صفحه 1:
حي م حاير
La)
7 2 ,4 +
Ul يلوذ انر ردم وان دکنال
|é ای $y
صفحه 2:
**اصطلاح متاورس, اولین بار در سال ۱۹٩۲ توسط نیل استفنسون, نویسنده
| رمانهای علمی- تخیلی ابداع و در رمان تصادف در برف استفاده شد
° *متاورس دورنمایی از یک دنیای مجازی است که در دل دنیای حقیقی
وجود دارد.
*#آنچه استفنسون نزدیک به ربع قرن پیش توصیف کرد. امروزه مورد توجه
بزرگان دنیای فناوری قرار گرفته است.
تولد واژه متاورس
صفحه 3:
* متاورس از دو بخش متا (6/2/) و ورس (۷6۳56) تشکیل شده است؛ متا
یعنی «ماورا؛ و ورس هم یک اشتقاق معکوس از کلمه ۱۱۷6۲56 ۱
* متاورس یعنی دنیایی ماورای- دنیای حقیقی ما. متاورس یک مفهوم گسترده
؛ عموماً به یک دنیای مجازی و سه بعدی گفته میشود که افراد مختلف
به آن متصل شده و با یکدیگر تعامل داشته
نه نس لال و وس م
رن ۷
L,
صفحه 4:
حضور (0۲656۲۱66): احساس بودن در فضای مجازی بهطور واقعی و ملموس و در
کنار افراد دیگر.
تعاملپذیری interoperability) ما در متاورس میتوانیم از مقصدی به
مقصد دیگر سفر کنیم. مثلاً میتوانید پوسته تفنگی را که در یک بازی خریدهاید. در بازی
دیگری استفاده کنید یا از طریق فیسبوک به دوستانتان هدیه بدهید. یا مثلً میتوانید
خودرویی را که در یک بازی یا حتی وبسایت پورشه طراحی کردهاید. در بازی دیگری
برانید.
* استاندارسازی (521003۲0211010): قابلیت تعاملپذیری بیسن پلتفرمهاو
سرویسها را در سراسر متاورس ممکن میکند.
صفحه 5:
شرکتهای دخیل در ایجاد متاورس
«فیسبوک»
G Google 5
amazon
2 «آمازون» اسر
ست
1
۱
۱
1
۱
۱
۱
1
۱
۱
۱
1
۱
۱
1
1
1
1
'
1
1
1
1
۱
1
۱
Finance امع ابر
صفحه 6:
* اکتبر ۳۰۲۱:مارک زاکربرگ» نام «فیسبوک» را به «متاء تغییر داد.
** «شما میتوانید در متاورس هر کاری را که تصور کنید انجام دهید؛ با اعضای
خانواده و دوستانتان دور هم جمع شوید. کار کنید. آموزش ببینید. بازی کنید.
خرید کنید. توليد محتوا كنيد و تمام تجربههایی را که انجام آن به وسیله موبایل
یا بازیهای کامپیوتری فعلی ممکن نیست. از نزدیک حس کنید.»
زاکربرگ معتقد است متاورس میتواند مفهوم اینترنت را به شکلی ما
اکنون آن را میشناسیم, به کلی تغییر دهد.
0-0
صفحه 7:
* بخش اول مبتنی بر توکنهای غیر قابل معاوضه یا همان ۲ لاهاء ارزهای
دیجیتال و فناوری بلاک چین است. در متاورس قابلیت خرید و فروش
زمینهای مجازی و همچنین ایجاد پلتفرمهایی نظیر ۲66۳۲۵۱300
و SANdDOX 9329 دارد.
%
* بخش دوم این فناوری. مختص کسانی است که علاقهمند به استفاده از
جهانهای مجازی هستند. این قسمت در تلاش است تا هر هدفی نظیر
کسب و کار. تفریح. سر گرمی و تعاملات اجتماعی را تحت پوشش خود
قرار دهد.
دو پلتفرم اصلي
صفحه 8:
* از نظر بسیاری, بازیهای ویدیویی پیشگامان متاورس هستند.
** بازیهایی نظیر فورتنایت: گیمرها میتوانند دنیای دلخواه خود را بسازند
* کنسرتهای خوانند گان مشهور در بستر فورتنایت.
* درآمد میلیارد دلاری اینگونه شرکتها بابت خرید آیتمهای کاملا
مجازی مثل لباسهای ابر قهرمانی.
** پلتفرمهایی مانند فورتنایت یا ماینکرفت به خودی خود متاورس نیستند؛
بلکه تنها مقصدهایی در متاورس هستند.
۹
۹
0
اورس و دنياي بازي
صفحه 9:
* معروفترین فیلم برای به تصوير کشیدن جنبههایی از متاورس: «بازیکن
شماره ١ آماده il SIS 4 (Ready Player One) استیون
اسپیلبرگ
* اگرچه در این فیلم کنترل کل این دنیای مجازی تنها در دست یک
شرکت است. درحالی که در متاورس واقعی, شاهد دنیایی کاملا غیرمتمر کز
خواهیم بود و هیچ شرکت يا نهادی نمیتواند در این دنیا حکمروایی کند.
* فیلمها و سریالهای دیگر: گزارش اقلیت (۲۰۰۲) آواتار (۲۰۰۹)
ماتریکس (۱۹۹۲) مرد آهنی (۲۰۰۸) سریال آپلود (۰ ۲۰۲). سریال
elie » Altered Carbon wl.» 427 \ ۳
ورس و دنياي فیلم و
صفحه 10:
** متاورس نمایی از یک دنیای غیرمتمرکز است که کنترل آلن در دست
کاربران است. نه یک نهاد دولتی یا بینللمللی.
** کاربران هم نیازمند پلتفرم و ارزی برای خریدوفروش محصولات دیجیتال
خود هستند که مبتنی بر رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین خواهد بود.
* شرکتهایی چون 6660۲۵۱۵۲00 و 530000 ۲۳6 دنیاهای
مجازی خلق کردهاند که در آنها گیمرها میتوانند به کمک رمزارزها
سازههایی مثل شهربازی ایجاد کنند و حتی از آنها درآمد به دست آورند.
متاورس و بلاكچین 5 ۳۹
هت
صفحه 11:
* توکنهای غیرقابل معاوضه ( ۱۳) هم نقش اساسی در متاورس ایفا
میکنند و به افراد مالکیت کامل شخصیتهاء آیتمهای جمع آوریشده در
بازی و حتی زمین مجازی خود را میدهند. برای مثال. ۱۳۲ یک قطعه
زمین مجازی در ۲2266۳۲۲۵۱۵۲0 نزدیک به یک میلیون دلار فروخته
شد.
= در متاورس امنیت تراکنشها و هویت کاربران به عهده بلاکچین است.
** توکنهای ۲ !۱ به کاربران متاورس امکان میدهد تا درست دنیای
واقعی. مالک آیتمهای خاص و سفارشی خود باشند و آنها را از پلتفرمی
به پلتفرم دیگر جابهجا کنند؛ مثلاً در متاورس میتوانید قطعه زمینی را که
ules > Decentraland ss بفروشيد واز wy cl» ol
اجه زک ری اسر استفاده
صفحه 12:
* عینکهای واقعیت مجازی میتوانند جایگزین گوشیهای هوشمند و
لپتاپها شوند.
** عینکهای واقعیت مجازی و محیط متاورس هم پای هم ساخته میشوند.
* از این عینکها میتوان برای احراز هویت. به خاطر سپردن نام همکاران؛
بخشها و پروژههایی که قبلاً با هم کار کردهاید و در کل به عنوان
پنجرههای از راه دور ببه درون دفاتر اداری. تاسیسات تولیدی و
کارخانههای بستهبندی سراسر جهان استفاده کرد.
*** میتوان با نشان دادن روند کار با دقیقترین جزئیات ممکن, به افراد در
اولین روز کاری شان کمک کرد.
عینکهای واقعیت مجاز
صفحه 13:
* متیو بال. متاورس را با هفت ویژگی توصیف کرده است:
متاورس هميشه فعال و «روشن» است؛
بهصورت زنده و در زمان واقعی تجربه میشود؛
میتواند میزبان هر اندازه مخاطب باشد؛
دارای اقتصادی کاملا پویا و مختص به خود است؛
*_ در سراسر پلتفرمها و دنیاهای دیجیتال و فیزیکی گسترده شده است؛
* _ امکان انتقال داراییهای دیجیتال در سراسر اين پلتفرمها وجود دارد؛
تجربیات و محتوای آن توسط کاربران و شرکتهای بزرگ ایجاد میشود؛
صفحه 14:
رنه میتوان به متاورس دسترسی داشت؟ دسترسي به متاورس محدود به
یک شخصیت است. اما با پیشرفت ان احتمالا داشتن عینک واقعیت
مجازی يا سختافزارهای ویژه ضروری خواهد بود.
آیا متاورس یک نرمافزار است؟ خیر؛ متاورس یک مفهوم است. وقتی می گوییم
به متاورس وارد یعنی از یکی از جنبههای آن استفاده
صفحه 15:
** در متاورس چه کارهایی میتوان انجام داد؟ متاورس یک جهان مجازی با
پتانسپلهای نامحدود است؛ یعنی اگر تمام مفاهیم متاورس عملیاتی شود. شٌ
| مى توانيد یک شخصیت مجازی با ابتکار عملی بینهایت داشته با
صفحه 16:
یا برای ورود به متاورس هزینهای باید پرداخت شود؟ جواب این سوّال بسته به
پلتفرمی است که از آتن استفاده میکنید؛ مثلاً برای ورود به اکسی
بايد سه اکسی (جانور داخل بازی) که در حال حاضر قیمتی بالاتر از ۰ ۱۰ دلار
دارد. بخرید.
صفحه 17:
** از نظر برخی افراد. همین الان هم به نوعی در متاورس زندگی میکنیم.
* مارك زاکربرگ: حدود ۵ الی ۱۰ سال طول میکشد تا خصیصههای
بنيادين متاورس به زندگی ما راه پیدا کنند.
* برخی ملزومات آن مثل پهنای باند فوق سریع. هدستهای واقعیت مجازی
و دنیاهای آنلاین هميشه فعال. در حال حاضر نیز در دسترساند.
جهان متاورس حامیان و للبته مخالفان بسیاری دارد.
* ورود به اين دنیا میتواند بسیاری از مشکلات انسان امروزی را حل کند.
* از طرفی اگر متاورس را شکل گسترشیافته اینترنت فرض کنیم. باید تمام
خطراتی که اکنون در فضای مجازی با آنها مواجه هستیم را از توهینهای
مجازی گرفته تا حملات بزرگ سایبری, به جان بپذیریم.
تحقق متاورس واقعي ۰
صفحه 18:
#*برخلاف اینترنت فعلی, کاربران متاورس تغییرات ایجاد شده توسط
کاربران دیگر را در لحظه و زمان واقعی تجربه خواهند کرد. اگر کاربری
هر گونه در متاورس ایجاد کند. آتن تغییر دائمی بوده و بلافاصله
برای همه قابل مشاهده است.
* در متاورس, دیگر نیازی به داشتن پروفایل جداگانه در توییتر و ...
ندارند بلکه در تمامی پلتفرمها تنها خود واقعی شان باشند.
* پس. در متاورس. با یک آواتار میتوان در تمام پلتفرمها حضور داشت.
صفحه 19:
** شبکه جهانی اینترنت هنوز قادر به پشتیبانی از دنیای دیجیتال پایدار
نیست که بتواند از میلیونها کاربر همزمان در لحظه میزبانی کند.
* مصرف زیاد انرژی هم برای شبکهی برق و هم برای محیط زیست
مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد.
* تفییرات گسترده فرهنگی نیاز دارد.
** مشکل بزرگ دیگر تحقق قابلیت تعاملپذیری است که یکی از سه رکن
9
اصلى متاورس محسوب مى شود.
جالشهاي متاور
صفحه 20:
قراردادن دو چیزموجود
م
به روشی جدید است...