صفحه 1:
صفحه 2:
Code ieee LES gle OeD)
Bearer ear eae ae fen اا can
تحلیل ها و ارلیه دیدگاه های خود در نظر بگیرد که از لین من مقوله قرهنگ به یه اساسی شکل
ان ساختار هاى روانى و مادى جامعه داراى اهميت بالابى است.
صفحه 3:
صفحه 4:
پیشینه واژه فرهنگ
در زبان و ادب پارسی وائه فرهنگ در متون بازمانده از اوستا و نوشتههای فارسی باستان
بلفت شده است ولی صورت پهلوی آن هفرهنگ» است. گمان میرود پیشیند «فر» به
معنای پیش و ريشة تنگ به معنای کشیدن باشد. از همین ريشه با افزودن هفر».
«فرهیختن» را دایم (به معنای ترییت کردن, ادب آموختن, تادیب کردن) و نیز «فرهیخته
و فرهتجیده» را (به معنای ادب آموخته) و «فرهنگ» و «فرهنج» نیز در واژهنامهها
اف ی OSes ee Ge Glial ده ۳
معادل واه فرهنگ در زبان انگلیسی وایشبه کار برده میشود. اساس لین وائه لاتینی است
و معنليى كه براى OT در نظر گرفته شده. معنای کشت و کار و پرورش است. لين واه در
ابا و در زیان آلملنی کاربردهلیی داشه است. آغاز رشد این واه در غرب همراه بود با
دیگری به نام به معنای شهر آیین يا تمدنء هر چند که لین وائّه در کشورهایی
همچون پرتقال. اسبانياء فرانسه؛ ايتالياء رومانيا به جای به کار برده میشده است و مرادشان از
OT پرورش بهسازی: بهبودبخشی یبا پشرفت اجتماعی بوده است
رشد واژ
صفحه 5:
قلمرو فرهنگ
فرهنگ در ب رگیرنده مجموع کامل مشخصههای ممیزه روحی:
مادی» فکری و عاطفی که یک جامعه یا گروه اجتماعی را از
هم باز مى شناسدء می باشد و نه تنها شامل هنرها و نوشتهها بلکه
شامل اشكال زند كى» حقوق اساسی انسانی, نظامهای ارزشی؛
سنتها و اعتقادات نيز مىشود. بر اين اساس فرهنگ کلیت
تامى از ويؤكىهاى معنوى؛ مادى» فكرى و احساسى است كه
یک گروه اجتماعی را مشخص می كند.
صفحه 6:
شاخ و برکها -جلوهای نی فرع
صفحه 7:
فرهنگه واه ای
فرهنگ کلیت تلمی از ویژگیهای معنوی؛ مادی؛ فکری و احساسی است که یک گروه اجتماعی را مشخص
است درباره شیوه زندگی مردم؛ به معنی روشی که مردم؛ کارها را انجام می دهند.
aS گروههای متفاوت مردم: که ممکن است فرهنگ های متفاوتی را دارا باشند.
فرهنگ, بوسیله آموزش.به نسل بعدی منتقل می شود؛ در حللی که ژنتیک بوسیله ورلشت منتقل هی شود. هر
منطقه از کشوری می تواند که فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق alae ies رد تایلور (۱۸۳۲-۱۹۱۷):
فرهنگ را مجموعه پیچیده ای از دانشهاء باورها؛ هنرها: قوانین؛ اخلاقیات. عادات و هرچه که فرد بعنوا
عضوی از جا من از جامعه وین فراتی گیرده تبزیف: نی گنه
صفحه 8:
دانشجویان روانشناسی به دنبال چه تعربفی از
از فرهنگ تعاریف مختلفی ارائه شده است که عبارتند از: تعاریف توصیفی؛ تاریخی» هنجاری؛ روانشناختی؛
ساختاری» تکوینی یا ژتیکی و تعاریف نمادین» كه از اين ميان دو تعريف روانشناختى و هنجاری داراری اهمیت
می باشد.
تعریف روانشناختی
در این تعریف ها تأکید بر فرهنگ به عنوان ایزاری برای انطباق
با جامعه و حل مسائل و مشکلات است. یانگ (۱۹۴۲)
1 ase ie oe ترکیبی می داند از ا هاء تكرشهاء Kaj
hi le Pace bea pega مادتهاي عش كك و اكبيد كن يكساثى سوت
برآوردن نیازهای آدمی پروراند انسانهاست
ازها به
یا انواع مدلهای اجتماعی رفتاری است که جهت رفع
وسیله اکثریت مردم پذیرفته شده و براین اساس به مردم
rere که بکد گر Pre
ته ابا شند ؛
reas اسدرة دول است
آموزش y tee نیازهای عاطفی خود را برآورده سازند .
صفحه 9:
متغیرهای استراتژیک فرهنگ
متفیرهای تغییر ناپذیر
الف مطلوبها و ارزشهاء باورهاء ار
oy شیوههای زند گی» تفکر و تولیده اقدامات» آداب و رسوم؛ توزیع و کارکردها و وظا
و عادتهای خوراکی
وقایعی که در جای خود فرهنگی ال اك لا ee ری
را و سایر شکلهای میراث فرهنگی.
هاء انتظارات. هنجارهاء نقشهاء قوانین» تج
متفیرهای تغییر پذ پر
الفب نیازها و امیدهای مردم: راهبردهای حیاتی برای بقا
بدانش و فوت و فنها
ع- خلاقیت و قابلیت ابداع
ه-انتقال فن آوری و ارتباطات بین فرهنگی؛ تبادلات اقتصادی و تجارت
وسمهاجرت
ات در محیط زیست
صفحه 10:
توضیح برخی از متغیر های استراتژیک فرهنگ
هنجارهای فرهنگی:
اصول و قواعد معینی هستند که از مردم انتظار می رود آنها را
رعایت کنند. هنجارها نشان دهنده بایدها و نبایدها در
زندگی اجتماعی هستند.
-١ ارزش ها تم یر
- آداب و رسوم
8- عرف
مثل: تک همسری و وفادار بودن به یک شریک ان
صفحه 11:
توضيح برخی از متنیر های استراتژیک فرهنگ
ارزش ها
بیانگر مطلوبیت ها و ترجیحات مبتنی بر منافع اند. به عبارت بهتر ارزشها آرمان های
ذهنی هستند (کتاب).
آداپ و رسوم :
شیوه های عملکرد مرسوم و عاداتی هستند که در جامعه رواج دارند (کتاب) . مثلا:
نحوه سلام وخداحافظی کردن - طرز لباس پوشیدن وانجام مراسم خاص در
عروسی ها و سوگواری ها.
فرف ها و باورداشت های اخلاقی جامعه اند که دلالت های شایست و اشایست یا باید
و نباید دارند (کتاب). مثلا رعایت احترام بزرگترها یا کمک به نیازمندان.
صفحه 12:
مولفه های فرهنگ
لایه های فرهنگ
تعریف مفیبومی
ا :معن عا زوه تكو مد بان :يناعن زا عو عاط ره
(ar Mars Sa)
خروف و زان تمادین رشتاری( ونکیدیا ,۲۰۰۸ )و با که :مجله :خاطره »فاد و دستا
res)
هار امن به حقيقت غابي نخدا (ويستر. 25٠٠4
رمائه لى كه به اتتشار تصاوير متخرك از روى يك سناريو فى يرفازة
ona
هركوته تزثين و لباسى كد دز يك دوره زمائي خاص و يا در يك مكان رابج فى شود
اشنياق و اعناس فيجاتن ناشى از یک چبز خوب CA OF ga
انواع عوشي با مولفه هاى فعاليت . تعامل و ارتياط (مرنستين +1998
Boas
صفحه 13:
صفحه 14:
نوام فرهنگ
فرهنگهای آرمانی
فرهنگ آرمانی به الگوهای رفتاری
آشکار و رسما پذیرفته شده اطلاق می
شود (كتاب). مثل : نظم
فرهنگهای معنوی
سس 010000000010110
0 ۰ 200000001 .۰ 20060
(کتاب) 100000000000000000000000000
اج
مثل: تولید محتوای فرهنگی
فرهنگ واقعی در مقابل فرهنگٍ آرمانی
به آن بيزى اطلاق می شود که
مردم در عمل انجام مى دهند
(كتاب).
مثل : اقدام به بى نظمى در اعمال و
رفتار اجتماعی
فرهنگهای مادی
دستاورابه[اآمادي افرهنگ
آبزا 17011111 شامل 1000000001
[ 1011موجوداتکنولوژی[1100
017 ( کتاب) 1000] طللاق امه
صفحه 15:
Kad pole حقایق
۱- فرهنگ آموختنی است ؛
۲- فرهنگ از طریق گرد آوری به نسل های دیگر منتقل می شود ؛
۳- فرهنگ از رفتارهای برخواسته از ورائت و ویژگی های زیستی متمایز است؛
؟- فرهنك در ميان ملل مختلفد متفاوت است؛
۵- فرهنگ ها در سطح جهانى داراى عناصر مشتركى هستند ؛
ع- خصوصيات فردى افراد. جزء فرهنك به حساب نمى آيد مكر آموزشى باشد؛
-٠ فرهنك شامل همه فعاليت هاى بشرىء اعم از معرفتی ۰ عاطفی و احساسی و حتی حسی حرکتی است ؛
۸- فرهنگ بر اساس موارد زیر تفیبر پیدا مي کند:
الف- عناصر و عوامل داخلی : ابداعات ونوآوری ها
ب- عناصر خارجی : بر مبنای تماس با فرهنگ های دیگر
۰- فرهنگ برای جامعه؛ همچون حافظه برای انسان است.
۱- فرهنگ «ملاط» اجتماعی است. مصالح ساختمان یک جامعه یعنی انسانها و خانوادهها از طریق فرهنگ به هم
متصل میشوند و جامعه را میسازند.