صفحه 1:
اراژه ر«نده:
دکتر جواد سندري
000
صفحه 2:
نقش های کار آفرینان (فلسفه وجودی کار آفرینی)
" عامل ایجاد و توزیع ثروت برانگیزنده توسعه اقتصادی جامعه با
eSB Stes ook] 00
" عامل اشتغا ل زایی .
" عامل انتقاال تکنولوژی .
۱ Sarl ese ae
عامل شنا ختء ايجا د و كسترش بازارهاى جديد .
ا لح Bel
صفحه 3:
eo ا ا ات اك
عمل گرایی و .).
عا مل نوآورى و روا ن كننده تغيير.
" به عنوان یکی از عوامل تولید مثل زمین. سرمایه. انسان و ve
عامل تحریک و تشو یق حس رقابت .
SRO ae Se hee ee ae
0 eee eel Pa
عامل يكيارجكى و ارتباط بازارها .
' عامل رفع خللء شكا فها و تنكناهاى بازار و اجتماع .
صفحه 4:
امواج كار آفرينى
SO ل ا 000
Jal zgo 2
۱) انفجار عمومی مطا لعه و تحقیق
ی ات
er eee te Td
PDE rey As
صفحه 5:
سرت رم 2
ارائه رشته های آ موزش کارآفرینی در حوزه های مهندسی و بازرگانی
است. شروع از دهه 60 و تاکنون در 500 دانشکده در امریکا - کانادا
i Gee
2 تشویق رشد شرکتهای کوچک افزلیش علاقمندی دولت.به تحقیق
در زمینه بنگاههای کوچک
3) تحقيق در زمينه نوآورى هاى صنعتى
صفحه 6:
Rc POMP TC eT ener
Bei eeep) or Oye mel Rvy)
فقرزداثى -١
ابجاد رفاه عمومی -۲
1 و
استقلال اقتصا دی -۴
و غیره -۵
“ح5إإ“ بي ثزصسآمس_,ش_سشض_ض“شضظثئثٌآس“ِ أ« «#نّظ]>س'""إ“إ7(' ١5ص بلبيمئ بخة#/وج|<|< “ش”>7ثُ73اك“»٠
صفحه 7:
2 ذر مکاتب ۳۹
- اقتصاددانان هميشمبه دنبال يافتن علمل اصلى ايجاد و توزيع ثروت يا عامل
ole! 05,1 ا 9 drole )099 !20
قبل از انقلاب صنعتى
ا لیستهلیا سوداگرایان: هر جامعهای طلا و نقره بیشتری جمع کند از
نظر اقتصادی موفق تر است . تجارت منشاء ثروت جامعه.
eee Sot SP en ER ee see
۱ dt BE oe re he aC EE at
eee ese ey)
صفحه 8:
ا ا 500000
Ineety pen Penie Rt ا ا 0 ا
جامعه مهارتر باشد.
0 ا ا 2 ا ا A
جان باتیست سی : ( 1803) سودننا شي از کارآفرین با سود غا شی از
سرمابه متفاوت است.
مكاتب نئوكلاسيكها و نها ثيون : سازوكارهاى بازار به توزيع يكسان
درآمد در ميان عرضه كنندكان -: خريداران -< مالكان و كاركران منجر
عى شود. لين ساز و كارها طورى عمل مىكنند كه قيمت كالاها برطبق
ا ا ا ا
صفحه 9:
نقش های کارآفرینان از نظر نتوکلا سیکها :
0 en RPC OL Sa CORON a eer e)
و فروش را انجام مى دهد. كارآفرين يك هماهنك كننده و واسطه
است.
Pe Cop IS Cre ee Ps PN LY Os Cy eRe |
نقشها شامل : تحمل كننده ابهام -: هماهنك كننده -: ريسك يذير-
كاهش دهنده هزينه -دنوآور -: مسئول رشد و افول شركت.
el aL TCS A Sent eS a coe en) 22ت
يف ذ 1 pyre ا ee از ۱3
صفحه 10:
كار آفرينى در مکاتب اقتصادی
مکتب سنتی انریش ا 05000
شومییتر 1934 : کارآفرین یک نوآور و توسعه دهنده فنآوریهای بکار گرفته
نشده مى باشد.
ل ا ل PCCM CP Sree neers WP
شادی ناشی از خلق و رضایت حاصل از تجربه استادی در کار داشته باشند.
9
فرادی که در تجارت هستند قادر به انجام آن نمی باشند .او پدیده نوینی را
PRUE pe | ye or eee BT)
شومییتر 1961: کارآفرین شخصی است مبتکر و کسی است که تکنولوژی نو
و جد ید را توسعه می دهد و دست به تخریب خلاق می زند.
صفحه 11:
PC) reed Cea ۳۳۳
مكتب شيكا كو : ١ قتصاددا نان آمريكايى
|
تاردرک : کزاترس رک Heol در ال one uly
كارآفرينى رياست يا مد يريت نيست بلكه وظيفه هماهنكى است او يك وظيفه
کاملاً تجاری را انجام می دهند.
صفحه 12:
فیشر : کارآفرین با انجام پیش بینی از طریق تفکر ذهنی, احتمال عدم
esl ets ی دهد و به حاطر تلا sss خاصی را
33
دی
مکتب نها دیون : معنقد بودند که اقتصاد باید به عنوان یک
ا م ا Been Peg CeCe Ta MTFs ie
.مورد بررسی قرار گیرد
به طور کلی نهاد گرایان وظیفه کارآفرینا نه را عمد تا به عنوان یک
.فعالیت مدیرانه در قلمرو سازمانهای متوسط و بزرگ می نگرند
صفحه 13:
مکتب نوین آتریش:
ملیز : کارآفرین انسانی است که نسبت به تغییرات در اطلاعات بازار
ee ones ا POMEL yes Ce eee pCa yey eee are ter
مديريتى و در روح ابتكار بيشتر نهفته است.
صفحه 14:
جمع بندی
nel eee kere eed ae esT ۱
Own Re Rene Cem ep ROE Ti Peron esr)
ا ا ال Breese Se STOR NET ConNrd
4- در مکاتب مختلف اقتصادی دو کار کرد مهم کار آذ
توجه قرار گرفته است.
ینی بعنی ایجاد و توزیع ثروت توسط آن ها مورد
5- مجموعا در نظريه هاى اقتصادى سه دوره متمايز را مى توان تشخيص داد. دوره اول طرح موضوع
كارآفرينى در اقتصاد و اوج كيرى آن. دوره دوم كم رنك شدن اين موضوع در مباحث اقتصادى و
0
re ome a ee ed ne PN ا ORE
ساز و کاری است که تخصیص بهینه منابع با استفاده | ز فرصتیهای تجاری همراه با مخاطره را میسر
5-57
7- محدود بتها ی شناختی و ادراکی انسان و تا
5 58
عوامل اجتما عى بر ادراك و بردازش اطلاعات موجب
صفحه 15:
2 قر مکاتب غير ۳
را 0
شرکتهای آنان. فرض اصلی این است که ویژ گیهای کار آفرینی قابل
آموزش نيستء بلكه امرى طبيعى و ذاتى است.
خلا صه تحقیقات در مورد وبژگیهای کار آفرینان :
۱ STO eat cine ee ae
صفحه 16:
۱ eal i ae)
Oy ee Tee Tee Selb ا
Bom رل eye]
۲- تنها تعداد کمی از مطالعات» یک تعریف واحد را بکار برده اند.
Se Beret Ne Soe RS eT tat
نمونههایی غیرهم سنخ شده است
۴- تا کید بیش از حد بر ویژگیها و غفلت از سایر عوامل اجتماعی و
ee teenie Re Fb) eT Tes)
صفحه 17:
کار آفرینی » مكاتب 0 اقتصادى
ا ا لك
ا ل ا ل ا 0
ا تس |
تلا
NN CIB ear SIE LID Le TTC eT
محیطی و ویژگیهای رفتاری فرد شامل تجارب - سن - خانواده -
cme رب وعوامل مت مه للم لس رایس
صفحه 18:
۱
Ap ser te Be LD)
Per و
Pe SDR eR Dane KS me ede)
فر در بايكاه اجتماعى
صفحه 19:
جمع بندى
Pe ا ا 2 ل ا erp
00 Fe ees
SITS OS Be eC ST aS ليك
داره
صفحه 20:
RT ee By me ny re LR Seen) pov IRTP)
۱۹۴۸-۱۹۹۴ طی سالهای
52-8
60-2
75-1960
90-1975
94-1990
صفحه 21:
52-8
و
75-1960
90-1975
94-1990
صفحه 22:
اه مه کر رس BY ole A
۱
صادرلتصنعتیسه صئیع کوچکتعلقدارد 6050 -2
.نسیرویشاغل ی خشصنعتشاغلیرسفیع ک و چکهستند 3/2 -3
ارزشتسولیدلتبه صنلیع کوچکتعلقدارد 4-3360
صفحه 23:
ره
TOR Lowen Pe Sl eer eee TE REE
0 ا ا ا or Ee ea
تركيه
.كإواحدهاوصنعتى كوجكهستند 9096 -1
۱ Pen ot eer ل er an
eS al a eer bree Seated Le ل لل
صفحه 24:
9
ese mE Ree L/S ا Own Re
BOS Sete gir] cer npee ere |e er] Pa
3- 5506کل صادرات هند به صنايع كوجك تعلق دارد.
4- 4096 ارزش افزوده بخش صنعت به صنايع كوجك تعلق دارد.
5- بیش از 130 موسسه. سازمان. نمایندگی و موسسات حمایتی مرتبط با
صنابع کوچک فعالیت میکنند.
6- 9096 نوآوريهاى صنعتى به صنايع كوج تعلق دارد.
صفحه 25:
ایران
1- 9260 .وحدهایصنعتیدر مقیاسک و چکهستند
DELLS RTS Coat es Pa 1 ney Ups Ser) MES
REPLIES Ear oan ev One Say Boe MRD SET ee
| ae pce Ory Oe sean VO ESE
een)
SER b/oewike Tene wien (ee Suey Te TOC ey
PACS Reece ce Ten eee oe ese) me ven
REEL Owe et Coat eat a Uren Ce Pe CE
4- 9060 ک و چکسر بوط میشود a ene pear cr ONS wv
صفحه 26:
و
er Meee ser ae eae Bs ILA) ۱
IT ا ae Ree Sei) bere) COSY epee re Re) CGC baer
Bee فا
3- 5270 ارزش افزوده تولیدات صنعتی به صنابع کوچک تعلق دارد.
4- 5/37 ۶ ارزش افزوده صنعتی متعلق به صنایع کوچک است.
5- 5/4250 رشد اقتصادی دهه گذشته (از بخش صنعت) به صنابع کوچک
تعلق دارد.
صفحه 27:
کره جنوبی
.واحدهاوصنعتىك و جكهستئد 7390 -1
“اا م 0
0 مال cn en ee
مواد اولیه مورد نیاز شرکتصنلیع ک وچکلقهاریت وسط صئیع 569 -4
بزرگ تامین می شود
.قطعه و کل نیمه ساخته صنعتیبه ولحدهایک وچکلختصاصدارد116 -5
.تاسیسات صنعتوبه صلیع ک وچکتعلقدارد 8/97٩6 -6
:تسولید نا خل سصنعتیسه صنلیع کوچکف علقدارد 5/3950 -7
.ارزشلفزوده ب خشصنعبسه صنلیع کوچکت_علقدارد 8-6/426
.صاد رلتصنعنوبه eine » 6/38% -9
صفحه 28:
Dl a dP hl eee a) و
“اختصاص بخشى از خريد هاى دولتى به صنايع كوجك
هر ساله فهرستی از کالاهای مورد نیاز سازمان های دولتی تهیه میشود که
بايستى منحصرا از صنايع كوجك خريدارى كردد. اين كالاها در سا ل
را |
آفراهم کردن و چاپ و پخش فهرستی از سازمانهای دولتی و نیمه دولتی که
بایستی بخشی از کالاهای خود را از صنایع کوچک بخرند.
7فراهم کردن اقلامی که ساخت آنها منحصراً به صنایع کوچک واگذار شده
است و چاپ و بخش آن بین صنابع کوچک و متوسط.
صفحه 29:
* فراهم كردن فهرست واحدهاى توليدى كوجكببا ذكر نام و نشانى -:نوع
تخصص - مشخصات و كيفيت فراورده ها و ظرفیت تولیدی هریک از آنها
۱
* در اختیار گذاردن اعتبار و سرمایه های ریسکی به شرکتهای کوچک.
* در اختيار كذاردن زمين -: محل كار و تسهيلات براى تاسيس واحدهاى
كوجك.
ال ل ا لت ل
تکنولو ژی.
* ایجاد مراکز مشا وره - پیگیری و نقویت کارآفربنان.
PER ONT ا re |
صفحه 30:
ol
میلیون از 72/45 میلیون نفر جمعیت شاغل در : ان
00 cer) Ng | eso Ree Teme A] cer)
43 bas po po gad (yates yo We feliro JS 5192% : 1977-1971
Row rye ree cme lc)
زار ۱۲ :۰ ae از کل تولید کشور مربوط به صنایع کوچک و
a سط ات است.
صفحه 31:
هند
ار
7 ار کل عادرات مروط عنام کرحت ود
آلمان
1 .۰ : 9990 صنایع لمان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می
دهند.
۱ eee cae tee ke sen ae
صفحه 32:
1986-0 : كار كاههاى كوجك اقتصادى 214 برابر شده است يعنى از
0 واحد به بيش | ز 12 ميليون واحد افزايش يافتهداست.
فرانسه
١ 5096 : 1991 زكاركنان صنعتى در صنايع كوجك و متوسط بكار
مشغولند. در حالیکه در سال 1974 این میزان 25 بوده
است.
۱ ا gee ern Aes SCE!
شده است و دراين ميان 4050 از مشاغل را شركتهاى كوجك زير
0 نفر ایجاد کرده اند
صفحه 33:
۱
نرخ سرمایه گذاری -
رمايه كذا 5
bas رد ب 7
Sse
شركتهاى بزرك 9624
9 بعد | ز بحران :
نرخ سرمايه كذارى -
1 1 ميزان سرمايه كذارى
شرکتهای کوچک 9:۱0 و
ارزش افزوده
شرکتهای بزرگ 6:13
101 : 2596 صادرا ت قرانسه توسط شركتهاى كوجك و متوسط انجام شده است.
صفحه 34:
كار آفرينى ذر ایران: كذشته
- تمدن بى نظير و بر محتواى ايران زمين
۱ Fe Fe PCL ey ee
- نزدیکترین آموزشها به آموزش کار آفرینی در ایران شا مل آموزشهای
فنى و حرفه اى - رشته هاى كار و دانش - طرح كاراد - رشته هاى
ee Te oT ISTE eC SB) Neo
- جشنواره های مختلف همانند جشنواره خوارزمی و شیخ بهایی را
میتوان در راستای کار آفرینی دانست (ترویج).
اط با کار آفرینی قبل از سا ل ۱۳۵۷ چیزی
صفحه 35:
کار آفربنی در ابران : گذشته
ر SLT are Se Ree
ne SR oo Yee RD Dh of OC 0
ee
- در سال ۱۳۵۲ منحل شد
- در سا ل ۱۳۵۴ مجدداً تاسیس شد
- در سال ۱۳۶۲ منحل شد
- در سال 118٠١ سازما ن صنا بع كوجك در نقش سيا ستكذار و حمايت
Rha dacs
صفحه 36:
كار آفرينى در ايران : حال
- فعالیتهای کار آفرینی حدودا در سال ۱۳۷۵ آغاز شد
و
ل ا يت 0
برُوهشهاى كار 7 فرينى
الف: طرحهای پژوهشی
iad] ا ا 2
7- قدوين تجربيات كارآفرينان ايرانى
۳- طراحی دوره های آموزش کا رآفرینی بصورت رسمی و غبر
رسمى
صفحه 37:
ل ۱۳
۵- پژوهش در زمینه انکوبا تورها و پار کهای علمی و تحقیقاتی
#- استراتزيهاى قوسعه كار آفرينى در كشور و دانشكاهها
۱ ا Sy Tk
ل ا ا ل Pe PBC
۱
در زمینه ويزكيهاى شخصيتى كارآ فرينان ایرانی » كار آفرينى
آفرینی زنان؛ کار آفرینی
صفحه 38:
Rae ere Sed
آموزشی کار آفرینی:
OS eS Rene
آگاهی بخشی
۱۳ Se dead
بر گزاری دوره های کوتاه مدت کار آفرینی زنان -۳
دبیرستانها فت كارو Be PB ed orld
صفحه 39:
فعا لیتهای ترویجحی
GalKisle 9 of را
PT Cnn ian
Fe eR Teed SL fee al
eB) ل alt
۵- بر گزاری همایشهای مختلف در ارتباط با کا رآفرینی
من Pa
۷- در
صفحه 40:
كار آفرينى ذر ایران 0 آینده
- ایجاد و توسعه انکو با تور ها
- توسعه پا ر کهای تحقیقاتی و تکنو لو ژ یکی
- دایر شدن دوره های رسمی و غیر رسمی آموزش کا رآفرینی
در دانشگا هها و مدارس
- ظهور و فعا لیت مشاوران و مربیان کا رآفربنی
- توسعه جشنواره های کار آفرینی
- شکل گیری وف oye ۳
صفحه 41:
ee SB Ae I Tro)
RE eee DOB Te are Tn to eal
۱ fe MOE ES yf
BS te ee Se dat
3 os -F
۱ ROCKO ren Tria)
بهرهبردارى - اخذ تسهيلات - خريد و فروش ماشين آلات
2- انحصار دولت وشركتهاى دولتى و فضاى تنك فعاليت براى شر كتهاى
صفحه 42:
tae اه سس
ل ل
ال ا ۱
2- مانع بر سر راه رشد شرکتها
۱ AB aS erate Ne erat nes b)
نقش ضعیف رسانه های گروهی خصوصا صدا و سیما -4
ee Ren Ua Rear re Beeler tas Eo)
6- عدم وجود سازما ن مقتدر متولى كارآفرينى
صفحه 43:
Pee pC eS eres Uf
ا ee eC DEE Se aCe
19- عدم وجود آموزشهاى واقعى كارآفرينى
ا 6
ال ا ا ا ۱
۱ eat ere Sy eee)
صفحه 44:
موانع و مشکلات واحد های کوچک و متوسط تولیدی
Sy ey كه
eT RO Peer eer ye tid
ere ee en Peony ein
۳- عدم توانایی رقا بت با کالای مشابه خارجی
۴- عدم ارتباط سیستماتیک بین این قببل واحدها در راستای بهرهگیری از
دانش فنی و تجربیات یکدیگر
۵- عدم بهره مندی از مشاوره های فنی و اقتصادی اساتید مجرب و
Tecra مسا
TOS Tt Spee
صفحه 45:
تفس CO eed
در جمهوری اسلامی ایران
Se Tes eT and اد سس ی
شبکه توانمند تخصصی بمنظور برنامهریزی در امر صادرات
سر سا
1-1 0 1 21111
۰- فقدان یک مدیریت توا نمند و کار آمد در را س بسیاری