علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

قانون متحد الشکل شدن البسه در دوران پهلوی

lebas-mothed

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قانون متحد الشکل شدن البسه در دوران پهلوی”

قانون متحد الشکل شدن البسه در دوران پهلوی

اسلاید 1: قانون متحد الشکل شدن البسه در دوران پهلوی

اسلاید 2: مسئله لباس و شکل و نوع آن، امری ساده و سطحی نیست... تغییر لباس همواره پیامد تغییر یک فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند، نمی تواند با لباس خود وداع کند و تا فرهنگ یک قوم را نپذیرد، لباس آنان رابه تن نمی کند. درست به همین دلیل است که در احادیث ما آمده است که هر که خود رابه گروهی شبیه سازد، هم از آن گروه است.

اسلاید 3: قوانین ایجاد لباس متحد الشکلاین قانون شامل دو مصوبه و يك فرمان می باشد که عبارتند از: اساسنامه لباس رسمي مأموران كشوري، 1307 قانون متحدالشكل نمودن البسه اتباع ذكور ايران، 1307 فرمان كشف حجاب، 1314

اسلاید 4: طرح قانون لباس متحد در دوره هفتم قانونگذاری مجلس شورای ملی در 4 ماده و 8 تبصره با قید دو فوریت به تصویب رسید. ماده 1ــ كليه اتباع ذكور ايران كه به موجب مشاغل دولتي داراي لباس مخصوص نيستند، در داخله مملكت مكلف هستند كه به لباس متحدالشكل بشوند و كليه مستخدمين دولت، اعم از قضايي و اداري، مكلف هستند در موقع اشتغال به كار دولتي به لباس مخصوص قضايي يا اداري ملبس شوند. درغيراين‌صورت بايد به لباس متحدالشكل ملبس شوند.

اسلاید 5: ماده 2ــ طبقات هشتگانه ذيل از شمول اين قانون استثنا مي‌باشند: 1- مجتهدين مجاز از مراجع تقليد مسلَّم كه به امور روحاني اشتغال داشته باشند. 2- مراجع امور شرعيه دهات و قصبات، پس از برآمدن از عهده امتحان معينه. 3- مفتيان اهل سنت و جماعت كه از طرف دو نفر از مفتيان مسلم اهل سنت اجازه فتوا داشته باشند. 4- پيشنمازان داراي محراب. 5- محدثين كه از طرف دو نفر از اهل سنت اجازه فتوا داشته باشند. 6- مدرسين فقه و اصول و حكمت الهي. 7- طلاب مشتغل به فقه و اصول كه در درجه خود از عهده امتحان برآيند. 8- روحانيون ايرانيان غير مسلم.

اسلاید 6: ماده 3ــ متخلفين از اين قانون درصورتي‌كه شهرنشين باشند، به جزاي نقدي از يك تا پنج‌تومان و يا به حبس از يك تا هفت روز و درصورتي‌كه شهرنشين نباشند، به حبس از يك تا هفت روز به حكم محكمه محكوم خواهند شد. وجوه جرايم مأخوذه از اجراي اين ماده در هر محل توسط بلديه آنجا، مخصوص تهيه لباس متحدالشكل براي ساكنين آن محل خواهد بود. ماده 4 ــ اين قانون در شهرها و قصبات از اول فروردين 1308 و خارج از شهرها در حدود امكان عملي‌شدن آن، به شرطي كه از فروردين 1309 تجاوز نكند، به موقع اجرا گذارده خواهد شد و دولت مامور تنظيم نظامنامه و اجراي آن خواهد بود.

اسلاید 7: تصويب نظامنامۀ 1307(یک ماه بعد از تصویب قانون) داراي 3 فصل است 1- تعريف لباس متحدالشكل 2- مستثنيات 3- مجازات متخلفين

اسلاید 8: تعريف لباس متحدالشكل: لباس متحدالشكل (لباس پهلوي) : كلاه پهلوي اقسام لباس كوتاه اعم از نيم تنه (يقه عربي يا يقه برگردان) و پيراهن و غيره شلوار اعم از بلند يا كوتاه ممنوعيت بستن شال مجاز بودن انواع بالاپوش (پالتو) در فصلهاي سرد كلاه پهلوي بدون علامت مميزه ممنوعيت استفاده كلاه با رنگ هاي زننده والدين كودكان ذكوري كه موقع لباس پوشيدن آن ها رسيده، مسئول پوشانیدن لباس متحد آن ها هستند.

اسلاید 9: مستثنيات اشخاصی که مرجعیت و قبول عامه آنها حیاً و میتاً مسلم باشد مراجع تقلید معرفی شدند که اجازه اجتهاد آنان برای اشخاص مورد پذیرش مأموران دولت بود. شیخ محمد تقی شیرازی، آخوند خراسانی، شیخ عبدالکریم حائری و... از جمله این افراد بودند. متصدیان امور شرعیه دهات در صورت کسب اجازه از ”مجتهد اعلم ایران“ امامان جماعت مدرسین فقه و اصول طلاب دارای تصدیق طلبگی

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید