صفحه 1:
يونس شکرخواه - عضو هیات علمی دانشکده مطالعات چهان
رئیس موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروياي دانشگاه تهران
shokrkhah@ut.ac.ir
صفحه 2:
قلمرو تأريخي
قلمرو تمايزهاي رسانهاي
قلمرو مفهومي
قلمرو عملي
قلمرو تكنولوزي و طبقهبندي
قلمرو امكانات و كنترل
قلمرو مولفههاي سازنده نقطه تلاقي
قلمرو چهارگانه (اینفوگراف)
قلمرو نظریهها و مدلها
قلمرو تفاوت رفتارها (اینفوگراف)
برخي انتقادات
برخي فرصتها
AAV
صفحه 3:
تاريخ رسانههاي اجتماعي به سرويسهاي تلفني ویب Jie (Voice over IP) دایل پد و غیره؛
برميگردد ولي هرچه جلوتر آمدیم امکانات بیشتر شد:
لا زئوسینیز (کهنان660) (1994): خانهسازي در شهرهاي رایگان وب / یاهو آنرا خرید.
لا وبلاگ (1997) و امتداد آنها تا میکروبلاگ توئیتر
لا دانشنامه آزاد ویکی پدیا (2001) همكاريجويي دستهجمعي براي تولید محتوا
(2002) (Orkut) اوركات 9 (AOL) JI 5! .s! 5 (Myspace) jas! slo
4 لینکداین (0۲6۵۱0نا) (2003) حرفهايتر و تجاريتر (وبسایت شبکه اجنماعي)
فیسبوك (۴۵6۵۵001) با يك میلیارد و 278 میلیون کاربر و فلیکر (Flickr) (ژانر تصویری)
(2004)
لا دیگ (وونه) و نوئیتر (۲۷۲06۲) (2006) مدلهاي خبريتر اين رسانهها
9 باز (8022) (2010) تجربه شکست خورده گوگل و بعد گوگل بلاس با دومین رتبه (2011)
لا اینستاگرام (۱05]۵9۳۵00) نسخه آي او اس (2010), اندروید (2012) (ژانر تصويري)
150M 60% 168 1.28 55M
يعمج يديم اميش ns ايت FACES] wie 1,278,837,907
02 4628004106181
صفحه 4:
آمروز چند سویه
Uae مولتي
پیش از رویداد؛ پا به پاي رویداد و پس از
رویداد
مقتي بر رسانه اجتماعي:
ميتتى بن زمان پیونته
از يك جا براي جاهاي مختلف (اتاق خبر
مدرن)
مبتني بر روابط آنلاین
متكي به فضاي آنلاين
متكي به جريان يبوسته: از شروع تا بايان
دیالوگ
چند صدا
در پیوند با ساختارهاي حال
متكي به رسانه خود
دون هب مخالق روایت خود
WAV
فقط پیش از رویداد
مقي بر جاه فيرو
مبتني بر برنامههاي تناوبي
از يك جا براي همه
مبتني بر روابط جابي و الكترونيك
متكي به تلفن و فكس
متكي به اعلام زمان رويداد: فقط در يايان
مونولوگ
يك صدا
اسیر ساختارهاي قبلي
متكي به رسانه ديكران
اسير روايت ديكران
صفحه 5:
0 هنوز فیل مولوي است در همه جا: اقب وي
0 هنوز يك طبف معنايي است بین رسانه و اجتماع
لا من بر اين باورم كه هم متخصصان عرصه مطالعات رسانهاي و ارتباطات جمعي و هم
جامعهشناسان و هم خيليهاي ديكر در اين معنا سازي ذيمدخل هستند و فقط بايد با حوصله به
حرفهاي هم گوش کنند و به دیالوگ باور داشته باشند
دو طیف هستند که اصرار به تصویب فوري تعاریف منفي یا مثبت دارند
لا تعریف زیر ساختی مورد توافق: رسانه اجتماعي؛ فرمت است؛ اپلیکیشن وبپایه است که همه
چا حاضر و هميشه در دسترس است و امکان دوسويهگي را براي تبادل دیتا - از نوع محتواي تولید
شده توسط کاربر - بین افراد و جوامع از کوچك تا بزرگ فراهم ميسازد
0 دو اصطلاح همزاد رسانههاي اجتماعي:
لا محتواي تولید شده توسط کاربر (ه لحهجسمیسی :200)
لا رسانه تولید شده توسط مصرف (CWO: eaxernrer perverted waka) 03S
AV
صفحه 6:
هسته اصلي شبكههاي اجتماعي دیالوگ است و روابط بر همین اساس شکل ميگیرد
شبکههاي اجتماعي فرا روايتهايي مثل ساختار قصه دارند: که يك روایت استاندارد مبتني
بر فرمت است و بازنمايي افراد از خودشان در اين شبكدها مبتني بر همین فرا روایت حاکم
بر شبکهها و در دیالوگ با سایر اعضاي شبکه شکل ميگیرد.
شبکه اجتماعي يك تمپلیت پیش ساخته فرهنگي هويتي در چهارچوب بازنمايي است و
خوراندن اطلاعات به شبکه اجتماعي از درون همین تمپلیتها صورت ميگیرد.
انتخاب تمپلیت یا طرد. اين قاعده بازي در شبکههاي اجتماعي است.
شبکه اجتماعي يك کنش مبتني بر التزام است؛ يك کانون براي افراد همفکر؛ داراي علائق و
اهداف مشترك است که ارتباطات خود را در يك جماعت (/20۳0۳0۷06) ميسازند.
اعضاي شبکهها در پاسخ به تمپلیت فرهنگي حاکم برشبکهها؛ خود را بازنمايي ميکنند
wav
صفحه 7:
**تكنولوزيها
بلاك؛ اشتراك عكس؛ اشتراك موسيقي؛ وولاك؛ يستهاي ديواري؛ بستهاي فوري؛ وويب؛كرود
سورسینگ و
*#طبقه بندي
رده بندي آندریاس کاپلان و مایکل هتلین* از طبقهبنديهاي مورد اجماع است:
1.,همكاري چویانه وكيني
2. وبلاگها و میکروبلاگها (توئیتر)
3 جوامع محتوايي (یونیوب)
4 سايتهاي شبکه اجتماعي (فیسبوك)
"ثوضیح: رسانه اجتماغي و شبکه اجتماعي يك مفهوم نیستند؛ دو مفهوم هستند / رسانه اجتماعي
است و شبکه اجتماعي مکان / رسانه اجتماعي؛ رسانه پرسیدن است و شبکه اجتماعي؛ رسانه گفتن / رسانه
اجتماعي شبیه رادیو, تلویزیون و روزنامه است. مکان نیست؛ سیستم ارسال اطلاعات است به دیگران.
5. جهانهاي بازيهاي مجازي (وارکرفت ورلد)
6 جهانهاي اجتماعي مجازي (سکند لایف)
۳ 3 72« هه هه سوه سرتسد
صفحه 8:
امکانات:
تمرکز زدایی و حذف سلسله مراتب در تولید؛ امکان تغییر مطلب ولو پس از انتشار (برخلاف
رسانههاي کلاسیك) دسترسی رایگان یا کمهزینه؛ عدم نیاز به مهارتهاي ویژه؛ سرعت و
پيوستگي در ارتباط؛ پسفرست در قالب کامنت و لايك, سطوح دوسويهگي و نقطه تلاقي.
*سطوح دوسويهگي
سطح اول: امکانات بیشتر جستجوي تخصصي در عرصههای مورد نظر.
سطح دوم: تلاش کاربر و تلاش سیستم
سطح سوم: پاسخ دهندگی هم با اتکا بر انسان هم بر کامپیوتر
سطح چهارم: تسهیل ارتباطات بین فردی (همهجا حاضر بودن و دسترسي پیوسته)
سطح پنجم: سهولت در افزایش اطلاعات (محتواي تولید شده توسط کاربران)
سطح ششم: نظارت بر کاربرد سیستم (اطلاع یافتن از سلائق یکايك مخاطبان)
"نقظه تلاقي: آرتباط و کنترل از نگاه ارتباطي
*محیط ارتباطی سازمانها و تودهها (نقطه تماس يك سیستم با سیستم با با سایر سیستمها)
*سیگنالهای سیستمها در همین نقطه با هم به دیالوگ و تبادل میپردازند و هدف نهايي اين تبادل
چيزي نیست جز حل مشکلات و رسیدن به مقاهمه و انطباق (نقطه مقابل آنتروبی)
*پرهیز از امور تکرار شونده؛ ابزارها؛ ويجتها و اپلیکیشنها یا برتامههای کاربردی میتوانند بسیار
مفید و گرهگشا باشند. / ‘ATM Jo ch حذف امور تکرار شونده؛ رضایت يا اعتراض؟
AV
صفحه 9:
مولفههاي سازنده فضاي رسانهها و شبكههاي اجتماعي ممکن است به صورت تك عنصري و
یا چند عنصري حضور یابند. شرکتهايي که وارد فضاي رسانههاي اجتماعي ميشوند تلاش
ميکنند تا همه مولفهها را همزمان فعال کنند و به کار گیرند
هویت (در لینکداین) (حرفهاي؛ سایبر و مدرن) (۴۳(۱050۴6۲ ۵6۵0001)
۵ کسسگو (در اکثر رسانهها و شبكههاي (Armchair activist) (ssLaizl
لا اشتراك گذاري محنوا (تك عنصري اولیه در یوتیوب)
لا حضور (در اکثر رسانهها و شبکههاي اجتماعي) (۴۵۱۸0)
مناسبات (در لینکداین) (مناسبات حرفهاي 225میلیون کاربر تا ژوئن 2013(
لا شهرت (در لینکداین) (در اکثر رسانهها و شبکههاي اجتماعي)
لا گروه (در اکثر رسانهها و شبکههاي اجتماعي)
۳ 3 72« هه هه سوه سرتسد
صفحه 10:
Social Media Landscape 2013
سس
bog
Linkeafgy Google+
viadeg
XING”
bedOe mixt
AAV
صفحه 11:
لا نكته اول: نظريههاي ارتباطي بر خلاف اعلام مرگ آنها در قبال رسانههاي نوین؛ هنوز
زندهاند.
لا علت؟: روند ارتباط کمان بيتغییر است؛ اما سریعتر و چندجانبه شده است.
نا حور اختماعي (:
2 اشباع رسانهاي (سسسا
لا ارائه خود (عمسسمهس)
(oeP-dorbe we) لا خود-گشودگي
(diffusion of innovation) لا نشر نوآوري
لا كاربري و اقناع (استفاده و رضامندي) (صممصسي (vey ued
(Phe Oovrd Des ‘Ieteryrutos Derk!) همكرابي رساندهاي اجتماعي Jao
لا درك رسانهها - مكلوهان (000) اه تسه Derkrsrrackry Decks: Phe (
جریان دو مرحلهاي اطلاعات پاول لازارسفلد و گردانندگان 1531 (Pun Orv Pow Mem)
O نظریه برجستهسازي (5609 003عوج)
مدل هارولد لسول (طله تسس
سا و
صفحه 12:
صفحه 13:
داروینیسم دیجیتال (03۳۷/۱85۳0 اهاژو(0) (بقاي صداي بلندتر) (بدیده کارگران توجه)
اعمال نفوذ است بر نفوذ کنندگان از طریق بحتهاي سطحي [دور باطل)
ساختاري که ثروت را به راس هرم ميفرستد (تعمیق شکاف دیجیتال (طبقه مجازي)
بلعیده شدن منایع مالي كشورهاي رو به توسعه (خرید ابزايهاي مرتبط با لایف استایل شبکهای)
نگراني از بروز آنتي سوشال مدیا براي کنترل مطلق سوشال anole) Lao نظارتي)
نگراني از رخوت در مدیریت روابط انساني شخصي (ناثیرات منفي شبکه مجازي بر جامعه واقعب)
مالکیت محتوا؛ کاربران مالك محتوا نیستند؛ تولید متعلق به مالك است. _
حریم خصوصي و خطرات دیتا ماینینگ (موارد مطروحه از سوي جولیان آسانژ و ادوارد اسنودن)
رسانههاي اجتماعي امکان کوج عضو يك شبکه به شبکهاي دیگر را نميدهند (سلطه فرمت)
صحت و دقت اطلاعات از جنبه اعتبار و پايايي
oles گسست فرهنگ از جفرافیا (شخصيتهاي تركيبي / سویر مارکت معنا فروشی)
نگرانيهاي روانشاختي مرتبط با پدیده ۴۵۲۳۵ یا همان ]لاه 559 0۲ ۵۲ع]
دو دیدگاه انتقادي از دو شخصیت مطرح در فضاي سایبر:
تیم برنرز- لي (پدر مدرنیته اینترنت): سيلوهايي هستند که اجازه برداشت به افراد نميدهند.
ممکن است مونویل شوند و نوآوري را عقیم کنند
لری پیج (يكي از از بنیانگذاران گوگل): فيسبوك يك باغ بسته براي گروگان گرفتن کاربران
است و سیاستهای آن قاتل نوآوری.
AV
صفحه 14:
people who bought X also bought) cles> 5 WUIS 345 a Cuts» 02 piss فروش
00
فرصت بازتعريف فعاليتهاي تجاري در قالب تجارت الكترونيك (828 و غيره)
كارآفريني و خلق مشاغل تازه در بخشهاي تازه اقتصادي نظير (App Economy) wi sbaiil
امکان گرفتن ایده از جمعیت متراکم شده و در دسترس. شرکت دل (0611) و 17 هزار ایده
بروز سرويسهاي پيوستي براي سرويسهاي دیگر؛ نظیر مب
دسترسي ارزان به کارمندان (ینه سنیدها)؛ کارگران (ینه آيها) و حرفهايهاي سايبري (یغه طلاهاا
امکان ایجاد کمپينهاي سياسي و استفاده از رسانههاي اجتماعي در خلاء نهادهاي مدني
(equal حافظه جنعی:و گفعبانهاي مکجانبه زین نههای: عمودي (نمونه جیس وال ung uss
امکان بازسازي برجستهسازيهاي رسانههاي غالب از طریق ديپلماسي عمومي
امکان ایجاد کمپينهاي اجتماعي در مقابله با بلایا و بيماريها نظیر سرطان و غبره
امکان تولید جمعي دانش و تقویت آموزش از طریق فراگيري الکترونيك (حذف موانع زماتي و
مکان) ۳
oe وري از همه کاربردهاي مرتبط با پیشونده نظیر آموزش الکترونيك؛ تجارت الکترونيك؛ و
pats عملي این نکته که تكنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعرسان - که رسانهها و شبکههاي
اجتماعي هم فرآورده جانبي آنها هستند - در توسعه پایدار نقش دارند
AV
با سپاس از حوصلهاي که به خرج دادید