صفحه 1:
عنوان: دوره
قوانین و مقررات اداري و
استخدامي(1)
صفحه 2:
هدف دوره:
۰ فراگیران در پایان دوره با مفاهیم پایه
كاركزيني, استخدام و آبين نامه ها و
ها و همجنين با قوانين و مقررات .
صفحه 3:
۰
۰
۰
۰
۰
۰
مجنوی دوره:
تعاریف و مفاهیم کارگزيني(استخدام, انتصاب,
ماموریت» انتقال» ابلاغ 9 =
آشنايي با انواع استخدام و مقررات مرتبط با آن
oul نامه امتحانات و مسابقات استخدامي
مقررات استخدام شرکتهاي دولتي
آيين نامه استخدام بيماني و دستورالعملهاي
اجرايي ان
انواع مرخصي و آيين نامه هاي مرتبط با آن
شرايط احرازء انتصاب» ضوابط انتقال
اجرايي )
صفحه 4:
نخستین قانون استخدام کشوری
نخستین قانون استخدام کشوري مشتمل بر © فصل و PA
ماده در سال 19600) به تصویب رسید. يكي از فصل هاي
مهم اين قانون فصل دوم آن بود که مراتب خدمت و ارتقاي
رتبه را مشخص مي کرد. ماده 9 اين فصل مراتب
کارکنان را به 6 رتبه و هر رتبه را به سه مرتبه(حداقل»
حد وسط و حداکثر) تقسیم مي کرد. به موجب ماده SO
همین فصل کارکنان دولت باید در يكي از مراتب فوق قرار
صفحه 5:
نخستین قانون استخدام کشوری
* يكي دیگر از اصول بيش بيني شده در
قانون 1301 توجه به ایجاد ارتباط ow
رتبه ها با هزینه زندگي کارکنان بود.
يعني حقوق بايه يك به موجب قانون
بودجه 32 تومان برابر با قيمت سه
سكه طلا در ان زمان تعيين شده بود كه
با حداقل زندگي آن روز تناسب داشت.
صفحه 6:
فصول بنجكانه نخستين قانون استخدام
كشورى
۰ فصل اول: ورود به خدمت
۰ فصل دومك مراتب خدمات و ارتقاي
رتبه
۰ فصل سوم: طریقه محاکمه و مجازات
٠ فصل چهارم: تقاعد وظایف
٠ فصل پنجم: مواد مخصوصه
صفحه 7:
ماده ۱۵: مراتب خدمت در ادارات کشوری
۰ - ثباتي.
6 - منشيگري سوم.
- منشيگري دوم.
۶ - منشيگري اول.
G - مديري شعبه.
9 - مديري دائره.
2 - معاونت اداره.
© - رياست اداره.
© - مديري كل يا معاونت اداري.
صفحه 8:
ماده ۳۲۸ : محازاتهای اداری
۰ اخطار کتبي بدون درج در ورقه خدمت.
2 - توبيخ كتبي با درج در ورقه
3 - کسر مقرري ماهیانه تا يك ثلث ازيك
ماه تا شش ماه.
4 - انفصال موقت از سه ماه تا يك سال.
5 - تنزل مقام يك درجه يا زیادتر.
6 - انفصال alo از وزارتخانه ذيمدخل.
7 - انفصال دائم از خدمات دولتي
صفحه 9:
متن کامل قانون مدیریت خدمات کشوری
٠ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم
مهر ماه 1386 کمیسیون مشترک رسیدگی به
لایحه مدیریت خدمات کشوری مجلس شورای
اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون
اساسی جمهوری اسلامی ایران که به مجلس
شوراى اسلامى تقديم كرديده بود» يس از
موافقت مجلس با اجراى ازمايشى ان به مدت
پنج سال, در جلسه علنی مورخ 18/7/1386 به
تایید شورای نگهبان رسيد و در تاريخ 25/7/86
جهت اجرا طى نامهاى از سوى رئيس مجلس به
دولت ابلاغ گردید.
صفحه 10:
فصل اول - تعاريف
٠ ماده 1- وزارتخانه : واحد سازمانى
مشخصی است که تحقق یک يا چند
هدف از اهداف دولت را برعهده دارد و
به موجب قانون ایجاد شده يا میشود و
توسط وزیر اداره می گردد.
صفحه 11:
فصل اول - تعاریف
٠ ماده 2- موسسه دولتی: واحد سازمانی
مشخصی است که به موجب قانون ایجاد
شده يا میشود و با داشتن استقلال
حقوقی», بخشی از وظایف و اموری L
که بر عهده یکی از قوای سهگانه و سایر
مراجع قانونی میباشد انجام میدهد .
٠ كليه سازمانهایی که در قانون اساسی
نام برده شده cul درحکم موسسه
دولتی شناخته میشود
صفحه 12:
٠ ماده 3- موسسه L نهاد عمومی
غيردولتى : واحد سازمانى مشخصى
0 از ينجاه درصد
a> 29: (%50) سالانه آن از محل منابع
غیردولتی تأمین گردد وعهدهدار
عمومی دارد.
صفحه 13:
فهرست نهادها و موٌسسات عمومی غیر
دولتی
شهرداري ها و شركتهاي تابعه
بنیاد مستضعفان
كميته لمداد امام خميني
هلال احمر ۱
كميته ملي المبيك
بنیاد 10) خرداد
سازمان تبلیغات اسلامي
سازمان تامین اجتماعي
فدر اسيونهاي ورزشي
مؤسسه جهاد نصر
بيماري هاي خاص
بخانه آیت اله مرعشي
جهاد دانشگاهي ۱
بنیاد مسکن انقلاب اسلامي
سازمان دانش آموزي
صفحه 14:
ماده ۴- شرکت دولنی:
٠ بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای
انجام قسمتی از تصدیهای دولت به موجب
سیاستهای کلی اصل Jer و چهارم (44) قانون
اساسی, ابلاغی از Sow مقام معظم رهبری
جزء وظایف دولت محسوب می گرد ایجاد و
بیش از پنجاه درصد (۷۲۰50) سرمايه و سهام آر آن
متعلق به دولت میباشد. هر شرکت تجاری که
از طریق سرمایهگذاری وزارتخانهها, مووسسات
دولتی و شرکتهای دولتی منفردا یا مشترکا
ایجاد شده مادام که بیش از پنجاه درصد )%50(
سهام آنها منفرداً یا مشترکاً متعلق به واحدهای
سازمانی فوقالذکر باشد شرکت دولتی است.
صفحه 15:
ماده ۵- دستگاه اجرائی :
, کلیه وزارتخانهها, موسسات دولتی ٠
مؤسسات يا نهادهای عمومی غیردولتی
شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی 4
که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و
یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی
نفت ایران » سازمان گسترش و
بانكها و بیمههای دولتی, دستگاه
اجرائى ناميده مى شوند.
صفحه 16:
ماده 6- cn سازمانی: عبارت است از
جایگاهی که در ساختار سازمانی
دستگاههای اجرائی برای انجام وظایف
3 مسوولیتهای مشخص cul) 3 موقت)
پیشپینی و برای تصدی یک کارمند در
نظر گرفته میشود. پستهای ثابت
استمرار دارد ایجاد خواهد شد.
صفحه 17:
* ماده 7- کارمند دستگاه اجرائی: فردی
است که براساس ضوابط و مقررات
مربوط, به موجب حکم و یا قرارداد
مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرائی
به خدمت پذیرفته میشود.
صفحه 18:
ماده 4- امور حا كميتى:
آن دسته ان اموری است كه تحقق آن موجب افتدار و حاکمیت
كشوي ات و متاقع أن بدون مخدوديت لذ قشار جامعه
دين و بهرهمندی ان این نوغ خدمات موجه محدوديت. داق
استفاده دیگران نمیشود"
از قبیل:
الف- سيا اری» برنا ی و نظارت د. ای اقتصادی.
| ميا ين م vest و نظارت در بخشها
ب- برقراری عدالت و ee اجتماعی و باز توزیع درآمد.
ج- ایجاد فضای سالم برای رقابت و جلوگیری از انحصار و تضیبع
حقوق مردم.
د- فراهمنمودن زمینهها 2 و مزیتهای لازم برای رشد و توسعه
کشور و رفع فقر و
ه- قانونكذارى» امور ثبتى» استقرار نظم و امنيت و اداره امور
و- حفط تماميت ارضى كشور و ايجادآمادكى دفاعى و دفاع ملى.
- ترويج اخلاقء فرهنگ و مبانی اسلامی و صیانت از هویت
أيرانى»
صفحه 19:
ادامه ماده ۸- امور حاکمیتی:
ح- اداره امور داخلی» مالیه عمومی» تنظیم روابط کار و روابط خارجی,
ط- حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی.
ى- تحقيقات بنیادی» آمار و اطلاعات ملی و مدیریت فضای فرکانس کشور.
ک. ارتقاء بهداشت و آموزش عمومی, کنترل و پیشگیری از بیماریها و آفتهای
واگیر؛ مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحرانهای عمومی.
ل- بخشی از امور مندرج در مواد((۰)9 (000) و (00) اين قانون نظير موارد
مذکور در اصول بیست و نهم (00) و سیام(000) قانون اساسی که انجام آن
توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مژسسات عمومی غیردولتی با
تأييد هیأتوزیران امکانپذیر نمیباشد.
م- سایر مواردیکه با رعایت سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری
بهموجب قانون اساسی در قوانین عادی جزء اين امور قرار میگيرد.
صفحه 20:
ماده ٩ - امور اجتماعی» فرهنگی و خدماتی:
۰ آن دسته از وظایفی است که منافع اجتماعی حاصل ازر آنها نسبت به
منافع فردی برتری دارد و موجب بهبود وضعیت زندگی افراد می
كرددء از قبيل:
۶ آموزش و يرورش عمومى و فنى و حرفهاى
٠ علوم و تحقيقات
٠ درمان
٠ توانبخث
٠ تربيت بدنى و ورزش
+ اطلاعات و ارتباطات عمومى
٠ امور فرهنكىء هنرى و تبليغات اسلامى.
صفحه 21:
ماده 10 - امور زیربنایی: آن دسته از
طرحهای تملک دآراییهای سرمایهای
اقتصادی 3 تولیدی no yqinS گردد» از
قبیل :
٠ طرحهای آب و خاک
٠ شبکههای انرزی
٠ ارتباطات و راه.
صفحه 22:
ماده 00 - امور اقتصادى:
آن دسته از اموری است که دولت؛ متصدی
اداره 3 بهرهبرداری از اموال جامعه است 3
مانند اشخاص حقیقی و حقوقی درحقوق
خصوصی عمل میکند, از قبیل :
تصدی در امور صنعتی
. کشاورزی
حملونقل
بازرگانی
مسکن و بهرهبرداری ازطرحهای مندرج
درماده(10) آینقانون.
صفحه 23:
ماده ۴۱ :
8 ورود به خدمت و تعیین صلاحیت
استخدامى افرادى كه داوطلب
استخدام در دستكاههاى اجرائى
مى باشتد بواساسن یات سب
معن (تتورد:
صفحه 24:
ماده ۴۲ :
شرایط عمومی استخدام در دستگاههای اجرائی عبارتند از:
الف - داشتن حداقل سن بیست سال تمامو حداکثر چهل سال برای
استخدام رسمی و برای متخصصین مدرک تحصیلی > ی چهل و
پنج .
ب - داشتن تابعیت ایران.
ج - انجام خدمت دوره ضرورت يا معافیت قانونی برای مردان.
د - عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
ه- نداشتن سابقه محکومیت جزائی مؤثر.
- دارابودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و پا مدارک همتراز(برای
مشا 1 ب که مدارک همتراز در شرایط احراز آنهاً پیشبینی شده
أست) ”
- داشتن سلامت جسما ۱ انایی برای انجام کاریکه
استخدام میشوند براساس آتین نامهای که با پیشنهاد سازمان به
oe Ow ta الام بل تعن ii Sih al
“t اد به دين مبين م از ادیان شناخته شده در
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ط - التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
صفحه 25:
ادامه ماده ۴۲ :
تبصره ) - بهکارگیری موقت و تعیین حقوق و مدت خدمت اتباع خارجی حسب
قوانین و مقررات خاص خود انجام خواهد شد.
تبصره 6 - استخدام افراد در دستگاههای اجرائی در مشاغل تخصصی و
کارشناسی و بالاتر منوط به احراز توانایی آنان در مهارتهای پایه و عمومی
فناوری اطلاعات ميباشد که عناوین و محتوای مهارتهای مذکور توسط
سازمان تهيه و ابلا خواهد شد.
تبصره 0 - استخدام ایثارگران و خانواده های آنان براساس قوانین مصوب
مربوط به خود خواهد بود.
تبصره 6 - قوانین و مقررات گزینش بهقوت خود باقی است.
تبصره 9 - بهکارگیری افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و یا با حداقل سن کمتراز
رقم مذکور در اين ماده در موارد یا مناطق خاص برای مدت زمان مشخص و
برای فرزندان شهدا صرفاً در مشاغلی که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت
وزیران میرسد مجاز میباشد.
صفحه 26:
دستورالعمل نحوه بر گزاری امتحان عمومی و تخصصی برای به
کار گیری افراد در دستگاه های اجرایی
۴ ماده 1- تعاریف و اختصارات
٠ دستگاه اجرايي: دستگاه هاي موضوع ماده (5) قانون مدیریت
خدهات کشوري با رعایت مستثفیات موضوع ماده (112) فانون
sae
معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه
Sir عمومي: آژمون توا هاي عمومي دا
۳ ان إن توانمندي هاي دض
استخدام مومی: آزمون توان ole soe یک اطلاعات و
معلومات پایه آنها به صورت کتبي برگزاد مي شود.
٠ امتحان تعصصی: آزمون توانمندي هاي تخصصی داوطلبان
ستخدام است که به منظور سنجش دآنش و مهارت تخصصي
براي تصدي شغل به منظور سنچش دانش و مهارت تجه
تخصصي برگزاو مي شود.
. مسابقه تخصصي: آزمون توانمندي هاي تخصصی داوطلبان
استخدام است که به 9 سنجش دأنش و مهارت تخصطي
براي تصدي شغلي مور : به صو وبا حبه
تخصصي برگزار مي نود و افراد براساس تعرات برتر انتخاب
خواهند شد.
صفحه 27:
مصاحبه تخصصی: سنجش حضوري آن دسته از توانمندي هاي
تخصصي است که از طرش امتحان کته کنبی قابل ستجش بيست
آزمون عملي: سنجش توانمندي هاي حسي, حركتي و
قي مور نيال شغل تربوظه است که به صورت ععلي sel et
مي شود:
داوطلب تومی: بم داوطلبي گفته مي شود که داراي يكي از
ويژگي هاي زیر باشد:
الف- محل تولد داوطلب با محل جغرافيايي مورد تقاضا براي
استخدام شد.
ب- حدا 3 تحصيلي (ابتدايي» راهنما سطه
Soe 2 مقر ven Sb easel Stat =
ota is
ن بو سيل از آبتد
en ee Pei ig Flas She Grate
تلقي مي شوند.
صفحه 28:
ماده 2- معاونت توسعه مدیریت موظف است سامانه امتحان یا مسابقه
استخدامي را تحت 0 ایجاد نماید.
ماده 3- دستگاه هاي اجرايي موظفند براي استخدام افراد, توانمند:
خمومي داوطلیان را از طرتی آفتجان عمومي و توالنتةي تخصصی نها
رابه صورت بقه تخصصي و حسیه ضرورت
مصاحبه تخصصي يا ازمون عملي مورد ستجش قراز دهند.
تبصره 1- دیصد امتیازات مصاحبه تخصصي و أزمون عملي به اقتضاي
مشاغل در استخدام مشخص خواهد شد.
تبصره 2- sey آزمون به صورت مجازي با تأیید معاونت توسعه
مدیریت
ماده 4 قبولی دز امتحان:عتومي قرط لازم ترای اوراق
آمتحانبا مسانقه تحضصضی مي باشد و بزاي داوطلب هیجگوه عق
استخدامي ایجاد نمي TMS
ماده 5- دستگاه اجرايي موظف است پس از اخذ مجوز استخدام از
معاوتت توضتعه قدپریت, آگهي استخدام را بزاسا نه اعلام شّد.
سط معاونت مذکور تنطیم صورت تأبين | أذ سو: : سوت رن Oe lla
Tt اطلاع رساني Bee در و یوزنامة کنمرالانتشار به جاب
ند و نسخه الکترونيگي آن را براي درج در سامانه امتحان با
بقه استخدامي به معاوت توسعه مدیریت ارسال نماید.
صفحه 29:
تتضره 1* دستگاه احزاني موی استد يك سنجه از آگهی I ole
ههزيال نار اختيار معاوت توسقه مديريث فرار دهد a
مصره 2- ني كه استخدام براي مناطق خارج از استان تهرا
Satie aod هه
ای استخدام را در روزنامه اي + مربو
متتشر و فيز کم را از طویق سایر رسانه هاي کروهي محلي به امطلاع
داوطلتان ترساند.
تبصره 3- انتشا i طرق غير از صورت مذكور در اي
ماده به بيشنهاد دستقاه اجرابي تأييد معاوت توسعه مديريت و تصويف
شوراي توسحه مدیریت امکان پذیر است.
ماده 6- امتحا اساس بانك سوالات که توسط معلوت توسعه
مدیریت در ستامانه امتحای با مسابقات استخدامي قرار مي کوده بر گوار
“agai oe
تبضبره- تا رمان استقراز بانك:مریوز, سوالات افتحان عمومی به رون
Gat Saige axe: Jaane
ماده 7- مواد امتحان عمومي به شرح زير تعيين نمي شود:
1- معارف اسلامي 2- ریا آمار مقدمات 3- زبان انگليسي
4 اطلاعات سیاسي و استخاهی و ماني Sl a okie 6 isis
فارسي 6- فن آوري آطلاعات
صفحه 30:
تبصره 1 تعداد سقالات امتجان حداقل (90) و حداکتر (120)
خواهد بود که به صورت سوالات طراحی خواهد شد-
تبصره 2- اقلیت هاي مذهبي از ما به سوالات معارف اسلامي
ف مي باشند و أمتياز أن در ساير مواد آزمون توزيع مي شود
تبصره 3- سؤالات مهارت هاي ي اطلاعات با نه اي
کح eel ee ات کی ابر لفات
موضوع تبصره (2) ماده [42) قانون را میسر سازد.
ماده 8- کارنامه الکترونیکی داوطلباني که در امتحا يك دستگا
أجرايي حدتصاب ns goed Sow تمایند در ساتانه pple
ee ا aw piled ool tees oe ee
براي شزکت در امتحان یا مسا و تحص i ee ههاي اجوايي
معتبر خواهد يوك
+ - کارنامه صادره حداقل باید اطلا قبيل شما
یسیو : ار J اره
ملي مشخصات مد أي د تحصيلب «أوطلب؟ تمرك ؟ مون رتيه
داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان و حدتصاب تعیین nae)
ماده 9- حدنصاب لازم براي قبولي در امتحان عمومي [7660) کل
مون می ماشد دپ سورد اب کهتو از درصد فوق
مور را یت اد الوك
صفحه 31:
تبصره - داوطلبان مشمول موارد خاص که موفق به کسب حدنصاب (000) درصد کل نمره
آزمون نشده اند مشمول ماده (0) این مصوبه نخواهند شد.
ماده 10 دستگاه اجرايي موظف است با درنظر گرفتن اولویت هاي قانوني از میان شرکت
کنندگان در امتحان با مساقه تخصصی به ترتيب سرت لد مرن اج مرا مر
ات اصلي و ذخیره؛ براي معرفي به گزینش ظرف مدت (00) روز اقدلم
gare it ما وتان يا مسايقه تخصصي: انجام مصاحية
آزمون عملي ضره ضروري بأشدء لازم است قبل از مه کی )© با a
موردنیاز که در امتحان یا مسابقه تخصصي قبول شده اند براي مصاحبه یا
شوند.
تبصره ©- در كت ول شل بر تانر ساق تسيب ی
عورد تیا ده لطا موطف Sn) Sea dk tae مصاحبة معرقي اد
تبصره © اولريت التخاب داوطليان؛ در شراط يتان يكسان به ترتيب با داوطلبان بومي» شاغلین
محروم و دوراقاده موضوع فهرست يلد يك ماده وه ترا اي همان
at وشاغلين با رعایت تبصره له (۵0) و ماه[ ©0) قانون به كاركيري
شده اند خواهد بود.
صفحه 32:
ماده 66- دستگاه اجرايي موظف است فهرست هاي تهیه شده ( برابر و 6/6
برابر) را قبل از معرفي و هرگونه اعلام به داوطلبان به تأیید معاونت توسعه
مدیریت و یا نماینده آن برساند. معاونت مزبور و پا نماینده مربوطه موظفند
حداکثر ظرف مدت (9) روز از تاریخ وصول فهرست هاي فوق نسبت به
اعلام نظر اقدام نماید.
ماده تي که پس از اعلام نظر گزینش نيروي انساني مورد نیاز
Ses ی ی سای مد ول
تتسصي با آزمون تخصصي به ترتیب مفرر در ماده (00) به گزینش معرفي
ماده 0- گزینش دستگاه اجرايي موظف است با رعایت ماده (1) قانون
گزینش نسبت به اعلام نتیجه آقدام نماید.
ماده <06- دستكاه اجرايي موظف است فهرست پذیرفته شدگان را حداکثر
ظرف مده (0) روز با معاونت توسعه مدیریت ANG] و پس از اخذ vassal
در يكي از روزنامه هاي کثیرالانتشار و سامانه امتحان یا مسابقه استخدامي
اعلام نماید.
صفحه 33:
۰ ماده 15- پذیرفته شدگان موظفند حداکثر ظرف مدت
بل مات dey اعلام نتنجه توایق بذترش به دمتگاه
آحرايي مراجعه نمایند. د ه أجرابي موظف است
ف مدت حدا سد ماه تسیت به صدون حكم
کی يني با قرارداد استخدام پذیرفته شدگان اقدام
wy
تبصره 1- د رت عدم اجعه پذیرفته شدگان
تهایی ظرف ۹ مقرر با انصراف آنان دستگاه
جرايي مي تواند نسبت به استخدام افراد ذخیره
ea م نماید.
ره 2- يذ فته شدكان نهايي طلفيد قبل
تبصر بر 2s
صدور حكم كأ كار كزيني گواهینامه مهارت
حرفه اي مرتبط , راد آسوزشي فبّل 3
خدمت و دوره توجيهي بطي
معاونت توسعه صدیریت ۲ Late otal نمايند.
صفحه 34:
۴ ماده 16- دستگاه تکام اجوایی موظقه [ است-جهت
ers رامتحاب با عنول ee م برگزاري
ou
تن با مسابقه استخدا هت اقدام NCS ?
٠ ماده 17- دستكاه 1 ايي مي اند , اري
عاد esate AT توا بركزارة
حقوقي کم مورد تأیید معاونت توسعه
مدیریت قرار مي گیرند واگذار نماید.
> ماده 08 - جنانجه در هريك از ز مراحلم رود به
د كد داوطلب مدارك
خلاف واقع ارأئه تأده اس از أدلمه مراحل
جذب محروم خواهد شد.
صفحه 35:
٠ ماده 19- استخدام براي مشاغل «soa حساس ويا
موارد خاص با درخواست دستكاه اجرايي و تأييد
رييس شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني
امكان يذير است.
٠ ماده 20- معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني
موظف است شيوه نامه برگزاري امتحانات و
مسابقات استخدامي را حداكثر ظرف مدت يك ماه
از تاريخ تصويب اين دستورالعمل تهيه و ابلاغ نمايد.
٠ ماده 21- مسؤوليت اجراي مفاد اين دستورالعمل به
عهده بالاترين مقام دستكاه اجرايي و نظارت بر
حسن اجراي ان با معاونت توسعه مديريت مي
شد.
صفحه 36:
فصل هفتم - استخدام
ماده 45- از تاريخ تصويب اين قانون,
استخدام در دستگاههای اجرائى به دو
روش ذیل انجام میپذیرد.
۰ الف - استخدام رسمی برای تصدی
پستهای ثابت در مشاغل حاکمیتی.
٠ ب - استخدام پیمانی برای تصدی
پستهای سازمانی و برای مدت معین.
صفحه 37:
تبصره ) - کارمندانی که به موجب قوانین مورد عمل به استخدام
رسمی درآمدهاند با رعایت مقررات این قانون به صورت استخدام
رسمی ادامه خواهند داد.
تبصره 6 - مشاغل موضوع بند(الف) اين ماده باتوجه به ویژگیهای
مذکور در ماده(0) اين قانون بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت
وزیران میرسد.
تبصره 2 - سن کارمند پیمانی در انتهای مدت قرارداد استخدام نباید
از شصت و پنجسال و برای مشاغل تخصصی از هفتاد سال تجاوز
us
تبصره 6 - تعيين محل خدمت وشغل مورد تصدی کارمندان پیمانی
در پیماننامه مشخص می گردد و در مورد کارمندان رسمی بهعهده
دستگاه اجرانی ذیربط می باشد.
صفحه 38:
* ماده 46 - كسان
نمايند قبل از ورود به خدمت رسمی یک
کووم: آزمایشی را کهسمنت: آن-سه:سال سم
صفحه 39:
الف - حصول اطمینان از لیاقت (علمی, اعتقادی و
اخلاقی), کاردانی» علاقه بهکار, خلاقیت» نواوری؛
روحیه خدمت به مردم و رعایت نظم انضباط اداری
از طريق كسب امتياز لازم با تشخیص کمیته
تخصصى تعيين صلاحيت كارمندان رسمى.
ب على دورة هاي آموزشى و كسب امتياز لازم .
تیصره 1 - درصورتیکه در ضمن یا پایان دوره
آزمایشی کارمندان شرایط ادامه خدمت و یا تبدٍ
به استخدام رسمی را کسب ننمایند با وی به یکی
از روشهای ذیل رفتار خواهد شد:
الف - اعطاء مهلت دوساله دیگر برای احراز
شرایط لازم.
ب - تبدیل وضع به استخدام پیمانی.
ج - لغو حکم.
صفحه 40:
تبصره 2- با کارمندان پیمانی درصورت
شرکت. در آزمون و احراز صلاحیتهای موضوع
ماده(42) و پذیرفته شدن برای استخدام
nowy در مشاغل حاکمیتی به شرح زیر
رفتار خواهد شد.
1- سوابق پیمانی انها جزو سوابق رسمی
موضوع بند(الف) ماده(42) فصل ورود به
خدمت اضافه میشود.
صفحه 41:
آیین نامه احرایی ماده (۴۶) قانون
مدیریت خدمات کشوری
ماده 1- به منظور تیم صلات Air Ease BU
(الف) ماده (46) قانون مدیریت خدمات كشوري
«کارگروه تخصصي تعیین صلاحیت کارمدنان رسمي»
با ترکیب ذیل در دستگاه اجرايي تشکیل مي شود:
الف- معاون ثابت دستگاه اجرايي با عناوین مشابه
(رییس)
ب- مسئول واحد توسعه منابع انساني دستگاه
اجرايي (دبیر)
ج- مسئول واحد محل خدمت کارمند
د- مسئول واحد ارزشيابي دستگاه اجرايي
ه- يك : i اندازه كيري با في
oe ik ave 2 زه كيري با معر
صفحه 42:
۰ ماده 2- شرح وظایف کارگروه» معيارهاي احراز
صلاحیت dla حداقل امتیاز لازم دوره هاي
آموزشي, فرآیند صدور حکم استخدامي قطعي
ويا نحوه اعمال يكي از روش هاي مذکور در
تبصره (1) ماده (46) براساس دستورالعملي
است که به تصویب شوراي توسعه مدیریت و
سرمایه انساني خواهد رسید.
ماده 3- در طي دوره آزمايشي انتقال کارمند
به سایر دستگاه هاي اجرايي و اعزام a
مأنوریت نلامانع: است:
صفحه 43:
ماده 6*0 - کارمندان رسمی در یکی از حالات ذیل از خدمت در
دستگاه اجرائی منتزع می گردند:
- بازنشستگی و یا از کارافتادگی کلی Gab قوانین ذىربط.
- استعفاء.
- آماده بخدمت براساس ماده( © ©0).
- اخراج يا انفصال به موجب احكام مراجع قانونى ذوربط.
تبصره ) - کارمندانی که به موجب احکام مراجع قانونی از خدمت
منفصل میگردند در مدت انفصال اجازه استخدام و یا هرگونه
اشتغال در دستگاههای اجرائی را نخواهند داشت .
صفحه 44:
* تبصره 6 - کارمندانی که از دستگاه اجرائی اخراج می
گردند» اجازه استخدام و یا هرگونه اشتغال مجدد در همان
دستگاهاجرائی را نخواهند داشت .
صفحه 45:
آیین نامه اجرايي بند (©) ماده (©©6) قانون
مديريت خدمات كشوري
ماده 1- كارمنداني که در احراي نظام ارزشيابي
کارمندان و دستورالعمل های مربوطء امتیازات آنان در سه سال
all: يا جهارسا متنأوب أز يناه درصد 6 eu 23 ot =
Si براي 1 آن کمتر با اش
شده براي رمندان شنده در صورت نداشتن
رايط 8 جات ليبا ضوع (103) قانون مذكورهء بازخرید مي
| و3 وجوه مربوط به بازخريدي كارمنداني كه در اجراي wily
مه بازخريد جد شو مزخصی هاي
قانون مديريث )1 Scape ده براساس تبصره () مادم a)
كشوري- مصوب 13860- تعیین خواهد شد.
ماده 3- هرگونه به کار" كار مندان بام زخريدي ور دي در دستكام هاي
إجرابي ممنوع بوده و دستكاء ها هیچگونه پرداختي بم
اجراي مفاد این آ tists ماده 4- دستورالعمل مربوط به
امه به .موجن مصويد لتورای توسعه صریریت و سترهانه انشاني
جواهد بود.
تصويب نامه در تاريخ 17/11/1388 به تأييد مقام محترم
است جمهوري .رشیده است. 2
صفحه 46:
ماده 66 :
تمدید قرار داد کارمندان پیمانی منوط به
تحقق شرایط ذو فى هأ شد ی
- استمرار پست ee ات
- كسب نتايج رزه بی عملکرد و
رضایت از خدضات. کارفتد
- جلب رضايت مردم و اراب رجوع.
- ارتقاء سطح علمى و تخصصى در زمينه
مورد تصدى.
تبصره - در رت عدم تمذيد فرارذاد با
كارمندان بيماتى مطابق قوانین و مقررات
مربوط عمل خواهد شد.
صفحه 47:
٠ ماده 51 - مجموع مجوزهای استخدام دستگاههای
اجرائی با رعایت فصل دوم این قانون در برنامههای
ينجساله تعيين فى كردد و سهم هزيكق از وزارتخانهها
و مؤسسات دولتى با ييشنهاد سازمان به تصويب هیأت
وزیرانمیرسد.
٠ تبصره - هر گونه بهکارگیری نیروی انسانی در
دستگاههای اجرائی خارج از مجوزهای موضوع این
ماده خلاف قانون محسوب و ممنوع میباشد و
پرداخت هرگونه وجهی به افرادیکه بدون مجوز به کار
كرفته مى شوند تصررف غیر قانونی در اموال عمومی
محسوب مى
٠ ماده 52- هر نوع به کارگیری افراد در دستگاههای
اجرائی به غیر از حالات مندرج در ماده(45) وتبصره
ماده(32) این قانون ممنوع میباشد.
صفحه 48:
. فصل هشتم - انتصاب و ارتقاء شغا
ماده 53 - انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان
باید با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی لازم
و پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق
در مشاغل قبلى آنان صورت كيرد.
ماده 54 - بهمنظور استقرار نظام
شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران؛
دستگاههای اجرائی موظفند اقدامات زیر را
انجام دهند :
صفحه 49:
* الف - در انتخاب و انتصاب افراد به پستهای مدیریت حرفهای»
شرایط تخصصی لازم را تعیین نموده تا افراد از مسیر ارتقاء شغلی
به مراتب بالاتر ارتقاء يابند. در مواردی که از این طریق امکان
انتخاب وجود نداشته باشد» با برگزاری امتحانات تخصصی لازم»
انتخاب صورت می پذیرد.
۰ دستگاههای اجرائی میتوانند برای حداکثر پانزده درصد (908)
سمتهای مدیریت حرفهای از افراد شایسته (با رعایت تخصص و
تجربه شاغل نسبت به شغل » بدون رعایت سلسه مراتب مدیریتی)
خارج از دستگاه استفاده نمایند.
صفحه 50:
. ب - عزل و نصب متصدیان پستهای مدیریت
سیاسی (مذکور در ماده(71) این قانون)
بدون الزام به رعایت مسیر ارتقاء شغلی از
اختیارات مقامات بالاتر میباشد.
* ج - دوره خدمت در پستهای مدیریت حرفهای
چهارساله میباشد و تمدید آن بلامانع است.
تغيير سمت افراد قبل از مدت مذكور
به تصويب هيات وزيران مىرسد امكانيذير
صفحه 51:
آپین نامه اجرايي بند (ج) و تبصره )©( ماده
(66) قانون GIS Glad Cy re
ماده 1- دستگاه هاي rz! مي .مي نوانند سمت
مدیران ترفه اي ما قیلن از | نقضاي مدت
چهارسا حالات زیر و با رعایت
شرایط مشخص شده تغییر دهند:
1- انتصاب به مقام بالاتر ;
2- انتصاب به عنوان مقام سياسي یا همتراز آن
3- درخواست, مدیر مربوط و موافقت مقام
مافوق د
4- طي رهزي آ نیا
هلت م ل
نه مد
موضوع sete So ساعانه اچرايي آموزش: بر
“Sz.
صفحه 52:
- کسب حداقل (9۵85) کل امتیاز ارزشيابي سالانه به طور
ميانكين در طول تصدي يست مديريت براي ب
6- از دست دادن يكي ن يکي از شرایط انتصاب يا شرايط احراز
مندرج در شرح شغل مربوط به پست مورد تصدي
7- بيماري به تشخیص پزشلك معتمد دستگاه
piles -8 ي انجام ولا يف به تشخيص مقام مافوق و تأیید
یراس عکم. مراخغ:قشايي و با فننت:قاق رید
ت اداری به موجب تشخیس بالاتزتن حفام دسگاه
seal الي امتیاز ارزيابي عملکرد
(70] کل ارت ارزياتي عملكرد At EE
1- حذف پست مدیز بهادلیل بعییرات ساختاري دق سازتان
خدمت
صفحه 53:
12 - وإكذاري امور مربوط به جوزه وظایف مدیر به يکي
از طرق مقرر در قصل دوم قانون
13“ تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرايي
ماده 2- دستگاه هاي اجرايي يكي از پستهاي
مقامات اجرايي 3 دی و بندهای )>( و )2( pre )71(
قانو مديريت كد ات كشوري را به عنوان يست ثابت در
تشکیلات تقصيلي خود مشخص و به تأبید معاونت توسعه
مديريت و سرمايه انسا انق بيس جمهور مي رسانند و در
تغيير ان نيز همين مراحل خواهد
ماده 3- شرایط انتصاب مدیر تابت ذر دستگاه هاق ااجرايي
به شرح زدر تحميق دمي كرود
الف- فرد موردنظر كارمند رسمي باشد.
- داراي مدرك تحصيلي کارشناسي با بالاتر و حداقل
ينج ل تجرمع مفيد و مؤثر در مشاغل مرتبط با با حوزه
ونت ثابت باشد
صفحه 54:
ماده 3- شرایط انتصاب مدیر ثابت در دستگاه
هاي اجرايي به شرح زیر تعیین مي گردد:
الف- فرد موردنظر کارمند رسمي باشد.
ب- داراي مدرك تحصيلي کارشناسي يا بالاتر
و حداقل ينج سال تجربه مفید و موثر در
مشاغل مرتبط با حوزه معاونت ثابت باشد.
تبصره- دستگاه ها مي توانند علاوم بر
شرایط فوق, شمایط اختصاصي ديگري را
تعیین و بيس | شوراي توسعه مدیریت
وستزمابه انساني اعمال نمايند.