صفحه 1:
صفحه 2:
مبانی فرهنگ سازمانی
الست ee مرجانی at ۱ oa iy
ارائسه : 2 4 35
سمیه رضازاده دشتی
رشته مدیریت امرایی
٩۴ باییز
صفحه 3:
"امروزه فرهنگ سازمانی به یکی از مهمترین موضوعات علم
مدیریت بهویژه رفتار سازمانی و یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل
شوه است, زیرا سازمانها برای ماندن در عرصه رقابت شار ۳
باید از یک فرهنگ منسجم قوی بهرهمند باشند.
* بهترين اث
بالاترين كيفيت و هماهنكى
افزايش نوآورى
كمترد:. تعاد ضات ه بالات د- مشاه کت
at 1١ i اهمیت و ضرورت
صفحه 4:
* فرهنگ سازمانی یک دسته از ارزشهاست که اغلب مورد پذیرش و تائید قرار می گیرند. در داخل سازمان به اشخاص
کمک می کنند تا نسبت به اقداماتی که قابل قبول تلقی می شوند و اقداماتی که غیر قابل قبول به حساب می آیند.
معرفت پیدا کنند.
* (هاردی و یراون ۱۳۷۷)
“* فرهنگ سازمانی نظامی از ارزش ها و باورهای مشترک است که تعامل با افراد. ساختار و نظام های سازمان و هنجارهای رفتاری
را شکل می دهد.
* (استوتر و فریمن ۱۳۷۵)
* فرهنگ سازمانی از مجموعه ای از ارزشها. باورها, نگرش ها و هنجارهای مشترک که رفتار و انتظارات اعضای سازمان
را شکل می دهد و به بیان وسیع تر فرهنگ سازمانی تعیین کننده نوع رفتار کارکنان است و اولویت ها را تعیین می
تمايد.
مفهوم فرهنى
صفحه 5:
فرهنگ آموختنی است.
فرهنگ آموخته میشود.
فرهنگ اجتماعی است
فرهنگ پدیدهای ذهنی و تصوری
فرهنگ خشنودیبخش استس
فرهنگ سازکاری میبابد.
فرهنگ بگانهساز است.
He KH HK K
ویژگیهای فرهنگ
صفحه 6:
از ت است یافته از روابط متقابل افراد براى دست يافتن به
عبارت است از فرایند های نظام یافته از روا افراد برای
ازمان عبار.
معي
ينع عنصر تشكيل دهنده سازمان:
* افراد
* ارتباط
* روابط متقابل م
2 >
۱
* هدفهای مشترک سازمان
وید زان 7
۲
{ 5 fi
صفحه 7:
۴ پدیده ای است که در سازمان وجود دارد و همه اعضاءاتفاق نظر دارند که
یک دست ناپیدا افراد را در جهت نوعی رفتار نامرثی هدایت می کند.
*شناخت فرهنگ سازمانی چیزی است که فرهنگ را می سازد و شیوه و
دوام آن به ما کمک می کند تا بهتر بتونیم رفتار افراد را در سازمان
توجیه کنیم |
مفهوم فرهنگ سازمانی
صفحه 8:
“ارش با يذيده تعرض
اگوی ارتباطی
ویژگیهای فرهنگ سازمانی
صفحه 9:
® جامعه پذیری سازمانی فرآیندی است که:
* از طریق آتن کارکنان فرهنگ سازمانی را خودشان می آموزند و دانش آن را به
دیگران و نظایر آن منتقل می کنند. در جوامع ممکن است فرآیند جامعه
پذیری سالها به طول بینجامد. افراد از طريق آن تبدیل به انسان های اجتماعی
میشوند.
آموزش فرهنگ سازمانی: جامعه پذیری
صفحه 10:
پرخی صاحبنظرن بر این بورند که ترکیب و هماهنگی ویژهدهگانه زیر اساس فرهنگ سازمای را
تشکیل می دهد:
۱-ابتکارفردی:
“7 ۲-خطرپذیری: میزان
۷ ۲ -هذایت و مرس
7 ۴-اتسجام
۵حمایت مدیریت:
ع-کنترل:
۷ ۷-هویت:
7 ۸- نام تشویقء
ی
-٠١ 3” الكوى ارتباطي:
polis و مولفه های فرهنگ سازمانی
صفحه 11:
گام اول : درک محيط و نیروهای دیگر تاثیر گذار در استراتژیهای FT
* گام دوم : شناسانی وتعیین ارزشهای بنیانی شرکت:
ER سوم اجاد دیدگاهمشارکتی
** گام چهارم : ارزیابی فرهنگ موجود وتعیین عناصری از فرهنگ
گام بنجم : تعيين تغييرات
كام ششم : تعبين مديران ارشد در هدايت تغيير Sin
كام هقتم: استقرار برنامه اهداف وافق زمائي
© كام طشتم؛ برقرارى ارتباط و اْجاد إدكيزة در ميان تنام يتفضان .
