پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

قوانین و مقررات حرفه ای در پرستاری

ghavanin_va_moghararate_herfee_dar_parastari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قوانین و مقررات حرفه ای در پرستاری”

قوانین و مقررات حرفه ای در پرستاری

اسلاید 1: قوانين ومقرارت حرفه اي در پرستاريتهيه و تنظيم : سید صالح صادق زاده

اسلاید 2: قوانين ومقرارت حرفه اي در پرستاري

اسلاید 3: اصولی که برای پیشگیری از درگیریهای قانونی باید توسط پرستاران رعایت شود: رعایت استانداردهای خدمات پرستاری (حرفه ای)ارتباطات و ارتباطات حرفه ای رعایت اصول اخلاق و اخلاق حرفه ایآموزش به بیمار(مددجو)اصول ثبت و گزارش نویسی

اسلاید 4: استانداردهای خدمات پرستاری (حرفه ای)تعریف: استانداردهای پرستاری توافق هایی هستند که جهت سنجش فعالیت ها به کار می روند و موجب تعیین انتظارات برای مراقبت های پرستاری موثر و ایمن می شوند.

اسلاید 5: اصول توسعه استاندارد های حرفه ای:تمام پرستاران مسئول تصمیم گیریها و اعمال خود در حفظ کارایی شغلی خویش هستند.مددجویان کانون مرکزی خدمات حرفه ای پرستاران و مشارکت کننده در فرآیند تصمیم گیری هستند.هدف از کار حرفه ای دستیابی به بهترین برآیند ممکن (احتمالی) برای مددجو است که با هیچ عامل خطرسازی مواجه نباشد.پرستاران به طور مداوم دانش خود را به وسیله آموزش ، تجربه و ارزشیابی نهایی ارتقاء می بخشند.یک استاندارد ، عبارت قابل اطمینان معتبری است که اساس حرفه ای و قانونی کار پرستاری را تشکیل میدهد.استانداردها معیارهای عملی را برای پرستاران نشان میدهد در نهایت استانداردها به درک بهتر و احترام به نقش های گوناگون مکمل پرستاران کمک می کنند.

اسلاید 6: استانداردهای حرفه ایپاسخگویی Accountability کسب صلاحیت مداوم Continuing Competece اخلاق حرفه ای Ethics دانش Knowledge کاربرد دانش Knowledge Applicationرهبری Leadership ارتباطات و ارتباطات حرفه ای @ Relationships Professional Relationships

اسلاید 7: پاسخگویی: پرستاران مسئول عملکردهای خود و پیامدهای آنها هستند.کسب صلاحیت مداوم: پرستار باید صلاحیت خود را حفظ کرده و به طور مداوم بهبود بخشد.)با همکاری و مشارکت در برنامه های تضمین کیفیت و استانداردسازی)اخلاق حرفه ای: هر پرستار باید عقاید ، رفتار و باورهای خود را بر اساس استانداردهای حرفه ای و اخلاقی حفظ کرده و ارتقاء بخشد.دانش: پرستار از طریق آموزش پایه ، آموزش مداوم و دانش مرتبط با عملکرد حرفه ای خود را دارا میباشد.کاربرد دانش: کیفیت عملکرد بالینی پرستار ، کاربرد دانش و معلومات او را منعکس می کند.

اسلاید 8: رهبری: رهبری نیاز به دانش از خود ( درک عقاید شخص و ارزشها و آگاه بودن از چگونگی اثرات رفتارهای فردی بر دیگران) ، احترام ، اطمینان ، صمیمیت ، دید مشترک و یادگیری دارد. رهبری تنها محدود به پرستاران در جایگاه رسمی رهبری نمیباشد.کلیه پرستاران بدون در نظر گرفتن موقعیت های کاری خود فرصت هایی برای رهبری دارند.ارتباطات و ارتباطات حرفه ای: ارتباطات شامل ارتباطات درمانی بین پرستار و مددجو و ارتباطات حرفه ای با همکاران و اعضاء تیم مراقبت و سایر گروههای درمانی می باشد.

اسلاید 9: مسئولیت های پرستارانآگاهی از مقررات و قوانین مربوط به حقوق فردی که در چگونگی استخدام آنان موثر است.آگاهی از قوانین استخدامی،شرح وظایف و اهداف سازمانآگاهی از مواردی که بعنوان قصور در حرفه پرستاری شناخته شده اند.آگاهی از مواردی مثل شهادت دادن در مورد حوادث ، وصیت و اطلاع رسانی موارد مشکوک.شناخت مسائل قانونی پرستاری.آگاهی از مسائل مربوط به خودداری از مراقبت و درمان.

اسلاید 10: مسئولیت های پرستارانآگاهی از استانداردهای مراقبتی پرستاری.کنترل هزینه های درمان بیمار با صرفه جویی در وسایل و امکانات.آشنایی با ابزار و تجهیزات مورد نیاز .رعایت استاندارد مراقبت.آشنایی با استاندارد محیط فیزیکی. حضور مداوم بر بالین بیمار.کنترل هزینه ها با صرفه جویی در وسائل و امکانات بیمارستان.مدیریت و هماهنگی امور پرستاری.ارتباطات حرفه ای.

اسلاید 11: حقوق بیمارحقوق بیمار باید هنگام ارائه درمان یا خدمت رعایت شود و مورد حمایت قرار گیرد.بیماران باید در کلیه جنبه های درمانی مراقبت مربوط به خود مشارکت کنند.تمامی بیمارانی که برای مشارکت در طرح تحقیقاتی وپژوهشی دعوت می شوند باید از منافع مورد انتظار ، خطرهای احتمالی و . . . آگاه شوند.خانواده بیمار نیز باید در اتخاذ تصمیمات مربوط به مراقبت درمانی بیمار خود مشارکت کنند.بیمارستان باید از ارائه هر گونه راهنمایی پیش از انجام مراقبت به بیمار دریغ نورزد.

اسلاید 12: حقوق بیماربیمارستان باید مراقبت در پایان زندگی بیمار را مورد توجه قرار دهد.بیمارستان باید نسبت به رفع نیازمندیهای بیمار (محرمانه بودن ، حریم بیمار ، ایمنی ، حل و فصل شکایات ، خدمات مذهبی و سایر خدمات روحانی ،ارتباطات لازم و ...)توجه کافی مبذول دارد. هر نوع محدودیت در ارتباطات باید بطور کامل به بیمار و خانواده او توضیح داده شود.هر بیماری باید از چگونگی حقوق خود بعنوان بیمار کتبأ آگاه شود.

اسلاید 13: حقوق پرستاران1- انجام وظیفه مطابق با محدوده ای که به طور قانونی به وی اجازه داده شده است.2- محیط ایمن کاری که سازگار با مراقبت کافی از بیمار و مجهز به نیازهای فیزیکی ، پرسنلی و تجهیزاتی مناسب است.3- آشناسازی مناسب و آموزش داخل مجموعه مبتنی بر هدف در مورد شیوه ها و رویه های درمانی در حیطه کاری.4- مذاکره با کارفرما در مواردی مانند آموزش مداوم حر فه ای که بطور مستقیم به مسئولیت حرفه ایش مربوط می شود.

اسلاید 14: حقوق پرستاران5- مشارکت کامل در تعیین خط مشی ها ،برنامه ریزی ها و تصمیم گیری هائیکه به مراقبت و درمان بیماران مربوط می شود.6- حمایت و حفاظت بیماران و پرسنلی که مسئولیت آنها به پرستار سپرده شده است.7- اعتراض بجا بشکلی که: کارفرما بموقع و بطور کتبی از آن آگاه شده باشد. مداخله ای در ایمنی بیمار نداشته باشد وسبب از هم گسیختگی درمان و پرستاری بیمار نشود.

اسلاید 15: حقوق پرستاران8- رد انجام وظایفی که خارج از محدوده عملکرد پرستار است (آموزش ناکافی ومهارت ناکافی).9- حق عدم مشارکت در اقدامات غیر اخلاقی وناشایست.10- حق داشتن راهنماهای مکتوب ،خط مشی ها و اقدامات مربوط به اداره محیط کاری.11- رد انجام کاری که در شرح وظائف وی می باشد ،لیکن بیمار مخالف انجام آن می باشد.

اسلاید 16: حقوق پرستاران12- آگاه شدن پرستار از تشخیص بیمارانیکه مسئولیت آنها به وی سپرده شده.13- داشتن محیط کاری عاری از خطرات ،ارعاب و دخالت.14- حمایت پزشکی یا سیستم ارجاعی برای از عهده برآئی مسئولانه در موقعیتهای اورژانس.

اسلاید 17: موارد رایج غفلت :اشتباهات داروئی که منجر به صدمه بیمار می شود.اشتباهات تزریق داخل وریدی که موجب انتشار یا فلبیت می شود.سوختگی مددجو ناشی از تجهیزات ،استحمام یا ریختن مایعات یا غذای داغ.سقوط که منجر به آسیب مددجو می شود.کوتاهی در استفاده از روشهای آسپتیک در هنگام لزوماشتباه در شمارش گازها،وسائل یا نیدل ها در هنگام جراحیکوتاهی در ارائه گزارش یا تحویل گزارش ناقص به شیفت بعدیکوتاهی در کنترل کامل وضعیت بیمارکوتاهی در گزارش تغییرات مهم وضعیت مددجو به پزشک

اسلاید 18: عدم اجرای دستورات مبهم توسط پرستار (دستور اشتباه یا صدمه زننده به بیمار)

اسلاید 19: اخلاق حرفه ايرفتار اخلاقي به رفتاري اطلاق مي شود كه مطابق با ارزش هاي والاي انساني است.اخلاق حرفه اي شاخه اي از علم اخلاق است كه با توجه به شرائط و فضاي هر حرفه خاص تعريف مي شود.اصول اخلاق حرفه اي بعنوان استاندارد هاي مورد توافق و رفتار هاي مورد انتظار از افراد هر حرفه مي باشد.Professional code of ethice

اسلاید 20: Professional code of ethice به بيمار ومددجو بعنوان يك فرد احترام بگذاريد.قبل از ارائه درمان يا مراقبت ، رضايت نامه بگيريد.اطلاعات محرمانه را حفاظت كنيد.در تيم بهداشتي با ديگران همكاري كنيد.توانمندي ودانش حرفه اي خود را به روز نگه داريد.قابل اعتماد باشيد .(پرستار نبايد به شيوه اي عمل كند كه موجب بي اعتباري حرفه گردد)

اسلاید 21: Profession : حرفه (كاري كه انجام آن نيازمند يادگيري است)Professional:حرفه اي (كسي كه حرفه اي به كاري مي پردازد).Professionalism:حرفه گري يا حرفه اي بودن ( راه و رسم و روش و منش دائمي و ويژگي هائي كه يك شاغل حرفه اي را از يك تازه كار يا غير حرفه اي قابل تشخيص مي نمايد).Professionalism : بعبارتي بيانگر تعهداتي است كه افراد يك حرفه در قبال مردم و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنند، دارند.

اسلاید 22: Paternalisticپترناليسم خير خواهي براي بيمار و تصميم گيري به جاي بيمار (قيم مابانه ،پدر سالانه)اختيار تصميم گيري پزشكان و تيم درماني براي درمان بيمارسود رساني پزشك (سزارين...)اعتقاد بر اينكه بيمار از عملكرد پزشك منتفع ميشود.اختيار دادن بيمار به پزشك

اسلاید 23: رضايت آگاهانهداوطلبانه ، آزادانه ، فرد واجد صلاحيت (بيمار) بدنبال دريافت اطلاعات كافي بصورت مشاركتي در تصميم گيري درمان خود عمل مي نمايد.قوانين اخلاق پزشكي بر اهميت حفظ اتونومي بيمار تاكيد دارند.آگاهي بخشيدن به بيمارمسئول دادن اطلاعات و گرفتن رضايت ، پزشك است.

اسلاید 24: براي معتبر بودن رضايت اخذ شده سه اصل بايد مد نظر باشد.اطلاعات كافي در اختيار بيمار گذاشته شود.بيمار صلاحيت لازم را براي دادن رضايت داشته باشد(قيم يا ولي براي اطفال )تصميم بيمار داوطلبانه و اختياري باشد.

اسلاید 25: باورهاي متداول براي بي توجهي به رضايت آگاهانه :بيماران عمدتا متوجه اطلاعات پزشكي نمي شوند.معمولا بيماران نمي خواهند در تصميم گيري شركت كنند.بعضا بيماران تصميم هائي مي گيرند كه به مصلحت آنها نيست.گرفتن رضايت آگاهانه عملا مشكل است.

اسلاید 26: استثنائات رضايت آگاهانهموارد اورژانس (ماده 59 قانون مجازات اسلامي)بيماران بيهوشعقب افتادگي ذهني و بيماران روانيزندانيانبرخي شرائط خاص(قرنطينه مرزي، معاينه رانندگان، معاينه بهداشتي كودكان در مدراس ....)

اسلاید 27: رازداريمسئوليت مقدس در حرف پزشكي است.مفاهيم اساسي پروفشناليسم و سنگ بناي آموزش حرف پزشكي ،احترام به محرمانگي و راز داري است.رازداري يك التزام حرفه اي در سراسر دنياست.استثنائات رازداريهشداردادن (قصد آسيب به ديگران)دادن اطلاعات بيمار با رضايت كتبي بيمارسوءرفتار با كودك(پرسنل متعهدند بلافاصله نهادهاي مربوطه را مطلع سازند)افشاء به منظور محافظت (رانندگي بيماران مصروع ،كودك آزاري و...)

اسلاید 28: حقيقت گوئيدادن اطلاعات صحيح به بيمار از دروغ گفتن به بيمار پرهيز شوددر موارد خاص حقيقت با تاخير بيان شود.

اسلاید 29: پس از انتشار قانون فرض بر اين است كه همه از آن آگاه شده اند و قانون نيز قابل اجراء است.جهل به قانون رفع مسئوليت نمي كند.

اسلاید 30: شايد لازم باشد دوباره به نحوه انجام كارهايمان بينديشيم

اسلاید 31: انواع قصور پزشكيبي احتياطي طبيب جراح يا اعضاي تيم درمان با انجام اقداماتي كه نبايد انجام شود به بيمار آسيب برساند يا منجر به فوت او شوند(پاره شدن رحم حين كورتاژ).بي مبالاتي پزشك يا اعضاي درماني از انجام امور مربوطه غفلت نموده و وظيفه خود را انجام نداده(عدم حضور بربالين بيمار در موقع ضروري) .عدم مهارت عدم دقت و بكارگيري مهارت در انجام كار(عدم بكارگيري تكنيك صحيح در جراحي ارتوپدي)عدم رعايت نظامات دولتي قوانين ومقرارت دولتي تدوين شده رعايت نشود(تجويز دارو هاي ممنوعه و...)

اسلاید 32: شايعترين قصور در امور پزشكي از نوع بي مبالاتي است

اسلاید 33: تبصره 3 ماده 295 از قانون مجازات اسلاميماده 295 قانون مجازات اسلامي: هرگاه بر اثر 4 عامل بالا قتل يا ضرب يا جرح واقع شود در حكم قتل شبه عمد خواهد بود.قتل عمد قصاصقتل شبه عمد و يا خطاي محض ديه ،حبس جبران خسارتهاي مالي

اسلاید 34: گرفتن رضايت و برائت براي امور درماني مي بايست براي كل پرسنل درمان باشد.منظور از برائت يعني اگر اتفاقي افتاد كه ناشي از خطاي من نبود من بري هستم .گرفتن رضايت و برائت بايد آگاهانه باشد.تعريف جرم :هر فعل يا ترك فعلي كه در قانون براي آن مجازات تعيين شده باشد مجازات جرم حد (حدود) قصاص تعزير ارش

اسلاید 35: شرائط عدم قصور در امور پزشكياقدامات پزشك يا تيم درماني قانوني باشد.قصد درمان داشته باشد (عدم سوءنيت).اقدامات اخلاقي و مشروع باشد.موازين علمي پزشكي در انجام اقدامات رعايت شده باشد.اخذ رضايت از بيمار يا اولياء يا سرپرستان ويبرائت نامه گرفته باشد.

اسلاید 36: مراجع رسيدگي به تخلفات انتظامي حرف پزشكيمراجع قضائي (محاكم دادگستري )مراجع انتظامي صنفي (نظام پزشكي)

اسلاید 37: Nursing Malpractice خطاهاي مهارتي : آسيب به بيمار بهنگام تزريق دارو يا رگ گيريخطاهاي مربوط به دانش : عدم اطلاع از دوز دارو و روش تزريق داروهاخطاهاي قانوني : نقص در Reporting Recording

اسلاید 38: براي آنكه بتوان گفت فردي مرتكب قصور شده بايد:فرد وظيفه يا مسئوليتي در قبال بيمار داشته باشد.بايد در اجراي وظيفه يا مسئوليت فوق كوتاهي شده باشد.در نتيجه كوتاهي نمودن در مسئوليت ، بيمار دچار آسيب و ضرر شده باشد.

اسلاید 39: قصور پرستاريانجام فعاليت خارج از حيطه كاريعدم ثبت كارهاي انجام شدهاستعمال اشتباه داروهاعدم گزارش دهي بي درنگ وضعيت بحراني بيمار به پزشك مسئولخطاهاي داروئيبكارگيري افراد غير حرفه اي براي انجام كارهاي تخصصي

اسلاید 40: قصور پرستاريعدم ثبت تماس ها با پزشك(ساعت ، تاريخ، .....)عدم اطمينان از صحت دستور پزشكپذيرفتن مسئوليت هائي كه تبحر نداردامضاي موارد مشكوكعدم گزارش دهي هر گونه دستور مشكوكجدي نگرفتن شكايت بيمار از دردعدم استفاده از محدوديت هاي فيزيكيعدم گزارش وسائل معيوب

اسلاید 41: بيشترين خطاي پزشكي در هنگام تعويض شيفت ها ايجاد ميگردد.

اسلاید 42: تسكين درد ، حق قانوني بيمار و يك الزام اخلاقي است.

اسلاید 43: اقدامات پرستاري در مواجه با درد بيمار همدلي پرستاردر دسترس بودن پرستار آگاهي يافتن از روند بهبودي و تسكين داروئي درددر حالي كه مراقبت از بيمار از جمله تسكين درد پايه اخلاقي پرستاري را تشكيل مي دهد و اين مسئله در اغلب كدهاي اخلاق پرستاري مشخص گرديده است.چارچوب اخلاق پرستاري در زمينه درد به مسئوليت خطير پرستار در تسكين درد و رنج بيمار اشاره دارد.

اسلاید 44: در سال 2002 ، از98000 كل مرگها 44000مورد مرگ ناشي از خطاهاي پزشكي است.هشتمين عامل مرگ و مير در امريكا ناشي از خطاهاي پزشكي است.خطاهاي داروئي شايعترين خطاي بيمارستاني است. FDA روزانه يكنفر در ايالات متحده امريكا بر اثر خطاي داروئي فوت ميكند.خطاهاي داروئي : تجويز ، اجرا ، مانيتورينگ خطاها در فصل زمستان (شب طولاني تر از روز) و ساعات آخرشيفتها وشيفتهاي متوالي بيشتر است.Maladption Night work syndrom))شايعترين خطاي داروئي عامل انساني است بعد تشابه داروئي.

اسلاید 45: مزاياي گزارش خطاپيشگيري از بروز مجدد خطاكاهش عوارض خطاي پيش آمدهآرامش رواني فرد خاطيكمك به مديريت خطاهاافزايش اعتماد بيمار به كادر درمانافزايش رضايت بيمارانافزايش كيفيت مراقبتي درمانيكاهش هزينه

اسلاید 46: اقدامات صحيح براي پيشگيري از خطاثبت و مستند سازي كليه اقدامات انجام شده ، گزارش دهي به موقع و صحيحبيمه مسئوليت مدني براي تمام افراد تيم درمانيآگاهي از قوانين و مقررات موجود و رعايت آن در تمام موارد(صدور گواهي فوت قبل از 24 ساعت)ارائه خدمات استاندارد و ايمنبه روز بودن دانش و قبول كارها در حد وظائف با رعايت نكات لازم

اسلاید 47: سه اصل مهمكار در محدوده شرح وظائفرعايت استاندارد در انجام كارحداكثر كوشش در انجام وظائف

اسلاید 48: امام صادق(ع) مي فرمايد:مومن واقعيت را مي گويد ولو اينكه به ضررش باشد.

اسلاید 49: انواع تخلفات انتظامي حرف پزشكياعمال تبعيض بر اساس مليت نژاد مذهب موقعيت اجتماعي سياسي اقتصادي ميان بيمارانعدم رعايت موازين علمي شرعي و قانوني نظامات دولتي صنفي و حرفه ايسهل انگاري در انجام وظائف قانونيافشاي اسرار بيمار بصورت غير قانونيپذيرش بيمار بيش از حد معمولانجام امور خلاف شوؤن پزشكيتحميل مخارج غير ضروري به بيمارانتشريح غير قانوني وخامت بيماري يا وخيم جلوه دادن بيماري و ايجاد رعب و هراس در بيمار

اسلاید 50: انواع تخلفات انتظامي حرف پزشكيعدم رعايت تعرفه هاي مصوب مراجع قانوني در خصوص خدمات پزشكي و پيراپزشكيعدم همكاري با مراجع قانوني در مواقع بروز بحران و سوانح طبيعي جذب هدايت بيمار از موسسات بهداشتي درماني دولتي به بخش خصوصي يا بالعكسانجام هر گونه تبليغات گمراه كننده در جذب بيمارعدم كمك به مصدومين و مجروحين در مواقع اورژانسعدم حضور مسئول فني در ساعاتي كه بايد حضور داشته باشدبكارگيري و استفاده از افراد صلاحيت در امور پزشكي و حرف وابستهعدم رعايت آئين نامه ها و مصوبات وزارت بهداشت درمان آموزش پزشكي و...

اسلاید 51: علل انجام خطاهاي پرستاريساعات كار نامناسبساعات كار طولاني و مسئوليت بيش از حد پرستارتجربه كاري كمعدم بكارگيري نيروي انساني كافي در روزهاي تعطيل و شيفت شباتخاذ تصميماتي بدون دانش كافيافزايش انتظارات بيماران از پرستارانسيستم مراقبتي بيش از حد متكي به پرستاران

اسلاید 52: دلائل بروز خطا مرتبط به نيروي انسانيشاغلان حرف پرستاري بدليل ساعات كار طولاني و خستگي زياد و كاهش بهروري نيروي انساني و افزايش بروز خطادر تمام جوامع 40-35 ساعت در هفته كار ميكنند.ICN پيشنهاد 35ساعت كار در هفته را پيشنهاد ميكند.روز تعطيل 5/1 برابرشيفت شب دو برابر 2 روز مرخصي در هفته اضافه كار اجباري ندارد

اسلاید 53: ارتباطات حرفه ایارتباط یک فرآیند آموختنی در طول زندگی پرستار است.پرستار با مددجویان ، خانواده ها و همکاران تحت شرایط استرس زا ارتباط دارد.

اسلاید 54: وجود ارتباط بین پرستارو مددجو بدلایل زیر ضروری است :ارتباط وسیله ای برای رسیدن به اهداف درمانی است. این ارتباط بدان معناست که یک فرد میتواند روی رفتار دیگری تأثیر بگذارد ، که این مسئله باعث به ثمر رسیدن مداخلات پرستاری می گردد.

اسلاید 55: توسعه مهارتهای برقراری ارتباط :تفکر انتقادیحس کنجکاویپشتکار و خلاقیتاعتماد به نفسبرخورد حاکی از استقلالرفتار توأم با انصافتواضعکاربرد استانداردهای صحیح حرفه ای

اسلاید 56: ارتباط غیر کلامیارتباط غیر کلامی دربر گیرنده حواس پنجگانه و هر چیزی است که در آن از کلمات گفته شده یا شنیده شده استفاده شود.تخمین زده میشود که 7 درصد از معانی به وسیله کلمات، 38 درصد توسط حرکات گفتاری و 55 درصد با حرکات بدن انتقال می یابد.

اسلاید 57: وضعیت چالش زا در برقراری ارتباط:سکوت و گوشه گیری فردی( هیچ حس ونیازی بیان نمیکند) غم و اندوه و افسردگی فردی که کندی روانی-حرکتی دارد.عصبانیت و خشم فردی ( به توضیحات شما گوش نمیدهد )ناراحتی و عدم همکاری فردی (در خواست انجام کار )پر حرفی و می خواهد همیشه یک نفر در کنار او باشد.اختلال حسی فردی (ضعف در دیدن و شنیدن ).اختلال کلامی فردی.مبتلا به ناتوانی ذهنی.سوگواری و گریه کردنکما

اسلاید 58: گوش کردن فعال گوش دادن فعال بدین معناست که به آنچه مددجو می گوید ( کلامی و غیر کلامی ) توجه کامل داشته باشیم.مهارتهای غیر کلامی بسیاری برای تقویت گوش کردن فعال وجود دارد (( SOLER : Sit (رو در روی مددجو )Observe and open posture (وضعیت باز )Lean (متمایل به سمت مددجو )Establish (حفظ ارتباط چشمی )Relax (احساس آرامش و راحتی )

اسلاید 59: مسئولیتها و اصول آموزش به بیمار و خانواده :بیمارستان باید برنامه ای برای این منظور داشته باشد و فعالیتهای آموزش به بیمار را هماهنگ کند.فرآیند آموزش به بیمار باید با توجه به اصول و توسط افراد حرفه ای اجرا شود.

اسلاید 60: مسئولیتها و اصول آموزش به بیمار و خانواده :3. بیمار باید با توجه به نیازهای آموزشی ، توانائی ها ، اولویت های آموزشی و آمادگی برای یادگیری ، آموزش را دریافت کند.چگونگی استفاده مؤثر و روشهای درمانیمداخلات تغذیه ای ، رژیم متعادل و بهداشت دهان.چگونگی استفاده مؤثر و ایمن از تجهیزات پزشکی.آموزش در مورد درد و کنترل آن.تکنیکهای توانمند سازی و بازتوانی.منابع موجود خدمات درمانی و مراقبتی.آموزش قبل از ترخیص (بیمار خود را مسئول پیگیری درمان بداند ) بیمارستانها در مواقع مناسب ، برنامه های آکادمیک برای کودکان و نوجوانان مهیا کنند.

اسلاید 61: ثبت و گزارش نویسیانتقال اطلاعات مربوط به بیمار از طریق گزارشهای شفاهی ، ثبت کتبی یا انتقال الکترونیکی صورت میگیرد.

اسلاید 62: چهار مشکل اساسی در سهل انگاری پرستار بدنبال عدم ثبت درست وقایع بوجود می آید:عدم ثبت زمان دقیقی که یک حادثه اتفاق افتاده است.کوتاهی در ثبت دستورات شفاهی یا به امضاء رساندن دستورات شفاهی.ثبت فعالیتها بصورت از پیش تعیین شده برای صرفه جویی در وقت.ثبت اطلاعات نادرست.

اسلاید 63: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی

اسلاید 64: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 2

اسلاید 65: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 3

اسلاید 66: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 4

اسلاید 67: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 5

اسلاید 68: خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 6

اسلاید 69: گزارش با کیفیت دارای 5 ویژگی مهم میباشد :حقیقی بودن.دقت و صحت.کامل بودن.داشتن زمان مناسب.سازماندهی شده.

اسلاید 70: خط مشی های اخذ دستورات تلفنی و شفاهی:پرسیدن درست و واضح نام بیمار ، شماره اتاق و تشخیصتکرار مجدد تمامی دستورات پزشک.استفاده از سئوالات شفاف.ثبت دستورات تلفنی (TO ) یا دستورات شفاهی (VO) باید حاوی تاریخ و ساعت ، نام بیمار ، دستور کامل ، امضأ و نام پزشک و پرستار باشد.بر اساس سیاست مرکز مرور این دستورات باید توسط دو پرستار انجام شده و امضأ گردد.پزشک باید بطور معمول تا 24 ساعت این دستورات را امضأ نماید

اسلاید 71: آیا میتوان مانع ترخیص بیمار شد؟شیرخوار 10 ماهه ای به Head Trauma دربخش PICU یک مرکز درمانی بستری می باشد و انتوبه است و وابستگی کامل به دستگاه رسپیراتور دارد پدر بیمار تقاضای ترخیص بیمار را از مرکز درمانی دارد و علیرغم تمامی توصیه های کادر درمانی ،حاضر به پذیرش ادامه حضور فرزندش در بیمارستان نیست و مکرراً درخواست خود را تکرار می نماید مشکل اصلی این است که ترخیص چنین بیماری مساوی با مرگ وی می باشد. آیا کادر درمانی اجازه دارند مانع خروج چنین بیماری گردند؟به طور کلی می توان این مشکل را چنین جمع بندی نمود که اگر بیمار قابل ترخیص باشد به گونه ای که حیات وی با ترخیص تحدید نگردد می توان با رضایت خود وی یا بستگانی که شرعاً و قانوناً وولایت و قیومیت وی را بر عهده دارند،اقدام به این امر نمود اما اگر ترخیص بیمار باعث ایجاد عوارض جدی برای وی گردد و یا باعث مرگ وی شود، کادر درمانی این حق را دارند در برابر درخواست ترخیص بیمار مقاومت نماید و در صورتی که بیمار یا همراهان وی قانع نشدند و بر درخواست خود اصرار ورزیدند لازم است مسئولین مرکز درمانی، مراجع قانونی (کلانتری) را در جریان امر قرار دهد تا از آن طریق اقدامات قانونی لازم صورت گیرد از جمله این موارد می توان به تمامی اورژانسهای پزشکی اشاره نمود.در آخر باید به این نکته مهم اشاره کرد که بیمارستان زندان نیست و نمی توان بدون دلیل موجه مانع ترخیص بیمار شد مگر اینکه ترخیص وی باعث فوت وی یا ایجاد عوارض جدی برای وی  گردد همینطور اگر ترخیص بیمار با خطر آسیب رساندن بیمار به اطرافیان وی همراه باشد نیز کادر درمانی می توانند در برابر ترخیص وی مقاومت نمایند مانند یک بیمار روانی که در مرحله حاد بیماری خود می باشد و با نظر روانپزشک امکان دارد که به خود یا دیگران آسیب برساند.

اسلاید 72: آیا میتوان مانع انتقال بیمار شد؟ بیماری دربخش مراقبتهای ویژه ICU  یک بیمارستان خصوصی چند روزی است که بستری می باشد به دلیل هزینه زیاد این بیمارستان خانواده وی ، دیگر توانایی مالی پرداخت این هزینه ها را ندارند و تقاضای ترخیص بیمار با رضایت شخصی جهت انتقال وی به یک مرکز درمانی دولتی را دارند با توجه به وابستگی بیمار به رسپیراتور و احتمال زیاد ایجاد عوارض و حتی فوت وی در زمان انتقال، وظیفه کادر درمانی چیست؟ و آیا این مرکز درمانی می تواند مانع ترخیص بیمار گردد ؟ و اگر بیمار ترخیص گردد و دچار عارضه شود آیا مرکز درمانی مسئول شناخته می شود یا خیر؟مسلماً این حق بیمار و همراهان وی می باشد که محل و فرد یا افراد ارائه دهنده خدمات پزشکی را خود انتخاب نمایند اما این حق بیمار به معنی در خطر قرار دادن وی نیست در چنین مواردی مسئولین بیمارستان باید از رزرو تخت ICUدر مرکز درمانی دیگر اطمینان حاصل نموده و نیز لازم است که آمبولانس واجد امکانات ICU جهت انتقال بیمار فراهم گردد در این حالت ترخیص بیمار به منظور انتقال وی به یک مرکز درمانی دیگر بلامانع است اما اگر شرایط یاد شده فراهم نباشد و بیمار بدون هماهنگی قبلی با مرکز درمانی  دیگر ویا با آمبولانس فاقد امکانات لازم جابجا شود مسلماً مرکز درمانی اول در بروز هرگونه عارضه ای در بیمار مذکوردر زمان انتقال، مقصر خواهد بود.بسیار دیده شده که همراهان بیمار جهت انتقال بیمار بدحال خود از یک بیمارستان یا درمانگاه به مرکز درمانی دولتی بدون هماهنگی اقدام نموده اند  و وی را به اورژانس مرکز درمانی دولتی آورده اند و آن مرکز به دلیل نداشتن امکانات کافی از پذیرش چنین بیماری معذور بوده  و در نهایت بیمار در اورژانس آن مرکز درمانی فوت نموده است دادگاه مسئولین مرکز درمانی اول را علی رغم اخذ رضایت و برائت در ترخیص بیمار در فوت وی مقصر شناخته است .

اسلاید 73: انتقال بیمار از مرکز درمانی به مرکز دیگرازدیگر مشکلاتی که مکرراً در امر ترخیص بیمار از مراکز درمانی، برای همکاران  پیش می آید، این است که اگر بیماری به درمانگاه مراجعه نماید و بستری شدن وی در یک مرکز درمانی مجهز ضرورت داشته باشد ، وظیفه کادر درمانی چیست؟ ومسئولیت کادر درمانی در مورد این بیمار تا چه حد می باشد؟ و اگر به دلیل عدم بستری شدن بیمار ، برای وی عارضه ای ایجاد گردد آیا کادر درمانی مقصر است یا خیر؟ این سوال را باید در دو قسمت پاسخ داد 1.  اگر وضعیت بیمار اورژانس نباشد و خطرقریب الوقوع جان وی را تهدید نکند پزشک درمانگاه می تواند ضمن مکتوب نمودن شرایط بیمار در پرونده وی (اگر پرونده ای در درمانگاه تهیه شده باشد) ونیز با نوشتن معرفی نامه جهت بیمار و تشریح وضعیت وی، اقدام به ترخیص بیمار به منظور مراجعه به مرکز درمانی مجهزتر نماید مثلاً بیماری که به دلیل تروما دچار شکستگی استخوانهای ساعد شده است و در حال حاضر اختلال عصبی و عروقی در اندام مذکور ندارد و پزشک این اندام را توسط آتل فیکس نموده و اطلاعات لازم را به بیمار و همراهان وی داده است و وی را به همراه معرفی نامه به مرکز درمانی مجهز ارجاع می نماید  2.   اگر وضعیت بیمار اورژانس باشد و خطرقریب الوقوع جان وی را تهدید نماید مانند بیماری که MI کرده است یا شیرخواری که به دلیل تب بالا دچار تشنجهای مکرر شده است  پزشک درمانگاه نمی تواند مانند وضعیت بالا بیمار را ترخیص نماید در این موارد پزشک درمانگاه موظف است ضمن ارائه خدمات اولیه و Stable نمودن وضعیت بیمار، قبل از ارجاع وی به مرکز درمانی مجهزتری که از آنجا پذیرش گرفته شده است از وجود امکانات پزشکی لازم جهت انتقال وی اطمینان حاصل نماید (آمبولانس واجد وسایل لازم) و اگر این امکان وجود نداشته و انتقال فوری بیمار ضرورت داشته باشد باید خود پزشک یا یکی از کادر درمانی  واجد تبحر لازم به همراه امکانات متناسب با وضعیت بیمار، وی را به مرکز درمانی مجهز منتقل نماید. به عبارت دیگر چنین بیماری را نباید رها نموداین تراژدی که بیمار بد حالی بدون امکانات درمانی لازم از یک درمانگاه یا بیمارستان به مرکز دیگری انتقال یافته است و در حین جابجایی دچار عوارض شده ،مکرراً در مراجع قانونی مورد بررسی قرار گرفته است و در بسیاری ازاین موارد پزشک معالج به دلیل عدم فراهم نمودن امکانات لازم جهت ارجاع بیماربدحال به مرکز درمانی مجهزتر و نیز ندادن اطلاعات لازم به بیمار و همراهان وی و همچنین عدم همراهی با وی و رها نمودن بیمار، محکوم شده است

اسلاید 74: درسی از یک پرونده (شیفتهای طولانی)همه میدانیم که تعداد قابل توجهی از کادر درمانی خدمات خود را به صورت شیفتی ارائه می دهند برای مثال عده ای در شیفت صبح ، تعدادی در شیفت عصر و همچنین بسیاری از همکاران خصوصاً کادر پرستاری در شیفتهای شب کار می کنند. از طرف دیگر در موارد زیادی به دلیل کمبود نیروی انسانی  ویا درخواست مرخصی همکاران، کادر پرستاری شیفتهای طولانی صبح و عصر و یا عصر و شب و یا شب و صبح را به اجبار می پذیرند در چنین مواردی مسلماً کارآیی چنین افرادی خصوصاً در ساعات آخر شیفت بسیار پایین خواهد آمد. چنین حالتی ممکن است به درخواست کادربا هدف داشتن Offهای طولانی تر نیز پیش بیاید مسلماً در چنین شیفتهای طولانی و پرکاری، فرد از نظر جسمی و روحی بسیار فرسوده و خسته خواهد شد و اگر از عوارض خاصی که برای خود فرد پیش می آید بگذریم ممکن است به دلیل خستگی زیاد، اشتباهات کادر درمانی باعث ایجاد آسیب به بیماران گردد که گاه باعث خسارات جبران ناپذیری می شود به مثال زیر توجه نمایید:یکی از همکاران پرستار، در یک شیفت long (صبح و عصر) در مرکز درمانی مشغول به کار است در ساعات آخر شیفتِ خود، سوپروایزر به وی اطلاع می دهد که همکارِ شیفت بعدی به دلیلی نمی تواند در شیف شب حاضر گردد و پرستار مذکور علی رغم تمایل خود مجبور به ادامه حضور خود در سر کار برای 12 ساعت دیگر در شیفت شب می گردد در ساعات ابتدایی بامداد پرستار به دستور پزشک  قرار است که یک ویال بی کربنات به صورت IV  به بیماری که اختلال اسید و باز دارد تزریق نماید پرستار به دلیل خستگی زیاد دچار اشتباه بزرگی شده و به جای ویال بی کربنات ، یک ویال پتاسیم به بیمار تزریق می کند و .........حال سوال این است که آیا در چنین حالتی تنها پرستار مقصر است و یا فرد یا افراد دیگری نیز باید به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح در شیفتهای پرستاری مورد مؤاخذه و بازخواست قرار گیرند؟صد البته مقصر اصلی شخص پرستار است چه این شیفت اضافی را با تمایل و درخواست خود پذیرفته باشد و چه به اجباروعلی رغم خواست خود؛اما مسلماً سوپروایزر، و فردی  که برنامه ریز شیفتها می باشد  و نیز مسئول فنی مرکز درمانی نیز باید به مراجع قانونی و انتظامی پاسخگو باشند.یادمان باشد که ما کادر درمانی نباید بیش از توان خود کار کنیم چراکه اگر در اثر خستگی ، عوارضی برای بیمارایجاد گردد ، قانون جدی و قاطع با ما برخورد خواهد نمود

اسلاید 75: کدام مورد منطقی تر است؟  کودک 10 ساله ای به علت سوختگی 75% با شدت2و3 در یک بیمارستان دولتی بستری شده است. همه می دانیم چنین وسعت و شدت سوختگی در بهترین مراکز درمان سوختگی جهان نیز با مورتالیته بالایی همراه است.کودک در طی مدت بستری در بیمارستان و علی رغم رعایت کلیه موازین بهداشتی جهت پیشگیری از عفونت و همینطور تجویز صحیح و منطقی آنتی بیوتیکهای لازم دچار عفونت جراحات سوختگی می گردد. پدر بیمار چنین احساس می کند که چون توانایی پرداخت هزینه های درمان کودک خود را ندارد به فرزندش رسیدگی مناسبی نمی شود؟! و مکرراً درخواست ویزیت بیمارش توسط پزشک و انتقال کودکش به ICU را دارد حالت اول: دستیار کشیک با تأخیر بر بالین بیمار حاضر شده و اقداملات لازم را انجام می دهد و ملزومات ICU را در بخش بر بالین بیمار فراهم مینماید ولی کسی پاسخگو به سوالات و نگرانیهای پدر کودک نیست. کادر درمانی در کمال دقت وظایف خود را انجام می دهند اما هیچکس حاضر به شنیدن دردِ دلِ پدرِ کودک و توجه به سخنان او نیست.حالت دوم: دستیار کشیک در اسرع وقت بر بالین بیمار حاضر می گردد و در کمال حوصله به درد دل پدر کودک گوش می دهد و با علاقه و دقت بیمار را معاینه می کند و در حضور پدرِ بیمار، تمام تلاش خود را جهت خالی کردن تخت در ICU بکار می بندد ولی متأسفانه تخت خالی موجود نیست لذا ضمن دادن توضیحات لازم به پدر کودک، او را کاملاً توجیه می کند که تمامی ملزومات و امکانات ICU را بر بالین بیمار حاضر نموده است و در واقع بخش را به ICU تبدیل کرده است.بیمار مذکور پس از 48 ساعت که از ایجاد سپتی سمی در وی  می گذرد علی رغم تمامی اقدامات درمانی لازم، فوت می کند .در حالت اول پدر بیمار قویاً معتقد است که کودکش به دلیل بی تفاوتی و عدم مسئولیت پذیری کادر درمانی فوت نموده است و در تمامی مراجع انتظامی و قانونی طرح شکایت می کند.در حالت دوم پدر بیمار قویاً معتقد است که کادر درمانی تمامی سعی و تلاش خود را در جهت نجات جان کودکش به خرج داده اند ولی شدت سوختگی باعث فوت فرزندش شده است او حتی از کادر درمانی  به دلیل توجه و دلسوزی نسبت به پسرش سپاسگذاری می کنداگر از نتیجه تراژدیک فوت کودک بگذریم شما به عنوان یک کادر درمانی کدام حالت را می پسندید؟

اسلاید 76: بیمار خود را بشناسیم! پاره ای از همکاران معتقدند که احراز هویت بیمار، وظیفه پزشک نیست و ما تنها وظیفه درمان بیماران را بر عهده داریم و احراز هویت یک امر حقوقی و بعضاً پلیسی است که ربطی به ما ندارد. اما در مواردی احراز هویت بیمار ضروری است از جمله در زمان صدور گواهی که لزوماً باید از هویت فردی که برای وی گواهی صادر می گردد آگاه باشیم. همچنین در امر درمان بیماران نیز باید پزشک و کادردرمانی بیمار خود را دقیقاً بشناسند و بر اساس هویت فرد و بیماری وی اقدامات درمانی را برای وی انجام دهند. این امر درمواردی بسیار مهم و حیاتی است به گونه ای که گاه بی توجهی های سهوی و کوچک ،می تواند باعث بروز فجایع بزرگ گردد .به دو مثال زیر توجه نمایید: 1. دو بیمار با فامیل یکسان (هر دو حسینی) در یک مرکز طب هسته ای پذیرش می شوند و قرار است که آقای حسینیِ اول تحت درمان با ید رادیواکتیو و آقای حسینیِ دوم تحت اسکن قلبی قرار گیرد که به اشتباه ید رادیواکتیو بیمار اول توسط تکنسین به بیمار دوم داده میشود و بر اثر این اشتباه بیمار دچار هیپوتیروئیدی می گردد و بیماربعد از آگاهی از علت ایجاد هیپوتیروئیدی اقدام به طرح شکایت از پزشک و تکنسین می نماید که در نهایت پزشک به عنوان مسئول فنی آن مرکز درمانی به همراه تکنسین مربوطه محکوم می گردند. 2. در بخش خون یک مرکز درمانی  ، برای دو بیمار در یک اتاق خون تجویز شده است وپرستار مسئول بدون توجه دقیق به شماره تخت و هویت بیماران و نوع بیماری آنها به اشتباه کیسه های خون را جابجا وصل می کند و یک فاجعه رخ می دهد.....راهکاری که به نظر مناسب می رسد این است که قبل از حضور بر بالین بیمار مشخصات وی را از روی پرونده بالینی وی دانسته و در زمان حضور بر بالین وی این مشخصات را به طریقی به او اعلام نماییم  مسلماً اگر بیمار را با فرد دیگر اشتباه گرفته باشیم خود بیمار ما را راهنمایی خواهد کرد و چنین روشی می توان از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری نماید. برای مثال وقتی بر بالین بیماری که نام وی در پرونده بالینی حسن حسینی ثبت شده است حاضر می شویم چنین می گوییم: سلام آقای حسینی ! و بعد از خوش و بش اولیه ادامه می دهیم :خوب آقای حسن حسینی؛ حال شما چطور است؟ و......

اسلاید 77: قانون یا اخلاق کدام برنده اند؟ در طی 17 سال سابقه طبابت خود همیشه یک سوال بزرگ و اساسی برای من باقی ماند و آن سوال این است  که اگر در امور پزشکی بین قانون و اخلاق تناقضی وجود داشته باشد و این دو بر یک اساس حکم نکنند کدام را باید مقدم بر دیگری نمود؟ آیا باید به اصول اخلاقیِ حرفه پزشکی پایبند بود و قانون را زیر پا نهاد و یا باید قانون را ارج نهاد و اخلاق پزشکی را به کناری گذاشت؟. آیا باید مصلحت بیمار را بر اساس اصول اخلاق پزشکی در نظر گرفت و بدین منظور قانون را دور زد ]که مسلماً مرتکب جرم شده ایم[و یا باید بدون توجه به اخلاق صرفاً بر مسیر قانون گام برداشت ؟به راستی چه باید کرد قانون را مقدم بدانیم یا اخلاق پزشکی را ؟نظر علمای بزرگ علم حقوق بر این اساس استوار است که  هرگاه قانون و اخلاق در برابر یکدیگر قرار گرفتند ، این قانون است که باید مقدم شمرده شود اما سوال اساسی این است که آیا قانون تاب مقاومت در برابر اخلاق پزشکی و قسم نامه بقراط را دارد یا خیر؟ 

اسلاید 78: بنویسید، بنویسید و بنویسید! در یکی از مناطق دور افتاده کشورمان پزشک جوانی در یک مرکز درمانی مشغول به گذراندن خدمات قانونی خود می باشد. در ساعات آخر شب کودکی توسط والدینش به این مرکز درمانی آورده می شود ، پدر ذکر می کند که چند ساعت قبل کودک وی توسط عقرب گزیده شده است در معاینه به عمل آمده علایم موضعی واضحی در محل گزیدگی مشاهده می گردد و بر اساس نظر پزشک معالج ، اندیکاسیون تجویز سرم ضد عقرب وجود دارد . اما متأسفانه در آن شهر کوچک  سرم ضد عقرب وجود ندارد لذا پزشک تصمیم به انتقال کودک به صورت اورژانس به مرکز استان که در حدود یک صد کیلومتری آن شهر است می گیرد و ضمن هماهنگی های لازم جهت اعزام کودک با آمبولانس به مرکز استان، برای وی فرم اعزام نیز تکمیل می نماید اما با مخالفت پدر کودک مواجه  شده و پدر مدعی می شود که کودک را با اتومبیل خود در اسرع وقت به بیمارستان مجهز مرکز استان خواهد برد و علی رغم اصرار و مخالفت پزشک به دلیل احتمال وخامت حال کودک، باز پدر کودک بر تصمیم خود پافشاری می کند.در نهایت کودک توسط پدرش به مرکز استان برده می شود. پزشک تمامی موارد یاد شده را در پرونده بالینی بیمار ثبت می نماید و دقیقاً به عدم توجه پدر طفل به دستورات نیز اشاره می کند. در زمان انتقال کودک توسط پدرش به مرکز استان ،و در میانه های راه، اتومبیل وی خراب شده وایشان تا نزدیکیهای صبح در میان راه می مانند  و متأسفانه در این زمان کودک به علت  وخامت حال و عدم دسترسی به کمکهای پزشکی می میرد.بعد از چند ماه پدرکودک به تحریک دیگران از پزشک مربوطه و بیمارستان مذکور طرح شکایت می کند. اما پزشک با استفاده از مدارک موجود (مندرجات پرونده بالینی، ارائه فرم اعزام و مدارک مربوط به آن و اظهارات سایر کادر درمانی به عنوان شاهد ) تبرئه می گردد. حال شما قضاوت کنید  آیا ارزش دارد که برای ثبت تمامی رخدادها در پرونده بالینی چند دقیقه ای صرف نماییم ؟  

اسلاید 79: هرکسی را بهر کاری ساختند! در یکی از شهرستانهای کشور پزشک محترمی مطب دارد که سالهاست در این شهر مشغول به طبابت است و آقای بهیاری نیز مدتهاست که در کنار این طبیب مشغول به کار است و هم به عنوان منشی مطب کار می کند و هم تزریقات و پانسمان مطب را انجام می دهد.با توجه به اینکه مراجعین مطب این همکار بسیار زیاد می باشند و با عنایت به تجربه طولانی بهیار مذکور ، پزشک پاره ای از کارهای مطب مانند سچورهای ابتدایی و نیز ختنه را به بهیار می دهد و او نیز به بهترین نحو این امور را انجام می دهد. و در تمامی این سالها نیز هیچ مشکلی پیش نیامده است. روزی پدری فرزند خود را جهت ختنه به نزد پزشک مذکور می آورد و طبق معمول بهیار این عمل را انجام می دهد اما دست بر قضا عمل جراحی مذکور منجر به ایجاد عارضه در کودک می گردد و چون این عارضه با مراجعات مکرر بیمار به پزشک رفع نمی شود، در انتها پدر کودک از آقای دکتر و بهیار مذکور شکایت می کند. حال سوال این است که آیا پزشک و بهیار برای دفاع از خود می توانند به تجربه 30 ساله بهیار در انجام چنین اعمال جراحی ونیز عدم بروز هرگونه عارضه ای در طی این مدت استناد نمایند. و آیا پزشک می تواند مدعی شود که این عمل زیر نظر وی وتحت نظارت او انجام گرفته است یا خیر؟ در اینجا این امر را از دو منظر مورد بررسی قرار می دهیم1. از نظر انتظامی:در آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی چنین آمده است:ماده3- شاغلان حرفه هاي پزشکي بايد طبق موازين علمي، شرعي و قانوني، صنفي و حرفه اي انجام وظيفه کرده و .......ماده26- به کارگيري و استفاده از افراد غير مجاز در امور پزشکي و حرفه هاي وابسته در موسسات پزشکي ممنوع است.لذا بر اساس مواد مذکور می توان پزشک را متهم به خطای انتظامی در امر بکار گیری فردی فاقد صلاحیت علمی در امور پزشکی نمود2. از نظر قضایی:اما از بُعد قضایی می توان پزشک را به قصوری از نوع عدم رعایت نظامات دولتی ، و بهیار مذکور را به قصوری از نوع عدم مهارت محکوم نمود. لذا اگر فردی اقدام به انجام کاری نماید که مجوزلازم جهت انجام  آن را ندارد در صورت بروز خسارت و وجود شاکی خصوصی قابل پیگیری قضایی می باشد. 

اسلاید 80: اشکال در اطلاع رسانی به بیماران و همراهان ایشان:یکی از مواردی که چندی پیش باعث گله مندی و ایجاد درگیری در یکی از مراکز درمانی شد مسئله عدم اطلاع رسانی به موقع و همچنین اطلاع رسانی غلط و غیر اصولی به بیمار یا همراهان وی بود. به اصل ماجرا توجه فرمایید:در بخش مراقبتهای ویژه یک مرکز درمانی که معمولاً بیماران بدحال بستری می شوند،دو بیمار با اسم کوچک مشابه بستری می باشند. در اولین ساعات روز یکی از دو بیمارمذکور ، علی رغم تمامی تلاشهای به عمل آمده از طرف کادر درمانی ، فوت می نماید.  سیستم اطلاع رسانی بیمارستان از طریق پرستار بخش مراقبتهای ویژه ودر نهایت مددکاری بیمارستان،  به اشتباه فوت بیمار دیگر،را از طریق تلفن به اطلاع خانواده وی می رسانند و ایشان سراسیمه، گریه کنان و ملبس به لباس مشکی به بیمارستان مراجعه می نمایند و با کمال تعجب با بیمار زنده ولی بدحال خود در ICU مواجه می شوند! این امر باعث بروز درگیری و صد البته شکسته شدن شیشه های بیمارستان می گردد. عصر همان روز خانواده بیمار فوت شده، بی اطلاع از فوت بیمارشان ، به جهت عیادت وی به بیمارستان مراجعه می کنند که در روی تخت بیمار خود، فرد دیگری را می بینند و بعد از پرس و جو ، یکی از کادر درمانی خبر فوت بیمارشان را به ایشان می دهد! گرچه خانواده دوم به دلیل ابتلاء بیمارشان به سرطان و کهولت وی، آمادگی شنیدن چنین خبری را از قبل داشتند و شاید منتظر چنین خبری نیز بودند ولی نسبت به اطلاع رسانی بسیار دیر و به صورتی غیر صحیح، از سیستم بیمارستان شاکی شده و به مراجع انتظامی شکایت می برند(خوشبختانه به علت فعالیت گروه قبلی ، شیشه سالمی برای شکستن باقی نمانده است)مسلماً بروز چنین اشتباهاتی در یک سیستم درمانی باعث ایجاد گله مندیهای اخلاقی و شکایات قانونی خواهد شد که در پاره ای موارد ممکن است به درگیری فیزیکی با کادر درمانی نیز منجر گردد. مسائلی که با کمی دقت و توجه می توان به راحتی و بدون هیچگونه هزینه ای از آنها پیشگیری نموددر چنین مواردی سیستم نظارتی دقیق پرستاری از جمله سوپروایزر بیمارستان می تواند نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا نماید. برای مثال میتوان چنین مقرر نمود که فوت بیمار در هر بخش، در ابتدا توسط سرپرستار بخش بررسی شده و در صورت تأیید و احراز هویت فرد فوت شده به صورت کتبی به سیستم اطلاع رسانی بیمارستان که در چنین مواردی معمولاً  مددکاری است اطلاع داه شود تا اطلاع رسانی در اسرع وقت صورت گیرد.

اسلاید 81: دو پرونده، یک درس بزرگدر پاره ای از موارد افرادی که دچار تروما و خصوصاً حوادث ترافیکی میگردند علاوه بر آسیبهای وارده ناشی از تصادف یا حادثه رخ داده، دچار آسیبها و بعضاً مشکلات ناشی از عدم رعایت موازین پزشکی از جانب کادر درمانی می شوند که گاه، این موارد خسارات بسیار جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد می نماید به مثالهای زیر توجه کنید:1. فردی دراثر تصادف دچار تروما به ستون فقرات گردنی می گردد و توسط مردم به یک مرکز درمانی ارجاع می شود اقدامات اولیه انجام می گیرد و مقرر می شود که بیماربه یک مرکز مجهزجراحی اعصاب منتقل شود در این زمان پزشک معالج بدون انجام اقدامات پیشگیرانه جهت ایجاد حمایت لازم از گردن آسیب دیده بیمار، وی را توسط افراد فاقد تجربه ( همراهان بیمار و راننده آژانس) منتقل می نماید واین جابجا نمودن غیر علمی بیمار باعث وارد شدن آسیب جدی به نخاع گردنی وی شده و وی را برای تمامی عمر اسیر صندلی چرخدارمی نمایداین امر منجر به شکایت از کادر درمانی می شود و پزشک معالج به دلیل عدم ارائه care مناسب به بیمار و عدم فراهم آوردن وضعیت انتقال مناسب جهت بیمار،محکوم می شود 2. فردی به علت تصادف اتومبیل دچارشکستگی فمور راست می گردد و توسط مردم به بیمارستان آورده شده و در این مرکز رزیدنت ارتوپدی اقدام به close reduction شکستگی مذکور می نماید؟! که در طی این اقدام شریان فمورال بیمارنیز دچار آسیب می شود و بیمار دچار خونریزی داخلی شده و اندام تحتانی راست وی شدیداًمتورم می گردد که به این تورم توجه نمی شود و آن را ناشی از شکستگی فمور می دانند ، بیمار به علت افت فشار و افت هموگلوبین تحت درمان با مایعات و خون ایزوگوپ قرار گرفته و درنهایت بعد ازگذشت مدت نسبتاً طولانی و دریافت چندین واحد خون پزشک معالج متوجه خونریزی ناشی از آسیب شریان فمورال شده و از جراح عروق جهت درمان وی درخواست مشاوره می نماید ولی متأسفانه زمانی جراح عروق می آید که بیمار فوت شده است! پزشک معالج به دلیل عدم تبحر در انجام اقدامات درمانی و بکار بردن تکنیک غلط در درمان شکستگی استخوان ران بیمار و عدم ارائه درمان مناسب بعد از وارد نمودن آسیب به شریان فمورال محکوم به پرداخت دیه می گردد.یادمان باشد که گاه بی احتیاطی و بی مبالاتی کادر درمانی نیز می تواند عوارض جدی برای بیمارترومایی ایجاد نموده و مشکلات وی را دو چندان نماید.

اسلاید 82: منابعکتاب استانداردهای حرفهای پرستاری (سازمان نظام پرستاری )موسسه حقوقی- پزشکی حامی طب دادمهرwww.dadmehr.org

اسلاید 83: با تشکر ، تقدیم به شماموفق باشید

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید