صفحه 1:
صفحه 2:
ماخ یس 00 ظ
۱
50 the
ها قریس پرناهه دیزی کی
صفحه 3:
صفحه 4:
4
BCG Matrix
Sar Question
ماتریس گروه مشاوران بوستون CG):
بخش ها یا واحد های مستقل با مراکز سود یک سازمان چیزی را به وجود
مى اورند که آن را مجموعه دارایی های شرکت می نامند.اگر چه بخش های
یک شرکت در صنایع مختلف به رقابت می پردازند اغلب باید برای هر یک از
این بخش ها یک استراتژی جداگانه ارائه کرد .ماتریس گروه مشاوران بوستون و مانریس ارزیابی داخلی و خارجی به
گونه ای طرح ریزی شده اند که به ساازمان هایی که دارای بخش های متعدد می باشند این امکان را میدهتد تا
استراتژی های گوناگونی را تدوین نمایند.
فا + مورت نمودار رسم می شود ومی تواند سهمرنب ب ۰ ۱ ۰ ۳
© ۳ ye )
۱
صفحه 5:
مب 5
ماتریس 866
إإين فاتريس امكان ميدهد كه از طریق بررسی سهم نسبی بازار شرکت و نرخ رشد
صنعت هر یک از بخش ها(نسبت به سایر پخش ها)مجموعه دارایی های متنوع را اداره
نماید .مقصود از سهم نسبی نسبی بازار نسبت سهم بازار یک بخش در یک صنعت
خاص به سهم بازاری است که بزرگترین شرکت رقیب در همان صنعت داردمثال:
سهم نسبی بازار شرکت میلرلیت در ۱۹۹۶عبارت است از
بر روی محور 6اها از ماتریس گروه مشاوران بستن وضع سهم نسبی بازار نشان داده
می شود .معمولا عدد۵۰/۰ بر روی محور 26ها نشان دهنده نقطه وسط و نمایانگر یک بخش است که دارای نیمی از سهم بازار شرکت پیشرو در
صنعت مورد نظر می باشد.
سهم نسبی بازار. از تقسیم سهم بازار شما بر سهم بازار بزرگترین رقیبتان در صنعت به دست میآید
محور ها نمایانگر نرخ رشد صنعت از نظر فروش است و بر حسب در صد نشان داده میشود.درصد نرخ رشد بر روی محور ها می تواند بين
۲۰ تا ۲۰+باشد و عدد صفر در وسط قرار میگیرد عدد میانی است معمولا بر روی محور6ها و محور ۷ هااز این اعداد استفاده میکند ولی در
سازمان هاى خاص مى توان از مقادیر عددی دیگری هم استفادهکرد.
1 بزاری که در آن محصول فروخته زبى شود. بوببرعت رشد میکند؟ به آرامی رشد مى كند؟ يا اصلاً رشد نمیکند؟
wy aN /
صفحه 6:
این ماتریس همانگونه که گفته شد:به ضورت نمودار است کهدارای ۴ بحش است
علامت پرسش.ستاره.سگ. گاو شیرده
سرمت رشد بازر
صفحه 7:
= رس
9 اس تاره ها؛ سهم بازار بالاء رشد بازار بالا متا
ع ند FIR
* ستارهها هم سهم بازارشان بالاست و هم در بازاری با رشد بالا قرار دارند؛ مخصولاتى كه در اين ربع قرار
گرفتهانده ارزش بالایی دارند زیرا سرمایهگذاری روی این محصولات به خاطر رشد بالای بازار و محبوبیتی که
دارند همچنان سود آینده شما را تضمین میکنند.
* نمایانگر بهترین فرصت های بلند مدتی هستند که موجب رشد و سود آوری شرکت مادر میشوند
صفحه 8:
2 رس
مس
شیرده؛ سهم بازار بللا رشد کم بازار 7
* دارای سهم نسبی بازار نسبتا زیادی هستند ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقاب
دازند از آن جهت آن ها را کاو شیرده مینامند که می توانند وجوه نقد مازاد بر بر نیاز خود را نامین
نمایند.
* این محصولات سهم بازار بالایی دارند سود و درآمد بسیار خوبی را تولید میکنند ولی در بازاری قرار دارند که
رشد کمی دارد. دقت داشته باشید که به دلیل سهم بالای بازار اين نوع محصولات. اگر فروش آنها سودآور
باشد میتوانند فعالیتهای دیگر شرکت را از نظر مالی تامین کنند. ولی نیازی نیست که در آنها
لب سرمایه گذاری جدیدی صورت بگیرد؛ بهاینعلت که نرخ رشد صنعت پایین است و ممکن است دیگر از
ار جدید بازگشت رت نداشته باشند.
wy ۳
صفحه 9:
سهم نسبی بازار اندکی دارند و در صنعتی به رقابت میپردازند که آهنگ رشد بسیار کندی داردو یا هیچ
رشدی نذارند در مجموع دارایی های شرکت نان سگ می باشد به سبب ضعف داخلی و خارجی که این
واحد ها دارندباید آنها را منحل نمود از حجم فعالیت های آنان کاست یا با کاهش دادن هزینه ها بخش
هایی از آنان را به فروش و رساند
إن * این محصولات معمولاً سودآور نیستند و همان سهم بازارشان را هم بهسختی حفظ میکنند.
بت مت
۸ = 7
صفحه 10:
_ِ علامت سوال؛ سهم بازار پایین. رشد بالای بازار 3
TS
j}
واحد هلیی که در خلنه یک قرار میگیرند در وضعی هستند که سهم نسبی بازار نها اندک است ولی در صنعتی که رشد بسیار
بالایی دارد به رقلبت میپردازند .معمولا لین شرکت ها نیاز بسیار شدیدی به پول دارند و توان آنها در تهیه پول نقد اندک است
enema واه ها با شرکت ها را علامت پرسش می نامند که شرکت مادر باید در انن باره مه > EW es
اجرای استراتزی ها تمرکزباید در صدد تقویت آنها بر آید یا اينکه تصمیم به فروش بگیرد.
9 سهم بازار لین محصولات در حال حاضر پایین است؛ اما با توجه به رشد بالای بازار, با استراتژیهای مناسب و سرمایه گذاری»
ای ولا Sean fas alee گاو شیرده با حتی ستاره شوند. اماجه همان نسبت احتمال ارد كه يا يك Peppy
اشتباه سقوط کنند و سرمایه شما را به ار دچند. بغابراین آینده مشخصی ندارند.
۷ زر —
صفحه 11:
4
ماتریس بوستون برای
کات ابل
سهم نسبی بازار
سرعت رشد بازار
صفحه 12:
VY
SZ =
سا °
ماتریس گروه مشاوران بوستون درواقع مبتنی بر چرخه عمر محصول است. ~
uo
مطمنئناً حالا دسته بندی محصولات برایتان راحت تر میشود
اقول بلوغ ae, معرقی
eS
صفحه 13:
فایده اصلی ماتریس گروه مشاوران بوستون این است
که باعث می شود شرکت مادر به واحد هلیی که گاو شیرده هستند توجه نملید وبه نیازهای واحد
cle گوناگون پی ببرد
با گذشت زمان لین تقسیم بندی ها تغییر میکند سگ هابه صورت علامت سوال در می آیند علامت
ال تبدیل به ستاره و ستاره تبدیل به گاو های شیرده و گاوهای شیرده بصورت سگ در می آید
a امكان دار اين اتفاق بيافتد
صفحه 14:
| ZF
بعد از دستهبندی محصولات چه کنیم؟" مت
YY
ستاره ها را به گاو شیرده تبدیل کنید
محصولات دستهبندی شده در علامت ستاره. در بهترین حالت ممکن باید به دسته بندی گاو شیرده صعود کنند.
یک ستاره زمانی به گاو شیرده تبدیل میشود که فروشش افزایش بیابد؛ البته تصمیمهای اشتباه باعث می شود
یک ستاره مستقیماً به سگ تبدیل شود.
استراتژیهای توصیهای برای ستاره:
* یکپارچگی تیم فروش این دسته
ن) * افزايش نفوذ در بازار
مت * توسعه بازار
٠ وتوشفنامحصول لا مد ۲
صفحه 15:
= رس
براى علامت سوالها احتياط به خرج دهيد 3 wee
لأ
آنجايى كه اين محضولات آینده مشخصی ندارند. نیازمند سرمایهگذاریهای عظیم برای ثبت ويا حفظ
سهمشان در بازار هستند و متأسفانه معلوم نيست كه آنها ارزش اين ريسك را دارند يا نه.
۲ »وال قابلیت تبدیل شدین به ستارهها و در نهایت گاو شیرده را دارنده اما ميتوانند به مگها 1
تبدیل شده و یا حتی خروج از ماتریس (پایان کار یک محصول و شکست کامل) را تجربه کنند. به همین خاطره
قبل از تصمیمگیری در مورد سرمایه گذاری در اين دسته, به خوبی جوانب مختلف بازار و محصول را بررسی
کنید.
9
استراتژی توصیهای برای علامت سوال:
و محصول اصتراتزيزت:
7 زو بهترین ره 2
7 =
صفحه 16:
یه
9 ست
مواظب كاوهاى شيرده باشید
كاوهاى شيرده بايد موقعيت بازار قوىشان را حفظ كرده و از سهمشان در اين بازار دفاع كنند. همچنین از درآمدهای گاو شیرده هم
مىتوان براى حمايت از سایر تجارتهای همان کمپانی استفاده کرد.
ای رای کاوشیردهد
صفحه 17:
= رس /
JF 7
لت سىهاى 566 باوفا نيستند 0
به دليل سهم بايين بازارء اين محصولات معمولاً با زيانهاى زيادى مواجداند و بهندرت (در صورت وجود درآمد)
ارزش سرمايهكذارى در بازار را دارند.
بنابراین. تعداد سكهاى شركت بايد تا جاى ممكن كم و اندك باشد. وظيفه مديريت شركت در قبال آنها اين
است که محصولات را زير نظر بكيرد و اكر مخصولى فروش خاصى ندارد آن را حذف كند تا باعث كاهش تمرکز
روى ديكر محصولات شركت نشود.
استراتژیهای توصیه ای برای سگ:
a رات حلافانه و با بیمهرهعازی آن و افجلال زیرمجموعه سگ
5 4
۸ 7 7
صفحه 18:
80 مزایای ماتریس a
* آسان و کاربردی:فرصتها و خطرهای پیشرو را نشان دهد.
* همه تخم مرغهایتان را در یک سبد نگذاربد:فکر کنید و ببینید که چگونه منابع محدود خود را به
محصولات اختصاص دهید تا سودتان در دراز مدت به حداکثر برسد.
* ماتریس 80262 به شما کمک میکند تا در کوتاه ترين زمان. بهترین فرصتهای سرمایه گذاری را
بت شناسایی کرده و از آنها برای افزایش سود و درآمد شرکت استفاده کنید.
9
g ) لب
صفحه 19:
we 1 866 محدودیتهای
* تنها از دو بعد سهم بازار نسبی و نرخ رشد بازار استفاده میکند. مطمئناً اينها تنها شاخصهاى
سودآوری. جذب خریدار و موفقیت نيستند.
* سهم بازار مشخص نمیکند که یک محصول چقدر در آمدزایی میکند. بهعنوان مثال» سگها میتوانند به
ب مزیت رقابتی کسبوکار و یا دیگر محصولات کمک کنند و سودآور باشند یا مثلا ستارگان میتوانند از
سهم بازار و رشد بالایی برخوردار باشند اما در یک صنعت که حاشیه سودش بسیار پایین است. سود زیادی
نداشته باشند.
J * عوامل محیطی مثل ظهور فناوریهای جدید یا تغیبرات احتمالی در قوانین مالیاتی و دیگر موارد خارجی را
> نظر نمی گیرد. g
ww 4 ۸
صفحه 20:
ماتريس داخلی و خارجی(۱۴)) 0 سنا
ماتریس عوامل داخلی و خارجی یکی از پرکاربرد ترین تکنیک های تحلیل استراتژی برای تحلیل استراتژی مواجهه با محصولات و
خدمات است که در اغلب تحلیل های سنتی مدیریت استراتژیک به کار میرود .
تکنیک بر مبنای نتایج تحلیل داخلی با روش 5۷۷6۲ انجام میشود که استراتژی موجه با محصولات و خدمات در هر یک از
هاف شركت را بر إساس جمع نمره تهايى عوامل داخلى (محور افقي) و جمع تمر عوامل خارجي( مجور فمودى )متتس و0 كد
بس براى توسعه این ماتریس ابتدا لازم است نقاط ضعف و قوت داخلی تهدیدها و فرصت های محیطی شناسایی و وضعی و سپس
> امتیازدهی کرد طی نتیجه امتیاز کلهر بخش در محورهای ماتریس قرار میگیرد
تا
“Ww Y SA /
صفحه 21:
ماتريس عوامل داخلى و خارجى به سه ناحيه تقسيم بندى شده است: ىت سنا
با ©
ناحیه اول مربوط به استراتژی رشد و ساخت است (بخش هایی که در خانه های ۱و ۲و ۴قرار میگیرند» نا
که شامل وضعیت است که سازمان برای یک محصول یا خدمت خاص از قابلیت های استراتای قوت ها و فرصت های
اتژی رشد و ساخت و پیش میگیرد
محیطی بالا برخوردار است در این حال سازمان
به گونه ای که با تقویت نقاط قوت و بهرهبرداری از حداکثری از فرصتهای محیطی و تقویت تأثیرگذاری آنها به بازدهی
و (تغار دست می بابد. این استراتزی کلان که به روش و ساخت نامگذاری شده است شامل
* استراتژی های رسوخ در بازار
ن * توسعه بازار
رس * توسعه محصول و
1 * نیز ایجاد ادغام های مود رو لاو
صفحه 22:
= مت
لس" ناحیه دوم مربوط به وضعیتی است (واحد هایی از سازمان که در خانه های ۳و۵ و ۷قرار دارند.)
که در آن یکی از مشخصههای نمره نهایی عوامل خارجی یا داخلی ضعیف ارزیابی شدن يا هر دو در سطح
موس وید
بنگاهها در این حالت باید استراتژی مبنی بر نگه داشته وضعیت موجود را هدف گذاری کنند زیرا به کار بردن
استراتژی های رشد در این وضعیت از ریسک پذیری زیادی برخوردار است
استراتژی های نگهداشت وضع موجود شامل
* توسعه محصول به صورت همگون و غیر همگون
* و رسوخ در بازار خواهد بود
صفحه 23:
= مت
2 2
5
ناحيه سوم مربوط به وضعيت از محصول و خدمات است (براى واحد هاى كه در خانه هاى ع و 398 قراردارند.)
كه در آن بنكاه هاى اقتصادى از قابليت سازمانى مناسب برخوردار نيستند و ويزكىهاى محيطى نيز شرايط مساعدى را
برای آن رقم میزند
در این حالت استراتژی مناسب با مواجهه با آن محصول یا خدمت برداشت و رها کردن آن ها خواهد بود
صفحه 24:
7 مسا
ماتریس داخلی و خارجی(])
ماتريس داخلی و خارجی بخش های مختلف سازمان را در ٩ خانه قرار میدهند.
این ماتریس با ماتریس گروه مشاوران بستن مشابه است زیرا در هر دو ماتریس واحدهای مختلف سازمان
سورت نمودار آراکه ی کنند
به همین جهت هر دو ماتریس را مجموعه دارایی های سازمان مینامند.
همچنین اندازه بزرگی هر دایره نشان دهنده درصد فروش هر واحد و بخش های هاشور زده نان دهنده
سود هر واحد به کل سازمان در هر دو ماتریس داخلی و خارجی و ماتریس گروه مشاوران بستن است.
Wy oY مس
صفحه 25:
9 0-0
نزاوت دو ماتریسی: 7
این دو ماتریس تفاوت های عمده ای نیز دارند نخست «محور ها متفاوت هستند .
همچنین ماتریس داخلی و خارجی در مقایسه با ماتریس گروه مشاوران بستن به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.
گذشته از این کارایی استراتژیک این ماتریس ها متفاوت است.
به این دلیل ها در موسساتی که دارای بخش های متعدد می باشند استراتژیست ها به هنگام تدوین استراتژی های مختلة
هر دوماتریس را تهیه میکنند
ماتریس* ابر اساس دو یعد اصلی قرار دارداجمع نمره های نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی که بر روی محور 6ها نشان
داده میشود و جمع نمره های نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی بر روی محور ها نوشته ميشود.
حع نمره های نهایی بر روی محور 6(ها از ۰/۱ الی ۹۹/۱بیانگر ضعف داخلی سازمان است .نمره های ۰/۲الی ۹۹/۲نشان
۰ 5 2ك در وض متوسط قرار دارفا ونمره هایی, ۰/۳ نا ۴/+ببانگر قوث شرکت لست .
ر 4- لها نما د
صفحه 26:
پرداشت محصول يا رها
برداشت محصول يا رها
حفتد و نگهداری
foo
کردن؟
رشد و ساخت
حفند و تگهداری
برداشت محصول با رها
عردن؟
رشد و ساخت
رشد و ساخت
حغك و تكهدارى
مج 6۳۲ كر ويم
صفحه 27:
در این ماتریس سازمان هایی موفق هستند که دارابی های خود را در واحد
هایی سرمایه گذاری میکنند که در خانه شماره | قرار میکیرند
صفحه 28:
ماتریس استراتژی اصلی:
برای تدوین استراتژی اصلی:
برای تدوین استراتژی علاوه بر ماتریس تهدیدات.فرصت هانقاط قوت و ضعفماتریس ارزیلبی موقعیت و اقدام استراتژیک
ماتریس گروه مشاوران بستن,و ماتریس داخلی و خارجی از ماتریس استراتژی های اصلی هم استفاده می گردد.
هر شرکت یا سازمانی در هر وضعی که باشد در یکی از خلنه های متعلق به ماتریس استراتژی قرار میگیرد. ماتریس لستراتژی
هاى اصلى بر يايه دو بُعد قرار دارد.
موضع رقابتى
بر
مانریس استراتوی های اصلی بر پایه دو بعد قرار دازد:موضع رقابتی و رشد بازار
SA ىأ م
صفحه 29:
برای هر یک از خانه های این ماتریس یک نوع استراتژی مناسب است :
سازمانهایی که در خلنه ۱ از ماتریس استراتژی اصلی قرار گیرند در وضعیتی بسیار عللی به سر میبرند و
مناسبترین استراتژیها برای آنهاه رسوخ و توسعه بازار کنونی و نیز توسعه محصول است. اگر سازمان
دارای منلبع زیاد باشد بهتر است از استراتژی یکپارچگی عمودی به بالا و پائین و افقی بهره بگیرد و در
صورتی که خود را متعهد به تولید عرضه یک محصول به فرد میدلند تنوع همگان میتواند خطرات
ناشی از آن را کاهش دهد.
سازمانهای قرار كرقته در خانه ؟ بايد ارزيابى مجددى از بازار داشته باشند زيرا اكرجه بازار رو به رشد است
اما آنها توان رقابت كمترى دارند و بايد علت لن را بررسى كنند. به دليل رشد سريع بازار اولين كام
استفاده از استراتژی تمرکز است. توجه بر یکپارچگی افقی و یا فروش بخشهایی از سازمان یا حتی منحل
کردن آن باید در دستور کار باشد.
صفحه 30:
مب رس
سازمانهایی که در خلنه ۳ قرار میگیرند در صنعتی فعالیت دارند که رشد کمتری داشته و از نظر رقابتی ws
وضع مطلییی ندارند لذا بلید با تغییرات اساسی از نابودی رهلیی يابند. کاهش داراییها و هزینهها نخستین گام
است و راه دیگر خارج ساختن منابع از فعالیتهای کنونی و انتقال آن به حوزههای دیگر است. ee
Y
سازمانهای مستقر در خانه ۴ از نظر رقابتی وضعیتی مناسب دارند اما صنعتی که در آن فعالند رشد کمتری
دارد. این شرکتها از توان لازم برخوردارند لذا میتوانند از استراتفیهای متنوع همگون» ناهمگون و افقی
استفاده کردم و يا استراتوی مشارکت را برگزینند.
همانطوری که ملاحظه میشود چهارچوب لین مدل شبیه مدلهای 963 و ع3) است اما کاستیهای آنان را
رم تا حدی رفع کرده است. نکته حلئز اهمیت اينکه استراتژیهای نام برده شده در این مدل مربوط به سط
سازمانی است و در استراتژی های کسب و کار و وظیفهای کاربرد ندارند. اگر سازمانی براساس این مدل
SY استراتژیهای کلان خود را طراحی کرد برای تدوین استراتژیهای سطوح کسب و کار و وظیفهای باید از مدل
~~
های دیگیاستفاده کند. Y
ای دیگیا ° لب
صفحه 31:
ماتریس استراتژی اصلی
pe eso توسعه بازار
1 ۱ 3
سيد = رسوخ در بازار زياد
ates poe — 3 ل
ارچ ae
کب فقي يكپارچگي افقي
قوی موقعیت رقابتی ضعیف
رشد بازار