صفحه 1:
صفحه 2:
ویژگی های قانون کار
صفحه 3:
لاتاريخجه
**فصل اول: متن قانون كار
**فصل دوم: ويزكى هاى قانون كار
صفحه 4:
صفحه 5:
راهم
11 سرآغاز پیدلیش قوانین کار در ایران به دوره نیت مشروطیت بازمیگردد. در نخستین سالهای نهضت مشروطیت برخی از أكادترين قشر
نسبت به ایجاد و تشکیل اتحادیههای کارگری اقدام کردند. این حرکتها در سالهای پس از نهضت مشروطیت نیز ادامه داشت.
درسالهای بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۵ خورشیدی و در واقع با کودتای ۱۳۹۹ و روی کار آمدن رضاخان جنبشهایی که پس از مشروطیت در میان کارگران پدید|
آمده بود با پاگیری دوباره نظام استبدادی دچار رکود و خاموشی شد. نخستین اقدام برای ایجاد قانونکار در ايران به سال ۱۳۰۲ _هجری شمسی |
بازمیگردد. در لین سال والی کرمان و بلوچستان. فرمانی درباره حمایت از کارگران قالیباف صادر کرد. در تاریخ ۱۳۰۹/۱۳۲۷ هیات وزیران در نظامنامهای
مصوب کرد از سال یمد با کسر ۲ درصد از حقوق روزمزدها و کنتراتیها و ۱۰شاهی از حقوق کارگران طرق. صندوقی به نام صندوق «حتیاط کارگران
طرق و شوارع» ایجاد شود طبی نظام نامه آن که ۱۴ ماده و ۵ تبصره داشت این صندوق پرداخت هزینه معالجه کارگران رامه تعییق مقرری برای
مصدومان کار طبق جدول پیشبینی شده و ت
تعیین مقرری برای خانواده کارگرانی که بر اثر حوادث کار فوت میکردند را به عهده میگرفت.
مقررات کار و بیمه کارگر نيز در كنار هم قرار گرفت. البته در لين قانون به هيج وجه به وضع كار كران کشاورزی و کار گاههای کوچک توجهی نشده
سقوط رضا شاه و ایجاد آزادی نسبی در کشور. فعالیت گروههای مارکسیستی در ایران افزایش یافت و آنها مهمترین گروه هدف خود را جامعه کا
تعریف و توجه به مسائل کارگوی را در صدر شعارهای خود اعلام کردند. به این ترتیب. فضایی ایجاد شد تا انون کار دوباره مطرح شود. طرح قانون
۸ اردیبهشت ۱۳۲۵ به تصويب هیأتوزیران رسید. در عمل این قانون تا سال ۱۳۲۷ اجرا میشد و بحث آزمایشی بودن آن به بوته فراموشی سپر
صفحه 6:
تار یخچه- ادامه
در سال ۱۳۳۶ با همکاری کارشناسانی از سازمان بینالمللی کار. طرح جدیدی تهیه و پس از نظرخواهی از دفتر بي نالمللى كار به مجلس ارائه شد. اين
ee eee 2 اه و ۲۲ تبصره به تصویب: نهایبی کمیسیون کار:مشترک مجلسی سسا و.ملبی رسید.
لين بار هم قرار بود لين قانون.به مدت "سال به صورت آزمايشى اجرا وس از من براى تصويب قطمى به مجلس تقديم شود؛ اما لين قانون موقت در عمل 57
سال بابرجا بود. در سال 11720 دولت مطالعلتى را ييرامون طرح قانون كار جديد آغاز كرد كه در نهليت. لين طرح مهر سال 1131 در 175 ماده و 21 تبصره
تنظلیم شد؛ اما به دلیل وقوع انقلاب اسلامى كنار كذاشته شد.
در سال ۱۳۵۸ وزارت کار و امور اجتماعى برای تنظیم قانون کار اسلامی از گرههای مختلفی که در مسائل کار و مور اجتماعی و اقتصادی ذینفع بودند.
نظرخواهی کرد که به تهیه طرح پیشنییس قانین کار در ۱۳۶۰ منجر شد. با توجه به اينکه طرح ياد شده يا معيارهاى مورد انتظار هیات دولت سازگر نبود.
طرح کار کنار گذاشته شد. پس از رد لین طرح. موسسه کار و تامین اجتماعی تهیه پیشنییس دیگری را آغاز کرد که بررسی آن حدود ۲مال طول کشید. در
لین اثنا.دیلت تغییر کرد. تیم جدید وزارت کار با استفاده از لين تجربه و تجربیات دیگره قانون کار جدیدی را تهیه کرد. پیشنویس در تاری ۱۳۶۴/۲/۷ به
هيلت دولت تقديم شد و بلافاصله در روز بعد. .به تصويب رسيد. لايجه در ۱۳۶۳/۲/۲۴ تقدیم مجلس شد و در کمیسیون کار و امور اداری و استخ
بازنكرى شده. درنهليت لايحه بس از يك سال كار در كميسيون؛ شهريور 20 به مجلس ارلئه شد و كليات آن در مهر همان سال به تصویب رسید)
اصلاحات لازم براى جزبيات اين لايحه يك سال به طول انجامید و مجلس آن را در تاريخ .1722/4014 تصويب كرد و براى اظهار نظر به شوراى نكهبان
در تاریخ ۱۳۶۶/۹/۱۹ شورای نگهبان, ۷۴ ایراد بر قانون کار وارد كرد.جه اين ترنيب كشاكش ميان مجلس و شوراى نكهبان ادامه يافت و مناقشه ميان
pci ل اس سك سس مسحت رار اسان فرمان امام خمينى در تاريخ 1572/11/11 وجود أورد. قانون کار در آذرمله ۶۷ دز
مطرح شد؛ اما مجمع تشخيص مصلحت أن رابه مجلس بركردلند و مجلس در تاريخ ۱۳۶۸/۷۲ لایجه راتصویب کرد؛ اما شورای نگهبان بيش از 1٠٠١ اشكاأ
شرعى و قانون اساسى بر آن وارد كرد. لذا لايحه قانون كار به مجمع تشخيص مصلحت عودت داده شد كه با توجه به تحولات سياسى نظير اصلاح قانو,
اساسی, رحلت امام و تغيير دولت. كار بررسى لمن تا سال بعد ادامه يافت و درنهلیت در تریخ 7۹آبان ۱۳۶۹ قنون کار با اصلاح و تتميم ۶۰ ماده از آن و LIS
فصل مجازاتها مشتمل بر ۲۰۳ ماده و ۱۲۱ تبصره به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسید و همچنان در حال اجرا است.
صفحه 7:
آخرین اخبار اصلاح قانون کار
:رادا ماده ۱۵ و ۷۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشو ریبه شرح زیر ؛ قوانین. کار و
صورتيكه نا كنون اصلاحى در اين خصوص صورت نيذيرفته است. 5
ماده ۲۵ - وزارت کار و أمور اجتماعى مكلف است حداكثر تا يابان سال اول برنامةه سند ملی کار شایسته را حسب مصوبات سازمان بین المللی کار و حقوق کار وا
حقوق کارگران و کارفرمایان در جهت تثبیت حقوق ینیادین کار و برای بهبود رولبط کارگر و کارفرما به شکل سه جانبه و با مشارکت تشکلهای کارگری و
کارفرمایی تنظیم نماید.
ماده ۷۳ - دولت موظف است تا بایان سال اول برنامه؛ اقدامات قانونی لازم یرای اصلاح قانون کار و قانون تأمین اجتماعی و روابط کار را با رعایکت موارد یر به
عمل آورد:
23
الف) ایجاد انعطاف برای حل اختلاف کارگران و کارفرمایان و همسوکردن منافع دو طرف
ب) تقویت پیمه بیکاری به عنوان بخشی از تأمین اجتماعی و شقلی کارگران با رویکرد افزایش پوشش و گسترش بیمه بیکاری و پیکاران در شرایط 3
ج) تقویت همسویی منافع کارگران و کافرمیان و تکلیف دولت با رویکرد حمایت از تولید و سه جانبه گرایی
د ) تقويت شرايط و وضعيتهاى جديد كار با توجه به تغیبرات تکنولوژی و مقتضیات خاص تولید كالا و خدمات
ه ) تقويت تشكلهاى كاركرى و كارفرمابى متضمن حق قانونى اعتراض صنفى براى اين تشكلها
صفحه 8:
فصل اول - متن قانون کار
صفحه 9:
فصل اول - متن قانون کار
ل ماده!- کلیه کارفرمایان. کارگران. کارگاهها. موسسات تولیدی. صنعتی, خدماتی و کشا
1
برری مکلف یه تبعیت از این قانون می باشند,
a ان و cle eles مقليل دريلقت حق he etl gal حقوق. سهم سود وكبزير مزلياية
درخواست كارفرما كار مى كند.
root کارفرها Ue تقول له كاركريه درشواست ويد حساب او هر مقلبل درياقت. حق السعى كار مى کند)
ieee 2 ام کل» ک انیکه عهده دار اداره کارگاه هستند. تماینده کارفرما محسوب.می شوند و کارفرما مستر کلیه
تمهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال كاركر به عهده مى تكيرفد در صورتيكه نماينده كارفرما خارج از اختيارات خود تيهدى
کارفرما آن رأ نبذيرد در مقابل کارفرما ضامن است.
صفحه 10:
ماده۲- کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا تماینده او در آنجا کار می کند. از قبیل موسسات صنعتی . کشاورزی .
۱۱( سای خدمانی . تجاری ؛ تولیدی . اماکن عمومی و امتال اینها. کلیه تاسیساتی که به اقتضای
کار متعلق به کارگاه اند از قبیل نمازخانه ء ناهارخوری . تعاونی ها ء شیرخوارگاه ؛ مهدکودک . درمانگاه. حمام. آموزشگاه حرفه ای .
