صفحه 1:
سم ۱۳-7
به نام خدا
مدلسازی پویای سیستمی برای آلودگی هوای
شهری: یک مطالعه موردی در شهر تهران
:ارایه دهنده
صفحه 2:
‘ansportation Reseoreh Part 31 (2014) 21-36
Contents lists available at SsienceDirect
Transportation Research Part D
ELSEVIER
journal homepage: www.elsevier.com/locate/trd
A system dynamics modeling for urban air pollution: A case سس
study of Tehran, Iran
Hamed Vafa-Arani, Salman Jahani, Hossein Dashti, Jafar Heydari*, Saced Moazen
و مد rl gern, Coleg of ghee, Une of ee عدا
صفحه 3:
لوو سس
Introduction
**پیامدهای شیرسازی بی رویه:
آلودكى هوا+ آلودگی آب و (مین+ باران اسیدی+
تولیدزائدات جامد و مواد سمی* جنگل زدایی.
تاثیرات آلودگی too
تاثیرات منفی برروی بهداشت عمومی.ممیط زیست و
اقتصاد.
*#منابع آلودگی هوا: حمل و نقل*+ صنایع+ خانه ها.
1 كى هوا به عنوان یک مشکل اقتصادی اجتماعی
صفحه 4:
هد
م ا رم
زیرسا ی ۳ a سيستم حمل و نقل شهری
صفحه 5:
وت و0
troduction
صفحه 6:
[9 oa
mn نیروگاه هایی در اطراف تهران از عوامل اصلی تولید
انرژی هستند.
صفحه 7:
#پویایی سیستم به وسیله فارستر از دانشگاه le > MIT
۰ معرفی شد.
©اين روش براساس تئوری کنترل بازخورد است.
#به تکنولوژی شبیه سازی کامپیوتری مجهز شد و در مطالعات
پیچیده ی اقتصادی اجتماعی نیز استفاده شد.
متغیرها شامل:
)١ © متغير منبع
© ")متغير نسبت(مبدل)
*متفیر کمکی (متفیرهای نسبت را تعیین می کند)
صفحه 8:
= ب
در اين مطالعه :
مرزهای مدل, مناطق اداری(غیر صنعتی) شهر تهران
زمان در نظر كرفته شده بين سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۳۰
مدل از سه زیرمجموعه شامل آلودگی های صنعتی. حمل و نقل و خانگی
تشکیل يافته است.
#زبرمجوعه آلودگی خانگی به عنوان یک متغیر بیرونی(وابسته) در نظر گرفته
می شود زیراکه اثرات آن غیرقابل کنترل است.
#بنابراین دو زیرمجموعه اصلی .آلودگی صنعتی و حمل و نقل است.
6آلودگی هوا به عنوان متغیر استوک اصلی ما در مطالعه. مستقیما تحت تاثیر
متغیرهابی از این دو زبر سیستم قرار می گیرد.
صفحه 9:
سس 1
مسب ب
ره هاه از لوقل
جذابیت رانندگی. ظرفیت جاده. تراکم ترافیک. برنامه های کنترل تراکم.
زمان سفر. آلودگی خودروها. کرایه حمل و نقل عمومی. سرمایه گذاری در
زیرساختهای حمل و نقل عمومی
تفن هام ز ا دا
(eae pees Gee
ظرفیت تولید سوخت. ظرفیت تولید خودرو. توسعه فناوری صنعت خودرو.
توسعه فناوری صنعت سوخت. در آمد ملی. قیمت سوخت. قیمت خودرو.
کیفیت خودرو. کیفیت سوخت. آلودگی صنعتی. آلودگی هوای ناشی از تولید
انرژی
*مصرف انرژی خانگی به عنوان یک متفیر بیرونی, بر آلودگی هوای ناشی
از تولید انرژی تاثیر می گذارد
صفحه 10:
صفحه 11:
Industrial. pollution subsystem
در این مطالعه. صنایع حومه شامل:
طنايع سوخت و صنایع خودروسازی
یک خروجی این زیر سیستم. مصرف آنرژی صنعتی است و در نتیجه
آلودگنی ناشی از مصرف انرژی. که این متغیر به طور مستقیم بر کیفیت
هوای تهرانتاثیر میگذارد:
آلودگی صنعتی تحت تأثیر ظرفت صنایع خودروسازی و ظرفلت صنئایح
سوخت قرار ذارد. اين ظرقيت ها به عنوان تنها متغيرقاى
59,(StOCK) ae 95 سبستم آلؤإدكى صنعتئ#متخشوب:مى شوند.
صفحه 12:
9 pollution ares
#متغیر اصلی این زیر سیستم. آلودگی صنعتی (۳) اینچنین به دست
میاید:
IP = AIC x Beta + FIC x Alpha
6 فظرفیتص نیع خودروسازی
6 ظرفیتصنیع سوخت
, 16 ,ویک" شولبت
1 سملیه گناییدر تسوسعه فستوریصنیع خودرو
1 : سرملیه گنایودر تسوسعه فستوریصلیع سوخت
صفحه 13:
9 pollution en
#بتا میزان آلودگی را بر حسب تن به ازای هر خودرو تولید شده نشان
می دهد و آلفا مقدار آلودگی را برحسب تن به ازای هر لیتر سوخت
تولید شده نشان می دهد.
# تجزیه و تحلیل رگرسیون بر روی داده های شدت آلودگی صنعتی از
سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ برای به دست آوردن این متغیرها انجام شده
است.
آلودگی ناشی از تولید انرژی zsh & (PEP) زیر است:
17 شدتآاود گیتولید لنرژی
60 ک لمیزانمصر فانرژیسنعتی
0 مصرفلنرژیخانگی
صفحه 14:
۵ ee
9 pollution Sen
تعریف متغیرهای فلو, به عنوان معادلات اصلی مدل بدین شرح است:
۴ : نسرخ وشد ظرفیتصلیع سوخت
5 نرخ یشدظرفیتصنیع خودرو 141 6 11 2168
: درصد سرمایه گذاری در ظرفیت صنعتی
1 و 1۸1 کلسرملیه گنایودر صلیع سوخنو خودرولسنکه تحت
صفحه 15:
on 25 0 كك
صفحه 16:
ansportation su stem
حمل و نقل منبع اصلی آلودگی هوا در مناطق شهری است.
!- رشد سریع جمعیت در تهران منجر به مشکلات شدید ترافیک,در
زمینه آلودگی هوا شد.
بیشترین میزان آلودگی هوا ناشی از خوا
خروجی اصلی این زبرسیستم. سس
0
صفحه 17:
۳9 هن Sa
زیرسیستم حمل و نقل شامل دو متغیر منبع (60616):
تراكم ترافيكى (160) و ظرفيت جاده (180) است.
©جذابيت رانندكى (/10) تحت تأثير(غير مستقيم):
قيمت سوخت (1"8). قيمت خودرو (413237/): زمان سفر (1).
برنامه های کنترل تراکم ترافیک (/16/6). کرایه حمل و نقل عمومى
(۳1۳) و سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی IPT)
تقاضای سفر (TD)
تقاضای شهروندان برای حمل و نقل را نشان می دهد؛ که این هم تحت
تاثیر جمعیت است
صفحه 18:
وار ی
صفحه 19:
ansportation su
سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی (1۳1) t
ایمنی و تسهیلات حمل و نقل عمومی J
جذابیت نسبی ونژ
1/9
ابه كراية حمل ونقل ft. TE ye
۳۳
صفحه 20:
[۱9 see
پویایی حمل و نقل عمومی
ae
novi
هده
2 7 حص
04
cm me
vee
re
Pg “امبو
2
~ reps
Fig. 4. Public transportation dynamics.
صفحه 21:
[۱9 see
"ترافیک شب
زمان سفر ابجتراکندگی
برنامه های کنترل ترافیک بأ
1
تراکم ترافیک Cio a سفرهای شخص
تعداد سفرهای حمل و نقل عمومی
صفحه 22:
|۱9 —
پوبایی حمل و نقل شخصی
صفحه 23:
merical experiments
آلاینده های هوای تهران در بخش های مختلف در سال ۲۰۱۱
(برحسب/)
ص ابه ايه سس © ابه
43 و فقو قم ته
4 هذ هذ اقه 5ه 208
m9] BBL
RB 12367 2
قو عم 27 5 7 5
738 هد هه 381
Potion of various setions in emission of plans in مط
50;
37
134
288
44
498
Seton plltant NO,
Energy end wsers
Household, commercial and public 63
Industries 8B
‘Transportation 412
مور 33
Energy production
Refineries -
omer plants هب
NOx. SO2.SO3.CO. SPM. Jol آلودگی هوا در تهران
CO2.CH4 5 260[ می باشد.
۷ حمل و نقل, صنایع و نیروگاه ها سهم عمده ای در آلودگی هوا دارند.
صفحه 24:
رس reduc ی
راهکارهای کاهش آلودگی هوا
ساخت جاده:
با توجه به افزايش جمعیت. افزابش جاده ها نیز لازم است.
از سوی دیگر. ساخت و ساز جاده مردم را به خرید خودروها متقاعد مى
کند. بنابراین ساخت و ساز جاده نه تنها برای کاهش آلودگی هوا کمک
نمیکند. بلکه باعث افزايش آلودگی هوا به دليل فراوانی خودروهایی که از
جاده ها استفاده میکنند می شود.
بهبود فناوری در صنایع سوخت و صنایع خودرو:
بهبود فناوری صنایع باعث کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت و آلودگی
مستقیم صنعتی می شود.
صفحه 25:
آلودگی هوا تحت سیاست ساخت جاده. در بهترین متوسط
وبدترین جالت anit
0 5 10 30 35 . 0
6 0 2
‘Time (Quarter)
Fig. 6. Air pollution under three policies in road construction.
صفحه 26:
آلودگی هوا تحت سیاست توسعه فناوری. در بهترین. متوسط و
بدترین حالت a0!
1 28
هب سس
ست بسح 3
9 5 10 6 3 3 3 40
20
‘Time (Quarter)
Fig. 8. Air pollution under three policies on technology improvement.
صفحه 27:
eee
ane reduction مه
برنامه های کنترل ترافیک:
در تهران. برنامه های کنترل ترافیک مانند خیابان های یک طرفه به
منظور کاهش تراکم ترافیکی و آلودگی هوای شهری استفاده می شود.
کنترل ترافیک باعث کاهش جذابیت رانندگی می شود. اما اين یک
سیاست موقت و مقطعی است. در طولانی مدت تأثیری ندارد.
توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی:
سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت های حمل و نقل عمومی باعث کاهش
آلودگی هوا و جذابیت رانندگی می شود. این سیاست بیشترین کاهش در
جذابیت رانندگی را نسبت به سیاست های قبلی ایجاد می کند.
صفحه 28:
آلودگی هوا تحت سیاست کنترل ترافیک. در بهترین. متوسط و
بدترین حالت ea
22 4st Scenario
2nd Scenssio
21 3
9 5 10 ۰ 6 30 35 0
20 25
Tims (Quartet)
Fig. 10. Air pollution simulation under the three policies on traffic control plans.
صفحه 29:
آلودگی هوا تحت سیاست توسعه حمل و نقل عمومی. در بهترین.
متوسط و بدترین حالت
تور
Tt Scenario
2nd Scenario 20
31d Scenario 5
5 0 1 25 30 ۰ 5 0
20
Time (Quarter)
Fig. 12. Air pollution simulation under three scenarios on public transportation development.
صفحه 30:
۳ reduction سس
سیاست های کوتاه مدت: ممکن است در یک دوره کوتاه مدت اثر
بگذارد و در کوتاه مدت نیز بی اثر باشد. برنامه های کنترل ترافیک
یکی از این سیاست ها هستند.
* سیاست های دراز مدت: زمان بیشتری طول می کشند اما تأثیر اين
سیاست ها نسبت به گروه اول پایدارتر است. بهبود فناوری و توسعه
زیرساخت های حمل و نقل عمومی مهمترین بخش این سیاست ها
است.
صفحه 31:
ور
onclusion
دو زیر سیستم: آلودگی صنایع(سوخت و خودرو سازی) و آلودگی
ناشی از حمل و نقل
آلودگی صنایع: آلودگی ناشی از تولید و مصرف انرژی
سیستم حمل و نقل: حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه شخصی
چهار روش برای کاهش آلودگی هوا در تهران:
ساخت جاده ##891ديجه موثر
بهبود فناوری صنایع 69 بدار
کنترل ترافیک ##ن نتيجه موثر. جون كوتاه مدت است
توسعه حمل و نقل عمومى #ضوههبا بدار
صفحه 32:
با تشکر
ey
از توجه