صفحه 1:
صفحه 2:
4 1 La gs diy j ای
صفحه 3:
uy اور
ضرورت بحث فساد اداری در عصر حاضر چیست ؟
از فساد اداری چه تعاریفی شده است ؟
رویکردهای مختلف در خصوص فساد اداری چیست ؟
سطوح فساد اداری چگونه است ؟
عوامل ایجاد کننده فساد اداری چیست؟
رابطه فساد اداری با فرهنگ . با اجتماع . با سیاست . با اقتصاد . با
فقر . »با دموکراسی , با آزادی مطبوعات , با قضا »با
دیکتاتوری ۰۰۰ چگونه تبیین می شود ؟
چگونگی کنترل فساد اداری ؟
صفحه 4:
ecco
0
هه«
666666
صفحه 5:
بن اللي يران باز دبافا
1- بحث مبارزه با فساد جه از نوع اقتصادى و
چه اداری در است .
مواد مخدر . فساد رایانه ای . پولشویی و
امثالیم در داخل مرز جغرافیای یک کشور
نمی ماند .
صفحه 6:
جایپرانبارزه ال
2- بحث مبارزه با فساد کاملا جدی است .
انباشتی از ادبیات , تئوری ها و اقدامات در اين
زمینه در دنیا بوجود لمده است .
صفحه 7:
کذفرانس مبارزه با فساد
3-از سال 1981 هر دوسال یک بار کنفرانس
مبارزه با فساد زیر نظر سازمان ملل شروع شده
است ۰
در این کنفرانس کارشناسان و محققان از سراسر
دنيا دعوت مى شوند و به مدت 5-3 روز در
خصوص چگونگی مبارزه با فساد بحث می
صفحه 8:
de
4- اجلاس جهانی با دعوت از وزرای کشورها و
مسئولین و تر کیبی از اساتید و کارشناسان و
خبر گان آخرین وضعیت کشور خودشان را در
اجلاس تشریج می کنند *
جلاس
eo
eo
e
1
صفحه 9:
۰...
۰...
eoccce
ee
Sui lyoj je ld ow dsl 6
3- بحث دیگر کنفوانسیون بین المللی مبارزه
با فساد است که در حوزه حقوقی بک
معاهده نامه برای کشورها تصویب کرده
است » اجرای این معاهده نامه برای کلیه
کشورها الزامی است
صفحه 10:
ساژ سازمان لین المالی
6- سازمانی به نام سازمان بین المللی شفافیت
ایجاد شده است و شاخص هاپی را مشخص
نموده كه ميزان سلامت ادارى كشورها را مورد
اندازه كيرى قرار مى دهد ٠
اين سازمان ضمانت اجزايى معاهده نامه
كنفوانسيون را به عهده دارده
صفحه 11:
ان تارمن پار اون از ین 15 کقور ره را راو مین
کرد
بار دوم دوسال بعد ازبین 145 کشور رتبه ایران به رتبه 87 تنزل
یافت
بار سوم . بر اساس گزارش 2005 در بین 139 کشور جهان . رتبه
8 را کسب کرو ه
بار چهارم» بر اساس گزارش سال 200 دریین 167 کشور رتبه
104
سرانجام, در رتبه بندی اخیر ( 2007 ) رتبه ایران 137 شده است ۰
صفحه 12:
لرجوان جه لثفاق دارد می لد ؟
در مورد فساد » ادعای جمهوری اسلامی پاکی است ؛
شاخص اندازه گیری فساد در کشور ما دست دیگران است در
كنار بحث های مثل تروریسم » انرژی هسته ای » غنی
سازی اورانیم » حقوق زن » حقوق کودک » مساله فساد نیز
ابزاری خواهد شد که با آن هر چند وقت به چند وقت ما را
مشت مالی نمایند .
صفحه 13:
۰...
۰...
eoccce
ee
۳
0- کاری به سایر کشورها نداشته باشیم
2 به حرکت دنیا ملحق شویم
امروزه این امر مثل میدان نبرد است منتهی نه نبرد
فیزیکی بلکه نبرد فکری که بسیار هم پیچیده است .
صفحه 14:
666
eecce
eo
صفحه 15:
«نسين al اخلافى «
آلن بلوم محقق » و فيلسوف و استاد دانشكاه شيكاكو » گفته
است
« نسبیت گرایی اخلاقی » علت بروز معضل های اخلاقی در
جامعه امروز است .
صفحه 16:
) أسرين گرابی اخلافى «
بلوم گفته است نسبیت گرایی به تخریب مفاهیم حقیقت
اخلاقی » می انجامد .
پذیرش نسبیت گرایی فرهنگی موجب پرهیز از مفاهیم
خدایگونی هر نظام ارزشی می شود .
صفحه 17:
فساد » تلاش براى كسب ثروت و قدرت از طرق غير
قانونی ؛
سود خصوصی به بهای سود عمومی ؛
سوء استفاده از قدرت دولتی برای منافع شخصی
صفحه 18:
فساد یک رفتار ضد اجتماعی محسوب می شود که
مزایایی را خارج از قاعده و بر خلاف هنجارهای
اخلاقی و قانونی اعطا کرده و قدرت بهبود شرایط
زندگی مردم را تضعیف می نماید .
صفحه 19:
سازمان شفافيت بين الملل
صفحه 20:
تعریف حقوقی (قانونی)
صفحه 21:
تعریف بر مبنای افکار عمومی جامعه
صفحه 22:
تعریف بر اساس منافع عمومی
آن گروه از اقدامات کار گزارن حکومت است که :
اولاً ) به منافع عمومی (#عصه1 عفاط۳)) لطمه بزند
ثانیاً ) هدف از انجام آن رساندن فایده به عامل يا شخص
ثالثی باشد که عامل را برای انجام اين کار اجیر کرده است.
صفحه 23:
بانک جهانی » فساد مالی را سوء استفاده از قدرت و اختیارات
دولت به منظور تامین نفع شخصی تعریف نموده است .
صفحه 24:
سوء استفاده از مقام و منصب در جهت منافع شخصی
صفحه 25:
صفحه 26:
فساد را به سه دسته طبقه بندی می کنند :
) - فساد سیاسی
9 - فساد بوروکراتیک
© - فساد انتخاباتی
صفحه 27:
ge
این فساد هنگامی اتفاق می افتد که سیاستمداران و تصمیم
گیران سیاسی که تنظیم » ایجاد و اجرای قوانین از طرف
مردم مکلف هستند » خودشان فاسدند.
صفحه 28:
...۰
6ه
هووووهة
ee
aad
War
فسادی است که شهروندان روزانه در اماکنی مانند
بیمارستانها . مدارس . ادارات دولتی صدور پروانه »
پلیس » دفاتر مالیاتی و غیره با مواجه اند .
صفحه 29:
J ۳ ۳
نتخا قول دادن
باتى شامل خريد راى با يول 0
ات ۰ ۱ 2 خاص . اجبار . ارعاب و
مساعدت Em)
a کردن آزادی انتخابات می
صفحه 30:
eoccce
۰...
۰...
ee
لا سازمن اه رم فردي
در فساد سازمان یافته سرمایه گذاران می دانند
به چه کسانی رشوه دهند و چه چیزی در قبال
رشوه به دست آورند اطمینان دارند که مجوز
های لازم را برای بنگاههای خود می SS
صفحه 31:
“در فساد فردى . سرمايه كذاران بايد به
جندين مقام رسمى رشوه بدهند و ضمانتى
هم نيست كه با تقاضاى رشوه بيشترى رو به
رو نشوند و مجوزهاى لازم نيز تبيه شود .
صفحه 32:
eoccce
۰...
۰...
ee
شاد واو,
كل ؛ فاد خر
*فساد روسای دولت . وزپران و کارمندان عالی
رتبه رافساد كلان و فساد کارمندان جزء. مثل
افراد يليس و ماموران كمرك را فساد خرد مى
صفحه 33:
رويكکردهاي
ور
فساد اداری را یک عمل ناپسند ناشی از انحراف از
استانداردهای اخلاقی جامعه می دانند .
صفحه 34:
رد کی
۶فساد اداری را با توجه به پیامدهای آن مورد بررسی
قرار می دهند .
© یعنی فساد اداری را بر حسب کار کرد واقعی آن در
صفحه 35:
eoccce
۰...
6ه
ماهيت انحرافات
؟آیا به طور كلي آنچه که به
عنوان انحراف در جوامع مختلف
مضر است ؟
“آيا انحراف در برخي شرايط مي
تواند داراي کارکرد مثبت باشد
یا خیر ؟
صفحه 36:
؟ اکثر صاحب نظران علوم
اجتماعي انحراف را امري
نسبي مي دانند و معتقدند که
كجروي ممکن است از زماني
به زمان دیگر و از مكاني به
صفحه 37:
eoccce
۰...
۰...
ee
كارك ردكرايي
“دوركيم يايه كذار اين مكتب . جرم را عمل غير
عادى محسوب نمى كند و انرا زائيده جامعه مى
داند ٠
“اين انديشمند . جرم را براى زندكى اجتماعى
اجتناب نايذير دانسته و آن را لازمه كليه جوامع
سالم اعلام مى كند ٠
صفحه 38:
...۰
6ه
هووووهة
ee
۴دور کیم ادعا دارد که می توان وجود مراتبی از
انحراف را حتی در متعادل ترین شخصیت ها
تشخیص داد و از طرف دیگر در خصوص
کجروترین شخصیت ها هم نمی توان وجود
مراتبی از هم نوایی را انکار کرد ۰
صفحه 39:
*از نظر دورکیم کجروي همواره در
عناد با نظام ارزشي و هنجاري
همنوايي با جمع و هضم كردن
اهداف و ارزش ها یا حتي افراط در
آن است .
صفحه 40:
در مواردی هم کجروی محصول جامعه پذیری
طبیعی و نوعی پس دادن اموخته های جامعه
است » گاه آنرا ناشی از فشار شرایط اجتماعی
دانست ۰
صفحه 41:
...۰
6ه
هووووهة
ee
“البته دور کیم در موارد متعددی به کار کر دهای
منفى انحرافات تصريح داشته است ٠
* ولى اصولا كجروها را عامل عام و طبيعى
حيات اجتماعى دانسته و آنها را موجودى غير
اجتماعى . طفيلى و عنصرى خارجى و ناساز
نمى داند ٠
صفحه 42:
*دور کیم اعتقاد دارد که اگر قوانینی که از
آزادی اندیشه ممانعت به عمل می آورد.
مورد تجاوز قرار نمی گرفت . از آنچه که
امروز از آن برخورداریم « محروم بودیم ؛
مانند وضعیت و شرایط سقراط در آتن *
صفحه 43:
* در مورد دیدگاههای مکتب کارکردگرایی از منابع ذیل استفاده
شده است :
* - در آمدى بر مكاتب و نظریه های جامعه شناسی . دکتر
ابولحسن تنهایی , انتشارات اساطیر سال 1380
؟ تتوری های انحراف امان۱ صفوی نشر معاصر سال 13/9
* - طرح مطالعاتی تدوین برنامه مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت
اداری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سال 1380
صفحه 44:
۰...
ee
توان در عبارت Jus خلاصه کرد
- فساد امری اجتناب ناپذیر است
- انحراف مالی می تواند پایین بودن حقوق و مزایای
پرداختی به کار کنان دولت و به ویژه افراد متخصص
و مجرب را جبران کند ٠
-ممکن است در آمدهای حاصله از فساد مالی را
صرف سرمایه گذاری در کشور نمایند »
— فساد وسیله ای است برای تلطیف و تعدیل برنامه
های غیر قابل انعطاف , قاطع . خشک و رسمی
برنامه های دولت ۰
eoccce
۰...
صفحه 45:
ادامه
- فساد باعث کاهش فاصله بین اشخاص
ثروتمند و سیاست مدار و دیگر اقشار
جامعه مي شود و در نتیجه شکاف
- براي تسریع در انجام امور اداري »
يرداخت رشوه مي تواند موانع و وقفه
هاي اداري را رفع كند .
- ارتشاء ميانكين ارزش هزينه هاي زماني
معطل ماندن در صف را كاهش مي دهد
صفحه 46:
| مباني نظري زمینه ها و
33 علل فساد مالي
یکی از مهمترین مباحث اختلاف برانگیز
در بین اندیشمندان رشته های فلسفه . جامعه
شناسی « حقوق جزا . جرم شناسی و سایر
رشته های علمی مر تبط با آن در طول تاریخ .
سبب شناسی فساد بوده است ۰
صفحه 47:
؟ارسطو و افلاطون با وجود مد نظر
قرار دادن تاثير عوامل اجتماعي 3
اقتصادي ( فقر و ثروت ) بر تحقق
كجروي ها ؛ زيشه : اصل و اساس
حدوث جنين يديده اي را در عواظف
و نفسانيات انسان مانند : خود
رنج و حسد دانسته اند .
صفحه 48:
eee فساد به شش دسته زیر
$3 اسر
*دسته Jol « نظریات مبتني بر
امکان انتخاب براي انسان ؛
*بر اساس این نظریات » انسان
در ارتكاب انحراف ويا جرم
داراي اختيار مي باشد .
صفحه 49:
...۰
6ه
هووووهة
ee
*صاحبان این نظریه ها در تجزیه و تحلیل
خود . نقشی برای عوامل فردی ( جسمی و
روانی ) و اجتماعی قایل نشده اند و تنها بر
اراده انسان و قدرت تصمیم گیری وی بر
مبنای تحلیل هزینه و فایده اعمال » تکیه کرده
٠ اند
صفحه 50:
#دسته دوم بر تاثیر عمده عوامل زیستی تاکید
دارند ۰
؟ انحرافات و پا جرایم را بر مبنای نوع ساختار
بدنی ( کوتاهی و بلندی قد . چاقی و لاغری و
به طور کلی شکل ظاهری ) و
*؟ عوامل ژنتیکی ( انتقال صفات بد از طریق ژن
ها به نسل های بعدی ) توجیه کرده اند ۰
صفحه 51:
*۴ایرادهای زیاد ی به این نظریه ها وارد است ؛
مانند انتخاب اکثر نمونه های مورد مطالعه و
پژوهش از بین زندانیان و مجرمان ؛
۴وجود يافته های تحقیقاتی متعدد مغایر با این
نظریات ؛
صفحه 52:
۴دسته سوم نظریات مبتنی بر تاثیر عمده
عوامل رواني است » صاحبان این نظریه ها .
انحرافات را ناشی از وجود اختلالات روانی در
افراد مى دانند
صفحه 53:
eoccce
۰...
6ه
ee
۴«من » یعنی جنبه اجتماعی شخصیت فرد که
روابط وی را با جهان پیرونی بر قرار می سازد و
از احساس و ادراک برخوردار است و از طریق
اموزش و پرورش و تجربه به تدریج رشد می
کند ۰
صفحه 54:
©« فرامن > سطح ایده آل
شخصيت » = به واقعیات.
i هدف She ا
صفحه 55:
قادر به مهار غریزه و خواست هاي
غريزي نباشد . بر اساس این
دیدگاه , در صورت مهار نشدن و
قدرتمند بودن غریزه » فرد مرتکب
عمل انحرافي مي شود
صفحه 56:
در واقع , فرد در زمان ارتکاب
جرم و يا انحراف , يا کاملا
فاقد اراده است و يا شدیدا
تحت تاثیر عوامل رواني مي
باشد .
صفحه 57:
دسته چهارم . نظریه های مبتنی بر تاثیر عمده
عوامل بیرونی است ۰
عوامل جغرافیایی » اجتماعی . فرهنگی .
اقتصادی . و سیاسی را در ارتکاب بزه موثر می
دانند ۰
صفحه 58:
اینان عواملی از قبیل :
از هم پاشیدگی نظام نظارتی و کنترلی ؛
تحولات شتاب زده هسچون پیدایش ثروت های ناگهانی در
کنار فقر و تبعیض »
احساس محرومیت نسبی در مقایسه با دیگران؛
وضعیت و موقعیت های حاکم بر محل و موضوع ارتکاب بزه
و خرده فرهنگ ها را از موجبات تحقق بزه می دانند »
صفحه 59:
# دید گاههای مار کسیستی که در این دسته قرار می گیرند .
© « استعمار امپریالیسم . نظام سرمایه داری و استشعار
کار گران توسط سرمایه داران؛
© تضاد طبقاتی .
* دولت ساختارها و شرایط اقتصادی و اجتماعی نامناسب .
* توزیع ناعادلانه ثروت و به طور كلى
© مناسبات اجتماعی نشات گرفته از ابزارهای تولید را از
عوامل ارتکاب و شیوع انحرافات دانسته اند »
صفحه 60:
* دسته پنجم . نظریات مبتنی بر تاثیر عمده عوامل روانی و
اجتماعی است بر این مبناء جرم و یا انحراف نتیجه تاثیر
زمینه های روانی موجود در فرد و عوامل اجتماعی می
باشد
*۴بر اساس این دیدگاه . در نتیجه رفتارهایی که افراد جامعه
نسبت به هم بروز می دهند , انحراف وجود پیدا می کند ٠
صفحه 61:
همچنین . عواملی همچون : یاد گیری شرطی ۰
تقویت . مشاهده , الگو سازی ۰ ضعف
همبستگی در گروه ها و نهادهای اجتماعی
بیشترین تاثیر را در تحقق انحراف دارند ۰
صفحه 62:
*دسته ششم . نظریه های مبتنی بر تر کیب و یا
تلثیق عوامل مختلف است که در آن تر کیبی از
عوامل زیستی . روانی و بیرونی ( اجتماعی ؛
اقتصادی . فرهنگی . سیاسی . و اداری ) در ارتکاب
جرم و يا انحراف موثر دانسته می شود ٠
صفحه 63:
نظریه ای که در اين مطالعه می تواند راهنمای ما باشد »
نظریه ساختی - کارکردی تالکوت پارسنز است .
بر اساس این نظریه نظام اجتماعی دارای خرده نظام هایی
است که با یکدیگر دارای ارتباط متقابل می باشند
و برای اينکه اين نظام اجتماعی بتواند به بقاء خود ادامه دهد
و پیشرفت داشته باشد لازم است 6 کارکرد ایفا نماید ؛
صفحه 64:
صفحه 65:
eoccce
۰...
2666
ee
Al
سازمان اداری برای بقاء و پیشرفت باید بتواند
به اين كاركردها يا اين “6 نياز ياسخ كويد .
صفحه 66:
۱- ساز گاری . فرایند بکار انداختن وسایل فنی برای دستیابی به هدف
احساس بهبود و آسایش تلاش و کارایی تلاش و کارامدی ( اقتصادی )
۳- دستیابی به هدف . تامین حرکت پیوسته نظام به سوی هدف هایش
احساس عدالت . آزادی و امنیت مسئولیت نسبت به رعایت قوانین
( سیاسی )
صفحه 67:
۳- یکپارچگی . برقراری و حفظ روابط عاطفی و اجتماعی
مناسب در میان افرادی که مستقیما در فرایند دستیابی به
هدف همکاری می کنند .
احساس همبستگی اجتماعی . وفاداری به ارزش ها و قواعد
اجتماعی ( اجتماعی)
۴- حفظ الگو و کنترل نقش . احساس عزت و احترام
صداقت عام گرایی و ارزش گرایی ( فرهنگی )
صفحه 68:
تاثير و تاثر خرده نظام ها در یکدیگر
© در جامعه ايران در درون هر يك از خرده نظام هاى اقتصادى »
سیاسی » اجتماعی و فرهنگی تعادل و هماهنگی وجود ندارد .
© همینطور تعامل بین اين نظام ها درست دیده نشده و از انسجام
لازم بر خوردار نیست .
© مجموعه این شرایط که یک ميراث تاریخی می باشد
e باعث شده است که نظام اداری ایران نیز در تعامل با اين خرده
نظام های بیمار » خود بیمار گونه عمل کند .
صفحه 69:
صفحه 70:
تلثیر و تلار خرده فظام ها در یکدیگر
ارتباط نظام سیاسی با نظام لدارى -)
* خرده نظام سياسى نيروهايى را شامل مى شود كه
* برای کسب » حفظ ء و يا تاثيركذارى بر قدرت سياسى
* با یکدیگر مبارزه می کنند و مهم ترين اجزاى آن
۶ دولت »
Gil jal © سیاسی
* و گروه های فشار هستند.
٩ دولت مهم ترین بخش و يا قلب آن قرار دارد . دولت تصمیم می
گیرد که چه نوع سازمان اداری (کوچک یا بزرگ و ..) داشته
باشیم ...
صفحه 71:
6666
6ه
هووووهة
ee
دم کی ام ری
© نظام اقتصادی شامل بخشهای مختلف نظیر
© خصوصی . دولتی . تعاونی می باشد
9 و همجنين نظام اقتصادی در فعالیتهای
© صنعتى . كشاورزى و خدمات در كير است ٠
* اكر نظام اقتصادى جامعه
۴ قوی . غنی . پر بازده , کارا . دارای بهره وری بالا باشد ؛
امکانات مورد نیاز سازمان های اداری بیشتر فراهم می
شود ٠
صفحه 72:
”1 رهاط طم چام با Gey
٩ نظام اجتماعی بیانگر نیروهای اجتماعی چون
* تعهد اجتماعی :
۶ رابطه اجتماعی»
* انسجام اجتماعی
* و همبستگی اجتماعی است .
* هر قدر در جامعه شکاف بین نیروهای اجتماعی کمتر و همبستگی
بین نیروهای اجتماعی بیشتر باشد » سازمان های اداری بهتر به
اهداف خود و جامعه نایل می شوند .
صفحه 73:
ری و ار(
* نظام فرهنگی عمدا شامل نیروهایی می شود که منجر به
* جامعه پذیری
* و درونی کردن ارزش ها » هنجارها : نگرش ها » دانش ها »
تها و ... می گرد ,
* اگر فرهنگ جامعه بر ارزش ها و هنجارهای »
* متعالی ۰ اسلامی و انسانی تاکید نماید و
* از افراط و تفریط بپرهیزد »
* کارکنان و مدیران سازمان ها نیز که از افراد همین جامعه هستند در
دراز مدت شخصیت متعادل و متعالی پیدا خواهند کرد و باعث خواهد
شد كه سازمان های اداری هم از اين ارزش ها متاثر شوند .
صفحه 74:
dado} ay jl
صفحه 75:
جالى : بك اسطرأئزي ضد فل مرثر؛ بر
بنج عنصر كليدى شكل مى كيرد :
- افزایش پاسخ گویی
- تقویت مشارکت جامعه مدنی
- ایجاد یک بخش خصوصی رقابتی
- موانع نهادینه شده قدرت
بهبود و ارتقای مدیریت بخشی دولت
صفحه 76:
eoccce
۰...
۰...
ee
ding
- نظارت های قانونی
- کادر اداری حرفه ای
- کمیته های قوی
-استقلال بودجه
- توان قابل ملاحظه بوروکراتیک
صفحه 77:
مود
چهار مولفه موثر در پاسخگویی سیاسی :
1 -رقابت سیاسی
2- آزادی احزاب
5- شفافیت
4 قوانین و ابزارهای حقوقی
صفحه 78:
ul رازبا
امروزه فساد در دستگاههای اداری روز به روز
پیچیده تر مى شود و به شکلی سیستماتیک به وقوع
می پیوندد.
لذا مبارزه با فساد اداری نیز باید با اتکاء به راه حل
های جامع, نظام یافته و مستمر باشند.
صفحه 79:
eoccce
۰...
6ه
ee
با توجه به دسته بندی ارائه شده برای عوامل
بروز فساد. در این بخش راهکارهای
پیشنهادی برای مبارزه با فساد ارائه می
4
شوند :
صفحه 80:
الف : راهکارهای سازمانی
-کاستن از حجم تصدی های دولت و خصوصی سازی؛
- کاستن از حجم قوانین و ساده و شفاف سازی آنها,
"شایسته سالاری در عزل و نصب هاء
- اصلاح و بهینه سازی روشهای انجام کار در ادارات؛
- اصل قرار گرفتن خدمت به مشتریان در دستگاههای دولتی,
صفحه 81:
؟ اصلاح و بازسازی واحدهای نظارت و بازرسی
۶ مکانیزه کردن فعالیت ها؛
© مشارکت دادن کار کنان در اداره امور.
؟ ملزم ساختن دستگاههای دولتی به پاسخگويي به افکار
عمومی,
* برگزاری دور های آموزش های مقابله با فساد اداری
صفحه 82:
ب : راهکارهای فرهنگی و اجتماعی
صفحه 83:
ج : راهکارهای سیاسی
- تقویت نهادهای نظارتی جامعه مدنی مانند : مطبوعات. احزاب و
سازمان های غیر دولتی و .... به منظور شناسایی و معرفی عوامل و موارد
فساد.
- سیاست زدايي نظام اداری»
- تقویت دموکراسی در جامعه.
- تقویت استقلال دستگاه قضايي
صفحه 84:
د: راهکارهای اقتصادی
- اصلاح نظام پرداخت حقوق کار کنان دولت و متناسب کردن آن با
سطح تورم و هزینه ها ؛
- متناسب نمودن پرداخت ها با عملکرد افراد.
- کوچک کردن دولت,
- حذف انحصارات اقتصادی,
- هدفمند کردن بارانه ها
صفحه 85:
صفحه 86:
6- بهرهگيري از همكاري Stele
بينالمللي در امر مبارزه با
7- توانمند سازي جامعه مدني براي
نظارت عمومي بر نهاد قدرت
8- تقویت و توانمندسازي نهادهاي
نظارتي براي اعمال نظارتهاي قانوني
0-استقرار نظام ارزيابي عملکرد در
دستگاههاي اجرايي
neg yell ها ادواري پیرامون
LS, > و سلامت در نظام اداري و
oe در برنامههاي مبارزه با
3