hogog shahrvandi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبلمان شهری”

مبلمان شهری

اسلاید 1:   مبلمان شهری    کانال مطالعات شهری 🆔 @Regionalplanning  

اسلاید 2:

اسلاید 3: کانال مطالعات شهری 🆔 @Regionalplanning برای دانلود فایل های بیشتر عضو کانال مطالعات شهری 🆔 @Regionalplanning شوید

اسلاید 4: مبلمان شهری چیست؟مجموعه وسیعی از وسایل،اشیا ،دستگاه ها،نمادها،خرد بناها،فضاها و عناصری که چون در خیابان و در کل در فضاهای باز شهری نصب شده اند و استفاده عمومی دارند به این اصطلاح معروف شده اند.معلول به چه کسی گفته می شود؟فردی که به هر علت دچار ضعف،اختلال و یا عدم توانایی در اندام های حرکتی شده و برای تحرک نیاز به استفاده از پاره ای وسایل کمکی داشته باشد.سالخورده کیست؟گروه سنی 65 سال به بالا که به علت کهولت سن قادر به انجام فعالیت های روزانه به طور معمول نمی باشند.ناتوانان چه قشری را شامل می شوند؟این دسته افراد مادران دارای فرزند خردسال(نیاز به کلسکه و ...)،بیماران و گروه سنی زیر 6 سال را شامل می شوند.

اسلاید 5: انسان به عنوان یک موجود اجتماعی همواره در صدد ایجاد ارتباط با فضای پیرامون خود است.ایجاد این ارتباط از طریق حضور در محیط ،دسترسی به فضاهای پیرامون و انجام فعالیت های حیاتی میسر است.در واقع دسترسی شرط لازم برای تامین و برآورد فعالیت های انسانی بوده و در صورت تحقق این امر انسان قادر به فعالیت در عرصه های مختلف زندگی و دارای بازده اجتماعی مناسب خواهد بود.عدم حضور انسان در محیط از دو علت زیر ناشی می گردد.1-نامناسب بودن محیط شهری2-ناتوانی فیزیکی انسانبا این حال مهمترین عامل در به انزوا کشیده شدن اقشار ناتوان نامناسب بودن بستر محیط شهری است . در دنياي پيشرفته امروزي كشوري مي تواند خود را در سطح كشور هاي متمدن بداند كه چند معيار را رعايت كرده باشد . يكي از اين معيار ها بر طرف كردن مشكلات معماري و شهر سازي براي معلولين ( توانخواه) است . به عبارتي طراحي براي همه شهر وندان يك جامعه و نه فقط قشر خاص . آرزوي يك معلول زندگي بدون همراه و روان سازي شهر براي سهولت حركت هاي اوست . مشكلات و موانع معماري كه باعث ميشود معلولين كمتر در جامعه حضور داشته باشند عبارتند از مشكلات شهر و شهر سازي ، مشكلات رسيدن به بنا ، عدم رعايت اصول مهندسي ساختمان ، مشكلات حمل و نقل شهري ، مشكلات حركت در درون بنا . توضیح مختصری از مسئله:

اسلاید 6: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 10 درصد جمعیت جهان به نوعی دچار معمولیت جسمی هستند. در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، پدیده معلولیت سپری فزاینده داشته است. معلولان برای زندگی اجتماعی در شهر یا موانع معماری و شهری متعددی روبرو هستند، بنابراین، سازگار سازی محیط شهری با نیازهای معمولان جسمی، ضرورتی حیاتی است و طراحی شهرها باید براساس معیارها و ضوابط خاصی برای آنها انجام پذیرد.

اسلاید 7: یک معلول قطع نخاعی:بهره مندي معلولان از برخي خدمات شهري نياز به صرف هزينه هاي گزاف ندارد و تنها بايد کمي تدبير داشت. هرچند اقداماتي براي رفع مشکلات و تامين نيازهاي معلولان اانجام شده اما کافي نيست و تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي دارد. وي افزود: معلولان نياز به ترحم ندارند و اگر امکانات مناسب براي آنان فراهم شود مي توانند توانمنديهاي خود را در عرصه هاي مختلف به منصه ظهور بگذارند.

اسلاید 8: ارایه راه حل مقدماتی

اسلاید 9:

اسلاید 10: تعیین ساختار پژوهش

اسلاید 11:

اسلاید 12: شناخت مبانی نظری

اسلاید 13: شناخت موضوع

اسلاید 14: -1- تجهیزات خیابانی هماهنگ طراحی و نصب بیشتر عناصر مبلمان و اثاثیه خیابان در حوزه مسوولیت اداره ها و سازمان های مختلفی، مانند: مخابرات، برق، آب، راهنمایی و رانندگی و شرکت واحد اتوبوسرانی قرار دارد که در نتیجه آرایش ناهماهنگی در خیابان به وجود می آورند. مساله تنها تنوع عناصر نیست، بلکه شیوه توزیع آنها در سطح خیابان نیز اهمیت دارد. بنابراین در ابتدا همکاری میان ادارات و سازمان های گوناگون لازم است تا بتوان تعداد و انواع عناصر را به میزان معقولی می رسانید.روش منطقی عبارت است از؛ طراحی مجموعه ای از عناصر تجهیزات خیابانی که در آن هر جزء نظیر یک علامت، سطح آشغال یا چراغ، از جزئیات تزیینی و پایه طراحی مشابهی برخوردار باشد.یکی از بزرگترین منافع حاصل از سیستم طراحی هماهنگ اثاثیه خیابانی، سهولت بیشتر گردآوری عناصر مختلف در کنار هم است. در این حالت، سایبان ایستگاه اتوبوس یا یک کیوسک تلفن می تواند تکیه گاهی برای اجزای دیگر، نظیر روشنایی، علایم، نیمکت ها و یا تلفن باشد.طراحی تجهیزات خیابانی نباید به عنوان بخشی جدا از طراحی فضاهای شهری تلقی شود، بلکه باید به مثابه شکل دهنده منظر خیابانی و شهری در مقیاس وسیع مورد نظر قرار گیرد. چنانچه مضمون طراحی تجهیزات خیابانی بخشی از مضمون کلی طراحی شهری باشد، به شهر انسجام و وضوح می بخشد و مطلوب تر است. بنابراین، عناصر تجهیزات خیابانی را نباید به صورت منفرد و مجزا مورد بررسی و مشاهده قرار داد، بلکه باید آنها را به عنوان آنها بخشی از یک سیستم هماهنگ تجهیزات خیابانی نگریست که در آن همه اجزا بطور هماهنگ مورد توجه قرار می گیرند و ارتباط مناسبی با ساختمانهای پیرامون خود برقرار می سازند. از این رو، حتی در طراحی کوچک ترین عناصر خیابانی، نباید منظره کلی و فراگیر را فراموش کرد.

اسلاید 15: مفهوم سنگ فرشسنگ فرش را می توان هم به عنوان زمینه ای خنثی در نظر گرفت و هم برای جلب توجه مردم، جنبه تزیینی بیشتری بدان بخشید. به وسیله سنگ فرش می توان کانون یا فضایی شاد آفرید و برای آستانه ای در فضای شهری نقشی همچون قالی پدید آورد. برای این منظور باید مجموعه ای از مصالح و رنگ برگزیده شود تا ویژگی های مکانی را باز نماید. با استفاده از این مجموعه، می توان مضامین متفاوتی برای هر ناحیه یا خیابان انتخاب کرد.بافت سنگ فرشبافت سنگ فرش ها باید با توچه به نوع رفت و آمد عابران پیاده تهیه شود:سطوح نقش دار برای عابران پیاده بی حرکتسطوح برجسته برای رمپ ها و اطراف آن نماها، نواحی خطرآفرین (سکوهای ساحلی، سکوی متر و ...) که امکان لغزش را کاهش را کاهش می دهندسطوج موج دار سطوح ناهمواری برای جلب توجه عابران پیاده، یا کاستن سرعت اتومبیل ها1- سنگ فرش (کف پوش)

اسلاید 16: نوع جدول با توجه به درجه خیابان و مصالح به کار رفته در سنگ فرش مجاور آن انتخاب می شود.نوع خیابانمعمولاً از جدول های استاندارد، برای ایمنی در خیابان های درجه یک تا سه، بویژه خیابان های پر رفت و آمد که جمع کننده های اصلی هستند، استفاده می شود. برای خیابان های درجه چهار و پنج که جمع کننده‌هاي محلي هستند، راههاي دسترسي مسکوني و نيز زمين‌هاي پارکينگ، از گزينه‌هاي ديگري استفاده مي شود.بتن بيش از هر چيز ديگري در ساخت جدول‌ها به کار مي‌رود، زيرا علاوه بر استحکام و دوام، ويژگي اقتصادي نيز دارد. جدول‌هايي که از سنگ گرانيت ساخته شد‌ه‌اند بايد به عنوان بخشي از ميراث شهر و به عنوان بادوام‌ترين جدول‌ها حفظ شوند.آجر و قلوه سنگ، بهترين جايگزين بتن بويژه در نواحي مسکوني مي باشند.دفع آب‌هاي سطحيترکيبي از جدول‌ها و جويها، آب‌هاي باران را هدايت و توزيع مي‌کنند. پروفيل‌هايي که اين دو را ترکيب‌ کنند، اقتصادي‌تر هستند.2-جدول

اسلاید 17: حداقل شيب عرضي يک جاده آسفالت معمولاً 2 درصد است. شيب طولي جوي مي‌تواند 4/0 درصد باشد.در زمين‌هاي مسطح براي جلوگيري از جمع شدن آب باران در يک نقطه، بايد از اصل توزيع آب به جاي جمع‌آوري آن استفاده کرد. در زمين‌هاي شيب‌دار براي کاهش سرعت آب باران و ايجاد امکان جذب آب‌هاي سطحي، مي‌توان از جويهاي شبکه‌بندي شده يا ناهمور استفاده کرد.در نواحي که در سطح سنگ فرش درخت کاشته شده است، جوي‌ها مي‌توانند سيستم‌هاي آبياري کارآمدي باشند.از جوي‌هاي کاسه‌اي (کانيو) مي‌توان براي جمع‌آوري آب‌هاي باران و آب جاري در معابر پياده، سطوح پارکينگ و معابر درجه پنج که احداث در آنها ضروري نيست، استفاده کرد. اين جوي‌ها معمولاً شيب ملايمي دارند و عمق آنها از 5 تا 7/5 سانتي‌متر و پهناي آنها از 30 تا 90 سانتي‌متر است.3- جوي‌ها

اسلاید 18: پله‌ها را بايد بُعد ديگري از سنگ فرش دانست که اختلاف سطح را حل کرده، به تعريف فضا ياري نموده و حتي محل‌هايي براي نشستن در هواي آزاد فراهم مي‌آورند.4- پله‌ها

اسلاید 19: شبکه‌هاي محافظ درختانشبکه‌هاي محافظ درختان، براي حفظ پيوستگي سنگ فرش، حفاظت از ريشه‌ها و تامين تهويه آنها طراحي شده، همچنين آبياري به وسيله آب روان سطحي را نيز امکان‌پذير مي‌سازند.5- حفاظت پيرامون درختان

اسلاید 20: طراحي محل‌هاي نشستن يا براي نشستن طولاني است يا براي زمان کوتاه. طراحي محل‌هاي نشستن طولاني، به امکانات راحتي بيشتري، نظير صندلي‌هاي با پشتي و دسته براي پارک‌ها و خيابان‌هاي پياده‌رو، نياز دارد.صندلي هاي زمان کوتاه، ساده‌تر و چندکاره مي‌باشند، نظير نيمکت‌هايي که در کنار گلدان‌ها و ديواره‌ها مي‌سازند يا نيمکت‌هاي موجود در ايستگاه اتوبوس.صندلي ها را مي‌توان به شيوه هاي مختلف مستقر کرد:به طرف داخل براي گفت‌ و گوبه طرف خارج براي ديد منظرصندلي‌هاي جدا از هم در ابعاد کوچک و در ميان يا اطراف درختانطراحي صندلي هاي مجزايي که با گياهان ادغام مي‌شوند و مکان دنج و آرامي را پديد مي‌آورند.از استقرار آزاد نيمکت‌ها بايد احتراز کرد؛ زيرا اين کار در نواحي پياده‌رو موجب آشفتگي و سدمعبر مي‌شود.ابعاد و تناسب‌هاصندلي ها در ابعاد بسيار متفاوتي ساخته مي‌شود؛ اما مشخصات اصلي آنها خيلي کم تغيير مي‌کند. در طراحي تجهيزات خياباني هماهنگ، بايد ابعاد انساني را در نظر گرفت.نيمکت‌هاي معمولي 2/1، 18/1، 4/2 متر طول دارند. 6- محل‌هاي نشستن

اسلاید 21: در مکان‌هايي که امکان کاشت درختان و بوته‌ها بطور مستقيم در داخلي زمين نباشد، مي‌توان از جعبه‌هاي مخصوص کاشت گياهان استفاده کرد. در داخل زمين نباشد، مي‌توان از جعبه‌هاي مخصوص کاشت گياهان استفاده کرد. همچنين از اين جعبه‌ها براي ايجاد مانع، يا تعديل تاثيرات ناشي از شيب و ديوارهاي بلند نيز استفاده مي شود.گلدان‌ها جزئي ناگسستني از منظر خيابان را تشکيل مي‌دهند و در پيوند با ظرف‌هاي آشغالف صندلي‌ها، پله‌ها و ديوارهاي حايل طراحي شده، استقرار مي‌يابند.7- گلدان‌ها

اسلاید 22: ظرف هاي زباله بايد در ديد بوده، استفاده از آنها راحت باشد؛ اما نبايد آلودگي ايجاد کنند.در خط مستقيم کنار يک خيابان اصلي، مي‌توان ظرف‌هاي زباليه را در فاصله‌هاي 30 متري مستقر کرد. تعداد ظروف زباله در کنار اغذيه فروشي‌ها، سينماها و شيريني فروشي ها بايد افزايش يابد.حداقل گنجايش يک ظرف زباله در مرکز شهر بايد 50 ليتر باشد. در سطوح وسيع و در طول پياد‌روهاي شلوغ استفاده از ظرف‌هاي زباله پايه‌دار با ظرفيت 50 تا 100 ليتر مناسب‌تر است.8- ظرف‌هاي زباله

اسلاید 23: بمنظور ايجاد موانع، بر سر راه وسائط نقليه تيرک نصب مي‌کنند. تيرک‌ها را مي‌توان به جاي جداول يا در ترکيب با آنها استفاده کرد. براي عدم آشفتگي خيابان و جلوگيري از ايجاد موانع غير لازم در آن، بايد در مکان‌يابي تيرک‌ها دقت شود.همچنين مي‌توان از تيرک‌هاي کم ارتفاع به عنوان صندلي استفاده کرد و در مناطق پياده‌رو يا پارکينگ، لوازم روشنايي کم ارتفاع، روي آنها نصب کرد.فاصله گذاريفاصله ميان تيرک‌ها در جايي که لازم باشد مانعي بر سر راه دسترسي سواره ايجاد شود، تقريباً 5/1 متر است؛ اما اگر به همراه زنجيره يا نرده مورد استفاده قرار گيرند، فاصله آنها مي‌توان بيشتر شود.مصالحمواد مناسب براي ساخت تيرک‌ها که دوام خوبي دارند، عبارتند از:بتن پيش ساخته: چنانچه در ساخت تيرک‌هاي بتني از قالب استاندارد و واحد استفاده گردد، ارزان تمام مي‌شود.چدن: در ساخت اين نوع تيرک، تنها بايد از گرافيت کروي (چدن نشکن) استفاده کرد.فولاد: تيرک‌هاي فولادي جانشين مناسبي براي نوع چدن است؛ اما دوام آن را ندارد.در پياده‌روها، ارتفاع تيرک‌ها مي‌تواند بسيار کم باشد. اين ارتفاع به ابعاد، تناسب‌ها و طراحي تيرک‌ها بستگي دارد. بايد در نظر داشت که هميشه مقداري از ارتفاع تيرک‌ را براي محکم کردن آن در زير زمين قرار مي‌دهند. هرجا احتمال برخورد اتومبيل ها با تيرک‌ وجود داشته باشد، ارتفاع تيرک واقع در زيرزمين بايد بيشتر باشد تا استحکام بيشتري بيابد.9- تيرک‌ها

اسلاید 24: ايجاد مانع کالبدي يا حصار براي ايمني، در هر جا نياز است. چنانچه نخواهيم مناظر از ديد پنهان شوند، از نرده کشي استفاده مي‌کنيم.از نرده و حصار براي نشان دادن يک مرز، ايجاد فضاي خصوصي، تعيين يک فضا يا حفاظت از يک محوطه استفاده مي شود.براي حفاظت از گياهان و چمن‌ها و کنترل رفت و آمد عابران پياده، احداث يک حصار کوتاه به ارتفاع حدود 30 سانتي متر کافي است.10- نرده‌ها

