علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

لیزر گازی با تکیه بر لیزر هلیوم – نئون

layzere_gazi_ba_tekye_bar_heliom_neon

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “لیزر گازی با تکیه بر لیزر هلیوم – نئون”

لیزر گازی با تکیه بر لیزر هلیوم – نئون

اسلاید 1: به نام خدالیزر گازی با تکیه بر لیزر هلیوم – نئونسمیه حبیبی سه ساریاستاد:دکتر واثقیدانشگاه یاسوجبهار 1386www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 2: همزمان با توسعه لیزرهای بلوری کاربردهای وسیعی از لیزرهایی که در آنها از بخارفلزات به عنوان ماده ی فعال استفاده می شد بدست آمد چنین لیزرهایی را لیزرهای گازی می نامند. بهترین مزیت آنها نسبت به سایر لیزرها اینست که به صورت ممتد کار می کنند، البته برخی از آنها نیز به صورت منقطع کار می کنند. لیزرهای گازی به طور استثنایی دارای تکرنگی فوق العاده شدید بوده و اغلب دارای طیف خالص و فرکانس های فوق العاده پایدار می باشند. تمام این علایم برجسته باعث گردیده اند لیزرهای گازی به منتها درجه در رشته های مختلف علوم و مهندسی مفید واقع گردند.

اسلاید 3: اولین لیزر گازی به وسیله دکتر علی جوان، بنت، هریوت در سال 1360 در موسسه بل با استفاده از برخورد اتم ها در اثر تحریک خارجی (میدان مغناطیسی یک مولد با فرکانس زیاد) ساخته شد، معروفترین نوع این لیزرها، لیزر هلیوم - نئون است که در آن مخلوطی از گازهای هلیم و نئون با فشارهای 1 میلیمتر جیوه (هلیوم) و1/0 میلیمتر جیوه (نئون) داخل یک لوله نازک از جنس بور قرار داشته ، دو انتهای این لوله به دو صفحه قابل انحنا که دارای سطوح منعکس کننده فلزی می باشد متصل است. دقت بسیار زیادی در تهیه این سطوح منعکس کننده به کار برده می شود تا زمینه آنها کاملاً مسطح و براق باشد.

اسلاید 4: برای بهتر کردن انعکاس گاهی از صفحات چند لایه فیلم های دی الکتریک که دارای 13 لایه متفاوت از سولفور روی و فلوئور منیزیم است استفاده می کنند. لیزرهای گازی برای طول موج های بین 11000 تا 12000 آنگستروم دارای ضریب انعکاسی برابر 9/98 درصد و ضریب عبور 3/0 درصد و میزان پراکندگی و جذب نورهای تلف شده آن به حدود 8/0 درصد می رسد. نکته قابل توجه اینکه به دلیل کم شدن مقاومت لوله وقتی تخلیه الکتریکی شروع می‌شود مقاومت باید بطور سری با منبع تغذیه قرار بگیرد تا جریان را محدود سازد.

اسلاید 5: نحوه عمل این گونه لیزر ها بدین طریق است که مخلوطی از گازهای هلیوم - نئون را با فشار های مختلف ذکر شده در داخل لوله تخلیه قرار داده بعد به وسیله عبور جریان الکتریکی بین دو الکترود داخلی آن با فرکانس زیاد اتم ها را یونیزه می کنند الکترون ها و یونهای حاصله در اثر میدان الکتریکی دارای سرعت می شوند و در اثر برخورد با اتم های دیگر قسمتی از انرژی خود را به آنها انتقال می دهند و آنها را به ترازهای انرژی بالا پمپ می کنند. البته باید توجه داشت که گازهای انتخاب شده می بایستی از نظر سطوح انرژی به یکدیگر نزدیک باشند. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 6: سطح انرژی مربوط به هلیم به سطح انرژی مربوط به نئون که چهار لایه دارد نزدیک می باشد.اتم های هلیم در اثر تخلیه الکتریکی که در لوله صورت می گیرد تحریک شده به لایه بالاتر می روند و در اثر برخوردی که در داخل لوله با اتم های نئون پیدا می کنند انرژی خود را به اتم های نئون می دهند. وقتی تعداد اتم های نئون تحریک شده به اندازه کافی برسد یک تابش اجباری در اثر انتقال از لایه به لایه در آنها به وجود می آید و اتم های نئون به حالت طبیعی خود بر می گردند. ساختار لیزر هلیم - نئون

اسلاید 7: در مرحله نشر لیزر، سه طول موج متمایز می تواند ایجاد شود، یک طول موج مرئی با توان درحد میلی وات، در ناحیه قرمز در nm 8/623و دو طول موج زیر قرمز با توان نسبتا کمتر در µ 15/1 و µ 39/3 ظاهر می شود. واضح است که برای عمل لیزر در هر یک از این طول موجها، تجهیزات اپتیکی زیر قرمز مورد نیاز است. پس از نشر، با درگیر شدن نئون در یک واپاشی غیر تابشی دو مرحله ای به سمت حالت پایه، چرخه ایجاد لیزر کامل می شود.

اسلاید 8: این مرحله شامل گذار به تراز شبه پایدارp 2 و s 3 ، به دنبال غیر فعالسازی برخوردی در سطح درونی لوله است. اخیراً از گذارهای بسیار ضعیف برای تولید لیزر هلیم ـ نئون mw 1 که طول موجهای مختلفی از جمله nm5/553 درناحیه سبز نشر می کند استفاده شده است. ویژگی اصلی این لیزر آن است که از هر لیزر سبز دیگری ارزانتر است.مدلهایی که در آنها شرایط لازم به طور کامل از نظر فشار و تخلیه الکتریکی رعایت شده باشد می توانند قدرت خروجی برابر با 100 مگا وات داشته باشند، طول لیزر هلیوم - نئونی که یک چنین قدرتی دارد به حدود 2 متر و قطر لوله آن بین 7 تا 10 میلیمتر می باشند.

اسلاید 9: روشهایی که برای افزایش قدرت این لیزر به کار برده می شود این است که طول آن را بیشتر انتخاب کنند که البته این عمل همیشه روش مناسبی نیست زیرا کاربرد علمی آن را مشکل می سازد و چنانچه این افزایش از حد متعادلی خارج گردد نه تنها نتیجه مثبتی از آن گرفته نمی شود بلکه برعکس قدرت موجی لیزر هلیوم - نئون کم می گردد. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 10: مزیتتابش لیزر گازی شدیداً تکرنگ و همدوس می باشد. پراکندگی زاویه آن کمتر از یک دقیقه است.لیزر He-Ne می‌تواند روی یک ناحیه فرکانسی باریک حدود 1500 MHZ تنظیم شود، که برابر با پهنای طیفی خط است. ارزان بودن نسبت به سایر لیزرها.کوچک و قابل حمل بودن. کم خطر بودن این لیزر نسبت به سایر لیزرها.

اسلاید 11: معایبتمام عناصر مربوط به قسمت فعال دستگاه لیزر تحت شرایط و مراقبت خاصی در خلأ فوق العاده زیادی حرارت دیده و سپس به تدریج سرد می گردد به طوری که حتی وجود یک قطره آب بر روی لایه منعکس کننده دی الکتریک باعث خراب شدن این لایه می گردد.به دلیل کم بودن چگالی مواد فعال در این نوع از لیزرها کارکردن آنها در فشار کم غیر ممکن است وبرای بالا بردن انرژی آنها باید ابعاد لیزر افزایش یابد که اغلب دارای طول 10 متر و قطر یک تا دو متر می باشند. پایین بودن راندمان کار آنها که به علت تأثیر کم تحریک به وسیله پمپ الکترونی می باشد.

اسلاید 12: لیزر گازی با طول موج ممتد: (C.W.Laser )بیشتر وقتها لیزرها به صورت ناپیوسته کار می کنند اما گاهی بهتر است لیزرها به صورت ممتد کار کنند. لیزرهای با طول موج ممتد را می توان از گازها یا نیمه هادی ها تهیه کرد. از آنجا که تابش حاصل از لیزر ممتد نیمه هادی تکرنگی کمتری نسبت به لیزر گازی دارد به همین دلیل بیشتر از لیزرهای گازی استفاده می شود. این گونه لیزرها از این لحاظ مفیدند که تابش آنها در مقابل میدان های الکتریکی و مغناطیسی خارجی با ثبات بوده و هیچگونه تغییری در آن به وجود نمی آید. خروجی این لیزرها معمولاً حدود mw 1 می باشد.

اسلاید 13: روش های تمرکز تابش لیزر بر روی یک فرکانس:فاصله بین این منحنی ها بستگی به فاصله بین آینه های سیستم تشدید کننده(روزناتور) دارد. اگر فاصله انتخاب شده آینه ها برابر یک متر باشد فاصله بین منحنی ها برابر 150 هرتز می باشد. همچنین ارتفاع و فاز هر ارتعاش بستگی به ارتفاع و فاز ارتعاش دیگر نداشته و از قاعده منظمی پیروی نمی کنند. در مقایسه انواع لیزرها با یکدیگر، لیزر گازی ماکزیمم تکرنگی را دارد و پهنای خط تابش آن در حدود یکصد هزارم پهنای لیزر یاقوتی می باشد، این پدیده صرفاً به خاطر تکرنگی بسیار شدید اشعه لیزر گازی می باشد. اگر این تابش را در مقیاس بزرگتری بررسی کنیم می بینیم که اگر چه این تابش دارای باند بسیار باریکی می باشد اما یک سری منحنی در آن دیده می شود.

اسلاید 14: در لیزر گازی معمولاً ابعاد دستگاه تشدید کننده به طور قابل ملاحظه ای بزرگتر از طول موج تابش می باشد ، در داخل دستگاه مشدد مجموعه ای از امواج با کیفیت های مختلف بین آینه ها وجود دارد و این باعث می شود که عمل تشدید در فرکانس های مختلفی صورت پذیرد. کوشش های فراوانی برای تهیه لیزری که با یک فرکانس کار کند بعمل آمده که در پایان منجر به اتخاذ چهار روش به شرح زیر گردیده است: کم کردن طول محفظه تشدید کننده به میزانی که فقط یک فرکانس دستگاه مشدد با محدوده میدان تقویت دستگاه مطابقت کند.کم کردن تقویت مواد فعال و افزایش تدریجی آن به حدی که فقط یه طول موج را تقویت کند.افزایش فاصله آینه های دستگاه مشدد که در لیزر معمولی هلیوم - نئون وجود دارد.جداسازی بیشتر فرکانس ها.

اسلاید 15: اتخاذ این روش ها نتیجه مطلوبی دارد اما قدرت خروجی و پایداری فرکانس ها کمتر می شود که با یک سیستم تبدیل کننده فاز داخل محفظه دستگاه روزناتوردر لیزر هلیوم - نئون این مشکل برطرف می شود. با این روش می توان اشعه کاملاً تکرنگ را بدست آورد . این اشعه به خاطر نداشتن ناخالصی که در لیزرهای معمولی وجود دارد مورد توجه قرار گرفته است. این خصوصیات عالی طیف لیزر، این دستگاه را جهت استفاده در سیستم های مخابراتی، دریافت کننده های نوری و رادارها مناسب می سازد.

اسلاید 16: کاربردهای لیزر هلیوم- نئون:در تحقیقات در زمینه های فیزیک، شیمی (C.W.Laser ). در سیستم های مخابراتی، دریافت کننده های نوری و رادارها .در ژیرسکوپ های لیزری.در کشف و ردیابی.در اندازه گیری حرکت قاره ها. در صنایع اینترنتی .www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 17: 7. در اندازه گیری مسافت. 8. در پیمایشگرهای نوری. درسیستمهای دیسکهای ویدیویی نوری. وسایل بازخونی رمزهای میله ای در فروشگاهها و تجهیزات بازشناخت نوری حروف ( خواندن کدهای اجناس در هنگام خرید از فروشگاهها).در چاپ الکترونیکی. در عکاسی .www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 18: لیزر در شیمی اگر گروهی از مولکول ها مورد تابش نور قوی معمولی قرار گیرند وسعت ارتعاشات قبلی افزایش می یابد و از آنجا که طیف انرژی نور معمولی دارای فرکانس های متعددی است این تابش باعث می گردد که خیلی از اتم های موجود در مولکول به ارتعاش در آیند. هنگامی که شدت تابش به اندازه کافی بالا باشد برخی از اتصالات داخل مولکول شکسته شده و ساختمان مولکول از بین می رود. اگر بتوانیم فقط قسمتی از باند مولکولی را بشکنیم در این صورت ساختمان مولکول مجدداًٌ به شکل دیگر و مطلوبی تغییر خواهد کرد.

اسلاید 19: اگر یک مولکول از یک ترکیب شیمیایی را مورد تابش به وسیله اشعه لیزری که تکرنگ و دارای فرکانس ثابت است قرار دهیم این فرکانس نوری فقط قادر خواهد بود که بر روی یکی از اصالات معین موجود در مولکول تأثیر بگذارد. در چنین حالتی اگر شدت تابش اشعه به ادازه کافی بالا باشد اتصال در این نقطه شکسته خواهد شد و این در حالتی است که سایر اتصالات موجود در مولکول همچنان دست نخورده باقی می ماند. به کارگیری این روش نوید بزرگی برای شیمیدان ها می باشد. زیرا با به کار بردن چنین روشی می توان به طور دلخواه اتصالات شیمیایی را در هم شکست و عکس العمل های شیمیایی مورد نیاز را به دست آورد.

اسلاید 20: لیزر در مخابراتهمدوسی زیاد اشعه ی لیزر گازی امکان مطالعه پدیده های غیر خطی نور را در منطقه طیف مادون قرمز(جایی که جذب اتمسفر ناچیز است ) به وجود آورد. چون اینگونه لیزرها دارای طول موجی بین 8 تا 14 میکرن می باشند کاربرد این نوع لیزر در مهندسی مخابرات جالب توجه است.به دلیل اینکه لیزر هلیوم نئون را با دقت زیاد می توان کنترل کرد بیشتر از این لیزر استفاده می شود. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 21: ژیروسکوپ لیزریژیروسکوپ دستگاهی است که در سیستم ناوبری کشتی ها و در دستگاه کنترل کننده اتوماتیک هواپیماها و سایر وسایل نقلیه فضایی برای آشکارسازی و اندازه گیری دوران به کا می رود. قسمت اصلی ژیروسکوپ یک چرخ کوچک است که با سرعت می چرخد و می تواند نسبت به محور چرخش آن با تنظیم قبلی در حالت ثابت باقی مانده و در مقابل هرگونه تغییری مقاومت نموده و به حالت اولیه خود برگردد.

اسلاید 22: ژیروسکوپ های لیزری فاقد اجزا متحرک بوده و بنابراین می توانند برای مدت طولانی با حساسیت زیاد مورد بهره برداری قرارگیرد. نتایج بدست آمده توسط این ژیروسکوپ ها را می توان به وسیله ارقام دیجیتال ارائه نمود. بنابراین می توان آنها را به راحتی به یک کامپیوتر الکترونیک الحاق نمود.

اسلاید 23: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 24:

اسلاید 25: لیزر در کشف و ردیابیدر سیستم های رادار اشعه الکترومغناطیسی جهت کشف و محاسبه مختصات فضایی اشیا مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این اشیا را در سطح زمین و هوا یا دریا می توان مورد مطالعه و ردیابی قرار داد، اجسام مورد مطالعه خواه ثابت و یا در حال حرکت باشند، پارامتر حرکت آنها کاملاً به وسیله رادار محاسبه می گردد.رادارهای لیزری یکی از شاخه های جدید کوانتوم الکترونیک را به وجود می آورند و به علت تحقیقات بیشماری که در این زمینه صورت گرفت تکنیک رادارهای لیزری براساس بکارگیری محدوده ی مرئی نوسانات الکترومغناطیسی پی ریزی گردید.

اسلاید 26: لیزرها امکان ایجاد پالس های نوری را در مدت زمان فوق العاده کوتاه با انرژی کافی جهت ثبت علایم منعکس از یک شی را در ایستگاه های دریافت کننده به وجود می آورند.رادارهای لیزری بخاطر کم و کوچک بودن ابعادشان مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین می توان اثرات ناشی از تداخل امواج را با به کاربردن فیلترهای مخصوص از بین برد. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 27: اندازه گیری حرکت قاره ها با استفاده از لیزردر نقشه برداری با لیزر ، با استفاده از ماهواره‌ای که در مدار زمین در حال چرخش است یا با استفاده از یک بازتابنده لیزری واقع بر سطح ماه ، از چند ایستگاه رصدهایی انجام می شود و با انجام مشاهدات دوره‌ای در دو سر خط مبنایی که در دو صفحه مجاور قبلا مشخص شده اند، می‌توان سرعت و جهت حرکت صفحه‌ها را بدست آورد. یک لیزر هلیوم نئون که به طور ممتد کار می کند برای انجام چنین کاری مناسب می باشد. طول موج لیزر یاد شده برابر 135/1 میکرون می باشد.ابتدا باریکه نور لیزری را به سمت ماهواره ای که در کره ماه قرار دارد می تاباند و این نور توسط ماهواره های بازتاب دهنده نور لیزر ( در کره ماه ) به سمت زمین بازتاب داده می شود، این کار چند روز تکرار می شود و هر روز زمان رفت و برگشت نور یادداشت میگردد اختلاف مشاهده شده در این زمان ها میزان حرکت قاره ها را می دهد.

اسلاید 28: اندازه گیری فاصلهلیزرهای گازی برای اندازه گیری دقیق از فواصل کوچک زیر میکروسکوپی تا فوق العاده بزرگ به کار می روند. چون در این روش خاصیت همگرایی وجود دارد می توان مسافت های زیادی را با دقت بسیار زیاد اندازه گیری کرد. اندازه گیری فواصل فوق العاده کوچک را می توان با استفاده از وسیله ای به نام تداخل سنج انجام داد. با این روش می توان تغییرات احتمالی سرعت نور را در جهت های مختلف نسبت به حرکت زمین در فضا اندازه گیری نمود. از مقایسه تغییرات شدت با طول موج باریکه لیزر، به وسیله تداخل سنج می توان حرکت های فوق العاده کوچک را اندازه گیری کرد.

اسلاید 29: قبل از اختراع لیزر چنین اندازه گیری هایی به دلیل محدودیت طول همدوسی چشمه های نوری محدود بود. یک لیزر تک فرکانس هلیم نئون می تواند فواصل بسیار بلندتری را با ارائه نوارهای تداخلی اندازه گیری نماید. محدودیت های علمی بیشتر مربوط به ارتعاش های ناخواسته و تغییرات جوی است، چون طول اندازه گیری شده راه نوری می باشد. طول همدوسی زیاد که شمارش نوارهای تداخلی را به هنگام حرکت M2 می دهد، نیز مشکلاتی را به همراه دارد. اولاً، بازتاب های نا خواسته از سطوح دیگر، برای مثال فصل مشترک هوا و شیشه در جلوی تقسیم کننده نور به ایجاد نوارهای تداخلی دیگر منجر می شود.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 30:

اسلاید 31: بنابراین تداخل سنج های لیزری با حداقل تعداد سطوح طراحی می شوند و قطعات اپتیکی ضخیم یا گوه شکل در نظر گرفته می شوند تا بازتاب های ثانویه را منحرف کنند تا به آشکارساز نرسد. ثانیاً لیزر یک تشدید کننده است و هر پرتوی که از تداخل سنج به لیزر باز گردد، طول موج و دامنه خروجی لیزر را مدوله می سازد.عموماً این پارامترها ناپایدارند و با موقعیت و تنظیم آینه متحرک M2 تغییر می کنند. لیزر را می توان از این بازتاب ها محافظت کرد، و بهترین کار این است که طرحی به کار بریم که هیچ نوری به لیزر باز نگردد. یکی از راه های دستیابی به این منظور این است که به جای آینه های M1 و M2 بازتاب کننده های گوشه مکعبی به کار ببریم.

اسلاید 32: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 33: پیمایشگرهای لیزری در اجرای قانون تفنگ های لیزری که سرعت تک تک وسایل نقلیه را با دقت شناسایی و اندازه می گیرند توسط پلیس برای به دام انداختن کسانی که با سرعت های غیر مجاز می رانند استفاده می شود. توسط تفنگ دوربین دار افسر پلیس باریکه لیزر تفنگ را متوجه وسایل نقلیه خاصی که مضنون به سرعت زیاد است می کنند. تفنگ لیزری هر سه هزارم ثانیه چگونگی دور شدن وسیله را محاسبه می کند. این تفنگ سپس با تقسیم تغییرات مسافت به زمان طی شده بین قرائت ها سرعت اتومبیل را پیدا می کند. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 34: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 35: طرح لکه ایطرح لکه ای نامی است که به طرح بازتابی نور لیزر بازتاب شده که از یک سطح نا صاف به دست می آید، گفته می شود. نورهایی که از نقاط مجاور که دارای بی نظمی های کوچک هستند بازتاب می شوند، می توانند تداخل انجام دهند و مناطق تاریک و روشنی را به وجود آورند. این اثرات در حقیقت وقتی که سطح به کمک یک نور لیزر غیر همدوس تحت تابش قرار گیرد ظاهر می شود. اگر یک نور لیزر کاملاً همدوس به کار رود به نظر می رسد سطوح یک طرح دندانه ای دارند. اگر سطح نسبت به ناظر حرکت کند به نظر می رسد طرح لکه ای در حال حرکت است و سرعت ظاهری این لکه ها دو برابر حرکت نسبی است.

اسلاید 36: اگر چنین حرکتی توسط آشکارساز ثبت شود ، آنگاه حرکت یک لکه عبوری روشن از دیافراگم، به یک پالس خروجی از دتکتور منجر می شود. اگر یک توری در مقابل آشکارساز نوری قرار داده شود، آنگاه به هنگام حرکت سطح الگوهای روشن تولید یکسری پالس می کنند. فرکانس این پالس ها برابر با است که فاصله بین خطوط توری و سرعت سطح است.در عمل تعداد زیادی از این لکه های روشن از توری می گذرند و هر کدام یک دسته پالس ایجاد می کنند. این فازها همگی دارای فرکانس یکسان هستند. بنابراین اندازه گیری فرکانس مرکزی بین خروجی آشکارساز نوری امکان اندازه گیری سرعت سطح را می دهد. این روش یک روش مفید برای به دست آوردن سرعت سطوحی با انواع رنگ ها و طرح و ترکیب ها می باشد.

اسلاید 37:

اسلاید 38: سیستم دیسک نوریدیسک های فشرده (CD ) و دیسک های ویدئویی فشرده( CDV) روش های جدید انقلابی برای ذخیره سازی و انتقال صدا تصویر و اطلاعات اند. در این تکنولوژی از باریکه های لیزر هم برای ثبت یا رمزگذاری اطلاعات روی دیسک های فشرده و هم جهت خواندن یا باز نواخت اطلاعات ذخیره شده استفاده می شود. در تمام سیستم های دیسک نوری مانند دیسک های ضبط صدا ، دیسک های نمایشی و دیسک های ذخیره داده ها ، ما فرض می کنیم که اطلاعات بر روی دیسک ثبت می شود و مجدداً با استفاده از نور خوانده می شود.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 39: دیسک نوری اطلاعات را روی دایره های هم مرکزی با میلیاردها دست انداز به نام رگه (پیت) رمز گذاری می کند. رگه ها توسط لیزر بر روی دیسک حک می شوند. در عمل در روی دیسک نوری، نه شیار و نه خط مداوم وجود دارد بلکه فقط علامت ها مارپیچ شکسته ای را نشان می دهند.در نتیجه بازتاب در طول مسیر با توجه به توزیع حفره ها تغیر می یابد، که بیانگر ثبت اطلاعات است.رگه های روی سی دی فقط 5/0 میکرومتر پهنا و 01/0 میکرومتر عمق دارند. رگه های ضریف توسط باریکه لیزری نازک و بسیار ظریف خوانده می شوند. این رگه ها فوق العاده کوچک هستند و می توانند شامل اطلاعات بسیار زیادی باشند.

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 43: خواندن کدهای اجسام هنگام خرید از فروشگاههاامروزه بسیاری از فرآورده ها دارای نشانه کد هم شکل فرآورده ها (UPC)هستند که روی بسته بندی آنها چاپ شده است. نشانه UPC شامل تعدادی خط سیاه با ضخامت های گوناگون است که در زمینه روشنی چاپ شده است. این نشانه عدد مشخصه ای را نیز نشان می دهد که از طرف شورای هم شکل کد سازی کد فرآورده ها به یک تولید اختصاص داده شده است.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 44: منظور از این خطوط چاپ شده این است که به فروشنده ها امکان می دهد تا موقع فروش اجناس به جای حسابرسی معمولی در صندوق پول از پوینده لیزری استفاده کنند.باریکه لیزری کد خطی UPC را موقعی که از کنار پنجره پوینده می گذرد می خواند. اطلاعات توسط آشکارساز دریافت و به کامپیوتر داده می شود. کامپیوتر بلافاصله سیگنال ها را به صندوق پول می دهد تا نام محصول و قیمت آن را چاپ کند. در عین حال کامپیوتر با استفاده از اطلاعات UPC فهرست اجناس فروخته شده را تهیه می کند.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 45: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 46: چاپ لیزریامکان استفاده از لیزرها در فرآیندهای چاپ کردن، رشد سریعی داشته اند. پارامتر کلیدی در این زمینه سرعت زیاد فرآیند کردن اطلاعات و افزایش دسترسی به رایانه های شخصی است. مزیت دیگر آن سرعت بالای چاپ و کیفیت بهتر نسبت به سایر چاپگرها می باشد.اساس همه چاپگرهای لیزری یک غلتک استوانه ای چرخنده با سطح حساس به نور است. یک لایه نازک سولفید کادمیم به ضخامت چند ده میکرون بر روی ماده آلومینیم و یک لایه محافظ دی الکتریک شفاف بر روی آن قرار داده شده است.

اسلاید 47:

اسلاید 48: معمولی ترین سیستم پرو جاروب کننده استفاده از لیزر هلیم - نئون ، یک مدولاتور و منشور چند وجهی دوران کننده است. دلیل استفاده از لیزر هلیم – نئون این است که مواد حساسگر نور به خروجی این لیزر حساس اند و همچنین برای کیفیت عالی پرتو که معمولاً ضروری است و فقط به یک عدسی برای مستمر کردن پرتو و ایجاد تک لکه احتیاج است.اما نمی توان آن را با سرعت بالای مورد نیاز به طور داخلی مدوله نمود و از این رو مدولاسیون خارجی مورد نیاز است.لیزر هلیم – نئون عکس اصلی را جاروب می کند حساسگر نوری تابش بازتاب شده را جمع می کند و سیگنال مدوله شده لیزر نیز برای صفحات حساس به نور ماورا بنفش کهبعداً ظاهر می شوند به کار می رود. www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 49: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 50: لیزر در عکاسی لیزر ها شکلی محسور کننده از عکاسی به نام تمام نگاری را امکان پذیر ساخته اند. تمام نگارعکس یک شی را به طور کامل و در سه بعد ثبت می کند. در اوایل دهه 1960 Emmet Laith و Juris Opatink توانستند نور روشن و همدوس باریکه های لیزر را به کار گیرند. آنها به جای اینکه تمام نور را از فیلم بگذرانند، باریکه لیزری را متوجه یک آینه تقسیم کننده باریکه کردند.

اسلاید 51: بخشی از باریکه قبل از اینکه به طرف فیلم بازتابیده شود به طور مستقیم به طرف شی حرکت می کند. بخش دوم باریکه بدون اینکه از شی برگردد از آینه دیگری به طرف فیلم بازتابیده می شود. بار یکه مرجع به طور مستقیم از لیزر به طرف فیلم تمام نگاری حرکت می کند. باریکه شیئی از همه سطح ها و قسمت های شی بازتاب می کند. وقتی که باریکه شیئی به صفحه تمام نگار رسید، گستره ای از تأخیرهای فاز را به شکل نقش تداخلی روی صفحه ثبت می کند.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 52: برای مشاهده تصویر تمام نگاری شی، باریکه لیزر را به نقش تداخلی روی تمام نگار می تابانیم. نقش تداخلی امواج باریکه لیزر را وا می دارد تا تصویر سه بعدی شی را بازسازی کند. در حالی که عکس دو بعدی از تمام زاویه ها یکسان دیده می شود.با تغییر دادن حالت صفحه تمام نگار ناظر قادر خواهد بود که برخی از جزئیات تصویر را که مخفی بوده اند تماشا کند.بر روی صفحه تمام نگار می توان چندین تصویر را ضبط نمود و هیچ یک از این تصاویر هنگام ظهور با تصویر دیگر تداخل پیدا نمی کند.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 53: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 54: www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 55: تفاوت لیزر گازی با لیزر جامد: استفاده از گازها به عنوان ماده فعال لیزری تفاوت جالبی با جامدات دارد. به دلیل آنکه جمعیت معکوسی که می‌توان در گازها بدست آورد، خیلی کمتر از جامدات است، یک میله Nd-YAG تقریبا 6X1025 اتمNd در هر مترمکعب دارد، ولی در لیزر He_Ne فقط 21 10 اتم Ne در هر مترمکعب وجود دارد. بنابراین انتظار داریم که لیزرهای گازی پرقدرت خیلی حجیم و بزرگ باشند. از سوی دیگر، گازها بسیار یکنواخت‌تر و همگن‌تر از جامدات هستند و می‌توان برای خنک کردن و دوباره پر کردن آنها را در یک مدار بسته به حرکت در آورد.www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 56: لیزر و کاربردهای آن : ترجمه جواد مددی، انتشارات میر (گوتنبرگ)، چاپ اول، پاییز 1361.الکترونیک لیزر/ جوزف تامس وردین: ترجمه دکتر محمد کاظم مروج فرشی / دکتر حسین گل نبی، تهران ،انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، چاپ اول، 1382.الکترونیک نوری/ جی. واتسون: ترجمه دکتر محمود صیفوری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران،چاپ اول،1378 .لیزر اصول و کاربردها/ جی. ویلسون، جی.ف.هاوکز: ترجمه دکتر عباس بهجت: انتشارات دانشگاه یزد، چاپ اول،1381 .منابع www.maghalehaa.blogfa.com

اسلاید 57: www.maghalehaa.blogfa.com

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید