه به توسعه آینده آموزش .و پرورش:در هر یک از مناطق تابع» و
امکانات درآمدی از مناطق و استان؛ نسهم هر منطقه رااز اعتبارات جاری دولت که در قانون بودجه
آموزش و پرورش عمومی و فتی و جرفهای هر استان از فصل آموزش و پرورش عمومی. فنى
وحرفهلی و سایر فصول پیشبینی میشود؛ تعیین میکند:
تبصره ۱ 2 اعتبار دولتی سم هر منطقه در قللب موافقتنامههای مستفل بین ادایلت کل
آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه استان در قالبدو برنامه "خدمات اداری" و
"خدمات آموزشی و پرورشی " مبادله میشود.
صفحه 41:
7 تبصره ۲ - اعتبار مربوط به برنامه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت کمک بوده. و مطلبق با
دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغمینماید هزینه میشود.
إيوزارك آموزش ۰ رورش بر اسابنن برنامههای توسعه آقتضادی و اجتفاعی دولت. و
شاخصهای آن در استانهاءهمچنین امکانات درآمدیهر استان. سهم اعتبرات عمرلنی استان از بودجه
عمرلنی دولت را در قالب اعتبارات عمرانی پیشبیتی شده. برای احداث و توسعه فضاهای آموزش
وپرورشی از فصل آموزش و پرورش عمومی. فنی و حرفهای و سایر فصول, بر اساس سرانه دانشآموزی
تعیین و در اختیار شورای استان قرارمیدهد
an
صفحه 42:
ماده ۱۶ - کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیشبینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها
با استفاده از امکانات و مجوزهای قانینی خودزمینه احراز مالکیت زمینهای پیشبینی شده چهت
۱
توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم
سازد,برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای لین ماده شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه
کون با یشنهاد: و تصویب شوراق, استان بخشی ازهزینههای خرید زمین و ساخت فضاهای
أمورشى و برورشى MY سنارندگان واحدهای جدید تجاری دریافت وبه خساب خزلنه واریز نمایند.
صددرصد منافع دريافتى به صورت تخصيصيافته در اختیارآموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
a2
صفحه 43:
* کمیسیونهای موضوع ماده ۵ قانون شورای عللی شهرسازی و معماری موظفند ضمن
رعلیت استانداردهای مربوطه دررخواستیهای شهرداری و آموزش وپرورش را در چهارچوب
اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمابند.
7
تبصره - حداکثر مبللغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربنا نباید از ۸۵ بهای
یک متر مربع ساختمانهای مشابه در همان منطقه تجاوزنماید..
43
صفحه 44:
ماده ۱۷- کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تأسیس شورای عللی شهرسازی و معماری موظف است
با رعایت. استانداردهای مربوطه به تعیین سطحکاربریهای آموزشی در طرحهای جامع. طبق
درخواست شورای استان, نسبت به تغییر کاربری زمینهای مورد نظرء همکاری و اقدام نماید. نقل و
التمَالوسيها و أملاك موضوع اين ماده از پرداخت هر گنه عوارض و مالیات و حقالثبت معاف
aa
صفحه 45:
ماده ۱۸- کلیه احداثکنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در
داخل و خارج از حریم قانونی شهرهاءلعم از اشخاصحقیقی و حقوقی. مسسات دولتی. غير
نهادها و کارخانهها مکلفند همزمان با تهیه و آمادهسازی زمین یا ساخت ولحدهای مسکونی و
صنعتیبه تناسب تعداد و سح زیربنای لین گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی
و پرورشی موره نیاز در مقاطع مختلف بر اساساستانداردهای مصوب. به طور مستقیم یا با پرداخت
هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدلرس, بر طبق نظر شورای شهرستان یا
منطقهاقدام نمایند.
كه
صفحه 46:
**ماده -۱٩ خرید کلیه تجهیزات اداری. آموزشی و پرورشی» کمک
آموزشی. آزمایشگاهی. کارگاهی و مصالح ساختمانی مورد نیاز
واحدهایآموزشی و تربیتی که امکان تهیه ن از تولیدات داخلی کشور
نیست. مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی
نمیباشند.
صفحه 47:
ماده ۲۰ - انخلال شورای شهرستان پا منطقه به پيشنهاد مدیر کل آموزش و پرورش و اطلاع
توا و فورض و رورش بان و led شیرای ان به بیشنهاد ویر
آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد و تا تشکیل
شورایجدید. هیأتی که از سوی وزیر آموزش و پرورش تعیین opt ice عهدهدار وظایف شورلی
.آموزش و پرورش استان و شهرستان باید تشکیل شود
ay
صفحه 48:
* ماده ۲۱ - وزارت آموزش و پرورش موظف اس حداکثر ظرف پنج سال, شوراهای
اتتانها و شهرستانها را در تمام نقاط کشور تشکیل ذهد.
© فاده ۲۲ آبین نامه اجرلیی لین قانون ظرف مدت سهماه وسیله وزارت آموزش و
پرورش و وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه وبه تصویب هیأت
وزیران خواهد رسید.
صفحه 49:
جر ناطق
صفحه 50:
"در جنگ چالدران Gn) ایران و عثملنی) سپاه ایران از
جنگاورانی که در شمشیرزنی» اسب سواری» پرتاب
نیزه» و تیراندازی مهارت داشتند تشکیل شده بود ولی
سياه عثملنى براى اولين بار از توپ استفاده کرد که
شيرازه سياه ايران را به هم ريخت.
*اكر شرايط و عرصه فناورى تغيير كندء سازماندهى و
تمهيدات جدیدی مورد نیاز است.
صفحه 51:
" مدارس ما تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله های زیادی
دارند از آزمایشگاه تا کارگاه فضای روباز ورزشی داخل
مدرسه نیازمند حمایت مردم و دولت هستند. بنابراین باید
این نگرش را ایجاد کرد که یکی از بهترین مکانها برای
هزینه ی خانوار . مدارس می باشند و نیز بلید این نگرش را
ای از بهترین مالیات ها و عوارض : ماليات و
عوارض آموزشی است. بنابراین باید برای شهرداریها اين
نگرش را تعمیق نمود که یکی از بهترین خدمات عمومی
برای پروش انسان شهروند منضبط آموزش و پرورش می
باشد.
و
صفحه 52:
سازمان و قوانین در آموزش و پرورش. دکتر احمد صافی:انتشارات سمت
مجموعه قوانین و مقررات وزارت آموزش و پرورش, نقی زهی , جعفر پاشانی ,
قادر دروگری
* مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. سامانه قوانین
۲۵/۵۷۷۱۹۱۵۲ ۱۲۲۵۰۱۲6۰۳۱۵۱
۲ اه ۱۲۰۵:۱۲۰۵
52
صفحه 53:
مدارس ما تا رسیدن به
شرایط استاندارد فاصله
های زیادی دارند
با تشکر از توجه شما
گرداورنده: ارش عبدی قزلقیه
ممه سل 166 لاه و6