قرائت خانه. کلاسهای سواد آموزی و سای مراکزآموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران . ورزشگاه و
وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می باشند.
ماده۵- کلیه کارگران. کارفرمایان , نمایندگان آنان و کارآموزان و نیز کارگاهها مشمول مقررات اين قانون می باشند.
Poste بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم , بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران . اجبار افراد به کار معین و بهره کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی
برخوردارند و رنگ نزاد ء زان و مانند اينها سبب امتياز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند ور
هر كس حق دارد شغلى را كه به آن مايل است و مخالف اسلام و مصالح عمومى و حقوق ديكران نيست بركزيند.
صفحه 11:
ویژگی های قانون کار
صفحه 12:
مدت(ساعت کاری)
مدت زماني که کارگرنرو با وقت خود را به منظور انجام كار در اختبار كارفرما قرار مي
لش الات كار ابي ل لود + طبر ار مراردى ؟ه ذر قأنون cost Gittins ساعات کار کارگران دز
( شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز کند. ۱ (ماده ۵۱
كار انواع منقاوني دارد كه عبارتند از دار روز, شب, مختلط , مناوب و نوني
كار روز : كارهائي اسبت که زمان انجام آن از ساغت 1 بامداد نا ۲۲ مي باشد.
كار شب : كارهائي است که زمان انجام آن بین ۲۲ + بامداد قرار دارد . براي هر ساعت کار در شب
نها به کارگران غيرنويتي ۳۵ 96 اضاقه بر مزد ساغت کار عادي , تعلق مي گیرد.
کار مسلط : کارماني ات که بعش از ساعات انجام آن در روز و قسمتي از آن در شب واقع است.
ترا بو Gael کر جر دار شب محشوب مي شود , کارگر حق استفاده از فوق العاده را دارا مي
( باشد. (ماده ۵۳
کار ماو 1 ري امت که توق در ساعات متوالي | تجامنمي بای بلک جر ضاعات معيس از شبن
روز صورت مي كبرد (ماده 06 ). فواصل نناوب كار در اخثيار كاركر مي باشد و حضور او در كاركاه الزامي نيست . ساعات كار و فواصل تناوب
و نیز کار اضافي لباید از هنگام شروع تا خادمه جمقا از
( ۱۵ ساعت درشبانه روز بیشتر باشد. (تبصره ماده ۵۲
صفحه 13:
تعطیلات
روز جمعه. روز تعطیل هفتگي کارگران ( با استفاده از مزد )آمي باشد . علاوه بر تعطیلات
رسمي کشور, رو ز کارگر تیز ( ۱۱ اردیبهشت ) جزءتعطیلات رسمي کارگران به حساب مي آید (مواد
۲ و ۳ ). درصورتي که روزهاي کار در هفته کمتر از 1 روز باشد, مزد روز تعطیل هفتگي کارگر
معادل يك ششم مجموع حقوق یا مزد دريافتي وي در روزهاي کار در هفته خواهد بو . كاركراني كه
به هر عنوان (رساندن خدمات عمومي و ....) در روزهاي جمعه کار مي کنند. در مقابل عدم استفاده
از تعطيلي روز جمعه ۶۰ % اضافه بر مد دریافت خواهند کرد . کارگاه هايي که با انجام ۵ روز کار در
هفته و ۶6 ساعت کار فانوني کارگرانشان از روز تعطیل استفاده مي کنند. مزد اين روزها برابر با مزد
روزانه کارگران خواهد بود .
صفحه 14:
مرخصي ها
مرخصي استحقاقي سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه,
جمعًا يك ماه است ۱. سایر روزهاي تعطیل جزء ایام مرخصي محسوب نخواهدشد . مرخصي کمتر از
يك روز کار جزء مرخصي استحقاقي منظور مي شود . کارگر نمي تو اند بیش از ٩ روز از مرخصي
سالانه خود را ذخیره کند . در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار یا بازنشستگي و از كارافتادگي كلي
کارگر و یا تعطیل کارگاه, مطالبات مربوط به مدت مرخصي استحقاقي کارگر به وي و در صورت
فوت او به ورثه او پرداخت مي شود.
میزان مرخصي استحقاقي ك ارگران فصلي بر حسب ماه هاي کارکرد تعیین مي شود . هر کارگر حق
دارد به منظور اداي فرضيه حج واجب در تمام مدت كار خويش براي يك نوبت يك ماه بعنوان مرخصي
استحقاقي با مرخصي بدون حقوق استفاده نماید . كليه كاركران در موارد ( ازدواج دائم.
002 1 فر دكن |. شق بر تورداري از سه روز مرخصي با استفاده از مزد را دارند.
صفحه 15:
حق السعی
حق السعي عبارت است از کلیه دریافت هاي قانوني که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از
دره یا حقوق كمك عائله مندي, هزينه هاي مسکن , خواروبار: ایاب و ذهاب, مزاياي
غيرنقدي,
( پاداش افزایش تولید. سود سالانه و نظایر آنها دریافت مي نماید.(ماده ۳
صفحه 16: