hazrate_fateme

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مختصری از کتاب “فاطمه فاطمه است””

مختصری از کتاب “فاطمه فاطمه است”

اسلاید 1: انچه می خوانید مختصری از کتاب فاطمه فاطمه است اثر استاد دکتر علی شریعتی است که شامل دو بخش که بخش اول شامل سخنرانی دکتر شریعتی در موسسه ارشاد وبخش دوم آن زندگی تحلیلی حضرت فاطمه به قلم خود استاد شریعتی میباشداستاد شریعتی در بخش اول از کتاب خویش با طرح حدود 25عنوان به بررسی و تحلیل جامعه و تغییرات موجود در الگوی رفتاری جامعه می پردازد وپس از طرح این گونه مسائل الگویی متفاوت از الگوهای موجود در سطح جامعه و با در نظر گرفتن حقوق زنان ارائه میدهد وی این الگوی کامل را کسی نمیداند جز حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ودر بخش دوم از کتاب خویش به زندگی تحلیلی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها)می پردازد. مــــــــــــــــــــــــــــقدمه

اسلاید 2: سخنی با خواننده با اندکی دقت و ریز بینی در جامعه می توان دریافت که زنان در یک برداشت کلی از نظر ایدولوژی وجهان بینی و ساخت فکری بر سه گروه تفسیم می شوند که عبارتند از :گروه اول شامل زنانی است که در قالبهای سنتی قدیم باقی مانده اند وگروه دوم شامل ان دسته از زنانی است که قالبهای وارداتی جدید را پذیرفته اند و اما گروه سوم. که دارای حساسیتهای ویژه ای میباشند که در صورت عدم راهنمایی درست وعدم دستیابی به الگوی مناسب دچار مشکلات فراوان خواهند شد با نام زنان قالبی انها که نه میتوانند ان شکل موروثی قدیم را تحمل کنند ونه به این شکل تحمیلی تسلیم شوندبا توجه به مطالب بالا بحثی در گروه سوم که موضوع بحث ما خواهد بود سوالی که مطرح است بحث چگونه بودن در گروه سوم می باشد که البته فاطمه با بودن خود پاسخ این پرسش است که ما در این کتاب به طور مفصل به چگونگی شخصیت وزندگی پرفراز و نشیب ان حضرت و رفتار ایشان در زندگی خواهیم پرداخت

اسلاید 3: چگونه باید بود؟ در جامعه ما زن بسرعت عوض میشودو یکسری عوامل او را از انچه هست دور میسازد در این میان حادترین سوالی که برای زن اگاه مطرح است چگونه بودناست که نه میخواهد به ان شکل موروثی درآید ونه به ان شکل وارداتی جدید ودر این میان نباید از یاد ببریم که ما مسلمانیم ودارای تاریخ وفرهنگ ومذهبی غنی وشخصیتهای بزرگی همچون فاطمه (سلام الله علیها ) که با کمک گرفتن از این داراییها میتوان در این رنسانسموفق بود اما دراین میان کسی که از او غفلت داشته ایم واز او فقط به ذکر مصیبتهای او اکتفا کرده ایم وزندگینامه مختصر وی او کسی نیست جز حضرت فاطمه (سلام الله علیها)با ان شخصیت مقدس وبزرگ که الگویی تمام نما از یک انسان بزرگ است که عظمت وی تمام بشریت را کافیست

اسلاید 4: نبوغ وحقیقت پرستی: به عقیده من بزرگترین افتخاری که ملت ما در طول تاریخ خویش میتواند بدان ببالد افتخاری که مظهر گویا ودرخشان نبوغ و هوشیاری اواست و نیز نشانه تشخیص درست و اندیشه عمیق و مقاومت در برابر زور وظلم وبازشناختن فریب ودروغ باز کردن مشت خیانتکاران غاصب غالب وعصیان در برابر نظام حاکم وتحت تاثیر قرار نگرفتن در برابر هجوم پیوسته امواج تبلیغاتی وفریبنده مذهب و روحانیت وابسته به دستگاه خلافت وباز یافتن حقیقت مجهول وغریب وضعیف وپنهان در پس پردههای ضخیم وسیاه ِباطل ِمشهور و رایج وقوی... این است که در میان این جریانات باطل وپر هیاهوفریاد دردمند مردی تنها ودر شهر خویش غریب را شنید وشناخت و در این لحظه هولناک وسیاه ودشواری از تاریخ علی (علیه السلام)را انتخاب کرد ملت ما تشیع یعنی اسلام ناب یعنی اسلام منهای خلافت وعربیت واشرافیت را با اگاهی برگزید اگاهی از اینکه اسلام دارای دو اصل جدایی ناپذیر عدل وامامت است ودانست که علی بر محمد اضافه نشده است و علی را گرفته ایم تا محمد را گم نکنیم وبا تمام نبوغ وهوشیاری واستقلال شخصیت وشهامت اخلاق وعشق به فضیلت باتحمل تمام رنجها وخون دادنهابه راه خویش ادامه داد

اسلاید 5: عقل وعشق هر مذهب ونهضت وانقلابی از دو عنصر ترکیب میشود: عقل وعشق،و به گفته الکسیس کارل عقل چراغ یک اتومبیل که راه می نماید و عشق موتور است که آن را به حرکت در می آورد و هر یک بی دیگر هیچ استو موتور بی چراغ و عشق کور خطر ناک و فاجعه و مرگ و در یک نهضت با مغز روشنفکران و دانشمندان می اندیشمد و با قلب مردمش عشق می ورزد و اسلام از این جدا نیست.در قرآن نمی توان دانست مرز میان عقل و ایمان کجاست و شهادت را زندگی جاوید می شمارد و به مکه و نوشته سوگند می خورد و علی در اسلام ترکیب عقل وعشق است.

اسلاید 6: شهادت عشق ،اشک: تشیع در تاریخ اینگونه زاد وزیست ، متفکران ودانشمندانش مظهر اجتهاد وعقل وتوده مردمش مظهر وفاداری به حقیقت واخلاص وعشق واما امروزه توده مردم ما همچنان عشق میورزند همچنان به این خانه وفادارند وهمچنان به در این خانه چشم دوختهاند سر بر دیوار خانه فاطمه وفرزندان فاطمه نهاده اند با درد مینالند و اشک میریزند اشکی که نه از روی برنامه وهدف بلکه بخاطر تجلی احساسات وحالتی جبری وفطری از یک عشق واین عشق کامل نمی شود جز با تعهدی که اندیشمندان باید در خود ایجاد کنند وبا این تعهد مانع از هدر رفتن ای احساسات وعلایق پاک شوندواگر این تعهد از بین برود اینگونه میشود که ملتی ایمان وعشق دارد قران ونهجالبلاغه دارد و علی وفاطمه دارد وحسین وزینب داردوتاریخ سرخ داردو سرنوشتش سیاه است

اسلاید 7: وبا تمام عشقی که به فاطمه وزینب دارد یک جمله از سخنانش را نمیداند ویک خط از شرح حالشان را نخوانده ازفاطمه فقط کوبیده شدن در بر پهلویش را میداند واز زینب ساعتی را که از خیمه به سراغ شهیدی میرود انهم فقط از صبح عاشورا تا ظهر عاشورا باید دانست که با تعهد ژاندراک دختر احساساتی خیالباف در فرانسه الهام بخش ازادی ونماد مقاومت می شود وبی تعهد زینب که رسالتی سنگینتر از رسالت حسینرا بر دست علی وار خویش گرفته است وان ادامه دهنده نهضت کربلاعلیه نظام جنایت ودروغ ووحشت واختناق انهم در اوضاعی که قهرمانان انقلابی مرده اند ومردان پیشگام اسلام دم فرو بسته اند در میان ملت ما نوحه گری میشود که باید برای او گریه کرد

اسلاید 8: اگر روزی دیدیم که ملتی با وجود داشتن محمد وعلی وفاطمه وحسین وزینب وعدالت امامت تهقوا اجتهاد وشهادت که هر کدام ملتی را زندگیوبیداری وحماسه میتواند بخشید هیچکدام اثری ندارد بایدمقصر را عالم بدانیم، عالم است که باید به مردم بیاموزد که امام کیست؟ امامان چه کسانی بودندوچه می اندیشیدند و چه میگفتند و چه میکردند وچگونه میزیستند و در تاریخ چه نقشی داشتند و مکتبشان چه بود و در برابر چه نظام و رژیمی قرار گرفته بودند و چگونه مبارزه ای کردند؟ واگر عالم اینها را نیاموزد این عشق خالص تباه خواهد شد

اسلاید 9: زن در جامعه اسلامی در جامعه ایران و جامعه اسلامی سه چهره از زن داریم : یکی چهره زن سنتی و یکی چهره زن متجرد که تازه شروع به رشد و تکامل کرده است و چهره سوم که چهره فاطمه است که با هر دوی آن متفاوت است و دراین میان بین گروه اول و گروه دوم تعارض وجود دارد و با گذشت زمان علاوه بر افزوده شدن بر گروه دوم که بیشتر گرایش نسل جوان است میان مادران و دختران که از دو نسل متفاوت هستند تعارض بوجود می آید و روز به روز این فاصله بیشتر و بیشتر می شود .

اسلاید 10: در اینجا سوالی که مطرح است این است که( چه باید کرد ):از آنجایی که تبدیل تیپ سنتی (تیپ مادر) به تیپ جدید قطعی است گاهی افراد پیدا می شوند که ناشایسته می ایستند و چه بسا در این بین عادات و رسوم قدیمی را با منذهبی بودن یکی می گیرند و در برابر تغییراتی که جبرا و اختیارا با گذشت زمان رخ می دهد مقامت انجام می دهند و این مقاومت ناشیانه چه بسا که علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن سنتهای میرنده می شود بلکه مذهب را که به اشتباه با سنت یکی شده نیز کهنه و میرنده نشان می دهد.

اسلاید 11: متد ویژه پیغمبر سنت پیامبر شامل سخنان(احادیث،اعمال و فعل پیامبر و تقریر است و در کل سخن و رفتار پیامبربه نام سنت است و در این میان اصل سومی نیز فهمیده می شود و آن متد پیغمبر است .پیامبر در برابر یک پدیده اجتماعی و اصلاح و تغییرآن به گونه ای عمل کرده و روشی خاص دارد . در تغییر رفتار جامعه سه گونه متد وجود دارد:متد سنتی : که قائل به به حفظ و نگهبانی از سنت است متد انقلابی : که قائل به حذف و ریشه کن کردن سنت هاست.متد اصلاحی : که حالت میانه دارد و قائل بر تغییر سنتها ، نه بصورت انقلابی بلکه به مرور و تدریجی است. و اما متد پیامبر که سنتی را که ریشه در اعمال جامعه دارد و مردم نسل به نسل به آن عادت کرده اند و بطور طبیعی عمل می کنند و آن را حفظ می کنند ولی محتوا و روح و فلسفه عملی این سنت خرافی را به شکل خرافی و نژادپرستانه بود و برای تحلیل بت پرستی بود.پیامبر با حفظ اصل عمل فلسفه آن را تبدیل به یک سنت که موجب وحدت بشری است ، کرد.

اسلاید 12: رئالیسم و ایده آلیسم یکی از خصوصیات اسلام این است که در رویایی با واقعیتهای عینی و جبری جامعه آنها را می بیند و وجودشان را اعتراف می کند ولی آنها را نمی پذیرد و در صدد تغییر آن برمیاید و ماهیتشان را به صورت انقلابی دگرگون می کند در مسیر ایده آلهایش میبرد و آنها را افسار می کند و در مواجهه با واقعیلت اجتماعی مکتبهای ایده آلیستی همه تکیه گاهها انحصارا بر ارزشهای متعالی و ایده الهای مطلق و مطلوب است و هر واقعیتی را که با آنها ناسازگار بود قاطعا طرد می کند و انکار میکند و یا آنها ریشه کن می کند . غریزه جنسی لذت جویی و مال دوستی واقعیاتی هستند که هستند ، ایده الیسم اخلاقی (زهد) یا مذهبی (مسیحیت) آنها را نادیده می گیرند و وقوعش را به هر شکلی انکار و محکوم می کند . . بر عکس مکتب رئالیستی هر چیزی را به دلیل اینکه واقعیت (رئالیته)اند می پذیرد و فقط به دلیل اینکه واقعیت خارجی یافته اند ، هستند و به آن دل می بندند و ایمان می آورند و ایده آلها را چون به واقعیت ناسازگارند به کلی طرد می کنند

اسلاید 13: دو قالب ادم ریزی در جامعه ما در پاسخ این سوال که در برابر تغییر چه باید کرد ؟دو دیدگاه وجود دارد تیپ نوع اول که تیپی است که متعصبانه سنت را به نام مذهب واخلاق علیرقم در نظر گرفتن زمان میخواهد تحمیل کند ...وتیپ دوم شامل افرادی است که در برابر تغییرات جامعه هیچگونه اقدامی نمی کنند و قائل به روشنفکری و تجددمابی وازادی خواهی هستند وبا تیپی از نوع شبه فرنگی در بیان خواسته هایشان زن ما را نه به ان شکل زن اروپایی که مستقل وازاد وبا شخصیت انسانی است بلکه به شکل ان زن اروپایی که ابزار است وبرای استفاده جنسی به کار می اید می خواهند این دو، سنت گرای امّل متقدم و سرمایهدار متجدد فرنگی با هم عملا همکاری میکنند تا تیپی تازهو مخرب وبی هویت شکل گیرد گروهی زن را با تازیانه تعصب وارتجاع میزنند وگروهی به زن انقدر ازادی میدهند وان هم نه ازادی از نوع ازاد دارای شخصیت بلکه ازادی از نوع ازادی جنسی و بی بند وباری ودر نهایت تیپ زن ما را تبدیل به یک تیپ بی شخصیت بی هویت بی بند وبار میکنند

اسلاید 14: زن در نقش فرهنگی و پایگاه اجتماعی عصر جدید در این عصر زنان از پوسته خانواده و روح جمعی بیرون آمدند و به زن مستقل اقتصادی و اجتماعی تبدیل شد. و تفکرات و احساسات منفعت طلبی فردی و بینش واقعیت بین جانشین احساسات و عواطف عمیق و غیر منطقی زن شد و در نهایت این تغییر زن را به آزادی ها و امکانهای اجتماعی فراوان رساند اما از دیگران جدایش کرد و او را تنها گذاشت. در نظام خانواده با این بینش زن مرد را برمی گزیند و مرد زنش را ،اما عامل مهمی که زن و مرد را که هر دو مستقلند مقتدر و بی نیاز ، به سوی هم می خواند عامل جنسی ،عاطفی و عشق و محبت و پیوند اجتماعی و سنت ومیل به انیس و همدم و هم سخن و کششهای مرموز توصیف ناپذیر نیست،امروز صدای دعوتشان مرده است پس چیست؟یک مصاحبه عاقلانه سست و بی خود یا ضرورت قانونی و یک زور و خانواده ای با این معیار هیچ گونه ضمانت بقایی و احساسی و عاطفی نخواهد داشت.پس از رنسانس در اروپا با نظریات افرادی چون دکارت ،دور کهیم ،لکود برنارد و فروید بینش عقل و منطق حسابگری جاانشین عواطف غریزی و احساس مذهبی و فردیت جانشین روابط اجتماعی (خانواده ، قبیله وملت)و من گرایی جانشین روح جمعی و اصالت سود جانشین اصالت ارزش و بالاخره طبیعت جانشین مابعدالطبیعه و به تعبیر فرانسیس بیکن قدرت جانشین حقیقت شد .

اسلاید 15: ستمگرو ستم پذیر حضرت علی (ع ) میفرماید برای بوجود امدن فقر دو نفر مسئولندیکی ظالم ودیگرانکه ظلم را میپذیرد وگر نه ظلم یک طرفه نمیتواند بوجود بیاید وظالم با نبود ونه تنها درظلم که فساد وانحراف وهمه بیچارگی ها وشکستها نیز به همکاری دو جانبه نیازمند است تا ایجاد شود واگر امروز زن دیوانه وار رنگ عوض میکند باید بدانیم که درست است که از یک سو استعمار واستثمار فرهنگی اقتصادی بیگانگان دخالت دارد ولی خودمان نیز در این کار با او همدستی کرده ایم وزن را فراری داده ایم و او به سادگی صیدش میکند تقوا وعفت زن را چنین با دیوار وزنجیر حفظ کرده ایم ونه به عنوان یک انسان با اندیشه وشعوروشناخت وبا اینکار زنی ساخته ایم که از زندگی فقط خانه داری و بچه زاییدن وبزرگ کردن بچه واحتمالا با تربیت غیر اصولی ، را میداند واین زن مادر فرزندانی میشود که در اینده مخواهند نقش بگیرند ودر این نقش پذیری با انزجار از اوضاع مادر واز زن بودن

اسلاید 16: و پرده نشین بودن که به نام مذهب اسلام و به نام سنت و به نام تشبه به فاطمه به او عرضه شد تصمیم به دگرگونی می گیرد و اینجاست که فریاد استعمار بلند می شود:(آزاد شو –از چی-دیگر از چی ندارد-داری خفه می شوی-هیچ چیز نداری –محرومی آزاد شو –از همه چیز آزاد شو و... زن آزاد می شود و استعمار او را به بازیچه می گیرد و اینجاست که میان که میانه دو بچه ریش دار نفهم گیر کرده است و خیالهای جوانی و جلوه های آزادی و عشق و وسوسه های جنسی او را فریفته است و اما سوال این است در برابر این دگرگونی چه کنیم ؟

اسلاید 17: بر ما تحمیل شده است آنکه می تواند کاری بکند و در نجات نقشی داشته باشد نه زن سنتی است که در قالبهای کهنه آرام و رام خفته است و نه زن عروسکی جدید که در قالبهای دشمن سیر و اشباع شده بلکه زنی که سنتهای متحجر قدیم را که به نام دین اما در واقع سنت قومی و ارتجاعی است که در روح و اندیشه و رفتار اجتماعیش حکومت داده اند می شکند و می تواند خصوصیات انسانی تازه را انتخاب کند کسی است که شعارهای ساده شده از ذهن های مشکوک امروز به عنوان شعارهای وارداتی فریبنده به شوق و شعفش در نمی آورد و در ماسکهای آزادی چهره گریه و وحشتناک ضد معنویت و انسانیت و ضد استقلال معنوی و انسانی و ضد زن و حرمت انسانی زن را می بیند و خطر آن را در می یابد و عظمت خود را بزرگتر از ان می داند واینجاست که هر دو را طرد میکند و بدنبال الگو مناسب می گرددو این سوال در ذهنش به وجود میاید که الگویم باید چه کسی باشد ؟

اسلاید 18:

اسلاید 19: زندگی تحلیلی حضرت فاطمه (سلام الله الیها)حضرت فاطمه چهارمین وکوچکترین دختر پیامبر بود و در دوره ای از تاریخ تولد یافت که نظام قبیله ای عرب از دوره مادر سالاری گذشته وبه دوره پدر سالاری رسیده بود حاکمیت خانواده وخاندانها از ان پدربزرگ بود و اساسا مذهب انها سنت پدرانشان و ملاک درستی عقیده نگاه به گذشتگان وابا واجدادشان بود وقومشان همه برای حفظ سنت پدری در برابر انقلاب پیامبران ایستاده بودند که ان نوعی سنت تقلیدی و موروثی بر پایه اصل پدر سالاری بود از سوی دیگرزندگی قبیله ای که در صحرای خشن شکل گرفته بود و روابط قبیله ای که بر اصل دفاع وحمله مبتنی بود مقام وشان دختر را پایین می آورد و به پسر موقعیتی بخشیده بود که پایه اقتصادی و نظامی واجتماعی داشت وپسربودن خود به خود ذات برتری یافته وصاحب ارزشهای معنوی و شرافت اجتماعی واخلاقی و انسانی شده بود وبرای همین دختر بودن حقیر شده و ضعف او به ذلت تبدیل شده بود و دختر موجودی معلول و مایه ننگ پدرو بازیچه هوس جنسی مرد و بنده منزل شوهر شده بود و دختر را موجودی که دل مرد خوش غیرت را می لرزاند که باید همیشه ودر همه احوال به فکر او و مراقبت از او باشد بدل کرده بود

اسلاید 20: پس برای راحتی خیال وخاطر جمعی چه بهتر که از کودکی زنده به گورش کنند تا شرف خانوادگی را لکه دار نکند زیرا اصل رایج بوده است که ”دفن البنات من المکرمات“

اسلاید 21: بررسي ريشه هاي زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیتاین افکار در مورد زنها ریشه اقتصادی داشت و ترس از فقر این افکار را در جامعه رواج داده بود به طور مثال شخصی نزد پیامبر رفت وگفت :هر دختری که برایش متولد شده زنده به گور کرده یکی از مهاجران از او با لحنی سبک پرسید :تو که از همه پولدار تری چه چیزی تو را وادار به این کار کرد وی که ازاشراف بود وبا پیامبر سخن میگفت از سوال این مهاجر ساده که ادب را رعایت نکرده واداب اشرافیت را فراموش کرده بود بدش امد وگفت : تا با شخصی مثل تو ازدواج نکند ...و قران هم میگوید کشتن دختران فقط به خاطر ترس از تهیدستی و حفظ منافع اقتصادی بوده است

اسلاید 22: این سخن قران برای تحقیر کسانی بود که گور کردن دختران را تنها به مسائل شرافتی واخلاقی وناموسی مربوط می دانستندهدف اینکه قران تکرار میکند ما شما و بچه های شما را روزی میدهیم وانها را از ترس تهیدستی نکشید“ این بوده است که: اولا: علت اصلی فاجعه را بیان کند وثانیا توجیهات دروغینی را که می اوردند نفی کند وبگوید این عمل اخلاقی نیست بلکه صد در صد اقتصادی است.

اسلاید 23: و اما تاریخ محمد وعلی وفاطمهاکنون قریش که بزرگترین قبیله عرب است همه مفاخر خویش را به دو خانواده ی بنی امیه وبنی هاشم داده است بنی امیه ثروتمند تر و بنی هاشم ابرومند تر، بعد از عبد المطلب و ضعف نفوذ وقدرت وثروت در زمان ابوطالب رقابت شدیدی میان اندو خانواده در گرفته است و بنی امیه مکوشد تا وارث تمام مناصب ومفاخر قریش گردد وبنی هاشم رت از نر معنوی نیز شکست دهد تنها خانواده ای که در بنی هاشم اعتبار و حیسیتی تازه یافته خانواده محمد است نواده عبدالمطلب که ازدواج باخدیجه ،زن نامور وبا شخصیت و ثروتمند مکه برایش موقعیت اجتماعی استواری فراهم اورده

اسلاید 24: استحکام شخصیت وامانت واعتباری که محّمددر میان مردم داشت وبخصوص در جمع بنی هاشم ورجال قریش نشان داده بود که وی آینه مفاخر عبدالمناف و نگاهبان اشرافیت بنی هاشم و حیثیت دار عبد المطلب خواهد شد که هم خود وهمسرش شخصیت نافذ دارند وهم ثروتی زیاد باید از این خانه شاخ وبرگ بر افشاند وبر مکه سایه افکندهمه در انتظارند تا از این خانه پسرانی برومند بیرون ایندو به خاندن عبدالمطلب و خانواده محمد قدرت واعتبار واستحکام بخشندفرزند اول دختر و زینب نام ولی خانواده همچنان در انتظار پسر است دومی نیز دختربه نام رقیه انتظار شدت یافت ونیاز شدید تر سومی ام گلثوم وبعد ازآن سه دختر قاسم و عبدالّله آمدند همه مژده دادند اما هنوز ندرخشیده بودند افول کردند وبرای خانواده سه دختر باقی مانده وهمه انها نیز دختر

اسلاید 25: وبعد ازآن دختران آیا خدیجه که سنی ازآن گذشته وپیر شده فرزند دیگری خواهد آورد،بله ، اما فرزند چهارم هم دختر بود واوکسی نبود جزفاطمه و بعد از مدتی سه دختر دیگر نیز مردند و کسی نماند جز فاطمه، اینگونه بود که مردم به خیال خام خود محمد را ابتر میگفتند مردی را که پسر نداشت ابتر میخواندند یعنی عقیم وبی د م ودنباله وکوثر نشانه بسیاری نعمت وفرآوانی خیر وبرکت بود وزیادی اولاد بودوفاطمه می ماندتا ”دختر“ به عنوان وارث مفاخر خاندان خویش و صاحب ارزشهای نیکان خویش وادامه شجره تبار واعتبار پدر و جانشین پسر مطرح شود و اینچنین است که خداوند سوره ای کوثر را در شان فاطمه نازل کرد و خداوند درمقابل کفار که پیامبر را ابتر میخواندند به ذریه بسیار بشارت داد.

اسلاید 26: یک دخترملاک ارزشهای پدر میشود ووارث همه مفاخر ادامه سلسله ای که از آدم شروع میشود وبه محّمد میرسد وآخرین حلقه آن فاطمه است ودر مکتب الهی چنین انقلاب میشود وزن را آزاد میکندو ازسوی دیگر به ابراهیم دستور داده میشود که خانه کعبه را کنار خانه زنی دیگر بنا کند آن هم یک کنیز که اسمش هاجر است وبشریت همه باید بر گرد خانه این کنیز طواف کند ودر جامعه ای که خانه هر دختر قبر بود خانه محّمد وفاطمه کنار هم بود

اسلاید 27: وهر صبح محّمد در خانه اش را باز میکرد وبه دختر کوچکش سلام میگفت وهر وقت به سفری میرفت با فاطمه خدهحافظی میکرد وهر وقت از سفر بر میگشت به سراغ او میرفت ودر برخی متون نوشته شده چهره ودو دست فاطمه را بوسه میداد چنین رفتاری با دختر در چنین جامعه ای ضربه ای انقلابی به خانواده ها وروابط غیر انسانی محیط وارد کرد

اسلاید 28: چنین رفتاری از پیغمبر مرد مرا با عظمت وشگفتی فاطمه اشنا میکرد وبه مردم بازگو میکند که از چنین رفتاری دست بردارند واز جبروت وجباریتشان در برابر زن فرود آیند این نه تنها نشانه محّبت پدر بلکه یک ماموریت خطیر برای پیغمبر بود

اسلاید 29: پیغمبر از فاطمه تجلیل میکند وچنین میگوید:بهترن زنان عالم چهار زن هستند:مریم-آسیه –خدیجه-فاطمهخشنودی فاطمه خشنودی من وخشنودی من خشنودی فاطمه استفاطمه پاره تن من است هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده

اسلاید 30: فاطمه مام پدرش: بارها فاطمه دید که پیامبر همچون پدری مهربان در انبوه مردم باز می ایستد وآنها را به نرمی میخواند و آنان او را به سختی میراندند واو را دشنام میدادند او تنها وبی کس اما آرام وصبور به جمع دیگری میرود ودر پایان خسته و بی ثمر به خانه میرود تا اندکی استراحت کند وفاطمه او را دلداری میدهد –فاطمه او را همراهی میکند

اسلاید 31: روزی که پیامبر به مسجد الحرام میرفت دشمنان شکمبه گوسفندی را بر سرش ریختند فاطمه خود را به پدر رساند وبا دستهای کوچک ومهربانش سر وروی پدر راپاک کرد و او را به خانه برد ومردم دیدند که طفل پدر را پرستاری میکند ودر سختی ها او را همراهی میکند وبه خاطر همین مشکلات و زحماتی که میکشد به او لقب ام ابیها دادند

اسلاید 32: بعد از این همه رنج سالهای سختی وگرسنگی وسیاهی در شعب ابوطالب آغاز شد بنی هاشم وعبدالمطلب همه دسته جمعی در این درّه زندانی شده بودند ویا باید تسلیم میشدند ویا هم مرگ نصیبشان میشد در این شرایط سخت برای آذار محّمد وتحقیر او ابو لهب دستور داد تا دو پسرش دختران پیغمبر را طلاق دهند ودر این حال عثمان رقیه را به زنی گرفت وام کلثوم به خانه پدر رفت ومشکل دیگری هم به وجود آمد وآن اینکه خدیجه همسر وهمفکر وکمک پیامبر مریض شد

اسلاید 33: سه سال گذشت وپیامبر ابو طالب را که محّمد یتیم را بزرگ کرده بود وبا نفوذ وتمام حیثیت از محّمد دفاع میکرد از دست داد وخدیجه را که همفکر وهمسفر او در این راه بود از دست داد واین برای فاطمه مصیبت بزرگی بود وفاطمه بیشتر معنی این کنیه اش یعنی ام ابیها را درک کرد

اسلاید 34: زمانی که دو خواهر فاطمه به خانه شوهر رفتند او به مادر گفت هرگز من پدرم را رها نخواهم کرد وهیچکس مرا از او جدا نخواهد کرد اما او بعد از مرگ مادرش احساس کرد که رسالتی بزرگ دارد وعمق پیمان فاطمه با پدر چنین شروع شد که فهمید پدرش دعوتش را آغاز کرده و نخستین سالهای عمرش با نخستین سالهای بعثت و سختی های رسالت همراه شده بود.در این شرایط سخت تقدیر پسری را در حا لی که پدر داشت به خانه محمد می کشاند، علی نباید در خانه پدر بماند باید در خانه محمد کنار فاطمه باشد .سرنوشتش با این دختر و پدر پیوندی عجیب می خورد تا از لحظه ای که بعثت شروع و رنج و سختی می افتد و در هجرت مسئولیتش را اجرا کند ، تا در صحنه های جنگ احد ،خیبر،بدرو... تضمین کننده پیروزی اسلام باشد و بسیاری از کارهای دیگر.

اسلاید 35: بعد از سیزده سال سختی و شکنجه و مبارزه هجرت به مدینه آغاز شد و مسلمانان به مدینه رفتند و محمد و ابوبکر در خفی از مکه خارج شدند و همچنین فاطمه و ام کلثوم با هم دوتایی از شهر خارج شدند .ناگهان یکی از اشراف قریش (حورث بن نقید) خود را به آن دو رساند و از مرکب به سختی به زمینشان زد و فاطمه که ضعیف بود سه سال حبس و شکنجه و سختی در شعب ابوطالب بدنش را ضعیف کرده بود صدمه بسیار دید .آن چنان بود که محمد وعلی (ع) از این کار چنان آزرده شده بودند که ریختن خون آن شخص را مباح اعلام کردند ،حتی اگر بر دیوار کعبه باشد.