اسلاید 25: ديوارها، موانع بصري و کالبدي در فضاهاي شهري محسوب مي‌شوند که حدود فضاهاي خصوصي و نيمه‌خصوصي را تعيين مي‌کنند. ديوارها را مي‌توان با ديگر اجزاي منظر، نظير عناصر زير ادغام کرد:گلدان‌هاي بلند، تغييرات سطح و نيمکت‌هاي به شکل صندلي- ديوار.11- ديوارها

اسلاید 26: دروازه‌ها در فضاهاي شهري، جاذبه‌هاي کانوني نيرومندي را تشکيل مي‌دهند. آنها ممکن است با داشتن معماري و ساختاري متفاوت از پيرامون، جذب کننده ورود به مکان خاصي، مانند پارک باشند و يا حس ورود و جهت يابي را بيافرينند. همچنين از دروازه‌ها در کارکردهاي ديگر نيز استفاده مي‌شود؛ مانند:به عنوان کيوسک‌هاي کنترل ورود و خروج و کيوسک‌هاي دريافت وروديه (فروش بليت).به عنوان نشانه‌اي از آنچه در وراي دروازه وجود دار، بطوري که منظره يا بخشي از آن را قاب مي‌گيرد.به عنوان امکان ورود و خروج از قسمت‌هاي مختلف يک فضاي باز و ارتقاي اين ويژگي.12- دروازه‌ها

اسلاید 27: پايه‌هاي هماهنگبراي تمامي پايه‌هاي چراغ در يک ناحيه مخصوص، بايد از سيستم استاندارد استفاده کرد. اين سيستم بايد با پايه‌هاي ظروف زباله و پايه‌هاي علايم مختلف هماهنگ باشد تا تعداد پايه‌ها به حداقل برسد. انتخاب و مکان يابيسطح و نوع روشنايي، بيانگر عملکرد و خصوصيات ناحيه مورد نظر است. بطور کلي، روشنايي نواحي پياده به دو دسته آسايشي و تزييني تقسيم مي‌شود.13- روشنايي

اسلاید 28: سرپناه سازه‌اي دايمي، دراز مدت يا موقتي مي باشد.سرپناه دايمي، مانند: رديف ستون‌هاي سرپوشيده (کلوناد)، پياده‌روهاي سرپوشيده (مسقف) يا دالان‌هاي عبور وسائط نقليه از در ورودي تا مدخل ساختمان.سرپناه دراز مدت، مانند: ايستگاه‌هاي اتوبوس، کيوسک‌ها و اتاقک‌هاي تلفن.سرپناه موقتي، مانند: دکه‌هاي واقع در بازارهاي روز و چترهاي کافه‌ها.اين سازه‌ها براي پناه عابران پياده و محفوظ نگه‌داشتن آنان از آفتاب و باران ساخته مي‌شوند. در هر حالتف سرپناه‌ها را بايد با جزئيات و مصالح ساختماني خوب طراحي کرد تا در مقابل پوسيدگي و آسيب مقاوم باشند.14- سرپناه

اسلاید 29: جنبه‌هاي مختلف در طراحي آب نماها:جريان آبآب جاري نور را جذب کرده، مي‌درخشد و فضاهاي فعال و پرتحرکي به وجود مي‌آورد. در حاليکه آب راکد، فضاي ساکت و آرامي پديد مي‌آورد. باددر هنگام طراحي فواره‌هاي بلند يا آبشار، بايد به مساله منحرف سازي آن توسط باد نيز فکر کرد. بويژه در نواحي شهري که لازم است بادنمايي در محل نصب کرد و ارتفاع فواره را متناسب با وزش باد تنظيم نمود.در نواحي بادگير، انتخاب آب پخش کن و فواره‌هاي مناسب به کاهش ترشح آب کمک مي‌کند.سر فواره‌هاي بلند معمولاً از تعدادي آب پخش کن تشکيل مي‌شود. براي فواره‌هاي کوچک، نوعي اتصال دوش مانند، کافي است.15- آب‌نماها

