صفحه 1:
۱
7 ae (۳۳
مبانی مدیریت (Ug at) Bigs
مؤلف:
طاهره فيضى
تعداد واحد : ۲
پیش نیز:
ل
صفحه 2:
هدف درس :
ACen ene ee Wes Sone ne ae) pe ex] Seco)
تأمل در تصميم كيرى
صفحه 3:
OG
مفاهیم و تعاریف
صفحه 4:
هدف کلی بخش اول :
آشنايى با تعريف اداره و جكونكى Po) oy en rad Pe
و مديريت . تفاوت و تشابه بين ادذاره امور عمومى و اداره
امور خصوصى و آشنايى با مفهوم و وير كيهاى علم و يا علم
و هنر بودن اداره
صفحه 5:
اهداف رفتاری بخش Jal :
BR cop ce Wel EBC eRCed TORR ECE Tey MES ES
wae sea pari es
عناصر تشكيل دهنده سازمان و مديريت را بيان كنيد. -1”
"1- تفاوتهاى عمده ميان اداره امور عمومى و اداره امور خصوصى را
Sal تفاوت و سه میان نوع رهبری در اداره امور عمومی و اداره امور
خصوصى را بيان كنيد
0- تشابه ميان اداره امور عمومى و اداره امور خصوصى را بيان كنيد.
*- با يك مثال رابطه بين محيط و اداره امور عمومى را تشريح كنيد.
صفحه 6:
0 es Fe Rene Ope TEN]
۸- ویژگیهای علوم اجتماعی را در مقایسه با علوم تجربی توضیح
دهید.
eS Se edt Lee PCat Te See SSN cd bee
٠ -نظر خود رادر مورد علم يا هنر بودن اداره شرح دهيد.
ی
صفحه 7:
تعر یف اداره
ل ا ل ee Me ee آن
عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدفهای
لس ۱۳|
که تصمیماتی:را اتضاا می کنند.و تصمیماتی را به مرسله
اجرا و عمل در مى آورند.
صفحه 8:
نكاتى كه در تعريف اداره نياز است »
كدامند ؟
١-اداره اقدامى دسته جمعى و مبتنى بر همكارى است.
PORES Ore OS Pe pee ed Fane NS
معین مورد نظر است.
FP pes real ee rore Re een eo for eer
[1 STOR SS Reece
0 ل ال Keyl)
صفحه 9:
مقايسه اداره . سازمان و مد يريت
بآ ESN tt SS Roe een
يكديكر بكار مى روند , اما اداره مفهومى وسيع
تراز سازمان و مديريت دارد . به طورى كه هر
دو وازه مذكور رادر بر مى كيرد.
صفحه 10:
ازرقياك الخازرت ه ساترماك و مذورريت ار قر
5
ا ا ا 0
مى اندازد و مورد استفاده قرار مى دهد ” اداره ” اهداف را تعريف و
ل ال ال ل Perel
مشخص کوشش و فعالیت می کند. " سازمان " ماشین " مدیریت *
است در نيل به اهداف و مقاصدى كه از طرف “ اداره “ تعيين
0-900
صفحه 11:
عناصر تشكيل دهنده سازمان از نظر
هنرى فايول :
عبارتست از ” تنظيم برنامه . سازمان دادن . فرمان
دادن . هماهنك كردن و كنترل كردن “
صفحه 12:
BW tor yey)
ا Pe eM lead Reed Det a Se I
متشكل كه جه از جهت امور داخلى و جه از لحاظ امور
ا ا لك pe 0
۱
عنصر جمعیت . سرزمین و قدرت عالی سیاسی (حاکمیت)
می شود .
صفحه 13:
مفهوم خاص دولت
در اين مفهوم دولت تنها مبين قدرت اجرايى يا قوه
اجرا ثيه مملكت است و در اين تعريف دولت مترادف
حکومت است.
صفحه 14:
ارتباط مفاهيم عام و خاص دولت
SRP Sol oe ا ل
Pe ere OU Sa orn BC Ce)
ا رت
Pye Re Se en SCI ا
استعمال می شود. چون حکومت نماینده فانوتی یک اجتماع
1 eee coe Yee are ore
۳۳
صفحه 15:
تعريف اداره امور عمومى
1 PO Foe Fee PTC EA ES) fee)
ye By ae See RSS RC ne eT
سياست يا خط مشی عمومی دولت.
صفحه 16:
9 ال 0 عمومى
اغلى صاحينظ ران معتقد ند كه موفقيت يا شكسست حكويت
هاء به چگونگی اداره امور عمومی آنها بستگی دارد.
صفحه 17:
ارتباط oylol امور عمومی و bur
۱ cee We pes re |
OTe ee ae Le te ned ea ne
De Te Tee RO eae Sea Eee ton ser
تغییر پویایی, بیش از ثبات و ایستایی مورد توجه قرار می گیرد.هر
۳ 7
بالعكس.
صفحه 18:
ار تباط اداره امور Seen eyes رشته ها
مدير امور عمومى براى اينكه خصوصيات افراد
داخل و خارج سازمان را به خوبى در كند و نيازهاى
انان رابه درستى بررسى نمايد وبا انتظارات انان برخورد
ER ا ا ا 2
یعنی جامعه شنا سی . روانشناسى . روان شنا سى
Prd pa pees 1
صفحه 19:
at) اداره 7 خصوصی
اداره امور خصوصى عبارت است از هماهنكه كردن
ee Tod ا ا EPA
م لل ا ل 0
۳
صفحه 20:
تفاوت هاى oylol 71 عمومی و اداره امور
خصوصی
pa ۱
ا 0ل 202010
Pern) Ye
۴-میزان جلب دقت و توجه عامه
۵- قیمت روز بازار برای محصول و یا خدمت
مرا ارت
رک 7 20
CS Ses Reet et a ER ar
صفحه 21:
۱- انگیزه جلب منفعت
۱ Beier RES cree Ce Dd
URL I a اي atta
Peed ee) one AD) DPE ReneS RS) Bd
شود.ولی در سازمان های دولتی چون هدف کسب منفعت
و RCC Re aeRO lh ore een)
. نوع سازمانها به کا رود 1
صفحه 22:
نك خجمازق را محصولالك التحصازرى باانييه
انحصارى
خدمات يا محصو لا تى كه دولتها توليد مى كنند
غالبا جنبه انحصارى , يا لااقل جنبه نيمه انحصارى
دارد.
صفحه 23:
۳- نظارت قانونی
اعمال و تصمیمات سازمانهای دولتی بیش از فعالیت های
بخش خصوصى مقيد به مقررات قانونى است.
صفحه 24:
- ميزان جلب دقت و توجه عامه
مشکل کار حکومتی آن است که نه فقط باید خوب انجام
ee eins Mey Seer Tee el Ee aye)
ee eed ie Rene cca OB re ced ee aoa
امور بستگی به سطح شعور و سواد مردم و میزان آزادی ها
در حکومت دارد.
صفحه 25:
۵- قیمت روز بازار برای محصول و يا خدمت
ا ا ا PEO PSe
بخش خصوصى بر اساس قيمت بازار انجام مى شود. اكر
قيمت بازار بيش از هزينه تمام شده كالا يا خدمت باشد .
ey eRe) Dood ا ل 20
TEE BCS) ا ا م ل ال ا لا
خدمات عمومى مورد نياز مردم را توليد می کنند . تحت
هر شرایطی باید به تولید آن ادامه دهند.
صفحه 26:
مر
Os RD EC Ree kD ED Mee ered
اداری کسی اعمال می کند که به نحوی در مراکز و مراجع
اتخاذ تصمیم آن نفوذ کند. نقش سیاست تنها در اداره امور
ل ا ل ل
۱
دهند.
صفحه 27:
/ا- فوريت داشتن و مداومت خدمات عمومى
Fy ene eats 0 gon er
ee RE) i RCD RE LES oc)
. جهت مداومت و استمرار اين فعاليت ها ضرورى است
صفحه 28:
4- تفاوت در حجم و وسعت قلمرو سازمان
ed ا ا ا MCS ae
در دنياى امروز . بسيار گسترده شده است. ولی اداره امور
دولتى عموما قلمرو فعاليت وسيع تر و متنوع ترى دارد.
صفحه 29:
-٩ تفاوت در نوع رهبری مورد نیاز و خصوصیات
و شرايط لازم براى رهبر
ا ا ل 0
خصوصی . اختلاف میان معلومات عمومی لازم براى اداره
هر یک از انها است.
صفحه 30:
۱9 Rees)
رم
ل ا الك كت
ب - تشویق انتقاد و میزان انتقاد های نهان و آشکار
ج - ميزان مسئوليت مورد تقبل
د- میزان مشخص بودن اهداف و مقاصد سازمانی
«- هماهنگی سازمان و تلفیق عقاید
ID ee Ne a Spr non eles)
ز- درجه مهارت در اداره مذاکرات
صفحه 31:
الف - تفاوت در بودجه و حجم عملیات
وسعت سازمان و حجم عملیاتی که در آن eres
bene) ا ا 30000
را
2
صفحه 32:
ب - تشويق انتقاد و ميزان انتقاد هاى نهان و
0
SEED Ue CMEC NPT es BUY npn ren |
CONEY Cone SEU) DEC EECC MPN ا eee)
اندازه مديران بخش عمومى در معرض افكار عمومى قرار
ندارند.
صفحه 33:
ج - میزان مسئولیت مورد تقبل
9 emma po
مقابل هيات مديره و سهام داران خود بر دوش دارند در
[۱ peer e wat On mea wel
. بسيار محدود و ناجيز است
eee! ا ا ل ل
CTC I pe 00
صفحه 34:
د- ميزان مشخص بودن اهداف و مقاصد
or ۳۱
مديران بخش خصوصى به طور دقيق و صريح از اهداف
و مقاصد سازمانى كه تصدى ان را عهده دار هستندء اطلاع
دارند.در صورتى كه اطلاع مديران سازمانهاى دولتى دقيق
oe) 0
صفحه 35:
|
00 WO Re eer OeaE SIO
هماهنكى نياز دارند.
صفحه 36:
و - معیار منفعت و اثر روحی مترتب بر آن
چون. بر خلاف سازمانهای خصوصی . هدف سازمانهای
عمومى كسب سود نيست , براى ارزيابى كار مديران »
ا ا ۱
صفحه 37:
ز- درحه مهارت در اداره مذاکرات
مدیران سازمان های عمومی . با توجه به مشخصات
سازمانها و حيطه وظايف شان . براى مذاكرات به مهارت
بیشتری نیاز دارند.
صفحه 38:
ح- خصوصیات شخصی و سوابق زندگی
كروه همكار
مديران سازمانهاى عمومى براى جلب نظر همكاران
ادارى خود و نفوذ در آنهاء بايد مهارت بيشترى رااز خود
نشان دهند.
صفحه 39:
شباهت میان نوع رهبری و مدیریت دو
بخش عمومی و خصوصی
ا ل 00
۳- تامین بودجه و نیروی انسانی لازم
۱۳ در آوردن چرخ سازمان
*- شركت در كنفرانس هاى مختلف
1۱
CoN Cored igen Ewe onda 207
صفحه 40:
تعریف علم
۳ رف
علم به دانستنى ها يى اطلاق مى شود كه بر تجرد
صفحه 41:
مشخصات شناخت علمم
-١ به صورت نظام يافته . مبتنى بر نظم و ترتيب باشد.
و
و 1
۷
۱
صفحه 42:
ویژگیهای علوم اجتماعی
es ee Lene eee Be Rel ee bode
Powe ا 2 CD pecan PSC y
اجتماعى
0 ا ea
۴- کیفی بودن آنها
۱ pesca ACE)
صفحه 43:
eed Ls Ea ROS DU od oo
۱- مشخص کردن مسئله
۲- تنظیم فرضیه های تحقیق
-٠“ يررسى و آزمون فرضيه ها
۴- درصورت تائید فرضبه هاء قانون علمی ایجاد می شود.
صفحه 44:
آيا اداره علم است يا هنر ؟
Fe aor ا ا CPSC] E))
1 و
علم شناخت. نتیجتا علم و هنر دو پدیده جدا از هم
صفحه 45:
بخش دوم: ۱
= مديريت
كَذْ رى اجمالى برسير
دولتى
صفحه 46:
هدف كلى بخش دوم
آشنايى pera MU) pe ob) ل ا ا كم
صفحه 47:
فصل اول :
سیاست و اداره
صفحه 48:
Jal vod اهداف رفتارى
۱ - چگونگی جدایی سیاست از اداره راء که منجر به غاز علم اداره
شرح دهيد.
۲- دو تن از نظریه پردازان جدایی سیاست. از اداره را نام ببرید و
نظرات هر يك رادر سه سطر شرح دهيد.
-٠ در صورت عملى بودن جدايى اداره از سياست. دلايل خود را
توضیح دهید.
*- نظريه اصلاح طلبان را در مورد جدايى سياست از اداره بنويسيد.
ا 7
صفحه 49:
نظر ویلسون در باره جدایی سیاست از اداره
مسائل ادارى با مسائل سياسى تفاوت دارد . با و جودى
كه سياست وظايف ادارى تعيين مى كند الك
كذارد كه اداره را در يد قدرت خود بكيرد.
صفحه 50:
نظر فرانك كود نو در باره جدايى سياست از
اداره
با اینکه گود نو هم مانند ویلسون به علت " ضرورت
کارا ثی اداری " بین سیاست و اداره حد فا صلی ترسیم
كرد. ول ى تاكيد فراوان داشت كه اداره بايد روابط دائمى
با سياست داشته باشد.
صفحه 51:
پیوستگی سیاست و اداره
همبستكى بين سياست و اداره رادر تمام مراتب و
بپ ا لا ال ات Oy Se
لا ل ا ل ا ل 2
Pe) ا ل ا ل ك2
صفحه 52:
فصل دوم:
22500
صفحه 53:
Ee Ci فتلر Fla
FRCP pe Oye ORE e FOOT a FP
پدر مدیریت علمی چه کسی بود. -۳
۳- اصول مدیریت علمی کدامند.
*- روشهاى اجرايى مديريت علمى را بيان كنيد.
6- 1< اشح باج 17د د
صفحه 54:
۱۱۱
/- اصول مديريت از نظر هنرى فايول را توضيح دهيد.