اسلاید 36: علی (ع)سنش به 25 رسیده بود و گام به گام به پیامبر نزدیک شده بودو عایشه هم به خانه پیامبر آمده بود و زمانی که تقدیر را را برای علی مقدر کرده بود فرا می رسد ولی او چیزی ندارد و فاطمه هم احساس می کند که عایشه می تواند در خانه به محمد کمک کند و جایگزین خوبی برای او باشد و در این صورت علی (ع) به خانه محمد می آید و از فاطمه خواستگاری می کند،در حالی که چیزی ندارد و هیچ حامی برای او نیست ولی پیامبر به او گفت:زرهی را که در جنگ بدر به تو دادم بفروش و از آن امکانات عقد را آماده کن و مراسم برگزار شد .جهیزیه فاطمه سه چیز بود :1) یک دستاس 2) یک کاسه چوبی 3) یک زیلوعلی وفاطمه با عشقی وصف نا پذیر ازدواج مکنند

اسلاید 37: حضرت علی با فاطمه ازدواج کرد وبعد از چند مدت دید که فاطمه زیاد کار می کند و از او خواست تا به کنار پیغمبر برود و از او تقاضای خدمتکاری بکند ولی پیامبر خدمتکار بر آنها نداد و گفت آنها برای فروش هستند تا با پول آنها گرسنگان سیر شوند .علی و فاطمه دست خالی به خانه برگشتند و در باره درخواستشان فکر می کردند در حالی که پیامبر هم در خانه خود درباره درخواست آنها فکر می کرد پیامبر شب به خانه علی(ع)رفت و گفت می خواهم شما را از کلماتی باخبر کنم که از آنچه از من درخواست کرده اید بهتر است پس از هر نماز 34 بار تکبیر 33 بار حمد و 33 بار تسبیح .

اسلاید 38: ارزشهای شگفت خود فاطمه ، پیامبر را ناچار می کند که برای شاگرد ویژه اش سخت بگیرد این است که فاطمه باید آموزش ببیند، آموزشی که باید مکرر و پایدارباشد.تسبیحات به جای درخواست خدمتکار-این کلمات و تسبیحات را که پیامبربه علی(ع)وفاطمه(س)آموخت وتنها این دو عروس و داماد شگفتند که می توانند بفهمند که با کلمه می توان زندگی کرد خوشبخت بود و انرا نوشید وخورد وسیراب شد واین عروس وداماد هستند که ارزش ان را میفهمند وتا پایان عمر ان را همچون مرهم هر دردی عزیز میدارند وبا ان تا پایان عمر می مانند

اسلاید 39: از ازدواج علی(ع) و فاطمه حسن و حسین متولد شدند از این زمان به بعد پیامبر هر دم و ساعت به خانه فاطمه سر می زد و آنها را می بوسید.روزی به خانه فاطمه وارد شد و دید که علی و فاطمه خوابیده اند و حسن گریه می کند ،رفت میشی را که در خانه بود را دوشید و شیرش را به حسن داد تا ساکت شود و روزی دیگر به خاطر گریه حسین(ع)بر سر فاطمه داد کشید تا او را ساکت کند،پیامبر از این همه ابرازعلاقه نسبت به حسن و حسین عمد و مقصد و هدفی دارد تا کرامت و بزرگی آنها را نشان دهد از این به بعد فاطمه همه چیز پیامبر می شود و همه کس او می شود و بعد از حسین زینب می اید

اسلاید 40: وبعد از زینب فرزندان فاطمه نسل پیامبر می شود و خانواده محمد از فاطمه است .در این میان گویی پاداش همه رنجها و تلخی ها و فضیلت را به فاطمه داده اند که سختی های پیامبر را در شعب ابوطالب و مرگ خدیجه را مشاهده میکند و هم چنین خوبی هایی که حسن و حسین برای پیامبر دارند را صاحب می شود.اما بعد از آن همه خوبی ها و خوشی ها پیامبر بیمار شد و دربستر افتاد و دیگر نتوانست برخیزد و پیامبر وفات کرد و بعد از وفات پیامبر پیمانهای برادری که بین مردم بود شکست و مردم قبیله قبیله شدند و فاطمه احساس کرد که با علی تنها و غریب مانده است .علی و یاران نزدیک پیامبر مشغول دفن پیامبر بودند در حالی که در مکانی به نام سقیفه برخلاف سخنان پیامبر

اسلاید 41: در غدیر،که حضرت علی جانشین خودش کرده بود ابوبکر را را به جانشینی پیامبر تعیین کردند.سرنوشت اسلام در سقیفه بدون حضور علی (ع) و دیگر همچون عمار،یاسرومقداد ودیگر یاران پیامبر تعیین شدو همه چیز بر خلاف علی (ع) پیش رفت.علی که در جنگها همچون شیران می جنگید در جنگ خیبر که ابوبوبکر وعمر پرچم را گرفتند تا قلعه را فتح کنند ودشمن پرچم را شکست علی (ع) پرچم را در دست گرفت و با شجاعت یک یک محله ها وقبیله را فتح کرد و همه ظالمان را کشت و همچنین در جنگهای بدر،احد،خندق وجنگهای زیاد دیگر.این شجاعتهای علی در دل دشمنان کینه می آفرید و در دوست وهمرزم او حسد و حقارت را بوجود آورد.در این موقعیت که همه چیز برای علی از بین رفت تنها کانون خطر برای دشمن فقط خانه فاطمه بود فاطمه که راه رفتن را در جنگ و مبارزه یاد گرفته بود و عمرش را در کنار پیامبر در مخالفت با دشمن گذرانده به خاطر

اسلاید 42: ترس از او و علی عمر قسم خورده بود خانه فاطمه و اهلش را به آتش خواهد کشید همینگونه شد در روزی به خانه فاطمه حمله ور شد و فاطمه که پشت در بود و از روزنه های در شعله های اتش را می دید ناراحت فریاد کشید ای رسول خدا بعد از تو از عمر و ابوبکر چه ها که ندیدم همراهان که صدا را شنیده عقب رفتند عمر و ابوبکر کنار در رفته و در را زدند علی (ع) در را باز کرد و داخل شدند و فاطمه کنار دیوار نشسته و پشت به آنها کرد ابوبکر گفت از پیامبر شنیدم که میگفت پیامبران ارث نمی گذارند انچه از آنها میماند فقط صدقه است فاطمه عصبانی شده و جواب داد آیا شما این جمله را قبول دلرید که پیامبر میگفت خشنودی فاطمه خشنودی من و دشمنی او دشمنی من است پس من از دست شما ناراضی و خشمگین هستم ابوبکر ناراحت شده و گریه کرد وبا عمر بیرون رفت اما کارفرمایانشان گفتند که صلاح نیست کاری نکرده برگردید به همین خاطر ابوبکر دستور به محاصره فدک داد و دیگر چیزی جز بیت المال برای علی باقی نماند .

اسلاید 43: فاطمه و علی تنها ماندند و در این زمان دشمن با استدلالات منطقی و عقلانی حکومت را در دست داشت و مبارزه در جبهه داخلی خیلی سخت تر از جبهه خارجی بودر یک سو علی و فاطمه ودر سوی دیگربزرگالن حکومتی مانند ابوبکر نخستین کسی که در بعد از خانواده پیامیر به او گروید و یار غار پیامبربود و همچنین عمر چهلمین کسی که در مخفی گاه پیامبر به اسلام پیوست و با آمدن او مسلمانان نیرو گرفتند و همچنین خالدبن ولید که سیف الله نام داشت وسعدبن ابی وقاص نخستین کسی که در اسلام تیری به سوی دشمن رما کرد ودر احد که پیامبر بدون یار وتنها مانده بود از پیامبر دفاع کرد این اشخاص مقابل علی با تاکید بر مصلحت(تیغی که همواره زرنگ ها با آن حقیقت را ذبح و قربانی می کردند و آن هم ذبح شرعی) کار خود را با علی و فاطمه انجام دادند در این زمان گفتند مصلحت نیست که علی بیاید وبا این حال فاطمه احساس کرد که دیگر کاری از دستش بر نمی آید و بعد از این همه مشکلات ،خستگی یک عمر سختی و مبارزه را در تنش احساس کرد و تنها مایه

اسلاید 44: تسلی و آرامش او یکی تربت مهربان پدر ودیگری مژده پئر که گفته بود فاطمه از میان خاندان من نخستین کسی است که به من پیوست چنین زندگی بر او سخت شده بود که او منتظرمرگ بود و بالاخره روز دوشنبه 11 جمادی الثانی سال 11 هجرت کودکانش را یکایک بوسید و لحظه وداع با علی فرا رسید و به او وصیت کرد که شبانه او را دفن کند و قبرش را کسی نبیند ودو شیخ(ابوبکر و عمر) آنجا حضور نداشته باشند وبعد از خداحافظی چشمش را بست وسرش را به بالین گذاشت و به دیدار معبود رفتعلی دستور داد که کنیز او را غسل دهد کنیز او را غسل داد علی سرش را بالین گذاشت شب شد وعلی تنها او را دفن کرد ساعاتی را بر قبر فاطمه مان اما نمیداند برود یا نه از آنجا که نمی توانست فاطمه را تنها بگذارد و نمی توانست به سخن خداوند که گفته صبور باشید عمل نکند و ایستاد و رو به خانه پیامبر کرد و گفت امانتت را به تو دادم و به خانه رفت فاطمه اینچنین زیست واینچنین در سختی مرد و پس از مرگ زندگی دیگری اغاز کرد برای این بود که فاطمه ایچنین برای ملتها منبع الهام ازادی وحق خواهی وعدالت خواهی ومبارزه با ظلم وستم بود

اسلاید 45: ودر پایان خواستم مشابه با کاملترین تعریفی که از عظمت های مریم شده بودفاطمه را تعریف کنم مریم مادر عیسی است ومن خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم باز درماندم خواستم بگویم فاطمه دختر خدیجه بزرگ است دیدم که فاطمه نیست خواستم بگویمفاطمه دخترمحمد است دیدم که فاطمه نیست

اسلاید 46: خواستم بگویمفاطمه همسر علی است دیدم که فاطمه نیستخواستم بگویمفاطمه مادر حسین است دیدم که فاطمه نیستخواستم بگویمفاطمه مادر زینب است باز دیدم که فاطمه نیستنه ، اینها همه هست واین همه فاطمه نیستفاطمه فاطمه است

اسلاید 47: موضوع : مختصرکتاب ”فاطمه فاطمه است“ زیر نظر استاد : مجتبویتهیه کنندگان : علی احمدی ، محسن عبداللهی

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید