صفحه 1:
صفحه 2:
های القایی سه فاز
صفحه 3:
صفحه 4:
اولین موتور القایی ساخته شده توسط تسلا در سال ۱۸۸۷ - این موتور از نوع دو
فاز است.وی از این موتور برای اثبات عملی ایده خود استفاده نمود. استفاده
همزمان ترانسفورماتور نیز منجر به رواج روز افزون شبکه های قدرت جریان
متناوب گردید.
صفحه 5:
۱ >| = ae
۳ . placa
صفحه 6:
~~ www.abyaran.com
صفحه 7:
ساختملن موتور های القایی
به طور کلی هر ماشین القایی از دو بخش استاتور و رتور تشکیل شده است. استاتور بخش ثابت و رتور بخش متح رک ماشین می باشد..
رتور
صفحه 8:
صفحه 9:
هسنه استانور میم پيچي شده
ay 0 أسنانور 7 ۳
قرار دادن چندپن ورق و تشکیل هسته
a yy Sy
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
در عمل سیم پیچ های سه فاز استاتور ماشین القایی احتیاج به حداقل 1 شیار مطابق شکل دارند. سیم
پیچ ها به گونه ای جاسازی. می شوند که هر سیم پیچ با دیگری ۱۲۰ درجه اختلاف فاز مکانی داشته
باشد. در این شکل سه دسته سیم بيج با حروف (“ع» ,“19 ,237) مشخص شده اند. در ماشين هاىه
القابى صنعتى شيارهاى استاتور بيشتر از اين تعداد مى باشند.
صفحه 13:
7 را به داخل جعبه ترمینال می
صفحه 14:
صفحه 15:
رتور قفسی
این نوع رتور از تعدادی میله های مسی یا آلومینیومی مطابق شکل تشکیل شده است
كه آنها را در داخل شیارهای ورقه مغناطیسی رتور تعبیه کرده اند. سپس این میله
اظا ات
, شده اند.
۹
صفحه 16:
صفحه 17:
اال ) مت
صفحه 18:
بر روی اين نوع رتور سه دسته سیم پیج با اختلاف مکانی ۱۳۰ درجه مانند
استاتور ماشین القایی سه فاز با همان تعداد قطب پیچیده می شوند. اين سیم
ee ero tes a oa ee) oe
.دیده می شود
صفحه 19:
جایگذاری se سيم بندى اكور مو تور القایی سه فاز
صفحه 20:
صفحه 21:
پلاکت یکت موتور القایی سه فاز ۲/۲ کیلو وات ء قطبی
ف = 7 ~
أعكمنام ععوبرم
INDUCTION moron © HITACHI
TYPE = EFOUP
2.2kw 4۴ FORM K
۲71-936 HITACHI RATING CONT.
VOLTS 200 200 220 INSULATION E
HERTZ 50 60 60 . 40°C
RPM 1430 1720 0 JP22
6206uU
6206UU
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
ی از ژنراتور القایی سه فاز با روتور سیم پیچی شده از نوع
— استفاده شده است
Nacelle
صفحه 27:
راه اندازی موتورهای القایی
صفحه 28:
در لحظه راهاندازی به
يان ere sao ee
ز حد جريان در موتور از
صفحه 29:
در راه اندازی نرم از تجهیزات الکترونیک قدرت نظیر تریستور و مدارهای کنترل استفاده شده است.
وظیفه المان های الکترونیک قدرت و مدارات کنترلی تنظیم ولتاژ مناسب جهت راه اندازی موتور
است. به طوری که در زمان راه اندازی جریان راه اندازی کاهش یابد
در این روش ابتدا موتور با ولتاژ کم راه اندازی می شود سپس به طور هم زمان جریان موتور نیز توسط
المان های الکترونیک قدرت کنترل می شود و افزایش ولتاژ به گونه ای است که جریان راه
اندازی به آرامی به جریان نامی برسد. افزایش ولتاژ ورودی موتور به صورت تدریجی تا ولتاژ نامی
ادامه می یابد. در نتیجه گشتاور خروجی موتور نیز به تدریج اضافه می شود. بدین ترتیب از ایجاد
ضریه ( شوک ) های مکانیکی در زمان راه اندازی جلوگیری می گردد. یعنی در زمان راهاندازی
مقدار گشتاور به اندازه ای است که تنها بر نیروی اصطکاک و ایستایی موتور غلبه می کنده به
همین دلیل به آن راه اندازی نرم گفته می شود
در اين روش جریان راه اندازى حدوداً بين ٠ تا ه برابر جريان نامى | ست . استفاده از راه انداز نرم
باعث افزايش طول عمر موتور می شودء شايد تنها عيب آن كران تر بودن آن نسبت به ديكر روش
هاى راه اندازى است. البته با افزايش توليد و فراكير شدن تجهيزات الكترونيكك قدرت به نظر مى
رسد در آينده نزديكك قيمت آن به طور قابل توجهى كاهش يابد
يكى از مزاياى اين روش امكان تنظيم دقيق كشتاور موردنياز در هرلحظه است كه هزينه هاى تعمير و
نگهداری تجهیزات مکانیکی را كاهش مى دهد
صفحه 30:
با توجه به اینکه تنها در موتور روتور سیم پیچی امکان دسترسی به مدار
روتور وجود دارد. این روش راه اندازی فقط در این موتورها قابل
استفاده است
برای کاهش جریان راه اندازی موتور در این روش با استفاده از یکت
مقاومت اهمی متغیر سه فاز و اتصال آن از طریق ربنگ ها به مدار
روتور مقاومت اهمی مدار روتور را افزايش می دهند. درواقع
افزايش مقاومت اهمی مدار رو تور باعث افزایش امپدانس مدار رو تور
و به دنبال آن کاهش جریان و افزايش ضریب قدرت مدار روتور می
شود. از طرفی با کاهش جریان مدار روتور. میدان مغناطیسی حاصل
از آن ضعیف تر می گردد. یکی از مزیت های این روش راه اندازی؛
افزایش کشتاور راه اندازی همراه با کاهش جریان آن است. اندازه
گشتاور راه اندازی به مقدار مقاومت اضافه شده به مدار روتور وابسته
انست
صفحه 31:
۳
Pale conectare
\
Perit colectoare
Pinion bendix (carbuni)
Rotorul (bobina)
صفحه 32:
تقدیم به استاد محترم
سر کار خانم مهندس عبادیان
صفحه 33:
تهیّه کننده : پروین آمو زگار
يلقل