اسلاید 30: ابخوري‌ها بايد بيرون از پياده‌روها مکان‌يابي شوند و استفاده از آنها آسان و قابل دسترسي معلولان و کودکان باشد. بدليل مسائل بهداشتي، آبخوري‌ها بايد به يک دهانه آب پخش کن محافظ، مجهز باشند.سرريز آبتخليه آبهاي اضافي بايد از طريق آبخوري‌ها يا از طريق سرريز آب به يک جوي يا چاه مجاور صورت گيرد.16- آبخوري‌ها

اسلاید 31: شيرهاي آتش نشاني بايد همسطح ديوار يا زيرزمين نصب شوند تا از ايجاد مانع و آشفتگي دور باشند، اما در مواقع اضطراري بايد در دسترس و ديد باشند.شبکه آبرساني تا حد امکان بايد پوشيده باشد تا احتمال آسيب پذيري آن به صفر برسد. مقررات سازمان آب، طراحي و مکان آنها را تعيين مي‌کند.17- شيرهاي آتش نشاني

اسلاید 32: بهينه سازيبراي به حداقل رساندن آشفتگي و بي نظمي پايه‌ها، بايد در طراحي علايم بهينه سازي کرد. به همين منظور مي‌توان علايم را به ديوارها و ساختمان‌ها نصب کرد و يا آنها را همراه با ديگر تجهيزات خياباني بر روي يک پايه مستقر ساخت.18- علايم

اسلاید 33: بمنظور شناخت و درک دقيق مساله تابلو، از يکسو بايد به جزئيات تابلو مثل ابعاد، موضوع، رنگ، نورپردازي، حروف، اشکال و نوع ساخت پرداخت و از سوي ديگر ارتباط تابلو و ساختمان، ترکيب مجموعه تابلوها با هم و نقش تابلو در سيماي شهر را بررسي کرد.شکل‌هاي موجود در تابلوها پيش از آنکه يک مساله فني باشد، يک مساله فرهنگي است و راه‌حل‌هاي آن به آموزش عمومي نياز دارد.بطور کلي، امروزه اطلاع رساني شهري به صورت يک شبکه پيوسته تعريف و طراحي مي‌شود. اجزاي اين شبکه عبارتند از:1- تابلوهاي راهنماي شهري2- تابلوهاي علائم راهنمايي و رانندگي3- تابلوهاي تبليغاتي4- تابلوهاي معرف فعاليت‌ها (عملکردها)‌ي تجاري- خدماتي19- تابلوها

اسلاید 34: سایر مبلمان ها شامل باجه های پست،عابر بانک ها،کیوسک های پلیس و ... میباشند.سایر مبلمان ها

اسلاید 35: بررسی نظریه های مرتبط با موضوعباید تدابیری مد نظر قرار بگیرد که معلول را قادر سازد بدون کمک گرفتن از شخص همراه در جامعه زندگی کند.معلولین حق دارند از امکاناتی برخوردار باشند که بتوانند به طور مستقل در جامعه زندگی کنند (قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد-دسامبر 1975)

اسلاید 36: نمونه های موردیCase studies

اسلاید 37: ایران

اسلاید 38: پلهاي ارتباطي بين پياده‌رو و سواره‌رو 2ـ 1پيش‌بيني پلهاي ارتباطي بين پياده‌رو و سواره‌رو و حداكثر در هر 500 متر فاصله الزامي‌است‌ 2ـ 2ـ اتصال پلهاي ارتباطي و پياده‌رو بايد بدون اختلاف سطح باشد، در صورت وجوداختلاف سطح‌ رعايت ضوابط ذكر شده در فصل سطح شيبدار الزامي است‌ 12ـ 3ـ حداقل عرض پلهاي ارتباطي كه در امتداد مسير پياده رو نصب مي‌شوند، برابر عرض‌پياده رو باشد. حداقل عرض پلهاي ارتباطي عمود بر مسير پياده‌رو 150 سانتيمتر باشد2ـ 4ـ محل ارتباط پياده‌رو و سواره‌رو بايد داراي علائم حسي قابل تشخيص براي نابينايان‌باشد2ـ 5ـ ساختن پل يا سطح لغزنده ممنوع است‌

اسلاید 39: پل های ارتباطی سواره و پیادهنا مناسبمناسب

اسلاید 40: عبور آسان ناتوانان از خیاباناستفاده از رنگاستفاده از چراغ عابر پیاده دستی

اسلاید 41: رفتن به آنطرف خیاباننا مناسبمناسب

اسلاید 42: ايستگاهها 1ـ پايانه‌هاي اتوبوسراني درون شهري‌عمومي‌پرتردد، احداث محل انتظار ايستگاه اتوبوس به عرض حداقل 140 سانتيمتر و همسطح .با كف‌اتوبوس الزامي است‌. 2 ـ شرايط دسترسي به محل انتظار مسافر در ايستگاههاي اتوبوس شهري مطابق‌شرايط اتصال پياده‌رو به سواره‌رو باشد 3ـ در ايستگاههاي قابل استفاده براي معلولان‌ سرپناه‌ حفاظ و نيمكت باارتفاع 45 سانتيمتر از كف الزامي است 1ـ 5ـ 14 ـ در محوطه پايانه‌هاي مسافربري برون شهري رعايت كليه شرايط لازم براي امكان‌تردد معلولان الزامي است‌.

اسلاید 43: استفاده از سطوح شیبدار در ورودی ایستگاه های اتوبوس ایستادن اتوبوس در کنار ایستگاه به صورت هم سطحتوجه به حقوق معلولین در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایران-تهران

اسلاید 44: تلفن عمومي و صندوق پست‌ 1ـ در پايانه‌هاي اتوبوسراني درون شهري‌ مراكز شهري و نزديك ساختمانهاي عمومي‌پر تردد و مخصوص معلولان‌، پيش‌بيني تلفن عمومي و صندوق پست قابل استفاده براي معلولان بامشخصات زير الزامي است.‌. 2ـ دسترسي به تلفن عمومي يا صندوق پس به صورت همسطح و يا باشيب‌مناسب براي معلولان صورت گيرد.. 3 ـ پيش‌بيني فضاي آزاد به ابعاد حداقل 110 * 140 سانتيمتر در جلو تلفن و ياصندوق پست الزامي است.‌ 4 ـ حداقل عرض در باجه تلفن عمومي 80 سانتيمتر باشد 5ـ حداكثر ارتفاع محل شكاف سكه‌يكصد سانتيمتر از كف باشد

اسلاید 45:

اسلاید 46: پله‌ 1ـ وجود علائم حسي در كف‌ قبل از ورود به قفسه پله براي هشدار به نابينايان الزامي‌است‌ عرض كف پله 30 سانتيمتر و حداكثر ارتفاع آن 17 سانتيمتر و حداكثر ارتفاع آن 17سانتيمتر باشد.2- حداقل عرض پله 120 سانتيمتر باشد.3ـ ارتفاع دست انداز از كف پله براي كودكان 60 سانتيمتر و براي بزرگسالان 85 سانتيمترباشد. 4ـ حداكثر مقدار پله بين دو پا گرد بايد 12 پله باشد.5ـ حداقل عمق پاگرد پله 120 سانتيمتر و در پله‌هاي دو جهته همعرض پله باشد.

اسلاید 47:

اسلاید 48: سطح شيبدار 1ـ حداقل عرض سطح شيبدار 120 سانتيمتر باشد2ـ براي سطوح شيبدار تا 3 متر طول حداكثر شيب 8 درصد با عرض 120 سانتيمتر باشد 3ـ در سطوح شيبدار بيش از سه متر طول (تا حد مجاز 9 متر) در ازاي هر مترافزايش طول‌ سانتيمتر به عرض مفيد آن اضافه و 5 درصد از شيب آن كاسته شود 4ـ پيش‌بيني يك پاگرد به عمل حداقل 120 سانتيمتر و در هر 9 متر طول الزامي است‌ درسطوح شيبدار دو جهته عرض پاگرد برابر عرض سطح شيبدار خواهد بود 5ـ كف سطح شيبدار بايد غيرلغزنده باشد 6ـ سطوح شيبدار و ورودي ساختمان بايد مسقف باشدشيبدار الزامي است‌7ـ ارتفاع ميله دستگرد از كف سطح شيبدار براي شخص نشسته 75 سانتيمتر براي شخص‌ايستاده 85 سانتيمتر و براي كودكان 60 سانتيمتر باشد.

اسلاید 49: نامناسبمناسبرمپ

اسلاید 50: پل های عابر پیادهمجهز به پله برقیمعمولی

اسلاید 51: تیرک ها و موانعنامناسب

اسلاید 52: ورودی های فضاهای عمومینامناسب

اسلاید 53: آبخوری هانامناسبمناسب

اسلاید 54: طرح مناسب‌سازی خیابان ایرانشهر به صورت پایلوت برای معلولان و جانبازان آماده می‌شود. مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این که فاز اول این طرح تا پایان امسال اجرا می‌شود گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تشکیل ستاد مناسب سازی ، سعی دارد تا شرایط مناسبی را از طریق ایجاد تناسب میان رمپ ها و سطوح برای افرادی که برای حرکت دچار مشکل هستند، ایجاد کند.مناسب‌سازی خیابان ایرانشهر-تهران

اسلاید 55: جهان

اسلاید 56: استفاده از بالا بر در ایستگاه های اتوبوس مخصوص معلولین و ناتوانان برزیل-کوریتیبااستفده از ایستگاه های همسطح با کف اتوبوس و بالا بر و جایگاه مخصوص معلولین در اتوبوس

اسلاید 57: نمایی زیبا از راه گرانیتی باز آمیخته ای که از دو سویش بیشه خیزران روییده و در سنگهای سخت و گلدانهای برنزی فرو رفته است. این مسیر گرانیتی با سطح شیبدارش قابل استفاده برای معلولین نیز می باشد.خیابان میشن - سانفرانسیسکو

اسلاید 58: در ایتالیا اگر پارکی برای معلولان متناسب‌سازی نشده باشد، شهردار آن منطقه را ۵ هزار یورو جریمه می‌کنند.یک راهکار قاطع ایتالیا

اسلاید 59: کانادا

اسلاید 60: ١- تمام پیاده رو ها بدون استثنا رمپ دارند. که علاوه برای ناتوانان برای دوچرخه سوارها و اسکیت بازها نیز مناسب است.٢- تمام ساختمان ها مجهز به ورودی مخصوص معلولان هستند.٣- در مکان های عمومی مانند مترو (ترن هوایی) ،بین طبقات آسانسور وجود دارد.۴- اتوبوس ها مجهز به یک رمپ می باشند که از اتوبوس به سمت خیابان باز میشود.

اسلاید 61: 4-دراتوبوس ها و مترو یک سری صندلی ها مخصوص افراد معلول و سالمندان در نظر گرفته شده است که با علایمی از سایر اتوبوس ها مشخص شده است.5- اتوبوس ها مجهز به یک رمپ می باشند که از اتوبوس به سمت خیابان باز میشود.

اسلاید 62: ۶-درهمه نقاط(مرکز خرید،رستوران و ...) یک سری پارکینگ نزدیک به در ورودی مخصوص افراد معلول در نظر گرفته شده است که پارک هر وسیله نقلیه ای در این نقاط جریمه دارد.

اسلاید 63: با تکیه بر این شهرسازی همه اقشار در جریان برنامه ریزی ها و طراحی های شهر قرار می گیرند و اظهار نظر میکنند و به متخصصین و مسئولین حقوق شهروندان مختلف را یاداور می شوند و به همین منوال حضور معلولین در این جلسات میتواند مدیران مربوطه را با حقوق ناتوانان آشنا سازد.شهرسازی مشارکتی

اسلاید 64: 1-حکومت مقتدر و انسان گرایی که هرج و مرج در آن راهی نداشته باشد.2-افراد مرتبط با معماری و شهرسازی شامل متخصصین و مسئولین مربوطه دست از منفعت طلبی های خود بردارند.دو راهکار نهایی

اسلاید 65: کتاب:سعید نیا،احمد/طراحی فضاها و مبمان شهری/انتشارات سازمان شهرداریهای کشور/1379مرتضایی.رضا/رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری/انتشارات سازمان شهرداریهای کشور/1381زنگی آبادی،علی-تبریزی،نازنین/طراحی و برنامه ریزی مبلمان شهری/انتشارات شریعه توس/1383منابعمقالاتافصح حسینی،فاطمه/مناسب سازی مبلمان و تجهیزات شهری/دانشگاه شهید بهشتی/اینترنتwww.sctm.irwww.pendar.netwww.undp.org.afwww. Sainthelena.gov.sh

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید