صفحه 1:
1۳
برد
A
x
s
کر
1
صفحه 2:
6 برای شناخت مبانی جامعهشناختی برنامهریزی درسی بایستی:
<
«
و صلاحيتها و مهارتهاى اجتماعى ضرورى براى
دانش آموختكان براى ايفاى نقش موثر در جامعه
و اجزا و رابطهی آن با تعلیم و تربيت
صفحه 3:
صفحه 4:
تاکید بر برنامههایی برای:
برای فعالیتهای اجتماعی وکسب معرفت ومهارتهای لازم برای زندگی
آگاهی oe اجتماعی ودرک عسملی پیامدهای های جامعه
شناختی در برنامه ریزی درسی ومبدان عمل
صفحه 5:
Society به مفهوم وضع و حالت
۱
حيواناتى است كه
تحت یک قاعده و
fee epee cy
Societa
صفحه 6:
Cultur
e
Cultur
ادب. تربيت.
0
م۶ معرفت و
-— اداب و رسوم
زراعت
صفحه 7:
مفهوم جامعه و فرهنى در اصطلاح مبانی جامعه شناختی:
/
۶ |جامعه مانند مسوجود زندهای است که قانون تولد
و رشد و مرگ برآن حاکم است.
جامعه عبارت است از افرادی که گردهم جمع
آمدهاند و مناسبات و روابطی در میان آنها بهوجود
آمده. لین رولبط بهوسیلهی مقررات. موسسات يا
نهادهای اجتماعی مستحکم شده. برای
اجرای لین مناسبات و حفظ رولبط. مکافات با
ضمانت اجرائی وجود دارد
صفحه 8:
مفهوم جامعه و فرهنى در اصطلاح مبانی جامعه شناختی:
مجموعه ای از افرادی انسانی می دلند که با
نظام ها و سنن و آداب و قوانین خاصیبه یکدیگر
) پیوند خورده و زندگی دسته جمعی دارند.
مجموعه ای پیچیده ای مشتمل بر معارف .
معتقدات . هنر حقوق . اخلاق . رسوم و تمامی
تواناییها و عادلنی که بشر به عنوان عضوی از
جامعه اخذ مینماید.
صفحه 9:
صفحه 10:
6 ساخت مفهومی فرهنگ و برنامه درسی:
صفحه 11:
© ساخت مفوومی فرهنگ و برنامه درسی:
صفحه 12:
ساخت مفهومی فرهنگ و برنامه درسی:
صفحه 13:
& انتقال فرهنکی با تطابق اجتماعی:
* _پارسونز: انتقال فرهنگی و جامعه پذیری دانش آموزان.
*_دورکهیم: درونیسازی حقایق اجتماعی.
۰ فرهنگ . غالب و مسلط بوده و برنامه درسی در خدمت آن است.
۰ _ هدف تلقین ارزشها و نقشهایی است که در یک فرهنگ خاص اهمیت اساسی دارند.
+ یادگیری فرایندی است که دانش آموزان خود را با انتظارات مدرسه و جامعه تطبیق میدهند.
* معلم مرجع اصلی در فرایند یاددهی-یادگیری و مسئول اصلی انتقال دانش . ارزشها و
انتظارات نقشهای مسختلف به دانش آموزان است.
۰ _محیط یادگیری ساختاری غیرمنعطفی دارد.
صفحه 14:
* تجدید ساختار جامعه
| _ عاملی برای تغییر و تحول در فرهنگ.
* مدرسه عامل تسغییر اجستماعی است و برنامه
درسی بلید معلمان و دلنش آموزان را به شکلی
فعال درگیر تغییراجتماعی نمایند.
* ایجاد آگاهی نسبت به ابرابریهای اجتماعی در
دانش آموزان و حسرکت دادن آنسها بسه مرحله تحول
انتقادی.
* ترغیب دانش آموزان به شرکت در عمل
اجتماعی در سطح جامعه محلی.
صفحه 15:
6 در اين برداشت از ساخت مفهومی «فرهنگ و برنامه درسسی»:
هدف اساسى. دركسيرساختن دانش أموزان.با مباحث و موضوعهای اجتماعی و
تهای مربوط به اجتما
است.
= به طور مستقیم با مسسائل اجتماعی ارتباط پیدا میکند.
دانسش آموز فردی است که میتواند فعالانه در جریان تغییر اجتماعی حضور
.بابد و در واقع عامل يا كاركزار تغيير باشد.
[فرایند تدریس مبتنی بسر حل عملی مسائل اجستماعی است.
معلم فردی است که در روشن ساختن جهت گیری فعالیت دانش آموز و همچنین
فراهم ساختن مسنابع لازم به او باری میرسان
صفحه 16:
6 نسیروندی مردم سالاره
رشد آگاهیهای مربوطبه فرایند مردم سالار و مهارتهای
موردنیاز برای مشارکت در مردم سالاری مانند تفکر انتقادی. تحلیل
ارزشها و مهارتهای فرایند گروهی در مرکز توجه قرار دارد.
هدف اساسی:احترام به ارزشهای مردم سالار. مهارت در تجزیه وتحلیل تضادهای ارزشی,
مهارتهای گفتگو و مفاهمه. مهارتهای پذیرش نقش و آگاهی از فرایندهای دمکراتیک.
*_ بادگیری: فرایندی تعاملی بین یادگیرنده و محیط و غوطهوری دانش آموز در تضادها و
مسائل معماگونه اجتماعی.
* بادگبرنده: دارای توان استفاده از استعداد عسقلاتی خود در برخوردبا مسائل مربوط به
سیاستهای اجتماعی.
* فرادند تدردس: مبتنی بر حل مسئله و مباحث سقراطی.
*_ معلم: دارای درک و فهم دقیقی از سیاستهای اجتماعی و مباحث و مسائل مربوط به
هر کدام و ترغیب کننده دانش آموزان به مشارکت در بحثها.
* ارزشیلیی: بررسی مهارتهای موردنیاز برای تجزیه و تتحلیل تضادهای سیاست اجتماعی
و همچنین مهارتهای موردنیاز برای مشارکت در مناظرهها.
صفحه 17:
< مسائل و مشکلات اجتماعی پیش روی برنامه ریزی درسی:
صفحه 18:
لس نع نت ات دم نان نشدت اسن سد
و ت سشزنر نر بر ت ات
صفحه 19:
صفحه 20:
۰ رشد وهویت فردی
۰ شهروندی فعال
۰ افرادگروهها و میسسات
۰ علوم و تکنولوژی
*_تولیدهتوزیع»مصرف
۰ ارتباط جهانی
٠ افرادهمکان؛محیط
۰ قدرت»رهبری» حکومت
۰_دین و مذهب
صفحه 21:
5 هوجو کر
* مبنی جامعه شناختی برامه ریزیآموزشی و درسیالادن سلیمی وحمید ولی الهی
(مطالعات روانشناسى و علوم تربیتی» بهار ۱۳۹۶ دوره سوم - شماره 01/6
* گزارش نهاییبررسی مبانی جامعشناختی برنامی درسی جهت تعیبن مهارتها و نگرشهای اساسی مورد نظر در
برنامدى درسى ملى دکتر کورش فتحی - دببرخانهطرح تولد بنامهدرسی ملیاسفند ۸۷