صفحه 1:
مبانی نظری و مپارتبای
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ا ا OU Ee OU MENU ا اك
الف: استفااه از مشاهده براى كمك به كسترش مفاهيم
ب: استفاده از مشاهذه براى كمك به افزايش دانش و كسترش اطلاعات
Sy Ra eee Ro ل k d
00 ere ROTM pee Ree Err Ey
صفحه 5:
راهنمایی هایی به معلمان برای پرورش مپارت مشاهده و بالابردن نقش
آن در یادگیری
۱ وقتی چیز تازه ای را به دانش آموزان ارائه می کنید آنان را آزاد
بگذارید تا با آنها بازی کنند و سپس بحث را آغاز کنید.
۲بعد از مشاهدات اصلی با راهنمایی آنان را وارد مشاهدات جزئی نمایید
با دادن تکالیفی مانند
مقایسه ویژگی های مورد نظر. نقاشی کردن » پرسش نامه
در لنتخابعواد و یسایلخوبیندیشيد زبرا کودکازبه رلحتیاز .3
طریق مشاهده می توانند مقایسه کنند و نتایج اولیه خود را بر اساس [
صفحه 6:
بسرقرای یرتم .2
۱
روشهای برقراری ارتباف بین دانش آموز ومعلم: ب : استفاده از طرح.تصویر مدل
id : استفاده از دفترچه یلاداشت
صفحه 7:
١-انواع كوناكون بعت وقفت وشنود/ ال مباحته ی دانش آموزان در گروه هایکوچک با علم Cou درون گروهی دانش آموزان بدون دخالت
معلمادستواسلهاییبرایترمیب دانش أموزان به شرکت در گفت وشنو
؟-استفاده از طرح تصوير ومدل |دلايل استقاده از مدل سازى قبل از شروع مدل سازى امثالي از استفاده ى مدل سازى اراهتمابى وموارة مهم در
استفاده از مدل متازی
؟-استفاده از دفترجه يادداشت دقتر علوم و يوشه[رسي تمودار. 5
جدول وجكونكى ثبت داده ها..)امواردى در مورد وظايف معلم در قبال دفتر علوم اموارد ودستورالعملهابى در تكيهدارى دانش آموزان از يادداش
”تازه كيرى واريرة زر ااه هاى اقزايش مهارت در استفاده ازور اقاني در انازه كيرى بايد يه حالش آموزان كوشزد شود
este
sheet
.-طراحى تحقيق اتشخيص وكنترل متقير ها
Gallen كردن
ختیجهکیری
Sit
لا
صفحه 8:
«نعریف گفت و شنود:تعبیری مناسب برای برقراری
رابطه ی آزاد در کلاس است که قبل از فعالیت های
کلاسی يا بعد ا زآن انجام می شود در اين جریان دانش
آموزان عقاید خود را بیان میکنند به عقاید جدیدی
گوش فرامیدهند ون هارا می آزمایندو به مسائل باقی
مانده که به آن ها پاسخی داده نشده پاسخ میدهند
صفحه 9:
نقش معلم در فرایند گفت وشنودنقش مساوی با سایر دانش آموزان
جازدولی Julai ولی به:دلیل اعتماد به:صحت عقیده ان عفیده معلم
aad Sy میهنود فعلم به تضتخیح موارد اشتباه وتعذف: موارد واید وخارج
از بحث میپردازد فرصتی را ایجاد میکند تا همه ی دانش آموزان در
بحث شرکت کنند همچنین شرایط مکانی و موقعیت دانش آموزان را (ا
توجه به قدو قامت و دوری از معلمطوری تنظیم کند که دانش آموزان
با دقت وانگیزه بیشتری گوش کنند
صفحه 10:
الف)مباحثه ی دانش آموزان در گروه های کوچک با معلمزدانش
آموزان از بیان نتیجه ی کاری که انجام داده اند یا چیزی که
کشف کرده اند خوشحال میشوند مخاطب این گفنگو معلم است
و دانش آموزا نتیجه کارهای خود را به معلم گزارش میدهندبه
طور مثال معلم از دانشآموزان بپرسد چه چیزهایی درباره ی
گیاهان یادگرفته اید که قبلا نمیدانستی:
صفحه 11:
)یت درون گرمی بدون دخالت معط we aS spl joel lis cals gga ا سالك هر
اظهارنظر وجود داردینی اينكه همه فرصت برابر برلى اظهار نظر را خواهند داشت حتى لكر اين اظهار
نظر ها نامربوط به بحث ويا حتى نامشخص باشد.
نتايج وامتيازات روش بحث درون كروهى:نتيجه اين روش حاصل تفكر جمعى است ودانش آموزان
موجه خواهند شد حامان تشک كرون يبتر أن pls Sar ad cay ag cal gah aN SS
آموزن متفاوت خواهد بود چون نتیجه ی تلفیق چند ظهار نظر است
انتقاد برخى معلمان به اين روش و باسخ آن:برخى معلمان معتقدند جون نمی توانبه طور همزمان در
AE aye حور عات يم قبی تفا همهش تانق اموزت را آمزاش ناد ما لز مقليان يليد
اين را هر نظر داشته باشند كه در اين روش دائش اموزان مستقل ميشوند و بلند فكر ميكتئد وخلاق بار
عي آيتد وعوهمان باستع سال مشكل ر ایند که تتیجه ین توعآموزش ea fy خواخد بو
صفحه 12:
7
< دستوالعملهایی برای ترغیب دانش آموزان به شرکت در گفت وشنود:
< ۱-معلم انتظلار بحث و گفتگو در گروه و فعال بودن را خواهد داشت و اگر عفیده ای مخالف با نظریه ای باشد حتما باید
با استدلال باشد.
< ۲-معلمان فقط هنگامی در بحت گروهی دانش آموزان شرکت کنند که مشکل یا نیازی برای مشاوره موجود باشد
< ۳ -زمانی که دانش آموزی مسئله ای را از شما بپرسد قبل از هر توصیه ای نظر خو او را در مورد آن مسئله پپرسید
سپس مانند یک عضو وارد بحث در آن گروه شوید وبه این طریق کمک کنید.
< ۴-۵ الی ۱۰ دقیقه قبل از شروع کلاس به دانش آموزان فرصت ارائه گروه دهید.
< ۵-درزمانی که همه ی اعضا ی کلاس وارد بحث شدند فقط زمانی که مطمئن شدید دانش آموز درمورد موضوع صحبت
های خود را کرده اند وارد و موضوع جدید شوید.
< ۶-همه ی نکاتی را که دانش آموزان بیان کرده اند در نظر داشته باشید واگر دانش آموزی با نظریه ای مخالف است.
اجازه اعتراض دهيد و حدود اين نوع مباحثات را مشخ ص كنيد
صفحه 13:
< ۲-استفاده از طرح تصویر ومدلنپرورش این مهارت بر عهده معلم علوم نیست اما میتوان دانش
آموزان زا با آن بهاعنوان ونبیله ای برای ازتباظط pny aay tsa کردن نفوله از آن چهمتامده
میکنند دقت خود را در امر مشاهده بالامی برنداما نباید اجازه دانشآموزان مجذوب نقاشی
شوند چون از مشاهده ی جزئیات غافل می مانندپس معلم باید در امر مدل سازی دخالت کند.
صفحه 14:
۳۹۹ دخالت 9۳۹ 3p) ۳ مدل سازى:
کمک به دانش آموزان تا ادراک قبلی خود خود را
دور بزیزند و آنچه واقعا وجود دارد را ببیند و توجه
دانش آموزان به موضوع خاصی که هدف طراحی
است جلب کند که این بسیار مهم است باید در نظر
داشت که منظور از موضوع خاص این است که مثلا
اگر دانش آموزطراحی انجام دهد که اردک غذایی را
از آب با منقار میگیرد و طراحی دم آن اشتباه باشد
مهم نیست چون منظوراصلی را رسانده است
صفحه 15:
[-بالا بردن دقت دانشآموزان در امر مشاهده
۲-یاد آوری چیزی که دانشآموزان قبلا مشاهده کرده
اند که با زسازی حوادث و مشاهدات باعث میشود آن ها
را بهتر به خاطر بسپارند.
۳-هدف وتم رکز(ستون فقرات)
صفحه 16:
ST eels ce US ODL od
معلم بايد با استفاده از كفت وشنود باداش آموزان مسائل زیر را
| -هدف(ایجاد انگیزه, اطلاع دادن, نشان دادن چیز جالب و زیبا)
۲-شکل کلی یا جزئیاتی که باید ب رآن متمرکز شوند
۳-انتخاب مواد با ذکر مقدار ونیز جزئیات و تصو رکلی که باید به آن
رسید
۳ -چگونگی تاثیر نظریات فعل یآنان بر حاصل کار
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
ST eB DN aL at Te dea)
١-معلم هدف طراحى يا نقاشى را مشخ صكند نا دانش آموزان در حي ن كار خصوصيات و روش ها ى نعايش
آن را در ذهن داشته باشند.
۲ -گاه دانش آموزان را در انتخاب مواد و روش های اجرای طرح آزادبگذارید وقبل شروع با داتش آموزان
تبادل نظ ر كنيد
۳-تمرین روش هاى كوناكون و حدود استفاده از مواد
۴-بحث درباره ى دستاورد كار دائش آموزان و عدم قضاوت در مورد كا رآن ها توجه به تفاوت كار ها وهدف
عورد نظر ونيز استدلال دانشآموزان در مورد آن علاقه نشان دهید
۵-در نحوه ی رنه ی کار های دانش آموزان
صرف نظ رکرده اند و بر چه چیزی توجه زیادداشته اند
دقت كنيد نا بدانيد به جه جيزى بی فاوت اند واز چه چیزی
صفحه 20:
۱ cylgo cugai sly vloleo wbla5l
ارتباط:
۱-دانش آموژان را با قواعد نوشتن , علامت و نشانه ها آشنا كنيد
>
>
۲-سازماندهی کلاس به صورت رسمی نباشد وبه دانش آموزان بتوانند با هم صحبت کنند
۳-پیش از فعالیت دانش آموزان را به بحث درباره ی آن تشویق کنید تا بهترین راه برای انجام فعالیت ها و
بيابند.
۴-دانش آموزان را با نحوه ی درست کردن جداول و نمودار ها آشنا کنید
۵-با دانش آموزان وارد بحث شده و دانسته های قبلی آن ها را به کار بگیرید
صفحه 21:
eer Se eee he ee Sec Bl rede
1 easy Te
#دفترچه یادداشت وسیله ایی بسیار خاص و اساسی در برقراری ارتباط است که
استفاده صحیح از آن باعث تداوم وثبات کار دانش آموزان میشودوبه آن شکل
وهدف میده ددانش آموز هرچه یادداشت برداری را زود تر فراگیرد بهتر
خواهد توانست ا زآن به عنوان یک جز ضروری در فعالیت های علمی استفاده
كنددفتر به دانش آموز و نحوه ی تفکر وعقاید دانش آموز تعلق دارد و وسیله
ی سنجش برای معلمان نیست البته این به معنی بی توجهی معلمان به دفتر
صفحه 22:
< دانش آموزان برای بیان عقیده و برفراری ارتباط از
دفتر استفاده میکنند این دفتر برای یک معلم فهمیده
ودانا وسیله ی خوبی هست که بداند دانش آموزان
چگونه فکر میکنند ومی اندیشند علایق آن ها چیست چه
چیزی را فهمیده اند برای شناسایی آن دسته از دانش
آموزانی که می توانند مستقل و با تکیه بر تصورات خود
کار میکنند
9 نمره دادن به دفترچه بی فایده است چون دانش آموز
عقاید خود را بیان میکند ونمره دادن به عقاید دانش
آموز به ارتباط بين معلم و دانش آموز کمک نمی کند
چون اگر از بیان افکار خود به دلیل نمره کم بترسد و
صفحه 23:
7
یادداشت هاء
۱-نهیه دفترچه هایی برای دانش آموزان تا آنان بتوانند برای ثبت
فعالیت های خود از آن ها به دلخواه استفاده کند
۲-در بحث گروهی از ن ها بخواهید که با استفاده از دفترچه آنچه انجام
داده اند را دوباره به خاطر بیاورند و بد ب ب به ارزش یادداشت
برداری پی میبرند
۳ -گاهی دفتر های دانش آموزان را بخوانید و روش های تنظیم اطلاعات
يا کلمات را به گونه ای که یادداشت برداری را مفیدت رکند به آنان
پیشنهاد کنید.
صفحه 24:
اندازه گیری وکاربرد ابزار
اکسب مهارت در اندازه گیری برای انجام دادن مشاهدات کمی
مقایسه ها طبقه بندی اشیا و برقراری ارتیاط اهمیت دارد که نیاژهند
ابزار متاسب است.
“لانواع ابزار:ابزار اندازه كيرى (خط کش,گونیاو..)-ابزار تسهیلاتی
(ذره بين » آجار..)-ابزار نوشت افزارى و وسايل ديكر(قيجى»يوني...)
apo ابزار :ضعف افراد وراه حل
صفحه 25:
|-تدارک موادی در بالایردن تانایی فیزیکی دانش آموزان موثر است مانند جعبه ابر (آچار, پیج وسایل تعمیرات
الکتریکی (سیم چین «سیم لخت کن. پریز.)وسایل نجاری(میخ چکش چوب) وسایل خیاطی(سوزن,وپارچهاو وسایل
کار دستی (قیجیکاغذ,مداد رنكى)
۲-تشویق دانش آموزان به استفاده از ابزار ومواد برای ساختن وسایل با ایجاد تغییراتی در آن ها
۳ -نشان دادن طرز کار وسایل و کربرد مواد و اشاره به موارد ايمنى و قوانين مربوط به كاربرد آن ها
*-آكاه كردن كودكان به اينكه جكونه ميتوانند باسخ برسش هاى خود را از طريق به كار بردن مواد و وسايل ييايند (زدن
میخ به چوب سختی)
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
مهارت فرضیه سازی
#ليل ديكريراى علمى ش (أزمون بذيرى) است . دراين موردبايدازيادكيرتدكان بخواهيم براى آزمو:
فرض خودراء وروشی پيشنهادکنند. ملگربشوا كفك نزند ٠ جه كاريكنيم ؟ فر
اين مواردياشد
يم و آن رادريخجال بكذاريم .هركدام ازاين فرضيه هاى ارائه شده راآزمايش علمى . تأييديارد
خواهدكره . بديهى است یادگیرندگان خلان » مبتكر[ وذانا] درزميته فرضيه سازی وآز
ارند وفرضيات
آموزان بتواننددرباره دلايل وتوضيحات خودبحث كتندد بدين ترتيب متوجه اطلاغات وفرضيات ديكرهم خواهندشد[و تقض اطلاعات
(oe ey
عکس . حضورافرادمتخصص و مراجمه بهآنان و -)
یابند] .پ - تشویق ه آزمون توضیحات
صفحه 29:
پیش بینی» یعنی بیان جملات یاعباراتی که نوع اتفاقی راکه درآینده می افند یا جواب پرسشی که بااندازه
یک پیش بینی
گیری حاصل می شود راتوضیح می دهد . بیان نتیجه قبل ازانجام آزمایش یادرنیمه های آن
است . درهنگام پیش بینی , یک الگوی منطقی ذهنی که خودرابه شکل رابطه منطقی علت ومعلولینشان
می دهد درذهن یاد گیرنده
مواردبسیاری درزند گی روزمره ۰ درمدرسه وکلاس درس ونیزپدید
ای گوناگون محیط اطراف
وجودداردکه می توان کودک راتشویق کردتابراساس اصول علمی ۰ کار پیش بینی رادرموردآن هاانجام دهد
[اين عمل به دلیل تحریک تفکر تقویت حافظه . گسترش قدرت تخمین وبه چالش واداشتن یاد گیرنده :
بش های فعال آموزش ویاد گیری به حساب می آید
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
مهارت تفسیریافته هاونتیجه گیری
منظورازاین مهارت آن است که دانش آموزیتواندبااستفاده شواهد موجود
واطلاعات دردسترس . الگوهاوروابطی میان یافته هاپیدااکرده وبه عبارتی دلایل
بروزیدیده هارابیان کند . مثلاً تابش آفتاب درگرم شده خاک دخالت دارد
برتفسیریافته ها . برخورداری ازاطلاعات زمینه وپایه ضرورت دارد . وقتی یک
کودک پیش دیستانی به این نتیجه می رسد که » چرخ حرکت اجسام راآسان
ترمی کند » به مهارت تفسیرونتیجه گیری دست یافته است