مدیریت و رهبری

مبانی سازمان

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۷۴ اسلاید

movaffaghi

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
تا تلاانهاد اجنماعی ۳۰۲ مواردی موسسه یا سازمار ساختارها و سازوکارهای7 و همکاری هستند که ‎Lis,‏ ‏گروه‌های انسانى را

صفحه 5:
مؤسسات كناكو اد 4 ۰ آموزشی و پرورشی

صفحه 6:
s دربرگیرنده اداره, ستاد» مد بنياد, سازمان» ‎oll‏ تعاو: نتهضت» جمعیت؛ انجمن» پر ستی ؛ مرکز» کانون؛ آموزشگا ‎dc‏ ‏وزارتخانه, شرکت» ۱ مجصح» جزب» جیهه»؛ شرکت» ‎sails‏ و غيره ‎J I‏ هركدام تعريف خود را داد حوزه و قوانين كارى هر یک عي رانك | ها | حت اك 00 نهاد واه ای عموة

صفحه 7:
به اهداف مشخصی تكاليفى را عهده دار اك براى تحقق اهداف با ‎Lolo ue‏ در پارتبلط باشد >

صفحه 8:
چهار ویژگی سازمان از ریچارد ال دفت : ۳ ‏فاد و رابطه‌ای که بایکدیگر دار‎ ١ ‏رسیدن به اهداف خاصی تشکیل می‌شود. لذا‎ ‏سازمان را به صورت زير مورد توجه قرار داد:‎ * یک نهاد اجتماعی است . . مبتنى هدف می باشد . 3 ساختار ‎of‏ بصورتی آگاهانه ه طرح‌ریزی دارای سیستم‌های فعال و آگاهانه است. * با محیط خارجی ارتباط دارد.

صفحه 9:
ویژگیهای مشتر ک سازمانها

صفحه 10:

صفحه 11:
طبقه بندی سازمانها بر ع ا اج اد نوع ( رسمی و غیر رسمی) كسب سود ( انتفاعى و غير انتفاعی ) امور اقتصادى( تجارى - توليدى - خدماتى ) نوع مالكيت( دولتى و خصوصى ) ملاک عضوبت(داوطلبانه با استخداه اجباری) وظلیف اجتماعی ( دینی - سیاسی ‏ ‎(a‏ ۱ اند زه (بزرگ يا کوچک ) سازمانهاى مشترك المنافع

صفحه 12:
* سازمان‌های رسمی: چارت سازمانی به اشخاص تخصیص می يابد * سازمان‌های غیر رسمی: با تعامل و همکاری مستمر بین کارکنان ب ایجاد می شود. شبکه رولبط اجتماعی بین در داخل سازمان رسمی بوجود می آید.

صفحه 13:
* سازمان‌های انتفاعی: هدف سازمان از تشکیل . کسب سود است. * سازمان‌های غیر انتفاعی: با اهداف فرهنگی. مذهبی. اجتماعی و ...

صفحه 14:
* سازمان‌های تجاری: به مدیران و مالکان خود نفع میرسانند . مانند : فروشگاهها - هتل ها - کارخانه ها * سازمان‌های تولیدی: از مواد اولیه برای تهیه کالا استفاده می کنند . کارخانه ماشین لباسشوبی با خودرو * سازمانهای خدماتی : هدف آنها ارایه خد مانند آتش نشانی و هلال احمر

صفحه 15:
* سازمان‌های دولتی : ایجاد کننده آنها دملت است و تحت کنترل 0 * سازمان‌های خصوصى : ایجاد كننده آنها اشخاص هستند

صفحه 16:
سازمانیای مشترک المنافع : سازمانهایی هستند که اعضای خود را سازند. مانند : باشگاهها - تعاونی ها - احزاب سیاسی و ..

صفحه 17:
عضویت در سازمانها می تواند بصورت : داوطلبانه : عضویت بر اساس علاقه فرد مانند ثبت نام دردانشگاهها استخدامی : اشتغال بكار فرد در یک سازمان 9 خدمات در ازای دریافت حق الزحمه مانند : استخدام در اداره امور مالیاتی اجباری : عضویت فرد اجباری خواهد بود مانند شروع به تحصیل در مقطع ابتدایی ‏

صفحه 18:
سازمانها می توانند بر حسب وظلیف اجتمً تخصصی باشند مانند : سازمان دینی : حج و زیارت سازمان سیاسی :هزارت خانه ها سازمان اقتصادی : کارخانه ها آموزشی : دانشگاهها

صفحه 19:
سازمانها می توانند بر حسب اندازه طبقه بز مانند : سازمان های بزرک : وزار تخانه آموزش و پرورش سازمانهای کوچک : سازمان آموزش و پرورش ‎me‏

صفحه 20:
تعاریف برخی سازمانها طبق قانون عمومی کشور : وزار تخلنه : واحد سازمانی مشخصی است کهبه قانون و به این عنوان شناخته شده یا بشود . (ماده 2 قانون ) مانند : وزارت علوم . تحقیقات و فناوری

صفحه 21:
موسسه دولتی : واحد سازمانی مشخصی 1 بموجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای اداره = شود 9 عنوان وزار تخانه ندارد ( ما قانون ) مانند : سازمان محیط زیست

صفحه 22:
شركت دولتى : واحد سازمانى مشخصى ‎١‏ ‏اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود یا ب] قانون با دادگاه صالح ملی شده با مصادره شده عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش ] درصد سرمایه گن متعلق به دلت باشد ... ( ماده قانون ) مانند : شر کت آب و فاضلاب

صفحه 23:

صفحه 24:
تعاریفی چند از مدیریت : "هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران . فالت ۷مدیریت فراگردبه کار گیری موثر و کارآمد انسانی و مادی بر مبنای ,یک نظام ارزشی پذد شده است که از طریق برنامه ربزی . سازماند بسیچ منلبع و امکانات.هدایت و کنترل عمليات ب دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می که کارلیسل

صفحه 25:
سازوکار بازخورد را فرا اگرد گویند هر فراگرد دارای هدف ؛ ساختا

صفحه 26:
۷فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی در جهت هدفهای گروهی . دانلی "هماهنگ سازی منلبع انسانی و مادی در ۲ تحقق هدفها . کاست و رزنزویک

صفحه 27:
پنج وظیفه اساسی مدیریت از نظر هنری) 1 برنامه ربزی : پیش نگری و تدارک و برای عملیات اينده 2 سازماندهی : ترکیب و تخصیص افراد و دیگر برای انجام دادن کار"

صفحه 28:
3) فرماندهی : هدلیت و جهت دهی انجام دادن کار 4 هماهنگی : بهم پیوستن و وحدت ب همه کوششها و فعالیت ها 5) کنترل : رسیدگی به اینکه آبا کلیه | طبق مقررات و دستورات صورت می گیر

صفحه 29:
تصمیم گیری فراگردی است که طی آن شیوه عمل خاصی حل مسئله یا مشکل ویژه برگزیده می شود استونر

صفحه 30:
لغ یه ‎B&B‏ مراحل تصمیم گیری تعریف و تشخیص مشکل دست یابی به راه حل ها با شیوه های ارزشیابی و گزینش

صفحه 31:
‎II‏ تصمیمات غیر معمول ‎

صفحه 32:
تصمیمات معمول تصمیماتی که مطلبق با عادات .قواعد یا های معینی اتخاذ می شوند . تصمیم گیری در وضعیت های تکراری را محدود کردن شیوه های عمل »

صفحه 33:
. ‏و جدید سر و کار دارد‎ cole ملاك غير معمول بودن لين تصميمات عدم د آنها ,جدید بودن و فقدان روبه های معین برای اتخاذ آنها است .

صفحه 34:
بدون هدف مدبريت بى معنا خواهد بود . نتب نتیجه مطلوبى است كه رفتار در حیهت ان ‎sores‏

صفحه 35:
هدفها سه نقش مهم بر عهده دارند : J 11 11 معرف سازمان بوده و موجودیت آن جامعه توجیه می کنند زمینه هماهنگی فعالیت های سازما فراهم کرده وظلیف گوناگون را بهم مر به تهیه و تدارک ملاکهای قوی عملکرد فردی و سازمانی کمک 50{

صفحه 36:

صفحه 37:
سازماندهی جریان نظم و ترتیب دادن به کار و فعا کار . 2 ‎ars‏ سازماندهی ایجاد ساختار سازمان

صفحه 38:
مراحل سازماندهی 1 تشخیص فعالیت های لازم برای رسب اهداف 2 گروه بندی فعالیت ها با توجه به انسانی با مادی موجود

صفحه 39:
(3 دادن اختیار عمل و حق دستور تصمیم گیری برای انجام دادن کاربه ‏ گروه

صفحه 40:
هر موسسه ای ‎jlel yo‏ 9 5 است بطوریکه یک نيز ممکن ‎cul‏ قادر به اند دادن كارها باشد . با كسترش بيدا کردن کار شخص به معاوننان و همكارانى انجام كارها كمى كنند.

صفحه 41:
جه وظايضة ۳۳ بیشتر وظایف , لازم می ند كه 0 د در ‎sla ie‏ واحد كار تخصصى و هر فرد؟

صفحه 42:
گروه بندی وظایف شامل تفکیک فعالیت های سازمان بطو وظلیف و مشاغل مشلبه و مرتبط در واحد معینی صورت بگیرند . می شوند .

صفحه 43:
تقسیم بندی کار عبارت است از تفکیک کار و وظلیف بین ان به صورتی که هر شخصی عهده دار وظیفه و مشخصی شود .

صفحه 44:
عبارت است از وظلیف مشلبه و مرتبطی عهده یک فرد در مقلبل دریافت حقوق و گذاشته می شود.

صفحه 45:
پست سازمانی عبارت از جایگاه سازمانی افراد در سازمان | پست ثلبت سازمانی عبارت از محلی است سازمان وزارتخلنه ها و موسسات دولتی به ه مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به 2 مستخدم در نظر گرفته شده است اعم از دارای متصدی یا بدون متصدی باشد. " (ماده 8 قانون استخدام کشوری)

صفحه 46:
با توجه به حجم وظلیف برخی از ممکن است نیازبه یک نفر و برخی دب شغل ها نیاز به تعداد بیشتری از افراد : انجام وظلیف ‎gl‏ نیاز داشته باشد. بنابرا ممکن است ده نفر از کارکنان در سازمان يست مختلف را تصدی کرده باشند . و کلیه آنها شغل مشابهی داشته باشند

صفحه 47:
شرح وظايف شرح كامل وظايفى است كه به عهده

صفحه 48:
شرح وظايف بستهاى سازمائى جمهوری سلایاران قرم ع 74004(23)ت 2 سازمان مديريت ويرنامه ريزى ‎WS‏ 2-واحد سازماني : اداره كل تجزيه ومبادلات 4-عنوان بست اشفل : ئيس آدره مور در وه : شرکت پست جمهوری اسلامیایران ‎ipa Joe‏ خدمت ‏ رن كنع بيت :ثفل | ] ثابتستير |[ _] موقت -وظايف ببست / شغل فوق الذكر بر ابساس وظايف واصد سازمائى كه در تاريخ 6-شمارهپست اشقل به تایید سازمان مدیریت وبرنمهریزی کشور رسیده ست به شرح زير تعيين مى كردد. : Billy ‏7شرح‎ 1 -فسیم کر بخشهای دفتری و پستلی و ندرکاتی را انجام می دهد 2-در ثبت و ارسال نامه ها وبايكانى برونده ها و همجتين نحوه انجام وظايف كاركتان تحت سريرستى نظارت مى نمايد 3ترئیب ابلاغ مصوبات - دستولعملها و يخشنامه هاى ادارى را به واحدهاى مربوظة مى دهد 4-بيش نويس أحكام انتصابات - لنتقألات - استخدام - مرخصبها و معذوريتهاى كاركتان را بررسى و در صورت استحقاق . صحت آن را ید می ناد نمونه ای از شرح وظایف پیست رئيس اداره امور اداری

صفحه 49:
حبطه نظارت اشاره عی کندبه تعداد کار کنلنی که زیر نظر یک مدیر انجام وظيفه عى کنند او گزارش می دهند. هر چه تعداد افراد تحت سرپرستی یک بيشتر باشد هماهنگی و کنترل فعالیت ۱ مشکل تر است .

صفحه 50:
13 i 4. 4 3 ۰ ۳ 7

صفحه 51:
تقسیم وظایف در حیطه نظارت هر مدیریت با کار “اراك اغل يكسان . ممكن اسك مشاغل حيطه خود را تقسيم بندى كرده حسب تخصص » سابقه كار و استعداد و ... شخصى را مامور انجام دادن یک

صفحه 52:
حسابدار 1 - 00 حسابدار 2 - دريافت ‏ اسنا الحسابدارة ‏ تس

صفحه 53:
وحدت فرمان هر زیر دست برای اجرای وظابف بایستی تنها از یک سرپرست مافوق د بگیرد و مستقیما پاسخگوی او باشد

صفحه 54:
سليتله مرا يا زنجير فرمان . مجراى رسمى سازمانی تعيين اختيار .مسئوليت و ارتباطات است رده بندى قدرت و اختيار از بالاترين يايين ترين سطح سازمان اشاره مى سلسله مرلتب بعد عمودی ساختار سازمان بوجود می آورد.

صفحه 55:

صفحه 56:
اختیار یعنی حق صدور دستور و طلب اطاعت ا فایول

صفحه 57:
اختیار در هر سازمان از مقام رسمى فرد ذ می شود . شخص با احراز مقام رسمی اختیارات لن دست می بلبد و با کناره گیری مقام آنها را از دست می دهد.

صفحه 58:
تفویض اختیار عبارت است از انتقال بخشی از < مسئولیت رسمی از مافوق‌به زیر دست انجام دادن وظایف خاص

صفحه 59:
نکاتی در مورد تفوض [فتیار 0 هیچ مافوقی نمی تولند اختیارلتی را که تفویض نماید. 0 نمی تواند همه اختیاراتش را تفویض کند . 0 تفویض اختیار رافع مسئولیت از مافوق نب * تقویش اختیازاقسخ شدنی است:

صفحه 60:
تمرکز و عدم تمرکز سازمانى كه در كن اغلب اختيارات ذ گیری در دست مدیران بالاترین سطح سا است متمرکز نامیده می شود . میزان تفو اختیار و مسئولیت در لین سازمانها بسیار است .

صفحه 61:
ی مختلف پراکنده است ‎Rd‏ ‏نامیده می شود و میزان تفویض اخت

صفحه 62:
هر سازمانی بدرجلتی متمرکز یا غير است . بعبارت دیگر نمی توان سازما الك د نطو فطلى رز مسراو باه

صفحه 63:
صف و ستاد صف اشاره می کند به وظایفی که د مستقیم به تحقق اهداف خاص سازمان ستاد . شامل تمام وظایفی است که به|ا< وظایف صف مدد می رسانند.

صفحه 64:
با توجه‌به اينکه فعالیت های صف‌با 3 اهداف خاص هر سازمانی مشخص می بنابراین دسته بندی وظايف صف در سازمانی متقاوت است .

صفحه 65:
مثال : در دانشگاه آموزش و پژوهش فعاليت صف را مشخص می کند. وظلیف دیگر مانند امور مللی . برنامه ریزی تدارکلتی و غیره وظلیف ستادی )1 5 می دهند .

صفحه 66:
#ایکاص‌های کارجی و نتفای تاد نمی کند.

صفحه 67:

صفحه 68:
۳ سازمانی ( شماره ۱۳۰

صفحه 69:
چارت سازمانی ( شماره سه )

صفحه 70:
سازمان غیر رسمی روابطی که در درون سازمان شکل می محدود به رولبط ناشی از ساختار و ذ سازمان نمى باشد. سازمان غير رسمى الكويى را يسيد كه در هيج نمودارى منعكس نيست.

صفحه 71:
در سازمان میان کارکنان شاغل در کنش های متقابلی شکل می گیرد و را متقابلی پدید می اید . نیاز ها و هدفمغ فردی و گروهی در ایجاد لین ساختار ه ‎Pica‏ ارضای نیاز های امنیت . رولبط اجتما همچنین احساس تعلق و ... از موجباث سازمان غير رسمی است.

صفحه 72:
در موارد زیادی . سازمان غير رسمى ب روابط رسمی و انجام وظایف سازماذ تسهیل می کنند. در مواردی ممکن است سازمان غیر ر جبهه ای را در مقلبل مدیریت ایجاد کند كروههاى غير رسمى تضاد منافع دانٌ باشند.

صفحه 73:
۳ حالتی با وضعیتی رولنی است که رفتا جهت اهداف نیرو میدهد . فعال می هدابت می کند. انگیزه ها چرا های رفتار بشمار می آیند.ً موجبات فعال شدن شخص را فراهم سا< جهت کلی رفتار او را معین می کنند.

صفحه 74:
: وبلاگ .raaheroshan.blogf .com ‏صفحه اینستاگرام‎ : https://www.instagram.com/ movaffaghi : پست الکترونیک ‎movaffaghib@gmail.‏ ‎com‏

رایگان