** گام نهم: شناسائی موانع و منابع مقاومت وتوسعه استراتژی برای رفع OUT
گام دهم:نهادینه سازیوالگو سازی در جهت تقویت تغيبير فر
ais تغییر فرهنگ سازمانی
صفحه 12:
مدل فرهنگ سازملنی خود را بر مبنای مفروضات هفتگانه زیر پایه گذاری کرده است:
* - توجه به نوآوری و خلاقیت:
۲ توجه به جزئینگری:
۳ توجه به رهآوردها:
ee اعضاى سازمانة
۵ توجه به سیستم:
* رابینز در کتاب تنوری سازمان وچوه ممیزه فرهنگهای سازمانی را ده مورد میشمارد که در مواردی با مقروضات
فرهنگ سازمنی پیش بیان شده یکی است. این وجوه تمیز فرهنگی عبارند از
* ۱-نوآوری فردی ۲ تحمل مخاطره۳- جهتدهی ۴ یکپارچگی و وحدت 8 روابط مدير با زيردستانع کنترل ۷- هدف
A سیستم پاداش -٩ تحمل تعارض ۰ ۱-الگوهایارتباطات (راین:مبانی رفتار سازمنی, ۰۱۳۷۹ ص ۳۸۲
“مدل رابينز
صفحه 13:
* مطالعه کلاسیک هافستد در مود ابعاد ارزشهای فرهنگی, به طور خاص بر ارزشهای مربوط
به کار تم رکز میکند. هافستد یک روانشناس اجتماعی هلندی است که معتقد است افراد
برنامههای ذهنی خود را دارند که در خانواده. در اوایل دوره کودکی آنها بوجود میآید و در
مدارس و سازمانهای تقویت میشوند.
جنسیت را توضیح دهد. بيشتر تفاوتها را در ارزشها و گرایشهای کاری شرح میدهد. وی
ابتدا چهار بعد ارزشی را برای توضیح این تفاوتها در میان فرهنگها توضیح داده که بعدا"
یک بعد دیگر نیز به آن اضافه میکند:
مدل هافستد
صفحه 14:
<فردگرایی در برابر جمع گرایی
اختلاف قدرت
<اجتناب از پدیده عدم اطمیتلن
مرد سللاری در مقایسه با زن سالاری
سوگیری دراز مدت در مقابل نتو گیزی کوتاه قدت.
پنج بعد ارزشی مدل هافستد
صفحه 15:
”اين الكو رابطه بین فرهنگ و استراتژی را مورد توجه قرار داه است. به
طور کلی استراتژی و فرهنگ خارجی اثرات بسیار شدیدی بر فرهنگ
سازمان دارند. فرهنگ سازمان مظهری از نیازهای سازمان است که باید
در درون آسن محیسط موثر مورد مطالعه قرار گیرد. وی در مدل خود
ویژگی های فرهنگی را اینگونه برشمرده است:
it
* ۱-در كير شدن در كار
* ۲-سازگاری
۳-انطباق پذیری
* ۴- رسالت یا ماموریت
02
۱
ی
تعرکز دای
مدل دنیسون /
صفحه 16:
سازمانهای اثربخش افرادشان را تانمند می سازند . سازمان را بر محور گروههای کاری تشکیل می دهند
و قابلیت های متاع اتسانی را در همه سطوح توسعه می دهند. اعضای سازمان به کارشان متفهد شده و
خود رابه عنانپاره ای از یکره سازمان حساس می کنن. افراد در همه سطوح احساس می کنند که در
تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثر است و کار آنها مستقیماً با اهداف
سازمان پیوند درد
در این مدل این یژگی با سه شاخص اندازه گیری می شود:
* توانمندسازی
* تیم سازی
“* توسعه قابلیتها
درگیر شدن در کار -مدل دنیسون
صفحه 17:
سازگاری (ثبات و یکپلرچکی ):
* این ویژگی با سه شاخص بررسی می شود:
* ارزشهای بنيادین
* توافق
* هماهنگی و پیوستگی
سا زگاری - مدل دنیسون
صفحه 18:
سازمانهایی که یکپارچه هستند به سختی تغییر می یابند. لذا یکپارچگی درونی و انطباق پذیری
پیرونی را می توان مزیت و برتری سازمان به حسلب آورد.
سازمانهای ساز گار به وسیله مشتریان هدایت می شوند. ریسک می کنند. از اشتباه خود پند می كيرند و ظرفيت و
تجربه ایجاد تییر را دارند . آنها به طور مستمر در حال بهبود توانایی سازمان به جهت ارزش قائل شدن برای
مشتریان هستند . این ویژگی با سه شاخص زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
*ايجاد تغییر
5
مشتری گرایی
۴ یادگیری سازمانی
انطباق پذیری - مدل دنیسون
صفحه 19:
شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی فرهنگ سازمانی رسالت و مأموریت آن است.
سازمانهای موفق درک روشنی از اهداف و جهت خود دارند. به طوری که اهداف سازمانی
و اهداف استراتژیک را تعریف کرده و چشم انداز سازمان را ترسیم میکنند.
* گرایش و جهت استراتژی
* اهداف و مقاصد
* چشم انداز
رسالت- مدل دنیسون
صفحه 20:
مبانی تتوری وطراحی سازمان , ریچارد ال .دفت , ترجمه علی رضائیان و سید محمد اعرابی ؛
دفتر پژوهشهای فرهنگی , چاپ هفتم
* مدیریت تغییر , رابرت هلر. ترجمه خدایارابیلی .سعید علیمیرزائی.انتشارات سار كل .جاب
دوم
* ارتباط موثر, رابرت هلر . ترجمه سعید علیمیرزائی,انتشارات سارگل , جاب دوم
فیبر سازمانی. دنیس تی جف . ترجمه بهزاد رمضانی + نشر دایره , جاب اول
ت استرس. کنت بلانچارد. ترجمه بهزاد رمضانی . نشر واحدی , جاب اول
* فرهنگ سازمانی . ادگار شاین . ترجمه محمد ابراهیم محجوب . نشر فرا : جاب اول
* مبانی فرهنگ سازمانی, استیفن رایینز
مراجع
صفحه 21:
سپاسگذار از صبر و
حوصله دوستان
بایان
يه مه