1
pe
Pe eB Res EST TS) Dont) Sk ean
VRP CRE SMO COTE EBC Tse SS Pe) n ts] aa in
صفحه 55:
اصول مديريت علمى
ene ora ا ل لت
لان
- تفكيك اجزاى مختلف يكد كار و تعيين بهترين و كوتاه
ترين روش انجام دادن هر يك از اجزاى كار به طريق
۳- انتخاب دقیق کارکنان و آموزش صحیح آنان
Eo] ل Elm کار کنان
as
صفحه 56:
fg ho a eRe
7
ار ۲۲
منطقی برای مسایل و مشکلات
۳ Fe ee ag
براى اجرا كردن كار
ی یت سر را اک ی ی سک
فراهم كردن وسايل اجراى انها
1
1 CONGO ny pee eee ep See ENen Er)
صفحه 57:
وظايف شش كانه سازمان از نظر هنرى فايل
023000110000
22000 0 ات Sede
COC ee ا
-٠ وظيفه امنيتى (محافظت از دارايى و افراد)
(Spee bree SY ELD ED Re ea TT EY
CD SIP SCL SoMa SD) Se) on BP red ad
0 :
صفحه 58:
9
۱ 5200
۲- اختیار و مسئولیت ۱۱-عدالت و مساوات
۳- انضباط ۲-امنیت شغلی کارکنان
۴- وحدت فرماندهی Pa one- Are Ny
NOrer Er) 32 00
ا ا Re ل گروهی
/ا- حقوق و مزاياى كاركنان
مس
02220000
صفحه 59:
علل اهميت نظرات فايول
-١ فرايند هاى اساسى مديريت را مشخص كرد.
ا 1 ا poe
صفحه 60:
وير كيهاى سازمان بوروكراتيك از نظر
لم
Pear rae tal
۲ مراتب مشخص سازمائي
”- تعيين واضح و روشن وظايف ادارات
۴- انتخاب ماموران برای کار اداری بر اساس شرایط
oe
4- بكار كيرى كاركنان ادارى بر اساس قرارداد
352 يرداخت و كار كنان 0 اساس plic
صفحه 61:
ویژگیهای سازمان بوروکراتیک از نظر
ا
PO ee کیت قشادل ۸
0
و 0
۰- وجود سیستم کنترل و انضباطی متحدالشکل
صفحه 62:
انتقادات وارده بر نظریه کلاسیک
eee DRC De Peel ia
۳- توجه نکردن به سازمان به عنوان یک کل متشکل از
اجزاء
|
*- قدرت تنها ناشى از مقام مى دانستند.
۵- ناهماهنگی بعضی از اصول با یکدیگر
صفحه 63:
فصل سوم :
نظریه های نئوکلاسیک
(jus! belay)
صفحه 64:
ا 00
۱ ا ey
۳- اصل اساسی روابط انسانی از نظر التون مایو را شرح دهید.
و |
۵- مهمترین وظیفه اجرایی از نظر چستر بارنارد چیست ؟
De RS wee RC LED BEL lees Tira ل
صفحه 65:
ل الل ل ات
۸ - انگیزش و چگونگی ارتباط آن را با کار مدیران شرح
دهید.
1
انگیزش کار کنان دولت شرح دهید.
۰ - چگونگی ارتباط سلسله مراتب نیازها را با عامل مدیریت
۱
صفحه 66:
را PES سازمان را نام ببريد.
ا ار
١15 - منبع اصلى انكيزش انكيزش در سازمان از نظر هرزيرك
000
rman) ا ات ل
ESN hee ا RO
رف و ارمس اط انعا مود ةا
صفحه 67:
علل پیدایش نظریه های نتئو کلاسیک
(js! belay)
-١ تضاد نظريات كلاسيى با روح روان انسان
۲- نتیجه مطالعات هائورن و مشخص شدن نقش عوامل
ا ا ESS CMe SO DEE
صفحه 68:
10
wired) ا
۲- گروه
۱
|
[0 cy yp r0 0
صفحه 69:
اهميت مكتب روابط انسانى
-١ توجه به عامل انسانى در مطالعات علمى
0 ا ل ا لا ve
Ee ee Se ا ل ل dee
رفتار كاركنان
ا ا |
ad dial) ات
دوه کار کنات و
صفحه 70:
نظر چستر بارنارد
1۱ Sree RRC ESSE
EPPO ene se Wace Rt BU BP ee eee ore
نيازهاى شخصى كاركنان ايجاد مى شود.او معتقد بود كه
0 emp eC CIS
اختیار را ختثی کنند.
صفحه 71:
نظر سایمون در باره کانونهای تصمیم گیری
او اعتقاد داشت بهترین طریقه برای تجزیه و تحلیل
سازمان شناختن كانونهاى تصميم كيرى و اشخاصى است
كه تصميمات مهم را اتخاذ مى كنند و بعضى مواقع نفوذ
er re) ees ee ee) 1
Ci <<
صفحه 72:
IE SC ل 0 رابا كار مديران
۱7 ا ا CM)
واقع بى جويى علت سبب حركات و رفتارهاى افراد
سازمان است ؛ براى نيل به اهداف سازمانی ضروری است.
صفحه 73:
پا ۱
۱- نیازهای فیزیولوژیکی یا جسمانی مانند خوراک . پوشاک
ceed)
۳- نیاز به امنیت
۱
۱
۵- نیاز به خود یابی و خویشتن شناسی
صفحه 74:
استفاده مدیران را از سلسله مراتب نیازها برای
pecs 0
در اين رابطه آنجه براى 1
تنها فهرست نيازهاى انسانى نيست . تشخيص ناتوانى
نيازهاى ارضاء شده براى انكيزش رفتارى است. لذا »
ضروری است امکان بر آورده شدن نیازهای ارضاء نشده
را فراهم كنند.
ورن
صفحه 75:
0
داشت؟
ا ا ا SPP
عوامل روانی است . داشت و به اهمیت رشد شخصیت
اشاره مى كند.
صفحه 76:
عوامل دفاعى فرد در سازمان
ا 0
0 ا ا ا neg
نردبان سازمان
۳- تشکیل حالات دفاعی خاصی که ناشی از رویاهای آنان در
Rowe ra) ean are
ع- ترك سازمان
صفحه 77:
نظر داگلاس مک گریگور
1111111111211
101010101000000 eOT NTNU ee NANO
TASMAN AN AUN pe
صفحه 78:
فرضيه هاى تئورى<!ا
-١ بشر ذاتااز كار بيزار است.
Pe eee لت ا ee ech el
جهت اهداف سازمان هدايت شوند.
| WU) apo ee nb) ere i
00111
صفحه 79:
فرضیه های 01/1001
-١ تلاش جسمى و فكرى در كار امرى طبيعى است.
-٠" نظارت و تهديد تنها وسيله هدايت فرد به سوى اهداف سازمان
Ct) herd Ine LE} تابع 9 ony eee ap pare rere ge)
فقط مادى) كه در مقابل خدمت انتظار دارد.
| 7 iu ere
۵- قدرت بکاربردن تخیل . نبوغ و سازندگی در حل مشکلات
سازمانی در انحصار افراد معدود نیست بلکه عده کثیری از افراد
بالقوه از توانایی های مزبور بر خور دارند.
0 pw phd
صفحه 80:
نظر هرزيرك در باره انكيزش كاركنان
۱ ا ا Bert eee eS
كار است. دلايل ارايه شده براى رضايت و عدم رضايت در
افراد يكسان نيست و با هم تفاوت داشته است . او دو
: دسته عوامل کاملا مجزا از بکدیگر تحت عنوان
١ - عوامل بهداشتى يا حافظ وضع موجود
۲- عوامل محر ک(ایجاد انگیزه)
صفحه 81:
Se res MBS CRT a Apes
Pon Dye ne Ose Os] RPL ne) Sl BE eee oP ae
کار کنان در باره موارد زی است:
|
real ۳
OSES Se eee eee ee SB eee
۴- سطح حقوق و دستمزد
ه- امنيت كارى
۶- زندگی شخصی کارکنان
۷- شرایط کاری
صفحه 82:
211
۱ موفقیت کاری
ل ا اك از کار آنان
ا ا ك2
۴- ماهیت کار و وظایف محوله
ا ۱
۶- ماهیت مسئولیتهای محوله
صفحه 83:
نظريات ديويد مك كلى لند درباره سازمان و
مدیریت
را ات Feo ara
1
را شتاسایی کند.
صفحه 84:
0
۳ Baad
صفحه 85:
اهداف رفتارى فصل جهارم
۱ ا ea)
در قالب سيستم را بيان كنيد.
ا ا ل ا ا Dives
7د علت ببدايش نكرش اقتضائى را شرح دهدد.
2 ا ل he ee dal
دهيد.
صفحه 86:
سیستم عبارت است از :مجموعهای از اجزاء که با ارتباط
CL we) ۱
eo ۱
صفحه 87:
هر سیستم از اجزای مختلفی به شرح زیر تشکیل می شود:
١-داده ها
۲- فرآیند عملیات
۳- بازده
۴- بازخورد
0- محيط سيستم
صفحه 88:
سازمان به عنوان يك سيستم
ات ۱۱۹۷۱۱۷۱۱۱۱۵۱۸۱۸
لاء ان
aT ات
۵ الكت
ALANA ALARA ATAU Ayan ayaa ata a ayaa aa ayaa ای ۱۱۳۳
0 گر فته10001010
(۷
صفحه 89:
مفهوم نكرش اقتضايى
نكرش اقتضارى ناشى از نظريه سيستم ها است. اين
م ا ا سس سنا
ل ا ا ل Rb omer
طریق . بیشترین کارآیی حاصل شود.
صفحه 90:
نظريه فرد فيدلر در ارتباط با نكرش اقتضائى
ا ا لت
7
صفحه 91:
یدصت سر
تاريخجه اداره امور عمومى در ايران تا
يبروزى انقلاب اسلامى
صفحه 92:
هدف كلى بخش سوم
010000 Nee cn ere eres ken |
. ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی
صفحه 93:
ae
Ripe eon See) ل ا و
اقلا اسلا
صفحه 94:
et را
آشنایی با اداره امور عمومی حکومت قاجاریه از پیروزی
G Soles CrogS> 9 0799 el ULL G aby pro OUail
پیروزی انقلاب اسلامی
صفحه 95:
كفتار اول :
دوره قاجار بعد از ييروزى مشروطيت
صفحه 96:
Jal gas اهداف رفتارى
ا ا ا ا ا 02500
-٠" جكونكى اداره امور عمومى را در انقلاب مشروطه را شرح دهيد.
-٠” نظام حكومتى ايران را در دوره مشروطه شرح دهيد.
۴- قوا یی که اداره امور عمومی را در دوره مشروطه بر عهده داشتند .
نام ببريد.
Sey at err Ocal ST eae eta)
Ee eee ica
۶- وضعیت حکومت محمد علی شاه را در انقلاب مشروطه توضیح
صفحه 97:
عوامل ایجاد انقلاب
مشروطه در ايران موجب
-١ ظلم سلاطين مستبد وا يادى آنان
ONS ECHL Ey ا ا ا ا
مدت
-٠* واكذارى منصب به اشخاص بى خبر از اصول عدالت و انصاف
6- برخورد روس و انكليس در ايران و رقابت آنها براى كسب امتياز
بيشتر
۵- قدرت مطلق و نامحدود پادشاه
ات ا ل 1
صفحه 98:
چگونگی oylol 7 عمومی ی
al patel 0 نظام مشروطه يارلمانى
اا ا ا را
hea 000
* اداره امور عمومى مملكت به عهده قوه مجريه و وظايف
Ee Ren end BRS Bee)
گردید.در عین حال ریاست فائقه پادشاه بر قوه مجریه
ونیز نظارت بر آن بر عهده او بود.
eo er Ee tS Meee ord ie
صفحه 99:
دوره مشر وطيه
١ - براى اداره كشور قانون اساسى وضع شد . حكومت
مشروطه پارلمانی اعلام وانفصال قوا در آن رعایت شد.
۳- حکومت و اداره امور عمومی و رفتار کلیه مامورین بر طبق
|
۳ rey eT pelea ker Crt eam
۱ Peat Dea)
صفحه 100:
دوره مشروطيه
ااا رن
ا ا ا ل
اصول دادرسی . امور مالی و تقسیمات کشوری . وظایف
حکام و ماموران Peli move) eT Ree ONES . قوانین
Se ete cate pecs Reka i ie o)
داراى مقررات و سازمان قانونى شدند.
ae i ا ل ا 0
صفحه 101:
وضعيت حكومت محمد على شاه را در انقلاب
مشروطه
* او مخالف قانون اساسى بود. ولى به ناجار آن را يذيرفت و
متمم قانون اساسى را نيز امضاء كرد. وى بنا را بر مخالفت
ليست رس
رابه توب بست و جمعى از ازادى خواهان را كشت.
مشروطه خواهان نیز او را از تخت سلطنت به زیر کشیدند.
صفحه 102:
چگونگی اداره حکومت توسط احمد شاه
010101010101000 TT
0ط ۱۱۱ ۱۸۱۱
پا
اللنل یک
صفحه 103:
گفتار دوم :
ا
صفحه 104:
اهداف رفتارى 00 دوم
-١ مشخصات نظام ادارى و مديريتى دوران يهلوى را بيان كنيد.
OE Oy ee conde ل ا ل ا ل لك
گذاری و تکوین حقوق ایران شناخته اند . شرح دهید.
ا- مسائل سازمان هاى ادارى دوره يهلوى را در زمينه تشكيلات و
نيروى انسانى بيان كنيد.
Pe لا اا ا ا i
شد؟ شرح دهيد.
Eee Lod EE ا ا ا ا ل be i)
صفحه 105:
مشخصات نظام اداری و مدیریتی دوران پهلوی
* ایجاد اصلاحات عمیق در اداره امور عمومی کشور به علت ثبات
سب مالس
ل ا ا ل
POA ا ال ا DE pee atts] pret xy
COS PE reel Mee RCS on Melero Rey nero is
۱ eee SY
|۱۲ 1/۱ bee Pee earey ا cen Fo
دادرسی . قوانین ثبت اسناد و املاک و احوال و قوانین مختلف
صفحه 106:
مشخصات نظام ادارى و مديريتى دوران يهلوى
* على رغم يبيشرفتهاى ادارى . دستاوردهاى مشروطه مورد
تهدید قرار گرفت .
* ارتشاء و اختلاس بین مقامات بالای اداری وجود داشت.
؟ كنترل بر روشهاى جارى ادارات اعمال نمى شد.
صفحه 107:
مسائل و مشكلات سازمان هاى ادارى دوره
يهلوى در زمينه تشكيلات و نيروى انسانى
-١ تمركز اختيارات در سازمان مركزى
-٠" وجود سازمان هاى متداخل و مضاعف
ب ل ل لت [es
DUST y So prs - 10
Pele omy eat en) i Sea)
صفحه 108:
مسائل و مشكلات سازمان هاى ادارى دوره
DERE a) ل ا ا ا
rede a ا ا |
۱
pe ar BT ier نادرست و غير عادلانه خدمات
ene SCT Cae ee ey Sen
مورد نیاز
2 ECS RP ed ا
صفحه 109:
دستاوردهای مشروطیت در دوران رضاشاه
دستخوش جه تغييراتى شد؟
* شبيو: حكومت رضنا شاه تفاوت جندات با سلطنت استبدادق
دوره بيش از مشروطه نداشت.
. وزراء تنها مجرى اوامر شاه بودند ٠
٠ هيات وزيران تنها مكانى برراى ابلاغ دستورات و نظرات
پادشاه به شمار. می رفت.
»* مجلس هم از نمايندكان فرمايشى تشكيل مى شد.
صفحه 110:
اهدافى را كه كليه سازمان ها اعم از دولتى و يا
خصوصى . در دوره يهلوى بايد دنبال مى كردند:
ا ل ا 00
می کردند.
ب- منافع مادى و معنوى هيات حاكمه را همواره رعايت
ج- منحصرا ارزشهاى مادى تعيين كننده ارجحيت هادر
انتخاب يرو ره ها باشد.
۱ ا Unies)
صفحه 111:
بخش چهارم:
قوه مجریه و دستگاه اداری مر کزی جمهوری
اسلا ارات
صفحه 112:
سرت کر سر بترم
| Od MO ESOC DE Cee n np co
۱ oe mony PY
صفحه 113:
ا
قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری
اسلامى ايران
صفحه 114:
اهداف رفتارى ۱۳ Jol
-١ نقش قوه مجريه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران
را بيان كنيد.
۳- وظایف و اختیارات رئیس جمهور را بنويسيد.
7
Mel pre did قانون
ل PE ES
قانون اساسى و متمم قانون اساسى در نظام سابق انجام
صفحه 115:
نقش قوه مجریه در قانون اساسی جمهوری
زر
بر اساس اصل 1ه قانون اساسى , قوه مجريه يكى از سه
Sper rom Pepe) isp er ee Cien ye)
0 eee Ra dey Le raed nore)
قواى ادارى انجام وظيفه مى كند.
صفحه 116:
وظايف و اختيارات رئيس جمهور
0 ا م ered
150000
۲- امضای عهدنامه ها . مقابله نامه ها ء موافقت نامه ها قرارداد های
ey ا SPO lon ۱
مام Pe Cantey e Rec enero
00 PS Pyare avers sere Peers a
COS Pent a CD CoE DE ele Soe Re] bee manure dia t
های آنان و پذیرفتن استوار نامه های سفیران کشورهای خارجی.
صفحه 117:
وظايف و اختيارات رئيس جمهور
ا ل م
0 اا ل ala
| ا 2
براى كرفتن راى اعتماد.
ا ا ا ل ا ۱7|
ee OVE yl ا ا ل 2
برنامه و خط مشی دولت و اجرای قوانین.
صفحه 118:
وظايف و اختيارات رئيس جمهور
-٩ عزل وزیران.
۱ iad
| Ree aul Cpe pen) ee oe] pee ee eer
کشور.
Fe Fane ee Beco Ep Fear) Ow COC Oe
معاونین و وزرا.
صفحه 119:
ROA eee pe ET ROB]
اركان قوه مجريه را رئيس جمهور و وزيران تشكيل مى
ECS Ee Oh ee SERS DB) Rode Morel Deen)
برایر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران می باشد.
رئيس جمهور براى اجراى وظايف قانونى خود مى تواند
معاونانى داشته باشد.هر يكداز وزيران دو نوع وظيفه بر
عهده دارند :
. وظيفه ادارى از نظر اداره وزارتخانه خود -١
صفحه 120:
ROA eee pe ET ROB]
* هريك از وزيران علاوه بر اينكه در برابر رئيس جمهور و
ا ا ا 16
ا ا ا ل
وزیران می رسد . مسئولیت اعمال دیگران را نیز بر عهده
دارد.
صفحه 121:
oad سر
اداره امور عمومی ایران از زمان پیروزی
انقلاب اسلامی ایران تا کنون
صفحه 122:
اهداف Ley) ۱۳ دوم
7
استقرار نظام جمهورى اسلامى ايران شرح دهيد.
-1٠١ تغييراتى را كه در تشكيلات رياست جمهورى اسلامى
Be tae 00 ل
۳- تغییراتی را که در نیروی انسانی op er اسلامى
ايران ايجاد شدهاست, بيان كنيد.
۴- تفاوت عمده نظام جمهوری Fe eed 0 0 های
صفحه 123:
اهداف رفتارى ۱۳ دوم
6- مشخصه مهم تشكيلات دولت جمهورى اسلامى ايران را
| ey Cay Seats Sat eo et
دهید.
0
eee ete eee
صفحه 124:
تغییرات اساسی در اداره امور عمومی کشور بعد
از استقرار نظام جمهورى اسلامى ايران
الف - تغيير در ساختار حكومت
ب- تغيير در تشكيلات دولت
ج- تغییرات نیروی انسانی
صفحه 125:
زر زر را سر
* بر اساس قانون اساسی حکومت ایران جمهوری اسلامی
اعلام شد. در راس کلیه امور ولایت فقیه قرار گرفت و
اداره امور بر عهده قواى سه كانه كذارده شد.
BC Ree ye eR Rl ar Coen
ديوان عدالت ادارى . ديوان محاسبات كشور و كميسيون
2 ا الل ل ال a
دولتى مطابق قانون اساسى خارج از حوزه قوه 50
صفحه 126:
زر زر را سر
* خارج شدن قوه قضائيه از حوزه نفوذ قوه مجريه.
صفحه 127:
ب- تغییر در تشکیلات دولت
اا ا ا ل ل ا
كميته امداد و غيره )
۲- ایجاد وزارتخانه هاى جديد
ا- حذف وزارت دربار . ساواك و ساير تشكيلات وابسته به
يهلوى
۴- اداره امور بانکها توسط دولت
صفحه 128:
Pelee NCS Bee Deer at cd
١ - اكثر مديران دستكاههاى دولتى ر ريم سابق بر كنار
Bed
-٠١ هسته هاى كزينش براى انتخاب و كزينش مستخدمين
دولت تشكيل شد ءتا شايستكى و صلاحيت آنان را براى
aCe Re) Sey ا لس
صفحه 129:
resp cen. ۱۳ نظام ادارى
جمهوری اسلامی ایران
الف- مشكلات و عوامل اجتماعى موثر در نظام ادارى نظير:
بى سوادى و كم سوادى مراجعان به ادارات . مشكلات
ened ۱
ب- مشکلات و نارسایی های اختصاصی نظام اداری و
مدیریت کشور نظیر: عدم برنامه ریزی . عدم صراحت
1 عدم سازماندهى صحيح . عدم هماهنكى و نظارت
Crd eC mae eC) ل لك
صفحه 130:
FSC LoS) SEC pee PEC aod ceed
ادارى و مديريت كشور
0 0 ل ل ل
تدوين نظام استخدامى و يرداخت واحد براى كليه -٠"
سطح كشور 0 Ley 20010
ا- استفاده از تكنولورى يبشرفته ادارى
د00
تورم
۵- ایجاد زمینه مشارکت مناسب همه مردم
صفحه 131:
بخش ۷
اذارة امور استخدامى عمومی
صفحه 132:
هدف كلى بخش ينجم
GD 5 دانشجويان با وظايف اداره امور استخدامى عمومى
صفحه 133:
700
تعريف . هدف و وظايف اداره امور
صفحه 134:
إن
۱- ادا
ره امور استخ
"0 استخدامى را تعر یف
هداف اساسی | ات
TE ed ae ال
000
زمان ها
PAT een
وظایف اداره امور استخ
3 استخدامى رابه ترت
صفحه 135:
تعريف اداره امور استخدامى
وا ۱
pn ee etree ST eee Sle epee ee)
انسانی , به طریقی که مستخدمین با شایستگی و میل و
رغبت و فداکاری به اجرای وظایف و تکالیف محوله
بيردازند و دستيابى مقرون به صرفه هدفهاى اصلى سازمان
را تحقق بخشند.
صفحه 136:
اهداف اساسی اداره امور استخدامی
۱ - تامین نیروی انسانی لازم با حداقل هزینه
Redd ea ERO) BMC ee eT) ie سس(
جلب رضایت آتان .
از
Pe Poa One cer Finny op Opes Peo ey
۱
صفحه 137:
وظایف اساسی اداره امور استخدامی
* وظایف اساسی اداره امور استخدامی به ترتیب عبارتند از :
|
1 SE lees cee
| pe Seen tea
ا 0 ta
صفحه 138:
فصل دوم :
صفحه 139:
اهداف Ley) ۱۳ دوم
۱
دهید.
Pee 7 00
يك از اين عمليات را بيان كنيد.
0 Cr eee nr Ca Pe Art ee
شرح دهيد.
۴- اساسی ترین نیاز استخدامی در عملیات استخدامی را نام
صفحه 140:
اهداف رفتارى ۱۳ دوم
ه- طبقه بندى مشاغل و عوامل سه كانه آن را شرح دهيد.
و
دح
۱ ee Ea eRe EL ee) al
خودتان بنویسید.
صفحه 141:
| LCN Cpe mee Pent CL ie Ti pw)
SONU اا م
010 IN per eerores
Ne ede ne ie
صفحه 142:
* عملیات استخدامی را به ترتیب عبارتند از:
۳۳۳5 یابی . انتخاب و انتصاب.
صفحه 143:
تعریف کار شکافی
کار شکافی عبارت است از :
عمل كشف . مطالعه و ثبت جنبه هاى مشخص و
اساسی هر یک از مشاعل در سازبان.
در اين عمل بايد . ماهيت كار ء ابزار كار .ء هدف اجراى
کار . اختیار و مسئولیت . شرایط احراز و تخصص مورد نیاز
|
صفحه 144:
اساسى ترين نياز استخدامى در عمليات
ا ا creed Bel aeRO ra EY orl De ۱
براى شاغل هر شغل از اساسى ترين نيازهاى استخدامى
است. اين خصوصيات عبارتند از :
م ا Fad Red eC ORC EL
ال alee 9 yanard 66 wdy Cologne 9
عیر ۵.
صفحه 145:
Wee ee
eran eaten ie ل ل
دسته بندی یا تنظیم مشاغل در گروههای مختلف بر
مبناى تشابه وظايف و مسئوليتها به طورى كه رابطه صحيح
و معقولى عوامل سه كانه زير بر قرار كردد:
و ارت AVP Pen eae
(es Hatha
CT ees
صفحه 146:
حقوق و دستمزد
۱- نظریه عرضه و تقاضا
Sorel 2۶
ia |
۴- نظریه کارآبی
صفحه 147:
۱- نظریه عرضه و تقاضا
PPR ePT IN Cares pen Cae perp ae a
Seen epee el Sn eS Myer Ree nv led
0 ا ل ا
صفحه 148:
-٠ نظريه قدرت يرداخت
ae ا ا ل ا ا ل
Reed ا ا ا
صفحه 149:
ا ۱۳
ا ل ل ا ل
میزان حقوق و دستمزد است.هر قدر هزینه زندگی بالا
PC Beeching SP] keene lee Py)
8
شود.
صفحه 150:
ب
* مطابق این نظریه . سطح دستمزد های یک موسسه به
نسبت کارآیی و بازدهی کار کنان باید تغییر کند.
صفحه 151:
7 فصل سوم:
براورد نيروى انسانى مورد نياز
صفحه 152:
۳ We OCI SES BON Ce
۳- راههای تامین نیروی انسانی مورد نیاز موسسات را شرح
۳
"- مهمترين منابع خارجى كارمند يابى كدامند؟
Cl pede ل ا ا ال 2
0 هاى استخدامى و مصاحبه استخدامى را شرح دهيد.
صفحه 153:
۶- تفاوت ین انتصاب موقت را با انتصاب دایم شرح دهید.
۱
مختلف را شرح دهيد.
0 ا ا ل ل EST Ce ar
۱ برنامه های آموزشی ل ات ل
-٩ انواع برنامه های آموزشی مدیران و سر پرستان را شرح
55
صفحه 154:
|
مورد نياز موسسات
2000000 eel ac Fo ee
Se et Eee Ee Rt RS RU ey nee!
كار كنان مى شود.
منابع خارجی : در هر جامعه ای منابع گوناگونی وجود -۲
Pe Blt) Seed) MCD ie Stl Ne Be Dre)
الف- متقاضيان ناخوانده
ب- موسسات كارمند يابى
| inne Meer Mem
صفحه 155:
مهمتریر] منابعاظرجولا
۵
مهمترين منابع خارجى براى كارمند يابى عبار تند از:
الف- متقاضيان ناخوانده
ب- موسسات كارمند يابى
AOC Oe Mer م OWE SPCR MOE Ree
Pe Sede reas
ه- توصیه و معرفی کارکنان سازمان
و- اتحاديه ها و سازمان هاى كار كرى و حرفه اى
صفحه 156:
مراحل انتخاب داوطلبان كار
اس
et tated 0
ب- مصاحبه مقدماتى
ج- تنظيم فرم درخواست شغل
د- ازمون قاى استخدافى
Pe peso red Tae)
و- تحقيقات محلى
صفحه 157:
تعریف انتصاب
* انتصاب عبارت است از:
به كار كماردن داوطلب در شغلى كه بر مبناى اطلاعات
بدست آمده متناسب با آن شغل است.
صفحه 158:
انتصاب دائم
۷
RVD nts) Sieh SCN MPL Es) ۳9|
Rear EBT Bey Cle ee) re) Peer Ee Co BURY C S)
ولى زمانى كه اداره 7 پرسنلی از شايستكى
nese by ا ل ۱
pple مى شود.
صفحه 159:
0 SPECIES)
obs IS
el one SPEC ae Ne Bore e) ل
enol SP RCs Ce te Pit لل
|
۳- تعیین اعتبار عملیات استخدامی و اصلاح آنها
ا ا ل ا ا لت دك
انتخاب .به كاركمارى , ترفيع ,اخراج و در
شناخت ميزان مطلوبيت كار كاركنان
صفحه 160:
SpE ل
Oli yy pow 9
-١ آموزش ضمن خدمت
۲- گردش در مشاغل مختلف
Lal
۱ eee Sea
SRE OE Lia
۶- آموزش های دانشگاهی مدیریت
صفحه 161:
0
عمليات نكهدار ل
صفحه 162:
اهداف رفتارى فصل جهارم
-١ عمليات نكهدارى منابع انسانى كه اجراى آنها براى
صیانت جسم و روح کارکنان سازمان ها ضروری است .
۳- اقدام اساسی بهداشتی را که برای حفظ و صیانت در
ا ۱
PE Sar eres erent CL eRe SC em
صفحه 163:
رت
انسانى
-١ بهداشت و ايمنى
-٠ بيمه بازنشستكى
۳- مرخصى ها
۴- خدمات پرسنلی
صفحه 164:
-١ بهداشت و ايمنى
* براى صيانت جسم و روح كاركنان سازمان ها دو اقدام
اساسى ضروزى است :
۱
در بدو خدمت و در فواصل معين
en eee ph el Che af ا ل لت
درمانی در جوار , کار عقد قرارداد با شر کتهای بیمه و
ee eo eo
صفحه 165:
"1- بيمه بازنشستكى
ا رت
| ا ۱
ل فال
تهیه و اجرا می شود.
صفحه 166:
انواع طرحهاى بازنشستكى
000 ل ا ل ea
ا ا 0 س0
5301115
0 ا ل ل ا Deal
سهم کار کنان و سهم سازمان در صندوق بازنشستگی
نگهداری در موقع مقرر به باز نشستگان و یا خانواده آنان
0 ا a eC pec)
صفحه 167:
۳
* مرخصی ها شامل:
۱ CC apa Eee eee
كارمند است ولى بايد با نظر مديريت سازمان تعيين شود.
000 Cet PCCD CRS on tT perieed Con eee
ی
"!- مرخصى بدون حقوق: در صورت نياز كارمند طبق ضابطه
از آن استفاده می کند.
صفحه 168:
Fre con CO es CIBC pe cope ns CB
۱ er gees
0
۳- تامین مسکن
تا ا
۵- و غیره
صفحه 169:
Renta
ا ل L
صفحه 170:
اهداف رفتارى فصل ينجم
الل ا ات ا Ser Lt
۳- تنزل مقام و ترفیع را در سازمان ها شرح دهید.
-٠" بر كنار از كار را شرح دهيد.
۴- انضباط را تعریف کرده و موارد مختلف مجازات در قانون
استخدام كشورى را بنويسيد.
REN Coe ۳9[ دولت رادر قانون استخدام
eee REE
صفحه 171:
۶- نقش سازمان مر کزی مدیریت نیروی انسانی را در
سازمان بيان كنيد.
ا 0010
شرح دهيد.
ا ا ا ل ا ۱۳
رادر ايران شرح دهيد.
۱
سس
صفحه 172:
0 od
ir ee Soe Razed Ce TO) =] 0ك
SITIO Rr Ae rae ee eaten
SS ce aed cree ccc sac Roce)
PLD ed Re EY Dee Bere ae Seal
1۱ eaenEn yc Reereen cron
محدودیت زمانی همراه است.
صفحه 173:
تنزل مقام و ترفیع
00
درجه ای پایین تر از شغل و درجه و يا موقعیت قبلی که
۱
ل ا رت
۱
عبارت است از :ارتقاء به شغل يا يست بالاتر و بر
ات ل اكت ا Oe
صفحه 174:
تعر یف انضباط
1 ep ove any Pea Per
Ee eer Re PER SRC b dts dt IDPS
19 TS ee Pe ee ee SCIN De
تنبيه روبرو مى سازد.
صفحه 175:
موارد مختلف مجازات در قانون استخدام
ات
0 O9H gS Jlb>!-ill
PP aE DE DEN ae Mont der)
ج- كسر حقوق و مزايا حداكثر يك سوم از يك ماه تا يك سال.
ار 0
1 ا or CY pee ee oer
onl
RUov ا FT
ز- اخراج از محل خدمت.
صفحه 176:
9 دولت در نز eee) عمومى faa
استخدام كشورى
۱- اطاعت از احکام و اوامر رسای مافوق بر اساس قوانین و
مقررات.
۲- ممنوع بودن از هر نوع عملی که موجب وقفه در امور
ادارى كشور شود.
"!- قبول القاب و نشانه هاى دول بيكانه موكول به اجازه
دولت است.
صفحه 177:
نقش سازمان مر کزی مدیریت
نیروی انسانی
|
رهبری و پیشبرد روشهایی در زمینه مدیریت نیروی
انسانى است. اين سازمان بكى از ابزارهاى مهم كترل
مديريتى به شمار مى رود كه بايد در بالاترين سطح قدرت
اجرايى قرار داشته باشد.
ورن
صفحه 178:
اركان سازمان امور ادارى و
استخدامى كشور
area eoy Reon vrei seen ya زر
ادارى و استخدامى كشور داراى اركان زير است:
الف - شوراى امور ادارى و استخدامى كشور
ب - دییر کل
صفحه 179:
بح fo de ۳
ماليه عمومى و بودجه دولتى
صفحه 180:
اهداف بخش ششم
۱ cea| ۳ -١
ل ire cme) cen
Pee دانشجوبان با اصول و مراحل و طبقه بندی
بودجه
صفحه 181:
فصل اول:
الیه عمومی و 110000
صفحه 182:
اهداف رفتارى ۱۳ Jol
-١ ماليه عمومى را تعريف كنيد.
-٠ موضوع ماليه عمومى را شرح دهيد.
dda i ل الت ل يت
۴- ابزار بودجه ای را شرح دهید.
صفحه 183:
تعريف ماليه عمومى
ا ا ا ۱
oe) ا ا ACES a eee
روشهای دولت در کسب وجوه مورد نیاز (درآمدهای
عمومى ) ؛ و جكونكى نحوه اداره وجوه و منابع مالى دولت
صفحه 184:
۳
۱
0
* درآمد هاى دولت
* هزينه هاى دولت
* نتايج حاصل از هر يك از آنها
صفحه 185:
سياستهاى مالى و يولى
دولت
اا 0000
دولت است .که تحقق هدفهای اقتصادی را از طریق
1
لاا ا ۱
ل 00
رسيدن به هدفهاى اقتصادى را تضمين مى كند.
صفحه 186:
ey bo
SO eS ee cle oe Rey ae
متمر کز است حربه ها و ابزار مربوط به مالیه عمومی حربه
ا ات
صفحه 187:
فصل دوم:
بودجه جيست؟
صفحه 188:
اهداف رفتاری Py) دوم
١ - بودجه را تعريف كنيد.
seal ل 2
ل ا ۱
صفحه 189:
۱99999۵۱
* طبق قانون محاسبات عمومى بودجه كل كشور عبارت است از
ات Rene RCE
ert pe Op EST) ee ele roel ar. eee RCL bE
Se eR keel ee eee M elec 0
از سه قسمت تشكيل مى شود:
ل 7(
۳- بودجه شر کتهای دولتی و بانکها
۳-بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل
صفحه 190:
مزایای بودجه
١ - بودجه ابزار برنامه ريزى و نظارت دائمى است.
٠ - بودجه راهنماى مديران و كار كزاران سازمان است.
Tee Ree ل ل ا aes i
مختلف سازمان است.
۴- بودجه نقاط ضعف دستگاه و مدیریت های واحدها را به
خوبی نمایان می سازد.
00
صفحه 191:
اصول بودجه
ا ا لك
00
* اصل وحدت
2
* اصل جامعیت
* اصل تخصيص و انعطاف يذيرى
صفحه 192:
۱7 سوم :
مراحل بودجه
صفحه 193:
-١ مراحل بودجه را شرح دهيد.
۳-بخش های تشکیل دهنده لایحه بودجه را بنویسید.
۳- مراحل تصویب بودجه را بنویسید.
ا ل ا ل ال ل م
و و متمم الل شرح دهيد.
۱ RC Daa Ree od Oa at A
صفحه 194:
۱ بودجه
| مه تنظيم 9 پیشنهاد بودجه
۳- تصویب بودجه
Ce dal تا
COS Rep oe Ra) eae
صفحه 195:
بخش های تشکیل دهنده
لايحه بودجه
-١ ييام بودجه :به طور شفاهى توسط رئيس جمهور به اطلاع
نمايند كان مجلس مى رسد.
-٠" متن لايحه بودجه
سر بيوست هاى بودجه
صفحه 196:
مراحل تصويب بودجه
و ا ا ا ا ل 3
-٠" بررسى لايحه بودجه كل كشور در كميسيون برنامه بودجه مجلس
eae Creare ا ل 10] bam
ert en ere ona ey ا ale
۱ eed i)
الو ا مه
صفحه 197:
مراحل مقدماتی اجرای
مت
۱ - ابلاغ بودجه
۳
-٠" تخصيص اعتبار
صفحه 198:
مراحل تفصیلی اجرای
بودجه
-١ تشخيص
0
صفحه 199:
۱
اجراى بودجه
020000
سل a be Seiad
4252 Gla o pas -Y
صفحه 200:
اصلاح و متمم بودجه
ey ae as اا ا ا ا ل لت
اعتبار در داخل جمع اعتبارات بودجه باشد, لايحه اصلاح
|
RC oer Pew ck Seay ern
اعتبار يا تحصيل اعتبار جديد باشد , لايحه متمم بودجه
|
2
صفحه 201:
نظارت و کنترل کنترل
بودجه
* انواع نظارت و كنترل بودجه :
۱- نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه )
-٠ نظارت و كنترل بيرونى (نظارت قوه مقننه)
صفحه 202:
نظارت و كنترل درونى
۱
* نظارت و كنترل درونى (نظارت قوه مجريه ) به دو نوع
تقسيم مى شو:
الف- نظارت مالى:قبل از خرج و به منظور عدم تجاوز هزينه
هاى دولت از اعتبارات مصوب صورت مى كيرد.
ب- نظارت عملياتى:بودجه به عنوان وسيله اى براى نيل به
هدفهاى مطلوب بكار مى رود.
صفحه 203:
۳
ED eA ron mee os te ets ea
يرداخت با قوانين مقررات به عهده ذيحساب مى باشد.
بر وجه و مطابقت آن با
اعتبارات مصوب و مقررات قانونی توسط خزانه مورد
|
صفحه 204:
راههای نظارت عملیاتی
-١ كزارش توجيهى
۳
صفحه 205:
نظارت و كنترل بيرونى
(نظارت قوه مقننه)
ا ل ا اين
ا ا ا ا ل ال ۱
ed ا ات
UD ree oer eee emer cgomn precy
و
از سوی مجلس, نظارت پارلمانی نامیده می شود.
صفحه 206:
صفحه 207:
Seeley ا ا
١ - تقسيمات منابع مالى دولت را بنويسيد.
۳- انواع 201 مالياتى را بنويسيد.
peers ا arena
ey نام ۳ 0
6- انواع هزينه ها را شرح دهيد.
ع- انواع طبقه بندى بودجه اى را شرح دهيد.
۷- تقسیمات بودجه از نظر چگونگی بر آورد هزینه ها را
صفحه 208:
Syren Bare
[1 SCT CN eC
Te Caen ad
Pe ا re le i
طبقه بندى عمليات -*
ا ل
صفحه 209:
ESOL DENT Ree E
ES Oe wee ik Cee EOC so. Sn ew) co ia
Ga SWL s5b SW Glarel > old :201)> Jars @lio—!
۱ eee TC SOLE RE eee Dee Dc cned
A ene eee pOr el ene me) pee] eel Bias cy
و بهره وام های دولت در خارج از کشور.
ا ا ا اا م ا لك
eco ee ee اال 00
Blo yet mee CD) de Bae ete eRe L DD
BORD
صفحه 210:
طبقه بندی هزینه ها
* هزینه ها را معمولا به ترتیب زیر طبقه بندی می کنند:
ee ee a
-!٠" هزينه هاى سرمايه اى
00 bee We ese) Ye I Pr oe Ye
مانند حقوق بازنشستگان , بیمه بیکاری و غیره . هزینه
, های انتقالی مالی . مانند بهره پرداختی به قرضه های ملی
eR OB. ee metro nent en pe)
cp
صفحه 211:
تقسيمات بودجه از نظر جكونكى
برآورد هزینه ها
- بودجه متداول
reas ا
oe ried
صفحه 212:
ل ted 3
لخن امور بودجه دولتى
صفحه 213:
١ - خصوصيات اداره امور بودجه را بنويسيد.
"1- اصول مربوط به استقلال واحد مركزى بودجه را
شرح دهید.
-٠" اهداف و وظايف را واحد مركزى بودجه بيان كنيد.
صفحه 214:
خصوصیات اداره امور بودجه
؟ اداره امور بودجه به تشکیلاتی منظم و سازمان
یافته , و کارشناسانی متخصص و مجرب و کاردان
نياز دارد.جنين تشكيلاتى ؛ بايد توانايى اعمال
نظارت كسترده و عميق بر اوضاع كلى كشور ,
هماهنگی برنامه های مدیریت عمومی کشور و
وضعيت دستكاههاى دولتى را داشته باشد.
صفحه 215:
اصول مربوط به استقلال واحد
مركزى بودجه
ال ا ا ل للك
ee RES Red ۱
Ames BNE EPS) ens RCo pes PN cr
واحد مر کزی بودجه قرار دهند , و روابط مداوم با
۳۳ آن لا
صفحه 216:
اهداف يا وظايف را واحد
مركزى بودجه
PUD eer eee eerie Ea] هم از نظر منابع
مالی و هم از نظر مدیریت نیروی انسانی
|
صفحه 217: