صفحه 1:
0۵9
دانشكاه صنعتى امي ركبير
دانشكده مهندسى صنايع
مد ل هاى مدیریت دانش
دكتر عباس افرازه
نیمسال اول ۱۳۸۹-۹۰
صفحه 2:
کلیات
* از آنجا که تاکنون مدل مدیریت دانشی که مورد
توافق همگان باشد وجود ندارد. لذا لازم است
تا ضمن آشنایی با مدلهای ارایه شده در این
زمینه بر حسب مورد و متناسب با موضوع مورد
نظر آنها را یکپارچه نموده و برحسب مورد از آنها
پبهره جست.
صفحه 3:
دستهبندی مدلها
* دستهبندی مدلها میتواند به دو صورت انجام
پذیرد؛
٠ یکی از نظر دیدگاهی که زمینهساز مدلهاست
* و دیگری با توجه به مراحل فرایندی مدلهای
ارایه شده است.
صفحه 4:
مدلهای شیکه ای
* در این نوع از مدلها تمرکز بر روی ارتباطات» کسب.
تسهیم و انتقال oy طریق تبادل اطلاعات افقی
میباشد. دانشهای مهم در شبکهای متشکل از افراد
که بوسیله ابزار مختلف ارتباطدهنده به هم
میپیوندند نهفته است. آگاهی از این بینشها و
اطلاعات؛ خارج از گروهها و تیمهای رسمی. عاملی
کلیدی به شمار میرود. در این نگرش ساختن روابط
اجتماعی. سرمایه اجتماعی و قایل بودن روابط متقابل
بعنوان کار و فعالیت اصلی دانشی مورد توجه قرار
گرفته است.
صفحه 5:
مدلهای شناختی
دانش به عنوان یک دارایی سازمانی است که نیازمند
دستیابی دقیق. بیان. ذخیره. اندازهگیری, نگهداری و
اتتشار کنترل شده دارد. ایجادارزش از طریق کاربرد
متوالی بهترین روشهای حاصل و نیز پرهیز از خطاهای
غیرآشکار ریشهیابی شده و کتبی و نیز بهره بردن از
درسهای آموخته شده به دست میآید. در اين نگرش
بر روی استفاده مجدد. تکثیر. استانداردسازی و حذف
روشهای قدیمی که کارآیی خود را از دست دادهاند.
تمرکز می شود.
صفحه 6:
مدلهای انجمنی/ ارتباطی:
دراين نوع از مدل ها در باره ویژگیهای گروه GIS Glo
که می بایستی قابلیت های jah خود - سازماندهی.
فراگیری مستمر و تبادلات غیر رسمی را داشته
باشند. بحث می شود. برای مدیریت دانش را
مشخص میکند. دانش در تفکری پیدا میگردد که در
یک انجمن گردش میکند؛ جایی که یک زبان مشترک
وجود دارد اعتماد اجازه بهرهیرداری از مکاشفهها را
میدهد. آرایههای نهفته ممکن است بصورت خلاقانه
برنامهریژی شود و نشانههای مهم و راهحلهای کاری
متوالی بوسیله بیان داستانهای GIS
منتشرمیشوند.
صفحه 7:
مدلهای فلسفی
> | اين مدل ها بر پایه گفتگوی دوطرفه در : یک زمینه
استراتژیک» پرسش در مورد فرضیات و کندوکاو مداوم
در باره رفتار رقباء بازارها و فرایندهای داخلی مورد
توجه قرار می گیرد. این دیدگاه. شخصیسازی را مقدم
بر کد کردن میشمارد و تکنولوژی کمی را مورد استفاده
قرار میدهد. محرکهای فرهنگی اصلی برای اين کار
حفظ ارتباط آزاد (تبادل نظر). د تشویق انعکاس و
فراگیری عمیق. کنکاش خلاقانه و اثبات عقیده و نظر
ات
صفحه 8:
ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش
زياد
سیستم محور پویا se
ced
fare انسان محور دق
Ss
#
ES "کم
تمرکز برسطح غیر آشکاری
صفحه 9:
روش منفعل
تمایل کمی به مدیریت دانش دارند و به
صورت یک روش سیستماتیک اداره نمی
شوند.
در اين نوع ار سازرمانها تعریف مناسبی از
دانش وجود ندارد. از اینرو اتربخشی در
سازمانهای فوق در طول مدت زمان کاهش
مییابد.
صفحه 10:
* *
روش سيستم معور
سازمانهایی که از روش سیستم محور استفاده میکنند. تأکید
بیشتری بر کدگذاری و استفاده دوباره از دانش (آشکار) دارند و
از طریق فناوری, اطلاعات تأثیر پذیری خود را افزایش میدهند و
در مقابل» پیچیدگیهای دسترسی به اطلاعات و استفاده از آن را
کاهش میدهند. جواب سریعتر به مشتری و هزینه اندک تبادل
اطلاعات در این روش امکانپذیرت است. در این روش معمولا
دانش آشکار بهتر تقسیم میشود و از استفاده مجدد اطلاعات
کدگذاری شده, میتوان به سطح مناسبتری از دانش دست
یافت. برنامههای آموزشی استاندارد و گروهی اين روش
توانائیهای سازمانها را بالا برده, نیاز به داشتن اطلاعات گسترده
را درمیان اعضای یک سازمان کاهش میدهد.
صفحه 11:
روش انسان محور
تأکیدی که بر روش انسان محور میشود.
برپایه تقسیم دانش های ضمنی است. در
این روش اطلاعات از راه شبکههای فردی
غیررسمی توزیع میشود و افراد خود
میتوانند روشهای مناسبتری را شناسایی
کنند. چرا که در این روش رابطه میان
اعضای یک سازمان. بسیار با ارزش در نظر
گرفته شده است.
صفحه 12:
So
روش يويا
سازمانهایی که از روش دینامیک
استفاده میکنند. از هر دو نوع
دانش ضمنی و آشکار بهره
میگیرند و آتها را به بهترین نحوء
مورد توجه و استفاده قرار
میدهند.
صفحه 13:
نگاهی دیگر به روشها ی مدیریت دانش
* روشهای مبتنی بر رمزگذاری: استفاده دوباره از
دانشها. تبادل مستندات دانش بر پایه ت تکنولوژی
> تمرکز بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات
* روشهای مبتنی بر مبنای فرد: بر پایه کار فردی-
تبادل دانش بین فردی > تمرکز بر مدیریت منابع
انسانی
* روشهای مبتنی بر اجتماعی نمودن: بر پایه سازمان.
تبادل و تولید دانش از طریق ارتباطات. سازماندهی
مجدد >نمرکز بر ساختار
صفحه 14:
گروهبندی مد لها بر مبنای فرایندهای دانش
* الف) فرایند تبدیل/تولید دانش
ضمنی/ آشکار در سطوح مختلف (فرد.
گروه و سازمان).
* ب) فرایند مراحل انجام مدیریت
دانش از قبيل كشف. كسبء توسعه.,
صفحه 15:
مروری کلی بر مدلهای اصلی
* شامل ۳ تا ۸ مرحله هستند.
* از نظر محتوایی مشابه هستند ولی دارای
واژه ها و فار هایی متفاوت هستند
* فرض می شود که فعالیت ها همزمان و پی
در یی رخ می دهد
*تاکید بر استفاده از دانش است
صفحه 16:
مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش
۳7
3
وفك 1 تيش كبرت
ais
موی نبیر
۱75
مت سای
نبیر
ار
صفحه 17:
مدل هیسیگ
sn :ابن امر به توانايي يادگيري و ارتباط برمیگردد.
ial د و تجزله تسهيم ag يجان
توسعه آين كابليت. دانش موجود و تجربه Oe) eae
موضوعات از اهمیت کليدي برخوردار" متقاطع
عنصر مورد نیاز مدیریت دا
ستيه ال ميق ايت ذخيره سازمان بافتداى كه أمكان
ار تاد سي به ا ات براي
كارمندان ديكر بكر و تسهيم موثر داش Bait soe pals يوجود
آید. در آين سامانه, میبایست, دانشهای لازم به آساني
برآي استفاده همه ذخيره شود.
کن: ۱ فرايند به توا کیت وح جمعي, کم در آن افراد
بعنوان همكاران در جهت دنبال کرون اعدف مشترك» احسيانين
پیور بو هم مي وارند. و در لیتهایشان به یکد
وابستهاند. کمک میکند
بکارببر: :چهارمییر ایند از اين oul شروع مسرت دم
دانش بیشتر توا برد غيني دا جدید
حصي oat رید مرگري مد a
مي
صفحه 18:
مدل مارک م . مک الروی
* دانش تنها پس از آن که تو لید شد وجود دارد و يس از آن
می توان آن را مهار کرد و تسهیم نمود
* تولید دانش: فرایند خلق دانش سازمانی جدید است. این امر
توسط یادگیری گروهی. کسب دانش و اطلاعات و ارزیابی
دانش انجام میگیرد. این فرایند مترادف یادگیری سازمانی
است[
* پیوسته کردن دانش: از طریق برخی فعالیتها که پخش و
تسهیم دانش را تجویز میکنند انجام میگیرد. این عمل,
کارهایی از قبیل پخش دانش (از طریق برنامه و غیره)؛
جستجو, تدریس, تسهیم و دیگر فعالیتهای اجتماعی که
موجب برقراری ارتباط میگردد. را شامل می شود.
صفحه 19:
همچنین مکالروی به دو موضوع عرضه و
تقاضا توجه دارد
در هر صورت برای افز ایش عرضه دانش
موجود به همکاران یک شرکت طراحی
میشود.
۴ سمت تقاضا: بر روی عرضه دانش موجود به
عدهای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در
افز ايش ظرفیت آنان جهت تولید دارد.
صفحه 20:
مدل یک et
بک من )9.99 ۳ بو یف رآیند مدیریت دانق
پيشنهاد داده است:
شناسایی: تعیین صلاحیتهای درونی. منبع استر اتژی, قلمرو دانش.
تسخیر پا گر رسمی کردن دانش موجود.
انتخاب کردن: تعيين ارتباط دانش, ارزش و دقت. رفع دانشهای
ناسازگار.
ذخیرهکردن: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوها:
دانش.
پخش کردن: توزیع دانش برای استفاده کنندگان بطور خودکار برپایه
عغلاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروه های واقعی.
به کار بردن: بازیافتن و استفاده دانش در تصمیمگیریها؛ حل مسائل
خودکار گردن و پیشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.
ایجاد: تولید دانش جدید در حین تحقیقات. تجربه کردن کار و فکر
خلا
اق-
تجارت: فروش و معامله. توسعه و به بازار عرضه کردن دانش جدید
در محصولات و خدمات.
صفحه 21:
بسط - در دام انداختن خلق - ایجاد
00 مقيد كردن Create
Capture oe آیجاد و تفاهم جدید
ايدههاي خود عیین ايدههاي بهتر و نا کار با همکاران
| مستند نمودن مشتریان - و
8ات بيرو |
همكارى
Collaborate
تبادل دانش در سطح عمومي
صرف كردن
Consume
استفاده تمامي دانش جمعي
براي آنچه که باید انجام دهیم
as - ارتباط
Communicate
8 ب دیگران جهت ۳۳
لاش و فایده دانش خار ۳
بيروتي که ارزش فراگيري دارد
صفحه 22:
ساختار اصلي چرخه دانش
[800122000 امن بو
صفحه 23:
صفحه 24:
مدل بكو ويتزو ويليامز
* اجزاى فرآيند مديريت دانش ارايه
شده توسط بكوويتزو ويليامزء شامل
هفت عامل؛ یافتن. بکارگیری, یادگیری؛
تسهیم. ارزیابی. ایجاد. نگهداری و
حذف. است. این عوامل میبایست. برای
ایجاد سرمایه بر پایه دانش به صورت
یکپارچه مدیریت شوند.
صفحه 25:
مدل ۴سی
دانش, به شکلهای پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است. دانش از
اطلاعات و اطلاعات از دادهها ریشه میگیرند. تبدیل اطلاعات به دانش
در عمل بر عهده خود بشر است. تبدیل ها از طیف واه های زیر —
که در انگلیسی همگی با حروف () شروع می شوند - صورت می پذیرند:
مقایسه: اطلاعاتی که در مورد شرایطی خاص داریم. چه تفاوتی با اطلاعات
مربوط به شرایط دیگر دارد؟
عواقب: از اطلاعات موجود. چه استنباطی می توان برای تصمیم گیری و
اقدام کرد ؟
ارتباطات این بخش از دانش چه ارتباطی با دیگر بخشها دارد ؟
گفت و گو(تبادل و انتقال): واضح است که این عملیات دانش آفرین:
بین انسانهاً صورت می گیرد. ما معمولا دادهها را در پرونده های آماری
داده ها و مبادلات و اطلاعات را در ييام ها مى يابيم؛ اما دانش را از
افراد يا كّروه هاى آكَاه و حتى از روندهاى سازمانى به دست مى آوريم.
از طریق رسانهای ساختمند (مثل کتاب و مدارک) و يا از شخصی
به شخص دیگر (چه بصورت گفتوگو و چه شیوه مثلا شاگردی و استادی)
صفحه 26:
صفحه 27:
از طریق توزیع وظایف عملي
elaine | دانش
Leu 1
ایجاد = اختصاص
me | فعالیت aoe ae
ارائه opto
.۲.۰ اقدام yy
فرموله كردن
7 پذیرش
تاق عمليات 0 ie
مدل مديريت دانش در سا زمان(618565,2002)
صفحه 28:
تعاعلات اجتعاعی
استقرار در سازعان جحح
بعد حاختاری ۳
بعد فرهنگی
a ee ee ee et
رابطه اجت اعی
ارتباط رگیزاب
فرد فرم. شكل
كروه رضايت
اا بت
ایزار مورد استفاده برای
ارتباطات اجتهاعی plans
ابزار سازعاتی قیکه
ابزار اطلاعاتی و ارتباطات کاری دانق
Pa ee
صفحه 29:
مدل نونا كا و تا كوجى
آشکار سازی
صفحه 30:
نمايي از فرایند تبدیل دانش(افرازه-
(1381,
1
>
يادگيري
١ دروني
ia
(۱ ۵
صفحه 31:
ule به نهان (اجتماعی کردن)
متل نشستها و میاحثات یک
گروه
آشکار به نهان (درونیسازی)
مثل آموختن ازخواندن/ شنیدن
یک گزارش
نهان به آشکار (بیرونیسازی)
مثل گفتگوی درون گروه. پاسخ
سئوالات
آشکار به آشکار (ترکیب)
مثل ارسال یک گزارش از طریق
پست الکترونیکی
صفحه 32:
syle
دانش
بعد شناختي- آنتولوگي
دسترسي سازماني سازمان گروه فرد
فرآیند مدیریت دانش حرکت حلزوني دانش(60612,2000)
صفحه 33:
مدل پایههای ساختمان دانش
این مدل توسط پروبست. روب و رمهاردت(۲۰۰۲) به نام
دانشنامگذاری شده است. طراحان این مدل. مدیریت
دانش را به صورت یک سیکل دینامیکی میبینند که در
چرخش دایم است. مراحل «yl شامل ۸ جزء میباشد که
دو سیکل را تشکیل میدهند؛ یکی سیکل درونی و
دیگری سیکل بیرونی.
سیکل درونی: توسط بلوکهای ساختمانی
کاربرد(بهرهبرداری) و نگهداری از دانش ساخته میشود.
سیکل بیرونی: شامل بلوکهای دانش و ارزیابی اهداف
دانش که سیکل مدیریت دانش را مشخص مینمایند.
کامل کننده این دو سیکل بازخور است.
صفحه 34:
5
استفاد.
1
۱
ef
i
۱
تیم
t
fa
\
مدل پایههایساختمان مدیریت دانش
صفحه 35:
تعیین هدفهای دانش
هدفهای مدیریت دانش میباید از هدفهای امسلی
سازمان نشئت گرفته باشد و در دو سطح استراتژیک و
عملیاتی مشخص شوند.
در سطح استراتژیک تبدیل و نگهداری سازمان بر
مبنای مدیریت دانش و ایجاد فرهنگ و سیاستهای لازم
در اين زمینه انجام می شود .
در سطح عملیاتی می بایست با توجه به هدفها : نحوه
شناسایی . استفاده . توزیع» کاربرد و نگهداری دانش
مشخص شود. برنامههای لازم بر دست یابی به آنها در
زمان تعیین شده ريخته شده و به مرحله اجرا درآید.
صفحه 36:
شناسايي دانش
٠ با طرح این سوال
* آیا ميدانيم که az ميدانيم ؟
انجام این eres مدیریت دانش يعني
سس باری ps Teton
5 رح ساز به عدم
تصميم ها
هدف گزاری هالاجار ماتکل EPO 2
۶ البته شناسايي منابع دانش درون و بیرون
سازمان به صورت توام انجام ميشود.
صفحه 37:
٠ بايد دانش ها را در بازار داخلي و خارجي دانش
بدست آورد. و از منابع شناسايي شده
دانشهاي مربوط به مشتري , تولید, همکاران »
رقباو ... را کسب نمود و نیز آنکه چه
قابليتهاي را ميتوان از خارج خريداري نمود .
صفحه 38:
توسعه دانش
* باید با توجه به پایه هاي موجود دانش
خود را توسعه داد که این امر شامل
توسعه قابلیت؛ محصولء؛ oul هاي
جدید؛ فرآیندها و .... ميباشد.
صفحه 39:
طِ ۲ دا: 3
-مسائلي مثل چگونگي تسهیم دانش موجود و
انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و
چگونگي انتقال دانش به گونهاي که در سازمان
قابل دسترسي و استفاده باشد, و همچنین
چگونگي انتقال دانش از سطح فردي به سطح
دانش گروهي و بالاخره شطع دانش سازماني.
از جمله مواردي است که در دستور کار اين بعد
از مدیریت دانش قرار ميگیرد.
صفحه 40:
استفاده از دانش
* اطمینان به استفاده مفید از دانش در سازمان» مربوط
به این قسمت است. در این بخش, موانعی بر سر راه
استفاده مفید از دانش جدید است Sub oS شناسایی
و رفع شوند تا از آن بتوان, به طور عملی در ارایه
خدمات و محصولات (دانش) استفاده کرد.
صفحه 41:
٠ ذخیره و حفظ و روزآمد کردن دانش به این
بخش مربوط ميشود. این کار از بین رفتن
دانش جلوگيري ميکند و به آتن اجازه مورد
استفاده قرار گرفتن را ميدهد.
صفحه 42:
* ارزيابي نحوه رسیدن به هدفهاي تعیین شده و استفاده
از نیایج آتن به عنوان بازخور, جهت تعیین یا اصلاح
هدف به این قسمت مربوط ميشود. باید توجه
ذانفت کهنتایج این قزآنند تعضا" كيفي نوده:و تباید
آنها را با توجه به نتایج كمي و هزينه هاي انجام شده
در اين ارتباط مورد نظر و ارزيابي قرار داد .
صفحه 43:
ابزار استفاده از فرآیند دانش
ابزار
استراتژي دانشهاء آرمانهاي دانش, مدیریت بر مبناي هدفهاي
دانش
نقشههاي دانش, (BUJY>) slealuuly (Knowledge Broker)
انتقال دانش, آشكارسازي دروني دانش در سازمان
ویزیتورها (واسطهها), مسسات عرضه دانش, خرید مشاوره,
استراتژي نسخهبرداري
Loy (Links) کنندههاي دانش, سناریو,. سمتگيري به سوي مراکز
شايستگي (Competence center)
فنون حل مسئله جمعي, مدیریت فضاسازي Space
management
مهندسي و چینش کاربردي اسناد. Action) Jes 5 Gujgel
(Data Mining) lnools ua» » (Training
يادگيري از اتفاقات (1027060 1655025) , حا فظه الكترونيکي
(560۲۵6۵۲0 660ظ3۵1۵) ترازنامه دارايي ناملموس, ارزشيابي/
اندازهگیری چند بعدی دانش
مرحله
هدفهاي دانش
شناسايي دانش
کسب دانش
توسعه دانش
تسهیم دانش
استفاده از دانش
نگهداري دانش
ارزيابي دانش
صفحه 44:
حورههاي کار و سطوح مختلف مدیریت دانش
ی و بزادی
ترا لمات رای ریم
Scanning Tools
Datawarehouse
ae خيوتاه هلى الكترونيكى بای شترا
ای
بلا ted مجازی بای ادا و ارات
اما
Wiese
ee eight
صدا الترويكي oo
‘Tel, Fax, e-mail
‘Groupware
یه اجه سار - فر لز ماسب
ous
۳7
Sy یت شود
he ee fel
اتاد از وصتهاى مشاركت
یج ققالى امتاد و رغنك هيم
‘Sharing cultur)
I ald رای اد اش
ماگ رای تا
قوم قريههاى كارى مشتوك
أماكي و العاف يذيرى برا جيزهاى تو
oe ge Soe
مربوط ی
ات ری
گرا رو ری
AE
کار کرو
(Hypertext رها
الصالات ارجامات) دی دای
‘Links)
eon
۳ اه ری
مورتیدی بان 0
ار و تاج آن
tps ety مربط رها ngs oe
identification
sped مد
Genertion
چگونه میا بل و سیم
Diffusion
integration
“Ketion