صفحه 1:
0
وزارت.راه وترابرى
سمت ا ل اي
بررسى اجمالى
ene Sey ene ۱
و نقش کشور ایران
NE ry Fe CPR ya pea iet |)
أدازة كل طراحى و مهندسى راه آهن
۱
تیرماه ۱۳۸۹
صفحه 2:
فهرست مطالب
SO Ne a سس ا
م
ee Dy lastest ed) De ey bee eed yas
سس
صفحه 3:
: کشورها (Sly Co BIS اهمیت
- بازدهى مناسب و طولانى مدت سرمايه كذارى
- درآمد ارزی و کمک به موازنه تجاری کشورها و تنوع درآمدهای ملی
- افزايش فرصتهاى تعامل اقتصادى و فرهنكى بين مناطق مختلف
eal Reale Tet Ne ee ee Mad ا لت
Fe a ae LO TO alee Leia
Pele Ol Nel le Rat liad
صفحه 4:
شناخت گریدور فابي ارتباط ريلي چین- اروپا
صفحه 5:
مسيرهاي ربلى فعال جين - ارويا (سياه و زرد رنكف):
ارتباط ریلی کشور چین با کشورهای اروپای مر کزی و شرقى از طريق
کربدور ترانزیت بین المللی شرق- غرب صورت می پذبرد.
صفحه 6:
eey در(
oO 3
5
1 0 0 میسن افقلا يك
كرندورهاي occ) ١ 10(
اك 108-09 مسير
ل
Oot ma
|
ره
acer
رد تسس تمس سس
صفحه 7:
صفحه 8:
OPERATION ORGANIZATION) |
Y NETWORK MAP
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
Se et ete ne oe Se ee ee ae ewe) wy nM
۱3 ا ار رت اس
می كردد:
Oe Me ee Ie ee TO Ste re NS eal
تراسیکا( شرق - غرب ) حدفاصل دو کشور چین و قزاقستان مشتر ک بوده و از
۱ ل cece) ا
ا ا CNSy ee ey Ne Ie و
جنوبی این کریدور از کشور ایران می گذرد.
صفحه 12:
Ste ی Cues ries
(با نوجه به تعدد مسیرهای واقع در شاخه شعالي و مرگري. کون
هزيته كل
7
001 UES
112
9404
6941
9413
در
TEE SIRT Rey PN PST
تعداد
تنقاط.
ie
8
eA ce)
00100000000 eae)
قاصلة | إن
mate
(km) میت
rch 00
ese | 0 ازبكستان- تر كمنستان ٠ ٠ ٠ - قركيه (درياجه وان:و بندو
سامسون) - او کراین - لهستان
۰ | ازبکستان- ت رکمستان-دریای خزر- آذربایجان-
للك لدت كرجستان - درياى سياه - اوكراين - لهستان
ی ی
ال كك
0 ال
ا ان - دوماتى - اروياى مركزى
- ت و کمنستان-دربای خزر - آذربایجان -
0 |مركزى - دریای سیاه - بلغارستان-رومانی -ارویای
صفحه 13:
بر اساس جدول مذكور :
-١ عبورى از اتران جَهت ازتباط حِينَ با ازوياق شرقى در مقاسه با شاخه
شمالى /١ افزايش طول سير و /2٠ افزايش هزينه سير دارد.
oe ل ا ل eae ل ال ا ل
رت CS Seb
لذا
دز وضعبت فعلى مسيرهاى عبورى از ابران جهت حمل باز ببن كشور چین با
اروپای شرقی و مر کزی در مقاسه با مسرهای واقع در شاخه شمالی و م ررکزی
دارای جذایبت ۳۳۳
صفحه 14:
اهميت عبور از ايران در مسير ريلي جين- ارويا
(از منظر کشور چین):
- بود شبكة ترابري در مناطق شرقي (سين كيانك) و رشد
اقتصادي أت
<دسترسی به اروباي جنوبی و کشورهاي حاشبه مد بترانه.
- دسترسي به كشورهاي جديد در طول مسير.
سر rece Det رس
افش وایستکی به کشورهای خاص (فرافستان و روسب») .
صفحه 15:
طرحهاى توسعه واقع در كريدور ترانزيت يبن المللى شرق- غرب كه
ارتباط ريلى بين جين- اروبا را از طريق ايران تقويت مينمايد عبار تند از:
-١ طرحهاى توسعه ريلى در كشور ايران و تركيه
۳- ایجاد مسیر ربلی جدید بین کشورهای چین- تاجیکستان - افغانستان و
ایران
ی a oe من
صفحه 16:
مهمترين طرحهاي در دست اقدام جهت
داخل ايران
راه آهن دوخطه ميانه -تبريز
دوخطه كردن تهران- ميانه
تراك بندر و برقى كردن
ايجاد خط دور | ارتباط جديد از
درياجه وان مرز بازركان
صفحه 17:
* طرحهاي توسعه ربلي در کشور ایران
از جمله محورهاى اجرايى ريلى واقع در شاخه جنوبى كريدوز ترانزيت
شرق- غرب عبار تند از:
-١ راه آهن دوخطه ميانه- ستان آباد- تبريز به طول ١١0 كيلومتر
با احداث اين محور علاوه بر اينكه مسير موجود سرخس - رازى به ميزان
۰ کیلومتر و معادل ۵ ساعت کوتاهتر می گردد و بعلت دوخطه نمودن و
ارتقاء مشخصات هندسی» ظرفیت محور افزایش می یابد. در حال حاضر
RO ven Neen ATL ey عمليات زيرسازى ابن
صفحه 18:
"* طرحهاي فوسعه ربلي در کشور ابران
22 ۳ اله Pee
CO eel) Oe ey ee | SMe ey A SO | Te)
00 ee eee Br WC PCS MOSS) oS
Cp Et pe ime nepal ee سب
كرد يده و مسير عبورى از ايران جوابكوى بارهاى بين المللى خواهد بود.
صفحه 19:
"* طرحهاي فوسعه ربلي در کشور ابران
۳- ترا کت بندی 9 برقی نمودن محور تهران - مشهد.
2 Ee er Se war meee تا
ات p9re0 on! UO905 shy 9 Gay OTS IW Ab 20 Ol yl 5g”
اجرايى كن به زودى آغاز مى كردد) در راستاى افزايش قابليت عبوردهى
0000
صفحه 20:
"* طرحهاي فوسعه ربلي در کشور ابران
بندی و نتیجه
ES Bp me es Beer ee SSeS TES i
غربى در داخل كشور ايران (سرخس- رازى) قابليت جوابكويى به تقاضاى
ل ۳
me kere ال ل ا ل ل eal
دارد.
صفحه 21:
Ep eres تال (از منظر ابران
Poy eae زر Sy re ل ا 5) 0) lie
ENMU nl Ree ae NS ene SS Se Mel We Bebe S| Boe
6ن ee)
- عبور بارهای ترانزیتی در کریدور راهآهنهای آسیایی از شبهقاره هند و
آسياى جنوب شرقى به سمت تركيه و ازويا
- تبادل مسافر فيمابين بين دو كشور و همجنين زائران اماكن متب ركه در
سب
صفحه 22:
صفحه 23:
۱
اجرای طرح رو به خاتمه است و با بهره برداری از این سیر ارتباط تمام ریلی
سرزمين تركيه با ارويا برقرار مى كردد
صفحه 24:
- كاهش جذب بارهاى صادراتى: وارداتى و ترائزيتى
و ۱
۱
۱ eee rere
[Seats ee eI nen ee Reps
Nee te ا ل ل ا
صادراتی و وارداتی
- كاهش بهرهورى خطوط ريلى موجود در منطقه
صفحه 25:
(5290 hs BU! fete Jo) 29857 99 Gye chy BUI Jo ار
ايجاد خط ريلي دور درياجه وان -1
PDS) Se ا ا ا
ل- ارتباط ريلي از طريق تعجران (اين قزينه به دلايل فني.
اقتصادي و سیاسی مردود است.)
صفحه 26:
lg Ae yo 599 ob, ایجاد خط ۶
۱- ت رکیه از دهها سال قبل این پروژه را مطرح ولی تا کنون آن را اجرایی
۳
'-.مسير اين خط در دو كزينه شمال و جنوب درياجه و براى سرعت 1١١ يا
۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.
-٠ عليرغم توافقات قبلى مطالعات ترافيكىء ارزيابى فنى و اقتصادى از طرح
ere reyes) ا ل 00
0 ا or Nee
بقیه در صفحه بعد
صفحه 27:
9 ۱
7 1۱
مالى طرح ذاده است.
۵ - طرف ترک اخیرا» این طرح را به دلایلی همچون اجرای احتمالی
eee aot ESS OIL PICS een ISLE We)
کشور را پیشنهاد نموده است.
صفحه 28:
ايجاد ارتباط ريلي از
ات
طرف ترك ظاهرا امتداد مسیر از مرز بازرگان را نیز مطالعه نموده
۳-0
صفحه 29:
3. یر 3 7335 3مك ae ed Jee ee ee قت
صفحه 30:
ops Yo ار تباظ ن بان وت رکبه از ظر نق ان
الف- راهآهر ایرران زت رتیه هر دز دارای عرضره ندال (۵ ۱6۲ wi path gh pode
IED EI) I GP IAS
رافزایش نویدسای حلیاتی دارد.
Sy Sg ss Es as SS OL 7؟
و اشرایش زمارم حعل میشرد.
رايسته شدن سير بين در تُشور تركيه راررران جد مُغور ثالث از سیف سیاسی مطاوبیت:
epee bee
د* از منظی عراحبتظمران سیاسی» مسیس عبوری از نخجوان از حیث ژئوپلتیگ منطقه برخلاف.
معرائع ملى تشخيصن داده شده است:
با در نظیر داشتن حجم مبادلات محتمل بین دو کشور و ضرورت آیندهنگری,
Vel) patie 15) 92 مر
توجیه فنی و اقتصادی بیشتری دارد.
صفحه 31:
۱
نکات ذیل ضرورت دارد:
RE) ie Ct BIO eee eed I) ei ا ا ل
عمده بارهاء برآورد مقدار بار و مسافر در هر سال
- حدود هزینههای اجرایی در هر کشور در هر یک از حالتهای ار تباط ریلی
1
[۱۹ eee ret)
صفحه 32:
- مشخصات و ظرفیت خطوط ریلی موجود در دو کشور تا مبادی و مقاصد
اصلی بار و مسافر
are SB tne I Sed eon) Soret ل
۱۶ ار CE Ne Nec dd el ne ace el cad
اين مطالعه هنزينه بالابي ندارد (سقن © ميليارد ريال) و به هنزينه دو كشور ويا
نرینه طرف ایمرانی فا ی است.
صفحه 33:
Existing Line (1520 mm)
Existing Line (438 mm)
[Under Gonstruction Lin (1
Under Construction Line (
صفحه 34:
صفحه 35:
سابقه مطرح شدن طرح در توافقنامه های بین المللی
Be ean Sr nears [meer eran oe] Teer ie]
يبن المللى يبن كشورهاى ايزان: افغانستان و تاجيكستان
-'١ تاكيد بر بيكيرى طرح در اجلاس معاونين وزراى خارجه سه كشور
ايران: افغانستان و تاجيكستان در كابل در سال 7٠١8
“- ناكيد بر بيكيرى اجراى محور در توافقنامه سال ٠٠١1 بين روساى
محترم جمهور سه کشور ایران. افغانستان و تاجیکستان در حاشیه اجلاس
سران شانكهاى
صفحه 36:
re OE
1- توسعه و تقویت رولبط اقتصادي: اجتماعي و فرهنكي كشورهاي
cored ela po) ا ۱
2- دسترسي مناسب ريلي کشورهاي افغانستان,تاجیکستان و
| NC robe ts eek eee Ee ayer se)
ل له
3- توسعه مناطق غربي (نوسعه نبافته و محصور در خشکي) چین و
دسترسي مناسب لین کشوربه آبهاي آزاد جنوب . منطقه خاورمیانه و
" حوزه مدیترانه
صفحه 37:
تاذیر محور بر هسیر ارنباطی چین- اروبا
1- مسیر مذکور در تبادلات با
Dl Tees bit SBS oe NC att DIB) Ie ers ee)
ابجاد این مسیر در راستاي ایجاه شبکه هاي ريلي و بهبود ترابري منطقهاي 2
دا مر
ربلي کشورهاي ابران. حوزه خلبح فارس عراق . خاورسبانه و مد بترانه برفرار
می نماید.
صفحه 38:
راه آهر سریع السیر مسافربري چین - ارویا
-با توسعه نقاضاي سفرهاي بین المللي و بنا به ملاحظات افتصادي و ز بست
eed ا Eon 0
اروپا مشاهده مي شود.
- کشور چین ابجاد راه آهن سربع السیر مساقربري به اروپا را در دست مطالعه
ذارد.
- يكي از گزبنه ها این ایده عبور از ایران و ثرکیه مي باشد.
2500ظ2ك
صفحه 39:
راه اهن سريع السير مسافربري چین - ارویا
- عبور از ابران ابن مزبت را دارد که از کلان شهرهاي مشید. تههران. کرج و
heey aie bee) را ل ا ار
مي Brey ee
Sp eel cee ere ape eer pe rerio rt] es ae
همسو مي باشد.
ابران می نواند براٍی این منظور هعکاری مشتراکی را با رکشور جین در
Tee Tern ل ا ا ا
صفحه 40: