صفحه 1:
۳۴ ۸ تفه
a
)
جمهوری اسلامی ایران
وزارت آموزش و پرورش
i, <
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
ار
واه دها ر خط مش ها
EDI GOI TES,
* ویژگیهای ارکان مدرسه هوشمند . 7
* انواع ارزشیایی . y
* مدیریت مدارس 000 ال
I
Meg ho کر
اوليا دافش_اموزان در دار YI
صفحه 5:
@
تعریف مفهومی: مدرسه هوشمند مدرسه آی است ووو ور
كه جهت ايجاد محيط ياددهى - يادكيرى و بهبود
نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان
ار
تعريف: مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكى است كه
كنترل و مديريت آن مبتنى بر فناورى رايانه و شبكه
مى باشد و محتواى اكثر دروس أن الكترونيكى و
سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است,
صفحه 6:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
٩ rn lee ew,
VES Cogs
COS Oda)
تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری.
صفحه 7:
0
ee
Le
ا ا ۱
ere) ا ا
ااا
فراهم كردن انواع شيوه هاى آموزشى براى
استعدادهای مختلف.
آگاهی دادن به اولیاء در مورد آنچه در مدرسه واقع
شده است.
رد سر ار سس رس
صفحه 8:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
منابع و فرآیندهای مورد نیاز محیط یاددهی - یادگیری را
پشتیبانی nee مى ند
مسئوليتهاى افراد و مهارتهاى مورد نياز:در اين مدرسه نقش
مدير. معلم. دانش آموز و والدين تغيير خواهد كرد و با توانایی
ها و دانش خود نقش مزثری در مدرسه خواهند داشت.
صفحه 9:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
این محیط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد:
ال لل لك
د محتوا
ايجاد محیط یاددهی - بادگیری» مدیریت و ارتباطات
ا ال ل 0
صفحه 10:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
eee برنامه ال
yy ey
# طراحی برای کمک به دانش آموزان برای رشد همه جانبه و
eee
یکپارچه سازی دانش آموزان برای رشد همه جانبه و متعادل.
ارجه سازى دانشء مهارتها و ارزشها از طريق برنامه درسى
(بايروزه اى نمودن فعاليتهاى مربوط به محتوا).
# نظم و تداوم در آموزش,
* ایجاد نگرشها ی مناسب در استفاده از فناوری.
صفحه 11:
0
ee
Le
#معنی دار بودن: همه دانش آموزان مفاهیم آموزش را درک
مى کنند تا مقصود از آموزش خود را بدانند.
#مسئولیت اجتماعی: از وظایف و مسئولیتهای خود در جامعه
آگاه می شوند» نسبت به مردم احساس مسئولیت می کنند,
#باز خورد برنامه درسی: برنامه درسی باید در دانش آموز
مهارت و نگرش نقادانه و خلاقیت مثبت ایجاد کند.
#همه جانبه بودن: بر روی رشد همه ابعاد انسانی تاکید می
كند و به دانش أموز كمك مى كند كه روابط بين موضوعات
ترا
صفحه 12:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
at 0 اولا
دائما" برنامه های موجود بازنگری می شود. ثانیا" به دانش
آموزان اجازه می دهد از برنامه درسی خود فراتر گام
بردارند.
#هدفدارى: برنامه درسى از فناورى به عنوان يكى از وسايل
را
استفاده از فناوری را برای رفع نیاز خود را می آموزد.
صفحه 13:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
ess) بر 2 a yyy) پل
اصول حاكم بر روش شرح ذیل می باشد:
* فراهم كردن تركيبى از روشهاى برای اطمینان
رشد همه جانیه استعداد ها و eh
Sree)
ب دانش آموز محوری فعالبتها و ارتقاء توانایبهای فردی
صفحه 14:
@
ا ل ال Sinn Ue ac
eer لا ل
رس سس
رس سمل و سر
۶ درتعییوا هدغ لموزشوولنش موز با رلهنماییمعلم خود
ee it
۰
دلذشرلموز ار
مر I ta ea epee ۱
ا ۳
صفحه 15:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
|) ed ee oO eee OS)
باد re sree
صفحه 16:
wun, ema
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- اجرا در انواع شکلها
- روشهاى جند كزينه لى
وري
- دانش أموز محورى
- استمرار
حيطه ارزيابى رم وت Oe
أرذ نی آمادگی و پیشرفت را نیز در بر می گیرد و این
ما
Na
صفحه 17:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
< سنجش سطح دانش و توانایی.
سر اس
WII
- با توجه به سیستم آموزشی حاضر این ارزشیابی به
ار باه ری یر
سود: ارزیابی در کلاس ارزیابی
صفحه 18:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
این نوع ارزیابی در حین آموزش و پس از
زبابى مدرسه اى: اين نوع ارزيابى در يايان هربخش درسي
سر
موی که مر که
صفحه 19:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
خر اس مدرسه LEU
رد ره
# محتوایی که معلم تولید می نماید.
به طور كلى محتوا بر اساس جهار شاخص اصلى شكل مى كيرد:
ال
- كيفيت آموزشى
- تطابق با برنامه درسی
صفحه 20:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
بت کارا و اثربخش که بتواند منابع و فرآیندهای مورد نیاز برای
بانى تدريس و يادكيرى را هدايت نمايد.
OCI OGG MOG SEO!
# اداره آمر آموزش مدرسه.
# افزایش مشارکت والدین و جامعه.
# مدیریت معلمان توانمند و متخصص,
# تخصيص منابع به نفع حداكثر دانش آموزان.
سر
* اطمینان از امنیت مدرسه و کارکنان آن
* بهره برداری از فناوری و اداره آن به طور کارآمد و اثر بخش.
صفحه 21:
0 0
LE | که
Lee مرت اسف و سدق
۷ ns
LG مدیریت برنمه .= ماسر -
ار
و ساده دانش آموزان و معلمان.
راف a مر
LEGGE, وجا تاكاه 0
ل ا
صفحه 22:
- بازرسى و كنترل جامع براى اطمينان از كاركرد درست نظام مدرسه. سل
مر سس وزارت آمزش د يرود
ار
Rg OD Oren Sooo
Bde ect cee
مرخصی هاء مهارت آموزی).
ONE eee oe nC oe
UU Jpeg ارم نامه کار
ينىء آموزشى. تحصيلات».
LUI,
-تأمین امنیت.
- ایجاد ایمنی مناسب برای دانش آموزان با سنین و نیازهای مختلف,
اس MYA IO a
اس امس درک رات الال
تمس امس فیریکی اقلا م مد رس
صفحه 23:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
مدير اين مدرسه در اداره مدرسه با اطلاعات و فرآیندهای هماهنگی
سركار دارد. اثر بخشی مدیریت در مدرسه هوشمند از طریق استفاده
از فناوری اطلاعات می باشد. مدیر مدرسه باید تحت آموزش مداوم
فناورى اطلاعات باشد تا در اداره تجهيزات و فناورى و روشها توانمند
كردد.
نکته: منظور از مهارتهای اولیه (NG) wy
ومهارتهاى استفاده از محيط 1/7188 مى باشد.
صفحه 24:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- مهارتهای اولیه0010 ۰0016۲ ۰۳۵۲۵ 11
- نرم افزارهای چند رسانه ای مرتبط با آموزش (محتواهای درس).
- نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی درسی (اطلاعات اولیه),
- نرم افزارهای ویژه مدیریت (بانک های اطلاعاتی مرتبط),
- نرم افزارهاى ادارى مانند (نرم افزارجامع مدرسه).
صفحه 25:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
تنظيم أهداف قابل حصول براى مدرسه با بررسى نيازهاى دانش
آموزانءاولياء و مردم.
- برنامه ریزی برای ارتقاء دائمی مهارتهای کارکنان اداری در زمینه
ار
ee eee و و
- تبادل نظر با معلمان در مورد جكونكى يهبود شيوه هاى ياددهى -
یاد گیری در دنیای پر تحول امروزی,
صفحه 26:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
Ly
0
ل مر
Coo
0
صفحه 27:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
REN Mea Igy ce hes fare een age ACE
قراردادن منابع و تشویق داش آموزان و امر هدایت آموزش در مدرسه به
عهده معلمان می باشد و دانش آموز یادگیری را خواهد آموخت. مهارتها و
آموزش دقيق و كارآمد معلمان عاملى مهم و نياز اساسى در مدرسه
ار
صفحه 28:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
BVA Vernal ۰ )0۷۷۲ 0011 مهارت -
- کاربرد فناوری در فرآیند یاددهی - یادگیری (برنامه درسی,
ا ل ا
- نوآورى در فعاليتهاى ياددهى _ يادكيرى.
صفحه 29:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
Ly
مدیریت فناوری آموزشی, -
- رسيدكى به وظايف تخصصى در محيط ياددهى - يادكيرى.
- ارائه آموزش اثربخش.
صفحه 30:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- طراحی آموزش.
7 فرآیند مدیریت کلاس:
- ارزیابی یا گیری دانش آموز,
- تخاب متا ماس با دی موز
- استفاده مناسب از فناوری در امر آموزش:
صفحه 31:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
كا ركان اداری مدرسه که مسئولیت آنها شامل نگهداری پرونده های
دانش ار
مر رم ةر را ارال ار
کارکنان می باشد,
در مدرسه هوشمند این وظایف به کمک فناوری انجام می شود.
LS JOO OI Gy
ee eo oar one ae)
صفحه گسترده ها) آشنا باشند.
صفحه 32:
wun, ema
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
lene هر ال
- نرم افزار هاى مديريتى.
صفحه 33:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
| ne
را
صفحه 34:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
9
- کاربرد واژه پردازها:
ور رو
صفحه 35:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
حضور يك نفر ee مدرسه الزامي
لا
ار
كاركاه رايانه بايد معلمىء با توانايى استفاده از '11 در زمينه آموزشى و
00
صفحه 36:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- مهارتهای پایه و تخصصی .17
Lg Ie
- خلاقيت و نوآورى در فعاليتهاى ۰« یادگیری,
- ایفای نقش به عنوان راهنما و پشتیبان آموزشی,
کی ار ی
- آشنايى با سخت افزار و شبكه.
صفحه 37:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
حل مشکلات فنی و شبکه و رایانه هاء
0
0
A LOG ee Oy
راهنمایی و آموزش معلمان در آموزش کارآمد از ابزارهای فناوری:
ae ee
پشتیبانی فنی مدارس در خصوص تعمیره جایگزینی و
ارتقاء فنى تجهيزرات در موارد لزوم,
- حفظ همگامی با توسعه فناوری,
صفحه 38:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- مهارتهای پایه تدریس,
- مهارتهای پایه 11
- مهارت در بکارگیری ابزارهای فناوری برای جمع آوری اطلاعات,
ee)
صفحه 39:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
اساسی در دست بای به اعدا مدرنه و
رشد متوازن و کلی دانش آموزان ایفاء مي کنند. افزایش مشارکت
والدين در فرآيندهاى اموزشى اين مدرسه از اولويتهاى مهم مى ياشد.
ال
در فرآيند مادام العمر آنها نيز مفيد خواهد بود.
صفحه 40:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
ey a Sy
Cyd ey
J نمایش و ارائه دستاوردها. -
بركزارى نشستهاى مستمر در مورد نقش والدين در فرآيند تربيت -
فاش ور
برگزاری دوره های 11 ور اك رو -
جلسه ماهانه و CO گروههای ب
اردوعاى Lo
- تابلوی اعلانات Lg a
- صفحه ویژه والدین در سایت مدرسه.
صفحه 41:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
- بیگیری مراحل پیشرفت فرزند خود.
رامواى, ابجاد الكيرض شاور ء LO
صفحه 42:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
نایی استفاده از پایگاه اطلاعاتی مدرسه,
اک
صفحه 43:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
* شبکه رایانه ای
* محتوای الکترونیکی
(ae) tates wish yacoanrry Magne es ee pag ee ad
صفحه 44:
0
ee
Le
شبكه إى از رايانه ها كد در أن بتوان منايع را بد اشتراك
گذاشت یکی از اساسی ترین بخش های مدرسه هوشمند
LEI Ie
مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد. این بخشها شامل دفاتر
مدیرء کارکنان اداری, معلمین و کلاسهای درس, کتابخانه و
CeCe er aia ooo
نظر به اهمیت شبکه توجه به امنیث چنین شبکه ای مهم و
حیاتی است. امنیت شبکه چه در بعد محرمانه بودن و چه در بعد
حفظ اطلاعات, باید با توجه به استانداردهای لازم تعریف گردد.
صفحه 45:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
محتوای الکترونیکی اصلی ترین بخش در آموزش الکترونیکی در یک
مدرسه هوشمند می باشد. یک محتوای الکترونیکی بایدازاستاندارهای
تسس رم
تا 0
OS Os که د ره ردو مور رعات ا در ده ارم
است.
صفحه 46:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
0 ee
ee ee ae
اين بستر كه به صورت مدلهاى مجازى به كار كرفته مى شود
0 نام دارد که برای مدرسه هوشمند با توجه به نیازها و
شکل کار باید به طور مستقل تعریف گردد.
صفحه 47:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
Wo >
- قوانین لازم برای مدارس هوشمند
بانی از مدارس هوشمند
LIL
صفحه 48:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
آموزش و يرورش به منظور ييشبرد اهداف آموزشى از طريق
yg oegeca رلا ررس
هوشمند به عنوان دک مدرسهلکترووک TE A Oi
شيكد نرم افزارهلى مورت ار
خود دست پیدا نماید
صفحه 49:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
ee eee oe ae eee seelnet aD)
LI SOG ل
Aen eI
و
LI MOGI IOI,
صفحه 50:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
در برخی از پخش های مدرسه هوشمند نیاز به تغییر قوانین و اعمال
Cl etc! مر و
رل ار CO
كه در آن نياز به تغيير قوانين مى باشد:
الف)- بخش ارزيابى
ب) -آموزش در بخش تربيت معلم
ج)- ساماندهى تجهيز مدارس
صفحه 51:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
با توجه به ايدكه عدارس IMI
كشور مى باشند. حمايت از اين طرح داراى اهميت ويزرُه اى استء ير
ل ل ل
مى تواند قابليتها و استعدادهاى داش أموزان رايد منصد ظهور برصائدء
صفحه 52:
@
AAA ome
وزارت آموزش و يرورض
وظیفه مهم آموزش و پرورش ارزشیابی و اعلام نقصها و ضعفهای
iO > سر
eee Se ee elect