صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مبانی فلسفی تئوریها
تبیین مبانی فلسفی تئوریها نیازمند آن است که :
0 تئوریها را خوب بفهمیم یعنی بدانیم چه
می گویند » چگونه » چرا و برای چه کسانی
گفته شده اند ؛
آنها را خوب نقد كنيم » یعنی قوتها و ضعفهای
آنها را بشناسیم
صفحه 4:
موانع فهم و نقد تئوریها
* ویژگیهای شخصیتی افراد شامل :
- تفکر انتقادی نداشتن ؛
- پرسشگر نبودن ؛
- از نیازهای بیولوژیکی فراتر نرفتن ( گرفتار معیشت
بودن )
- ایدئولوژیک اندیشیدن و تصور آنکه برای تمامی پرسشها
پاسخ داریم ؛
ab gu ac © فلسفه و بحثهای نظری با زندگی اجتماعی ما ؛
* رواج داشتن تصویر غلط از فلسفه و منلحث نظری *
4
صفحه 5:
ee as امت اررق ee
bee : مواجه است فقدان مبانی ذ el با
عرضه های اعلی و ساسی حامته (فرهنگی,اجتفاعی
اقتصادی سیاسی ) است.
كور
لبه سبب فقدان مبلنی نظری مشترک در عرصه های
مذکور yp بخشهای مختلف جامعه مانند نظام اداری
د لجار ونوا .. نیز فلقد یک aol» كلان
مبنای برنامه های عا در عرصه ها و بخشهای مختلف
تئوریها و مدلهایی است که بایستی تولید یا از
دیگران اخذ شده و متناسب با بوم و سرزمین ما به
کار گرفته شود .
صفحه 6:
نیاز به يك هندسه معرقتي
برای بررسی و نقد تئوریهای موجود و
تئوری سازی نیازمند برخورداری از ae
او و و
به لن دست ea تكيه بر كن به
زیرساختها و مبلنی فلسفي تتوریها و مدلها
( مفروضات اساسی ) پرداخت .
صفحه 7:
3 از آنجا که در علم به چيستي و
اماهیت تئوربها نمی پردانند و پرداختن
به لین موضوع که یک فراتئوری است
در حوزه فلسفه علم قرار می گیرد .
سح
و مبلنی فلسفی ( مفروضات اساسی )
تئوربهای مدیریت در حوزه
مدبریت قرار می گیرد که حوزه ای
نوپاست .
صفحه 8:
قو وصات اساس ی -"
جوا مغر و صات «sw
مفروضات اساسي عمیق ترین و پنهان ترین لايه فرهنك و به
عنوان eee تمامي دستاوردهاي مادي و معنوي انسان به
ی
مفروضات اساسي (لایه هاي زیرین و نامحسوس) مهمترین
لت رتیت ای ee
مفروضات اساسی ( زیر ساختهای بنیادین و مبانی فلسفی )
مهمترین عامل تشابه یا تمایز تئوریها با یکدیگراست .
ليه هاى بيرونى و محسوس تئوریها و مدلها بخش علمی و
کاربردی آنها و للبه های زیرین و نامحسوس آنها (مفروضات
اساسی ) بخش نظری و فلسفی آنها را نشان می دهد: تغییر
در مفروضات اساسی تغییرات اساسی در کلیت علم را در بی
خواهد داشت .
صفحه 9:
<
578
5
1 جكونه مى توان مفروضات اساسى » /
۱ زیرساختهای بنبادین با مبانی فلسفی ؛
see oe ۱
تصویری سامان بافته از آنها به دست |
۸ آورد؟ 8
صفحه 10:
ضرورت برخورداری از یک مبنای عقالنی و منطقی برای
بررسی و نقد تئوربها و مدلها و دستیابیبه تقسیم بندیهای
جدید براساس مفروضات اساسی آنها .
صفحه 11:
سابقه لین موضوع جه كارهاى م مانند " گولدنر "»
"بارل" و" مورکان "۰ " مورکان "۰ " کونتز "»" ریچارد
اسکات "و ... برمی گردد .
کین تلاشها پایان نیافته است و تغیبر وم
۷ تحولات در عرصه علوم امروز نیز بویژه در /
رابطه با مفروضات اساسی و لایه های
oe as ۲ تلا ae ۱
ل يي شهاى بيشترى مى 5
صفحه 12:
“Gru slo ofl ژزقی ا(
مدل
منهومی
مفروضات "
اساسی
زیرساختها
ى بنيادين |[
ی
5
معينى است كه درسيك رابطه نهعى نسبت
.به يكديكر قرار كرفته اند .
گزاره های بنیادین پذیرفته شده از سوی
تئوری پردازان است که زیر ساخت و
ste | فلسفی نئوری آنها را آشکار می
=e
گزاره ها و اصول موضوعه ای هستند که
زبیین ترین الیه علم و تئوریهای آن را
شکل داده و بر پایه خود استوار می کنند
زیرساختهای نظری و دیدگاههلیی است
١
۲
صفحه 13:
تعاریف واژه های کلیدی
پارادایم
و تحليل
4 جارجوب و الكوى ذهنى مشتركى است كه
3 مبتنی بر چهار شاخص هستی شنلسی» شناخت
ل شناسىء روش شناسى و ارزش شناسى شكل
= se
کیفیت شناختی است که تئوری پرداز از ستر
. فعالیت خود و سازمان دارد
| چیستی سازمان و جگونگی کار کرد rane
حبات و بقای آن است.
تور از انمان و بلقت شخستی او در تلا مازمان
محیطی است که در آن فعالیت مى كند
7
و ۳
صفحه 14:
صفحه 15:
elc )هداز
هر علمي متشکل از سه دسته از گزاره ها یا
تصیقات شامل ۱۰۰۰ ۰ مرضو عه و تأوريها
قابل تبيين در يك دستگاه قياسي با ويژگيهاي
سازگاربي » تمامیت و استقلال
33 0
2 تک
كزاره نوع سوم يعني مدلها و تثوريهاي هر علم متمايز كننده
ءعلوم از یکدیگرند
oC
صفحه 16:
27
2 چراسلا ت
بت
7 ویژکی اکتشافی مدل
برای شناخت ساختار تئوریها و تعیین اعتبار و عدم اعتبار
. آنها می توان از مدلها استفاده کرد
پیوند نزدیک مدل با تئوری
۹ ۹ را به تئوری تبدیل
۰
صفحه 17:
صفحه 18:
تجلی دنیای خارج در ذهن
از طریق ادراك حسی
نمایاندن دنیای خارج که درك شده است
به عنوان محصول فعالیتهای ذهنی
صفحه 19:
اهداف مدل و مدل سازی
تشریح بخشی از واقعیت یعنی سیستم تحت مطالعه ؛
درك بافت و وظایف سیستم ؛
پیش بینی رفتار سیستم به عنوان يك کل یا اجزاء آن
تحت شرایط مختلف ؛
eles رفتار سیستم برای حصول موثر به
tu
صفحه 20:
3 ارزيابي ه مدل >
ساماندهی لطلاعات مورد نظر و بيش
بینی بر اساس آنها
aes
توان بر پایه آنها مطالعه کرد
صفحه 21:
تئوری و تنوری پودازی .
١ سیر نزاع عقل گرليي و حس گرليي در یونان قدیم که سردمداران تن از
يك سو ستراط . اقلاطون و ارسطو و از سوي دیگر سوفسطائیان يعني
كساني مانند گور گیاس و پروتاگراس و شکاکان به رهبري فیلون بودند ؛
پس از رنسانس به رنه د کارت و فرانسیس بیکن رسید و اين سیر تا زمان
_ پیدایش فلسفه علم استمرار داشت a
پس از پیدایش فلسفه علم و با پرداختن به چيستي علم و
مشخص کردن ابعاد تن (میمترین دستاورد فلسفه علم انزاع
عقل گرایی و حس گرایی خاتمه یافت و تئوري و تئوری
پردازی در کانون توجه قرار گرفت و همگان را ببه خود
مشغول ساخت .
0( تک
تئوریبا به صورت مستقیم (در مکتب پوپر ) به طور غیر ۱
مستقیم (در مکتب کین و لاکاتوش ) میمترین واحد تجزیه و
تحلیل در علم به شمار مي آیند. 1
صفحه 22:
۹۱
سح 27 فک
1د چيستي تلوري: >
6ب
١ تتوري يك كزاره كلي است كه بر بايه يك
فعاليت ذهني جرايي و جكونكي
رخداد يديده ها و حوادث مرتبط با خود
را تبيين مي كند.
۳7
صفحه 23:
چرایی تلوري؟ _ >
جرايى Gar
| _ تنوریها تجربیات را سازماندهي مي کنند . |
۱ CS en
تبیین مي کنند.
1 ا دانش را گسترش داده و بسط می دهند . |
مارابه تحقیقات بیشتر سوق داده و تحريك مي کنند |
صفحه 24:
صفحه 25:
الگوهای ذهنی شامل :
۱- مفروضات اساسی
۲- نگرشها و دیدگاهها
۳- تئوریها و مدل ها
چرخه بادگیری و شک ل گیری الگوهای ذهنی انسان
صفحه 26:
صفحه 27:
2-2 ارزبابي و نقدتتوري _ ارزيابي و نقد قوري Zs
ل
آنچه گفته است آنجه نكفته است آنجه بايد كفته شود
تحلیل موقع on
7 درجه آزمون
ابطال يديري nk
سازگاري با بدیهیات يا حقایق
مورد پذیرش
صفحه 28:
تاكيد بر بیان مبلفی روش و اعتبار و رولیبی ۱
تئوری در بررسیهای تجربی
۲ تاکید بر بیان مجموعه ای از ایده ها که سازنده ٠
تلوربها هستند (پیش فرضهای فلسفی » تئوربها و
بنیانهای هستى شناسى » انسان شناسى و شناخت ا
تاكيد بر هوميت تاربخى تئوريها و ملاحظات تاریضی و
تحولات اجتماعى مقارن يديد آمدن آنها
صفحه 29:
fee
| بر بررسی و تجزیه و تحلیل تئوریهای مدیریت است که
در جارجوب مدل ارایه شده با رویکرد محتوایی
به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
صفحه 30:
بخش دوم 0
۱ نه 1
طبقه بندی و گو
oe
يت
يهاي مديرد
صفحه 31:
تیلور : تجزیه و تحلیل کار
ماکس وبر تجزیه و تحلیل ساختارهاي قدرت
ات
هنري فايول ١ تجزیه و تحلیل فعاليتهاي مدیریت
»= —
پدید آمدن جنگل تئوریها و
ضرورت سامان بخشیدن به تئوریها
صفحه 32:
ی
ae 2
| لد جيسشي ©
طبقه بندى U(classification)
۲۳ ” به نظامهاي
تقسيم بندى اشاره دارد كه يديده ها را در
دافل مجموعه هايي کامل و جامع و
4 منمصر به فرد به طور متقابل با يك سري
ال از قواعد تصميم كيري مجزا دسته بندي
مي کند
صفحه 33:
pilot sb به عنوان
ie اسکات با در نظر گرفتن ٠
حاکم بر تئوربهای مدیریت آنه را از نظر تاریخی در
ول به مکب کلاسک, نله کلاسک و سستی طقه
بندی کرده است
با توجه به مفاهیم عمده مورد نظر مکاتب را به مکتب
وظیفه اي مدیریت علمي» مدیریت کمي» روابط
انساني» منابع انساني, تثوري سیستم هاء تنوري
اقتضايي نقسیم کرده است
نگ
بر اساس نوع عمل سازمان و سطح تجزیه و تحلیل
تلوریها را به دو دسته تلوريهاي خرد و کلان تقسیم
کرده است .
ی و
منابع انسانی ؛مدیریت علمی (کمی)»سیستمی و
اقتضایی تقسیم کرده است.
صفحه 34:
Lee.
Sn!
il (Typology) clits ai95
مجموعه اي به هم پیوسته از نوع ايده
آلها به دست مي آید که يك ترکیب
يكانه از ميژگيهاي موضوع مورد نظر را
ارائه مي دهد و نتایج مرتیط با ود ر
يديد مى آورد.
صفحه 35:
م
rt YY
> ند مکی
9 سنفیت داشتن آن با تئوری 6
و 9 قابلیت. شناسایی مفاهیم سازه ها و متغیرها
در آن
9 مشخص شدن ارتباط بین مفاهیم. سازهها
4 و متغیرها در أن
0 5 7 \
3 ابطال يذيرى ان 59
صفحه 36:
با استفاده از گهنه شناسی ی توان به
سامان بخشیدنبه تلوریها روی آورد و با
تکیه بر آنهلبهیک فراتئوری دست بافت
که بتولندبا نظم بخشیدنبه تئوریها هر
یک را در جایگاه خود قرار داده و نتایج
مورد انتظار از آنها را محقق سازد.
صفحه 37:
4 كردن به سوى ماوراء تكوريهاى خطى سنتى ؛ oN e
فراهم آوردن ساز و کاری برای در بر گرفتن اصول کلی 9
تحقیق در بررسی سازمانی ؛
شناسایی نوع ایده ال های چند گانه سازمان یا تتوری 9
های چند سطمی که تئوریهای ستتی از آن عامز هستند
اجازه دادن به پژوهشگران که به ماوراء ممدودیتهای 9
دنیای تجربی و فیزیکی موجود مرکت کنند و تئوریهای 4
تجویزی بیشتری را پدید بیاورند
تئوریها به سیب غنایی که می یابند پیچیده تر خواهند 9 |
۲ دو مها مقدار نير اكز بهشل
صفحه 38:
—_—— — انواع كونه شناسي در تنوريهاي مدیریت _
تكيه د فرايند كابر رويكرة نادي وااسامان؟
ا بر رويكرد فرايندى و سامان
ee 2 1 بخشیدنبه تلوریها (شش مکتب و سپس
2 ا م مكتب)
تکیه بر سطوح متفاوت تجزیه و ss
cas ( رفتاری, ساختاری و محیطی ) و
Sul © دیدگاه تئوری پرداز ( عقللیی , طبیعی
SSS ve
تکیه بر مفروضات مربوطبه فلسفه علوم
گونهشناسي اجتماعی و ماهیت جامعه و مطرح
بارل و مورگان ساختن بارادایمیبا ( پارادایم
كاركردكرايى ) ۱
صفحه 39:
دست کشیدن از نگرشتک پارادایمی و ۲
روی آوردن به تنوع پارادایمها با
استفاده از استعاره ها ۳
| از وجوه مختلف با توجمبه دو بعد افقي )
(درون و بیرون سازمان) و عمودي
(تمركؤو عدم تعوكزا ا
با توجمبه متغيرهليي مانند تکنولوي» ساختار اقتدار و
۳ وظلیف خاص هر سازمانبه توصیف و پیش بيني رفتار
کون اي سازمانياحي پردازد و بر اساس گنه شناسي خاص خود
سيلورمن سبه سه نوع كونه شناسي سازماني اشاره .عي كند: كونه
00 شناسي هاي مبتنى بر وروديها(فشارهاي خارجي)»
خروجيها(نفوذ سازمآن در محيط) و عوامل بين سازماني.
صفحه 40:
و
لگر گونه شناسيها را بر اساس چهار معیار زیر مقایسه
کنیم:
+ ساماندهی اطلاعات مورد نظر و پیش
بینی بر اساس آنها
ue سازگاری منطقی
+ ویژگی اکتشافی
ig به ساخت تئوری و شناخت
i عدم اعتبار تئوري ها
صفحه 41:
معیارها
ag شناسی
کونتر
اسکات
بارل و
مورگان
مورگان
کوتین و
همکاران
سیلورمن
ساماندهی اطلاعات مورد
نظر و پیش بینی بر اساس
آنها (جامعیت)
محدود
نسبتا محدود
محدود
نا محدود
محدود
نا محدود
ضرورت
ندارد
ویژگی اکتشافی
(میزان مطالعه
بر پایان آن
تنها در چارچوب
دوازده مکتب
ارائه شده
در جارجوب دو
دیدگاه با رویکرد
سیستمی و در یکی
از سطوج
تنها در ذيل بارادايم
كاركود كرابى با
رويكرد جامعه
شناختی
مستعدبه کارگیری
استعاره های جدی
در چارچوب
تعیین شده
در چارچوب روابط
سازمان و معیط
کمک به ساخت
تنوری و شناخت
اعتباريا عدم
اعتبار
به طور محدود
كمك مى كند
كمك مى كند
كمك مى كند
كمق مى كند
صفحه 42:
سبا توجهبه نقدهلیی که بر هر یک
و از لین گونهشناسيها وجود دارد
میتوانبه جستجوی گونهشناسی
سيا مدلی جامعتر مبادرت ورزید که
برخوردار از مزیتهما و فاقد
محدودیتها و نقایص آنها باشد.
صفحه 43:
مهمتوین مساله ايکه ذهن پژوهشگر را به خود
مشغول ساخته بود این بود که:
be تئوريهاي مدیربت که بر پایه
عقلانیت ابزاري شکل گرفته و
است در جامعه ما از کارکردهای لازم
برخوردار نیست؟
صفحه 44:
پاسخ اولیه مساله این بود که :
مهمترین مانع تعمیم تئوریها و
مدلهاي مدیریتی به جوامع
مختلف و زمانها و مكانهاي دیکر
زیر ساختهاي بنیادین و مباني
فلسفي يا مفروضات آنهاست .
صفحه 45:
مدل مفهومي كه براي تبيين زيرساختهاي بنیادین و مباني
فلسفي (مفروضات اساسي ) تتوزيهاي مديريت و سازمان
اه ده است دارای سه بعد است که عبارتند از
صفحه 46:
بعاد
پارادایم.
ماکم بر
46
شا
ارزش
شناسی
واقعگرایی
دی
واقعیت داشتن هستی, اصالت داشتن جامعه و سازمان, عینیت داشتن پدیدههای اجتماعی و
سازمانی
نمادین و ذهنی بودن هستی, اعتبار ی بودن جامعه و سازمان,مبتنیبر ذهن بودن پدیدههای
اجتماعی و سازمانی
تجزیه و تعلیل
انسجام و تحليل
تعريه وتركيب
انسجام و SF
آزمونپذیری, علتیابی, مشاهده و فرضیه, جدایی ارزش از واقعیت. دادههاي حسى.
تنوریهای خرد.قانونمندی عامه روش کمی
سازگاری منطقی, دلیلیابی, فرضیه و مشاهده, wae جدایی ارزش از »اقعیت. دادههای
غیرحسی, تنوریهای کلان قانونمندی خاص. روش کیقی
ارزش به عنوان واقعيت اجتماعی مستقل از ذهن انسان و قايل تبيين در خارج
ارزش به عنوان واكنش زيستى س اجتماعى تسبت به يديدههاى عينى. مستقل از ذهن اتسانا
ارزش به عنوان نتيجه فرايند تعامل اجتماعى
ارزش به عنوانواقعینی ذهنی, غیرقابل تعمیم و نسبی
صفحه 47:
Yon
47
جامعه
حفظ وضعیت موجود. نظم اجتماعى. انسجام و همبستكى اجتماعى. همكارى و
اشتراک مساعی. واقعیت عینی. توافق جمعی و ارضای نیاز
تغییر وضعیت. تضاد ساختاری, مخالفت و مقابله. رهاییبخشی و آزادی.
توانایی و استعداد. حالتهای سلطه و محرومیت
تعیین هدف و رسمیت
حفظ بقا
انسان اقتصادی س عقلایی انسان اجتماعی. انسان خودشکوفا و انسان پیچیده
قالب
بیری و اطاعت. قالبشکنی و نافرمانی
پررسی رفتر انسان در سازمان و عملکرد او در محیط کار
پررسی ساختار سازمان و عملکرد آدبا توجه به ابعاد و اجزایش
بررسی ساژمان در تغافل پا محیط آن
صفحه 48:
| فصل سوم : ۱
طراحي و تببین مدل_
لتللمججوج —_ |
صفحه 49:
ce! | بخش اول:
طراحی مدل
صفحه 50:
همه تئوريهاي مدیریت بر (eaten ML
اساسي شکل گرفته اند که همگي در حوزه اي
فراتر از تئوري قرار دارند و مي توانند در هکم
يك فرا تتوري یا تثوري مبتني بر گونه شناسي
به ما کمك کنند تا زیر ساختهاي بنیادین و
مباني فلسفي تئوریها را بررسي کرده و به
انتخاب کارآهد و اثر بخش ترين آنها اقدام
Sy در جهت بسط آنها بکوشیم
صفحه 51:
مفروضات اساسي , تئوري همان
زيرساختهاي بنیادین آمباني و مفروضات
ملسي التنطط ee
آشکار یا پنهان و خواسته یا نافواسته
تئوري خود را بر مبناي آتن استوار سافته
است
صفحه 52:
0 شناخت مفروضات اساسي تئوریها باید a
" ويژگيهاي منحصر به فرد و تكرار شونده “
انها كه ممكن است إز ناخودا كاه تتوري يرداز
سرچشمه گرفته باشد و خود او نیز از آن آگاه
3 نباشد را کشف کرده و در صورت امكان به
3 دنبال توضیح و تعبیر و تفسیر فلسفي .
روانشناسانه یا جامعه شناسانه آنها بر آییم و
بدين گونه از منظر فلسفه علم به تملیل و
ردن آنها بپردازیم .
صفحه 53:
( _ قفاوت و قشابه تلوریها .
i تئوریه) برخاسته از
5 ت و تشابه تور
تفاوت و
Fae و کشابه پارادایمها . oo
تجزیه و تملیل در فرایند ae
o
پردازی است که اس
cm 5 5 3 = د
3 اساسي تنوري را شكل مي ۳
صفحه 54:
پارادایم حاکم بر تئوری ها ۳
پارادایم چارچوب ذهنی و ارزش مشترک و پذیرفته شده در
میان جمعی از دانشمندان است که با توجه به جنبه های
چهار گانه هستی شناسی . شناخت شناسی . روش شناسی و
ارزش شناسی شکل می گیرد و بر پایه آن به تتوری پردازی
يا مدل سازی رو می آورند
ات اساسی
صفحه 55:
ماهیت mets و جهان” هستي است و به دنبال
پاسخ دادن به این پرسش است که
ul - ساخت و ترکیب جهان Gaya واقعي است یا
نمادین و از طریق فرآيندهاي Gos ساختار یافته است ؟
صفحه 56:
a
انسان در دو حوزه شكل مي كيرد 4
تعریف دانش و اينكه جه چيزي رأ دانش مي دانیم: - 1
(حوزه
3 - فرایند کسب دانش واینکه چگونه مي دایم .
Oo (حوزه روش شناسی) &
ی درك و شناخت ریشه. ماهیت و اعتبار
ss آوردن ak در رابطه با خود دانش است ؛
از این رو آن را تلوري دانش نامیده اند.
موضوعاتي مانند نقش استدلال در ایجاد دانش, نقش ادراکات
حسي در پدید آمدن دانش . انواع دانش و درست يا غلط بودن
دانش موضوعات شناخت شناسانه به شمار هي آیند.
صفحه 57:
تتوريهاي تحليلي
دانش صوري
استعاره ريشه ای :
دانش مکانیکی
تنوريهاي تركيبي
دانش زمینه اي
استعاره ريشه ای : حادثه
تاریخی
دانش ار گانيکي
انتتقازه ریش ای : کل منسجم
صفحه 58:
ادانشي است که به شناسايي مشابهتها و
تفاوتها مي پردازد و در قالب يك واقعیت
M6 oe ار را
سااستعاره مشابهت براي نشان دادن این
دانش به کار برده شده است ؛
آسادانش ارایه شده از سوي " گرت مورگان
“
در اکتا ۶ استعاره هاي سازماني " از
نمونه هاي این دانش به شمار مي آید
صفحه 59:
ادانشي است که واقعيتهاي ملموس و
عيني را در يك قللب منظم شناسايي کرده
وبا سای از آنها پیش بيني. کنترل و
تسلط بر پدیده ها و واقعیتهای خارجی را
امکان پذیر مي سازد . :
استعاره ماشین براي نشان دادن این
نوع دانش به کار رفته است ؛
bl مدیریت کلاسيك از نمونه هاي
اين دانش به شمار مي آيد
صفحه 60:
دانشي است که به جاي مجموعه اي از
واقعيتهاي ملموس یك الگوي کل گرا را موضوع
مطالعه خود قرار مي دهد .
ساستعاره حادثه تاریخی براي نشان دادن اين
دانش به کار برده شده است ؛
ao از آثار وبر که در توصیف کیفیت شکل
گيري دنياي مدرن و نظام سرمایه داري و
حاکمیت عقلانیت ابزاري ارائه شده است از
نمونه هاي اين دانش به شمار مي ايد
صفحه 61:
دانش
ارگانیک
سادانشي است که فرآيندهاي تاريخي را به
عنوان فرآيندهاي ذاتا | ركانيك مي دلند و به
دنبال نشان دادن منطق ا حاکم بر
موضوع مورد مطالعه است .
استعاره كل منسجم براي نشان دادن اين
نوع دانش به كار رفته است ؛
ji كارل ماركس از نمونه هاي لين دانش
به شمار می آید
صفحه 62:
هم ذروفدات کاس
منظور از ره 1 . چگونگي دانستن ۳
| دستیابی به دانش است
تمامي تاریخ جدید خی در علوم انساني و اجتماعي
تقابل . دو دیدگاه روش شناسي در علوم است & به
طور کلي مي توان از آنها به 2
صفحه 63:
دیدگاه اثبات گرا
آزمونپذيري (تجربه)
مشاهده و فرضیه
علت يابى
جداسازى ارزش از واقعيت
دادههاى حسى
تمايل به تئوريهاى خرد
قانونمندى عام
ديدكاه غير اثبات كرا
ساز گاری منطقی (درونی)
فرضیه و مشاهده
فهم معنای اعمال (دلیلیابی)
عدم جدايي ارزش از واقعیت
دادههایی غیرحسی
تمایل به تئوريهای کلان
قانونمندی خاص
استفاده از روشهای کیفی
صفحه 64:
صفحه 65:
رويكردي ا ست که ازشه را به عنوان واقعيات اجتماعي مي بندارد كه مي توانند در قاباي عبني تبيين شوئد
ين رويكرد با تجربه كرابي بيوندي ناكسستني دارد و ارزشيها را صرف نظ از ادراك آدمي به عنوان واقمبتهاي
اجتماعي به شمار مي آورد
رويكردي است كه ارزشها را واکتش هايي زيستي اجتماعي به پیده هاي عيني مي داند
که مستلزم مشارکت انسان نیست و انسان به طور
زي در آن اثر مي گذارد.
رويكردي است كه ارزشها را ذهني مي داند و وجود كزاره هاي عمومي يا جهان شمول را
مورد انكار قرار مي دهد
رويكردي است كه ارزشها را به عنوان نتيجه فرأيند تعامل اجتماعي به شمار مي أورد كه
در آن فرد تنها نسبت به عوامل محيطي واكنش نشان نمي دهد بلكه به طور فعال در
خلق ارزشها مشارکت مي کند
صفحه 66:
۲ عقلانیت (۳۵۴:۵۳۵۱:۲۷) میمترین پارادایم
0 حاکم بر تلوري هاي مدیریت و سازمان است و
ا تمامي تئوري هاي مديريت بر يليه كن شكل
3 كرفتة است؛ زيرا سازمان در راستاي دستيابي
به هدف شكل كرفته است و دستيابى به هدف
در كرو عقلاني عمل كردن است.
عقلانيت دو كونه است:
(instrumental),s,1541 ~ =
<جوهري يا ارزشي(6 ۷۵۱۷ (substantive or
4
صفحه 67:
مر اع
عقلانيت ابزاري: يعني دستيابي به هدف در كوتاه ترين زمان و
با کمترین هزینه؛ و داراي ويژگي هاي زیر است:
سودمندي
"محاسبه پذيري
0 كارايي
=< 7 قابلیت پیش بيني
استفاده از فتآآوري غیر دستي؛
"کنترل شرایط و کاهش عدم آطمینان
”يبامدهاي غير عقلاني براي افراد. سازمان و جامعه
«استفاده از فنآوري به سبب ماهيت غير شخصي و از بين
بردن سلیقه ها و حاکم کردن قواعد عام محاسبه پذيري.
كارليي و کنترل شرلیط و کاهش عدم اطمینان را افزليش مي
دهد.
صفحه 68:
3
1
3
3
Se
عقلانیت جوهري: يعني دستيابي به هدف در چارچوب يك نظام
ارزشي است که بدون توجه به نتایچ و موفقيت يا شكست عملي
راهنماي انسان در رولبط و رفتارهاي اوست. و داراي ويژگي
هاي زیر است:
v
بر عقل و فطرت آدمی است.
بر پیوند ارزشها با واقعیتهباست
مبتني بر کثرت روش است.
” به جنبه هاي اخلاقی انسان توجه دارد.
تابع مقتضیات زماني و مكاني نیست
به جاي تطبیق دادن انسان با شرلیط به دنبال معناي واقعي
زندگی است ۱ ۲
” به دنبال فهم واقعيتياي انساني و اجتماعي است.
صفحه 69:
اکر ابعاد چپارگانه عینیت داشتن (ean
دلنش مکانيکي. روش اثبات گرايي و ارزشياي
عيني را در يك سو و وجود ذهني قايل شدن
براي واقعیت. روشهاي غير اثباتكرايي و ارزشهاي
ذهني و میان ذهني را در سوي دیگر آن در نظر
بگیریم در يك سو عقلانیت ابزاري و در سوي
دیگر عقلانیت جوهري یا ارزشي شکل خواهد
كرفت. 0
صفحه 70:
7 دیدگاه تئوری پرداز ۳
دیدگاه تئوری پرداز در مورد جامعه.
سازمان و انسان یکی دیگر از ابعاد
مفروضات اساسی و مدل مفهومی طراحی
شده است.
صفحه 71:
منظور از جاصعه. بستري است که سازمانها و انسانها را در
برگرفته و تئوري پرداز و تئوريهاي ارائه شده را در دوره
هاي خاص و در چارچوبهايي منحصر به فرد پرورش مي
دهد
در مدل ارلئه شده دو ديدكاه از سوي قوري
پردازان» ارائه شده است:
که به وحدت و همبستگی و
هم ذروفدات اهتاسی
حفظ وضعيت موجود نظر دارد.
كه بر تعارضات ساختاري و
حالتهاي سلطه و ضرورت تغيير تاكيد دارد.
صفحه 72:
(The statuesque)>5> 50 حفظ وضعیت
(Social Order) ,clit>l oti
انسجام و همبستگی اجتماعي
(Social Integration & Cohsion)
همکاری و اشتراک مساعی(/50۱:3۳15)
واقعیت عینی (Actuality)
(Consensus) ,,20> Gils
ارضای نیازهای افراد
۶ _
(Radical Change) cu259 uit
(Strucural Conflict) s,t5lu sls
(Contradiction) ablis مخالفت و
رهاییبخشی و
(Emancipation)s31;1
توانايى و استعداد (Potentiality)
حالتهاى سلطه
(Modes of Domination)
(Deprivation) محرومیت
صفحه 73:
4
سس
ان: مهمترین پردازشگر ورودیها و تبدیل آنها به
خروجيهاي موزد نیاز دز قللب کال یا خدمات همراه با ایجاد
ارزش افزوده که از OT به عنوان بهره وري ياد مي شود _
است که
: دق و وت اس Gear Og ss
2 - يك پدیده عی اجتماعی است که نظر به ضرورت
حفظ حیات و بقاءانسانها شکل گرفته و کارکرد تن رفع
نيازهاي انسانهاست که مهمترین آّن حفظ بقا و سپس
دستيابي به اهداف مورد نظر است .
صفحه 74:
ماهیت
سازمان عقلایی طبیعی
ماهیت جامعه
نظم و نظم و
نظم عقلانیت گرایی | طبیعت گرایی
(عقلانی بسته) (طبیعی بسته)
تغيير و تغيير و
تغيير و تحول عقلانيت كرايى طبيعت كرايى
(عقلانى باز) (طبيعى باز)
ماتزيس ديذكاهها تسبت به سازمان
صفحه 75:
as 55 ۹
منظور از انسان شناسی, شناخت ماهیت انسان و بافت شخصيتي او
3 در تعاملات اجتماعي با انسانها , سازمان و جامعه يا محيطي است که
در آن زندكي مي كند و اينكه موجودي مختار و انتخاب كر است يا
0 در مدل ارلئه شده go Le, شاخص مورد
شناسايي قرار گرفته است:
منظور از تصور انسان . تصور از او به عنوان
موجودي اقتصادي- عقلايي, اجتماعي. خودشکوفا يا پیچیده است که
0 ان تنها از يك منظر به او نگریست و رفتار او را بر پایه آن
تجزیه و تحلیل کرد.
منظور از جبر. اطاعت, قالب پذيري و انسان
از قوانین و مقررات و دستورالعملهاي سازما ش نقشهايي
است که به او محول مي شود و در مقابل اختیار به نافرماني, قالب
شكني و عدم تبعيت اشاره دارد. ل
صفحه 76:
| _قلمرو تثوريهايا سطح تجزيه وتحلیل . .-
yp ya هابا سم تجربه وتیل آنها دز
يه سه سطح خرد. میانی و کلان یکی دیگر از ابعاد
| مفروضات ۳ و مدل مفهومی است.
سس
3
صفحه 77:
سس
منظور از سطح خرد سطح رويدادهاي
ص | عینی يا (۲۵5) و در رابطه با رفتار
2 انسان با توجه به ويژگيهاي فردي و
4 اجتماعی او در سازمان است
صفحه 78:
0 ۲۳۳۳
"منظور از سطح میانی . سطح ساختاري
a (اهدت۸) است که رويدادهاي عيني در آن
ر چارچوب تحقق مي یابد .
صفحه 79:
| منظور از سطح کلان . تجزیه و تحلیل تثوري در
رابطه با اكولوژي و محيطي -بستري است که
موجودیت اجتماعي افراد و سازمانها در آتن شکل
كرفته و بر فعاليتهاي كن دو احاطه دارد -(Real)
است كه انسانها و سازمانها را در بر كرفته و بر آنها
احاطه دارد
صفحه 80:
صفحه 81:
بخش دوم.
صفحه 82:
Q تیلور در دو اثر اصلي خود به نام " مدیریت کارگاه " و "اصول
مدیریت علمي" با پدید آوردن يك "انقلاب ذهني" آغازگر مباحثي شد
که علم مدیریت را پدید آورد و او را به عنوان "پدر علم مدیریت"
مورد توجه همگان قرار داد.
»رن توضوعی ٩۵ دهن لور Oly مسعول کرد بود
کاهش کارايي به سبب آن چيزي بود که امریکائیان آن را کم كاري و
انگلیسیها آن را وقت تلف کردن مي نامیدند که تلور آن را کم كاري
منظم و ارادي نمی
لاتيلور راه درمان این دردهاي کهنه را در این یافت که :
ت: به تغییر مدلهاي ذهني افراد و پدید آوردن يك انقلاب ذهني مبادرت ورزد
را وادارد که در شیوه نگریستن به ابزار کار . روش انجام کار و روابط کار
تجدید نظر کنند .
دوم : مدیریت علمي و نتایج آن را تببین کند و آنها را وادارد تا با تجربه كردن اين
نوع از مدیریت و اصول و نتایج آلن وضعیت خود را در گذشته و آب
مقايسه کنند
صفحه 83:
صفحه 84:
جهاني که تیلور را به خود مشغول
هستر ساخته بود جهاني عيني» ء مستقل از ذهن
تس ی با | اجزايي محسوس و a و
تجزیه و تحلیل دانشی که تیلور ارایه کرده
شناخ / است نشان مي دهد که اين دانش يك دانش
مهمترین مشکل سازمان يعني GIS pS 9
تاکارامدی منطم وارادی است
صفحه 85:
روش
شناد
ارزش
ی
مبتني بر اثبات گرا
فرض وجود يك "ب
روش تيلور در دستيابي به دلنش مكانيكي اش روشي
با رويكرد تجربي است كه با
ين روش انجام كار به دنبال
حذف عناصر غیر عقلاتى و يافئن معبار و استائدارة
بود و سرانجام اصولي را فرا روي افراد نهاد كه آن را ”
اصول مدیریت علمي " نامید
بعد خرد افزايش
زندكى افراد است
تیلور با رویکرد اثبات گرايي منطقي مهمترین
ارزش را افزلیش موفقیت و كاميلبي(كارليي) مي
silo که در بعد کلان سودآوری سازمان و در
دستمزد و بهبود وضعیت
صفحه 86:
همانند جهان فيزيكي و داراي همان
جامعه » قانونمندیهاست ؛ از این رو مبتني بر
نظم است
همانند جهان فيزيكي 9 داراي همان
قانونمندیهاست؛ از این رو يك سیستم
|انسان © انسان موجودي اقتصادي- عقلايي 9
اطاعت يذير است .
سازما
Vv
0
صفحه 87:
تیلور تجزیه و تحلیل خود را از سطح خرد و
كار كاركاهي آغاز كرد كه نتيجه أن به طور
اجتناب ناپذیر به سطح مياني و ساختار
سازماني و تبیین روابط بين مديريت و
کارکتان a كشيده لك
صفحه 88:
تک
a فایول با ساماندهی تجربیات خود به عنوان
مهندس معدن. مدير ا مدير معدن زغال
سنكىء. مدير عامل اميدوار بود كه بتواند به يك
تثوري دست يابد و معيارهايى را براى به
كار كيري كنترل در رابطه با نيروي كار تبيين
نمايد.
تلاش براي عقلاني كردن فعاليتهاي سازمان
بویژه فعاليتهاي مديريتي
صفحه 89:
مقدمه 7
۱ تتوري تاتول بربایه چند چیز استوار است: ۶
1- تقسیم فعاليتهاي سازمان به شش دسته فعالیت
فني. تجاري. مالسي. ايمنسي. حسابداري 9
3 2- برخورداري از شش دسته توانمندي و شايستگي
0 جسماني. ذهني. اخلاقي. دانش و تعلیم عمومي.
۵ دانش تخصصي و تواناييهاي تجربي ؛
3- شناخت مهمترین فعالیت مدیریت و توانمندي و
۳5 شايستكيهاي مرتبط با آن ؛ 1
4- اصول چهارده گانه براي انجام مهمترین
نايت 86
صفحه 90:
هگا
۱ 1 لقنو : رت
1
aig (eee ور
ye 1 متروليات 7 fae ki ig
rv
oo oY ss oink ۱ و
Lyi) 0
سطح تجزيه و تعلبل
در سطح ساختاری به
عقلاضى كردن سسازمان و
امورطن مبادرت ورزیدن
وتجزيه و تحلیل
چگونگسسی فعالیت
مدیریت سازمان
صفحه 91:
5
3
2
پارادایم حاکم
>
شكل گيري در دوران حاکمیت
Bes عيني, ملموس و مستقل از ذهن
ی ۱ آدمي که نگرش مكانيكي را نسبت
\ 0 و جامعه و سازماني كه در
ae
صفحه 92:
مبتني بر تحلیل و انسجام است يعني دانش
مكانيكي را در بي داشت كه مهمترين ويزكي
| آن منسجم و يكيارجه بودن آن است ؛ در واقع
) أو تجربيات خود را با اجزاء و عناصر ديكري
| تركيب كرده وه ارليه بيك تئوري عمومي براي
اداره ماشيني سازمان مبادرت ورزيده است .
دیدگاه ابزارکراباند فایول نسبت ید تتوری
نیز برخاسته از همان نگرش و دانش مكانيکي
است.
صفحه 93:
پارادایم حاکم
2 از نظر روش شنانسي فایول دلیسته (ex
گرايي است که يك قرن پیش از او هموطن
اوه کونشت کنت» لن را مطرح کرد و «امیل
دورکیم» دیگر هموطن هم عصر او آن را در علوم
دوش / اجتمای اصل و اساس قرار دارد .
feral av lias ۲ فایول از آنجا که بین پدیده هاي طبيعي و
اجتماعي تفاوتي قليل نبود به دنبال لن بود تا با
0
3 ۱
3 استفاده از از روشهاي علمي به يك تئوري شامل
مجموعه اي از اصول. قواعد. روشها و رویه ها
دست بيابد كه به وسیله تجربه همگاني قابل
7 تكرار و ارزيابي باشد . 8
صفحه 94:
يارادايم حاكم
a ’ af)
ارزشهايي که فایول از آنها سخن
gs / ۱ کی DB
ارزش | گرآيي منطقي » ارزشهاي در
ی ۱ تجلى یافته در منافع اقتصادي
براي أفراد و سازمان ن است که هدف
a! مديريت نيز به شمار مي ey
I
صفحه 95:
4 سبب نگرش مكانيكي نسبتبه هستيبا جامعه نیز با
همین يدكاه مواجه شده است و بر يليه جامعه شناسي نظم بر
موارد زیر HSE دارد:
<حاکم کردن نظم در سایه يك تتوري عمومي اصول چهارده
گانه و اصل نظم)
اجتناب از تعارض و تضاد ساختاري (اصل نظم و ثبات
مدیریت)
< انسجام و همبستگی(اصل تقسیم کار وحدت فرماندهي و
وحدت مسیر)
7 همکاري و تشريك مساعي(اصل روحیه همكاري)
< وقعيتهاي عيني بالفعل(صل اختیار. قوانین و مقررات و
تس مراتب)
توافق(اصل تبعیت منافع فردي از منافع جمعي)
ho را ها سا هت
صفحه 96:
3
5 منظر جامعه شناسي نظم با تاثيرپذيري از
آراء کت و دورکيم وار دینگاه ساختاري-كا ركردي به
پدیده سازمان و مهمترین فعالیت لن يعني مدیریت
پرداخت
0 دیدگاه فایول نسبت به سازمان ديدگاهي عقلايي
بدون در نظر گرفتن محیط و بستري است که در آن
خعالیت می کن ار این روسامی ناکیدات او بر
أر سازمان و ساختار سازماني است. 86
ديدكاه تثورى ير
حادم 2د
۱
صفحه 97:
دیدگاه تئوری پرداز
انسان 0
pee) واكنشهاي آدمي را عقلايي و براي يي
موققیت ولاف فردی با مطتع فر چه بسر م لذ
که به همین سبب يكي از اصول عمومي مدیریت را
واداشتن افراد به پذیرفتن اصل تبعیت منافع فردي از
منافع جمعي به شمار مي آورد (انسا ان اقتصادي -عقلابي)
و از سوي دیکر پیشنهاد واذاشتتن افراه به اطاعت Fl
ضرورت تخصص گرايي و هماهنگي که جوهره ار
اصل او را تشکیل مي دهد او را جستجوگر نظمي عقلاني
در سازمان براي قرآر دادن آدمی(اطاعت ترا او) در
جهت تحقق یافتن اهداف آن مي شناساند.
صفحه 98:
«فایول» بر خلاف «تیلور» که عقلانی کردن
ا را از يايين به
واز ز سطح كاركاهي و تفييرات در وظايف
ae آغاز کرده بود. فعالیت خود را ee
عقلاني كردن سازمان و عملي كردن امور ان
لالدضة امن و ee
آغاز کرد که این نیز به سخن «ارويك» در
مقدمه اش بر کتاب «فایول» انعكاسي از
مسر ند شغلي متفاوت این دو بود.
صفحه 99:
[- بوروكراسي نخست در حوزه جامعه شناسي
سياسي مطرح شد و تنها به اداره امور عمومي
ختم نمي شد بلكه در معنايي جامع تر به كار مي
رفت كه به اعتقاد وبر در تمامي عرصه ها و
نهادهاي اجتماعي رخنه خواهد کرد.
[- وبر در طرح بوروكراسي خود از JET «نیچه»
«مارکس» و «گوشتاو اشمولرءتاثیر پذیرفته و
خواسته و ناخواسته به دیالوگ با آنان پرداخته
است او با *رابرت میشل" نیز از نزديك آشنا
/ بوده است. \
صفحه 100:
0
قدرت يا سلطه و انواع آن
"كنشهاي متقابل افراد
"روشهاي اعمال قدرت در میان رهبران و
پیروان
صفحه 101:
بوروکراسی يك دستگاه خاص اعمال قدرت و
اداره سازمان است مبتنی بر:
"تقسیم کار ثابت در میان اعضاي سازمان
سل دا
"مقررات غير شخصي
"جدایی مالکیت از مدیریت
"انتخاب افراد بر مبناي شايستگي
7 استخدام طولاني مدت
صفحه 102:
صفحه 103:
وبر متاثر از کانت در عین اعتقاد به وجود
خارجي و مستقل از ذهن دانستن جهان.
جامعه و پدیده هاي اجتماعي به دنبال آن بود
که علوم اجتماعي را در حوزه «است»ها یا
واقعيتهاي عيني استوار نماید تا علم بودن آن
مورد خدشه قرار نگیرد و چنین تلقي نشود
a علوم اجتماعي «علیت» جايگاهي ندارد
٠ وبر ريشه هاي علوم اجتماعي را ذهني مي
دانست ولي آنها رابه من واقعي تمس ارس
مي داد نه آنجنان كه كانت مي ينداشت و آن
را به من استعلايي و ماورايي نسبت مي داد.
صفحه 104:
٠ جهان اجتماعي و فرهنگي در نگاه وبر وحدت خود
را از دست داده است و ارزشها فردي هستند. از آنجا
که آدمیان مي توانند همه چیز را محاسبه کرده و
تمامي ابعاد زندگي را مورد بررسي قرار دهند و بر
همه چیز مسلط شوند جهان بيني واحد و مبناي
ارزشي يكساني بر جهان حاکم نیست و به همین
بات كه عامدت و كليت از ميان دنه اس
بتي شناسي وبر در رابطه با جهان مبتني بر جهان
اول است که پوپر از آن یاد مي کند. جهان عيني و
مستقل از ذهن اما در رابطه با جامعه و امور آن مبتني
بر جهان دوم یا ذهن است که در عین واقعیت داشتن
مبتي بر ذهنیت و برخاسته هاي ذهني افراد است
صفحه 105:
۷شناخت شناسي وبر مبتني بر تجزیه و
ترکیب دانش زمینه اي را پدید آورده
col که بر پایه رويدادهاي خاص
تاريخي قابل بررسي و تجزیه و تحلیل
است.
۲وبر با فرض عیئیت داشتن واقعیت
پدیده هاي اجتماعي با ساختن يك «نوع
خالص» كه تركيبي از رفتارها یا ويژگي
هاست درك يديده اجتماعى را تسهيل
كرده و امكان يذير مى سازد.
صفحه 106:
“وبر اعتبار گردآوري رويدادهاي
اجتماعي و تاريخي زیر چتر يك قانون
كلي را رد کرده و به جاي آن «بررسي
انفرادي پدیده ها, که يك رویداد ویژه
را به علل خاص مربوط مي سازد معتبر
مي داند و این موضوع دانش زمینه اي
او را از دانش مکانیکی که مبتنی بر
رویکرد اثبات گرايي شکل گرفته بود
متمایز ساخت
صفحه 107:
”وبر از پیشگامان روش شناسي علوم
اجتماعی در «دوره نبرد روشها» است .
v
ویژگی های روش شناسی وبر:
0 غير اثبات كرا
© فهم دروني يديده هاي اجتماعي به جاي
فهم بيروني
0 بررسي انفرادي پدیده ها
0 کثرت گرايي در روش از طریق «درون
فهمي» و استفاده از «نوع خالص»
0 در عین باور داشتن به فهم دروني و نوع
خالص آزمون پذيري را نیز براي سنجش
اين تفهم معتبر و ضروري دانستن
صفحه 108:
0 به جاي یافتن قانون مندي هاي عام بر قانونمندي
هاي خاص و نسبیت گرايي روشي تاکید کردن
0تبيين فرضي علي به روش خاص خود درعلوم
اجتماعي
0استفاده کردن از داده هاي غيرحسي به جاي داده
روش هاي حسي .
۳ ۵استفاده کردن از روشهاي كيفي به جاي روشهاي كمي
0تلاش براي دستيابي به تثوري هاي کلان به جاي
تئوري هاي خرد
0عدم اعتقاد به جدايي ارزشها از واقعیتها و آغاز هر
پژوهش علمي را از نظرگاه خاص در قلمرو ارزشها
دانستن
0آشتي دادن جريانهاي متضاد مانند عینیت گرايي
وذهنيت كراييء تبیین و تفهم. اقتصاد و دین و ...
صفحه 109:
ارزش
be
وبر ارزشها را ذهني مي داند و
وجود گزاره هاي عمومي جهان
شمول را پذیرا نیست و به نقل از
“شارل بودلر" در کتاب * گلهاي
شر“ مي كويد :”جيزي مي تواند
حقيقي و درست باشد برغم آنكه
زيبا يآ مقدس نباشد."
صفحه 110:
azol>
۷
دیدگاه وبر بر خلاف مارکس که نمونه برجسته
دیدگاه جامعه شناسی تفیبر است مبتنی بر جامعه
وبر مهمترین عامل نظم بخشیدن به ساختار
اجتماعي و فراهم آورنده انسجام و همبستگي اجتماعي
را 0 و اقتدار می داند.
“وبر نظم عقلاني و حاكميت بوروكراسي در جوامع را
اجتناب نايذير مي داند و در عين حال كه بوروكراتيزه
شدن جوامع را يك واقعيت به شمار مي آورد آن را
مورد نقد قرار می دهد
صفحه 111:
V
"ویر پدید آمدن سازمان را يك امر اجتناب ناپذیر,
برخاسته از حاکمیت نظم عقلاني و بوروکراتیزه
شدن جوامع غربي به شمار مي آورد.
*به اعتقاد وبر سازمان با ويژگي عقلاني خاص خود
افراد را وا مي دارد تا کارها را از همان آغاز بر
اساس قواعد محاسبه شده انجام دهند.
مان در نكاه وبر ابزاري عقلاني است که در
چارچوبهاي مشخص(رسمیت) براي رسیدن به
اهداف از پیش تعیین شده فعالیت مى کند.
صفحه 112:
ان در نگاه وبر موجودي است که در بستري قرار
گرفته (جامعه و سازمان) که او را به نظم عقلاني و اطاعت
sie ys AS) Js
be عقلاني (بوروكراسي) به وسيله انسان يديد آمده
است ولي او را گرفتار کرده و روحش را اسیر ساخته
است(قفس آهنین)
*"انسان بر پایه معناي ذهني خود به كنشهاي متقابل با
دیگران روي آورده و از خود کنش و واکنش بروز مي
دهد.
*"انسان به سبب قرار گرفتن در اين بستر خاص بر پایه
عقلانیت ابزاري عمل کرده و به دنبال کسب درآمد و سود
بیشتر است يعني مبتني بر انگیزه هاي اقتصادي عمل مي
کند.
صفحه 113:
[- وبر در بررسي ويژگي هاي دنياي مدرن با روي
آوردن به تجزیه و تحلیل ساختارهاي قدرت یا نظام
سلطه در جامعه يعني در کلان ترین سطح تجزیه و
تحلیل به تبیین سه نوع دستگاه اداري که هر يك با
توجه به يك منبع خاص قدرت پدید امده بودند
پرداخت.
a به اعتقاد وبر نوع سوم این دستگاههاي اداري
مبتني بر قوانین و مقررات(بوروکراسي) با ويژگي
هاي غير شخصي که دارد اندك اندك فراگیر شده و
عرصه را بر دو نوع ديكر تنكتر مي سازد و كليت
جامعه رادر بر مي كيرد.
صفحه 114:
| بوروكراسي محصول تجزیه و تحلیل در سطح (ons
بود ولي به سبب اهمیت ویژه اي که پیدا کرد در عرصه
مدیریت توجه صاحبنظران سازمان و مدیریت را در سطح
ساختار به خود معطوف داشت. زیرا این نوع ساختار
کارآمدترین ساختار نسبت به ساختارهاي دیگر(سنتي و
کاریزما) و پایدارترین آنها به شمار مي آمد
[- نقدهايي که در آغاز بر بوروکراسي وارد شد نقدهاي
دروني و معطوف بر مشکلات رفتاري ّن بود ولي بعدها
با شدت یافتن تغییر و تحول محيطي و ضرورت انعطاف
پذيري ساختارها از بیرون نیز مورد نقد ناقدان قرار
گرفت
صفحه 115:
صفحه 116:
هر سه تئوري هستي را داراي واقعیت عيني محسوس و
ملموس مي دانتد و با نگرش مكانيكي به آن مي نگرند پا به
سخن پوپر در جهان فيزيكي عمل کرده و به تجزیه و تحلیل
مسایل می پردازند. با این تفاوت که وبر جامعه را بر پایه
اور احاذ آن تبيين مى كند.
3 تيلور و فايول به سبب اثبات كرا بودن به ارائه دانش مكانيكي
روي آورده اند ولي وبر به سبب غیراثبات گرا بودن به جاي
اصالت دادن به فعل, به معناي فعل اصالت داده و دانشي که
ارائه کرده است دانش زمینه اي است 1
صفحه 117:
تیلور و قابول به سبب اثبات گرايي و قاثل بودن به انحصار در
روش به دنبال تك روشي و یافتن بهترین روش بودند ولي
وبر به نسبیت روشي و کثرت آن در علوم اجتماعي قائل
است ؛ اگر چه بورو كراسي را کارآمدترین ساختار به شمار
1
,ده است .
تیلور و فایول قائل به عینیت داشتن ارزشها هستند و كارايي
اقتصادي را به عنوان مهمترین ارزش به شمار آورده اند ولي
وبر در عین حال که کارايي اقتصادي را به عنوان مهمترین
Sil حاکم در عصر مدرن مي داند قائل به ذهني بودن
ارزشهاست .
صفحه 118:
پارادایم حاکم بر تئوري هاي کلاسيك عقلانیت
معطوف به هدف يا عقلانیت ابزاري است که مبتني
است بر جهان عيني و طبیعت مادي(از منظر هستي
شناسی) با دانش مكانيكي (از منظر شناخت شناسي)
به دنبال یافتن بهترین روش يعني در کوتاهترین
زمان و با کمترین هزینه( از منظر روش شناسي)
دستيابي به هدف که چيزي جز سودآوري jeu
منظر ارزش شناسي).
صفحه 119:
وجه اشتراک تثوری های کلاسیک wes
یکسان آنها به جامعه. سازمان و انسان است ؛
يعني جامعه شناسي نظم . دیدگاه عقلايي بسته
و تصور اقتصادي - عقلايي از انسان و مجبور
دانستن او؛ با این تفاوت که وبر به توصیف
اين دیدگاه حاکم بر جوامع صنعتی پرداخته و
خود يذيراي آن نيست. ١ 0
صفحه 120:
۱ ۲ 55۲۳۲۲ .
تیلور در آغاز به گونه اي متمایز از فایول و
وبر کار خود را از سطح خرد(سطح رفتاري)
آغاز کرد و نتایج کار او به تغییرات ساختاري
انجامید. فایول در سطح ساختار به تجزیه و
تحلیل فعاليتهاي سازمان و مهمترین فعالیت
كن يعني مدیریت پرداخت و وبر برخلاف آن
دو از کلان ترین سطح شروع کرد و به ساختار
رسید.
صفحه 121:
صفحه 122:
صفحه 123:
* بیشتر تحقیقات و پژوهشهايي که در عرصه ple
مدیریت به ویژه در کشور ایران صورت گرفته است
كاربردي و مبتنی بر حل مسائل بر پایه تئوریها و مدلهاي
موجود است و این تئوریها و مدلها نیز براي پاسخگويي به
مسائل و مشکلات جوامعي با ويژگيهاي خاص خود ارایه و
يديد آمده است .
° * حل مسائل بر پایه راه حلهاي دیگران (تئوریها و
مدلهاي ارائه شده موجود ) و یافتن رابطه تایید شده بين
متغيرهاي خاص تعریف شده که تنها در جوامع آماري
مختلف بررسي مي شود گرهي از کار فرو بسته جامعه
نگشوده و نخواهد گشود. زیرا این راه حلها و چنین
پژوهشهايي در چارچوبها و در بستري صورت مي گیرد که
نیازمند بازنگري و نقادي است .
صفحه 124:
** علت ناكارآمدي حل مسائل بر پایه راه حلهاي دیگران و
به کار گيري تئوریها و مدلهاي آنان بومي نشدن آنها و
متناسب با بوم و فرهنگ ما به کار گرفته نشدن آنهاست .
* براي کارآمدي استفاده از تجربیات دیگران و به كارگيري
تئوریها و مدلها (راه حلهاي ) آنان براي حل مسائل خودمان
بايستي با استفاده از يك جارجوب و مدل جامع به نقد
خردمندانه تجر: 2 داخت و قابلیت تئوري پردازي
و مدل سازي را نیز نش و
3 بأ جنين مشكلاني مواجه بوده اند و براي به
٠ ae ee os) : بارل 1 eis
اسکات . ....) که به سبب ویژگیها و محدوديتهاي خاص خود
از جامعیت لازم برخوردار نیستند
صفحه 125:
مدل مفهوصی قبیین زیرساختهای بنيادین و مبلنی فلسفی تئوربهای
مدیریت به عنوان یک گونه شناسی مطلوب می تواند ؛
به عنوان ابزاری مناسب برای بررسی و نقد تئوریها و مدلهای
موجود عمل کرده و سازگاری منطقی یا ناسازگاری آنها را
نشان دهد .
چارچوب مطالعه تطبیقی تتوريها و مدلها و مقایسه آنها
با یکدیگر تلقی گردد .
وجوه تفاوت و تشابه تتوريها و مدلها را جا یکدیگر نشان داده
و معیار دیگری برای تقسیم بندی آنها به شمار بیاید .
به عنوان مدل ساخت تئوری توان و قابلیت تئوری پردازی را
افزایش داده و با روشی قیاسی زمینه سازی پیدایش تئوریهای
جدید گردد .
صفحه 126:
فرهنک 9 ‘iy 9 آرزشهای برخاسته از آنها در jae سازی
تئوریها و مدلها کمک کرده و معیار نقد آنها بر پایه فرهنگ و
مدفلها ورود ارزشها به آنها را نشان دهد .
با ایجاد ماتریس چندگانه فصل جدیدی را در مطالعه تئوریهای
سازمان مدیریت. بکشاید .
تغییرات بنيادین درعرصه تئوریها ایجاد کرده 9 نظمی نو در
ميان انها يديد بياورد .
صفحه 127:
این همه گفنيم ليك اندر بسیچ
بي عنایات خدا هیچم هیچ
بي عنایات حق و خاصان حق |
گر مك باشي سیاهستت ورق
فدارند ریق دهاد
2 أ
len |