کسب و کار فروش و بازاریابی

مبانی مدیریت دولتی (۱)

mabani_modiriaye_dolati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
12787 بازدید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی مدیریت دولتی (۱)”

مبانی مدیریت دولتی (۱)

اسلاید 1: درس: مبانی مدیریت دولتی (1) پیام نورمنبع : مبانی مدیریت دولتی (جلد اول)مؤلف: طاهره فیضی تعداد واحد : 2پیش نیاز: مبانی سازمان و مدیریت

اسلاید 2: هدف درس : آشنایی دانشجویان با مدیریت دولتی و مبانی سیاسی قابل تأمل در تصمیم گیری

اسلاید 3: بخش اول : مفاهیم و تعاریف

اسلاید 4: هدف کلی بخش اول : آشنایی با تعریف اداره و چگونگی ارتباط آن با سازمان و مدیریت ، تفاوت و تشابه بین اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی و آشنایی با مفهوم و ویژگیهای علم و یا علم و هنر بودن اداره

اسلاید 5: اهداف رفتاری بخش اول :1- اداره ، سازمان و مدیریت را با یکدیگر مقایسه کنید و چگونگی ارتباط میان آنها را شرح دهید.2- عناصر تشکیل دهنده سازمان و مدیریت را بیان کنید.3- تفاوتهای عمده میان اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی را بیان کنید.4- سه تفاوت و سه میان نوع رهبری در اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی را بیان کنید.5- تشابه میان اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی را بیان کنید.6- با یک مثال رابطه بین محیط و اداره امور عمومی را تشریح کنید.

اسلاید 6: اهداف رفتاری بخش اول 7- تعریف علم و مشخصات شناخت علمی را بیان کنید.8- ویژگیهای علوم اجتماعی را در مقایسه با علوم تجربی توضیح دهید.9- مراحل روش تحقیق علمی در علوم اجتماعی با ذکر یک مثال بیان کنید. 10 - نظر خود را در مورد علم یا هنر بودن اداره شرح دهید.

اسلاید 7: تعریف اداره اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاصی که بر اساس آن عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدفهای نسبتا مشخص با یکدیگر همکاری می کنند ، بدین معنی که تصمیماتی را اتخاذ می کنند و تصمیماتی را به مرحله اجرا و عمل در می آورند.

اسلاید 8: نکاتی که در تعریف اداره نیاز است ، کدامند ؟ 1- اداره اقدامی دسته جمعی و مبتنی بر همکاری است.2- اهداف متعدد و یا سلسله مراتبی از اهداف مشخص و معین مورد نظر است.3- تصمیمات اتخاذ شده ممکن است صرفا جنبه اجرایی داشته باشد، یا در مورد سیاستها و خط مشی های کلی سازمان باشد و یا هر دو جنبه را در بر گیرد.

اسلاید 9: مقایسه اداره ، سازمان و مدیریت با وجود اینکه مدیریت و اداره غالبا مترادف با یکدیگر بکار می روند ، اما اداره مفهومی وسیع تراز سازمان و مدیریت دارد ، به طوری که هر دو واژه مذکور را در بر می گیرد.

اسلاید 10: ارتباط اداره ، سازمان و مدیریت از نظر الیورشلدن : ” اداره ” سازمان را به وجود می آورد و “ مدیریت “ آن را به کار می اندازد و مورد استفاده قرار می دهد ” اداره ” اهداف را تعریف و توصیف می کند ، ” مدیریت ” برای نیل به این اهداف معین و مشخص کوشش و فعالیت می کند. ” سازمان “ ماشین ” مدیریت “ است در نیل به اهداف و مقاصدی که از طرف “ اداره “ تعیین گردیده است.

اسلاید 11: عناصر تشکیل دهنده سازمان از نظر هنری فایول : عبارتست از ” تنظیم برنامه ، سازمان دادن ، فرمان دادن ، هماهنگ کردن و کنترل کردن “

اسلاید 12: مفهوم عام دولت دولت به مفهوم عام عبارت است از یک اجتماع سیاسی متشکل که چه از جهت امور داخلی و چه از لحاظ امور خارجی قدرت ما فو قی برای آن وجود ندارد. دولت در این مفهوم شامل هر سه قوای مقننه، قضاییه و مجریه و سه عنصر جمعیت ، سرزمین و قدرت عالی سیاسی (حاکمیت) می شود .

اسلاید 13: مفهوم خاص دولت در این مفهوم دولت تنها مبین قدرت اجرایی یا قوه اجرا ئیه مملکت است و در این تعریف دولت مترادف حکومت است.

اسلاید 14: ارتباط مفاهیم عام و خاص دولت دولت به هر دو معنی صحیح است و بین آن دو ارتباط آشکار بر قرار است . وقتی دولت را به معنای وسیع بکار می بریم این مفهوم شامل حکومت ، که یکی از ارکان است ، نیز می گردد و و هر گاه دولت به معنی محدود حکومت استعمال می شود، چون حکومت نماینده قانونی یک اجتماع است ، باز هم مفهوم همه اجتماع یا کشور از آن استنباط می گردد.

اسلاید 15: تعریف اداره امور عمومی تعریف اداره امور عمومی عبارت است از هماهنگ کردن کوشش های فردی و گروهی به منظور اجرا نمودن سیاست یا خط مشی عمومی دولت.

اسلاید 16: اهمیت اداره امور عمومی اغلب صاحبنظران معتقدند که موفقیت یا شکست حکومت ها، به چگونگی اداره امور عمومی آنها بستگی دارد.

اسلاید 17: ارتباط اداره امور عمومی و محیط اداره امور عمومی تحت شرایط محیطی مختلف از قبیل محیطهای اقتصادی، فنی ، اجتماعی ،سیاسی و قانونی ، اخلاقی و اعتقادی و غیره فعالیت می کند. و با توجه به محیط آن بررسی می شود و تغییر پویایی، بیش از ثبات و ایستایی مورد توجه قرار می گیرد.هر تغییری در محیط تاثیر مستقیم در روند اداره امور عمومی دارد و بالعکس.

اسلاید 18: ارتباط اداره امور عمومی با سایر رشته ها مدیر امور عمومی برای اینکه خصوصیات افراد داخل و خارج سازمان را به خوبی درک کند و نیازهای آنان را به درستی بررسی نماید وبا انتظارات آنان برخورد عقلا ئی داشته باشد، ضروری است که با علوم اجتماعی یعنی جامعه شنا سی ، روانشناسی ، روان شنا سی اجتماعی و مردم شنا سی آشنایی داشته باشد.

اسلاید 19: تعریف اداره امور خصوصی اداره امور خصوصی عبارت است از هماهنگ کردن کوشش های فردی و گروهی به منظور اجرا کردن سیاستها و خط مشی های سازمان های خصوصی و غیر دولتی.

اسلاید 20: تفاوت های اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی 1- انگیزه جلب منفعت 2- خدمات یا محصولات انحصاری یا نیمه انحصاری 3- نظارت قانونی 4- میزان جلب دقت و توجه عامه 5- قیمت روز بازار برای محصول و یا خدمت 6- عامل سیاست 7- فوریت داشتن و مداومت خدمات عمومی 8- تفاوت در حجم و وسعت قلمرو سازمان 9- تفاوت در نوع رهبری مورد نیاز و خصوصیات و شرایط لازم برای رهبر

اسلاید 21: 1- انگیزه جلب منفعت سازمانهای خصوصی اغلب برای کسب منفعت تشکیل می شوند. کسب منفعت نیز عامل موثری برای محاسبه میزان موفقیت و درجه کارآیی سازمان محسوب می شود.ولی در سازمان های دولتی چون هدف کسب منفعت نیست . طبعا این معیار نمی تواند برای محاسبه موفقیت این نوع سازمانها به کا رود .

اسلاید 22: 2- خدمات یا محصولات انحصاری یا نیمه انحصاری خدمات یا محصو لا تی که دولتها تولید می کنند غالبا جنبه انحصاری ، یا لااقل جنبه نیمه انحصاری دارد.

اسلاید 23: 3- نظارت قانونی اعمال و تصمیمات سازمانهای دولتی بیش از فعالیت های بخش خصوصی مقید به مقررات قانونی است.

اسلاید 24: 4- میزان جلب دقت و توجه عامه مشکل کار حکومتی آن است که نه فقط باید خوب انجام شود، بلکه باید عموم مردم را متقاعد کند که کار خوب انجام شده است. میزان حساسیت و توجه مردم به اولیای امور بستگی به سطح شعور و سواد مردم و میزان آزادی ها در حکومت دارد.

اسلاید 25: 5- قیمت روز بازار برای محصول و یا خدمت در بازار مبتنی بر رقابت آزاد ، تولید کالاها و خدمات در بخش خصوصی بر اساس قیمت بازار انجام می شود. اگر قیمت بازار بیش از هزینه تمام شده کالا یا خدمت باشد ، سازمان سود بیشتری می برد و سطح تولید را افزایش می دهد و بر عکس ، در حالیکه سازمانهای دولتی که کالاها و خدمات عمومی مورد نیاز مردم را تولید می کنند ، تحت هر شرایطی باید به تولید آن ادامه دهند.

اسلاید 26: 6- عامل سیاست سیاست چیزی جز قدرت نیست و قدرت در سازمانهای اداری کسی اعمال می کند که به نحوی در مراکز و مراجع اتخاذ تصمیم آن نفوذ کند. نقش سیاست تنها در اداره امور عمومی ظاهر نمی شود . اما سازمانهای دولتی در قلمرو سیاسی وسیع تری و شاید حادتر به حیات خود ادامه می دهند.

اسلاید 27: 7- فوریت داشتن و مداومت خدمات عمومی فعالیت ها و خدماتی که در سازمانهای دولتی انجام می شود از فوریت بیشتری بر خور دار است ، و به همین جهت مداومت و استمرار این فعالیت ها ضروری است .

اسلاید 28: 8- تفاوت در حجم و وسعت قلمرو سازمان با و جودی که قلمرو فعالیت های سازمانهای خصوصی ، در دنیای امروز ، بسیار گسترده شده است، ولی اداره امور دولتی عموما قلمرو فعالیت وسیع تر و متنوع تری دارد.

اسلاید 29: 9- تفاوت در نوع رهبری مورد نیاز و خصوصیات و شرایط لازم برای رهبر یکی از تفاوت های اساسی میان دو بخش دولتی و خصوصی ، اختلاف میان معلومات عمومی لازم برای اداره هر یک از آنها است.

اسلاید 30: تفاوت میان نوع رهبری و مدیریت دو بخش عمومی و خصوصی الف - تفاوت در بودجه و حجم عملیات ب - تشویق انتقاد و میزان انتقاد های نهان و آشکار ج - میزان مسئولیت مورد تقبل د- میزان مشخص بودن اهداف و مقاصد سازمانی ه- هماهنگی سازمان و تلفیق عقاید و- معیار منفعت و اثر روحی مترتب بر آن ز- درجه مهارت در اداره مذاکرات ح- خصوصیات شخصی و سوابق زندگی گروه همکار

اسلاید 31: الف - تفاوت در بودجه و حجم عملیات وسعت سازمان و حجم عملیاتی که در آن انجام می شود ، تعداد کارکنان و بالاخره بودجه عظیم ترین سازمانهای خصوصی نمی تواند با سازمان دولت برابری کند.

اسلاید 32: ب - تشویق انتقاد و میزان انتقاد های نهان و آشکار اغلب گفته می شود مدیر عمومی مانند ” ماهی طلایی در تنگ بلورین ” عمل می کند. مدیران بخش خصوصی به اندازه مدیران بخش عمومی در معرض افکار عمومی قرار ندارند.

اسلاید 33: ج - میزان مسئولیت مورد تقبل میزان مسئولیتی که مدیران سازمانهای خصوصی در مقابل هیات مدیره و سهام داران خود بر دوش دارند در مقایسه با مسئولیتهای مشابه مدیران سازمانهای عمومی بسیار محدود و ناچیز است . مدیران سازمانهای عمومی در مقابل مجلس ، مقامهای اجرایی مافوق و مردم مسئول می باشند.

اسلاید 34: د- میزان مشخص بودن اهداف و مقاصد سازمانی مدیران بخش خصوصی به طور دقیق و صریح از اهداف و مقاصد سازمانی که تصدی آن را عهده دار هستند، اطلاع دارند.در صورتی که اطلاع مدیران سازمانهای دولتی دقیق و قطعی نیست.

اسلاید 35: ه- هماهنگی سازمان و تلفیق عقاید سازمانهای عمومی بیش از سازمانهای خصوصی به هماهنگی نیاز دارند.

اسلاید 36: و- معیار منفعت و اثر روحی مترتب بر آن چون، بر خلاف سازمانهای خصوصی ، هدف سازمانهای عمومی کسب سود نیست ، برای ارزیابی کار مدیران ، ملاک و معیار مشخصی وجود ندارد.

اسلاید 37: ز- درجه مهارت در اداره مذاکرات مدیران سازمان های عمومی ، با توجه به مشخصات سازمانها و حیطه وظایف شان ، برای مذاکرات به مهارت بیشتری نیاز دارند.

اسلاید 38: ح- خصوصیات شخصی و سوابق زندگی گروه همکار مدیران سازمانهای عمومی برای جلب نظر همکاران اداری خود و نفوذ در آنها، باید مهارت بیشتری را از خود نشان دهند.

اسلاید 39: شباهت میان نوع رهبری و مدیریت دو بخش عمومی و خصوصی 1- تعیین طرح و نقشه آینده سازمان 2- تامین بودجه و نیروی انسانی لازم 3- به کردش در آوردن چرخ سازمان 4- شرکت در کنفرانس های مختلف 5- امضای نامه ها و قرارداد ها 6- سر و کار داشتن با مسایل و مشکلات پرسنلی 7- و غیره

اسلاید 40: تعریف علم علم به دانستنی ها یی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشد.

اسلاید 41: مشخصات شناخت علمی 1- به صورت نظام یافته ، مبتنی بر نظم و ترتیب باشد.2- بیانگر روابط علت معلولی بین پدیده ها باشد. 3- بر اساس روشهای قابل اطمینان تحصیل شده باشد.4- قابل استدلال و یا اثبات باشد. 5- واقع بینانه و عاری از ارزشها و قضاوت های شخصی باشد.

اسلاید 42: ویژگیهای علوم اجتماعی 1- سریع تر بودن تغییر و دگرگونی موضوع علوم اجتماعی 2- عدم استمرار قانون مندیهای حاکم بر واقعیت های اجتماعی 3- چند بعدی بودن این واقعیت ها 4- کیفی بودن آنها 5- قابل کنترل نبودن این واقعیت ها 6- قرار گرفتن محقق در زیر بار ارزشها

اسلاید 43: مراحل روش تحقیق علمی در علوم اجتماعی 1- مشخص کردن مسئله 2- تنظیم فرضیه های تحقیق 3- یررسی و آزمون فرضیه ها 4- درصورت تائید فرضیه ها، قانون علمی ایجاد می شود.

اسلاید 44: آیا اداره علم است یا هنر ؟ اداره کردن، به عنوان یک عمل هنر است ; آگاهی سازمان یافته ای را که زیر ساز این عمل است را می توان علم شناخت. نتیجتا علم و هنر دو پدیده جدا از هم نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند.

اسلاید 45: بخش دوم: گذ ری اجمالی برسیر تحول مدیریت دولتی

اسلاید 46: هدف کلی بخش دوم آشنایی دانشجویان با سیر تحول اندیشه های مدیریت دولتی

اسلاید 47: فصل اول : سیاست و اداره

اسلاید 48: اهداف رفتاری فصل اول 1- چگونگی جدایی سیاست از اداره را، که منجر به غاز علم اداره شد ، شرح دهید.2- دو تن از نظریه پردازان جدایی سیاست از اداره را نام ببرید و نظرات هر یک را در سه سطر شرح دهید.3- در صورت عملی بودن جدایی اداره از سیاست، دلایل خود را توضیح دهید.4- نظریه اصلاح طلبان را در مورد جدایی سیاست از اداره بنویسید.5- عاملی را که سبب ارایه نظریه پیوستگی سیاست و اداره شد ، بیان کنید.

اسلاید 49: نظر ویلسون در باره جدایی سیاست از اداره مسائل اداری با مسائل سیاسی تفاوت دارد . با و جودی که سیاست وظایف اداری تعیین می کند ، نباید آن را آزاد گذارد که اداره را در ید قدرت خود بگیرد.

اسلاید 50: نظر فرانک گود نو در باره جدایی سیاست از اداره با اینکه گود نو هم مانند ویلسون به علت ” ضرورت کا رآ ئی اداری ” بین سیاست و اداره حد فا صلی ترسیم کرد، ول ی تاکید فراوان داشت که اداره باید روابط دائمی با سیاست داشته باشد.

اسلاید 51: پیوستگی سیاست و اداره همبستگی بین سیاست و اداره را در تمام مراتب و مشاغل می توان یافت ; در مجلس ، در دولت . بدون برنامه کلی ، اداره وجود ندارد و بدون اداره ، سیاست بی معنی است. بین اداره و سیاست فاصله ای فاصله ای واقعی موجود نیست.

اسلاید 52: فصل دوم: نظریه های کلاسیک

اسلاید 53: اهداف رفتاری فصل دوم 1- عللی را که موجب پیدایش مکتب مدیریت علمی شد نام ببرید.2- پدر مدیریت علمی چه کسی بود.3- اصول مدیریت علمی کدامند.4- روشهای اجرایی مدیریت علمی را بیان کنید.5- عناصر و عوامل پنج گانه مدیریت علمی را توضیح دهید.6- وظایف شش گانه یک سازمان از نظر هنری فایل کدامند.

اسلاید 54: اهداف رفتاری فصل دوم 7- اصول مدیریت از نظر هنری فایول را توضیح دهید.8 دو عاملی را که موجب اهمیت نظریات فایول شده است را نام ببرید.9- ویژگیهای سازمان بوروکراتیک را از نظر ماکس وبر بنویسید.10- انتقادات وارده بر نظریه های کلاسیک بنویسید.

اسلاید 55: اصول مدیریت علمی اصول مدیریت علمی از نظر تیلور پدر مدیریت علمی عبارتند از :1- تفکیک اجزای مختلف یک کار و تعیین بهترین و کوتاه ترین روش انجام دادن هر یک از اجزای کار به طریق علمی.2- انتخاب دقیق کارکنان و آموزش صحیح آنان 3- ایجاد محیط مناسب به منظور جلب همکاری کارکنان 4- تقسیم مساوی و هماهنگ کار و مسئولیت بین کارکنان و مدیریت

اسلاید 56: عوامل و عناصر پنج گانه مدیریت صحیح از نظر تیلور 1- تحقیق و تجزیه و تحلیل مداوم و ارایه راه حلهای صحیح و منطقی برای مسایل و مشکلات 2- ایجاد استانداردها ، ضابطه ها و معیارهای علمی و منطقی برای اجرا کردن کار 3- ایجاد سیستم منظم طرح ریزی برای پیش بینی عملیات و فراهم کردن وسایل اجرای آنها 4- ایجاد ضابطه هایی برای کنترل کارهای انجام شده 5- ایجاد محیط مناسب کار برای جلب همکاری کارکنان سازمان مدیریت

اسلاید 57: وظایف شش گانه سازمان از نظر هنری فایل 1- وظیفه فنی(تولید)2- وظیفه تجاری(خرید و فروش)3- وظیفه مالی(تامین و بکارگیری سرمایه)4- وظیفه امنیتی(محافظت از دارایی و افراد)5- وظیفه حسابداری(آمار و نگهداری حساب ها) 6- وظیفه مدیریت (برنامه ریزی ، سازماندهی ،رهبری ، هماهنگی و کنترل)

اسلاید 58: اصول مدیریت از نظر هنری فایول 1- تقسیم کار یا تخصص گرایی 10- استقرار مناسب 2- اختیار و مسئولیت 11- عدالت و مساوات 3- انضباط 12- امنیت شغلی کارکنان 4- وحدت فرماندهی 13- ترغیب و جلب مشارکت 5- وحدت هدف یا جهت 14- روح اتحاد و فضای کار 6- تقدم منافع سازمان بر منافع فردی گروهی 7- حقوق و مزایای کارکنان 8- تمرکز 9- سلسله مراتب(ارشدیت)

اسلاید 59: علل اهمیت نظرات فایول 1- فرایند های اساسی مدیریت را مشخص کرد. 2- ثابت کرد که مدیریت قابل آموزش است.

اسلاید 60: ویژگیهای سازمان بوروکراتیک از نظر ماکس وبر 1- وظایف غیر شخصی 2- سلسله مراتب مشخص سازمانی 3- تعیین واضح و روشن وظایف ادارات 4- انتخاب ماموران برای کار اداری بر اساس شرایط حرفه ای 5- بکارگیری کارکنان اداری بر اساس قرارداد 6- پرداخت حقوق به کارکنان بر اساس مقام 7- شغل مامور اداری حرفه اصلی یا تنها کار او باشد

اسلاید 61: ویژگیهای سازمان بوروکراتیک از نظر ماکس وبر8- ترکیب مشاغل دائمی و ترفیع بر اساس شایستگی و قضاوت مافوق 9- استفاده غیر شخصی از شغل یا اموال مربوط به آن شغل 10- وجود سیستم کنترل و انضباطی متحدالشکل

اسلاید 62: انتقادات وارده بر نظریه کلاسیک 1- نادیده گرفتن روابط غیر رسمی 2- توجه نکردن به سازمان به عنوان یک کل متشکل از اجزاء 3- بی توجهی به عوامل محیطی 4- قدرت تنها ناشی از مقام می دانستند.5- ناهماهنگی بعضی از اصول با یکدیگر

اسلاید 63: فصل سوم : نظریه های نئوکلاسیک (روابط انسانی)

اسلاید 64: اهداف رفتاری فصل سوم 1- علل پیدایش نظریه های نئوکلاسیک (روابط انسانی ) را بنویسید.2- نتیجه حاصل از آزمایش نور و روشنایی چه بود ؟3- اصل اساسی روابط انسانی از نظر التون مایو را شرح دهید. 4- اهمیت مکتب روابط انسانی را بیان کنید. 5- مهمترین وظیفه اجرایی از نظر چستر بارنارد چیست ؟ 6- نظر سایمون در باره کانونهای تصمیم گیری را شرح دهید.

اسلاید 65: اهداف رفتاری فصل سوم 7- سلسله مراتب نیازها را از نظر مازلو شرح دهید. 8 - انگیزش و چگونگی ارتباط آن را با کار مدیران شرح دهید. 9- چگونگی استفاده مدیران را از سلسله مراتب نیازها برای انگیزش کارکنان دولت شرح دهید. 10- چگونگی ارتباط سلسله مراتب نیازها را با عامل مدیریت در سازمان شرح دهید. 11- کریس آرجریس بر چه عاملی تاکید در سازمان داشت؟

اسلاید 66: اهداف رفتاری فصل سوم 12- چهار عامل دفاعی فرد در سازمان را نام ببرید.13- فرضیه های نظریاتxو y را بنویسید.14- منبع اصلی انگیزش انگیزش در سازمان از نظر هرزبرگ چیست؟15- عوامل بقای کارکنان در سازمان از نظر هرزبرگ کدامند.16- عوامل ایجاد انگیزش از نظر هرزبرگ کدامند.17- نظریات دیوید مک کلی لند درباره سازمان و مدیریت را توضیح دهید.

اسلاید 67: علل پیدایش نظریه های نئوکلاسیک (روابط انسانی)1- تضاد نظریات کلاسیک با روح روان انسان 2- نتیجه مطالعات هاثورن و مشخص شدن نقش عوامل اجتماعی و گروهای غیر رسمی در افزایش کارآیی و بازده

اسلاید 68: اصول روابط انسانی از نظر التون مایو 1- معیار های اجتماعی 2- گروه 3- جایزه ها و جریمه ها 4- سرپرستی موثر 5- مدیریت آزادمنشانه(دمکراتیک)

اسلاید 69: اهمیت مکتب روابط انسانی 1- توجه به عامل انسانی در مطالعات علمی 2- توجه به احساسات و عواطف انسانی در سازمان 3- توجه به نقش ارزشها و هنجارهای گروهی و جمعی در رفتار کارکنان 4- توجه به نفوذ روابط غیر رسمی در رفتار سازمانی 5- توجه به شیوه های مدیریت و سر پرستی در تقویت روحیه کارکنان و افزایش بهره وری

اسلاید 70: نظر چستر بارنارد بارنارد معتقد بود که هماهنگی مهمترین وظیفه اجرایی است و این هماهنگی از طریق آمیختن هدف سازمانی با نیازهای شخصی کارکنان ایجاد می شود.او معتقد بود که کارکنان می توانند با عدم پذیرش دستورات مقامات بالاتر اختیار را خنثی کنند.

اسلاید 71: نظر سایمون در باره کانونهای تصمیم گیری او اعتقاد داشت بهترین طریقه برای تجزیه و تحلیل سازمان شناختن کانونهای تصمیم گیری و اشخاصی است که تصمیمات مهم را اتخاذ می کنند و بعضی مواقع نفوذ واقعی افراد با اختیارات قانونی آنان برابر نیست.

اسلاید 72: انگیزش و چگونگی ارتباط آن را با کار مدیران آگاهی مدیران از چگونگی انگیزش کارکنان ، که در واقع پی جویی علت سبب حرکات و رفتارهای افراد سازمان است ، برای نیل به اهداف سازمانی ضروری است.

اسلاید 73: سلسله مراتب نیازها را از نظر مازلو 1- نیازهای فیزیولوژیکی یا جسمانی مانند خوراک ، پوشاک و مسکن 2- نیاز به امنیت 3- نیازهای گروهی و اجتماعی و نیاز به عشق محبت و تعلق 4- نیاز به حرمت و مقام و موقعیت 5- نیاز به خود یابی و خویشتن شناسی

اسلاید 74: استفاده مدیران را از سلسله مراتب نیازها برای انگیزش کارکنان در این رابطه آنچه برای مدیران مهم و آموزنده است، تنها فهرست نیازهای انسانی نیست ، تشخیص ناتوانی نیازهای ارضاء شده برای انگیزش رفتاری است. لذا ، ضروری است امکان بر آورده شدن نیازهای ارضاء نشده را فراهم کنند.

اسلاید 75: کریس آرجریس بر چه عاملی تاکید در سازمان داشت؟ آرجریس بر روی ناسازگاری فرد و سازمان که ناشی از عوامل روانی است ، داشت و به اهمیت رشد شخصیت اشاره می کند.

اسلاید 76: عوامل دفاعی فرد در سازمان 1- خونسردی و بی علاقه گی 2- نشان دادن جاه طلبی های خود با بالارفتن افراط آمیز از نردبان سازمان 3- تشکیل حالات دفاعی خاصی که ناشی از رویاهای آنان در باره شغل شان است. 4- ترک سازمان

اسلاید 77: نظر داگلاس مک گریگور در این نظریه دو دسته فرضیه کاملا متضاد در باره طبیعت انسان و نحوه نظارت و سرپرستی او تحت عنوان تئوری x و تئوری y ارایه شده است.

اسلاید 78: فرضیه های تئوری x 1- بشر ذاتا از کار بیزار است.2- باید افراد از طریق نظارت مستقیم ، جبر و تهدید در جهت اهداف سازمان هدایت شوند.3- انسان بیشتر خواهان هدایت شدن ، تامین و احساس غرور است.

اسلاید 79: فرضیه های تئوری y1- تلاش جسمی و فکری در کار امری طبیعی است.2- نظارت و تهدید تنها وسیله هدایت فرد به سوی اهداف سازمان نیست.3- تلاش انسان در جهت نیل به اهداف سازمان تابع پاداشی است(نه فقط مادی) که در مقابل خدمت انتظار دارد.4- انسان تحت شرایط مناسب در جستجوی قبول مسئولیت است. 5- قدرت بکاربردن تخیل ، نبوغ و سازندگی در حل مشکلات سازمانی در انحصار افراد معدود نیست بلکه عده کثیری از افراد بالقوه از توانایی های مزبور بر خور دارند.6- در شرایط جدید زندگی صنعتی ، تنها جزئی از استعداد افراد در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 80: نظر هرزبرگ در باره انگیزش کارکنان هرزبرگ عقیده داشت منبع اولیه انگیزش در سازمان کار است. دلایل ارایه شده برای رضایت و عدم رضایت در افراد یکسان نیست و با هم تفاوت داشته است . او دو دسته عوامل کاملا مجزا از یکدیگر تحت عنوان :1- عوامل بهداشتی یا حافظ وضع موجود 2- عوامل محرک(ایجاد انگیزه)

اسلاید 81: عوامل بقای کارکنان در سازمان از نظر هرزبرگ این عوامل بیشتر در سازمان ناشی از طرز تلقی و برداشت کارکنان در باره موارد زی است: 1- اداره امور و خط مشی های سازمان 2- ماهیت و میزان سرپرستی تخصصی 3- استمرار روابط متقابل با سرپرستان، همکاران و مرئوسان4- سطح حقوق و دستمزد 5- امنیت کاری 6- زندگی شخصی کارکنان 7- شرایط کاری 8- مقام و منزلت

اسلاید 82: عوامل ایجاد انگیزش(محرک) از نظر هرزبرگ1- موفقیت کاری 2- شناخت افراد و قدردانی از کار آنان 3- پیشرفت و توسعه شغلی 4- ماهیت کار و وظایف محوله 5- رشد فردی 6- ماهیت مسئولیتهای محوله

اسلاید 83: نظریات دیوید مک کلی لند درباره سازمان و مدیریت او تلاش کرد تا انگیزه ها ئی را که سبب می شود فردی از فرد دیگر بیشتر تلاش کند و جویای توفیق باشد، را شناسایی کند.

اسلاید 84: فصل چهارم: نظریه های سیستمی و اقتضا ئی

اسلاید 85: اهداف رفتاری فصل چهارم 1- سیستم را تعریف کرده و چگونگی قرار گرفتن سازمان در قالب سیستم را بیان کنید.2- سیستم و اجزای آن را ترسیم کنید و آن را با یک مثال توضیح دهید.3- علت پیدایش نگرش اقتضائی را شرح دهید.4- نظریه فرد فیدلر را در ارتباط با نگرش اقتضائی را شرح دهید.

اسلاید 86: تعریف سیستم سیستم عبارت است از :مجموعهای از اجزاء که با ارتباط و پیوند متقابل یک کل واحد را تشکیل می دهند و نقش مهمی را ایفا می کنند.

اسلاید 87: اجزاء سیستم هر سیستم از اجزای مختلفی به شرح زیر تشکیل می شود:1- داده ها 2- فرآیند عملیات 3- بازده 4- بازخورد 5- محیط سیستم

اسلاید 88: سازمان به عنوان یک سیستم وقتی سازمان به عنوان یک سیستم مطرح می شود ، هدف این است که :1- تاکید بر روابط سازمان با محیط 2- سازمان به عنوان یک کل متشکل از مجموعه ای از بخش های جدا از هم از قبیل امور مالی ، تولید و غیره در نظر گرفته می شود.3- بر نقش حساس و اساسی جریان اطلاعاتی که نشان عصر کامپیوتر است ، تاکید دارد.

اسلاید 89: مفهوم نگرش اقتضایی نگرش اقتضایی ناشی از نظریه سیستم ها است. این نگرش به طور خلاصه به این معنی است که محیطهای گوناگون ، نیازمند روابط سازمانی متفاوتی است تا از این طریق ، بیشترین کارآیی حاصل شود.

اسلاید 90: نظریه فرد فیدلر در ارتباط با نگرش اقتضائی فرد فیدلر نشان داد که الگوی رهبری موثر ، به اثرات متقابل متغیر ها یی مانند شرایط پذیرش از سوی زیر دستان و قدرت رهبری بستگی دارد.

اسلاید 91: بخش سوم تاریخچه اداره امور عمومی در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی

اسلاید 92: هدف کلی بخش سوم آشنایی دانشجویان با تاریخچه اداره امور عمومی در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی .

اسلاید 93: فصل سوم: اداره امور عمومی از آغاز مشروطیت تا پیروز ی انقلاب اسلامی

اسلاید 94: هدف کلی فصل سوم آشنایی با اداره امور عمومی حکومت قاجاریه از پیروزی انقلاب مشروطه تا پایان این دوره و حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی

اسلاید 95: گفتار اول : دوره قاجار بعد از پیروزی مشروطیت

اسلاید 96: اهداف رفتاری گفتار اول 1- عواملی را که موجب انقلاب مشروطه در ایران شد، بنویسید.2- چگونگی اداره امور عمومی را در انقلاب مشروطه را شرح دهید.3- نظام حکومتی ایران را در دوره مشروطه شرح دهید.4- قوا یی که اداره امور عمومی را در دوره مشروطه بر عهده داشتند ، نام ببرید. 5- شش مورد از نتایج حاصله ناشی از تغییر نظام حکومتی در دوره قاجاریه را شرح دهید.6- وضعیت حکومت محمد علی شاه را در انقلاب مشروطه توضیح دهید.7- چگونگی اداره حکومت را توسط احمد شاه شرح دهید.

اسلاید 97: عوامل ایجاد انقلاب مشروطه در ایران موجب 1- ظلم سلاطین مستبد و ا یادی آنان 2- واگذاری منابع عمده درآمد مملکت به خارجیان طبق قرارداد بلند مدت 3- واگذاری منصب به اشخاص بی خبر از اصول عدالت و انصاف 4- برخورد روس و انگلیس در ایران و رقابت آنها برای کسب امتیاز بیشتر 5- قدرت مطلق و نامحدود پادشاه 6- دخالت مستشا را ن خارجی در اداره امور سازمان های مختلف

اسلاید 98: چگونگی اداره امور عمومی در انقلاب مشروطه استقرار نظام مشروطه پارلمانی وجود قوای سه گانه مجریه ، قضاییه و مقننه منفصل و متمایز از یکدیگر اداره امور عمومی مملکت به عهده قوه مجریه و وظایف قوه مجریه به وزراء تحت ریاست نخست وزیر محول گردید.در عین حال ریاست فائقه پادشاه بر قوه مجریه ونیز نظارت بر آن بر عهده او بود.وضع تمامی قوانین و مقررات مربوط به اداره امور عمومی در حوزه اختیارات قوه مقننه قرار داشت.

اسلاید 99: نتایج حاصله ناشی از تغییر نظام حکومتی در دوره مشروطیه 1- برای اداره کشور قانون اساسی وضع شد . حکومت مشروطه پارلمانی اعلام وانفصال قوا در آن رعایت شد. 2- حکومت و اداره امور عمومی و رفتار کلیه مامورین بر طبق قانون اساسی استوار شد. 3- بر طبق قانون اساسی اداره امور عمومی محلی بر اساس قاعده عدم تمرکز بود.

اسلاید 100: نتایج حاصله ناشی از تغییر نظام حکومتی در دوره مشروطیه4- تقسیم بین حکومت شرعی و عرفی از بین رفت.5- برای بسیاری از امور دولتی ،مانند سازمان داد گاه ها ، اصول دادرسی ، امور مالی و تقسیمات کشوری ، وظایف حکام و ماموران دولت و حدود صلاحیت آنان ، قوانین مفصلی به تصویب رسید و وزارتخانه ها و موسسات دولتی دارای مقررات و سازمان قانونی شدند.6- تغییر معنی مفهوم حکومت از فردی استبدادی به ملی و مشروطه بود.

اسلاید 101: وضعیت حکومت محمد علی شاه را در انقلاب مشروطهاو مخالف قانون اساسی بود. ولی به ناچار آن را پذیرفت و متمم قانون اساسی را نیز امضاء کرد. وی بنا را بر مخالفت و ضدیت قرار داد و به کمک روسها مجلس شورای ملی را به توب بست و جمعی از آزادی خواهان را کشت. مشروطه خواهان نیز او را از تخت سلطنت به زیر کشیدند.

اسلاید 102: چگونگی اداره حکومت توسط احمد شاه دوران آشفتگی مالی کشور بود.به علت همزمانی با جنگ جهانی اول و دخالت روزافزون خارجیان در امور داخلی کشور در اوضاع سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی کشور هیچ اصلاحی به عمل نیامد.

اسلاید 103: گفتار دوم : دوره پهلوی

اسلاید 104: اهداف رفتاری گفتار دوم 1- مشخصات نظام اداری و مدیریتی دوران پهلوی را بیان کنید. 2- علت اینکه دوره رضا شاه را به عنوان یکی از دوره های مهم قانون گذاری و تکوین حقوق ایران شناخته اند ، شرح دهید. 3- مسائل سازمان های اداری دوره پهلوی را در زمینه تشکیلات و نیروی انسانی بیان کنید.4- دستاوردهای مشروطیت در دوران رضاشاه دستخوش چه تغییراتی شد؟ شرح دهید.5- اهدافی را که کلیه سازمان ها ، اعم از دولتی و یا خصوصی ، در دوره پهلوی باید دنبال می کردند ، نام ببرید.

اسلاید 105: مشخصات نظام اداری و مدیریتی دوران پهلوی ایجاد اصلاحات عمیق در اداره امور عمومی کشور به علت ثبات نسبی سیاسی تحکیم حکومت مرکزی و ایجاد نظم و قانون توسط رضا شاه تغییرات عمده در تشکیلات مالیاتی و عواید دولت با تصویب قانون تقسیمات کشوری و ایالتی کشور منحل و ایران به ده استان و42 شهرستان تقسیم شد.اغلب قوانین بزرگ مانند قانون مدنی و جزا ، بازرگانی ، آین دادرسی ، قوانین ثبت اسناد و املاک و احوال و قوانین مختلف اداری تصویب شد.

اسلاید 106: مشخصات نظام اداری و مدیریتی دوران پهلوی علی رغم پیشرفتهای اداری ، دستاوردهای مشروطه مورد تهدید قرار گرفت .ارتشاء و اختلاس بین مقامات بالای اداری وجود داشت. کنترل بر روشهای جاری ادارات اعمال نمی شد.

اسلاید 107: مسائل و مشکلات سازمان های اداری دوره پهلوی در زمینه تشکیلات و نیروی انسانی 1- تمرکز اختیارات در سازمان مرکزی 2- وجود سازمان های متداخل و مضاعف 3- عدم ارتباط وظایف در یک سازمان 4- تغییر مکرر تشکیلات سازمان ها 5- عدم ثبات مقامهای سازمانی

اسلاید 108: مسائل و مشکلات سازمان های اداری دوره پهلوی در زمینه تشکیلات و نیروی انسانی 6- شیوه نادرست تقسیم کار 7- روشهای غیر عملی اجرای امور 8- توزیع جغرافیایی نادرست و غیر عادلانه خدمات 9- عدم برنامه ریزی صحیح برای آموزش نیروی انسانی مورد نیاز 10- مقررات پیچیده استخدامی برای امور استخدامی بخش عمومی

اسلاید 109: دستاوردهای مشروطیت در دوران رضاشاه دستخوش چه تغییراتی شد؟شیوه حکومت رضا شاه تفاوت چندانی با سلطنت استبدادی دوره پیش از مشروطه نداشت. وزراء تنها مجری اوامر شاه بودند .هیات وزیران تنها مکانی برای ابلاغ دستورات و نظرات پادشاه به شمار می رفت. مجلس هم از نمایندگان فرمایشی تشکیل می شد.

اسلاید 110: اهدافی را که کلیه سازمان ها ، اعم از دولتی و یا خصوصی ، در دوره پهلوی باید دنبال می کردند:الف- در جهت تعمیم خواسته های حکومت و ابقای آن عمل می کردند. ب- منافع مادی و معنوی هیات حاکمه را همواره رعایت کنند. ج- منحصرا ارزشهای مادی تعیین کننده ارجحیت ها در انتخاب پرو ژه ها باشد.د- دنبال کردن اهداف کوتاه مدت جوابگوی برنامه های تبلیغاتی هیات حاکمه در داخل و خارج از کشور

اسلاید 111: بخش چهارم: قوه مجریه و دستگاه اداری مرکزی جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 112: هدف کلی بخش چهارم آشنایی با دستگاه اداری مرکزی و ساختار و تشکیلات دولت جمهوری اسلامی ایران .

اسلاید 113: فصل اول: قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 114: اهداف رفتاری فصل اول 1- نقش قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بیان کنید.2- وظایف و اختیارات رئیس جمهور را بنویسید.3- ارکان قوه مجریه و مسئولیتهای آن را بنویسید.4- تغییراتی که در ارکان و وظایف قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قوه مز بور در قانون اساسی و متمم قانون اساسی در نظام سابق انجام گرفته است ، را شرح دهید.

اسلاید 115: نقش قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل 57 قانون اساسی ، قوه مجریه یکی از سه قوه حاکم در نظام جمهوری اسلامی ایران است که زیر نظر رهبری بر اساس اصول قانون اساسی ، و مستقل از سایر قوای اداری انجام وظیفه می کند.

اسلاید 116: وظایف و اختیارات رئیس جمهور 1- امضای مصوبات مجلس و یا نتیجه همه پرسی و ابلاغ آن به مسئولان برای اجرا.2- امضای عهدنامه ها ، مقابله نامه ها ، موافقت نامه ها قرارداد های دولت ایران با سایر دولتها ، امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی. 3- اداره مستقیم امور برنامه بودجه و امور اداری و استخدامی کشور 4- تعیین سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه ، امضای استوارنامه های آنان و پذیرفتن استوار نامه های سفیران کشورهای خارجی.

اسلاید 117: وظایف و اختیارات رئیس جمهور 5- اعطای نشان های دولتی.6- تعیین معاونین رئیس جمهور 7- تعیین وزیران و معرفی آنان به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد.8- عهده دار بودن ریاست هیات وزیران و نظارت بر کار آنان جهت هماهنگ ساختن تصمیمات آنان ، وتعیین برنامه و خط مشی دولت و اجرای قوانین.

اسلاید 118: وظایف و اختیارات رئیس جمهور 9- عزل وزیران.10- ریاست شورای عالی امنیت ملی. 11- پیشنهاد تاخیر انتخابات در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور.12- شرکت در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به اتفاق معاونین و وزرا.

اسلاید 119: ارکان قوه مجریه و مسئولیتهای آن ارکان قوه مجریه را رئیس جمهور و وزیران تشکیل می دهند.ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است و وی در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران می باشد. رئیس جمهور برای اجرای وظایف قانونی خود می تواند معاونانی داشته باشد.هر یک از وزیران دو نوع وظیفه بر عهده دارند : 1- وظیفه اداری از نظر اداره وزارتخانه خود .2- وظیفه سیاسی از نظر عضویت در هیات حاکمه کشور.

اسلاید 120: ارکان قوه مجریه و مسئولیتهای آن هریک از وزیران علاوه بر اینکه در برابر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئول وظایف خاص وزارتخانه خود است ، در اموری که به تصویب هیات وزیران می رسد ، مسئولیت اعمال دیگران را نیز بر عهده دارد.

اسلاید 121: فصل دوم: اداره امور عمومی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون

اسلاید 122: اهداف رفتاری فصل دوم 1- تغییرات اساسی در اداره امور عمومی کشور را بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران شرح دهید.2- تغییراتی را که در تشکیلات ریاست جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است ، شرح دهید.3- تغییراتی را که در نیروی انسانی دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شدهاست، بیان کنید.4- تفاوت عمده نظام جمهوری اسلامی ایران را با نظام های حکومتی قبل ، بیان کنید.

اسلاید 123: اهداف رفتاری فصل دوم 5- مشخصه مهم تشکیلات دولت جمهوری اسلامی ایران را بیان کنید.6- نارسایی های نظام اداری جمهوری اسلامی ایران را شرح دهید.7- سیاستهای دولت را برای رفع نارسایی های نظام اداری و مدیریت کشور ، شرح دهید.

اسلاید 124: تغییرات اساسی در اداره امور عمومی کشور بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران الف - تغییر در ساختار حکومت ب- تغییر در تشکیلات دولت ج- تغییرات نیروی انسانی

اسلاید 125: الف - تغییر در ساختار حکومت بر اساس قانون اساسی حکومت ایران جمهوری اسلامی اعلام شد. در راس کلیه امور ولایت فقیه قرار گرفت و اداره امور بر عهده قوای سه گانه گذارده شد.دستگاههای نظارتی(شامل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری ، دیوان محاسبات کشور و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ) بر کار وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی مطابق قانون اساسی خارج از حوزه قوه مجریه قرار گرفتند.

اسلاید 126: الف - تغییر در ساختار حکومت خارج شدن قوه قضائیه از حوزه نفوذ قوه مجریه.

اسلاید 127: ب- تغییر در تشکیلات دولت 1- ایجاد نهاد های انقلابی( شامل سپاه پاسداران، بنیاد شهید، کمیته امداد و غیره )2- ایجاد وزارتخانه های جدید 3- حذف وزارت دربار ، ساواک و سایر تشکیلات وابسته به پهلوی 4- اداره امور بانکها توسط دولت 5- تغییر در تشکیلات داخلی سازمانها و موسسات وابسته به وزارتخانه ها بر حسب ضرورت.

اسلاید 128: ج- تغییرات نیروی انسانی 1- اکثر مدیران دستگاههای دولتی رژیم سابق بر کنار شدند.2- هسته های گزینش برای انتخاب و گزینش مستخدمین دولت تشکیل شد ،تا شایستگی و صلاحیت آنان را برای امور سازمان های دولتی بررسی و تائید کنند.

اسلاید 129: مشکلات و نارسایی های نظام اداری جمهوری اسلامی ایران الف- مشکلات و عوامل اجتماعی موثر در نظام اداری نظیر: بی سوادی و کم سوادی مراجعان به ادارات ، مشکلات سیاسی ، اقتصادی و غیره ب- مشکلات و نارسایی های اختصاصی نظام اداری و مدیریت کشور نظیر: عدم برنامه ریزی ، عدم صراحت اهداف ، عدم سازماندهی صحیح ، عدم هماهنگی و نظارت مدیریتی ، عدم تامین و تجهیز نیروی انسانی و غیره

اسلاید 130: سیاستهای دولت برای رفع نارسایی های نظام اداری و مدیریت کشور 1- انتقال واحد های سازمانی از تهران به سایر نقاط کشور 2- تدوین نظام استخدامی و پرداخت واحد برای کلیه دستگاههای دولتی در سطح کشور 3- استفاده از تکنولوژی پیشرفته اداری 4- ایجاد تعادل بین حقوق و مزایای کارکنان دولت با توجه به تورم 5- ایجاد زمینه مشارکت مناسب همه مردم 6- و غیره

اسلاید 131: بخش پنجم: اداره امور استخدامی عمومی

اسلاید 132: هدف کلی بخش پنجم آشنایی دانشجویان با وظایف اداره امور استخدامی عمومی

اسلاید 133: فصل اول : تعریف ، هدف و وظایف اداره امور استخدامی

اسلاید 134: اهداف رفتاری فصل اول 1- اداره امور استخدامی را تعریف کنید.2- اهداف اساسی اداره امور استخدامی را در کلیه سازمان ها بنویسید.3- وظایف اداره امور استخدامی را به ترتیب بنویسید.

اسلاید 135: تعریف اداره امور استخدامی اداره امور استخدامی عبارت است از : تهیه و تامین ، استفاده ، پرورش ، حفظ و صیانت نیروی انسانی ، به طریقی که مستخدمین با شایستگی و میل و رغبت و فداکاری به اجرای وظایف و تکالیف محوله بپردازند و دستیابی مقرون به صرفه هدفهای اصلی سازمان را تحقق بخشند.

اسلاید 136: اهداف اساسی اداره امور استخدامی 1- تامین نیروی انسانی لازم با حداقل هزینه 2- تامین هدفهای کارکنان و رفع احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت آنان .3- تامین هدفهای اجتماعی با توجه به مسائل و رویدادهای محیط اجتماعی سازمان ، پاسخگویی به موقع به این مشکلات و مسائل مربوط به آن.

اسلاید 137: وظایف اساسی اداره امور استخدامی وظایف اساسی اداره امور استخدامی به ترتیب عبارتند از :1- عملیات استخدامی 2- عملیات آموزشی و بهسازی 3- عملیات نگهداری نیروی انسانی 4- کاربرد نیروی انسانی

اسلاید 138: فصل دوم : مراحل امور استخدامی

اسلاید 139: اهداف رفتاری فصل دوم 1- شرایط تحقق پذیری مراحل امور استخدامی را شرح دهید.2- عملیات استخدامی را به ترتیب نام ببرید و نکات مهم هر یک از این عملیات را بیان کنید. 3- اقداماتی را که در مرحله کار شکافی انجام می گیرد ، شرح دهید. 4- اساسی ترین نیاز استخدامی در عملیات استخدامی را نام ببرید.

اسلاید 140: اهداف رفتاری فصل دوم 5- طبقه بندی مشاغل و عوامل سه گانه آن را شرح دهید.6- عامل موثر در تعیین نرخ دستمزد و حقوق را در نظریه عرضه و تقاضا ، قدرت پرداخت و هزینه زندگی بنویسید.7- عامل موثر در تعیین نرخ دستمزد و حقوق را از نظر خودتان بنویسید.

اسلاید 141: شرایط تحقق پذیری مراحل امور استخدامی مشخص کردن کلیه مشاغل لازم برای اجرای فعالیتها در جهت حصول اهداف سازمان.تعیین شرایط احراز هر شغل.

اسلاید 142: عملیات استخدامی عملیات استخدامی را به ترتیب عبارتند از:کارمند یابی ، انتخاب و انتصاب.

اسلاید 143: تعریف کار شکافی کار شکافی عبارت است از : عمل کشف ، مطالعه و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغل در سازمان. در این عمل باید ، ماهیت کار ، ابزار کار ، هدف اجرای کار ، اختیار و مسئولیت ، شرایط احراز و تخصص مورد نیاز برای اجرای کار مشخص گردد.

اسلاید 144: اساسی ترین نیاز استخدامی در عملیات استخدامی چیست؟ بعد از تنظیم شرح شغل ، تعیین شرایط و خصوصیات لازم برای شاغل هر شغل از اساسی ترین نیازهای استخدامی است. این خصوصیات عبارتند از : شرایط جسمانی ، توانایی های فکری ، خصوصیات اجتماعی و روحی ، روحیه مسئولیت پذیری ، تخصص و مهارت و غیره.

اسلاید 145: تعریف طبقه بندی مشاغل طبقه بندی مشاغل عبارت است از : دسته بندی یا تنظیم مشاغل در گروههای مختلف بر مبنای تشابه وظایف و مسئولیتها به طوری که رابطه صحیح و معقولی عوامل سه گانه زیر بر قرار گردد: الف- وظایف، اختیارات و مسئولیتهای مشاغل ب- شرایط احراز مشاغل ج- حقوق و دستمزد و مزایای قابل پرداخت به هر طبقه و گروه شغلی

اسلاید 146: نظریه های تعیین و تشخیص عادلانه حقوق و دستمزد 1- نظریه عرضه و تقاضا 2- نظریه قدرت پرداخت 3- نظریه هزینه زندگی 4- نظریه کارآیی

اسلاید 147: 1- نظریه عرضه و تقاضا در این نظریه برای کار افراد مانند کالاها و خدمات می توان قیمت تعیین کرد ، به شرط آنکه سایر عوامل به جز عرضه و تقاضا ثابت فرض شوند .

اسلاید 148: 2- نظریه قدرت پرداخت مطابق این نظریه ، قدرت پرداخت و وضع مالی موسسه عامل موثر در تعیین نرخ حقوق و دستمزد است.

اسلاید 149: 3- نظریه هزینه زندگی مطابق این نظریه ، هزینه زندگی از عوامل مهم تعیین میزان حقوق و دستمزد است.هر قدر هزینه زندگی بالا رود به همان نسبت از ارزش حقیقی دستمزد ها کاسته می شود.

اسلاید 150: 4- نظریه کارآیی مطابق این نظریه ، سطح دستمزد های یک موسسه به نسبت کارآیی و بازدهی کارکنان باید تغییر کند.

اسلاید 151: فصل سوم: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز

اسلاید 152: اهداف رفتاری فصل سوم 1- علل برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در هر سازمان را بنویسید.2- راههای تامین نیروی انسانی مورد نیاز موسسات را شرح دهید.3- مهمترین منابع خارجی کارمند یابی کدامند؟4- مراحل انتخاب داوطلبان کار در اغلب سازمانها را بنویسید.5- آزمون های استخدامی و مصاحبه استخدامی را شرح دهید.

اسلاید 153: اهداف رفتاری فصل سوم 6- تفاوت بین انتصاب موقت را با انتصاب دایم شرح دهید.7- هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنان در سازمان های مختلف را شرح دهید.8- چگونگی اجرای آموزش توجیهی و کار آموزی را ، مه از برنامه های آموزشی برای کارکنان است ، شرح دهید.9- انواع برنامه های آموزشی مدیران و سرپرستان را شرح دهید.

اسلاید 154: راههای تامین نیروی انسانی مورد نیاز موسسات 1- منابع داخلی : از کارکنان شایسته همان سازمان استفاده می شود.این شیوه موجب ترقی و پیشرفت و تقویت روحیه کارکنان می شود.2- منابع خارجی : در هر جامعه ای منابع گوناگونی وجود دارد.مهمترین منابع خارجی برای کارمند یابی عبارتند از:الف- متقاضیان ناخوانده ب- موسسات کارمند یابی ج- آگهی های استخدامی در مطبوعات و رسانه های گروهی و غیره

اسلاید 155: مهمترین منابع خارجی کارمند یابی مهمترین منابع خارجی برای کارمند یابی عبارتند از:الف- متقاضیان ناخوانده ب- موسسات کارمند یابی ج- آگهی های استخدامی در مطبوعات و رسانه های گروهی و غیره.د- موسسات آموزشی ه- توصیه و معرفی کارکنان سازمان و- اتحادیه ها و سازمان های کارگری و حرفه ای ز- سازمان های دولتی و موسسات غیر دولتی

اسلاید 156: مراحل انتخاب داوطلبان کار مراحل انتخاب داوطلبان کار در اغلب سازمانها به شرح زیر است:الف- پذیرفتن متقاضی ب- مصاحبه مقدماتی ج- تنظیم فرم درخواست شغل د- آزمون های استخدامی ه- مصاحبه استخدامی و- تحقیقات محلی ز- آزمایش های بهداشتی

اسلاید 157: تعریف انتصاب انتصاب عبارت است از: به کار گماردن داوطلب در شغلی که بر مبنای اطلاعات بدست آمده متناسب با آن شغل است.

اسلاید 158: تفاوت انتصاب موقت با انتصاب دائم تا زمانی که نسبت به نتیجه آزمون ها و تطبیق توانایی های فرد با نیازهای سازمان اطمینان کاملی وجود نداشته باشد ، انتصاب موقت ضروری است. ولی زمانی که اداره امور پرسنلی از شایستگی داوطلب اطمینان کامل حاصل کند حکم انتصاب دائم صادر می شود.

اسلاید 159: هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنان مهمترین هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنان عبارتند از:1- ایجاد موازین برای اجرای کار رضایت بخش 2- بهبود کارآیی مستخدم 3- تعیین اعتبار عملیات استخدامی و اصلاح آنها 4- عینیت بخشیدن به کاربرد خط مشی های استخدامی ، در انتخاب ،به کارگماری ، ترفیع ،اخراج و در شناخت میزان مطلوبیت کار کارکنان

اسلاید 160: انواع برنامه های آموزشی مدیران و سرپرستان 1- آموزش ضمن خدمت 2- گردش در مشاغل مختلف 3- ایفای نقش 4- روش تصمیم گیری 5- آموزش گروهی 6- آموزش های دانشگاهی مدیریت

اسلاید 161: فصل چهارم: عملیات نگهداری منابع انسانی

اسلاید 162: اهداف رفتاری فصل چهارم 1- عملیات نگهداری منابع انسانی که اجرای آنها برای صیانت جسم و روح کارکنان سازمان ها ضروری است ، بنویسید.2- اقدام اساسی بهداشتی را که برای حفظ و صیانت در کارکنان سازمان ها انجام می شود ، توضیح دهید.3- هدف برنامه های بیمه بازنشستگی ، و انواع هر یک را بنویسید.4- انواع مرخصی را شرح دهید.

اسلاید 163: عملیات نگهداری منابع انسانی 1- بهداشت و ایمنی 2- بیمه بازنشستگی 3- مرخصی ها 4- خدمات پرسنلی

اسلاید 164: 1- بهداشت و ایمنی برای صیانت جسم و روح کارکنان سازمان ها دو اقدام اساسی ضروری است : 1- پیشگیری، شامل رعایت اصول بهداشتی ، اجرای معاینات در بدو خدمت و در فواصل معین 2- خدمات درمانی معمولا به صورت ایجاد واحدهای خدمات درمانی در جوار ، کار عقد قرارداد با شرکتهای بیمه و ترکیبی از حالتهای بالا

اسلاید 165: 2- بیمه بازنشستگی برنامه های بیمه بازنشستگی به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و تامین معاش و زندگی مستخدم و خانواده او در زمان بیکاری، بیماری ، پیری و از کار افتادگی و بالاخره تهیه و اجرا می شود.

اسلاید 166: انواع طرحهای بازنشستگی 1- طرح بیمه بازنشستگی :طبق قراردادی با پرداخت بیمه ، شرکت بیمه مسئول تامین مستخدم در زمان پیری و از کار افتادگی است.2- طرح صندوق بازنشستگی:در این طرح وجوهی شامل سهم کارکنان و سهم سازمان در صندوق بازنشستگی نگهداری در موقع مقرر به باز نشستگان و یا خانواده آنان مستمری پرداخت می شود.

اسلاید 167: 3- مرخصی ها مرخصی ها شامل: 1- مرخصی استحقاقی : اگر چه استفاده از مرخصی حق کارمند است ولی باید با نظر مدیریت سازمان تعیین شود. 2- مرخصی استعلاجی:برای استفاده کارمند در هنگام بیماری پیش بینی می شود.3- مرخصی بدون حقوق: در صورت نیاز کارمند طبق ضابطه از آن استفاده می کند.

اسلاید 168: 4- خدمات پرسنلی خدمات پرسنلی و اقدامات رفاهی شامل :1- تامین وسایل رفت آمد کارکنان 2- ایجاد غذاخوری 3- تامین مسکن 4- ایجاد شرکتهای تعاونی 5- و غیره

اسلاید 169: فصل پنجم: کاربرد نیروی انسانی

اسلاید 170: اهداف رفتاری فصل پنجم 1- انتقال و ماموریت را با هم مقایسه کنید .2- تنزل مقام و ترفیع را در سازمان ها شرح دهید.3- برکنار از کار را شرح دهید.4- انضباط را تعریف کرده و موارد مختلف مجازات در قانون استخدام کشوری را بنویسید.5- تکالیف عمومی مستخدمین دولت رادر قانون استخدام کشوری را بنویسید.

اسلاید 171: اهداف رفتاری فصل پنجم 6- نقش سازمان مرکزی مدیریت نیروی انسانی را در سازمان بیان کنید. 7- علت ایجاد سازمانی مرکزی مدیریت نیروی انسانی را شرح دهید.8- چگونگی وضعیت سازمان مرکزی مدیریت نیروی انسانی را در ایران شرح دهید.9- ارکان سازمان امور اداری و استخدامی کشور را بنویسید.

اسلاید 172: انتقال و ماموریت انتقال: حرکتی افقی است و مستخدم به واحد سازمانی دیگر که در طبقه شغلی هم تراز با مقام قبلی وی قرار دارد منتقل و به شغل مشابه منصوب می شود.ماموریت : نوعی تغییر کار مستخدم در یک واحد سازمانی است که متضمن افزایش مسئولیت نمی باشد و معمولا با محدودیت زمانی همراه است.

اسلاید 173: تنزل مقام و ترفیع تنزل مقام عبارت است از :قراردادن مستخدم در شغل یا درجه ای پایین تر از شغل و درجه و یا موقعیت قبلی که نیاز به مهارت و مسئولیت کمتری دارد و از حقوق و مزایای کمتری برخوردار است.ترفیع حرکتی عمودی است در سلسله مراتب سازمان و عبارت است از :ارتقاء به شغل یا پست بالاتر و بر خورداری از مزایا و اختیارات بیشتر در مقابل قبول مسئولیت سنگین تر .

اسلاید 174: تعریف انضباط انضباط عبارت است ازاعمال ترتیبی که باعث ایجاد نظم در کار و حسن اجرای وظیفه طبق موازین تعیین شده در افراد گردد و تخطی از موازین الزاما کارکنان را با نوعی تنبیه روبرو می سازد.

اسلاید 175: موارد مختلف مجازات در قانون استخدام کشوری الف- اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی.ب- توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی.ج- کسر حقوق و مزایا حداکثر یک سوم از یک ماه تا یک سال.د- انفصال موقت از یک ماه تا یک سال. ه- باز خرید خدمت برای کسانیکه کمتر از 20 سال سابقه داشته باشند. و- بازنشستگی در صورت داشتن 20 سال سابقه خدمت.ز- اخراج از محل خدمت.چ- انفصال دایم از خدمات دولتی.

اسلاید 176: تکالیف عمومی مستخدمین دولت در قانون استخدام کشوری 1- اطاعت از احکام و اوامر رؤسای مافوق بر اساس قوانین و مقررات.2- ممنوع بودن از هر نوع عملی که موجب وقفه در امور اداری کشور شود.3- قبول القاب و نشانه های دول بیگانه موکول به اجازه دولت است.

اسلاید 177: نقش سازمان مرکزی مدیریت نیروی انسانی این سازمان به عنوان وسیله ای برای هماهنگی ، هدایت و رهبری و پیشبرد روشهایی در زمینه مدیریت نیروی انسانی است. این سازمان یکی از ابزارهای مهم کنترل مدیریتی به شمار می رود که باید در بالاترین سطح قدرت اجرایی قرار داشته باشد.

اسلاید 178: ارکان سازمان امور اداری و استخدامی کشور براساس ماده 105قانون استخدام کشوری، سازمان امور اداری و استخدامی کشور دارای ارکان زیر است: الف - شورای امور اداری و استخدامی کشور ب - دبیرکل

اسلاید 179: بخش ششم: مالیه عمومی و بودجه دولتی

اسلاید 180: اهداف بخش ششم 1- آشنایی اجمالی دانشجویان با مفاهیم مالیه عمومی، سیاست مالی، و بودجه دولتی. 2- آشنایی اجمالی دانشجویان با اصول و مراحل و طبقه بندی بودجه

اسلاید 181: فصل اول: مالیه عمومی و سیاستهای پولی و مالی

اسلاید 182: اهداف رفتاری فصل اول 1- مالیه عمومی را تعریف کنید. 2- موضوع مالیه عمومی را شرح دهید. 3- سیاستهای پولی و مالی دولت را توضیح دهید. 4- ابزار بودجه ای را شرح دهید.

اسلاید 183: تعریف مالیه عمومی مالیه عمومی عبارت است از بررسی عملیات و فعالیتهای مربوط به چگونگی هزینه های دولت(هزینه های عمومی) ، روشهای دولت در کسب وجوه مورد نیاز (درآمدهای عمومی ) ، و چگونگی نحوه اداره وجوه و منابع مالی دولت

اسلاید 184: موضوع مالیه عمومی موضوع مالیه عمومی عبارت است از بررسی مسائل مربوط به :درآمد های دولت هزینه های دولت نتایج حاصل از هر یک از آنها

اسلاید 185: سیاستهای مالی و پولی دولت سیاستهای مالی آن گروه از سیاست های اقتصادی دولت است ،که تحقق هدفهای اقتصادی را از طریق هزینه ها و در آمد های دولت امکانپذیر می سازد.سیاستهای پولی آن گروه از تدابیر و برنامه های دولت است که از طریق سیستم پولی کشور ، رسیدن به هدفهای اقتصادی را تضمین می کند.

اسلاید 186: ابزار بودجه ای چون کلیه هزینه ها و منابع مالی دولت در چارچوب بودجه متمرکز است حربه ها و ابزار مربوط به مالیه عمومی حربه ها و ابزار بودجه ای نیز نامیده می شوند.

اسلاید 187: فصل دوم: بودجه چیست؟

اسلاید 188: اهداف رفتاری فصل دوم 1- بودجه را تعریف کنید.2- مزایای بودجه را بنویسید.3- اصول بودجه را نام ببرید.

اسلاید 189: تعریف بودجه طبق قانون محاسبات عمومی بودجه کل کشور عبارت است از برنامه مالی دولت که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار و بر آورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل به سیاست ها و هدفهای قانونی می شود. و از سه قسمت تشکیل می شود: 1- بودجه عمومی دولت(دریافت ها و پرداخت های دولت)2- بودجه شرکتهای دولتی و بانکها 3-بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.

اسلاید 190: مزایای بودجه 1- بودجه ابزار برنامه ریزی و نظارت دائمی است.2- بودجه راهنمای مدیران و کارگزاران سازمان است. 3- بودجه وسیله ارتباط بین مدیران و کارکنان و قسمتهای مختلف سازمان است.4- بودجه نقاط ضعف دستگاه و مدیریت های واحدها را به خوبی نمایان می سازد.5- و غیره .

اسلاید 191: اصول بودجه اصل سالانه بودن بودجه اصل تعادل اصل وحدت اصل شاملیت یا تفصیل اصل جامعیت اصل تخصیص و انعطاف پذیری

اسلاید 192: فصل سوم : مراحل بودجه

اسلاید 193: اهداف رفتاری فصل سوم 1- مراحل بودجه را شرح دهید.2- بخش های تشکیل دهنده لایحه بودجه را بنویسید.3- مراحل تصویب بودجه را بنویسید.4- روشهای انعطاف پذیری اجرای بودجه را شرح دهید.5- اصلاح و متمم بودجه را شرح دهید.6- مراحل تفصیلی اجرای بودجه را نام ببرید.7- راههای کنترل بودجه را بنویسید.

اسلاید 194: مراحل بودجه 1- تهیه تنظیم و پیشنهاد بودجه 2- تصویب بودجه 3- اجرای بودجه 4- نظارت و کنترل بودجه

اسلاید 195: بخش های تشکیل دهنده لایحه بودجه 1- پیام بودجه :به طور شفاهی توسط رئیس جمهور به اطلاع نمایندگان مجلس می رسد.2- متن لایحه بودجه 3- پیوست های بودجه

اسلاید 196: مراحل تصویب بودجه 1- ارجاع لایحه بودجه کل کشور به کمیسیون برنامه بودجه مجلس 2- بررسی لایحه بودجه کل کشور در کمیسیون برنامه بودجه مجلس 3- ارایه گزارش لازم توسط کمیسیون برنامه بودجه مجلس به مجلس 4- طرح لایحه بودجه کل کشور در جلسه علنی مجلس 5- تائید شورای نگهبان 66- ابلاغ بودجه توسط رئیس جمهور

اسلاید 197: مراحل مقدماتی اجرای بودجه 1- ابلاغ بودجه 2- مبادله موافقت نامه 3- تخصیص اعتبار

اسلاید 198: مراحل تفصیلی اجرای بودجه 1- تشخیص 2- تامین اعتبار 3- تعهد 4- تسجیل 5- حواله 6- پرداخت 7- هزینه

اسلاید 199: روشهای انعطاف پذیری اجرای بودجه 1- اصلاح و متمم بودجه 2- اعتبار هزینه های پیش بینی نشده 3- تبصره های بودجه

اسلاید 200: اصلاح و متمم بودجه در صورتی که تغییر در ارقام بودجه محدود به نقل انتقال اعتبار در داخل جمع اعتبارات بودجه باشد، لایحه اصلاح بودجه تنظیم می شود.اما ، در صورتی که تغییر در ارقام بودجه متضمن افزایش اعتبار یا تحصیل اعتبار جدید باشد ، لایحه متمم بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

اسلاید 201: نظارت و کنترل کنترل بودجه انواع نظارت و کنترل بودجه :1- نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه ) 2- نظارت و کنترل بیرونی (نظارت قوه مقننه)

اسلاید 202: نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه )نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه ) به دو نوع تقسیم می شو:الف- نظارت مالی:قبل از خرج و به منظور عدم تجاوز هزینه های دولت از اعتبارات مصوب صورت می گیرد.ب- نظارت عملیاتی:بودجه به عنوان وسیله ای برای نیل به هدفهای مطلوب بکار می رود.

اسلاید 203: راههای نظارت مالی 1- ذیحساب:اختیار و مسئولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین مقررات به عهده ذیحساب می باشد. 2- خزانه :صحت صدور درخواست وجه و مطابقت آن با اعتبارات مصوب و مقررات قانونی توسط خزانه مورد بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 204: راههای نظارت عملیاتی 1- گزارش توجیهی 2- تخصیص اعتبار

اسلاید 205: نظارت و کنترل بیرونی (نظارت قوه مقننه) نظارت و کنترل بیرونی(نظارت قوه مقننه) :از نوع نظارت مالی است و به دو نوع تقسیم می شود:1- نظارت قضایی:این نوع نظارت بر عهده دیوان محاسبات کشور است که مستقیما زیر نظر مجلس قرار دارد.2- نظارت پارلمانی:رسیدگی و تصویب گزارش تفریغ بودجه از سوی مجلس، نظارت پارلمانی نامیده می شود.

اسلاید 206: فصل چهارم: طبقه بندی بودجه

اسلاید 207: اهداف رفتاری فصل چهارم 1- تقسیمات منابع مالی دولت را بنویسید.2- انواع درآمدهای مالیاتی را بنویسید.3- انواع درآمدهای غیر مالیاتی را بنویسید.4- انواع قرضه را نام ببرید.5- انواع هزینه ها را شرح دهید.6- انواع طبقه بندی بودجه ای را شرح دهید. 7- تقسیمات بودجه از نظر چگونگی برآورد هزینه ها را بنویسید.

اسلاید 208: انواع طبقه بندی بودجه ای 1- طبقه بندی درآمدها 2- طبقه بندی هزینه ها 3- طبقه بندی سازمانی 4- طبقه بندی عملیات 5- طبقه بندی اقتصادی

اسلاید 209: طبقه بندی درآمدها منابع مالی دولتها به دو دسته تقسیم می شود:1- منابع تحصیل درآمد: شامل درآمدهای مالیاتی مانند مالیات های مستقیم و غیر مستقیم ، و درآمدهای غیر مالیاتی مانند منابع طبیعی ملی ، درآمد انحصارات ، خدمات و فروش کالا ، حق بیمه ها و اصل و بهره وام های دولت در خارج از کشور.2- قرضه : به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود. قرضه داخلی مانند انتشار اسکناس ، انتشار اوراق قرضه ملی ، انتشار اوراق قرضه دولتی و وام مستقیم ، قرضه خارجی مانند وام مستقیم و انتشار اوراق قرضه

اسلاید 210: طبقه بندی هزینه ها هزینه ها را معمولا به ترتیب زیر طبقه بندی می کنند:1- هزینه های جاری 2- هزینه های سرمایه ای 3- هزینه های انتقالی، شامل هزینه های انتقالی اجتماعی ، مانند حقوق بازنشستگان ، بیمه بیکاری و غیره ، هزینه های انتقالی مالی ، مانند بهره پرداختی به قرضه های ملی ، هزینه های انتقالی اقتصادی ، مانند هزینه های پرداختی دولت به منظور تثبیت قیمت ها

اسلاید 211: تقسیمات بودجه از نظر چگونگی برآورد هزینه ها 1- بودجه متداول 2- بودجه برنامه ای 3- بودجه عملیاتی

اسلاید 212: فصل پنجم: اداره امور بودجه دولتی

اسلاید 213: اهداف رفتاری فصل پنجم 1- خصوصیات اداره امور بودجه را بنویسید.2- اصول مربوط به استقلال واحد مرکزی بودجه را شرح دهید.3- اهداف و وظایف را واحد مرکزی بودجه بیان کنید.

اسلاید 214: خصوصیات اداره امور بودجه اداره امور بودجه به تشکیلاتی منظم و سازمان یافته ، و کارشناسانی متخصص و مجرب و کاردان نیاز دارد.چنین تشکیلاتی ، باید توانایی اعمال نظارت گسترده و عمیق بر اوضاع کلی کشور ، هماهنگی برنامه های مدیریت عمومی کشور و وضعیت دستگاههای دولتی را داشته باشد.

اسلاید 215: اصول مربوط به استقلال واحد مرکزی بودجه 1- واحد مرکزی بودجه باید مقتدر، متمرکز ، و از حمایت قانونی و سیاسی بر خور دار باشد. 2- دستگاههای اجرایی کلیه اطلاعات لازم را در اختیار واحد مرکزی بودجه قرار دهند ، و روابط مداوم با آن داشته باشند.

اسلاید 216: اهداف یا وظایف را واحد مرکزی بودجه 1- ایجاد حداکثر صرفه جوئی و کارآیی ; هم از نظر منابع مالی و هم از نظر مدیریت نیروی انسانی 2- تهیه و کنترل برنامه های دولتی

اسلاید 217: پایان محمد موسوی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناباد

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید