صفحه 1:
مبانى بازى سازى
جلسه اول
صفحه 2:
هدف از این دوره
مقدمات طراحى بازى
آشنايى با اعضاى تيم بازى سازى
| 1
بازی ها (معرفی کلی انواع سبکها)
شناختن مخاطب (انتظارات مخاطب)
آناتوم طراحى بازى
oe nee 1۱ سيستمهاء بالانس كردن و...)
۱
0 لت 20
صفحه 3:
هدف از این دوره
هنری
۱
واسط کاربری
صدا
فنی
شنایی با اصطلاحات فنی
طراحى فتى
ference
rd ete ere lol
آشنايى با متدولوزى هاى ساخت بازى
صفحه 4:
تعاريف آكادميك:
راجر کالویس: فعالیتی که داوطلبانه باشد. جدی نباشد ل ا 1م
قوانین مختلفی بر آن حکمفرما باشنده باورپذیر باشد
يوهان هوزينكا: فعاليت آزاد» خارج از زندكَى روزمره
Be eee ا eo}
شمارش دارد. نتایج مختلف ارزشهای مختلف دارند. بازی کن سعی می کند تا
نتیجه را تحت تاثیر قرار بدهد. بازیکن به تیجی بازی وابستگی دارد و
19 Cer HES ees eee
صفحه 5:
rer ete ge)
تعاريف بازى سازان:
بین بازی کنها |۱9 ee SRS ES) bee se
IVOes Pe ا R OTD SES Ne OOCYTE ا
0 ا on pee eS ا ا
en Ces ad
۱۳ ieee ances oe ا
ESUCHE-S) er we}
کتی سالن و ارییک زیمرمان: بازی, سیستمی است که در آن بازی کنندهها در را
مجازی در گیر میشوند که توسط قوانین Sees تعریف شده و نتیجهی قابل شمارشی دارد
ا 0
صفحه 6:
تعريفها و مفاهيم
ke eats in | ۱۳ یک دنبای مجازی و تزاعی
ا 320
3
یک سیستم جزا و پاداش می
صفحه 7:
بخشهای یک تیم بازیسازی
گروه طراحی بازی
۹
۳
۱0 e aeRO C ek pee NTS Ce Open N aIpE ROS |e enon)
ero ttre Tey cee eos TS Renta sie rien tas Tes ie entra
شبکه اسرور یا کلاینت)
كروه هثرى
600 ا ا ل ا eae B1)
ان
گروه صداگذاری
Tee a) كن
گروه مدیریت
و
ا ل
5300007
م
بندی؛ روابط عمومی» چاپ راهنماها)
صفحه 8:
ايدههاى بازى از كجا مىآيند؟
كيم بلى
(صحبت با دوستان» توفان فكرى)
ابزار افناوری
(ساختن ماد آزمایش با ویرایشگرها و ابزارهای در دسترس)
داستان
(نوشتن داستان و خلی یک دنا استفاده از داستان های آماده)
|
| ne arses iy
صفحه 9:
ایدهها را چگونه بپرورانیم؟
heer! ا
شخصیت قلبل بازی کیست؟
شخصيت اول بازى جه كار مى كند؟
SN ol re CE) |
ديكر موجودات ساكن اين محيط كه يا جه هستند؟
داستان بازى جيست؟
صفحه 10:
ایدهها را چگونه بپرورانیم؟
۱ eats) ern where Era MCs SNe ا Neel
Se eRe Se ane Ord ا ell
eee oS ec meres Teen auc
براى ساخت اين بازى جه ابزارى نياز داريد؟
آيا يس از نوشتن ايده و تكميل آن هنوز دوست داريد آن را بسازيد؟
صفحه 11:
۳
برای جلسه ی بعد یک ایدمی جدید برای یک بازی در هر
Gor ا ا ا ree ge ee 00
بازیهای تکراری باشد.
ا ۷
صفحه 12:
rr Bere)
aes neo) ل د اه
رت
اه
صفحه 13:
شناخت سبكها به جه كار مى آيد؟
لي ل ا ا ال 0 0 0
دارد که با رعایت آن استانداردها محصول از کیفیت تضمین شدهای برخوردار
ieee ا
*۴برای شکستن هر قانونی باید آنرا کاملا شناخت! تمام نقاشان آبستره تسلط
|
* يرفروشترين و محبوبترين بازىهاى هر سال مانند .1010137 01 0811©
Uncharted. Legend of Zelda , غيره دليل موفقيتشان
ا ioe TOCSY LE Ren eee Orne
صفحه 14:
انواع سبکها
* Action
* Strategy
* Role Playing
* Sports
۰ صماعلبصنه مامنطع۷
* Construction and Management
* Adventure
* Online
* Other (Artificial Life, Puzzle...)
صفحه 15:
اکشن (حادثهای)
Bee Te Ser SE REST ا cA ES
LD cae eer re SPIE CLT NaS SETS
به چالش می کشند.
(Shooter) cjluhs caus you * 5 + ل 0ل
Eye
صفحه 16:
زیرسبکهای اکشن
* Shooter
~ 2D Shooter
- 3D Shooter
* First Person Shooter
* Third Person Shooter
* Rail Shooter
* Tectical Shooter
م5001 مجعم ٠
صفحه 17:
زیرسبکهای اکشن
* Non Shooter
- Fighting
و
~ Rhythmic
~ Fast Puzzle
- Action Adventure
~ Hack ‘n Slash
صفحه 18:
eS 3
ل ا ا ل
ا ل ا ل ا ا ل لت
ee
به دو دستدى انوبتى) (8856©0 1152) و همزمان وت دا تقسيم میشوند.
صفحه 19:
نقش آفرینی
* بازىهاى نقش آفرينى يا 213371526 8016 از بازىهاى كاغذ و قلمى به دنياى
بازیهای رایانهای راه پیدا کردهاند.
در بازیهای نقش آفرینی ساخت و ارتقای کاراکتر برعهدمی بازی کننده است و
توانايبىهاى كاراكتر در طول بازى افزايش بيدا مى كند.
صفحه 20:
fe SST
Ee ve Dies cr endl ee Seu e NE SSD .
رار غيرواقع كرايانه: ل 0
صفحه 21:
شبیهسازی وسایل نقلیه
واكك واد ۲ a
فيزيك واقعی دارند و سازندهها bap bel
4 سعی می کنند تا جا ن باز 0
1 7 ى ممكن بازى للك
ل ل
وسایل نقلیهی شبیهسازی شده در باز ل
زی شده در بازی در دنیای واقعی هم هستند.
صفحه 22:
ی ات
۴ هدف بازی کنندمی این بازیها کشتن و شکست دشمن نیست. هدف ساختن و
نظارت بر فرآیندهای ساخت و ساز است.
* بازىهاى مديريتى هم به دو دستدى «نوبتى» و «همزمان) تقسيم مى شوند.
صفحه 23:
ماجرایی
nec ee cae Tees ae |
شخصيت هاى اصلى داستان را در ماجزاها شان همراهى كثدد
*؟ بازىهاى ماجرايى عناصر بازىهاى اكشنء استراتزى و غيره را ندارند و مكانيكك يايمى آنها
سا ات
Soe etme ete esis rece Shee ere eS Sate SS as
كه شخصيت اصلى بازى قابل تغيير است و در طول بازى قوى مىشود.
صفحه 24:
Pee CS)
* در این بازی هوش انسانی جایگزین. هوش مصنوعی میشود و به همین علت
طرفدار زيادى دارد.
* بازىهاى آنلاين معمولا دنياهاى بزركى دارند كه باز ىكنندهها در آنها با يكك
WES gs ly gelete! fal So
صفحه 25:
۱
۱
*مهمترین عامل موفقیت یک بازی توجه به خواست مخاطب است.
nee ee Ce ieee pe mee smear teas
كمكك كند.
"بر خلاف سينماى خاص. بازى خاص نداريم.
صفحه 26:
شناخت مخاطب
ل ا ا و ا
مخاطبان بازی شما از بازیتان چه انتظاری دارند؟ از چه چیزهایی
خوششان می آیند و از چه چیزهای متنفر هستند؟
00 Roem Teme Teen ee) ss OE CPST as
صفحه 27:
بازی کننده ها از بازی چه میخواهند؟
بازی کنندهها به دنبال چالش هستند
بازی کنندهها میخواهند با همدیگر تعامل اجتماعی داشته باشند
بازی کنندهها به دنبال یک تجربهی انفرادی پویا هستند
بازى كننددها به دنبال تجربهاى هستند كه با احساساتشان بازى كند (حس قدرت»
ناراحتى» عظمت و ...)
بازى كنندهها مى خواهند در بازى بككردند
بازى كنندهها مى خواهند خيالبافى كنند
1
صفحه 28:
بازی کننده ها از بازی جه انتظاری دارند؟
ee eS ERLE eS ا
* بازی کنندهها انتظار دارند مرزها و محدودیتهای دنیا به آنها معرفی شود
* بازىكنندهها انتظار دارند رادحلهاى عقلانى شان در حل مشكلات به كار
بيايد
* بازی کنندهها انتظار دارند به آنها راهنمایی مستقیم بشود
* بازى كنندهها انتظار دارند خرد خرد به يكك هدف بز ركك برسند
| ا ا s lhe
صفحه 29:
مخاطب از بازی چه انتظاری دارد؟
*بازی کننهها اتظار دارند در بازی شکست را هم تجریه کنند
* بازی کنندهها انتظار دارند با چالشهای منصفانه روبهرو شوند
See Bp SEE es) Cae) i
رس را سر در رزوی کر کی
eas) Bee Oe) haces 0
RESO S) NC) ce Sie AOL ey aC
نتظارشان بر آورده نشود. حالشان گرفته خواهد شد!
صفحه 30:
Te ees Li
طراحی بازی فقط یک کار هنری و خلاقانه نیست. *
Rt ل en eS ae
طراحى بازى نقظهايست ميان اين دو
طراحی بازی یک مهارت است
اا ا ا ل ا By eee ieee CES
كه مطالعه و كسب دانش به تنهايى از كسى طراح بازى نمى سازد.
صفحه 31:
آناتومى طراحى بازى
* مكانيككهاى يايه (105تقطاء»71 :02 2)
*قصه گویی 0 لت ل ل ال 10ت
* تعامل (7جا1تكذنا 18 112)
صفحه 32:
تمرین
BNC NUS eee eae ere Ce 0ك
CNY) و ات ل ا لل
بنویسید و سپس در یک فهرست. انتظاراتی که مخاطب اين سبكك از
بازى شما دارد را بنويسيد. اين فهرست حداقل بايد ٠٠ مورد داشته باشد.
۳-۳
دوست دارند يا دوست ندارند را يوشش بدهيد.