کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

مثبت‌ اندیشی منطقی Rational Positive Thinking

Rational-Positive-Thinking

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مثبت‌ اندیشی منطقی Rational Positive Thinking”

مثبت‌ اندیشی منطقی Rational Positive Thinking

اسلاید 1: مثبت‌اندیشی منطقیRational Positive Thinking

اسلاید 2: عنوانمثبت‌اندیشی منطقینوعابزارمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / منابع انسانیسطحفردیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: آیا تا بحال در شرایطی که استرس زیادی را تحمل می کرده اید، در مورد علت استرس خود با دوستتان صحبت کرده‌اید؟ آیا احساس نکردید که این استرس حین صحبت از بین رفته باشد؟بیش‌تر اوقات، استرس افراد، ناشی از درک یا برداشت آن‌ها از موقعیت استرس زا است. گاهی این برداشت ها صحیح و گاهی، نادرست هستند. گاهی بدون هیچ دلیل منطقی با خودتان خشن و ناملایم هستید و گاه در مورد انگیزه های افراد نتیجه گیری یا قضاوت نادرست دارید. همه این موارد باعث می شود تا به تدریج خود را به سمت منفی‌اندیشی سوق دهید. تکنیک مثبت اندیشی روشی برای تغییر این نگرش منفی است.یکی از رایج ترین تعاریف استرس عبارت است از عدم توازن میان درخواست های موجود و منابع فردی و اجتماعی یک نفر؛ برای پاسخ‌گویی به آن‌ها. به طور خلاصه، هنگامی‌که احساس کنید کنترل امور از دستتان خارج شده است، دچار استرس می شوید.هرزمان که افراد دچار استرس می شوند، دو عقیده در آن‌ها به وجود می آید: اول اینکه آن‌ها تهدید را از طرف محیط احساس می کنند، دوم آنکه توانایی رویارویی با تهدید را ندارند. اینکه کدام یک از این دو عقیده در فرد ایجاد می شود بستگی به میزان تهدید محیط و نیز میزان هماهنگی میان منابع فرد و در خواست های محیط دارد.نکته کلیدی این بحث، مفهوم ادارک است. موقعیت‌ها به خودی خود استرس ایجاد نمی کنند بلکه این تفسیر افراد از شرایط است که سطحی از استرس را در آن‌ها ایجاد میکند. همانطور که مشخص است؛ در برخی شرایط، حق با شماست: گاه برخی از موقعیت ها، واقعاْ خطرناک بوده و برخی احتمال صدمات فیزیکی، اجتماعی یا شغلی را در پی دارند. در چنین شرایطی استرس و هیجان، بخشی از سیستم هشداردهی بدن هستند که شما را از وجود یک تهدید آگاه می کنند.اما گاهی آنقدر به خود سخت گرفته و خشن برخورد می کنیم که نمی توانیم با دوست و همکار خود رابطه داشته باشیم. این شرایط در کنار وجود تفکر منفی، موجب افزایش استرس و ناراحتی می شود و اعتماد‌به‌نفس شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اسلاید 4: نحوه استفاده از ابزار1. هوشیاری فکری ترسیدن از آینده، ضعیف فرض کردن خود، انتقاد زیاد نسبت به اشتباهات خود، شک کردن به توانایی ها یا منتظر شکست بودن، از جمله مواردی هستند که منجر به منفی اندیشی می شوند. اندیشه منفی باعث آسیب دیدن اعتماد‌به‌نفس، خدشه وارد شدن به عملکرد و از کار افتادن مهارت های ذهنی خواهدشد.متأسفانه افکار منفی، هوشیاری شما را دور میزنند، آسیب موردنظر خود را وارد کرده و مجدداً به نقطه شروع باز میگردند؛ اما با این وجود، آن‌ها به ندرت مورد توجه قرار می گیرند. به عبارت دیگر وقتی افراد متوجه افکار منفی می شوند، سعی نمی کنند که آن‌ها را به چالش بکشند؛ به این معنا که این افکار منفی هم میتوانند کاملاً منفی یا اشتباه باشند.هوشیاری فکری؛ فرایند نظارت بر افکار و آگاهی از افکاری است که از ذهن می گذرند. به عبارت دیگر؛ هنگام انجام یک کار پر از استرس، می توانید برای زیرنظرگرفتن افکارتان از رویکرد جریان هوشیاری استفاده کنید. هیچ گاه افکار خود را سرکوب نکنید؛ بلکه اجازه دهید تا مسیر خودشان را طی کنند. تنها آن‌ها را زیر نظر بگیرید و در شرایط لازم همه آن را بر روی یک برگه یادداشت نمایید.یکی دیگر از رایج ترین روش های ایجاد هوشیاری فکری، ثبت شرایط استرس زا به شکل یادداشت هایی است که استرس های روزانه را شرح می دهند. با مطالعه این یادداشت ها در آخر روز، بسیاری از رایج ترین و مهم ترین افکار آسیب زننده شناسایی میشوند. این موارد باید با بالاترین درجه از اهمیت و اولویت مورد توجه قرار گیرند تا بر اساس الگوی زیر، آن‌ها را مدیریت و کنترل نمایید.زمانی‌که برای یک ارائه مطلب بسیار مهم در حال آماده شدن هستید، ممکن است برخی از این افکار منفی را تجربه کرده باشید:•ترس از مطلوب نبودن کیفیت ارائه یا ترس از بروز یک سری مشکلات ناگهانی•نگرانی در مورد واکنش رسانه ها و مخاطبان (به ویژه افرادی که از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند. برای نمونه؛ مدیرتان)•فکرکردن به پیامدهای منفی ناشی از یک عملکرد ضعیف•انتقاد از خود، بخاطر اینکه کیفیت کارتان کمتر از ایده‌آل باشد.اولین مرحله از مدیریت افکار منفی آشنایی با تکنیک های هوشیاری فکری است. تا زمانی که شما از افکار خود، آگاهی نداشته باشید، نمی‌ توانید آن‌ها را مدیریت کنید.

اسلاید 5: 2. تفکر منطقیپس از آگاهی یافتن نسبت به افکار منفی- با استفاده از تکنیک های مرحله قبل- گام بعدی برای مقابله با منفی اندیشی؛ به چالش کشیدن افکار منفی است. برای این‌کار به فهرست افکار یادداشت شده نگاهی بندازید و آن را به صورت کاملاً منطقی به چالش بکشید. برای نمونه؛ از خود بپرسید آیا این افکار منطقی هستند یا خیر؟ چه شواهد مخالف و موافقی برای این افکار وجود دارد؟ آیا همکاران و دوستان شما با این افکار شما موافق هستند یا خیر؟با توجه به مطالب قبلی؛ چگونگی به چالش کشیدن افکار منفی را با هم تمرین می کنیم:•احساس بی کفایتی: آیا آنطور که باید؛ آموزش های مناسب را فراگرفته اید؟ آیا به میزان لازم تجربه و منابع موردنیاز را در اختیار داشته اید؟ آیا به اندازه کافی برنامه ریزی، آمادگی و تمرین داشته اید؟اگر همه این کارها را انجام داده باشید در این صورت میتوان نتیجه گرفت که تا جایی که می‌توانستید، عملکرد خوبی ارائه کرده اید.•نگرانی از کیفیت عملکرد در طول تمرین: یادتان باشد که هدف از تمرین، شناسایی بخش هایی است که شما در آن‌ها عملکرد ضعیفی دارید، بنابراین چنانچه در طول تمرین عملکرد مطلوبی از خود ارائه نکردید، نگران نباشید چرا که می توانید این نقاط ضعف را تا پیش از عملکرد واقعی برطرف کنید.•مشکلات و مسائلی که از کنترل شما خارج هستند: آیا ریسک وقوع چنین مشکلاتی را برآورد کرده اید؟ برای کاهش احتمال وقوع آن‌ها یا کنترل اثرات آن‌ها، چه برنامه ریزی دارید؟ در صورت بروز این مشکلات چه خواهیدکرد؟ در این شرایط سایرین برای شما چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟•نگرانی در مورد واکنش دیگران: در صورتی باید احساس رضایت کنید که آمادگی لازم را به خوبی کسب کرده و در حد توان بهترین اجرا را داشته باشید. اگر عملکرد شما تا جایی که منطقاً امکان پذیر است، خوب باشد، در این صورت افراد با انصاف، قطعاً واکنش خوبی نسبت به شما خواهندداشت. اما اگر این افراد واقعاً منصف نباشند، تنها کاری که باید انجام دهید نادیده گرفتن نظرات آن‌هاست.افکار منطقی را در ستون مربوط به خود- در الگوی ثبت افکار که در ابتدای بحث به آن اشاره شد– وارد کنید.با به چالش کشیدن افکار منفی می توان دریافت که کدام دسته از فکرها کاملاً اشتباه هستند و کدام یک؛ دربرگیرنده ی مفهومی منفی هستند. در صورتی که یک فکر، مفهومی منفی را دربرداشت؛ اقدامات لازم را برای کنترل و مدیریت آن به عمل آورید.

اسلاید 6: 3. مثبت اندیشی و جستجوی فرصت هااز حالا به بعد شما باید وجود افکار مثبت را در ذهن خود احساس کنید. آخرین مرحله این فرایند؛ ایجاد افکار مثبت و منطقی و نیز تأکید بر مقابله با باقیمانده افکار منفی است. در هر موقعیتی با استفاده از مثبت‌اندیشی، می‌توان فرصت های نهفته در آن را کشف و استفاده کرد. با کمک تکنیک های تفکر منطقی می توان تأکید خود را بر ارزیابی منطقی و شفاف واقعیت های موجود قرار داده و بدین ترتیب، امکان جبران آسیب هایی که افکار منفی به اعتمادبه‌نفس شما وارد کرده اند؛ فراهم خواهیدکرد.با توجه به نمونه قبل، استفاده از افکار تاییدی و مثبت می تواند به صورت زیر باشد:•مشکلات ایجاد شده در طول تمرین: من از تمرین خود نکات لازم را می آموزم و به این ترتیب در جایگاهی قرار می¬گیرم که عملکرد بسیار خوبی را به همراه دارد. من قصد دارم تا کارخود را به بهترین شکل، انجام دهم و از آن لذت ببرم.•نگرانی در مورد عملکرد: من از آمادگی لازم و کافی برخوردارم و تمرینات دقیقی را انجام داده ام، اکنون در موقعیتی قرار دارم که می توانم عالی ترین عملکرد را داشته باشم.•مشکلات و مسائل خارج از کنترل: من به همه اتفاقات ممکن فکرکرده ام و برای مدیریت همه آن‌ها برنامه ریزی دارم. اکنون در شرایطی هستم که بتوانم در برابر اتفاقات احتمالی؛ واکنش های گوناگونی ارائه کنم.•نگرانی در مورد واکنش دیگران: افراد باانصاف در برابر عملکرد خوب واکنش خوبی نشان خواهند داد. من در برابر هر نوع انتقاد غیرمنصفانه به‌گونه ای حرفه ای، ایستادگی می کنم.در صورت نیاز، می توانید این افکار تاییدی را در الگوی ثبت افکار وارد کرده و در زمان لازم به آن‌ها مراجعه کنید.بخشی از آموزه های مثبت اندیشی بر شناسایی فرصت هایی تأکید می کند که شرایط گوناگون، برای شما ایجاد می کنند. غلبه بر شرایطی که افکار منفی را ایجاد می کنند؛ آن هم به طور موفق، باعث خلق و توسعه فرصت های جدید می شود. برای نمونه، ممکن است بتوانید مهارت جدیدی را کسب کنید یا فردی به نظر برسید که می تواند چالش های دشوار را مدیریت کند و به این ترتیب یک فرصت شغلی مطلوب برای شما ایجاد شود. بنابراین؛ مطمئن شوید که در فرایند مثبت اندیشی توانسته اید فرصت ها را شناسایی کرده و بر آن‌ها متمرکز شوید.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطپرورش اعتماد به نفس Building Self-Confidenceیادداشت کردن استرس های روزانه Stress Diaryمزایاتفکر منطقی زمینه لازم را برای به چالش کشیدن افکار منفی - چه با هدف یادگیری از آن‌ها و چه با هدف حذف افکار نادرست- فراهم می کند.مثبت اندیشی با افکار تاییدی و مثبت خود، به مقابله با افکار منفی می پردازد. تأکیدات مثبت، افکار منفی را خنثی وکرده و باعث تقویت اعتمادبه‌نفس می شوند. علاوه براین؛ معمولاً به کمک این تکنیک میتوان فرصت های خوبی را در محیط‌های پرچالش شناسایی کرد.کاربردهااین تکنیک ها به شما در مدیریت استرس ناشی از افکار منفی کمک می نماید. در واقع به کمک تکنیک هوشیاری فکری می توانید از افکار منفی، خاطرات ناخوشایند و سوء تعبیرهایی که بر عملکردتان تأثیر داشته و گاه باعث آسیب دیدن اعتمادبه‌نفس شما می شوند، آگاهی پیدا کنید.معایب

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان