صفحه 1:
صفحه 2:
« کاهش تصدیهاي دولت»
«موضوع ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوري»
امور ساختارهاي نظام اداري
آبان 1389
صفحه 3:
تعریف تصديهاي دولت ؛
ب) ماده 9 قانون مدیریت خدمات کشوري:
امور اجتماعي» فرهنگي, و خدماتي: آن
دسته از وظايفي است که منافع
اجتماعي حاصل از آنها نسبت به منافع
فردي برتري دارد و موجب بهبود
وضعیت رندگی افراد ميگردد. از قبیل
آموزش و پرورش عمومي. فني و
حرفهاي, علوم وتحقیقات؛ درمان»
توانبخشي» تربيتبدني و ورزش,
صفحه 4:
لازم از بخش تعاوني
و خصوصي و نهادها و 2 حوور
ل سيور مؤسسات عمومي غيردولتي ٠. 4
واكذاري مديريت واحدهاي
1 دولتي به بخش تعاوني و خصوصي
خريد خدمات از بخش تعاوني و ونهادها و مؤسسات غيردولتي با
خصوصي و نهادها و مؤسسات ٠ لوت |S برداخت هزينه سرانه خدمات
عمومي غيردولتي
~ وی
مشارکت با بخش تعاونيو
خصوصي و نهادها و مقسسات
ایجاد واحدهاي دولتي و اداره
عمومي غيردولتي از طريق آنهاتوسط دستگاهاي اجرايي
اجاره. واگذاري آمکانات و 2 1
تجهیزات و منابع فيزيکي
صفحه 5:
چنانچه تصديهاي موضوع ماده 24 قانون
مديريت خدمات كشوري قابلیت واگذاري
به بخش خصوصي تعاوني» نهادها و
موّسات عمومي غيردولتي را نداشته
باشند با تأیید هبأت وزیران از مصادیق
امور حاكميتي تلقي خواهند شد.
صفحه 6:
کاهش سالانه ۹62 مجوزهای احصاءوظایف قابل واگذاري
توسط دستگاههاي اجرايي
استخدامي
حداکثر 6 ماه از
در امور غيرحاكميتي انزع كاسن ار
:= تصویب قانون
استخدام حداکثر به
کاهش ۶620 تصديهايدولت << میزان یکسوم خروجی کار کنان
در دستگاههاي اجرايي در برنامههای ۵ ساله با توجه
طي هر برنامه به ماده ۵۱
واگذاري تصديها با توجه
به راهكارهاي مطروحه
صفحه 7:
حمایتها و تسهیلات
صفحه 8:
اولویتهای واگذاری
- اینارگران انقلاب اسلامي
- شرکتهاي تعاوني ایثارگران
- نهادهاي عمومي غيردولتي
-هياتهاي امنا
- شهرداريها و دهياريها
- موسسات عامالمنفعه داراي مجوز قانوني
-نهادهاي متشکل ازکارکنان وبازنشستگان
دستگاه اجرايي بصورت شخص حقوقي
مشروط به قطع رابطه استخدامي آنها
صفحه 9:
تعبین تکلیف کار کنان واحدهای واگذار شده
۲ = ۳
[ انتقال به سایر واحدهای همان دستگاه با دستگاههای اجرایی دیگر ۰ ]
با مرخصي بدون حقوق براي 3 تا 5 سال 1
موافقد
| انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیتهای واگذار شده است ...]
[ انجام وظیفه در بخش غيردولتي بصورت مأمور به میزان حداقل 650 کارکنان |
صفحه 10:
اولویتهای واگذاری:
0١
الف - ١ ایثارگران انقلاب اسلامي
- شركتهاي تعاوني ايثاركران
- هيأتهاي امنا
- نهادهاي عمومي غيردولتي
- موٌسسات عامالمنفعه
- نهادهاي متشکل از کار کنان دستگاههاي اجرايي به درد رابع استغدامي)
شركتهاي تعاوني و سهامي کار کنان (به شرط قط رابطه استخدامي)
ب- در واگذاري اماکن اولوبت با کارکنان دستگاه اجرليي به شرط قطع
«ابطه استخدامی
صفحه 11:
نحوه تعیین قیمت فعالیت های قابل واگذاری
ee eer a
Saupe as
صفحه 12:
الزامات و محدودیتها
- حفظ و حراست, تعمیر و نگهداري
اموال دولت
- ممنوعیت تغييركاربري مراکز
وواحدهاي واگذار شده
- ارتقاء سطح كيفي کارکنان از طریق
آموزش
- ممنوعیت توسعه تشکيلاتي در
خصهص فعالنتهای واگدا ein
صفحه 13:
فحوه ارزيابي
- اختصاص معادل وجوه حاصل از اجراي
آییننامه جهت ارتقاء کیفیت ارائه
خدمات
- پادار Yow وجوه اختصاص یافته به
دستگاه اجرايي در صورت تأیید معاونت
توسعه مدیریت و سرمایه انساني
- ارائه گزارش عملکرد جامع سالانه به
جات جر
صفحه 14:
سوابق قبلی:
1- ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
2- مواد 46 و 47 قانون الحاق مواديبه قانون تنظیم بخشي از
مقررات مالی دولت
3- جداول پیوست بودجههای سنواتی سالهای 1382 و 1383
شامل اهداف كمي قابل واگذاري دستگاههاي اجرايي
صفحه 15:
ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری
کلیه دستگاههاي اجرليي موظفند حداکثر 6 ماه چس از تصویب
قانون ّن دسته از وظايفي که قلبل واگذاريبه بخش غيردولتي
است را احصاء و نسبتبه واگذاري نبا رعلیت راهكارهاي ذکر
شده و با تفاهمنامه منعقده برد دستگاه we 9
معاونتهاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییسجمهور و
برنامهريزي و نظارت راهبردي رییسجمهور اقدام نمایند.
صفحه 16:
آییننامه اجرايي ماده 24 در تاریخ
8 وسط
وزراي عضو کمیسیون امور اجتماعي و دولت
الکترونيك به تصویب رسید
صفحه 17:
متن
آییننامه اجرايي ماده (24) قانون
Ce yo خدمات کشوري با اصلاحات بعدي
صفحه 18:
بسمه تعالی
"با صلوات بر محمد و آل محمد"
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انساني ریسجمهور
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعي و دهلت الكترونيك در جلسه مورخ
8 بننا به پیشنهاد معاهنت توسعه مدیریت و سرمایه انساني
ربیس-جهور و به استناد تبصره (2) ماده (24) قانون مدیربت خدمات
كشوري مصوب 1386 و با رعایت بند (ط) تصویبنامه شمارة
5 ات 38856ه- مورخ 1/10/1386 آييننامه اجرابي ماده ياد شده را
به شرح زیر تصویب نمودند:
صفحه 19:
col ۱- دستگاههای اجرلیی بعد از احصای تصدیهای
اجتماعي. فرهنگي. خدملتي و زيربنليي خود نسبت به
واگذاري موارد قلبل واگذاري با رعلیت قانون مدیریت
خدمات كشوري يس از هما هنكم جا معاونتهاي توسعه
مديريت و سرمايه انساني ربیسجمهور و برنامهريزي و
نظارت راهبردي رییسجمهور مطلبق تفاهمنلمه فیمابین
اقدام نمابند.
صفحه 20:
ماده ۲- در صورتي که امکان واگذاري تصديهاي
موضوع ماده (1) اين آبيننامه میسر نباشد.
دستگاههاي اجرلييبه تشخیص شوراي توسعه مديريت
و سرمايه انساني.نا برطرف شدن موانع واكذاري كماكان
انجام خدمات مزبور را بر عبهده دارند.
تبصره 7 در مورد واحدهاي استاني و شهرستانيء ييشنهاد دستكاه
اجرابي به تأیید شوراي برنامهريزي و توسعه استان خواهد رسید.
صفحه 21:
ماده = در اجراى لين آییننامه. واگذاري
بناها و اموال دولتي که از نفلیس ملي
مي باشند ممنوع بوده و مشمول احكام اين
صفحه 22:
ماده ۴- در هر يك از دستگاههای اجرلیی. کارگروهی
تحت عنوان کاهش تصديهاي دولت متشکل از سه للي پنج
نفر از معاونان. مدیران و صاحبنظران به انتخاب وزیر يا
بالاترین مقام دستگاه تشکیل می شود. کارگروه باد شده در
حوزه مركزي دستگاه به تنظیم و ارایه سیاستها و
خطمشيها و تدوین شیوه مستندسازي فرایند و نحوه
واگذاري تصدي ها ميپردازد.
تبصره - يكي از اعضاي کارگروه موضوع لین ماده بلید ذیحساب دستگاه
اجرايي باشد.
صفحه 23:
ماده ۵- وظلیف کارگروه باد شده حسب موردبه شرح زیر
است:
للف - تهیه و تدهین برنامه اجرليي نحوه واگذاري تصديهاي دستگاه و ارایه
آن به مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي
ب- تعیین و احصاي تصديهاي اجتماعي. فرهنگي. خدملتي و زيربنايي
قلبل واگذاري در دستگاه براساس اولوبتهاي مربوط و ارلیه ن به مرجع
ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهایی.
ج- تعیین میزان هزینه سرانه تأمین خدمات براي فعاليتهاي قابل
واگذاري در دستگاه وارایه آن به مرجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي
صفحه 24:
د- تعیین و تنظیم چارچوبها. قراردادهاي منعقدهبا بخش
غيردولتي و تمدید قراردادهاي موجود
ه- تعیین روشهاي واگذاري تصدبهاي قابل واگذاري و
ارايه آن به مرجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي
و- تعیین تسهیلات و حمايتهاي موردنظر براي بخش
غيردولتي متقاضي برابر قوانین و مقررات مربوط و ارايه
آن به مرجع ذبربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي
صفحه 25:
ز- تعیین ضمانتهاي لازمبه منظور جلوگيري از تغییر كاربري
و حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول واگذار شده و
ارایه آن به مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي
ح- تدوین و تصویب استانداردها و معيارهاي موردنظر در
خصوص کیفیت و قیمت خدمات و تصدبهاي قلبل واگذاري با
هماهنگی معاونتهای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
رییسجمهور و برنامه ريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور
صفحه 26:
ط- قيمتگذاري براي ساختمانها و پروژههاي تملك دارايبهاي
سرمايهاي نیمه تمامبا حفظ کاربري آنها چس از اتمام پروژه واداره
آنها توسط بخش غيردولتي
ي- پيشبيني و تعیین اهداف کمي سالانه از سوي دستگامبه تفكيك
هر يك از فعالیتها براي ستاد و واحدهاي استاني
قیمت گذاري اجاره ساختمانها و اموال منقول براساس میانگ..
قیمت کارشناسي سه کارشناس رسمي دادگستري و تأييد
معاونتهاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییسجمهور و
برنامهريزي و نظارت راهبردي رییس_-جمهور و رعایت قانون
محاسبات عمومي کشور وبرگزاري مناقصات
صفحه 27:
ل-نحوه بررسی ورسیدگی به تخلفات طرف قرارداد از شرائط واگذاري
م- تعیین ساز و کار مربوط به اعطاي تسهیلات مللي اعم از نخصیص
اعتبارات موارد مربوط به وجوه اداره شده. تعیین قیمتها. نحوه اخذ و
تعیین میزان ضمانتهاي مالي موردنیاز براساس قوانین و مقررات مربوط
ن- تعیین اعضا و شرح وظایف کارگروههاي استاني و شهرستاني
تبصره - گزارش کارگروهبا تأیید بالاترین مقام دستگاه و توسط وي پس
از هماهنگيبا معاونتهاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییسجمهور
و برنامهريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور انجام مي پذبید.
صفحه 28:
ماده 6-به منظورپيگيري .نظارت وکنترل واجراي سیاست هاي
تعیین شده توسط کارگروه موضوع ماده 5 اين آبين
نامه.کار گروه هاي استاني ودر صورت لزوم کارگروه هاي
شهرستانی در واحدهای استانی وشهرستانی دستگاه های
ره ت رکیپ اعضاء ونحوه تعاملات با کارگروه یبا بکدیگر
توسط کارگروه مستقر در ستاد تعیین مي گردد.
صفحه 29:
کمیته |
ااخزای ماده
اندها و مؤسسات مستقل (حوزه مرکزي |
ستاد(کارگروه) |
اجرای ماده 24
aad استاني
7
.| كاركروهاجراي
ماده 24
|مژسیات و شرکتهاي دولتي [ans
صفحه 30:
ماده 7- به منظور ارتقاي انگیزه در بخش غيردولني براي قبول تصديهاي
دولتي. حمابتها و تسهیلات پيشبيني ذیل علاوه بر شرلیط و ضولبط عمومي
پیمان مصرح در بخشنامه شمارة 1088/102-842/54 مورخ 3/2/1378 سازمان
برنلمه و بودجه سابق.يس از تأیید معاونتهاي برنامهريزي و نظارت راهبردي
رییسجمهور و توسعه مدیریت و سرمابه انساني رییسجمهور قلبل ارایه
ميباشد.
ll اعطاي تسهیلات بانكي و ماليلتي با شرلیط مناسب در چارچوب قوانین و مقررات
مربوط
ب- واگذاري زمین و ارایه خدمات زيربنايي با نرخ كارشناسي براي مشارکت با دولت
ج- ارایه وامهاي قرضالحسنه به متقاضیان بخش خصوصی از محل وجوه اداره شده
د- پرداخت بخشهليي از هزینه سرانه تأمین خدمات به اشخاص طرف قرارداد در ازاي
انجام خدمات مشخص و براساس قراردادهای منعقده
صفحه 31:
ماده ۸- در فرآیند واگذاري فعالیتها و واحدهاي قابل واگذاري
دستگاه اجرليي به روش واگذاري مدیریت و خرید خدمت و مشارکت پس
اولويت با ایثارگران نقلاب اسلامي . شرکتهاي تعاوني ایثارگران. هيتهاي
امناء. نهادهاي عمومي غيردولتي موضوع قانون فهرست نهادها و
موسسات عمومي غيردولتي -مصوب 1373 شهرداریها و دهیاریها و
موّسسات عامالمنفعه و نهادهاي متشکل از کارکنان دستگاه اجرايي و
بازنشستگان به صورت شخص حقوقي از جمله شرکتهاي تعاوني و
سهامي مشروط به قطع رابطه استخدامي آنهابا دستگاه دولتي خواهد
بود.
صفحه 32:
تبصره - اولویت واگذاري اماکن با کارکنان دستگاه اجرايي
است که در صورت قطع رابطه استخدامی دولتی. تمام یا بخشی
از اماکن و تجهیزات به صورت رایگان به آنان واگذار
مشروط به لينكه تغییر كاربري ندهند و وظایف و خدمات
استاندارد که مورد تأّیید دستگاه باشد ارلیه بدهند و نيروي
انساني را با خرید خدمت مستقیماً تا پنج سال حفظ نمایند.
صفحه 33:
ماده 4- در روش واگذاری مدیریت و مشارکت طرف قرارداد به ازاي
حفظ کارکنان مشروط به قطع رابطه استخدامی آنان و پرداخت حداقل
حقوق و مزاياي آنان طبق احکام رسمي به همان نسبت از تخفیف.
تقسیط و تسهیلات ویژّه با توافق براساس قراردادي که مفاد لّن به
تصویب شوراي توسعه مدیریت و سرمایه انساني ميرسد. برخوردارند.
تبصره - سایر کارکنان موجود در واحد واگذار شده توسط دستگاه
اجرایی مربوط به واحدهاي دیگر منتقل خواهند شد.
صفحه 34:
ماده 1۰- به منظور تعیین اجاره و قیمت گذاري
اماکن و ساختمانهاي مشمول واگذاري نظر سه
کارشناس رسمي دادگستري با تأیید معاونتهاي
توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییسجمهور و
برنامهريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور ملاك
عمل خواهد بود.
صفحه 35:
ماده ۱۱- تعرفه ارلیه خدمات واگذار شده و تعیین هزینه
سرانه تأمین خدمات در فعاليتهاي واگذار شده حسب
تعهد توسط کارگروه موضوع ماده (4) لین آییننامه. ضمن
رعایت ضوابط قانوني موجود و اخذ مصوبات قانوني
موردنياذٍ صورت ميپذیرد که با پیشنهاد بالاترین مقام
دستگاه پس از تایید معاونتهاي توسعه مدیربت و سرمایه
انساني رییس_-جمهور و برنامهريزي و نظارت راهبردي
رییس جمهور انجام ميپذبرد.
صفحه 36:
ماده ۱۲- تغییر كاربري مراکز و واحدهاي واگذار شده
ممنوع ميباشد و در موارد استثنابا ذکر دلمیل موجه و
چس از تصویب در کار گروه موضوع ماده (4) و دریافت
مابهالتفاوت ارزش افزوده ناشي از تغییر كاربريبه نفع
دولتبا پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرليي ذيربط
و طي مراحل تصویب در هیلّت وزیران بلاملنع خواهد
بود.
صفحه 37:
ماده ۱۳- وزیران در محدوده حوزه كاري خود و استانداران
در استانها مسوول نظارت بر حسن اجراي این آییننامه
ميباشند و مکلفند گزارش عملکرد دستگاههاي اجرايي استان
را در مقاطع شش ماهه تهیه وبه معاونتهاي توسعه مدیریت و
سرمایه انساني رییسجمهور و برنامهريزي و نظارت راهبردي
رییسجمهور ارایه نمایند و این معاونتها بر عملکرد آنان
نظارت می کنند.
لين و نا در تاریخ 17/11/1388به تأیید مقام محترم ریاست
جمهوري رسيده است.
صفحه 38: